Írtam egy cikket (itt tudod elolvasni: klikk), ami egyfajta elvont irodalmi stílusban megírt metaforákkal és többszörös jelentéssel teletüzdelt szituációs játék és az emberi lélek bemutatása. A címnek a "19 másodperccel a halál előtt" címet adtam, majd belinkeltem egy marketing és üzleti szakmai csoportba az "Szerintetek össze lehet hozni a halált az üzlettel? Volt hasonlóban részed?" ajánlással. Tudjátok mi történt? Egyszerűen nem voltak többen hajlandóak elolvasni az írást, mivel szerintük nagyon clickbait lett a cím és a rutinos vén rókák belelátták az MLM-et. És az MLM-ről, meg tuti üzletről senki nem akar olvasni. Természetesen semmi köze nem volt az MLM-hez a cikknek, mégis ment róla a vita kommenteken keresztül, anélkül, hogy bármelyikük fogta volna magát és belenézett volna ebbe a fél oldalba... De miért alakult ki ennyire stagmatikus ellenállás?
Most szétbontom a saját prezentálásom és ezáltal mutatom be, hogy miért hisszük mindenről azt, hogy MLM
Szerintem az ajánlásom és a címválasztás szerencsétlen kombinációja vezetett ehhez a totális félreértéshez. Ugyanis akaratlanul összekötötték a két legerősebb jelentést a címből és az ajánlásból:
Halál és üzlet
Ahogyan írom ezeket a sorokat döbbenek rá, hogy mekkora okosságot írtam le. Sikerült az, amire a legtöbb ember egész életében nem jön rá. Két szóban tudom értelmezni, elemezni és jellemezni az MLM rendszereket.
Üzlet és Halál
Valójában minden erről szól és a legjellegzetesebb MLM hívómondat is ezt fejtegeti:
" itt a vissza nem térő lehetőség, hogy megváltoztasd az életedet! Lépj be az üzletbe"- tehát kellőképpen erőszakosan és nyomulva beláthatjuk, hogy arról szól a hívómondat, hogyha nem lépsz be a tuti üzletbe, akkor szegényen fogsz meghalni. Üzlet és Halál félelmetes kombinációja.
Aki eleget hallotta már a hívószavakat, az akaratlanul is bizonyos szókombinációk esetén az MLM-re fog asszociálni, főleg, ha kellőképpen rejtélyes az "üzenet", mint ahogyan én is direkt elrejtettem a cikk mondanivalóját magában a cikkben, hogy a cím ne tartalomjegyzékké válljon, hanem mankóként szolgáljon a megértésben.
Az ismeretlentől való félelem és az MLM üzleti lehetőségeitől való viszolygás kombinációja váltotta ki az emberekből az erős ellenállást, ami arra késztette őket, hogy mindenféle informálódás (például elolvasni a cikket és megnézni, hogy ez most az vagy nem az) nélkül állítanak valamit. Majd képesek ezt a valamit a végletekig állítani és eltorzítani a valóságot.
De szerintem megérthető ez az ösztönös reakció.
Mindenkit betaláltak már szuper üzleti lehetőségekkel, ahol baromi jól lehet élni. Mindezt tette a Jucika, aki általában nyugdíjas vagy nagyon lelkes tapasztalat nélküli fiatal és baromira nem él jól, sőt inkább kifejezetten rosszul. Az ilyen ember pedig ne nekem akarja megmondani, hogyan lehetek sikeres.- Gondolhatja mindenki.
Mert egyszer vagy kétszer még nagyon jópofának tűnik a dolog, de nagy dózisban kifejezetten irritáló az egész folyamat. Pár éve a Google+-on megalapítottam a marketing csoportot, amit egy idő után feladtam, mivel elegem lett abból, hogy marketing helyett mindenféle nyugdíjas vagy félkegyelmű nyomatja a saját MLM lehetőségét. És ezt hiszi, hogy ettől majd minden jó lesz.
Itt van a csoport mostani képe a hírfolyamról:
Nyugodtan nézd meg te is az oldalt, és látni fogod, hogy már régóta nem szól másról, minthogy Jucika a pofánkba nyomja a siker receptjét. És ez hihetetlenül irritáló. Senki, ismétlem senki nem kiváncsi erre. És a nagyobb baj, hogy az ismerősök között is vannak emberek, akik ugyanezt nyomatják, és hetente páran menetrendszerűen betalálnak ezzel. Nekem a rekorder egy nő volt (FB öribari), aki fél éven belül 7!!!!! különfajta MLM üzleti lehetőséggel próbálkozott be, és nem érezte cikinek, hogy folyamatosan megbukik a saját MLM-jében és utána továbbállva nekem akarja megmutatni a pénzkeresést.
Ezt a folyamatot a közösségi média és a felgyorsult online jelenlét csak felerősítette. Könnyebb elérni az embereket és mégkönnyebb bosszantani őket! Nincsenek határok és ellenőrizetlen mennyiségben érkeznek az MLM "behívó levelek". Ez így pedig már nagyon sok. Sajnos a sok Jucika és a mégtöbb fogalmatlan hülyegyerek a saját kezdetleges kommunikációjával úgy lejárat mindent, amihez köze van, hogy még a világ legjobb üzleti lehetőségétől is elfordulna minden szakmailag potens ember. Ha ezek a Jucikák és fogalmatlan hülyegyerekek kezdenék el nyomatni az Apple termékeket és annak üzleti lehetőségeit (amiről bizonyítottan tudjuk, hogy nagyon jók), három hónapon belül bezárna a bolt...
Ma már ott tartunk, hogy minden ami picit homályos, minden amiben legalább két "hívószavacskát találunk" vagy mindenki, akivel évek óta nem beszéltünk és most "hirtelen" felkeres, abba belelátjuk az MLM-et és egyből védekezni kezdünk, elutasítóak leszünk. Ez azért ciki, mert a régen nem látott haver, hogyan tudna "nem hirtelen" beszélni veled sok év után (ha bármi mást szeretne)? Hát sehogyan.
De a világ jelenleg pontosan ilyen. Rajtunk múlik, hogy merre tovább...
Ha tetszik a gondolatmenet, akkor kövess minket: