Így alakult ki. És akkor mi van?
A borravaló mindig egy kérdéses pontja az embereknek, hiszen számtalan módon lehet borravalót adni vagy nem adni. Adhatunk urizálásból, adhatunk szolidaritásból, adhatunk hálából. Ugyanakkor nem adunk, ha ellenezzük, ha nincsen rá pénzünk, ha nem akarjuk a másikat eltartani, ha elégedetlenek vagyunk, ha rossz a kedvünk. Szóval valószínűleg soha nem fogunk megegyezni abban, hogy a borravaló mire jár és mire nem.
Hiába hisszük azt, hogy ez még mindig a saját szabad döntésünk. Valójában igazi anarchistáknak nézik az emberek azokat, akik nem akarnak borravalót adni. Tehát mégsem szabad döntésünk, amikor nem-borravaló esetén egy-egy szemetebb futár legközelebb beleköp az életbe, nem jön ki az asztalunkhoz a pincér vagy bármilyen negatív atrocitás ér. Terrorban tartanak és negatív jelzőkkel illetik azokat, akik a borravaló diktatúra ellen megpróbálnak tiltakozni.
Jogos egyáltalán a borravaló?
Hatalmas tévedésben vagy, ha még mindig azt hiszed, hogy a borravaló egyfajta jutalma a jó munkának. Vannak ilyen értelemben privilegizált (lásd: futár, pincér...stb) szakmák, ahol alapelvárás a borravaló. Ugyanis ezeken a helyeken nem a jutalom része, hanem a fizetés kiegészítése lesz. Kötelező akkor is adni, ha a világ legszarabb kiszolgálásában volt részed.
Mivel megszűnt a "motiváció", ezért sok borravalós rendszerben dolgozó valójában nem értékeli az ügyfelet, hanem magasról ... az egészre. Megteheti, hiszen ő nem érdekelt (tisztelet a kivételnek) az ügyfél megtartásában (főleg szezonális munkáknál, ahol magas a fluktuáció), a borravalót pedig akkor is megkapja az esetek 80%-ában, ha semmit nem csinált pluszba.
A munkabér része
Jogosan érezheti magát átverve a mezei vásárló, aki kifizeti a teljes árat egy éttermi ételnek vagy egy szállítási díjnak. A kialakított árakban nem jelenik meg a "borravaló" várható bevétele. Tehát árképzés szempontjából a borravaló az üzletmenetben egy nem kalkulált bevétel, egy igazi plusz.
Amikor érkeznek majd a cikk végére is azok a kommentek, miszerint mekkora szarfej vagyok, mert akinek van pénze étteremre, annak legyen már pénze borravalóra, akkor bizony el kell mindenkit keserítenem. Senkinek semmi köze ahhoz, hogy ki mire költi a megkeresett pénzét. Az ember azért megy mondjuk egy étterembe, mert ott szeretne enni és elfogadja a "listaárat", amit majd a szolgáltatásért cserébe fizetni kell. Ha ezen felül szeretne valaki fizetni, az nem lehet a fizetés vagy az üzletmenet része. Meg kellett volna ennek az intézménynek egy plusz dolognak maradnia.
Ehhez képest ezekkel a kommentekkel is alátámasztják egyesek, hogy a borravaló alanyi jogon jár és nem választás kérdése. Nem jutalmazási eszköz. Aztán megy a lelki terror és a prolizás...
Nem mehetünk el viszont amellett, hogy jelemzően a borravalós szakmákban alacsony munkabért adtak a munkáltatók, mivel a bértárgyalásba beleszámolták a várható borravalót. Ilyen értelembe az ostor a borravalós dolgozón csattan, hiszen amennyiben senki nem adna borravalót, akkor a fizetéséből nem tudna megélni.
De ez kinek a problémája és felelőssége?
Most egy olyan rendszerben vagyunk, ahol kéz kezet mos és tulajdonképpen ok-okozati összefüggésbe helyezték az ügyfelek borravalóját szerencsétlen dolgozó bérével. Mintha az ügyfél tehetne arról, hogy keveset keres és mintha az ügyfelek feladata lenne eltartani szinte közvetlen módon a másikat. Ezért undorító az egész.
Közben a munkáltató dörzsöli a tenyerét és a háttérben nagyokat röhög, mivel közvetetten a borravaló minden esetben nyereségként realizálódik és végső soron a munkáltatót gazdagítja. Hiszen ez egy olyan mozgóbér, amit soha nem neki kell kifizetnie, és még adózni sem kell utána.
Megoldást az jelenthetne, ha szabályoznák a bérminimumokat ezekben a szakmákban és azt nem a minimálbérhez igazítanák, hanem sokkal életszerűbb díjakat határoznának meg. A cél, hogy a munkáltató kifizesse adózottan azt a fizetést, ami borravaló nékül is "jár" a másiknak.
Kötelező szervízdíj a legnagyobb átverés?
Egy ideje terjed, és elképzelések szerint 2018-tól kötelezővé tennék a szervízdíjat, amit a számlán tüntetnének fel. Ez valahol a pofátlanság csúcsa, hiszen az étlapon szereplő árak tartalmazzák a felszolgálást, kiszállítás vagy amit éppen az adott szolgáltatás jelent az adott területen. Tehát egyszer fizetünk a szervízért a szolgáltatás/termék meghatározott árában, majd arra még rápakolnak 10-15%-ot kötelező szervízdíj jogcímen.
