Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Francba a borravalóval! Pro és kontra!

2017. május 20. - Szarvas Norbert

borravalo.jpg

Így alakult ki. És akkor mi van? 

A borravaló mindig egy kérdéses pontja az embereknek, hiszen számtalan módon lehet borravalót adni vagy nem adni. Adhatunk urizálásból, adhatunk szolidaritásból, adhatunk hálából. Ugyanakkor nem adunk, ha ellenezzük, ha nincsen rá pénzünk, ha nem akarjuk a másikat eltartani, ha elégedetlenek vagyunk, ha rossz a kedvünk. Szóval valószínűleg soha nem fogunk megegyezni abban, hogy a borravaló mire jár és mire nem. 

Hiába hisszük azt, hogy ez még mindig a saját szabad döntésünk. Valójában igazi anarchistáknak nézik az emberek azokat, akik nem akarnak borravalót adni. Tehát mégsem szabad döntésünk, amikor nem-borravaló esetén egy-egy szemetebb futár legközelebb beleköp az életbe, nem jön ki az asztalunkhoz a pincér vagy bármilyen negatív atrocitás ér. Terrorban tartanak és negatív jelzőkkel illetik azokat, akik a borravaló diktatúra ellen megpróbálnak tiltakozni.

Jogos egyáltalán a borravaló?

 

Hatalmas tévedésben vagy, ha még mindig azt hiszed, hogy a borravaló egyfajta jutalma a jó munkának. Vannak ilyen értelemben privilegizált (lásd: futár, pincér...stb) szakmák, ahol alapelvárás a borravaló. Ugyanis ezeken a helyeken nem a jutalom része, hanem a fizetés kiegészítése lesz. Kötelező akkor is adni, ha a világ legszarabb kiszolgálásában volt részed. 

Mivel megszűnt a "motiváció", ezért sok borravalós rendszerben dolgozó valójában nem értékeli az ügyfelet, hanem magasról ... az egészre. Megteheti, hiszen ő nem érdekelt (tisztelet a kivételnek) az ügyfél megtartásában (főleg szezonális munkáknál, ahol magas a fluktuáció), a borravalót pedig akkor is megkapja az esetek 80%-ában, ha semmit nem csinált pluszba. 

A munkabér része

Jogosan érezheti magát átverve a mezei vásárló, aki kifizeti a teljes árat egy éttermi ételnek vagy egy szállítási díjnak. A kialakított árakban nem jelenik meg a "borravaló" várható bevétele. Tehát árképzés szempontjából a borravaló az üzletmenetben egy nem kalkulált bevétel, egy igazi plusz. 

Amikor érkeznek majd a cikk végére is azok a kommentek, miszerint mekkora szarfej vagyok, mert akinek van pénze étteremre, annak legyen már pénze borravalóra, akkor bizony el kell mindenkit keserítenem. Senkinek semmi köze ahhoz, hogy ki mire költi a megkeresett pénzét. Az ember azért megy mondjuk egy étterembe, mert ott szeretne enni és elfogadja a "listaárat", amit majd a szolgáltatásért cserébe fizetni kell. Ha ezen felül szeretne valaki fizetni, az nem lehet a fizetés vagy az üzletmenet része. Meg kellett volna ennek az intézménynek egy plusz dolognak maradnia. 

Ehhez képest ezekkel a kommentekkel is alátámasztják egyesek, hogy a borravaló alanyi jogon jár és nem választás kérdése. Nem jutalmazási eszköz. Aztán megy a lelki terror és a prolizás...

Nem mehetünk el viszont amellett, hogy jelemzően a borravalós szakmákban alacsony munkabért adtak a munkáltatók, mivel a bértárgyalásba beleszámolták a várható borravalót. Ilyen értelembe az ostor a borravalós dolgozón csattan, hiszen amennyiben senki nem adna borravalót, akkor a fizetéséből nem tudna megélni. 

De ez kinek a problémája és felelőssége?

Most egy olyan rendszerben vagyunk, ahol kéz kezet mos és tulajdonképpen ok-okozati összefüggésbe helyezték az ügyfelek borravalóját szerencsétlen dolgozó bérével. Mintha az ügyfél tehetne arról, hogy keveset keres és mintha az ügyfelek feladata lenne eltartani szinte közvetlen módon a másikat. Ezért undorító az egész.

Közben a munkáltató dörzsöli a tenyerét és a háttérben nagyokat röhög, mivel közvetetten a borravaló minden esetben nyereségként realizálódik és végső soron a munkáltatót gazdagítja. Hiszen ez egy olyan mozgóbér, amit soha nem neki kell kifizetnie, és még adózni sem kell utána. 

Megoldást az jelenthetne, ha szabályoznák a bérminimumokat ezekben a szakmákban és azt nem a minimálbérhez igazítanák, hanem sokkal életszerűbb díjakat határoznának meg. A cél, hogy a munkáltató kifizesse adózottan azt a fizetést, ami borravaló nékül is "jár" a másiknak.

Kötelező szervízdíj a legnagyobb átverés?

 

 

Egy ideje terjed, és elképzelések szerint 2018-tól kötelezővé tennék a szervízdíjat, amit a számlán tüntetnének fel. Ez valahol a pofátlanság csúcsa, hiszen az étlapon szereplő árak tartalmazzák a felszolgálást, kiszállítás vagy amit éppen az adott szolgáltatás jelent az adott területen. Tehát egyszer fizetünk a szervízért a szolgáltatás/termék meghatározott árában, majd arra még rápakolnak 10-15%-ot kötelező szervízdíj jogcímen.

És ettől jobb lesz a dolgozónak? A francokat. Ugyanis a szervízdíj hivatalos és nyomonkövethető formát öltve mégtöbb kézen megy keresztül. Jön az Állam, aki lecsippenti az adót belőle, jön a munkáltató, aki leveszi a saját részét (sokan panaszkodnak, hogy az egészet elteszik bizonyos helyeken), és a végére szinte semmi nem marad.

Tehát a borravaló "képletbe" ezzel a hivatalossá tétellel új szereplők kerülnek a képbe, akiknek aztán végképp semmi közük nem volt ahhoz, hogy a dolgozó a munkájáért "jutalmat" kapott közvetlenül az ügyféltől. Mi történik? Ezt nyilván az ügyfelek is tudni fogják, ezért mostmár duplán-triplán fognak borravalózni és az "étlapáron" illetve a "szervízdíjon" felül fognak plusz pénzt (borravaló) osztogatni. 

Tehát tulajdonképpen az eddigi "szokásos" 10-15% helyett 25-30%-ot KELL majd adni. Ez minden, csak nem korrekt. Hiszen ügyfélként a pizzámmal tényleg nem én akarom kifizetni mindenkinek az életét. 

Amúgy nem pofátlan ez a 10-15%?

Mára oda jutottunk, hogy a százalékos mérték az elvárás. Tehát 15% akkor is, ha 20.000 forint a számla (3000 forint) és akkor is, ha 60.000 forintot fizettél (9.000 forint). De valóban ér ennyit a másik hozzáadott értéke? Többet dolgozik, ha egy tányér pizzát hoz ki, mintha ugyanazon a távon és időben kaptunk volna michelin csillagos ételt? Én azt gondolom, hogy nem.

Ez egy újabb lelki terror, ami onnan indul ki, hogy akinek van "erre" pénze, annak legyen a borravalóra is pénze. Tehát, ha például egy tök átlagos család (havonta 300.000 forint bevétel) megrendezne egy étteremben egy ballagási ebédet (ez ilyen tizenévente alkalom) és a számla 100.000 forint lenne, akkor jogosan várhatná el bárki, hogy adjanak borravalóba 15.000 forintot???? Nem túlzás egy picit?

Senkinek nincsen joga a másik pénztárcájában turkálni és elítélni a másikat, mert az nem nyitja ki. Lehet, hogy nem tudja. De az is lehet, hogy tudná, de nem akarja. Attól még nem válik senki bűnözővé, mert saját maga határozza meg, hogy mennyit akar a listaáron felül fizetni vagy nem fizetni!

Tényleg nagyon nehéz kérdés

Én utálok borravalózni a semmire. Ha kapok valami pluszt, akkor egyértelmű. Viszont egyre inkább szarul érzem magam, ha nem adok, mivel sajnos beláttam, hogy a másik számít erre a bevételre. Patthelyzet, amit nem mi fogunk megoldani. Na ide pont szükséges lenne egy kemény állami szabályozás (de nem úgy, ahogyan ez mostanában kinéz: lásd  kötelező szervízdíj...). A szabályozásnak a borravalós szakmákban adható minimális órabért kellene meghatároznia többek között. Ez vitán felül áll. 

A dolgozó bejelentve kapna biztosan megfelelő fizetést (adójóváírás és nyugdíjalap szempontból is fontos lenne).

A munkáltató kénytelen lenne lemondani a végtelen habzsi-dőzsiről. Másik esetben árat kellene emelnie, amit a piac szabad működése úgyis korlátozna (ha túl drága, akkor senki nem megy oda). De egyértelmá lenne, hogy mindenki annyit fizet, amennyit a listaára a szogáltatásnak és nincsen zsebbe semmi. 

Az ügyfeleknek is sokkal jobb lehetne, hiszen végre megszünne ez a "kötelező elvárás" és nem kellene számolgatni illetve jószolgáltai intézményt játszani.

Kérdés, hogy ez az ügyfeleken kívül bárkinek érdeke e? Ne legyünk álszentek, mindannyian tudjuk, hogy a borravalós dolgozók egy része a magasabb bevételre játszik. Most cinkosan összemosolyoghatunk, hiszen egy kötelező béremelésnél (cserébe 0 borravaló) megkapna a dolgozó mondjuk nettó 250.000 forintot, viszont jelenleg a minimálbér mellett összeszed 2-300.000 forintot is (nem lehet általánosítani, de rengeteg ilyet ismerek...). Ez meg picit több...

Számold ki:

Van egy nap 50 ügyfél (ez nagyon alacsony szám amúgy), minden ügyfél átlagosan 200 forint borravalót ad. Ez naponta 10.000 forint. Ha 20 napot dolgoztunk és megvan az étlag, akkor ez kapásból 200.000 forint. És tudjuk, hogy a legtöbb helyen magasabb az átlagos borravaló (pont a 10-15% miatt) és sokkal több az ügyfél...

 

 ►►►►

Nyugdíjbiztosításról szeretnél többet tudni? Klikk

Gyerekmegtakarításról szeretnél többet megtudni? Klikk

✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt:  Klikk

Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu 

Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz

 

Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.  

 

Ez a cikk 2017. május 20. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr4412527349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelly és a szexi dög 2017.05.20. 22:23:40

Szemétség elvárni a borravalót...!

Sandor Akarki 2017.05.20. 23:13:40

Ennek a problémának a sokkal komolyabb verzióját úgy hívják, hogy hálapénz. Az éttermi/stb. borravaló csak hab a tengeren. De mondok neked egy sokkal undorítóbb durvaságot ami után én személy szerint mindenkinek 0 borravalót adok: Apám temetése, gödör, koporsó leeresztése megvolt, 350e forint körüli számla temetkezési vállalkozónak kifizetve (ez a 2003-as tarifa volt). Ezek után a lapátos emberek megálltak és feltűnően kezdtek minket nézni. A társaság egy idősebb hölgy tagja odament hozzájuk (úgy 10 perc után). Adott nekik 5e forintot mire villámgyorsan felszívódtak. Hát az összes borravalós szemétnek a k. anyját!

Zsuzsi25 2017.05.20. 23:47:55

A borravalo egy baromsag!
Mire fol varjak el?
Nevetseges. Tulajdonkeppen tobb penzt varnak el, mint ami a feltuntettek.
Ne velem fizettessek meg a vezetoseg sohersagat az alkalmazottak fele.

2017.05.20. 23:51:06

Mivel jelenleg a futár és pincér is KAP fizetést, nem adok borravalót alapban nekik.
Sőt senkinek nem adok alapban....

Alkudjon úgy a bérétől, hogy ne kelljen borravalóra várnia.

Alkalmanként kap viszont az, aki kiérdemli valami plusszal!
Amit nem várhatok el az árban és a normál szolgáltatásban.

---

Volt anno olyan világ (úgy 100 éve is pl.) amikor
a pincér pl.
NEM KAPOTT fizetést, csak a borravalóból élt.

Tudta is a dolgát ... nem úgy mint most.

Bambano 2017.05.21. 01:37:05

kimagaslóan a legótvarosabb megoldás, ha az állam ezen a területen is beleszólna a piaci folyamatokba.
tehát a kötelező bérminimum és a kötelező szervizdíj közgazdaságilag magasan a legrosszabb lehetőség.

a kötelező szervizdíj azért jó az éttermeknek, mert úgy emelhetnek árat, hogy rákenik az egészet a kormányra. nem ők akarták, kötelező.

Bambano 2017.05.21. 01:39:51

a borravalóval a másik probléma, hogyha nem adsz, legközelebb kitolnak veled. és örülhetsz, ha csak annyi történik, hogy a kiszállítási útvonal végére kerülsz és kihűlt kaját kapsz. ennél vadabbak is történhetnek.

szerintem az embereknek kellene egyszerre a sarkukra állni, és azt mondani, hogy nincs többet borravaló. a futároknak lenne 1-2 kínos hetük, amikor a főnök még azt hiszi, hogy nem kell a futárnak fizetést adnia, a futárnak meg nem lenne pénze, de amikor elkezdenének tömegesen felmondani, akkor rendeződne a helyzet.

DONÁLD TRAMP 2017.05.21. 03:43:33

Nem kell borravalo, a pincer ne pialjon egesz nap, hanem a dolgozzon.
A teherauto sofor, vagy a haziorvos sem kap borravalot, akkkor pincernek miert jarna ??

DONÁLD TRAMP 2017.05.21. 04:00:36

" Ha kapok valami pluszt, akkor egyértelmű. Viszont egyre inkább szarul érzem magam, ha nem adok, mivel sajnos beláttam, hogy a másik számít erre a bevételre. "

En ez miatt a borravalo kenyszer miatt, inkabb nem jarok etterembe, hanem megveszem a kajat kozertben, ott meg sosem volt elvaras a borravalo.

kolompa lole 1111 2017.05.21. 06:16:28

"a borravalót pedig akkor is megkapja az esetek 80%-ában, ha semmit nem csinált pluszba"

De hogy nem tőlem, az is biztos. Sőt, ha a szokásos 1 óra helyett 2+ óra alatt ér ide a futár a kajával, át se veszem. Viszont ha gyorsabban ideér, akkor meg többet szoktam adni. És ebbe beleszámít az is hogy ha a telefonos előre jelzi hogy 1.5-2 óra a kiszállítás, mert sok a rendelő, akkor az alap 1 óra is gyors.

kolompa lole 1111 2017.05.21. 06:20:51

@Bambano: Viszont a szervízdíj után már nem tarthatják a markukat a borravalóért. Ahogy az orvosok se hálapénzért, ha normális fizetésük lenne. Ha lenne.

kolompa lole 1111 2017.05.21. 06:22:53

@Zsuzsi25: Így kéne. De áttolják rád a futár fizetését. Persze az árlapon nem tűntetik fel hogy annyival drágbb lesz a kaja, elvárják hogy találd ki magadtól. Igazi magyar sunnyogós.

sakkosfx 2017.05.21. 07:41:02

Az is elmebeteg volt aki megszavazta ezt a hülyeséget! Nem is olyan rejtett ár emelés! Az anyját adóztassa meg aki kitalálta! Annyian tartják a markukat, hogy dupla fizetés sem lenne elég rájuk! Orvostól a küldöncig! törvényesített korupció!

gmihaly621 2017.05.21. 08:31:05

"Nincsenek régi viccek, csak öreg emberek. Egy újszülöttnek minden vicc új". Magyarán szólva: Ez lerágott csont. A 10 % szervízdíj pölö a galloknál általános, pedig nekik aztán komoly étteremkultúrájuk van, sok olyan intézménytípus megmaradt nálunk, amiről mi Trianon és az ideiglenes elvtársak idején el is feledkeztünk.

Netuddki. 2017.05.21. 09:41:07

Nem most vitték le az éttermi ÁFA-t 18%-ra?
Akkor ezek szerint valamiből fedezni kell a kieső adóbevételt. Az agyament 27%-ról 18%-ra csökkentésnél ment a csinnadratta, milyen fasza tolvaj kormányunk van, a szervizdíjnál meg majd lapulnak mint szar a fűbe.

Nancsibacsi 2017.05.21. 09:43:07

"Közben a munkáltató dörzsöli a tenyerét és a háttérben nagyokat röhög, mivel közvetetten a borravaló minden esetben nyereségként realizálódik és végső soron a munkáltatót gazdagítja. Hiszen ez egy olyan mozgóbér, amit soha nem neki kell kifizetnie, és még adózni sem kell utána. "
Ez teljesen így van. Kellene egy jó kis NAV ellenőrzés, ahol ha a pincér (futár, akárki) elfogadja a borravalót, akkor azonnal kiszabják a bírságot, az egész éves bevétel 10%-át. Így talán elgondolkodnának a tulajok, hogy adjanak rendes fizetést, és megtiltsák a borravaló elfogadását.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.21. 09:43:17

Mo-on túl van tolva a borravaló. Sehol máshol Európában nem láttam ekkora mértékű borravalózást, se keleten, se nyugaton.

2017.05.21. 09:58:11

Tágabb értelemben nem a borravaló a legfőbb probléma. Nyilvánvaló az is, de ha a borravalót vizsgáljuk, akkor lehetne vizsgálni a hálapénzt illetve ami még annál is keményebb dió a korrupciót. A haveroknak leosztott uniós pénzeket, a közbeszerzéseken nyertes pályázatokat ahol nem keveset osztanak vissza, csúszópénzek, vesztegetések.
A borravaló ezkehez képest kutyafüle. Azzal is kell foglalkozni, de nem az a legnagyobb probléma.

Untermensch4 2017.05.21. 10:21:55

@Tweed: Nem a legnagyobb probléma de kapcsolódik. A "kötelező önkéntes" borravaló egyfajta szoktatás, hogy ne legyen olyan feltűnő a sunnyogós korrupció hiszen mindenki bűnrészes és megértő.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2017.05.21. 10:49:45

A borravaló nem kötelező, én sose adok, ha nem vagyok elégedett. Természetesen taxisnak és postásnak sose adok, csak étteremben és fodrásznál jöhet szóba.

A szervizdíjból nem csíphet le semmit a munkáltató, az 100%-ban a munkavállalók jövedelme, ami után nekik kell adózniuk.

@Bambano: @Tibi !: Az idei áfacsökkentéssel nem csökkentek semelyik étteremben sem az árak, inkább csak növekedtek.

@DONÁLD TRAMP: Sajnos az orvos kap borravalót, amit hálapénznek neveznek :(

@MaxVal BircaMan HJCD: Holland ismerőseim iszonyat mértékben borravalóznak, a pesti éttermekben tuti a pincérek kedvencei a 20-50 eurós borravalókkal, amit a fizetés után az asztalon hagynak.

Girhes 2017.05.21. 10:59:56

A kajafutár mindig kap jattot, cserébe gyorsan érkezik és forró kaját hoz. Az éttermi pincér nem kap semmit, ha a szervizdíjat kiszámlázzák. A fodrász, manikűrös, pedikűrös, taxis, egyéb személyes szolgáltató nem kap semmit, mert vállalkozó mind, nyugtát/számlát ad, majd leadózza a bevételét, ahogy kell.

Ja, nem vettem én sem észre, hogy csökkentek volna az éttermi árak az áfacsökkentés miatt. Ahogy a piacon sem csökkentek a húsárak, ezt is a vállalkozók teszik zsebre.

almásderes 2017.05.21. 11:32:14

Szépkártyával már több étteremben is fizettem és azt figyeltem meg, hogy minél felkapottabb egy étterem, a pincérek arcán annál erősebb a fanyalgó arckifejezés, mikor megkérdezem, hogy lehet-e fizetni vele. Gondolom irgalmatlan proli dolognak tartják. Mikor nyugtázzák magukban, hogy ebből nem lesz borravaló, azonnal a várólista végére kerülök. De arra is volt példa, egy random tokaji étteremben a (híd mellett :-), hogy a kaja után rendelt kávéval együtt a számlát is kihozták, mikor én egy szóval sem jeleztem, hogy fizetnék.

v2peti 2017.05.21. 12:02:05

@Girhes: @MaxVal BircaMan HJCD: Akkor még nem jártál az USA-ban! Ott nem 10, hanem 15% a borravaló, és sokkal több helyen elvárják, mint nálunk!

miyagawa 2017.05.21. 12:23:51

@DONÁLD TRAMP: Állj meg egy pillanatra. A kormány következő dobása lesz, amikor az orvosoknak adandó hálapénzt fogja előírni normális fizetés adása helyett.

Flynn 2017.05.21. 12:26:28

A McDonald's-ban is adnak borravalót az emberek? Nem, mert vissza is adják.
Akkor az étteremben miért kellene? Mert kihozzák az asztalhoz? Könyörgöm azért drágább az étel, mert bele van számolva, hogy van egy ember, aki odahozza az asztalhoz. (Egyébként a Mekiben is van erre, ő adja oda a pultnál.
Ha odaírják, hogy a bélszín zöldborsmártással 5000, akkor a fene akar még 500 Ft-ot fizetni rá. Abból inkább iszom hozzá vmit. Ha 5500-ért akarják adni, akkor írják oda azt. Ki szól bele, hogy mit írnak oda?
Jártam úgy, hogy kártyával fizettem, és elvárták, hogy kápéban még adjak nekik...

Ugyanez a pizza házhozszállítás. Ha többet akarnak kérni érte, mert motorozik a srác, akkor adják többért.
"Ő felhozza az emeletre..." Ez a munkád öcsi. Az állatorvos meg vállig belenyúl a tehén seggébe.
Nem tűnt fel amikor jelentkezett az állásra, hogy esőben is kell mennie? Mire számított? Hogy én a 1500-as pizzáért majd többet fizetek, mert szerinte kellene? Az óvónők szerint is többet kellene fizetni nekik. Majd legközelebb csak akkor adják vissza a gyerekedet délután, ha adsz nekik egy ötszázast? :)

Ugyanilyen marhaság a fodrásznak a borravaló. Kiírja, hogy ennyi a hajvágás. Akkor nem 300-zal több. Ha annyit akar kapni, akkor írja ki azt. Nem az elmúlt rendszerben vagyunk, hogy a fodrászszövetkezet találja ki az árakat központilag...

Marhaság az egész borravalózás, kapitalizmus van, mindenki írja ki azt, hogy mennyit akar kapni egy szolgáltaltásért/áruért, és annyit fogunk fizetni. Pont.

Doryyka 2017.05.21. 12:45:04

Ha jól tudom, valami minimálbérféle van náluk, végzettséghez kötött. Ennek folyománya: a felszolgáló szakácsként van bejelentve, és vica verza, és voila, már nem is kell annyit adni.

Bikkfanfutyulo 2017.05.21. 12:55:52

Az önkiszolgáló étteremben nem kell jattot adni. Ha kihozzák az ételt az étteremben, nem mindegy, hogy hogyan rakják le eléd. Kaphatod "parasztosan" (nesze b+), meg úgy is, hogy fogyaszthatóan meleg és gusztusos a tálalás. A taxis is vihet gyorsan és óvatosan, hogy egy pohár vízből egy csepp se löttyenne ki, meg gyökkettővel, hiába sietsz. Ugyan ilyen a futár szolgáltatása is.
Általában azok megértőbbek a borravalóval kapcsolatban, akik már dolgoztak a "másik oldalon". Ha pölö Kovács úr a melóhelyén sosem kap prémiumot a jó munkájáért, ő sosem fogja tudni értékelni a másét.

Gour 2017.05.21. 13:04:49

Mindig adok borravalót ha elégedett vagyok az étel és a kiszolgálás minőségével. Ha nem akkor 10 forintra visszakérem az aprót is. A belecsulázás rizikója éppen nulla, mivel többet nem megyek oda ahol nem volt megfelelő a vendéglátás.

Óriási hiba lenne ha kötelezővé tennék a szervízdijat, semmi sem motíválná többé a személyzetet és persze egy fillért sem látnának belőle, lásd belvárosi diszkók, hajógyári, ahol még a napi pénzüket sem kapják meg ha nincsen elég jatt amit eltesz a tulaj!

orlando_ 2017.05.21. 13:10:18

Szerintem elég sok olyan állás van amelyiknél a fizetésből nagyon nehezen megélni és még sincsen borravaló...
Amúgy meg, ha a pincértől bármilyen hozzáadott szolgáltatást kapok: ajánl valamit, segít a választásban stb., akkor jogosnak tartom a borravalót szívesen adok de semmiképpen sem százalékosan. 3000 ft!!! az már egy tál étel, nem túlzás az egy kicsit???

Bikkfanfutyulo 2017.05.21. 13:24:14

Persze kell lennie egy limitnek. De ha lefoglalsz egy éttermet egy egész estére családi rendezvény miatt, ott 1000 Ft-tal nem fogod tudni elrendezni a dolgot, oda inkább ne is menj vissza többé.

joeperry · http://joeperry.blog.hu/ 2017.05.21. 13:27:00

Étterembe nem járok, de a futárnak szoktam borravalót adni, HA fel is hozza a kaját, nem pedig rámcsörög, hogy caplassak le érte. Szóval nagyon ritkán.

Flynn 2017.05.21. 13:50:40

@Bikkfanfutyulo: Persze adhatja úgy, hogy "nesze", meg a taxis is szopathat, csakhogy ezek az emberek kiírják magukat a piacról. Ha senki se megy emiatt az étterembe, akkor a főnöke majd kib@ssza a picsába, és teljesen jogosan, mert nem azért vették fel, hogy odavágja a kaját elém. Ő az arca az étteremnek, ezért normálisan benne lenne a munkaköri leírásában, hogy hogy kell kiszolgálnia, és ha nem úgy teszi, akkor utilapu. Vagy szted van olyan étteremtulajdonos, aki azt mondja a pincérének, hogy ha nem kapsz borravalót Józsikám, akkor basszad oda neki, sőt csulázzá is bele?
Ha meg ilyen a főnöke, akkor menjen el a fenébe, de ne a vendéggel szúrjon ki, mert neki nem azzal van baja, hanem a tulajjal.
Ilyen alapon mindenki kérhetne borravalót, mert a hivatalban is lehet gecizve kiszolgálni, a fogorvos is szopathatna, hogy ötvenszer újratömi.
Itt most arról beszélsz, hogy vkik nem akarják rendesen végezni a szakmájuk munkáját, mert nem kedveskedik nekik pluszba senki.
Ébresztő, a többi 90% szakma dolgozóinak se!
Mégis elvégzik a munkájukat.
És ha nincs is kedvük hozzá, akkor se rajtunk verik el a port, vagy nem rajtunk kéne.
Menjel el külföldre, aki úgy érzi, hogy itt nem fizetnek meg.
Egyből kérhet többet a burkoló és társai, mert nincs, aki megcsinálja a melót.
Nem a borravalóval kell megoldani a köcsög főnök (meg a köcsög munkavállaló) problematikáját.

Flynn 2017.05.21. 14:01:06

Van pincér ismerősöm, aki lazán keres 10 ezret naponta a borravalóból.
Van a Magyar Tudományos Akadámián dolgozó ismerősöm, aki a PhD-jével nem keres ennyit naponta...

Miről beszélünk?

A pincér, pizzásgyerek, stb. mit gondol, mi lenne az ő munkája, mit kellene elvégeznie, ha borravaló nélkül azt nem akarja megcsinálni, amit csinál?
Ha a pincér nem azért kapja a fizetését, hogy kedvesen odavigye az asztalhoz, amit oda kell vinni, akkor mit akar csinálni az étteremben?
Ül ott egész nap?
Vagy kiviszi, de bunkón?
Azért miért akarna neki fizetni a főnöke?
Inkább fizet olyannak, aki kiviszi kedvesen.

