Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Magyar hírességek, akik nem kapnak elég nyugdíjat- igazuk van?

2018. május 16. - Szarvas Norbert

nem_kapnak_eleg_nyugdijat.png

Azt tudjuk, hogy egyre közelebb Magyarországon a nyugdíjkatasztrófa, azaz a ma ismert kirovó-elosztó rendszer megszűnik létezni és helyét vagy az alapnyugdíj bevezetése vagy pedig a nyugdíjkorhatár eltolása+ a nyugdíjak drasztikus csökkentése veszi át. Ennek oka, hogy egyre kevesebb fizetnek adót, amiből egyre több embernek kéne fizetni nyugdíjat. Aztán egyre gyakrabban olvasni 1-1 híres-népszerű művésznek az élettörténet, akik alig kapnak nyugdíjat...

 

A cikkben azt nézzük meg, hogy egy olyan előadónak vagy művésznek, mint például Nagy Feró (Beatrice-énekes) vagy Nemere István (író), jogos-e a csalódottsága, hogy pár tízezer forinttal szúrják e ki a szemüket?

Fontos: A cikkben nem élünk a feltételezéssel, hogy konkrét személyek mekkora adót fizethettek. Nem szeretném bármilyen formában sugallni azt, hogy az elvárható jóhiszeműségtől eltérően rendelkeztek a jövedelmükről. A továbbiakban a jelenségről lesz szó és NEM KONKRÉT SZEMÉLYEKRŐL...

 

 

Hogyan számolják a nyugdíjat? - gyorstalpaló



A nyugdíjszámítás három részből áll:

– Nettó átlagfizetés

– Valorizálás (korrekció, mivel a jövedelmek időszakosan drasztikusan emelkednek)


– Szolgálati idő

Híres előadóművészek (és mindenki más esetében is) ugyanaz a folyamat történik. Először kiszámolják az 1988 óta bevallott átlagos jövedelmet. Itt fontos máris megjegyezni, hogy csak a hivatalos (mondhatni számlázott-adózott) jövedelem számít.

Azok az emberek, akik magas jövedelemmel éltek mindig nagyon jól ("számla nélkül okosba"), azért fognak elképesztően kevés nyugdíjat kapni, mert a számított nyugdíjjövedelmük (amire fizették az adókat és hozzájárulásokat) alacsonyabb, mint egy pultos lánynak...

Például:

1990-2000 között

sztárénekes havi 500 000 forintból élt, viszont a bérpapírjain csak 50 000 forintot vallott be, míg pultos lány átlagosan 80 000 forintból élt, de ezt mind bevallotta és adózott utána. Könnyen belátható, hogy a nyugdíj nem a művészi vagy egyéb eredményekre és ismertségre jár, hanem a megfizetett adó és bevallott jövedelem függvénye.

 

A valorizálás azt jelenti, hogy az 1993-ban megkeresett 50 000 forint az infláció miatt nem ugyanazt éri, mint a 2005-ben megkeresett 50 000 forint. Tehát jövőérték számítással minden évben megkeresett hivatalos jövedelmet a mai szintre "emelnek", hogy értékálló legyen a nyugdíjad és ne fordulhasson elő az, hogy egész életedben átlag fölött kerestél, de a számok és valorizálás nélkül 10 500 forint nyugdíjat kéne kapnod...

Harmadik lépésben pedig megnézik, hogy hány napot dolgoztál le a maximálisan elérhető napszámból. Öregségi nyugdíjra bárki jogosult, aki elérte a nyugdíjkorhatárt és legalább 20 év szolgáltai időt fel tud mutatni. Itt máris láthatjuk, hogy nem mindegy, ki hány órára volt egész életében bejelentve. Például 12 évnyi 4 órás munkaviszony a szolgálati idő tekintetében megegyezik 6 évnyi 8 órás munkaviszonnyal.

Ha a 20 évnél kevesebb a szolgálati időd, akkor résznyugdíjra vagy jogosult, amit ki lehet terjeszteni, ha elkezdesz magadnak szolgálati éveket vásárolni, ami azt jelenti, hogy a minimálbér 34%-át fizeted ki minden hónapra. Ha hiányzik 3 éved a 20 évnyi szolgálati időből, akkor 3x12x46 920 (minimálbér 34%)= 1 689 120 forintot kell letenned a nyugdíjfolyósító asztalára, hogy jogosult legyél a magasabb nyugdíjra.

20 év szolgálati idővel a nettó átlagjövedelem 53%-át kapod meg, utána évenként 2%-kal többet. 25-36 év között 1%-kal többet, 36 év felett 1,5%-kal többet, 40 év felett 2%-kal többet. Tehát, akinek 38 év szolgálati ideje van az a nettó átlagjövedelmének a 77%-át kapja meg.

Tehát a korrigált átlagjövedelmed 153 000 forint nettó volt, akkor a nyugdíjad várhatóan 117 810 forint. Viszont senki nem garantálja, hogy a jövőben ez nem változik meg!

 

 

 

A rendszer nem utált meg, te voltál felelőtlen...

Ha a szívünkre tesszük a kezünket, akkor pontosan ismerjük vállalkozó ismerőseinket az alábbi aranymondatokat:

  • számlával vagy számla nélkül?
  • 4 órára bejelentett, a többi zsebbe
  • megoldjuk okosba?

Ez mind jól hangzó mondat, popkultúrális összekacsintás az elnyomó rendszerrel szemben, egy jobb élet reményében. Azonban a nyugdíjfolyósítót ezek a kacsintások nem érdeklik, pusztán a számok. Minden ilyen "okosság" jelentősen csökkentette a szolgálati időt vagy a nettó átlagjövedelmet, amiből számítódik maga a nyugdíj.

Amikor azt olvasom, hogy Nemere István közismert magyar író, aki több, mint 700 könyvet írt, 37 000 forint nyugdíjat kap és mellette tudjuk, hogyan számítják a nyugdíjunkat, akkor az alábbi gondolatok jutnak eszembe:

  • sokáig lehetett munkanélküli
  • sokáig dolgozhatott bejelentés nélkül vagy a valódi bevételének a töredéért
  • lehet, hogy okosba oldották meg a számlázást
  • vagy valami más történhetett

Az utolsó opció egy kegyes hazugság. Mert valójában semmi olyan nem történhetett, amiről a rendszer tehetne, ami arról szólna, hogy XY embernek direkt és előre megfontolt szándékkal kevesebb nyugdíjat adjon, mint a megérdemelt.

Persze ismerjük az alkotóművészek életét is, akik a nyugdíjfolyósító és a szabályok szempontjából nem éltek sokkal stabilabb életet, mint bármelyik szezonmunkás...

A probléma azonban a következő:

  • ha sosem keresett jól, akkor miért lepődik meg valaki az alacsony nyugdíjon?
  • ha jól keresett és nem vallotta be, akkor miért nem gondoskodott a megfelelő megtakarításokon?

 

Felkészülnek a KATA egyéni vállalkozó

Az elmúlt évek legjobb találmánya a KKV szférában a KATA formátum megalkotása volt, aminek a lényege, hogy a vállalkozó fixen havi 50/75e forinttal kiváltja a bevételét terhelő minden adózást és számlázást. Magyarul évi 12 millió forintig (ebből 8M-ig áfamentes) bármennyit keres, azt kiváltja a havi 50/75e forint megfizetésével.

Ez nagyon jó, hiszen ha belegondolsz, akkor akár havi 1M forintot meg tudsz úgy keresni (ebből azért a könyvelő díját, IPA-t, le kell vonnod), hogy az államkasszába befizettél 50 000 forintot, azaz 5%-át a jövedelmednek. Ezt az utat nagyon sokan választják, akik csalódtak a magyar nyugdíjrendszerben, a MANYUP államosításában vagy egyáltalán jobban akarnak élni.

A rendszer veszélye, hogy még kevesebben fizetnek értelmezhető adót a jövedelmük után, tehát felgyorsult a most ismert nyugdíjrendszer önmegsemmisülése. Ez persze nem érdekli az egyént, mint adózót, aki kizárólag a havi cash flow-jával törődik.

Viszont az is látszik, hogy 20 év múlva már megjelennek az első "KATA károsultak", azaz azok az emberek, akik a következő években relatív magas jövedelemmel gazdálkodnak, viszont maguk után csak a minimálbér járulékait fizetik meg (havi 50 000), ami alapján számítódik maga a nyugdíj.

Tehát ez a rendszer nagyon hasonlít a régi "okoskodó vállalkozók vagy művészek" rendszerére, ahol a cél a havi bevétel maximalizálása és a bevallott jövedelem minimalizálása. A probléma nem ezzel a legális vállalkozói formával van, hanem azzal, hogy az ember felelőtlenek és pénzügyileg teljesen analfabéták, akik kilépnek önként az állami rendszerből (mert ez kimondatlanul is azt jelenti), de nem teszek semmit önmagukért.

A KATA hatalmas felelősséggel jár. Mindenkinek a saját felelőssége, hogy saját magának rakjon félre havonta kifejezetten nyugdíjas évekre. Máskülönben éhen fog halni. Ez nem ijesztgetés, hanem matematika. Ehhez képest mit csinálnak a legtöbben?

  1. nem vesznek tudomást a problémáról
  2. lelkiismeret-simizésből havonta félretesznek 10-15 ezer forintot (SEMMIRE NEM ELÉG EBBEN AZ ESETBEN)
  3. Felelősségteljesen 25-30ezer forintot tesznek félre
  4. Nagyon szűk réteg fogta fel, hogyha megkeres KATA-val 1 millió forintot vagy 700e forintot, és ebből csak 50 000 forintot kell kötelezően kifizetni, akkor a saját bérének a "kötelezően elvárható levonása", hogy nyugdíjcélra minimum 10%-ot tegyen félre, azaz 700e-nél 70e forintot, 1M-nál 100e forintot havonta. Csak nekik lesz értelmezhető nyugdíjuk!

 

 

 Update- ezt a levelet kaptam

"Tisztelt Szarvas úr!

Olvastam a cikkét az Indexen a művészek és az ő nyugdíjuk témában. Nyugdíjas grafikusművész vagyok és egy kicsit finomítanám a valódi mesét.
30 évig a Művészeti Alapon keresztül mint "egyetlen törvényes kifizetési lehetőség" kaptam a tiszteletdíjaimat amiből eleve vonták az szja-t és az nyugdíj járulékot.Amikor nyugdíjkorú lettem és kértem a nyugdíj megállapítást meg is tették kb 80.000 Ft összegben. Ezek szerint legalább ennyit le is vontak a 30 év alatt.
Volt egy vállalkozásom is, egy design stúdió ahol mint vállalkozó a felvett fizetésem után 20 évig fizettem az összes járulékot. Itt is megállapítottak kb 80.000 forintot. Az első nyugdíj kiutalásom így 160,000 Ft lett.

És ekkor jött a mohó farkas a mesében: azonnal kaptam egy levelet a NyFI-től hogy egy valamilyen rendelet szerint ez nekem túl sok ezért a művész nyugdíjam felét inkább nem kapom meg!!!
Azóta is így megy. 3 éve harap le minden hónapban 40.000 Ft-ot a farkas a megdolgozott és befizetett pénzemből. (Mindezekről papírom van)

Azt hiszem el kelllene ide egy vadász.

Üdvözlettel
András
grafikusművész"

 

 

►►►►

Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu

Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz

Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.

Ez a cikk 2018. május. 16. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr4313961910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Serrin 2018.05.16. 10:55:13

Ha rajtam múlna, akkor már most egységes minimálnyugdíj lenne. Ennél nagyobb ösztönző erő a félrerakásra nincs.

raczandris · http://antennaszerelés.hu 2018.05.17. 03:13:52

De meg kell jegyeznem , hogy ez a nyugdíjrendszer is hibás.
Miért ? Mert pl az a bányász aki a rendszerváltás előtt ledolgozott 20 évet a bányában
ráadásul még túlórákat is vállalt a hétvégeken , hogy majd magasabb legyen a nyugdíja , annak már a 20 év alapján és a magas kereset miatt járna minimum 150-200 ezer Ft nyugdíj.
De a bányászunk a rendszerváltás után (amikor bezárt a bánya) munkanélküli lett és portásként dolgozott tovább minimálbér közeli munkabérért mert betegsége miatt csak könnyű munkát tudott vállalni.
Ledolgozott további 20 évet.
A nyugdíj megállapításkor pedig 60 ezer Ft nyugdíjat állapítottak meg neki.
Hiába reklamált mert a törvény szerint csak az 1988 jan.1. utáni kereset számítható be a nyugdíjba.
Ezek szerint hiába fizette a magas keresete után a magas nyugdíj járulékot mert az ment a kukába.
DE ha a rendszerváltás után nem dolgozott volna hanem csavargó vagy börtön töltelék lett volna akkor már figyelembe vették volna az 1988 előtti kereseteit ,hogy a szükséges 20 év meg legyen a számításhoz. Így az akkori magas keresete alapján a valorizációs szorzóval felszorzott átlagjövedelem szerint 20 év után 53% -a lenne a nyugdíja ami akár 150 ezer ft is lehetne.
Tehát több évet ledolgozott és kevesebb lett a nyugdíja.
Sajnos sokan vannak hasonló helyzetben mert a rendszerváltás előtt ledolgozott 15-20 év jó kereseteit nem veszik figyelembe és csak az idősebb korukban az utólsó 20-25 év alapján számolnak nyugdíjat. Ha ez az utolsó 20 év gyenge kereset volt akkor a nyugdíj is alacsony lesz. ha figyelembe vennék a most nyugdíjba menőknek a teljes életpálya keresetüket akkor ma nem lennének 50-60 ezer ft-os nyugdíjak.

raczandris · http://antennaszerelés.hu 2018.05.17. 03:29:19

Az előző írásomban említett példa érvényes a színészekre és a művészekre is .
Amikor fiatalon a színházakban dolgoztak mindenki be volt jelentve és fizették utánnuk a nyugdíjjárulékot is . Fiatalon sok fellépést vállaltak és volt munkájuk bőven.
A rendszerváltás után visszaesett a fellépések száma kevesebb volt a gázsi is , amiből már kevesebb járulékot tudtak befizetni.
Ezek a művészek is csak a rendszerváltás utáni jövedelmük alapján kapják a nyugdíjukat.
Az 1988 előtti befizetett nyugdíj járulékukat zsebre tette az állam és nem adott érte semmit.
Ezért "morcosak " ezek az emberek.
De ide tartoznak a rendszerváltás után munkanélkülivé lett dolgozók is akik kényszer vállalkozóként próbáltak megélni a minimálbér szintjén, vagy alig kicsivel felette.
Ebben hibás a rendszer a magas adó és járulékterhek miatt.
Jelenleg egy egyéni kisvállalkozó havi kb 90-100 ezerFt-ot fizet az államnak csak a minimálbére után. Ezt neki előbb ki kellene termelni és csak ami felette marad az lehet az övé . Még akkor is ha csak 200 ezer Ft a bevétele . Ezen felül persze még a vállalkozás egyéb terhei is sújtják a vállalkozót.

$pi$ 2018.05.17. 05:27:51

@raczandris: "Jelenleg egy egyéni kisvállalkozó havi kb 90-100 ezerFt-ot fizet az államnak csak a minimálbére után. Ezt neki előbb ki kellene termelni és csak ami felette marad az lehet az övé . Még akkor is ha csak 200 ezer Ft a bevétele . Ezen felül persze még a vállalkozás egyéb terhei is sújtják a vállalkozót."

Nagy zseni lehetsz, hogy egy cikk után, ami konkrétan leírja, hogy hogyan lehet megúszni az adózást 50 000 forintból (mégpedig 1 millió bevételig) te leírod, hogy már 200 ezernél is 100 ezret kell fizetni.

Egy javaslat: Keress egy másik könyvelőt és addig ne is oszd az észt az adózásról, amíg nem találsz. :D

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.05.17. 07:33:42

A sok síró művész többsége nem alkalmazott volt valahol az utóbbi évtizedekben, hanem vagy feketén szedte be a fellépései után a pénzt vagy minimálbérre volt bejelentve a saját cégében. Ilyesmire nem sok nyugdíjat fizetnek.
Az is vicces, amikor a 100 milliós rózsadombi házban sírnak, hogy éhenhalnak...

Cycmen 2018.05.17. 07:50:36

Tengődő, síró művészek figyelem! Nem hülye a jónép, egy hetvenezres nyugdíjhoz kurva keveset kellett bevallani. Fénykorodban megoldottad okosban a számlázást, közben jól éltél, jó kocsikon jártál? Megérdemled, megdolgoztál érte! Most kevés a nyugdíjad? Megérdemled, nem fizettél érte!

Etniez 2018.05.17. 07:59:29

@Online Távmunkás: Ezen én is nevettem :) El kell adni és életük végéig ellesznek az árából.
Az a ház ugyanis a sok be nem fizetett adóból van, ideje visszakonvertálni.

2018.05.17. 08:06:09

@Serrin:
Ha mindenki ugyanannyit fizet, benne vagyok.

2018.05.17. 08:13:55

@raczandris:
2018-at írunk, 30 év telt el 88 óta, és a mostanában nyugdíjba menő művészek sírnak, tehát nagyjaból a pályafutásuk 3/4-ében alig tettek a közösbe.

Kivlov 2018.05.17. 08:29:57

tetszettek volna bevallani a jövedelmeket...

Figyel Castro 2018.05.17. 08:32:57

@raczandris: valamint amikor a bányász bányász lett, nem tudta, hogy nem 55, hanem 65 éves koráig kell majd dolgozzon...

lenörd hofstadter 2018.05.17. 08:35:49

Norbi, az első értelmes cikk tőled. Mi történt? Megírattad valakivel?

@raczandris:

A baj az, hogy "Ezek a művészek is csak a rendszerváltás utáni jövedelmük alapján kapják a nyugdíjukat. ...", viszont akinek van némi agya és nem csak a hírekben ismertetett világra emlékszik, az azért pontosan tudja, hogy a médiát az alacsony nyugdíjjal telesíró "művészek" aranykora volt ez az időszak és nem kicsit szánalmas amikor a májusi jajdelacsonyanyugdíjam siránkozás után a zongorás kislány "szülője" augusztusban már arról mesél, hogy milyen jó volt a lakókocsis majd egy hónapos adriai nyaralás. (Mielőtt okoskák az olcsóságával jönnek, nézzék meg a lakókocsi árakat, a fenntartás költségeit, a napi parkolási díjukat, ha nem saját akkor a bérleti díjat azzal a pár hónappal korábbi nyugdíjjal összevetve).

lenörd hofstadter 2018.05.17. 08:40:53

Nemere védelme nem tisztem, nem is teszem mert elég nagy tetű, de azért érdemes utánanézni, hogy egy könyv kiadásából mennyit profitál a szerző.
Nagyon jónak számít ha a darabár 5%-a jut neki, a többit lenyeli a terjesztő és az állam.
Gyengébbeknek, 100 forintból durván 5 forint jut a szerzőnek, úgy 50-60 a terjesztőnek (!!!) a többi állambácsi zsebébe csurog.

Adani 2018.05.17. 08:43:11

Hát igen feketén zsebbe fizetett fellépésekért és haknikért nem jár nyugdíj, hiszen nem adózott utána. Akinek volt esze az tett félre a nyugdíjas éveire, akinek nem az meg így járt.

schankox 2018.05.17. 08:43:52

Ez a cikk hiánypótló, nagyon egyet lehet érteni vele!

Basz-ommm 2018.05.17. 08:56:20

Feleségem KATÁS, ingatlanokat vásárolunk a "nyugdíjalapból" hogy legyen nyugdíja.

room_101 2018.05.17. 08:58:39

Szerencsés voltam, végig jól kerestem, és a papírjaim is megvannak, így nem volt nehéz kiszámolni, ha a tőlem levont nyugdíjjárukékot félretettem volna magamnak (és nem spekulálok, csak lakossági állampapírba tettem volna), mennyivel lenne több az egy hónapra jutó pénz nyugdíjas koromban.
Még 7 évem van nyugdíjig, de ha holnaptól egy fillér jövedelmem nem lenne többé, akkor is (a jelenlegi hivatalos nyugdíjfolyósítós kalkulátor szerint) fogok kapni havi 400 ezer nyugdíjat. Ugye szépen hangzik.
Nos, ha félretettem volna, 20 évvel számolva 1.3 milliót költhetnék majd havonta.

Cycmen 2018.05.17. 09:03:23

@lenörd hofstadter: "érdemes utánanézni, hogy egy könyv kiadásából mennyit profitál a szerző. "

Nagy most a dilemmám, mert imádok olvasni, a jó könyvekre nagy szükség van, de!
Kicsi a könyvpiac ugyebár, megélni nem nagyon lehet belőle. Az olyan szarok mennek mint az úszólány kefélős könyve, úgyhogy ez van. Ha nem tud megélni belőle, miért nem egészíti ki valami mással? Nem kötelező főállású írónak lenni. Egy mezei munka kapcsán ugyebár ez felvetődik, pl. a kényelmes kabinos munka sem vetíti ki a jövőre nézve a bányásznyugdíjat!

Zollerbá 2018.05.17. 09:37:10

Az ORI nevű műintézmény is lenyúlta a zenészek befizetéseit, ezért kell még koncertezniük 60-70 évesen is. / a mi nagy szerencsénkre, mert a mai zenekarok csak gyenge utánzatai a régi nagyoknak!!!

lenörd hofstadter 2018.05.17. 09:41:27

@Cycmen:

Az említett példánnyal pont az a baj, hogy a megélhetés miatt a minőséget elvetette és a mennyiséget helyezte előtérbe.

Nézd meg a háromnevűt. Nagyon jók (voltak) a könyvei de a huszadik után már unalmassá vált, hogy a RAF-os hős a háború után 70 évvel is, úgy 100 évesen még végigöli és végigkeféli a világot.

lenörd hofstadter 2018.05.17. 09:46:06

@Zollerbá:

Nem. Azért kell koncertezniük, mert nem tettek félre, nem vállalkoztak. Amelyik gondolkodott az most is jól él (és szórakozásból koncertezik), amelyik nem, az siránkozik, hogy elviszik a házát a hitel miatt. Nem kell az ORI-ra fogni azt, hogy basztak az öngondoskodásra.

Nem túl régi hír, hogy Rózsi nem kellett már a kutyának sem, de én is álltam a stage mögött és hallottam amikor egy laza "kurva anyátok" beszólás után eldobta a mikrofont és levonult, mert a harmadik szám után az a kevés néző is elmenekült előle aki a kezdésnél még megvolt.

Void Bunkoid 2018.05.17. 10:18:28

Ezen nem kell meglepődni, igazából a művészeknek is rá kellene ébredniük, hogy a popszakma fiataloknak való, és a fiatalokból él. Bizonyos kor után illik abbahagyni, és ha valóban tehetséges zenész/előadóművész, akkor inkább oktasssa, ha nem az, meg tanuljon valami megélhetést adó szakmát.

A vén művészekkel az a gond, hogy a rajongótáboruk is hellyel-közzel egykorú velük, és inkább a nosztalgiafaktor mozog már akkor, és nem is kíváncsiak már az újdonságaikra.

Én is örömmel pakolom fel a lemezjátszóra az 1986-os Reign in Bloodot, de a leguccsó Slayerek már valahogy nem mozgatnak meg annyira :)

axolotl77 2018.05.17. 10:29:31

Nem látom át a rendszert, de egyszer olvastam, hogy az alacsony nyugdíjakban ludas a hírhedt ORI (Országos Rendező Iroda) is, ahová kötelezően besoroltak minden fellépőt a szocializmus idején. Ha akarta, ha nem. Az ORI pedig csak azt ismert el munkaviszonynak, amit konkrétan a fellépéssel töltött az előadó. Ez mondjuk hetente pár órára jött ki jó esetben. Az, hogy próbálni kellet, odautazni a fellépés helyszínére, stb., az hivatalosan nem volt a munkaidő része.

2018.05.17. 10:39:03

@Serrin: Ha rajtam múlna, akkor pedig (aki önhibájából) nem fizetett, az nyugodtan éhendögölhetne, ha nem gyűjtött össze a lopott pénzből annyit, hogy megéljen öregen. Ahogy aki 35 éven keresztül minimál TB-t fizetett, annak is csak maximum életmentő beavatkozások járnának. Nem pedig mint most, hogy én is ugyanazt a szart kapom, mint ő, csak én 3-5-ször annyit fizetek és fizettem.

Cycmen 2018.05.17. 10:51:01

@axolotl77: Az ORI pedig csak azt ismert el munkaviszonynak, amit konkrétan a fellépéssel töltött az előadó. Ez mondjuk hetente pár órára jött ki jó esetben. Az, hogy próbálni kellet, odautazni a fellépés helyszínére, stb., az hivatalosan nem volt a munkaidő része.""+

Erről nem sokat tudok, de ha úgy lett volna, akkor a szolgálati idővel lettek volna problémák nem a nyugdíj mértékével.

Cycmen 2018.05.17. 10:53:36

@abcdefghijklmm: Ha rajtam múlna, akkor pedig (aki önhibájából) nem fizetett, az nyugodtan éhendögölhetne, ha nem gyűjtött össze a lopott pénzből annyit, hogy megéljen öregen.

A nagy részük sír egy sort a presszóban a riporternek, majd hazamegy a mercijén a háromszintesbe! :D

Kicknick 2018.05.17. 11:00:43

Sztem lesz nyugdíj, csak éppen nem (csak) a minimuma lesz meghatározva, hanem a maximuma is.
Persze ha rajtam múlna, akkor már most is maximálnám. Akinek jól ment, az öregkorára összerakta a dolgokat, akkor meg minek a milliós nyugdíj, aki meg nem az ne 65 évesen akarjon egzisztenciát építeni.
Az éhező művészeket meg röhögöm körbe...mikor azt hallod, hogy fénykorában milyen életet élt...

tommybravo 2018.05.17. 12:57:44

@Kicknick: Korábban volt maximum, ennek megfelelően volt a nyugdíjjáruléknak is maximuma. Aztán eltörölték, kellett a bevétel.

konrada 2018.05.17. 13:00:52

@Kicknick:
Volt ilyen is.
...csak lyukas lett a nyugdíjkassza, így megszüntették a felsőhatárt a befizetésnél, így meg a jogalapja is elfogyott annak, hogy a kifizetést maximálják...

Kicknick 2018.05.17. 13:07:27

@tommybravo: @konrada: majd visszahozzák azt ha nem lesz miből fizetni.

konrada 2018.05.17. 13:28:43

@Kicknick:
...mint írtam, pont azért hozták be, mert nem volt miből fizetni...

cselaxi 2018.05.17. 13:51:32

A művészekről: hu.wikipedia.org/wiki/Orsz%C3%A1gos_Rendez%C5%91_Iroda "ORI-botrány" bekezdése. Az ORI, akinek a művészek fizettek azért, mert felléptek (vagyis a "nyugdíjukat" biztosították) a visszaélések után egyszerűen feloszlott, és NINCSENEK MEG A PAPÍROK. Felelősséget senki sem vállal.

élhetetlen 2018.05.17. 13:53:31

Én is kaptam nagy maflást nyugdíjügyben. Elég sokat dolgoztam életemben, főállás, mellékállás, és nagy cégek voltak, nem nagyon kellett nézegetni a fizetési papírt, mert korrekt volt a bérszámfejtés. Levonták az adót, a TB-t, a nyugdíjjárulékot, és kb. a fele maradt meg a fizetésnek. Jött a PC-s időszak, (értem ezalatt, hogy még a BHG-nak is csak egy PC-n volt a raktár nyilvátartása), és elég jól kerestünk célprogramok írásával. Komoly cég nem vesz programot zsebből akárkitől, tehát jött a Jogvédő Hivatal, azon keresztül forgalmaztunk, azon keresztül kaptuk a kifizetést. Levonták az adót, a TB-t, komoly kezelési költséget, csak a nyugdíjjárulékot nem. És nem tűnt fel, nem néztem, mert az összes többi kifizető hely levonta. Mikor nyugdíjba készültem akkor derült ki, ott volt a NYUFI-nál több milliós leadózott jövedelmem leigazolva, csak mondták, hogy az nem számít bele a nyugdíjalapba. Bukta.

raczandris · http://antennaszerelés.hu 2018.05.17. 14:06:11

@$pi$: Tudom , hogy a KATA adózással lehet járulékot spórolni. De akik az 50 vagy a 75 ezer Ft-os KATA adózási formát választják azoknak csak 80 -90 ezer Ft lesz a TB alapja és majd a 80-90 ezer Ftból számított 40 év szolgálati idő után 80 % lesz a nyugdíjuk. Vagyis 80 ezer x 80%-al = 64 ezer Ft.

murray 2018.05.17. 14:09:16

nekem most fater 70 éves kb 230e a nyugdíja.
melós volt majd tanár lett gyerekkoromban olyan szegények voltunk mint a bűn minden jövedelme fele levonva , rohadt irigy voltam a barátaimra akik apja fusizott (festő, kömüves) és ott a színesTV a videó az új lada a merkurtól és minden jóság.
nálunk semmi.

most a fusis nullát adozó megöregedett melósok betegen minimálnyugdíjjal várják a postást.
ilyen az élet

kommentes nikk 2018.05.17. 14:13:17

@lenörd hofstadter: Az 5 % a kezdő senkinek jár (tudom, tárgyaltam egyszer kiadóval egy tankönyv ügyében, kinevettem őket), egy nemere kategóriás író már ennek a sokszorosát kaphatja, plusz lehet saját kiadás, plusz a kiadó egyszeri nagyobb összeget is fizet a könyvért neves írónak. Nemere meg azért nem jó példa, mert ő fossa magából a könyveket, ő még az 5% mellett is szépen megélne belőle.

raczandris · http://antennaszerelés.hu 2018.05.17. 14:18:55

Pár évvel ezelőtt amikor még 100-120 ezer ft körül volt a min.bér sokan dolgoztak ennyiért az egészségügyben és a hivatalokban is . A minimálbér nettója pedig 70-90 ezer Ft volt. Ennek a 80 %-a 60-70 ezer Ft . Ennyi nyugdíjból élnek emberek . Azóta alig emelkedett a nyugdíjuk hiába emelkedtek a bérek 30-40 %-al. Az utolsó 1-2-3 év magasabb keresete a teljes szolgálati időre elosztva alig emeli az átlagot . Így csak pár ezer Ft-al lett magasabb a nyugdíjuk.
Az lenne az igazságos még akkor is ha valaki mindig a minimálbér után fizette a járulékot ,akkor a nyugdíja is a mindenkori minimálbér arányában emelkedjen.
Ha nem változik a nyugdíj emelés módszere , ott fogunk tartani , hogy a régebben kapott nyugdíj csak töredéke lesz a mindenkori minimálbéreknek is. Az árak pedig követni fogják a keresetek emelkedését . Így szegényednek el a nyugdíjasok.

2018.05.17. 14:57:10

@Cycmen: Akkor mi a rákért sír?

Arcade Macho 2018.05.17. 15:12:07

a KATA az nem gyorsit semmit
azt azok fizetik be, akik korabban szamla nelkul toltak az ipart, most legalabb ennyit befizetnek...

konrada 2018.05.17. 15:15:20

@abcdefghijklmm:
...azért van egy olyan érzésem, hogy megint valami hülye zsurnaliszta csinált címlapos cikket egy - hát alapvetően sokakat nem érdeklő riportból - így kérdezett valami érdekest, az író meg válaszolt rá becsületesen, de nem azért, hogy sajnáltassa magát, csak tényt közölt.

...viszont a firkász meg látta, hogy a többi nem fog címlapot érni, így kiemelte azt a választ, melyre menni fog a kattingatás.
...pedig az író nem sajnáltatni akarta magát - ha csak vénségére nem hülyült teljesen meg...

2018.05.17. 15:16:28

@konrada: Igen, ez lehetséges. Mondjuk egy Blikk vagy Bors szinten meg szinte biztos.

2018.05.17. 15:32:16

@murray:
Csak a jövő nem ez, mert ha én teszem azt semmit nem adóznék a jövedelmemből, akkor többszáz milliót szednék össze, mire elérem a nyugdíjba mennék, míg a demográfiai helyzetet nézve ha nyugdíjas leszek, ha egyáltalán megélem, akkor nem lesznek mai értéken nézve 230 ezres nyugdíjak.

2018.05.17. 15:35:31

@raczandris:
A másik oldalon meg a válság idején és az azt követő pangásban minden évben megkapták legalább az infláció szerinti emelést, míg a reálbérek estek, a minimálbéreseknek meg ugye megszűnt az adójóváírásuk.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.05.17. 16:18:22

Anyám nem dolgozott 1980 óta, de az állam munkavállalóként kezelte 1986-ig, majd 55 éves koráig (1998) fizette a járulákot minimálbér után. Most 130 ezer a nyugdíja.

Azért tud megélni, mert apám meghalt 3 éve, s kapja utána a nyugdíja 30 %-át, ami több, mint az ő saját nyugdíja. Így összesen van neki 280 ezer.

Egy ismerős hasonló korú meg maszek volt, de csődbe ment 20 év gazdag élet után, s ma mimimális nyugdíjat kap.

A szerencse elem jelentős.

A zenészek zöme meg eleve minimálbéresként volt nyilvántratva a Kádár-rendszerben, ez sokak problémájának az oka. Csak az él ma jól, aki akkori magas jövedelméből sokat félretett. Aki eldrogozta, elitta, az bukott.

Szelid sunmalac 2018.05.17. 16:21:51

Nem ertem a problemat. Mindenki verte a nyalat, hogy akinek nem tetszik otthon a rendszer az huzzon nyugodtan kulfoldre, nincs ra szukseg. Masik oldalon meg rinyalnak, hogy nincs ki fizesse a nyugdijat. Hat kerem...

Arcade Macho 2018.05.17. 16:39:24

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: persze te hazaarulo geci anyadat is MI tartjuk el...

Arcade Macho 2018.05.17. 16:41:49

@raczandris: par eve (2010) anyos a pohanyos elment nyugdijba, sose volt tul sok esze, de VEGIG be volt jelentve, nos 160e -t megkapott
ugyanakkor elotte sem es utana sem kaptak annyit ugyanazzal a parameterrel

ez egyertelmuen igazagtalansag, ezt felul kellene vizsgalni hogy az aki rosszkor ment el nyugdijba az tobbet kapjon a masik nyugger rovasara

Zoxo 2018.05.17. 17:30:27

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár:
"A zenészek zöme meg eleve minimálbéresként volt nyilvántratva a Kádár-rendszerben, ez sokak problémájának az oka"
Az akkor keresett jövedelem vajmi keveset játszik bele az 1988-tól számított ÁTLAGba!
Ami a gondjuk: a szerzői jogdíjként kapott jövedelem NEM NYUGDÍJALAP!

Zoxo 2018.05.17. 17:32:59

@Arcade Macho:
Tanulmányozd! kalkulator.onyf.hu/NyugCalcWeb/
(Az idei nyugdíjak számítására még nincs felkészítve. Másfél hónap kevés volt)

Zoxo 2018.05.17. 17:43:46

@élhetetlen:
Én 1994-ig kaptam szerzői jogdíjakat.
Volt jelentős adóalap kedvezmény és nem volt Tb-járulék levonás sem.

DFK 2018.05.17. 18:11:47

@raczandris: nem kell ám annyira sajnálni őket.

DFK 2018.05.17. 18:23:15

@raczandris: nem emlékszem, hogy a válság idején csökkentek volna a nyugdíjak...

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.05.17. 18:57:48

@Zoxo:

Igen, ez a szakma nagy problémája. Ha nagy zenész, gazdag lesz, s gyújt vagyont. Ha kicsi, akkor csak hobbizenész. De ha közepes, akkor baj lesz, amikor megöregszik.

élhetetlen 2018.05.17. 18:58:04

@Zoxo: Nem szerzői jogdíjakat kaptam, az lehet másik kalap, az egyszeri eladások mentek a jogvédőn keresztül. Nem tudok mást mondani, minthogy a NYUFI-nál ott volt a leadózott jövedelmem leigazolva, de nem számított bele a nyugdíjalapba.

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2018.05.17. 19:28:48

@lenörd hofstadter: 2003-ban beszélgettem Nemeréről egy kiadó vezetőjével. Akkoriban volt 1 millió a tarifája - asztal alatt. De a 4-5 nap alatt megírt szarjait is el tudja adni 250-300 ezerért, és ebből van neki évente vagy 10-12.

raczandris · http://antennaszerelés.hu 2018.05.17. 20:29:23

Az a bosszantó , hogy akik a rendszerváltás előtt ledolgoztak 20 évet és jól is kerestek azok ugyanúgy minimál nyugdíjat kapnak (mint akik egész életükben csak minimálbért kerestek) ,
csak azért mert a rendszerváltás után egyéb okok miatt csak a minimálbér körüli bérért tudtak elhelyezkedni. Ezért kapnak most kb 60-70 ezer Ft nyugdíjat .

gigabursch 2018.05.18. 08:20:04

@Void Bunkoid:
No, én a Decade of Agression-nel vagyom így.
A jó öreg Lenco lemezjátszó Shure fejjel...

Void Bunkoid 2018.05.18. 10:27:24

Amúgy a mostani celebecskék már kicsit ügyesebben csinálják, pontosabban MÁSHOGY.

Ma már azért nincsenek Demjén Rózsik meg Antal Imrék, hogy évtizedeken keresztül celebkedhessenek egy tévé képernyőjén (eleve nincs igény a hosszútávú ismertségre), így a - legtöbbször kereskedelmi tévék által gerjesztett - pünkösdikirályság jellegű népszerűségűket vagy kurrensségüket arra használják fel már jó 15 éve, nem véletlenül mondja mindegyik hogy "a médiában akar elhelyezkedni", hogy amíg még forog a nevük, gyorsan benyalják magukat valamelyik kertévéhez műsorvezetőként, de leginkább háttérmunkásnak, szerkesztőnek, szervezőnek, szakértőnek, ilyesminek - mindössze a valóságsós-tehetségkutatós-főzősműsoros piszok nagy, legalább háromhetes tapasztalatukra hivatkozva. Így amikor már "hírességként" a kutya sem kíváncsi rájuk, a hattal utánuk következő celebecske majomkodásából is nekik csöppen le a jó kis havi bruttó 7-800 ezres fizu, amiből már azéééért lehet félretenni, ha nem viselkedik és költekezik úgy, mint egy sztár.

AnnieC 2018.05.18. 16:49:08

@murray: Pont ez történt nálunk is. Apám tűrhetően, de nem kimaslóan jól keresett bejelentve, arra volt elég a pénz, hogy ne haljunk éhen. A közeli rokonságban mindig jól kerestek, de folyamatosan optimalizálták az adóbefizetést és vásárolták a drága dolgokat.
Apám most a nyugdíjából szépen lassan felújítja a lakást a rokonok meg szenvednek azzal, hogy fenntartsák az apám nyugdíjának feléből azt az életszínvonalat, amit megszoktak.

Arcade Macho 2018.05.18. 20:07:36

@raczandris: ha valaki a kommunizmusban 20 evig jol keresett, es utana meg szarul, az inkabb azt jelenti hogy igazsagtalanul kapott a kommunizmusban sokat
momentan nem ot szeretnem sajnalni

Arcade Macho 2018.05.18. 20:08:22

@AnnieC: igen, az ellopott adot jol ellukszizzak es hozzaszoknak a magas eletszinvonalhoz a helyett, hogy ajandekkent tekintenenek ra es felreraknak :)

Arcade Macho 2018.05.18. 20:09:53

@Zoxo: 20 evet meloztam de eppen mostanaban szamitottam ki, persze ugy hogy amig meg nem volt melom addig a haromszoros minimalbert irtam be es nos, ~ 155e lenne a nyugdijam

2018.05.19. 07:19:55

@Arcade Macho:
Csak ez nagyon nem így van. A 90-es években pl. rengeteg mérnök lett munkanélküli, mert leépült a magyar ipar, aztán a 90-es évek végén kezdtek megjelenni új munkahelyek. Aki valahogy kibekkelte, az újra relatív jól kereshetett, de mi van, ha 2000 körül ment nyugdíjba az illető?
süti beállítások módosítása