Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

A CSOK-ról őszintén egy ingatlanos szemével

2017. június 07. - Szarvas Norbert

csok_ingatlanos.jpg

Az elmúlt másfél évben új erőre kapott az ingatlanpiac, majd brutál felárral emelkedtek a "divatos kerületekben" az ingatlanárak. Már-már túlkapás érezhető ezen a piacon, hiszen egy átlagos panel lakás értéke is minimum megduplázódott ezen idő alatt. Persze egy szinttel feljebb lépve máris láthatjuk, hogy a legbrutálisabb árváltozás az újépítésű ingatlanok és építkezések esetében volt tapasztalható! A piac beárazt magának többek között a kínálathiányt, szakemberhiányt, a CSOK 10+10-et, az ÁFA 5-öt. 

Hatalmas probléma az ingatlanpiacon, hogy egyre több ember akar belépni a piacra és "megnézni", mit ér a saját lakása. Mivel nincsen lépéskényszerben, ezért erősen fog a toll az árazásnál, hiszen semmi veszítenivaló. De mégis meg kell próbálni, hiszen azt hallani, hogy elszálltak az árak! Mivel egyre több túlárazott ingatlan jelenik meg emiatt, így az árakat jelen pillanatban felnyomják addig a pontig, amíg a piac nem kezd egy erőteljes kiigazításba. Akik valóban el akarják adni a lakásukat, azok pedig jogosan viszonyítják a "többiek árához" a sajátjukat, ami az egyik fő oka annak, hogy emelkednek az árak.

A CSOK nagyon bezavart az embereknek

Az elmúlt időszak egyértelműen alátámasztotta számunkra korábbi félelmeinket, miszerint az állami támogatást a piac teljesen felszívja és egyszerűen beépíti mostmár "mesterséges" áraiba. Azért, mert egy újépítésű lakás árcetlijére ráírjuk, hogy 50.000.000 forint, attól még nem biztos, hogy ténylegesen annyit ér. 

Az biztos, hogy azért 50.000.000 a korábbi 40 helyett, mert az eladó fél egyértelműen a CSOK 10+10-re számít és tudja, hogy jelen pillanatban még rendkívül komoly kínálathiány uralkodik a piacon. Egyszerűen túl kevés a CSOK 10+10 kompatibilis ingataln, de ezzel szemben rengeteg a potenciális vásárló, aki vagy CSOK-kal vagy anélkül, de mindenféleképpen ezekre az ingatlanokra vadászik. 

Persze ez a tendencia hamarosan megfordul és a túlkínálat jellemezte piacon az eladásra kínált ingatlanok pontosan úgy fogják egymás árát lenyomni, mint ahogyan jelen pillanatban egymás árait "hergelik". Elképesztő mennyiségű aktív építkezés zajlik az országban, amivel egyértelműen ezt az igényt akarják minál hamarabb kialakítani.

A blog szerzőjének tanácsai CSOK kapcsán:

  1. Tedd fel magadban a kérdést, hogy az ingatlant el fogod tudnád adni annyiért pár év múlva, amennyiért most megveszed?
  2. 10 évig képes leszel egy helyben maradni?
  3. A CSOK-t alaposan érdemes a tervezési fázisban körbejárni! Ebben nyújthat segítséget ez az oldal, ahol minden információt megtalálhatsz egyértelműen: Klikk
  4. A bank kiválasztásánál a szoksásos szempontok mellett érdemes a CSOK-ban tapasztalt ügyintézőt találni. (kulcsfontosságú lesz).
  5. Mindig legyen vésztartalékunk és ne a pénzünk 100%-át tegyük bele az ügyletbe.
  6. Az igénylési folyamatra számoljunk rá másfél hónapot minimum.
  7. Építkezés esetén mielőtt sok százezerért elkezdjük megterveztetni a házat, előtte érdemes az illetékes Önkormányzattal egyeztetni az építkezésről. Sok pénzt spórolhatunk meg!

 

Hosszú távon akár még olcsó is lehet

Nézzük Budapestet és az itt kialakult árakat. Budapest Budapesthez képest kifejezetten drága város, brutálisan megemelkedett ingatlanárakkal. De valójában drága Budapesten az ingatlan a saját kategóriájában, mint világváros-metropolitan?

Szeretnénk azt hinni, hogy Budapest már most világváros, valójában Kelet-Európai mércével mérve nevezhető annak. A JLL és a Business of Cities közösen végzett kutatásában (Globalisation and Competition: The New World of Cities) 2015.decemberi jelentése alapján új világváros státuszba kezd "feltőrni" München, Barcelona, Koppenhága, Bécs, Montreal, Oslo, Hamburg, Toronto és Vancouver. Világviszonylatban nézve Budapest nem nevezhető világvárosnak a szó hagyományos értelmében, ami különböző szempontokat vesz figyelembe.

Ugyanakkor Budapest nagyon jó úton halad...

360_cities.jpg

 

Viszont összességében Budapesten az ingatlanok árai a fejlődési potenciált és a globalizálódás hatásait figyelembe véve dinamikus növekedés előtt állnak. Joggal lehet hosszútávon arra számítani, hogy Budapest régióban betöltött fontos szerepének köszönhetően az ingatlanárak "elszállnak" és miután lecsengett a CSOK őrület, tovább folytatódik a drasztikus áremelkedés, ami alapvetően a "nyugathoz való orientációnak, európai integrációnak, jóléti kívánalmaknak és a társadalmi rétegek átalakulásának" lesz köszönhető. 

12o.jpg

Olyan érzésem támad, mintha jelen pillanatban a kelet és a nyugat csapna össze a budapesti ingatlanfronton. Egyik oldalt az árak drasztikus csökkenésére számíthatunk keleti módra, míg másik oldalon az árakat a nyugat húzná egyre feljebb. Hogy ennek rövid és középtávon milyen hatásai lesznek az ingatlanpiacnak, azt nagyon nehéz pontosan a számtalan változó miatt megjósolni.

Legfontosabb következtetésként vonjuk le az alaptézist, miszerint ott van az otthonom, ahol lakom. És ez pénzem nem kifejezthető. Első lakástulajdonosok, akik nem befektetési céllal vásárolnak/építkeznek, azokat nem feltétlenül érinti egy 10-15%-os árelmozdulás. Ők hosszú évekre keresnek otthont maguknak. Számukra nincsen tökéletes pillanat befektetési szempontból. 

Befektetési szempontból az ingatlan most túl van rövidtávon árazva valós piaci értékéhez képest, amit a piac 2019.decembere után (kifutnak a CSOK építkezések, ÁFA 5M visszigénylés határidő) várhatóan korrigál. Viszont a rövidtávú túlárazottság nem jelenti, azt hogy hosszútávon nincsenek az ingatlanárak például Budapesten alulárazva. Ez egy látszólagos ellentmondás, amit minden befektetőnek saját magának kell feloldania. Leegyszerűsítve: befektetési szempontból középtávon fogadnál arra, hogy Budapest világváros kategóriává fejlődik?

►►►►

Gyerekmegtakarításról szeretnél többet megtudni? Klikk

✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt:  Klikk

Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu 

Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz

 

Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.  

 

Ez a cikk 2017. június 7. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr5912559259

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Serrin 2017.06.07. 12:29:40

Szerintem nem lesz világváros egyszerűen azért, mert a birkák miatt megválasztott idióták már 7 éve a csőd felé rohanunk. Ha egy normálisabb (akár a 2010 előtti EU-párti) politikai irányzat lenne helyette, akkor talán lenne esélyünk fejlődésre.

Amíg a magyar mérnök máshova megy, akár pizzafutárnak is, addig ne számítsunk jóra.

2017.06.07. 20:45:59

@Serrin: egyetértek, az egész egy CSOK-os lufi, ami pont a következő válságig tart, amikor a most 40 millióért megvett panelek visszakerülnek a 15millás szintre.

sunabajnok 2017.06.07. 21:15:06

@okostojas007: Így Így! Majd sok nagycsaládos megy a 25nm-es garzonba.
De meg is érdemlik azok után, hogy nem tanultak a több százezres devizahitelesből. Ebben z országban banktól hitel? Ugyan már....

zoltán999 2017.06.07. 21:52:18

Kereslet-kínálat.

Én végig ingatlanoztam (közvetítőként) az elmúlt 5 évet. Ha tudtam volna, nem eladom, hanem megveszem 2013-2015-ben mindet. Most eladok, sajátokat, korábbi befektetéseket. Jól ki lehet szállni belőle. Nem hiszen, hogy a fák az égig érnek. Fogy a kereslet, a külföldi belvárosi már tavaly elfogyott. De külvárosban is gáz van. A kínálat nem egyértelmű az eladási szándékkal (a cikk egyetlen értelmes és igaz állítása). Sok a hazug, kamu, próba hirdetés. Én látom melyik, az amatőr vásárló nem.
De mégsem egyértelmű a folyamat. még mindig növögetnek az árak itt-ott, így-úgy.3 hete licitáltam egy Állomás u-i 41 m2/4. emelet felújítandóra. 10-nél kiszálltam, 12,8 lett. Bolondok. Ez 6 se volt 2012-ben. Ezt nem befektető vette, az első lakásosok kényszerpályán mozognak, és majd buknak.

Kereslet-kínálat.

VT Man 2017.06.07. 21:53:07

@Serrin:
Pont 2008-ban volt majdnem csõdben az ország, a 2002-2008-as teljesítmény miatt. Most (is) lopnak, de legalább csõd nincs.

Másrészt, ha jön a "fizessenek a gazdagok" bagázs, akkor jobb, ha a külföldi magyarok haza se jönnek.

caesar 2017.06.07. 22:55:32

@VT Man: okostojás, EU pénzek nélkül totális nihil lenne, kormányod teljesítménye egyedül lopásban jeles. A többi 0. Az EU csöcsén élősködünk.
Te nagyon el vagy tájolva, hatásos az agit-prop

ember100 2017.06.07. 23:45:34

@VT Man:
Helló !

Remélem fizetnek azért amit ideböfögsz :)
Ugye nem is volt gazdasági válság 2008 ban ?
Ugye most Nem tömi Brüsszel Béla a fideszbagázs sleppje zsebét .
IGEN fizessenek a gazdagok és ne hidd hogy akik kint dolgoznak azok annyira gazdagon fognak visszajönni mert biztosan nem 10-20 millió lesz ez a gazdag plafon.
De nyugodtan azért a pénzért amit kapsz rettegj csak.
Ha meg ingyen csinálod akkor egyszerűen HAZAÁRULÓ VAGY !!!!!
Mert támogatod azt a bagázst aki romba dönti az országot , de lesz kisvasút , stadion , kamuhirdetés, díszburkolat , adóemelések , újabb adók.......

sírjatok 2017.06.07. 23:48:54

@Serrin: "Szerintem nem lesz világváros egyszerűen azért, mert a birkák miatt megválasztott idióták már 7 éve a csőd felé rohanunk. "

Hát jó messze lehet az a csőd hogy 7 éve csak rohanunk felé, de mégse értük még el. Az MSZP-nek ehhez ugye 6 évre volt szüksége, tehát a "2010 előtti" politika azért akkor annyira mégse nyerő.

sírjatok 2017.06.07. 23:50:58

@ember100: "Mert támogatod azt a bagázst aki romba dönti az országot "

Hét éve dől romba az ország, oszt még valahogy mindig áll. Mágia. De jövőre már egész biztosan összedől, istenuccse, vagy legkésőbb jövőutánra.

sírjatok 2017.06.07. 23:51:59

@caesar: "Az EU csöcsén élősködünk. "

Köztudott, hogy előtte egy forinttal sem támogatott minket az EU, szóval ez tök releváns infó, köszönjük.

élhetetlen 2017.06.07. 23:54:10

Nem figyeltem a részletek, Ami feltűnt, ugye, az az, hogy aki kap 10+10-et, az könnyebben veszi meg, de ezzel felhúzta az árat annak is, aki nem kap, azaz csak az építő vállalkozókat támogatják. A lakást vásárolni szándékozók többségét megszivatták. A másik, a tíz év a gyereknek is kötelező ott tartózkodás? Ha a most tíz éves legnagyobb 18 éves korában elmegy egy külföldi egyetemre, akkor bukták? Nem tudom, csak kérdezem.
A lakáslottó. Azt értem, hogy a szervező megél belőle. Azt is, hogy akinek van pénze, az licitál, előbb jut lakáshoz, de nem úgy tűnik, hogy kp-ben ki kéne fizetnie, csak valamennyit, a többit a többiek kölcsönzik kamatmentesen. (lehet, hogy tévedek). Aki szerencsétlen a sorsolásnál, és a végére kerül, annak fogalma sincs, hogy a 10-15 év alatt összegyűjtött pénzéből mit tud venni az akkori árakon. 10 nm-es lakást? Nem értem az embereket. Negyven éve is volt valami ilyesmi, az Astoriánál volt az irodájuk, bementem, végig hallgattam, és úgy húztam el, mint vadászkutya, aki sörétet kapott a fenekébe. Mondom, aki ezeket kitalálta, azt megértem, tiszta, hogy kinek jó, de hogy az emberek ennek tapsolnak, az már ijesztő.

ember100 2017.06.08. 00:40:18

@sírjatok:
Helló !

Ugye TÉNYLEG hülye vagy ? :)
A romba dőlés ugye NEM szó szerint van , egy térköves főtér az ugye nem rom csak felesleges , főleg ha romokban :) az oktatás.
Miért nem szlogenezik a bandád hogy jobban élünk mint 8 éve TALÁN azért mer NEM igaz !
100 ismerősönből 99 aki nem fidesszeggnyaló az rosszabbul és mint 8 éve !
De nézd meg a benzin , kenyér , krumpli , cigaretta ..... árát
Persze tudom a 155 cm plazma oled TV olcsóbb , de ezt tudod hogy egy vicc !
A rezsiszili böfögése hogy megvédjük a záramot meg a gázot nyugaton évek óta CSŐKKEN NEK az árak akkor mit is kell megvédeni a MET et hogy tejeljen a cimbiknek
KORRUPT HAZAÁRULÓ BAGÁZS !!!!!

odamondó 2017.06.08. 07:55:04

Budapest már rég világ város vagy ti még nem jártatok külföldön?

Lacock 2017.06.08. 08:20:53

Budapestre legfeljebb a vidéki magyarok és a külföldi újmagyarok jönnek, bár sok vidéki kifejezetten utálja Bp. -et. (Egyedüli vonzerő az itteni, vidékihez képest magasabb fizetés.) A többi külföldit eléggé riasztja a magyar nyelv, és az itteni gazdasági -vagyoni elmaradottság.

Pl. Londonba meg szinte az egész Földről áramlik a nép, nem akkora gond az angol nyelvhasználat, és ott a fizetések sem magyarországiak.

Ugyanez, változó mértékben elmondható a többi világvárosról is. Ha pl. egy görög, vagy spanyol elhagyja a hazáját, hamarabb köt ki Berlinben, Párizsban, vagy Rómában, mint Budapesten. Ez is meglátszik a lakásárakon. Sőt, én biztos vagyok benne, hogy Budapest miatt nem is hagynák ott az országukat, tehát ha már útra kel, akkor biztosan nem ide jön, hacsak nincs rá valami nyomós, máshogyan nem megoldható oka, pl. a párja miatt.

A fentiek elég erős korlátok Bp. világvárossá válásának útjában.

déjá vu39 2017.06.08. 08:51:02

Ahol állami az állami támogatás megjelenik, ott a támogatás nagy részét elnyeli az áremelkedés. Ez így volt, így van és így is lesz.

Leopold20 2017.06.08. 08:59:16

@Lacock: Pontosan!

A világvárosok egyik fő ismérve, hogy a föld minden tájáról költöznek oda emberek hosszabb időre valamilyen oknál fogva.
Még a saját régiónkban sem kiemelkedő város. Bécs, varsó, Prága is bőven megelőzi.....

VT Man 2017.06.08. 09:00:58

@caesar:
"okostojás, EU pénzek nélkül totális nihil lenne, kormányod teljesítménye egyedül lopásban jeles"

Azért ez olyan bájos, hogy elõadod, mintha 2010 elõtt nem lett volna lopás. Akkor csupa becsületes politikus volt, aki egy fillért nem tett zsebre.

Néha el is hiszem.

Szerintem a Fidesz kb. ugyanannyit lop, csak sokkal bénábban és centralizáltabban. Az MSZP ügyesebb volt, sok kisebb lenyúlással, egy kis autópálya itt, négyes metró ott, alagutak a legelõ alatt...

Viszont az ingatlanokat 15-30 milliós értéktõl meg akarták adóztatni. De jó lenne az most!

nookedli 2017.06.08. 09:19:52

@Serrin: A te fajtád semmiből nem tanul. 1945 óta nem volt olyan vezetése az országnak, amely a magyarok érdekét képviselte volna. Mindenféle idegen és saját politikai érdekek mentén osszák-fosszák a népet. Le és el kell számoltatni ezt a neokommunista rezsimet, mely uralja a parlamentet orbánostul, gyucsányostuk, botkán keresztül elempé (szadesz utópárt). Akármennyire azt gondoljátok, hogy orbán az eu ellen tesz bármit is, az hazugság. Elkötelezett eu párti a zsidesz. A duma azért kell, hogy itt behülyítse az embereket.

sírjatok 2017.06.08. 09:48:53

@ember100: "A romba dőlés ugye NEM szó szerint van"

Az jó, mert államcsőd az előző bagázs alatt viszont egészen szó szerint volt.

sírjatok 2017.06.08. 09:52:09

@ember100: "100 ismerősönből 99 aki nem fidesszeggnyaló az rosszabbul és mint 8 éve !"

hát akkor tuti a választáson is megjelennek majd, és hipp-hopp leváltják a fidesz arra a titokzatos pártra, amelyik sosem lop és tökéletesen kormányoz, csak nyilván szerénységből nem nevezed meg.

osztán ha mégsem váltja le a fideszt a 100-ból 99 ember, akkor esetleg gondolkozz el azon, hogy nem te látod-e a valóságot kissé torzan.

caesar 2017.06.08. 11:14:50

@sírjatok: Te fizetett birka. Össze se lehet hasonlítani a világgazdasági helyzetet akkor és most.
Amit akkor kaptunk ez EU-tól, az aprópénz a mostani pénzekhez képest. Helyes felhasználással meg lehetne teremteni egy hosszútávú fejlődési páylát, erős alapokkal. Ehelyett intézményesült a lopás. Ezek nem talicskával és Nokiás dobozban viszik a pénzt, hanem kamionnal, az emberek pofájába röhögve.

Ekrü 2017.06.08. 11:20:07

@ember100: Ugye nem is volt gazdasági válság 2008 ban ? -Már 2006-ban is csőd közelben álltunk.Ezért kellettek a megszorítások rögtön a választások után,ami végül az öszödi beszédhetűz vezetett.Arról nem is beszélve ,hogy 2008 nyarán ,amikor már mindenki látta a válságot,akkori dilettáns kormányunk ahelyett ,hogy tett volna valamit folyamatosan azt szajkózta ,hogy nem lesz.

Ekrü 2017.06.08. 11:24:14

@caesar: Amit akkor kaptunk ez EU-tól, az aprópénz a mostani pénzekhez képest.-Akkor te jól értesült lehetsz.Mert sztem ebben az országban nem sokan tudják ,hogy mennyi pénz kaptunk akkor és mennyit most.Viszont abból kiindulva ,hogy mennyit loptak el a 4-es metró építésénél Demszkyék,illetve Gyurcsányék cége miatt mennyire büntettek ,kaptunk mi akkor is bőven.Azt az országot mégis leamortizálva adták át.

caesar 2017.06.08. 11:34:42

szerintem meg most vagyunk k-ra leamortizálva.
De csak böfögjétek a propaganda szöveget, titeket is abból fizetnek, amit lenyúlnak..

Mancilla Pectoralis 2017.06.08. 12:41:28

Itt az aglomerációban nem nőttek meg annyira durván az árak a lakásoknál.Inkább a telekárak mentek az egekbe.A mi kecónkat még a CSOK lufi előtt mérettük fel értékbecslővel akkor 18misi volt.Most egy ugyanilyenért 22-t kérnek.Ha lufi szinten nézzük nem annyira gáz.A fővárosban szerintem jobban elszálltak.A telekárak viszont nagyon durvák lettek.Akár 10milliót is rápakolt néhány tulaj egy 1000nm-esre.

gigabursch 2017.06.08. 13:08:30

Túl azon, hogy megy a zsenik közt a "minden kedden megbukik a kormány" pro és kontra vitája ugyanazok között, nekem a CSOK-ról nem sok jó véleményem van.

Magunk akkor vettünk házat amikor a Kádkőgyáras meg a Brácsás megszüntették a szocpolt. Azaz számunkra nem volt már támogatás.

Aztán hiába lett nagycsalád és hiába kilincselt tk. a NOE, mi a szocpol mellett a CSOK árvái is lettünk (maradtunk).
Ez van...

Amúgy átnézegettem az egész konstrukciót keresztül-kasul.
Nem nekünk találták ki...

caesar 2017.06.08. 13:13:26

Vidéki város, megyeszékhely, nevet szándékosan nem írok:
azok a városszéli telkek, amik 2016 év végén 3-4 millióért voltak eladóak, januártól 6-7, most már 8 körül vannak, felkapottabb helyeket duplája, triplája egy élhető méretű telek.
Azok a pár éve eladó új ikerházak, amik 19 M-ért se mentek el, most 35 M-ért mennek. És ezek a 3-4 éve kész, üresen álló házak.
Normális aki most vesz? Alaphangon 15 M.ért többet kell leszurkolni ugyanazért (amit a vállalkozó tesz zsebre, ÁFÁ-t is alig fizet be utána) mint 2-3 éve. Az "ajándékpénz" meg csak 10 M. Alsós matek, 5 M ráfizetés. Nem értem ezt a sok birkát, nagyobb a lufi, mint a 2000-es évek közepén. Lesz még itt sírás, meg mocskos bankozás.....

Csipyke 2017.06.08. 15:01:28

@VT Man: az EU és a kreatív könyvelések miatt nincs csőd.

whale 2017.06.08. 16:16:36

@VT Man: Pofád lapos, agyhalott fideszbirka! Ki volt 2010 előtt a minielnők strómanja??? Lett az az ember az ÖTÖDIK leggazdagabb itthon EGY ÉV ALATT??? (a nyomi Simon 200 millióján hörögtetek, "Pénztáros Lőrinc" (OV) 100 MILLIÁRDJÁBÓL hány Simon is jön ki???) Idióta...

ember100 2017.06.08. 20:07:58

@Ekrü:
Helló !

Nem voltunk csőd közelben , a válság miatt rosszabbul ment az országnak .
És ugye a Bajnai kormány semmit sem tett ?
TROLL vagy!!!!!

Kommentelő 007 2017.06.08. 20:47:20

Kicsit nehéz volt végigolvasni a rengeteg stilisztikai hiba miatt. T. Blogger, légy szíves olvasd át és javítsd. (Bár most már általános tapasztalat, hogy az online médiában katasztrófális a helyzet ebből a szempontból.)
Pl.: Tedd fel magadban a kérdést, hogy az ingatlant el fogod tudnád adni annyiért pár év múlva, amennyiért most megveszed?

Tartalommal kapcsolatban: azt kicsit erős túlzásnak érzem, hogy "egy átlagos panel lakás értéke is minimum megduplázódott ezen idő alatt".
Jó lesz az 20-50%-nak is...

zoltán999 2017.06.08. 21:19:59

@Tamas71:

Az árazás nem ilyen egyszerű:
alapár: 600.000/m2-t ott nem lehet elkérni, 500-at is alig.
450-550 között jönnek az újak, 4000 db lesz a XIII-ban.
1 szobás: -15-20%, 1.5 szobáshoz képest
szép lakás csúnya házban - 30 %
csúnya lakás szép házban -20%
földszint -20%
lift nincs 3. emelet felett - 20 %
A fentiek közül ráadásul sok helyből bináris kapcsoló a vásárlók nagy részénél (meg se piszkálja bottal se)
Mid van? írj privátban: fuggetleningatlanos@gmail.com
süti beállítások módosítása