Ismétlem, ezekben a munkakörökben ez a feladat. Aki ilyen helyre megy dolgozni, az ne a borravalót várja azért, amiért egyébként fizetik (vagy fizetniük kellene).
(Ha nem fizetik, akkor nem a vendéggel van problémája.)
(Persze ha csinál vmi plusz kedves dolgot, azért lehet jutalmazni, de nem lehet elvárni.)
(180 Ft-ot viszont télleg bénázós visszakérni 6000-ből...)

Bikkfanfutyulo 2017.05.21. 15:06:13

@Flynn:
Ha a pincéreknél maradunk (bár én nem voltam az soha), az egy borravalós szakma. Németországban is ott hagynak az asztalon 2-3 eurót, persze ott is vannak 50 centes emberek. De mindenki ad. És a pincérek legtöbbje igyekszik meg is nyerni téged. Ha nem kap, legközelebb nem siet a kedvedben járni.
Aki meg bele is köp, azt úgy vágnám ki..., szóval ebben egyetértünk.
Már írtam, akik már dolgoztak a "másik oldalon", azok megértőbbek a borravalóval kapcsolatban, sőt általában többet is adnak, mint más. Aki pedig elvből nem ad, előbb-utóbb tényleg kevesebbet kap a "szolgáltatásból", mint más. Csak a kötelezőt.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2017.05.21. 15:21:53

azon a nyomorult 10% borravalón tényleg nettó szarrágás hisztizni. ez vonatkozik a fenti "Sose adok borravalót, kemény vagyok mint a normálkorund!" gyökerekre is. :)

:)

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2017.05.21. 15:25:14

@Flynn:

kérdezd meg valamelyiket, majd elmeséli.

eßemfaßom meg áll 2017.05.21. 15:27:03

@Dr. Gy. Dr. Fűegér: adsz-e egy 500ast a teszkópénztárosnak egy 5ezres bevásárlás végén?

eßemfaßom meg áll 2017.05.21. 15:30:46

@Bikkfanfutyulo: "Már írtam, akik már dolgoztak a "másik oldalon", azok megértőbbek a borravalóval "

Én dolgoztam pizzafutárként anno pár hetet.

Kurva megalázó volt arra várni, hogy kapok-e valamit, ott is hagytam a picsába gyorsan.

Az ember a fizetésért dolgozzon.

Attilajukkaja 2017.05.21. 16:06:37

@v2peti:
"Akkor még nem jártál az USA-ban! Ott nem 10, hanem 15% a borravaló, és sokkal több helyen elvárják, mint nálunk!"
Inkább 20% lesz az már! :o(

Laca1558 (törölt) 2017.05.21. 17:11:35

@Dr. Gy. Dr. Fűegér: "azon a nyomorult 10% borravalón tényleg nettó szarrágás hisztizni"
Én erre mondom azt, hogy lehet, hogy én vagyok a csóró proli, akinek nem fussa 10% borravalóra. De mégis ő akarja kiorgonálni a zsebemből azt a semmi, bagóra sem elég pénzt. Na, akkor most ki a szarrágó proli?

Amúgy ha kapok valami pluszt, akkor nyilván jattolok. De a semmiért minek.

@eßemfaßom meg áll: "adsz-e egy 500ast a teszkópénztárosnak egy 5ezres bevásárlás végén?"

Az utóbbi időben láttam olyan belvárosi kocsmát, ahol elvárták volna. Semmi extra szolgáltatás: odamész a pulthoz, ha még észre is vesznek akkor mondhatod, hogy mit szeretnél, megkapod a piát, és viheted az asztalhoz. Ezzel még nem is lenne gond, de az arckifejezések és célzások alapján ezért elvileg kellene jattolni...

Ez már nincs messze a Tesco pénztártól ilyen téren... :)

2017.05.21. 17:46:42

Továbbá: a hegyvidéki kis utca díszkövezett kapubejárójából úgy üríti a kukás a főorvosúr szemetét, hogy a fele ott kiborul, illetve a kukával még meg is húzza a az ott parkoló terepjáró oldalát. Ha szállításonként kap egy ötöst a Béláék, akkor rendesen elvisznek mindent rendesen.

Ratyi Manó 2017.05.21. 17:55:35

nem adok egy fillért se, van fizetésük, menjenek a g*cibe

Monopolygamer 2017.05.21. 18:33:46

Azt látom, hogy nagyon sokan nem adnak, én azért felvállalom, hogy igenis adunk, taxisnak, fodrásznak, pincérnek, a tesco-s embernek aki hozza a bevásárlásom és nem azért mert valami akkora pluszt csinálnának, hanem mert mi mindketten a szolgáltatásokban forgunk, dolgozunk és tudjuk, hogy milyen kurvára megerőltető akkor is jó fejnek lenni amikor szar napod van.

Ja és tudom kapod a fizetést de az is kapja aki nem emberekkel dolgozik, aki viszont igen az akkor se rúghatja ki az ügyfelet ha az épp egy suttyó, mert a gyerek hülye, vagy frigid az asszony... annak is ki kell nyalni a seggét.. szóval ezért jár a borravaló, nyilván ha tapló a pincér vagy a többi akkor én sem, de ha a normális a hozzáállása szerintem megérdemli, mert ő többet visel el mint aki egész nap ül egy irodában..

Nazareus 2017.05.21. 18:47:05

Bár azokkal értek egyet, akik azt mondják, hogy a borravaló a pluszért jár, de ha megszüntetnénk a borravalót, magunkkal (vevökkel) szúrnánk ki.
Ha számolunk egy kicsit: A pincér akar keresni mondjuk 150ezer nettót havonta. Most ezt úgy kapja meg, hogy kap 100-et fizetésként 50-et borravalóként (az egyszerüség kedvéért). A munkáltatónak tehát kb. 180ezerbe kerül a pincér fizetése (100 nettó az kb. 135 bruttó, nyugdijjárulék, tb, stb. kb. 180). Elvárja minimum 10% profitot, tehát a pincérnek kell hoznia 200ezer havi bevételt. Ehhez alakitja ki az árakat a munkáltató.
Ha nem kap egy fillér borravalót sem, akkor 150nettót kell fizetni neki havonta, ami a munkáltatónak kb. 250ezerbe kerül. Ehhez rájön még az elvárt 10% profit, tehát 275ezret kell kitermelnie a pincérnek, ez kb. 30%-al több, mint az elözö.
Ebböl következik, hogy az adott étterem 30%-al megemeli az árakat, hogy ugyanott legyen.

Nekünk mint vevöknek tehát a következö két verziót kell figyelembe venni:
1. Borravalós verzió. Mondjuk 1000 Ft az étel +15 % borravaló, azaz fizetünk 1150 Ft-ot.
2. Borravaló nélkül verzió. Ekkor 1300 Ft az étel + 0% borravaló, azaz fizetünk 1300 Ft-ot.

Egyértelmüen látszik, hogy ha leszokik mindenki a borravalóról, akkor rosszabbul járunk (mint vevök). Ez azért van, mert a borravaló tulajdonképpen kifehéredik, azaz az állam is rárakja a maga hasznát - követelését-adóját.

Attilajukkaja 2017.05.21. 18:51:07

@Monopolygamer:
"nagyon sokan nem adnak, én azért felvállalom, hogy igenis adunk"
Már nagyon vártam, hogy egy érintett is beírjon a kiszolgálok oldaláról. :o)
Nagyon sok mindenben egyetértek az előttem kommentálókkal, én mégis szoktam borravalót adni, mint vendég, hacsak nincs valami komolyabb gubanc.
Nincs hozzáfűzni való ideológiám, hacsak nem az, hogy ez a szokás, ha valaki elégedett a kiszolgálással. És mert tudom, hogy valamilyen örömöt okozok ezzel annak, aki nekem is hasonlót nyújtott.
Az éttermekben azért sem szeretem a szervízdíjat, mert még nem egy általános dolog és az étlap aljára olyan kis betűkkel tüntetik fel, hogy a legtöbb vendég elsőre észre sem veszi. Nem szép dolog!

A hálapénz számomra egy teljesen más tészta.

Attilajukkaja 2017.05.21. 18:54:57

@Nazareus:
" mert a borravaló tulajdonképpen kifehéredik, azaz az állam is rárakja a maga hasznát - követelését-adóját"
Ez egy nagy igazság. Ráadásul kötelezővé is válna a borravaló. Most még nem az.

Untermensch4 2017.05.21. 18:56:31

@Monopolygamer: "...tudjuk, hogy milyen kurvára megerőltető akkor is jó fejnek lenni amikor szar napod van."
Ez nem ügyfeles munkáknál is így van, ha nem teljesen és minden embertől elszigetelten kell dolgozni. Láttam már olyat aki azért hagyta ott a pincérkedést és ment el egy qrvára szociopata főnökségű gyárba melózni mert utóbbit kevésbé találta lelkileg megterhelőnek. Aki nem tudja megoldani hogy munkaidőben legyen idegi kapacitása elviselni a random hülyeségmennyiséggel terhelt ügyfeleket az ne menjen ügyfeles melóba.
A fizetést kapja az ember a megfelelően elvégzett munkáért, a borravaló egyfajta teljesítmény-prémium. Többlet-teljesítményért.

Untermensch4 2017.05.21. 19:00:40

@Nazareus: Akkor meg még olcsóbb lehetne az éttermi kaja ha a pincért a tulaj csak papíron 4 órában vagy eleve feketén foglalkoztatná. Mert a "csak magunkkal szúrnánk ki" mellett sztem a pincérnek a két számsor végén ugyanannyi nettó ellenére a borravalós verzióban kevesebb lesz a táppénze és a nyugdíja...

Rugovicsvalagba 2017.05.21. 19:30:16

"Kötelező akkor is adni, ha a világ legszarabb kiszolgálásában volt részed. "
Ki kötelez rá?

Rugovicsvalagba 2017.05.21. 19:37:54

@Nazareus: Ha megemelnek 15%-kal az árakat, akkor is elvárná a pincérek többsége a borravalót.
A 15% szervizdíj meg alapból marhaság.
Ha egy esküvői bédre megy a vendégsereg és 500 000 a számla, miért fizessen a kuncsaft +75 ezret? Örüljön a vendélő, hogy jelentős forgalma volt.

Rugovicsvalagba 2017.05.21. 19:40:26

@Monopolygamer: emlitették már : a Tesco , Auchan , Spar pénztáros , vevőszolgálatos nem emberekkel foglalkozik ?

Nazareus 2017.05.21. 19:59:51

@Untermensch4: Ebben igazad van, de valljuk be, az emberek többségét nem érdekli a táppénz illetve a távoli nyugdij összege... (bár ebben nincs igazuk)

Flynn 2017.05.21. 20:00:27

@Monopolygamer: tehát én azért fizessek, mert vannak suttyó ügyfelek, és ezt el kell viselnie, hogy nekem is normálisan hozza ki a kaját?
Én normális vagyok, fizessenek inkább a suttyók, hogy elviseli őket. :)
Nem akarok helyettük fizetni.

Másrészt én is szoktam borravalót adni, de a 10-15%-ot hülyeségnek tartom.
Nézzük a gyakorlatot:

Ha a számla 3800 Ft, akkor adok 4 ezret. Most keressek elő még egy kétszázast, mert úgy jönne ki? Vagy 180-at? Vagy 370-et? Az már majdnem 500, akkor adjak inkább 4500-at? :)

Vagy ha komolyabb helyre megyek, és 10 ezer felett fizetek, akkor adjak neki még 1500-2000 Ft-ot?
Akkor egyrészt miért ne ennék inkább egy annyival drágább ételt, vagy innék vmi minőségibb bort?
Másrészt az a szakképzett minimálbér 2-3 órányi bére. Foglalkozott velem annyit a pincér?
Lóf@szt, 20 percébe ha került összesen, hogy kiszolgált engem.
Annyira azért nem atomfizika az a meló, hogy (a fizetésén felül) én még 6000 Ft-os órabérrel jutalmazzam...

Infamous 2017.05.21. 20:13:16

@Étteremkritikus: a hollandok általában kib.szott sóherek.

Untermensch4 2017.05.21. 22:26:43

@Nazareus: Persze, nem érdekli őket (és nincs is igazuk ahogy írod is) de attól hogy nem érdekli őket, a matekba még bele kéne venni. Így a levezetésed olyan mintha a pincér főnöke mondaná hogy "úgyis kapsz borravalót".
Volt itt felénk egy hely, a pultos átment a (szó szerint mert fal-)szomszéd vendéglátó egységbe dolgozni. Törzsközönség ugyanaz, az ottani "szokás" a felkerekítéses borravaló, egyszerűbb visszaadni és a nagy forgalom miatt sok kicsi sokra megy. De a másik helyen a kicsivel alacsonyabb árak miatt úgy jött ki a kerekítés nagy átlagban hogy a borravaló kevesebb lett.
Sztem nem jó ez a homályos "rendszer". Vagy legyen egy órabér vagy forgalomtól függő teljesítménybér vagy leginkább a kettő kombinációja. Az hogy 0-x % borravaló hallgatólagos ígéretével a vendég a világ császára akar lenni akinek az egész étterem a seggét nyalja mert méltóztatott jelenlétével reményt adni... inkább működne az hogy ez egy szolgáltatás, a papírra írt árért odaviszik az asztalhoz a dolgokat formaruhában. Mert a borravalóból olyan bonyodalmak is származhatnak hogy ha külön fizetőpincér van akkor vajon ha a felszolgálóval volt különösen elégedett a vendég de soknak találta az időt emire fizethetett, ha nagyon finom volt az étel és jattolná a szakácsot de a pincérekkel elégedetlen... szóval így hirtelen ha ilyen kombinációkat elgondolok, már nem működhet tökéletesen. Persze a főnöknek erre is van "kiváló" ötlete, "legyen" (mert az nagy varázsszó ám hogy legyen, mint a "kell") a nap végére legalább x ft borravaló a kasszában, ő meg majd jól elosztja...

wrstjnethn 2017.05.22. 00:25:10

@Nazareus: "Bár azokkal értek egyet, akik azt mondják, hogy a borravaló a pluszért jár, de ha megszüntetnénk a borravalót, magunkkal (vevökkel) szúrnánk ki. ..." Gratulálok, tulajdonképpen az adócsalást írtad le, mint követendő példát. Ezt a gondolatmenetet mindenre rá lehet húzni, mert minden olcsóbb ha nem adózunk utána. Pont emiatt a gondolkodás miatt (és a befizetett adók ellopása miatt) tart az ország ott, ahol. Hajrá, csak így tovább.

Attilajukkaja 2017.05.22. 09:38:41

@Flynn:
@Untermensch4:
"Ha a számla 3800 Ft, akkor adok 4 ezret. Most keressek elő még egy kétszázast, mert úgy jönne ki?"
Valamikor nálunk is az volt a bevett gyakorlat, hogy csak felkerekítették a számlát és az volt a borravaló. Aztán külföldről jött be ez a 10-15%-os divat. Én az USA-ban találkoztam ezzel először. Szimpatikusabb lenne, ha visszaállnánk az eredeti szokáshoz. A lengyeleknél ez a mai napig így van.

Nazareus 2017.05.22. 17:32:19

@wrstjnethn: Igazad van... dehát szembeszéllel... nem érdemes.

Nyilván nem véletlenül alakult ki az, hogy Magyarországon bocsánatos bünnek tartják az emberek az adócsalást ("kér számlát róla?").
Róka fogta csuka esete: Amig fent milliárdokat lopnak el, addig az emberek is ott fognak csalni ahol tudnak. Fent viszont olyanok az emberek, mint lent, hiszen közülünk valók. De ne legyenek kétségeink, ezt az ördögi kört az emberek lent nem tudják megszüntetni (nem fognak az emberek egységesen leszokni a borravaló adásáról), ezt csak fentröl lehetne, mégpedig nem keményitéssel, hanem puhitással... de ez már messzire vezet...

Untermensch4 2017.05.22. 19:55:15

@Nazareus: Sztem volt már rá példa hogy rossz rendszert lentről szüntettek meg. A korábbi vezérkar ilyen esetekben vagy eléggé gyorsan felszívódott vagy a rendszerrel együtt pusztult.
Nem véletlenül alakult ki, persze. Könnyebb úgy a csúcson bűnözni ha mindenki sáros vmennyire, a sok kis bűnrészessel együtt kellemesen megoszlik a felelősség érzése. Kéz kezet mos, egyéb racionalizálások. De a körbetatozáshoz hasonlóan a körbelopás is csak látszólag működhet, egy darabig, zárt körben. Nálunk kb a kívülről érkező ellopható pénz elapadásáig működhet.
süti beállítások módosítása