Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Botrányos a magyarok fizetése! Csoda, hogy mindenkinek elege van?

2016. október 17. - Szarvas Norbert

fizetes_1732483_4143.jpg

És még valaki meg meri kérdezni, hogy a magyarok miért csalnak adót?

Mert az hagyján, hogy senki nem jön ki a fizetéséből, de az enyhén túlzás, amikor az adózott fizetésedet adóztatják meg, hogy aztán adózhassál. Két adózás között pedig kiderül, hogy tulajdonképpen mennyiért dolgoztál:

kereset-page-001.jpg

►►►►

Ha szeretnéd a kiskapukat és a legjobb ötleteket a pénzügyekben, akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu

� Ajándék ingyenes családi vagyontervező

Letölthető itt: Klikk

� Ajándék lakástakarék választó 

Klikk

Itt találsz meg minket:

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr7411815931

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FlybyWire 2016.10.18. 12:33:29

@elemes: ne fitogtasd már a naívságodat ilyen látványosan, tudjuk, hogy nem jártál sem Merga, sem semmilyen gyárban.
Ellentétben mondjuk velem, aki részt vett közös eligazítosan német multi magyar gyárában, ahol rohadtul keményen el volt mondta, hogy az összes munkafolyamat összes része be van kamerázva, regisztrálva van, és pontosan visszakövethető minden hiba gyökér-oka, egyedi munkásra.

"Mekméten Béla megkarcol egy alkatrészt, körbepislant, látta-e valaki, majd továbbpasszolja, aztán kb 15 állomással arrébb egy másik melós észreveszi hogy gond van."

Idehánysz egy ilyen okádék magyargyűlölő szart, azok után, hogy van pofád 2 poszttal feljebb mentális kioktatást tartani?
Szánalmas, de tényleg. Nemcsak hülye vagy, de képmutató is.

elemes 2016.10.18. 12:34:07

@Buchhalter:

a telekomnál simán vannak ekkora fizetések a műszakban, sőt, tsystemsnél bőven fölötte is.

FlybyWire 2016.10.18. 12:34:12

@elemes: hát, amennyiben te a mai magyar viszonyokat kiváló, fejlesztő népoktatásnak értelmezed, az csak téged jellemez.

sírjatok 2016.10.18. 12:34:24

@elemes: "viszont 70% körül van azoknak az aránya, akik másokra mutogatnak"

kezdve veled, aki a többi emberre mutogatsz.

fifibá55 2016.10.18. 12:35:44

@Buchhalter: Segítek:
"Az irónia olyan közlésmód, amelyben a kimondott jelentést felülírja a közlés módja által hordozott jelentéstartalom." (Wikipédia)

erkölcsi hulla 2016.10.18. 12:37:25

@sírjatok: 3x akkora fizetésnél a másfélszer drágább lakhatás mennyivel több fizetést hagy a zsebedben?

-Pont annyival többet hogy megérje kimenni érte. Tapasztalat.

Willkommenskultur 2016.10.18. 12:37:27

@elemes: te vmit hallucinálsz, én viszont dolgoztam már ugyanabban a munkakörben, itthon és németországban

FlybyWire 2016.10.18. 12:38:42

@erkölcsi hulla: nem biztos, hogy neki is kijön a matek, de végülis köszi a választ, így legalább nem kerülheti ki.

elemes 2016.10.18. 12:39:29

@FlybyWire:

"Idehánysz egy ilyen okádék magyargyűlölő szart"

Semmi magyargyűlölet nem volt abban, amit idehánytam.

(Ha valami, akkor a Kádár-rendszer felelőssége jelenhet meg: abban a korszakban a túlélés záloga volt, hogy ne cselekedj, ne dönts, és abból nem lehet bajod. Az eredmények a holtában is eleven örök opportunista nyomdász tehetségét dicsérik.)

"tudjuk, hogy nem jártál sem Merga, sem semmilyen gyárban."

(Egyébként jártam Mekméten, de csak vizitorként), de ezt a konkrét példát nem én szoptam az ujjamból. A termelékenységi különbségek okait már legalább húsz éve kutatják az egész világon, a legjobb összefoglaló elemzés itt található:

siteresources.worldbank.org/INTEEI/214578-1110886258964/20748034/All.pdf

FlybyWire 2016.10.18. 12:39:54

@Willkommenskultur: hagyd, csak egy frusztrált magyarfikázó féreg, még azt sem veszi észre, hogy ő maga a rohadt alma a kosárban, mindenkit köpköd ő meg tökéletesnek hiszi magát és kioktat. A világból meg semmit nem látott, ez is kiderült hamar.

Willkommenskultur 2016.10.18. 12:40:41

@FlybyWire: IT 'pre-sales', ez a kifejezés maradt meg, tehát ő is vmi üzleti folyamatokon dolgozik, de nem üzletköt

de 4 év alatt még soha 1 projektet se nyertek, a felelősség meg nem az övé, úgyhogy elvan mint befőtt

2016.10.18. 12:40:46

@elemes: Rossz a gondolatmenet! Amit erőltetsz, a tanulás, a termelékenység és a vele való kiugrás természetesen emelné az egyén életszínvonalát. DE!
Inkább arról van itt szó, hogy aki mosogatóként akar európai bért az is megkapja, és aki programozóként akar nyugati színvonalon élni, az is megkapja! Nekem van egy villanyszerelő szakmám, egy gyengeáramú technikumom és jelenleg is mérnökként dolgozom. Ha kimennék külföldre, nem hiszem, hogy ezekben a szakmákban szeretnék új életet kezdeni, inkább mennék mosogatni, mert ott annyit nem b@sztatnak. Sőt, ha ennyit fizetnének itt egy mosogatónak, akkor simán váltanék. Nem mindenki van megőrülve a pénzért annyira, hogy felelősségteljes vagy összetettebb, értelmiségibb munkával akarjon még többet összeharácsolni! Normális fizut akarunk, kevesebb elvonással. miért szaladjak ugyanannyit, mint Maradona, ha úgy is csak annyit kapok, mint L. Géza az NB II.-be?

sírjatok 2016.10.18. 12:40:47

@FlybyWire: no komolyra fordítva nyilván jobban kijössz Íriában, de míg régen mondjuk reálértéken az 5*-ösét simán tudtad keresni, ma már nem annyira, sőt egyes munkakörökben már csak 2*-es a szorzó vagy még kisebb. Különösen interneten keresztül végezhető freelancer munkákban nem igazán van különbség.

FlybyWire 2016.10.18. 12:41:08

@elemes: Írok én neked bármikor egy ellenkező kimenetelű tanulmány, sok ilyet olvastam már, még kíváncsiságból is.
Nagy kamu fos, fentebb leírtam, milyen célból készülnek és megy a propaganda.

Ordas multivédő kamu.

FlybyWire 2016.10.18. 12:43:55

@sírjatok: Ez lehet, én 2005-ben kezdtem, akkor megvolt a 4x-es szorzó hasonló munkakörre.
Ma már nettóban megkeresem HUFban amit ott akkor EUR-ban, és ha ugyanezt csinálnám most kint, max a duplája lenne szerintem. Ott meg már a másfélszeres lakás és egyebek miatt, a nem pénzzel kifejezhető tényezőket is hozzávéve (kaja, időjárás, kirándulási lehetőségek, urambocsá' nők :D) teljesen egyértelműen NEM éri meg kimennem.
De nem is erről írtam eredetileg, hanem hogy rengeteg munkakörben, ahol még mindig 3-4 szeres a szorzó, a magas megélhetés mellett is megéri kimenni.

Willkommenskultur 2016.10.18. 12:44:05

@elemes: @Buchhalter: Ja, bocs, tesó is a T-Systemsnél van. Csak én kb. annyira látom át hogy nekem az is a telekom.

elemes 2016.10.18. 12:44:31

@FlybyWire:

Hát akkor köszönöm a beszélgetést :)

FlybyWire 2016.10.18. 12:44:55

@Willkommenskultur: Én a másik oldalon ülök pont, mi vagyunk a tendereztetők :)
Belső fejlesztésekben veszek részt.

Willkommenskultur 2016.10.18. 12:59:37

@FlybyWire: Láv mí TENDER, ja nagy gecik vagytok ti ott a kamu melóitokkal, basztatom érte a tesót is..:) de evvan, savanyú a szőlő..:)

Zolika0111 2016.10.18. 13:11:19

Drága-nem drága kérdés...
Vasárnap jöttem vissza Ausztriába. 1,059€-ért tankoltam tele a kocsimat egy Shell-nél. A családnak és az ismerősöknek igenis innen viszem haza a mosó és tisztító szereket, sört, tartós élelmiszert (konzerz, száraztészta). Multkor innen vittem haza Pick téliszalámit. 15€ volt a kilója.
És igen, én is akció huszár vagyok, ha féláron kínálnak Canon gépet, hívom az ismerősöket. Egy éve vettem 128Gb-os microSD kártyát 15€-ért (~5.000ft). Sorolhatnám napestig...
ÖSSZESSÉGÉBEN külföldön olcsóbban vásárlok, mint Magyarországon. ENNYI!

Gerardus A. Lodewijk 2016.10.18. 13:16:28

A szerző példája szemléletes, és az eddigi hozzászólások is tanulságosak (az óvatlan szemlélő kezdheti azt hinni, hogy mindenkinek igaza van).
Szerintem azt kellene megnézni bármiféle találgatás és hipotézisgyártás előtt, mekkora a gdp-ben a munkabérek aránya (akár összességében, akár 1 főre leosztva), és hogy ez az adat jelentősen különbözik-e a nyugat-európaitól vagy akár az EU átlagától.
A néhány évvel ezelőtti adatok kb. úgy néztek ki, hogy az 1 főre jutó gdp az EU átlagának 60%-a volt, míg a nettó átlagbér alig 40%-a, a különbség jó része valószínűleg adó és hasonló elvonás címén jelentkezik.
Innen aztán a további kérdések messzebb vezetnek. Egy adott társadalom optimális működtetéséhez mekkora államszervezet szükséges (min/max)? (Egyáltalán, mi az az optimális működtetés?) Egy adott méretű államszervezet fenntartásának mennyi pénzbe kell/lehet kerülnie (min/max)?
Arra meg, hogy egy multicég Mo-n ugyanazért a munkáért kevesebbet fizet, teljesen egyszerű a magyarázat: ha nem így lenne, ide se jött volna.

sírjatok 2016.10.18. 13:18:43

@Zolika0111: Én Hongkongból hozattam a led izzót 100 ft-ért, szóval én még olcsóbban.

Te figyi, az nem tűnik fel, hogy ha mindent abban az országban vásárolsz, ahol olcsóbb, akkor nem "olcsóbb a külföld", hanem "mindig van olyan hely, ahol valami olcsóbb, és ez nagyobb eséllyel esik külföldre, mint Magyarországra"?

sírjatok 2016.10.18. 13:21:34

@FlybyWire: "rengeteg munkakörben, ahol még mindig 3-4 szeres a szorzó"

Jah, ez is igaz, bár mióta MO-n is lepkehálóval lehet csak kétkezi munkást fogni, mintha ez is változna szép lassan.

Ma Baker 2016.10.18. 13:25:07

Marhára nem a rárakódó adók miatt van a béka segge alatt a Magyarok fizetése. A 80-as évektől kezdve nem kellett volna olyan agyatlanul kilúgozni, privatizálni a magyar ipart és kritikátlanul beengedni, helyzetbe hozni a multikat. Akkor most néhány magyar bástya még állhatna, ami nemzetközileg is sikeres lehetne és tőlük nem Hans, Jean-Pierre és John bácsihoz menne az összes profit.
A Csehek ésszel sakkoztak a rendszerváltásuk után. Meg is van az eredménye.

Willkommenskultur 2016.10.18. 13:26:53

@Zolika0111: @sírjatok:

Lehet, hogy nem a legmegfelelőbb összehasonlítási alap a vásárlóerőn mért GDP összehasonlítás, de a megélhetés szempontjából szerintem nincs jobb.

A durva az, hogy 2008-14ben az EU nagyobb részén csökkent a jövedelem, nem nőtt - nem csoda, ha nő az EU ellenesség + nő a radikálisok támogatottsága. Németországon, Skandinávián és Angliának csak a londoni körzetén kívül nyugaton mindenhol csökken vagy esetleg stagnál a jövedelem.

Márpedig Európa ilyet a 2.vh óta nem élt meg. Baj lesz.

www.portfolio.hu/unios_forrasok/gazdasagfejlesztes/nyugat-dunantul_felrobbant_kozep-magyarorszag_lecsuszott.4.238807.html

sírjatok 2016.10.18. 13:28:48

@Gerardus A. Lodewijk: "az óvatlan szemlélő kezdheti azt hinni, hogy mindenkinek igaza van"

Szinte mindig mindenkinek igaza van (abban amit mond), a kérdés az, hogy mit nem mond.

Lásd pl. a népszavazás kommunikációját, mind az ellenzék, mint a kormány teljesen igaz dolgokat mond, csak közben egy másik dolgot meg elhallgat, inverzben.

Willkommenskultur 2016.10.18. 13:30:37

@Ma Baker: Van ennek hatása, de csak egy a tényezők közül. A cseheknek jobb az ajktív/inaktív aránya mint nekünk, ezért többen tartanak el kevesebb inaktívat, a (munka)jövedelmeket nem kell annyira lefejni.

És olyan nagyságrendi különbség nincs a fizetésekben most ott 27-28000 czk az átlag azaz 310.000 ft. Ez max +20%.

FlybyWire 2016.10.18. 13:43:39

@Willkommenskultur: hát akkor SAP tanácsadóval vagy konzultációs cég szagemberével inkább ne is beszélgess, ha a nagy lóvé kamu munkáért téma ilyen rosszul érint ;)

Zolika0111 2016.10.18. 13:44:45

Sírjatok!

Én Ausztriában lakok és dolgozok. Eszem ágában nincs ott vásárolni, ahol drágább. Ezért volt az, amikor még Magyarországon laktam, hogy a Nivea samponomat, szappanomat soha nem vettem meg CBA üzletbe, mert ott min 30%-kal drágább, mint az egyik tetves multi üzletébe.
Nekem a szüleim megtanították, hogyan kell spórolni. Ezért biztos lehetsz benne, hogy én soha nem tankolok pl MOL benzinkútnál az autópályán. Mert rühes drága.
Amit előbb írtam, azt CSAK AUSZTRIÁBAN tapasztaltam.
Magyar és az osztrák Müller egyik sajátmmárkás terméke itt 25%-kal olcsóbb. Miért venném meg a magyar üzletbe?
Nem akció: magyar Lidl penne tészta 200ft, osztrák Lidl 0,39€ (~140ft)
Erről szól ez a cikk: az állambácsi sokat elvon. Írtam pár példát a magas ÁFA-ra.
A fizetésekkel ugyan ez a helyzet. Egy magyar cég (kicsi, ismerem is a tulajt, a barátom) nem tudja még magának a tulajdonosának sem kitermelni azt a bért amit én nettóba kapok. Ja, és nem kell elfelejteni, hogy itt nekem van 13. és 14. havi bérem is.

FlybyWire 2016.10.18. 13:44:55

@Zolika0111: a francia Pixmania is szép karriert futott be anno, sokkal olcsóbb volt szállítással is, mint az itteni Média Markt és társaik gyarmatokat sarcoló leányai...

agypres 2016.10.18. 13:47:57

@prolee: A lakhatási költségeit is irigyled?

agypres 2016.10.18. 13:51:26

@lavór: És a 50%-os német örökösödési adóról mi a véleményed?

agypres 2016.10.18. 13:54:23

@Willkommenskultur: Értem, akkor neked nem kéne 20%-al magasabb bér, mert az semmi, úgysem számít?

lavór 2016.10.18. 13:58:14

@agypres:

Miért lenne róla véleményem? Nem Németországban élek.
Amúgy itt is volt, vagy van, nem követtem naprakészen, hogy megszűnt-e...

agypres 2016.10.18. 14:03:08

@lavór: A lények, hogy itt és külföldön totál más a költségstruktúra. Nem elég a havi béreket hasonlítgatni mert semmit sem mond a jövedelmi helyzetedről. A magyar adóterhek közepesek európai viszonylatban.

FlybyWire 2016.10.18. 14:06:21

@agypres: "A magyar adóterhek közepesek európai viszonylatban. "

Ekkora semmit mondó szart....

Az SZJA alacsony EU-n belül.
A járulékok (TB, nyugdíj) iszonyat magasak.
A munkáltató munkát terhelő adója is baromi magas.

A teljes munkát terhelő elvonás az egyik legmagasabb az EU-n belül, egyedül a belga magasabb, a német és az osztrák hasonló még.

Mondani se kell, hogy mindhárom helyen többszöröse a nominális átlagbér a hazainak.

lavór 2016.10.18. 14:09:20

@agypres:
Semmit nem hasonlítottam. Írtam a "kedvenc" (magyar) illetékemről. Közröhej.
A magyar adóterhek nagyon magasak szerintem a fejlett országokhoz képest. Pont ezért voltak/vannak a béka popója alatt a bérek. Hogy a magas adóterhetek után megmaradó aprópénzt újrasápolja a kormány ilyen-olyan adókkal, illetékekkel, az meg külön idegesítő tud lenni. :D kamatadó, tranzakciós illeték, vagyonszerzési illeték... stb. Persze vannak olyanok, akik jól keresnek, helikopterrel járnak lagziba, 1 millás blézerben nyitnak üzletet... de ők a kisebbség. Bár ők nem szeretnek semmiért fizetni szerintem... adózni sem nagyon.

Willkommenskultur 2016.10.18. 14:12:09

@agypres: soha egy pillanatra sem értük el a csehek szintjét 1990 óta, mert ők nyugatabbra vannak és 200 éve iparosodottabbak mint mi.

20% + fizu bármikor jöhet, de csak akkor ha ugyanaz az árszínvonal...

Willkommenskultur 2016.10.18. 14:19:46

@lavór: könnyü ezen bosszankodni

Csak mondjuk egy gépjármüadó egy Golfra mo-n éves szinten max. 50.000-60.000 ft, ausztriában meg 1000-1300 euró. Ez egy példa, angliában ennél is sokkal drágább.

Szóval van azér adó máshol is, ne feledd. Ha nem akarsz adókat, ott az USA, ott viszonylag kevés adó van, de szocháló sem nagyon jellemző.

lavór 2016.10.18. 14:25:22

@Willkommenskultur:

Mondjuk Ausztriában sem élek, keresek egy petákot sem.
Annyi biztos, hogy nem ezen a színvonalon élnek, mint a magyar átlag. És nem a statisztikai átlagról írok. Lehet itt írogatni, csak minek, ha már valaki volt egy pár napot nyugatabbra, látja a különbséget. "Szocháló" itt se nagyon van, hacsak nem a 3 hónapos munkanélküli segélyt nem nevezzük annak, bár az is inkább vicckategória a fejlett országokhoz képest... Aztán a 22 ezres segélyről szó se essen.

Willkommenskultur 2016.10.18. 14:28:38

@lavór: ki mondta hogy olyan jól élünk mint ausztriában? Az EU 80%-a nem él osztrák szinten, mi sosem éltünk osztrák szinten, mióta István megalapította a köztársaságot.

úgyhogy aki ezen nyavalyog azt simán a dunába kell lőni

lavór 2016.10.18. 14:30:10

@Willkommenskultur:

Figyi, ki is hozta fel itt Németország, Ausztria adóit? Én biztos nem.

hümhüm 2016.10.18. 14:35:59

A poszternek:
Ez tetszik: " A munkahelyed havonta 257 000 forintot akar neked adni"...
Hö-hö-hö
Akar a szart. Csak 133 000 forintot akar. Annyit is ad.
Hol élsz, kedves poszter? Tényleg azt hiszed, hogy ha az állam nem kényszeríti a munkáltatót az egyébként elég magas össz-közteher megfizetésére, akkor azt mind odaadná a munkavállalónak. Egy frászt. Zsebre tenné. Emlékezzetek csak az ominózus Gyurcsány-féle ÁFA csökkentésre: nem lettek igazából alacsonyabbak a bruttó árak, a kereskedők, szolgáltatók megköszönték szépen, és eltették a különbözetet.
Ugyanez lenne/lesz a jelenlegi magas munkáltatói járulék ill. szociális hozzájárulási adó csökkentése esetén. Afölött nem diszponál az állam, hogy egy magáncég mire használja a megtermelt bevételt.
Az, hogy a személyes (bruttó) jövedelmet milyen levonás terhelje (SZJA és járulékok), több dologból áll össze:
- mekkora a nyugdíjalap terhelése
-mekkora a szociális célú alapok terhelése
- mekkora az aktív befizetők jövedelme
-mekkora a befizetési hajlandóság (itt lehetne javítani vagy 20-30 %-ot, ha egyáltalán nem lenne feketézés...)
- mekkora átcsoportosítási lehetőség van az egyéb állami bevételekből (jogi és pénzügyi szempontból..)
Szóval, ha a jelenlegi szintű szociális ellátási szintet tartani akarjuk, akkor sajna, nincs más lehetőség, mint több gyereket csinálni, a feketézést megszüntetni, ésszerű dolgokra költeni a központi költségvetésből.
Esetleg a nyugdíjasok egy részét likvidálni...
Ha viszont kizárólag öngondoskodó nyugdíj/egészségügy/szociális rendszer a cél, akkor semmi akadálya a járulékok lenullázásának...mint pl. 200 évvel ezelőtt...
Az a kijelentés, hogy a valódi fizetésed 90 490 forint, az nettó baromság. Értelmezhetetlen. Csak egy adók nélküli környezetben lehet adó nélküli jövedelmet mint valódi fizetést értelmezni. Tudjuk jól, hogy az adók mire valók, azok nélkül már az ókorban sem létezett államszervezet, nemhogy most. Aki nem akar adózni, irány Amazónia, esetleg Tokelau, de nem mozdulhat el onnan, mert akkor máris kell adót fizetnie valamilyen szolgáltatás vagy áru áráért...

Netuddki. 2016.10.18. 14:47:37

@hümhüm: Neked is a fideszes anyád picsáját!

Willkommenskultur 2016.10.18. 14:54:13

@hümhüm: Ez csak félig igaz. Jelenleg a magyar piacon erős munkaerőhiány alakult ki általános jelleggel is, meg különösen biz. területeken. Persze az általános sírással ellentétben, szerintem ez egy jó dolog.

Tehát, a munkáltató valóban azt csinál a csökkentett munkaadói járulékkal, amit akar...csak mivel egymással versenyeznek a munkaerőért, aki benyeli a csökkentett közterhet, elveszti a dolgozóit.

Persze lehet azt is csinálni, hogy a komplett bérktgre dobnak rá a munkáltatók, amiből az állam is többet kap meg a melós is, csak akkor a versenyképesség csökken, mert ugye az olcóság a régiónk fő vonzereje.

3. lehetőség hogy az SZJA-t csökkentik, akkor a munkáltató további ktge nélkül is emelkedni fognak a bérek és kész.

Vagy ezek kombinációja.

Sexual Harassment Panda 2016.10.18. 15:49:37

Ne vicceljetek már, hogy Németország olcsóbb mint Magyarország.

hümhüm 2016.10.18. 15:59:31

@Tibi !: Kérlek, anyámat hagyd ki, szegény régen meghalt már...

Amúgy a többit kifejtenéd, ha tudod?