És ettől jobb lesz a dolgozónak? A francokat. Ugyanis a szervízdíj hivatalos és nyomonkövethető formát öltve mégtöbb kézen megy keresztül. Jön az Állam, aki lecsippenti az adót belőle, jön a munkáltató, aki leveszi a saját részét (sokan panaszkodnak, hogy az egészet elteszik bizonyos helyeken), és a végére szinte semmi nem marad.
Tehát a borravaló "képletbe" ezzel a hivatalossá tétellel új szereplők kerülnek a képbe, akiknek aztán végképp semmi közük nem volt ahhoz, hogy a dolgozó a munkájáért "jutalmat" kapott közvetlenül az ügyféltől. Mi történik? Ezt nyilván az ügyfelek is tudni fogják, ezért mostmár duplán-triplán fognak borravalózni és az "étlapáron" illetve a "szervízdíjon" felül fognak plusz pénzt (borravaló) osztogatni.
Tehát tulajdonképpen az eddigi "szokásos" 10-15% helyett 25-30%-ot KELL majd adni. Ez minden, csak nem korrekt. Hiszen ügyfélként a pizzámmal tényleg nem én akarom kifizetni mindenkinek az életét.
Amúgy nem pofátlan ez a 10-15%?
Mára oda jutottunk, hogy a százalékos mérték az elvárás. Tehát 15% akkor is, ha 20.000 forint a számla (3000 forint) és akkor is, ha 60.000 forintot fizettél (9.000 forint). De valóban ér ennyit a másik hozzáadott értéke? Többet dolgozik, ha egy tányér pizzát hoz ki, mintha ugyanazon a távon és időben kaptunk volna michelin csillagos ételt? Én azt gondolom, hogy nem.
Ez egy újabb lelki terror, ami onnan indul ki, hogy akinek van "erre" pénze, annak legyen a borravalóra is pénze. Tehát, ha például egy tök átlagos család (havonta 300.000 forint bevétel) megrendezne egy étteremben egy ballagási ebédet (ez ilyen tizenévente alkalom) és a számla 100.000 forint lenne, akkor jogosan várhatná el bárki, hogy adjanak borravalóba 15.000 forintot???? Nem túlzás egy picit?
Senkinek nincsen joga a másik pénztárcájában turkálni és elítélni a másikat, mert az nem nyitja ki. Lehet, hogy nem tudja. De az is lehet, hogy tudná, de nem akarja. Attól még nem válik senki bűnözővé, mert saját maga határozza meg, hogy mennyit akar a listaáron felül fizetni vagy nem fizetni!
Tényleg nagyon nehéz kérdés
Én utálok borravalózni a semmire. Ha kapok valami pluszt, akkor egyértelmű. Viszont egyre inkább szarul érzem magam, ha nem adok, mivel sajnos beláttam, hogy a másik számít erre a bevételre. Patthelyzet, amit nem mi fogunk megoldani. Na ide pont szükséges lenne egy kemény állami szabályozás (de nem úgy, ahogyan ez mostanában kinéz: lásd kötelező szervízdíj...). A szabályozásnak a borravalós szakmákban adható minimális órabért kellene meghatároznia többek között. Ez vitán felül áll.
A dolgozó bejelentve kapna biztosan megfelelő fizetést (adójóváírás és nyugdíjalap szempontból is fontos lenne).
A munkáltató kénytelen lenne lemondani a végtelen habzsi-dőzsiről. Másik esetben árat kellene emelnie, amit a piac szabad működése úgyis korlátozna (ha túl drága, akkor senki nem megy oda). De egyértelmá lenne, hogy mindenki annyit fizet, amennyit a listaára a szogáltatásnak és nincsen zsebbe semmi.
Az ügyfeleknek is sokkal jobb lehetne, hiszen végre megszünne ez a "kötelező elvárás" és nem kellene számolgatni illetve jószolgáltai intézményt játszani.
Kérdés, hogy ez az ügyfeleken kívül bárkinek érdeke e? Ne legyünk álszentek, mindannyian tudjuk, hogy a borravalós dolgozók egy része a magasabb bevételre játszik. Most cinkosan összemosolyoghatunk, hiszen egy kötelező béremelésnél (cserébe 0 borravaló) megkapna a dolgozó mondjuk nettó 250.000 forintot, viszont jelenleg a minimálbér mellett összeszed 2-300.000 forintot is (nem lehet általánosítani, de rengeteg ilyet ismerek...). Ez meg picit több...
Számold ki:
Van egy nap 50 ügyfél (ez nagyon alacsony szám amúgy), minden ügyfél átlagosan 200 forint borravalót ad. Ez naponta 10.000 forint. Ha 20 napot dolgoztunk és megvan az étlag, akkor ez kapásból 200.000 forint. És tudjuk, hogy a legtöbb helyen magasabb az átlagos borravaló (pont a 10-15% miatt) és sokkal több az ügyfél...
►►►►
Nyugdíjbiztosításról szeretnél többet tudni? Klikk
Gyerekmegtakarításról szeretnél többet megtudni? Klikk
✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk
Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:
✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy
✰✰ www.iflgroup.hu
Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz
Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.
Ez a cikk 2017. május 20. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.