Baromi jól hangzik, hogy 0 önerővel beszállhatunk, 3-4 évente megkapjuk a legújabb autót és még a szervíz költségeit is helyettünk fizetik! Ha nem tudnád, akkor a tartós bérlet lakossági változatárol van szó, amit a Skoda éppen megpróbál honosítani nálunk. Ilyenkor persze mindenki belelkesül és elkezd matekozni!
Mit kapunk?
- új autót (sosem lesz a miénk)
- szervízcsomag
- téli és nyári gumicsere és tárolás
- KGFB és Casco
- forgalombahelyezés díja
- balesetbiztosítás
- téli gumiabroncs szett
Mit nem kapunk?
- Soha nem lesz miénk az autó
- Négy év múlva nem tudjuk eladni
- Nem mehetünk vele többet, mint évi 15.000 km
Én már többször eljátszottam a céges tartós bérlés gondolatával, ezért van bizonyos rálátásom felhasználói oldalról a dologra. Gyorsan lenyugtatnék mindenkit, hogy ez nem az átlagos ember megoldása lesz, pláne nem átlagos fizetéssel! A bérleti díjak 70-150.000 Ft/ hó alakulnak, ami nem feltétlenül szexi! Persze egy komplett szolgáltatás esetében nem a 10 éves Suzuki swift-et akarjuk viszonyításnak venni!
Nézzük a király kategóriát, azaz a Skoda Octavia 1.4 TSI Style verziót. Ha megakarjuk venni, akkor 6,5M forintot fizetünk ki érte. Ha 4 évig tartósan béreljük, akkor kb. 130.000/hó lesz a fizetési kötelezettségünk. Összesen 48 x 130.000= 6 240 000 forintot fizetünk ki, amiért nem csak az autót használhatjuk, hanem mindenféle költséget spórolunk meg, ha baj van. De alapvetően egy átlagos új autó első 3-4 évében milyen baj lehet? Persze ott vannak még a biztosítások és szervízköltségek.
Nem szabad elfelejteni, hogyha a saját autónkat eladjuk 4 év múlva, akkor pénzt kapunk érte. Ha 50%-os értékromlással számolok, akkor is kb. 3M forintot kaphatunk. A kérdés tehát igazából az, hogy az autó fenntartását kevesebből meg tudod oldani a következő 4 évben, mint 3M forint, mint 750.000 forint/ év, mint 62.500 forint /hó?
És ha nincsen 100% önerőnk?
Akkor bizony hitelt kell felvennünk. Itt már a matek aszerint alakul, hogy mennyi az önerőnk. Tegyük fel, hogy 30% az önerő, kell 4,5 M hitel. Lízingelni általában 6-7 évre szoktunk. A havi hitel összege (persze ha megfelelünk...de ha itt nem felelünk meg, akkor a Skoda-nak sem fogunk...) 68.000/hó + biztosítások + szervíz (olajcsere...stb). Itt a kérdés megint az lesz, hogy mennyiből tudjuk magunk megoldani a kötelező szervízt.
4 év alatt a lízingre kifizetünk 48x 68.000 forintot= 3,2M + amit elköltöttünk olajcserére, szervízre. Vegyük hozzá a KGFB-t és Casco-t, ami kb. 13.000/hó, azaz 4 év alatt= 624.000 forint. Összesen tehát 3,8M fizetünk be+ szervízköltség. A 4. év végén a banknak tartozunk még nagyjából 2 millió forinttal. Az autó értéke pedig 3,5 millió forint körül alakul (de itt megvan a kockázat, hogy valami miatt drasztikusabban csökken az értéke). Ha eladtuk, akkor a zsebünkben marad 1,5M forint (elméletben). Ezen matek mentén haladva kell kiszámolni számos változóval, hogy mennyire éri meg a tradícionális megoldás.
Nincsen kétség
Aki minimalizálni szeretné a kockázatokat és kiszámíthatóságra vágyik, annak a tartós bérlet lehet megoldás. Viszont aki tipikus felhasználásra szeretné az autót és ezért hajlandó a tipikus kockázatokat is vállalni, annak teljesen felesleges többet fizetni a tartós bérletért.
Persze most egy tartós bérlettel foglalkozó értékesítő rámboríthatná az asztalt és elmagyarázná, hogy mennyi hülyeséget írtam rá, mert egyértelműen megéri ez a konstrukció. Azt mondaná, hogy ők vállalják a felelősséget. Én erre azt mondanám, hogy nem ti vállaljátok, hanem én fizetem meg. Van különbség!
Mint ahogyan az sem véletlen, hogy kocaautósoknak, városi kalandoroknak a kilométeréhségére van beállítva a számláló (15.000 km / év), mert ez az a határ, ahol gyakorlatilag a kockázat minimalizálva van. Ennél a futásteljesítménynél nem kopik annyira az autó, csökken a "nagyszámok törvénye" alapján valószínűsíthető balesetek száma (nekik olcsóbb lesz a KFGB-Casco, amit persze nem kötnek az orrodra) és a 4 év után magasabb értéken tudják értékesíteni az autót, mint amilyen költségcsökkenési leírást alkalmaztak a te bérleti díjadnál. Ez pedig output oldalon 4 év múlva plusz nyereségként fog nekik mutatkozni.
Én azt gondolom erről, hogyha havonta 130.000 forintot ki tudsz fizetni autóra minden hónapban, akkor illene a számládon lennie egy likvid tartaléknak, amiből lehet az autót is finanszírozni. Amíg nincsen likvid tartalék, addig pedig ne ilyen beruházásban gondolkodj szerintem. 1 év alatt egyébként 130.000x12= 1,5M forint. Ami persze önmagában kevés egy 6-7M forintos autóra, de autót nem is évente veszünk. Optimális esetben két éves felkészülésnek kellene megelőznie az új autó megvásárlását, ha pedig összetudsz pakolni 3-3,5M önerőt, akkor nincsen az a tartós bérlet, ami üti, ha te 50% önerővel megvásárolod Skoda finanszírozással (mégolcsóbb, mint a banki lízing) az autót és magad intézed a szervízt, Casco-t, KGFB-t...
►►►►
Megjelent a CSOK könyv: www.csoktanacs.hu
Ha kérdésed , akkor írj:
✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy
✰✰ www.iflgroup.hu
� Ajándék ingyenes családi vagyontervező
Letölthető itt: Klikk
� Ajándék lakástakarék választó
Itt találsz meg minket: