Emlékezzünk meg tisztességben és békében az olaszországi áldozatokról! Ez a cikk nem arról szól, nem róluk szól. Nem ülök fel a mainstream vonatra, hogy olvasottságot generáljak, mint ahogyan több portál is teszi. Viszont erről a katasztrófáról jutott eszembe, hogy a rendszerbe van kódolva a veszteség. Ez a cikk azokról a létező problémákról szól, amik miatt életveszélyes lassan buszozni...
Agyonhajtott sofőrök
Nagyon sok ügyfelem és barátom van, akik hivatásoszerűen buszsofőrök hosszú évek, évtizedek óta. Hiába a legjobb sofőr, ha képtelen kialudni magát. Forrásom elmondása szerint náluk nem ritka, hogy huzamosabb ideig úgy néz ki a munkaideje, hogy végez egy túrista csoporttal hajnali 2-kor és 6-kor már fel kell vennie a műszakot... Ez hazautazással együtt sem tesz ki nettó 3 óra alvásnál többet! Előfordul, hogy nem éri meg hazamenni, inkább a buszban alszik...
Egy buszsofőrnek hihetetlen felelőssége van, amikor beül a volán mögé. Nem ritkán 30-40-50-60 ember életéért felelős és egy elbambult pillanat, egy rosszul megítélt helyzet máris képes előidézni a katasztrófát. És mit tud ez ellen tenni? Ki vannak szolgáltatva a magáncégeknek, akik egyáltalán nem játszanak tisztességesen.
Alulfizetettek
Az egyik idézet magáncégnek megnéztem az éves árbevételét. Tavalyi évben 300-400 millió forint volt! Mármint a nyeresége. Az árbevétele bőven 2 milliárd forint feletti! Ehhez képest minden fillért meg akarnak spórolni a sofőrökön. Ahhoz képest, hogy hiányszakmáról beszélünk, nagyon rövidlátó szemléletmód jellemzi a közeget. Kétfajta sofőr létezik:
1. a reaktivált nyugdíjas, aki kiegészítésként pötyög
2. aki fő állásban próbálja magát és a családját eltartani!
A cégek azt csinálják (több forrás megerősítette), hogy előtérbe helyezik az olcsóbb nyugdíjasokat, akikkel eseti megbízással tudnak együttműködni, miközben a főállású sofőröknek stabil bevételre lenne szüksége. Egy másik forrásunk megerősítette, hogy:
Munkaviszony-Kijelentgetés
Szóval ebben a szakmában teljesen megszokott Magyarországon, hogy a téli pangás időszakára kijelentik az amúgy is jellemzően félhivatalos-félig zsebbe munkaviszonyú embereket. A jobb esetben megtartják őket télire is, rosszabb esetben szélnek eresztik. A lényeg az adókerülés és a spórolás. Volt olyan, aki arról számolt be, hogy a kijelentés után ledolgozott óránként 1.000 azaz ezer forintot akart a cég fizetni neki. A probléma az volt, hogy olyan beosztást kapott, hogy egy hónap alatt 41.000 forint fizetés jött össze... És ebben voltak olyan napok, amikor kellett menni hajnali 6-ra egy fuvarra és este is... Viszont a köztes készenlétet a kutya nem fizette meg...
A jattot is lenyúlják
Vannak a fizetős járatok, ahol túristákat kell fuvarozni és van idegenvezető. Jellemzően ebben az esetben a jattot az idegenvezetőnek adja a csoport azzal a célal, hogy majd oszzák el a sofőrrel. Mivel a sofőrök sokkal rosszabbul keresnek, mint az idegenvezetők, ezért nyilván szükségük lenne erre a kiegészítésre. Ehhez képest két idegenvezetőből 1 jellemzően lenyúlja a pénzt és semmit nem ad vissza... De olyanról is hallottam, hogy a csoport magának a cégnek adta a jattot és azt a cég egyszerűen zsebre tette...
Casco trükközés
Pár hete hallottam a legextrémebb esetet, amiről álmomban sem gondoltam volna, hogy létezik. A buszos társaság tudod milyen CASCO-t köt? 1M forintos kártól élőt... Ez azt jelenti, hogyha az agyonhajszolt sofőr véletlenül megtolja a buszt és a kár 812.000 forint, akkor azt neki kell zseből kifizetnie... Mindezt a maga 150-250.000 forintos fizetéséből... Márpedig ilyen balesetek mindig benne vannak, pláne ha jobban agyonhajszolt a sofőr, mint kellene... A cég mossa kezeit...
A probléma
Most leírtam néhány pontot, amik létező problémák. A buszsofőrökkel két probléma van Magyarországon: agyonhajtottak és alulfizetettek. Folyamatosan létbizonytalanságban tartják őket, miközben probléma esetén fizetniük kell. Megy a trükközés a százmilliós nyereséggel rendelkező cégeknél, miközben 5 forintot sajnálnak a sofőrtől. Ez a mentalitás nagyon rossz és primitív. Hiszen a megbecsült és jó sofőr felbecsülhetetlen értéke lesz ezeknek a cégeknek, ahogyan egyre inkább higul a szakma!
Elméletben van vezetési limit, amit ellenőriznek. Ehhez képest több sofőr arról számolt be nem hivatalosan, hogy azzal a kockázattal vezetnek akár külföldre is, hogyha elkapják őket, akkor több ezer eurós büntetésre számíthatnak. De nem tehetnek mást, mert különben kirúgják őket. Ha viszont nem rúgják ki, akkor is ott van a félelem, hogy egy visszamondott út miatt hátrébb sorolódnak a ranglétrán és mindig a szarabb melókat kapják meg.
Ugyanis ebben a szakmában a munka és munka között is van különbség. Mindenki a jó melókért verekszik, vagyis azokért, ahol hosszabb utakra kell jól jattoló csoportokat vinni (ilyenkor szállást kapnak, ételt, jobb a pénz).
Valamit kell véleményem szerint kezdeni ezzel a területtel, mert képtelenség, hogy mindenért a sofőr fizet, de a pénzt a cég teszi zsebre. Kezdve onnan, hogy tilos lenne kijelenteni az embereket télire...Ezt meg kellene szüntetni... Folytatva a biztosítások mértékével... A rendszeres ellenőrzésekkel...
A cikkben szereplő állítások konkrét forrásokra, hivatásos buszsofőrök beszámolóira támaszkodik. A cikkben szereplő állapotok 1-1 konkrét esetet, helyzetet írnak le, amiről többen panaszkodtak. Az iparági való teljes hasonlítást, azonosítást a cikk tartalma által nem elvégezhető. A cikk nem állítja, hogy az összes buszos vállalkozás Magyarországon ebben a szemléletben működne! Minden felelősséget kizárunk.
►►►►
✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk
Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:
✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy
✰✰ www.iflgroup.hu
Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz
Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.
Az utolsó 100 komment: