Tudod, ez azért nagyon gáz volt. Nézd végig te is ezt a riportot és megérted majd, hogy miért írom az alábbi sorokat. Mert úgy érzem, nekem mint gazdasági bloggernek, talán jobban elhiszi Velkovics Vilmos, Echo tv riporter, hogy egy tekintélyelvű p@cs. Mert mit lehet ezek után mondani? Mert mennyi értelme lenne bárminek is? Nem baj, belemegyek és megválaszolom azokat a felvetett kérdéseit, amivel igazi férfi módjára sikerült egy kétségbeesett diákba beleállni...
Vilmos, tudod, amit te itt leműveltél, annak problémája sokkal mélyebben rejtezik, mint alany és állítmány. Mert ez itt már a Balkán legmélyebb bugyrait túlszárnyaló arrogancia. Egy letűnt világot képviselsz, miközben már a jelen is a tekintélyelvűségről a teljesítményelvűségre váltott.
Tulajdonképpen tudod mire emlékeztet a fölényeskedő, megalázó, arrogáns, számonkérő karaktered? Pontosan arra a magyar oktatási rendszerre, illetve a rendszerben tevékenykedő tanárbárókra, akik ellen ezek a gyerekek felszólaltak. És arról már ne is beszéljünk, hogy riporterként nem az a feladatod, hogy kioktass, hanem az, hogy megismerd a riporteralanyod gondolkodását.
Az egész stúdió a te gondolataidtól volt hangos.
Hát vannak bajok a magyar oktatással...elég ha elolvasom az önök felhívását... melyik az alany, melyik az állítmány?
Most tényleg? Kiragadunk kontextusából (tudod, szövegkörnyezet) egy mondatot és az egész problémának az élét azzal akarod elvenni? Hol vagyunk? A bölcsődében? Itt jegyezném meg, hogy a gyerekeknek és még rengeteg gyakorló szülőnek pontosan ezzel van baja, hogy az oktatási rendszer ilyen p@cstónikat nevel ki, mint a riporter, aki képtelen a lényegre fókuszálni és leragad az alakiságnál.
Nap, mint nap küzdök meg én is az ilyen típusú emberekkel, akiknek írhatok 3000 karaktert arról, hogyan spóroljon. A cikkel nem tud foglalkozni, mert számára lényegesebb elemek a helyesírási hibák. Többek között a finnek ezt a problémát már felismerték és ezért helyezték oktatásuk középpontjába a készségek fejlesztését (mint például fókuszpont vagy a szövegértelmezés).
Megkérném, hogy válaszoljon a kérdésemre! Lesz arra mód (mármint arra, hogy Kálló Dániel valóban fontos dolgokról beszéljen)
Amikor először láttam a videót és nagyjából a huszadik másodperc környékén elhangzott a mondat, akkor már tudtam, hogy a riporter újfent egy ordas hazugsággal indít. Nem, nem lesz arra mód, hogy korrekt és intelligens párbeszéd alakuljon ki. Nem lesz mód arra, hogy a riportalany a riporter játéka helyett fontos dolgokról beszéljen.
Tudod, nálunk a blogger területen az ilyen embereket (mint a riporter) nevezzük fizetett trolloknak, nyelvtannáciknak. Ismérvük, hogy még véletlenül sem engedik el a csontot, véletlenül sem hajlandóak a lényegről beszélni. Egyetlen céljuk a bagatelizálás és ellehetetlenítés. Nem megérteni akarnak, hanem degradálni. Mert mennyivel fontosabb az alany-állítmány, minthogy 650 000 diák szenved és napról napra, hónapról hónapra egyre kevesebben képesek kitörni a mélyszegénységből...
arra kérem elemezze, mi a tárgya a mondatnak
Azért arra kíváncsi lennék, hogy Vilmos mikor kérdezte ezt meg egy felnőtt embertől interjú közben. Én legkésőbb ezen a ponton álltam volna fel (mondjuk, pár hónapja meghívott az ECHO TV gazdasági rovata interjúzni, de dobtam őket pontosan az ehhez hasonló nívótlanság miatt). De itt az ellen egy tinédzser volt, aki érthető módon nem volt képes felmérni a narratívát.
Egyébként pontosan ez a mai oktatási rendszer végterméke. Mindenki feleltetni akar és mindenki a lexikális tudásával akar hősködni. Lehet, hogy semmit nem ér ez a tudás (abszolút túlértékelt), mégis a magyar vitakultúra szerves része a kikérdezés. Mert a rendszer kikérdezni és kikérdezettnek lenni tanított meg. A vita színterepe pedig elvi síkra vetődik és totálisan érdektelen dolgok által folyik egy mederben.
Én arra kérem a riportert, hogy hagyja abba ezt a baromságot és kezdjen el végre a fontos dolgokkal foglalkozni. Sajnos ez egy tipikus narratívája bizonyos köröknek, amikor karaktergyilkosságot visznek véghez és gyakorlatilag kiirtják a másik mondandójának a súlyát azáltal, hogy hiteltelenítik őket és lexikálisan föléjük emelkednek!
"Elnézést, én szeretnék inkább az oktatásról beszélgetni"- mondja a riportalany.
Ez volt az a szellemi fordulópont, ahol világossá vált, hogy nem azonos értelmi szinten levő emberekről beszélgetünk. Még csak nem is egy lapon helyezkednek el. És ez Vilmos számára kellemetlen...
Én vagyok a műsorvezető...
Akkor bmeg ne te " azt gondold, hogy...", hanem kérdezd meg, hogy a riportalany mit gondol. Mert senkit nem érdekel, hogy te mit gondolsz. Persze nagyon jellemző ez az attitűd, ami a tekintélyelvűséget helyezi előtérbe, és mindent elintéz ezzel! Honnan ismerős ez nekem?
"Maradj csöndben, mert én vagyok az idősebb"
" Én jobban tudom, mert én vagyok a tanár"
Újabb pont, ami ellen ezek a diákok kardoskodnak, hiszen ezekből a "semmitmondó" válaszokból nem lehet tanulni vagy fejlődni. A műsorvezető igenis válaszolja meg, hogy miért nem hajlandó az oktatásról beszélni? Miért fontosabb számára az alany-állítmány?
kevesebb tanóráért, hosszabb szünetért, nagyobb bulikért...
Tehát Vilmos vaslogikája az, hogy a diákok azért tüntetnek, hogy többet bulizhassanak. Ez egy nagyon régi lemez, amit a riporter felrakott újfent. De miről is van szó igazából? Sajnos nem derül ki, mivel a riporter továbbra sem hajlandó a problémáról beszélni!
Segítek: a probléma az, hogy teljesen diszfunkcionális az oktatás. Nem arról van szó, hogy nem akarnak tanulni vagy fejlődni. Pont arról szól az egész, hogy ezekben a gyerekekben a fejlődés iránti vágy sokkal erősebben, mint az őket megelőző generációké.
A 21. századi gondolkodásmód alapja például az (aminek az oktatásban is meg kellene jelennie), hogy egyszerűen nem hatékony, sőt, kifejezetten káros 100%-osan leterhelni a diákokat és nem venni tudomást olyan alapvető szükségletekről, mint a regenerációs idő (az az idő, amikor az agynak, a testnek, a léleknek van ideje nap közben felfrissülni).
Segítek kedves Vilmos, ugyanis olyan hozzád képest kifejezetten diszfunkcionális, fél-analfabéta emberek, mint Mark Zuckerberg vagy éppen a Prezi alapítói is komoly hangsúlyt fektetnek egy olyan munkakörnyezet kialakítására, ahol nem hogy egy gyereknek, de a felnőtt munkatársnak is van lehetősége kikapcsolódni!
Miért akarjuk ezt elvenni? Miért "ciki" és hiteltelen azt mondani, hogy a diákok több rekreációs időt akarnak maguknak, mivel egyszerűen túl vannak terhelve és képtelenek felfrissülni? Ez már nem a 20. század. Felismertük, hogy egy tevékeny napnak ugyanannyira fontos része a rekreáció, mint maga a munka. Nem véletlen, hogy elképesztő mértékben terjed a home work és a home office.
De ami ennél is fontosabb! A diákok hatékonyabb, modernebb oktatást akarnak, jobb időbeosztással.
Miből gondolják, hogy a mostani rendszer nem készít fel a 21. századra?
Kedves Vilmos! Csak rád kell nézni... A két lábon járó reprezentere vagy a 20. századnak, de inkább a 19.-nek
Ez olyan, mintha egy sportoló vitatkozna az edzővel, hogy én nem ezeket a gyakorlatokat akarom, és én jobban tudom, mert én izzadok ott...
Dániel szerintem nem is tudja, hogy mekkora mattot adott ennek a riporternek. "hát, ha a Hosszú Katinkát sakkoztatná, akkor ő is megkérdezné..."
Pontosan erről van szó! Ez az elavult magyar oktatási rendszer jellemzése. Adott egy úszó, akit edzésen sakkoztatnak. Persze Vilmos riporteren látszik a rendszerhiba, képtelen feldolgozni a kapott információt és innentől kezdve a becsületéért és vélt igazáért indul harcba.
Az a baj, hogy többek között abból a hibás feltételezésből él a rendszer, hogy a tanár oktat, a diák tanul. A tanár mindent mindig jól csinál és a diák nem kérdőjelezhet meg, mivel másodrangú szereplő. A modern oktatási felfogásban a diák és a tanár partnerként működik és odafigyelnek egymásra.
A tanárnak nem azért van igaza, mert tanár, hanem azért mert érvekkel meg tudja indokolni mondanivalóját és érvekkel tudja bebizonyítani a diák számára a kérdéses pontot. Amennyiben ez nem sikerül, akkor a modern rendszerben elképzelhető, hogy a diáknak van igaza. Ilyenkor a tanár nem megsértődik, hanem örül a diák sikerének, hiszen nem a saját tekintélyét védi, hanem a gyermek fejlődésének és felnőttvilágba való integrációjának az érdekeit...
Egyébként Hosszú Katinka pont az a diák, aki nekiment a teljes úszószövetségnek, mert sz@rok és elavultak voltak a módszereik. Ez is egy hatalmas öngól...
Mit csinálnának a fennmaradó időben? Ön szerint mivel tölti egy átlagos magyar gyerek azt az időt, amit nem tanulással tölt?
Hát mit csinálnának? Drogoznának és kurváznának. Ilyen hülye kérdést! A riportalany is belagolt erre a kérdésre, minta Windows, annyira váratlanul érte ez a fatális értelmetlenség. Már maga a felvetés is sértő minden gondolkodó ember számára, hiszen ilyen alapon lehetne általánosítani, hogy mivel tölti a szabadságát minden olyan sötét riporter, mint kedves Vilmosunk?
Meg lehet válaszolni? Nem. Meg kell válaszolni? Nem.
Maradjunk annyiban, hogy a szabad idő mindenki egyéni felelőssége és joga. Ahhoz senkinek semmi köze és nem képezheti tárgyát bármilyen vitának. Képtelenség lenne azért nem adni a diákoknak több szabadidőt, mert akkor biztos kilépnek a mostani értékrendszerből és szórakozni mernek.
Dániel persze itt is sokkal érettebb választ ad, mint amit kedves Vilmosunk narratívája érteni engedélyez. A felnőtté válás szerves része például a csajozás, haverozás. A tapasztalás. De ugyanúgy része felfedezni saját érzelmi-értelmi világunkat. De ezt mindenki más úton éri el. Egyetlen biztos pont, hogy senki sem a történelem tételek végtelen magolása közben fedezte fel saját magát...
Komolyan kérdezem, hogy a riporter tényleg ennyire hülye vagy ezért fizetik?
2 órát videójátékoznak
Elég demagóg gondolt, amivel azt próbálja a költő érzékeltetni, hogy milyen hülyeségekre vernék el a gyerekek az időt. Nem akarok beleszólni a gondolatmenetbe, de például egy stratégiai vagy éppen más típusú videójáték olyan felbecsülhetetlen készségeket fejleszt elképesztő mértékben, mint kooperáció, logika, megoldáselmélet, reakcióidő, értelmezési képesség, fegyelem, tervezés, angol nyelvismeret...stb
Állítom (és a tanulmányok is alátámasztják), hogy a videójátékok sokkal inkább fejlesztenek, mint a Kőszívű ember fiai elolvasása... Mert ez már egy másik világ. Ebben a világban a készségek a fontosak és nem a lexikalitás. Nem azt kell tudnia a mai fiatalnak, mint amit tud az apja, nagyapja, vagy amit tudott a dédpapa.
Hány diák képviseletében beszél itt?
Ezen jót mosolyogtam. Éppen egy fideszes propagandista kéri számon valakin, hogy az x támogató nem azt jelenti, hogy az egész diákság nevében felléphetnének. Hm. Akkor ez azt jelenti, hogy a Fidesz nem lehet 2/3-adban, mivel a lakosság messze nem 2/3 része támogatja őket? Ehhez mit szólna a Habony művek?
Zajlik az átalakítás, Csépe Valéria vezeti...
Hehe, akkor mit értetlenkedett a riporter és játszotta a hülyét? A kormány azért vezet valamilyen átalakítást, mert látják ők is, hogy a mostani rendszer nem jó. A diákok is pont erről beszélnek.
Ezek után már csak azt tudom megkérdezni riport Vilmostól, miután saját műsorának a végén legalizálta a magyar oktatás megváltoztatását, hogy:
Kedves Vilmos, a műsor előtt megkapott pártutasításban melyik az alany és melyik az állítmány?
►►►►
Ha tetszett a cikk, akkor meg tudsz hívni egy “kávéra”: Támogatom a blogot 1-3 dollárral
IFL prémium blog: Klikk
✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk
Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:
✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy
✰✰ www.iflgroup.hu
Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz
Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.
Ez a cikk 2018. február. 05. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.