Szarvas Norbert 2016.10.18. 16:06:57

@hümhüm: oké akkor a mondanivalódhoz tedd kérlek hozzá Szlovákia, Románia, Lengyelország, Horvátország hasonló adatait, ha már nyugatot nem akarjuk belevonni,

mindenhol megvannak a problémák, mégis nálunk messze a legmagasabb a teherviselés miközben gazdasági fejlődésben a legutolsók vagyunk... gondolom nincsen összefüggés

a vállalkozóknál is hatalmas tévedésben vagy, mondhatni "kisember komplexusban" szenvedsz. A munkáltató nem egy gonosz szemétláda, főleg a KKV szektorban a cégek jelentős hányadánál fontos a munkavállaló elégedettsége, lojalitása. A legtöbben fizetnének többet, ha tudnának. Meglepődnél, de nem nyelnék be a közterheket a cégek (persze lenne aki igen, de attól elmennek a munkavállalók), hanem a munkavállalóknak küldenék tovább.

A legrosszabb a munkáltatónak, hogy éhbérért kell dolgoztatnia, hiszen így a munkavállaló sosem nyugodt, sosem elégedett, nem alakul ki lojalitás, és nem tud 100%-ban a munkára koncentrálni, ha mindig a túlélésen agyal...

paráznabillegető 2016.10.18. 16:12:39

@Willkommenskultur: "...Csak mondjuk egy gépjármüadó egy Golfra mo-n éves szinten max. 50.000-60.000 ft, ausztriában meg 1000-1300 euró. Ez egy példa, angliában ennél is sokkal drágább..."
te se jártál angolhon fele.
saab 9-3 185 font/év.
csak mondom...

Buchhalter 2016.10.18. 16:18:44

@Szarvas Norbert: tipikus szerecsen mosdató vagy,csak kissé átlátszó!Hagyjuk mán,hogy mindig az állam bácsi a gonosz! Akkor miért nem mennek a parlament elé és egyezkednek velük?! Mert nem érdekük! Az alacsony bér ami lássuk be 26 évvel a rendszerváltás után már nem jön be a bérből élők tömegének.Majd jövőre meg mindig van indok már lejárt lemez.A határ nincs lezárva és aki bátor és merész távozik a jobb élet reményében .Te meg majd felveszel Ukránt meg Szerbet akit ha átversz kocsid és házad lángolva fog égni te meg lehet átvágott torokkal heversz majd valahol.Ha nem inged ne vedd magadra ,de felesleges védeni a hazai gengszter vállalkozókat.A legtöbb egy múltból itt ragadt söpredék kivétel a nagyon kevés tisztességesnek.

hümhüm 2016.10.18. 16:30:55

@Willkommenskultur: Az SZJA további csökkentésével mindössze csak annyi a probléma, hogy az SZJA az összes elvonásnak kb.25%-át teszi ki. Azaz pl. hiába menne le mondjuk 9%-ra az SZJA (úgysem fog...), a nettó kereset mindössze 9%-kal emelkedne, ha a járuléklevonások maradnak. Sőt... hiába nulláznád le a magánszemélyt terhelő járulékokat és adót, a kereset csak 50%-kal nőne, és még mindig igen messze lenne az ausztriai vagy német bérektől névértékben. Reálértékben már egy kissé közelebb lenne.
Sőt...ha sem a munkáltató, sem a munkavállaló nem fizet semmilyen adót, sem járulékot (azaz a posztban szereplő példát alapul véve mind a 257000 forintot odaadja a dolgozónak) akkor is csak 93%-kal nő meg a munkavállaló keresete. Ami még mindig elmarad az áhított nyugati bérektől... És cserébe a delikvensnek magának kell fizetni minden olyat, amit eddig az állami költségvetés többé-kevésbé állt: oktatás,óvoda, bölcsőde, gyógyszer, útépítés, köztisztaság, közegészségügy, katonaság, rendőrség, tűzoltóság, katasztrófa-elhárítás, kórház és orvosi vizit, idősek eltartása és még ki tudja mit, amit észre sem veszünk.
Szóval a bérek nyugati bérekhez képest számított alacsonysága nem elsődlegesen az elvonások miatt van, hanem.... de ez messze vezet.

VT Man 2016.10.18. 16:39:11

@paráznabillegető:
"te se jártál angolhon fele.
saab 9-3 185 font/év.
csak mondom..."

Oke, es mennyi a biztositas? Havi 60-120 font (kb. 18-35 ezer Ft/ho).

Ja, es mennyi a council tax? Ez az ingatlanado kb.
Az havi 100 font (30-35 ezert Ft/ho).

Sexual Harassment Panda 2016.10.18. 16:41:13

@Szelid sunmalac: Hát, én nem tudom hol kötsz 400 euróért kötelezőt.
Ha 70 éves vagy, talán.

hümhüm 2016.10.18. 16:52:02

@Szarvas Norbert: Abban teljesen egyetértek, hogy a jelenlegi munkabérekre rakódó összteher elég sok. Volt már ennél sokkal nagyobb is, de a mostanit valószínűleg lehetne csökkenteni. Feltehetőleg érdemes lenne. Amit írtam a munkáltatókról, az sajnos elég általános, noha nyilván egy kissé sarkosan fogalmaztam.
Nem szenvedek "kisember komplexusban", több, mint 30 éve vagyok a kkv szektorban , több, mint ezer vállalkozást/vállalkozót ismerek, eléggé sok információt kaptam tőlük. Kb. 15-20% etikus, a többi kevésbé vagy nem. Ez vonatkozik az alkalmazottakhoz való viszonyulásukra, az üzletfelekhez viszonyulásukra, az adózási és számlázási moráljukra, a jövőképükre stb.
Amelyik vállalkozó éhbérért foglalkoztat, az vagy hülye, vagy gazember, vagy csak szociális jótékonykodó. Ettől a mondatomtól persze egy csomóan fel fognak háborodni, de attól még könyörtelenül így van. Ezeken az sem segít, ha nem fizetnek semmi adót és járulékot.

paráznabillegető 2016.10.18. 17:13:30

@VT Man: hahó, csak a gépjárműadóról volt szó. :)
amúgy ha kötekedni akarsz, csapjad hozzá a műszakit is... :D
az évi 50.

a bizti az havi 50 (néhány extrával), a kunciltax meg hát havi száz, az jaja... lehetne olcsóbb, de nem lepratelepen lakom.

Csm001 2016.10.18. 17:16:18

Hiánypótló cikk, köszönöm. Tényleg kétharmadjuk van...

Ad Dio 2016.10.18. 18:11:34

@elemes:

Az érvelésed túlzó és nem reális. NINCS 4-5x-ös termelékenység különbség.

Burgermeister 2016.10.18. 18:37:32

Sok családnál 2 autó van. A stat kissé sántit. Mozdulj ki a fővárosból, menj el vidékre és csodálkozni fogsz az autóállományon. Vagy annak hiányán!!!

2016.10.18. 19:03:54

Úgy tűnik vannak akik azt gondolják, hogy minden jó úgy ahogy van és csak az egyénnek van felelőssége amiért nem keres nettó 800 ezer forintot. Tévedés. Sokan nem irigyek a nettó 800 ezer és nettó 1 millió forintra, csak csupán szeretnének eljutni odáig, hogy bejelentve nettó 300 ezret keressen össztársadalmi szinten az emberek többsége. Nem lehet mindenkiből IT-s tech emberke. Ezt mindenki tudomásul vette. Viszont tudomásul kellene venni, hogy pénzből élnek az emberek és persze túl vannak adóztatva a hazai cégek. Ha több pénzt hagysz az embereknél, akkor azok fogyasztani fognak és felpörgeti a gazdaságot. Persze itt több pénz csak egyik vagy másik politikai oldal holdudvarába szokott kerülni. Az elmúlt 26 év politikai elitje bőven okolható azért ami itt történt és történik. Bal, jobb oldal? Egy szar, más ideológiai köntösbe csomagolva. Nem unjátok még jobb és bal oldali elvtársak, Kádár utódjai? Emlékszünk még a privatizációra, ahol a magyar fillérekért jutott a javakhoz és becsődöltette a gyárat, meg arra is, hogy a külföldi tulaj megvette a gyárakat bezáratta és a bejövő multik meg hozták a saját szemetüket a piacra. Nincs iparunk vazeg. Semmi.
A közpénzt meg herdálta a bal oldal is meg a jobb oldal is. Székházak, olajügyek (ahol nem kevés csurgott vissza a pártkasszákba, MDF, SZDSZ MSZP, FIDESZ), Tocsik Márta sikerdíjja, Nokiás dobozok újabban nylon zacskók, talicskák, kamionok, helikopterek. Pályáztunk, de minek a 2004-es és 2008-as EB-re jó pénz volt valakinek a közpénz, meg most az Olimpiára ami ha megkapjuk még 100 év múlva is adósságunk lesz. Meg nem valósult projektek és tanulmányok egész garmada, de kifizetett közpénzek. Kormányzati negyedre a Nyu. Pu.-nál. Kiéhezett tanácsadók falkái állják körbe az aktuális kormányokat. Stadionok amelyek megvalósultak és meg fognak valósulni. De minek? Konganak az ürességtől, mert a foci is tükrözi az ország mentális állapotát. Ráadásul az Orbán Akadémia már NB II-es.
Másokat okolunk? Tényleg?
Cukorgyárak megvannak? Ja csak voltak, mert most már nyugatról meg Szlovákiából érkezik a cukor. Szlovákiából érted? A Kárpátokból. Nekünk meg itt van az Alföld, de minek?
Tisztelettel megkérdezném, hogy az Ikarusból miért nem csináltuk azt, amit a Skodából a csehek?
Ja mert azt is privatizálta az ingyenenergia huszára az UFÓ-k megszálottja a Széles. Aztán meg bezárta, most meg a BKV MAN-t vesz meg török Mercit.
A Volán meg jó kis kínai gagyit. Ám a kormány ez a kormány megint nem a magyar buszt támogatja ami még maradt belőle.
Miért ennyi a fizetés?
Milyen magatartás az állami szektorban az, hogy amennyiben egy állami vállalat 500 milliárd veszteséget termel adott évben, majd a másik évben oda megy egy másik vezető és leszorítja a veszteséget 300 milliárdra, akkor sikerdíjra jogosult, akár több tíz vagy száz millióra? Herdáljuk a közpénzt barátaim?
Maximum nullszaldónál érdemelné meg!

2016.10.18. 19:20:56

@hümhüm:
"Szóval, ha a jelenlegi szintű szociális ellátási szintet tartani akarjuk, akkor sajna, nincs más lehetőség, mint több gyereket csinálni, a feketézést megszüntetni, ésszerű dolgokra költeni a központi költségvetésből."

Az a baj, hogy ördögi körbe zavarták az országot a sok adóval és adóemeléssel. Ez egy negatív spirál, minél több adó minél magasabb adó, annál kevesebb gyerek, annál több feketezés és szürke zóna.
Magam is máshogy gondolkodtam még tíz éve. Úgy gondoltam mindnennek papíron kell lennie, de már felnőttem és nem kell mindennek papíron lennie bőven elég a fele.

Willkommenskultur 2016.10.18. 19:36:25

@paráznabillegető: bocs, biztosítással együtt drága, úgy gondoltam.

Willkommenskultur 2016.10.18. 19:44:16

@Союз: 'Ez egy negatív spirál, minél több adó minél magasabb adó, annál kevesebb gyerek, annál több feketezés és szürke zóna. '

- lehet h hallottál a családi adókedvezményről, CSOKról...

- DE: nem pénzkérdés a gyerekkérdés. A 60as évekig gyakori volt a 3gyerekezés, oszt nem igazán dubajoztak a magyarok, sőt sokkal rosszabbul éltek mint most.
És a nálunk mérföldekkel gazdagabb Németországban még jobban fogy a nép (persze ahmedék és a kannibálok nem), ez szociokulturális dolog.

2016.10.18. 20:01:23

@Willkommenskultur:

Abban igazad van, hogy a néemetknél is csökken a népessége az echte német persze. Az is már vagy 20-25 éve. Nálunk meg zsinórban 36-ik éve.
Hallottam a CSOK-ról, jó ha felvették 10 ezren, nem nagy bumm na.

Willkommenskultur 2016.10.18. 20:10:06

@Союз: Hát szerintem elég nagy bumm hogy 10 misit nem kell visszafizetned egyáltalán, +10 jó kondíciójú hitelt kapsz 3 gyerek bevállalására...ehhez még csak hasonló sem volt itt 90 óta.

A legnagyobb baja jelenleg hogy csak új ingatlanra v. építkezésre ilyen jó, használtra sokkal rosszabb. De ez változhat ugye az államkassza erre fordítható összege arányában...

+ előnynek gondolom, hogy ez elég nagy lökés lehet a főleg hazaiak által üzött építőipari szektornak is.

2016.10.18. 20:16:10

@Willkommenskultur:

A nem nagy bumm a 10 ezer felvevőre vonatkozott és az ingatlanárakba szépen be is épült a 10 millió, innantól meg az egész próbálkozás ki is fullad.
10 ezer az nem sok 10 év alatt kell 3 gyereket vállalni az 30.000 gyerek 10 év alatt, de ez még csak terv, mert mi van, ha nem jön össze? Mi van, ha felvesz + 10 millió hitelt, oszt beüt még egy olyan krach, mint 2008-ban? Még az a 30.000 gyerek is csak elméletben van meg.

Willkommenskultur 2016.10.18. 20:17:43

@Союз: ok nyilván eddig sokkal jobb támogatások voltak

sírjatok 2016.10.18. 20:47:39

@Союз: "Ez egy negatív spirál, minél több adó minél magasabb adó, annál kevesebb gyerek, annál több feketezés és szürke zóna. "

Gondolom ezért születik Nigériában 6 gyerek per nő, mert ott alacsonyak az adók. Jaj hagyjuk már. Minden jóléti országban kevesebb gyerek születik, mint amennyi ember meghal.

sírjatok 2016.10.18. 20:48:52

@Союз: "Nálunk meg zsinórban 36-ik éve."

Ja ja, nem is csoda, hiszen 36 éve nyilván sokkal jobban éltek az emberek, mint ma.

2016.10.18. 21:00:23

@sírjatok:

Jó le lehet szállni rólam, meg a magas lóról is.
Legyen igazatok a gyerekkel. Akkor is egy negatív spirál új adók bevezetése és a régi adók mértékének növelése. Üdv a fekete és szürkegazdaság növekedésében.

2016.10.18. 21:05:52

Van az a papgáj, vagy kakadu, tudod az amelyik mindig valami borzolt frizurával jön elő és futsalos és az apjától kapott több száz milliót a villájára meg az apja is lopott csalt, hazudott. Nem esett messze az alma a fájától. Ez a nyikhaj is 2009-ben és 2010 elején naponta ötvenszer nyilatkozta, hogy "a kormánynak lehetősége van az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentésére". Ezzel kelt, ezzel feküdt. 6 éve van kormányon ez a garázda banda, többször emelték, ráadásul most már, ha 50 dollár alatt van az olajár, akkor is emelik. Gratulálok a hazug patkány teljesítményéhez.

2016.10.18. 21:09:47

@Willkommenskultur:

Nem volt, de cseszd meg a támogatásod. A fizetéssel kellett volna valamit kezdeni. Két, három éve még a Varga Csontváz Mihály lebegtette a személyi jövedelemadó 1 számjegyűvé tételét, az sem lenne sok. Megcsinálták? Lóf@szt!

elemes 2016.10.19. 05:36:57

@Ad Dio:

...mint ahogy (ppp-ben) 4-5-szörös átlagbér-különbség sincsen.

elemes 2016.10.19. 05:39:06

@Ad Dio:

(Purchasing power parity, vásárlóerő árfolyam)

elemes 2016.10.19. 05:42:07

@Союз:

Nem biztos, hogy olyan jó ötlet lenne a 9%-os szja, ha cserébe 30% az áfa

2016.10.19. 07:29:08

Oly egyszerű lenne a megoldás, csak az nem esne jól a többségnek:
Az SZJA-t teljesen megszüntetni, meg akár egy csomó más levonást és cserébe lenne egy brutálisan magas áfa. Utóbbit ugyanis fizetné mindenki aki vesz valamit, tehát valóban mindenki fizetne! Jelenleg az SZJA-t pedig csak attól a szerencsétlen kb. 2 millió munkavállalótól vonják, aki hivatalosan dolgozik.

Ad Dio 2016.10.19. 08:03:44

@elemes:

Csakhogy most _bérekről_ beszélünk, nem ppp-ről. A ppp-nk épp azért marad el kevésbé a nyugatitól, mert a szomszéd bére is alacsony. Nem a tejet meg a benzint kapjuk olcsóbban, hanem az autószerelőt, a fodrászt, a péket stb.

A saját szakterületemen Ausztriához képest minimum 4x-es a különbség, de Svájchoz képest van 8-10x-es is.

elemes 2016.10.19. 08:07:20

@Ad Dio:

De a béreknek csak ppp van értelme :-)

A banki árfolyamokat a kötvénypiaci hozamnyereségek különbségei meg hasonló életbevágó dolgok határozzák meg. A ppp azt mondja meg, hogy mennyi pénzből tudsz ugyanúgy megélni.

elemes 2016.10.19. 08:09:44

@Ad Dio:

"Ausztriához képest minimum 4x-es a különbség, de Svájchoz képest van 8-10x-es is."

A vásárlóerő alapján számított árfolyam ezért értékesebb.

Egy osztráknak mibe kerülne dupla pénzért átruccanni a szomszédba? Az ország bő felében nyelvi nehézségei sem lennének. Oszt mégsem megy, merthogy a dupla fizetéshez valójában kb dupla megélhetési költségek is tartoznak.

Ad Dio 2016.10.19. 08:37:30

@elemes:

"De a béreknek csak ppp van értelme :-)"

Általában igen, ebben az esetben nem. Ugyanis ha arról elmélkedünk, hogy miért alacsony a bér, nem túlságosan előrevezető azt mondani, hogy nem is alacsony, mert hiszen mindenkié alacsony, így nem tűnik olyan alacsonynak :-D.

A bér az bér, nem pedig vásárlóerő. A vásárlóerőnk azért nem olyan alacsony, mint ami a bérből következne, mert mindenkinek alacsony a bére, így a szolgáltatásokhoz és azokhoz a dolgokhoz, amiknek az árában a szolgáltatások súlyozottan megjelennek, olcsóbban jutunk hozzá.

A poszt bérről beszél és ezzel kapcsolatban indult el egy vita, hogy miért ilyen alacsony a magyar bér. Te erre azt írtad, hogy mert ennyivel marad el a termelékenységünk. Ezt vitatom, hovatovább badarságnak tartom.

És itt semmi de semmi keresnivalója a pppnek.

Ad Dio 2016.10.19. 08:38:30

@elemes:

A német és osztrák nem megy Svájcba dolgozni ha teheti? Ezt hol hallottad :-) ?

elemes 2016.10.19. 08:50:07

@Ad Dio:

"A bér az bér, nem pedig vásárlóerő. "

De igen, vásárlóerő. A pénzt nem lehet megenni.
Nem pénzért dolgozol, hanem azokért a javakért, amelyeket a pénzen megvehetsz.

"A német és osztrák nem megy Svájcba dolgozni ha teheti?"

Ja, páran biztosan mennek :) Csak ugye, ha sokan mennének, akkor a dolgok természetes folyása révén csökkenének a bérkülönbségek. A londoniak is azért zabosak a keleteurópaiakra mert lenyomják a béreket és azért keltik rossz hírüket.

elemes 2016.10.19. 09:16:27

@Ad Dio:

"miért ilyen alacsony a magyar bér. Te erre azt írtad, hogy mert ennyivel marad el a termelékenységünk."

Így van, ezt most annyival korrigálom, hogy az átlagkereset vásárlóerőparításon átszámolva nagyjából a versenyképességet tükrözi.

A német gazdaság versenyképességét nem (csak) az adja, hogy Jürgen több autót szerel össze mint mondjuk Ionescu -- a versenyképességnek van egy csomó egyéb tényezője, az anyagi és emberi erőforrások hatékonyabb felhasználása. A felhalmozott vagyon és a felhalmozott immateriális tőke.

Amikor a világbanki kutatók azon törték magukat, hogy miért tud a rekord átlagbérek ellenére a német gazdaság ennyire versenyképesen működni, azt találták, hogy a különbségnek nincs "egyetlen" titka, hanem sok:
- szabálykövetés, törvénytisztelet, jogkövetés, becsületesség
- pontosság, igényesség és rendszeretet
- együttműködés, alá-fölé rendeltség kezelése, érzelmi önszabályozás, konfliktuskezelés
- időhorizont (távlatokban gondolkodás), előremutató megküzdési stratégiák
- stabil jogrendszer, megbízható intézményrendszer, jogérvényesítés
- szerződésekbe, megállapodásokba vetett bizalom
- stabil és megbízható infrastruktúra (fizikai és intézményi)
- a hosszú távú versenyképességra és a fenti célokra fókuszáló helyi és országos kormányzat

Ilyenekből jön össze az, hogy a német cégnél jobban lehet keresni, mint a magyar cégnél. A fizetésemelés nem old meg semmit, csak rövid távon káoszhoz vezet, amiből kikeveredni jó sokáig tart, és a végén még ott sem tartunk, mint most, mert a káosz közepén az infláció még rontotta is a versenyképességet.

Ad Dio 2016.10.19. 10:25:33

@elemes:

Van egy vakfoltod, de sebaj. annyiszor hívom fel rá a figyelmedet, ahányszor csak szükséges, hogy megértsd.

A vásárlóerőben BENNE VAN az alacsony bér. Leírtam hogy miért. És ugyebár azzal érvelni az alacsony bér ellen, amit ugyebár az alacsony bér eredményez, enyhén szólva nem túl okos dolog.

Szóval, amikor bérről - és kifejezetten bérről - beszélünk valamiért, akkor ne keverd oda a vásárlóerőt, mert az nem oda tartozik.

Az eredeti kijelentés úgy szólt, hogy alacsony a magyar bér. Ennyi. Az, hogy ez vásárlóerő paritásban nem eredményez akkora különbséget az országok közt, az egy örvendetes dolog, de nem ide tartozik. Főleg nem érv amellett, hogy hol mekkora a versenyképesség (omdG...)

Ad Dio 2016.10.19. 10:36:53

@elemes:

"A német gazdaság versenyképességét nem (csak) az adja, hogy Jürgen több autót szerel össze mint mondjuk Ionescu -- a versenyképességnek van egy csomó egyéb tényezője, az anyagi és emberi erőforrások hatékonyabb felhasználása. A felhalmozott vagyon és a felhalmozott immateriális tőke."

Hagyományosan a tőkét nem szokták a versenyképességbe beleszámítani. Valójában pedig ez az egyetlen igazán releváns versenyképesség-különbség Németország és Magyarország között. Ráadásul a német gazdaság versenyképességét nagyon durván megdobja a Németországon kívül működő német tőke. Egy-egy Németországban bejegyzett cég eredményének gyakran a 70-80%-a Németországon kívül jön létre.

Plusz a nagy német versenyképességhez add azért hozzá a náluk dolgozó vendégmunkásokat is.

Éltem, dolgoztam ott a saját területemen. Finoman szólva nem dobtam hátast az ott tapasztaltaktól. Persze a havi fizum 8x annyi volt, mint itthon, ugyan azért a munkáért (sőt kevesebbért, mert itthon a saját cégemben mindent én csinálok, ott csak a fő profilomat adtam).

"Csak ugye, ha sokan mennének, akkor a dolgok természetes folyása révén csökkenének a bérkülönbségek."

Ez ilyen egyszerűen csak az alacsonyan képzett munkakörökben zajlik. A többiben épp fordítva.

"A fizetésemelés nem old meg semmit, csak rövid távon káoszhoz vezet, amiből kikeveredni jó sokáig tart, és a végén még ott sem tartunk, mint most, mert a káosz közepén az infláció még rontotta is a versenyképességet."

Ebben viszont egyetértünk. Főleg hogy nincs olyan, hogy "országos béremelés". Ilyen csak a szocializmusban volt/lett volna. Tartom, hogy az alacsony átlagbér pillanatnyilag és középhosszú távon beláthatóan az egyetlen tartós versenyelőnyünk. És nem is nagyon lehet mást országosan felépíteni.

elemes 2016.10.19. 11:58:02

@Ad Dio:

"az egy örvendetes dolog, de nem ide tartozik."

Pedig pont hogy de.

Nem baj, ha ebben nem értünk egyet.

elemes 2016.10.19. 12:03:29

@Ad Dio:

Nem maga a tőke adja a versenyképességet, hanem a tőke hozama. A világbank megbízásából (egyébként rengeteg országban) dolgozó kutatók több irányból is próbálták számolgatni hogy miből jön össze (például) a német gazdaság elképesztő versenyképessége, és egy konzisztens dolgot találtak, az immateriális tőke hozamát.

"a német gazdaság versenyképességét nagyon durván megdobja a Németországon kívül működő német tőke"

...ebben implicit benne van a németek (illetve a hasonlóan versenyképes országok) egyik karakteres vonása, a hosszú távú gondolkodás, azért tudnak tőkét kihelyezni, mert van nekik, nem fogyasztják el napi élvezetekre, és ahogy makro tanárunk kezdte tán a legelső órát, I=S.

Gerardus A. Lodewijk 2016.10.19. 12:15:45

Szvsz a bérek vizsgálatakor nem érdemes eltekinteni a vásárlóerő-paritástól. Mégpedig azért nem, mert senki nem azért dolgozik, hogy színes számjegyes papírokkal teljen meg a pénztárzája és/v. egyre több nulla sorakozzon a bankszámlakivonatán (lehetőleg jobb felé:)). Aki rá van utalva, hogy ne csak a munka öröméért dolgozzon, az bizony azért dolgozik, hogy a jövedelméből fogyaszthasson, kölcsönt törleszthessen (=múltbeli fogyasztás) és megtakaríthasson (=jövőbeli fogyasztás). Tehát a nemzetközi összehasonlításban - ha közvetetten is - mindig az a kérdés, mennyi fogyasztást engedhet meg magának valaki egységnyi jövedelemből, és így elkerülhetetlen a vásárlóerő figyelembevétele.

Ad Dio 2016.10.19. 14:13:25

@elemes:

"...ebben implicit benne van a németek (illetve a hasonlóan versenyképes országok) egyik karakteres vonása, a hosszú távú gondolkodás,'"

Mese habbal. Ugyanis nem "a(z átlag) német" helyez ki tőkét. Ő épp úgy feléli a bevételeit, mint az átlag magyar. Aki kihelyez, az a német tőkés. Akinek egyébként mindene megvan, ez a részéről nem önfegyelem, sem nem "hosszú távon gondolkozás", hanem szimpla gazdasági racionalitás: ott fog dolgoztatni, ahol olcsóbb a munka/kevesebb a megkötöttség/jobbak a feltételek.

Ad Dio 2016.10.19. 14:18:09

@elemes:

Kérlek pazarolj már 2 percet az életedből arra, hogy megértsd hogy miért nem ide való.

A bérekről beszélünk, összehasonlítva az egyes országokban a helyzetet. Itt látunk 5-10x-es eltéréseket. Ennek az okát keressük. Te jössz azzal a bullshittel, hogy ez bezony a termelékenységgel (vagy épp a versenyképességgel) függ össze, ráadásul szerinted nem is 5-10x-es a különbség, mer'ugye a ppp. Csakhogy - mint arra már többször rámutattam - a bérhez képeset kisebb ppp különbséget ÉPP az alacsony bér eredményezi. Körkörös érvelés. Ráadásul sánta kutyát nem érdekli, mert a BÉREKET hasonlítjuk össze, nem pedig a vásárlóerő paritáson mért különbséget.

Doh-doh...

Ad Dio 2016.10.19. 14:25:02

@elemes:

"nem fogyasztják el napi élvezetekre, és ahogy makro tanárunk kezdte tán a legelső órát, I=S."

Majd ha felsőbb évesként megteheted, vesd vizsgálat alá a Maslow motivációs piramist és érdekes felfedezéseket fogsz tenni. Ma Mo-on töredékét nem költjük a bevételeinknek "napi élvezetre", mint a németek. Csakhogy míg nekünk heti egy sörözés, havi egy horgászat vagy mozi vagy színház után egy huncut vasunk nem marad, a német minden este beül egy sörre a haverokkal, ha nincs kedve otthon főzni, meg is vacsorázik mindjárt, hétvégente meg beül a kis oldtimerébe és elcsattog egy találkozóra, ahol megszáll egy hotelben és élvezi az életet. Nyáron nyral, télen síel (vagy ép fordítva). Mindezen FELÜL a hónap végén a maradékot félreteszi egy nyugdíj előtakarékossági számlára. Mert megteheti.

Untermensch4 2016.10.19. 19:00:00

@Ad Dio: Bivalyerős anekdotikus bizonyítás lesz de a "napi élvezet+megtakarítás" kombót a németországban élt nagyapámon láttam élőben. Bár már meghalt és lehet hogy az utolsó válság óta éheznek a németek :), az öreg '56-tól nyugdíjig szakmunkásként dolgozott, az első két évet leszámítva nem túlórázott, egész életében az volt a hobbija hogy jó kocsija legyen, sparkassza megvolt, nyugdíjasan is tudta tartani a színvonalat, és mellékesen volt annyi megtakarított pénze amiből itthon egy megyeszékhely-kertvárosi kockaházat tudott venni arra az esetre ha visszatelepülne.
Viszont amiket elemes írt, az érdekesnek tűnik:
" a különbségnek nincs "egyetlen" titka, hanem sok:
1- szabálykövetés, törvénytisztelet, jogkövetés, becsületesség
2- pontosság, igényesség és rendszeretet
3- együttműködés, alá-fölé rendeltség kezelése, érzelmi önszabályozás, konfliktuskezelés
4- időhorizont (távlatokban gondolkodás), előremutató megküzdési stratégiák
5- stabil jogrendszer, megbízható intézményrendszer, jogérvényesítés
6- szerződésekbe, megállapodásokba vetett bizalom
7- stabil és megbízható infrastruktúra (fizikai és intézményi)
8- a hosszú távú versenyképességra és a fenti célokra fókuszáló helyi és országos kormányzat"
1 - gyakori a szabálykövető magyar, egy részük viszont a saját szabályait követi akár alkalmazott, akár munkáltató; bürokrata-droidnál még döbbenetesebb hogy még elméletileg sem lehet vele társalogni olyanról ami nem fut a programja alatt
2 - "jóvanazúgy (ennyi pénzér')
3 - trollok népe ebben bajnok, aki mást mond azt le kell dominálni; mindenkit le kell dominálni, köszönés helyett
4 - "kádár idején minden jobb volt"
5 - jogrendszerünk egyetlen stabil pontja a munkavállalóknak adómentesen adható 9ft/km utiköltség-térítés, 1993 óta. Bonyolultabb példa: 6/1980. (I.25.) ÉVM-KPM együttes rendelet megszüntetése és az utána évekig tartó sz@rakodás (ami még nem ért véget).
6 - ez vmennyire megvan, a bizalom miatt tud működni a szürke és feketezóna is; ellenpélda: a cégvezető aki a saját könyvelőjét is át akarja verni a bekevert magánszámlákkal (eleve "jó ügyvéded és jó könyvelőd legyen" ha át tudja verni akkor ő a hülye hogy nem jó könyvelővel dolgoztat)
7 - a hatóságok megbízhatóan büntetéscentrikusak, bár a fétis jobban illik rá. Legalábbis amikor a "cél a havi büntetések vagy annál több bevételezése, az eszköz a szabályok"-halmazú ellenőröknek a piacról odakeveredett kollégájuk magyarázza hogy van olyan amikor véletlenül és van amikor szándékosan sért szabályt vki, és nem értik a logikáját, mintha más nyelven beszélne. Amikor az embernek azt javasolja a könyvelő hogy kérje a lehető legrészletesebb állásfoglalást az adóhivataltól mert azzal lehet esetleg kimászni az "egyszerűsített szabályozású" ám így is átláthatatlan izéből, ami vszeg egy csapda. És szóbeli kérdésre hogy hova is lehetne befizetni negyedévente az adót, az ügyintéző csak néz szótlanul hiszen mindegy, úgyis büntetés lesz a vége ("egyszerűsített" mert adót és járulékot két külön számlára kell utalni, nuku csekk; németeknél ugyanez a műfaj adómentes, pedig ők a nagyontúlszabályozottak...)
8 - hogyan is alakult ki mindez rendszerszinten...
8 - bónusz: megyeszékhelyi polgármestertől idézek: "... ezért kérem a tisztelt közgyűlést, szavazza meg a város által a 2 milliárd forint értékű svájcifrank-alapú hitel felvételét."

Ad Dio 2016.10.19. 19:13:11

@Untermensch4:

Nem kétlem, hogy van igazság az egyéb tényezőkben is, de....

Én sváb vagyok. Hidd el, fogékony volnék arra, hogy higgyek a német "felsőbbrendűségben". Ha másért nem, hát a családban hallott legendák miatt. Csak sajnos a fránya személyes élmények... azok bizonytalanítanak el. Főleg manapság. Épp a napokban vert át egy német ebay-es. Echte német. 650 ajró jobbik fele bánja... ez a Németország már nem a háború utáni Németország...

Épp ezért azt gondolom, hogy a nagy különbség NEM a felsoroltakban rejlik. Jó volna hinni, benne, hogy igen, mert az azt jelentené, hogy csak egy "kicsit" kell megváltozni és mi is Németország leszünk... hát egy francokat. A két ország közti bérkülönbség alapja a két ország eredendő tőkekülönbségében rejlik: az ott egy gazdag ország, mi meg egy szegény ország vagyunk (hozzájuk képest). És ahol a pénz, ott lesz a több pénz is. Az pedig pörgeti a gazdaságot. Abból ki lehet fizetni a 5-10x-es szolgáltatási díjakat, ezen keresztül pedig fent lehet tartani a magas béreket. Evvan. Magunkhoz képest gyarapodhatunk - és gyarapodnunk is kell - de Németországhoz képest az is eredmény, ha nem távolodunk.

2016.10.19. 19:20:02

@elemes: "Nem biztos, hogy olyan jó ötlet lenne a 9%-os szja, ha cserébe 30% az áfa "

Te mit akarsz az Európa bajnoki és Világ bajnoki aranyérmes illetve Olimpiai aranyérmes 27 % Áfával? Ezt még emelni?
Inkább a közszféra egy jó részét kellene leépíteni. Kezdhetnénk mondjuk az "eredetiségvizsga" megszüntetésével. Több tucat autóról derült már ki "eredetiségvizsga" után, hogy valahol valaki ellopta azt. Te sulykolod a felelősségvállalást, én azt nem értem, hogy a KEKKH meg a vizsgát bonyolító műhely miért nem tartozik anyagi felelősséggel az elvégzett hitvány munkájukért? Persze a kula munkáért az állam évente 5 milliárdot szed be a semmire. Az élet minden területén vannak ilyen lehúzások az állam részéről. Felelősségvállalás? Nuku.

De mondok én neked valamit. Pár éve volt egy-két szarházi akik azt mondták a kamerába, hogy 47.000 Ft-ból meg lehet élni. A büdös bunkó tudta, hogy hazudik, de mégis ezt mondta bele a mikrofonba, meg a kamerába. Na ez a pökhendi hozzáállás jellemzi a politikai elitet. Tudom közmunka, nincs közöm hozzá. Nos mostanában, meg Orbán parádézott menekültügyben valahol és azt találta mondani: "Szerinte, ha azoknak az embereknek, akik kevesebb mint 2 dollárból élnek naponta, elismerjük a jobb élethez való alanyi jogát, akkor tönkre tesszük Európát és Magyarországot."
index.hu/belfold/2016/09/27/orban_m1_interju/
Nos én kivételesen Orbán menekültpolitikájával egyet értek. Viszont...
Itt kevesebb, mint két dollárról beszél, a 47.000 Ft meg picivel több, mint 5 dollár naponta. Igaz, hogy több, mint kétszeres a különbség, de most kellene azt a büdös bunkót megkérdezni, hogy meg lehet-e élni napi 5 dollárból?

Untermensch4 2016.10.23. 10:47:33

@Ad Dio: Egyáltalán nem "kicsit" kellene változni. Kicsi változás az lenne hogy ide kell vonzani a befektetői tőkét és a dolgok egyre jobbra fordulnak.
Részletezném is mert magam sem vagyok a "német-fétis" követője/megélője:
Általánosságban a kulturális hozzáállásunk olyan mint a csomós tészta, az összetevők nem elegyedtek eléggé de ettől még külön-külön a részek rendben lennének. Egy leegyszerűsített modellt mondanék amiben "háromfélék" vagyunk: a.) "németes/nyugati" b.) autokrata-keleties c.) laza-mediterrán-balkáni
Egyénenként is létezik a "csomós tészta" jelensége, a külön "kategóriáknak" sincsen maximális képviselője vagy idealizált kulturális középértéke.
1) szabálykövetés
a.) a megengedett legnagyobb sebességet betartom és (a+b) másokat is megpróbálok erre kényszeríteni c.) a nagyi rokkantkártyájával való leparkolásomig
2) aki nekem dolgozik az (a.) adjon német minőségű munkát de (b.) a lehető legolcsóbban vagy ingyen (c.) papírokat megoldjuk okosba, esetleg átvágom a kifizetésnél, úgyis át akar b@szni a maga részéről
és így tovább...
De hőbörögni mindenki tud, lássuk a rejtett pozitívumokat. Ami groteszk módon a túlszabályozás, a benne haveroknak elrejtett kiskapuk és a tömegek által nyitogatott egyéb kiskapuk kapcsán tragikomikus. Az már látszik egy ideje hogy nekünk nem megy a németesen bonyolult és ezzel együtt jól működő szabályozás. Az emberek szeretnek kényelmesre leegyszerűsíteni. A túlbonyolítással a korrupciós lehetőségekért cserébe rengeteg időt vesztegetünk el, a közalkalmazottakét és az ügyfelekét is.
Mivel már fentebb vki felvetette, maradjunk a járműves példahalmaznál.
Kitalálták hogy a vámot át lehet nevezni regisztrációs adóvá és hűdejó lesz, erre a vásárlók kitalálták hogy behoznak az eu-ból (hamár a belső vámmentesség miatt is tagok lettünk) használt autót amit itt az itteni olcsóbb munkaerővel olcsóbb javítgatni. Nyugati arc eladja mert neki már túl sokat kellene költeni rá, magyar megveszi mert itt megéri foltozgatni. A pénzbehajtásra optimalizált műszaki vizsgáztatási rendszerben meg a benne dolgozók a hatósághoz bekötött kamera látószögét ismerve megoldják okosba'. Egyszer voltam kocsit műszakiztatni, a szonda még éppen csak mellé lett rakva a kipufogónak, kérdezte a szaki hogy milyen színű környezetvédelmi-matricát szeretnék...
De mint periféria, igazából nem vagyunk olyan gazdagok hogy ennyi autót megengedhessünk magunknak, nekem sincs már. De szeretnék helyette egy olcsóbb működtetésű, úgynevezett mopedautót, vagy egy mifelénk lassújármű fedőnevű barkács-jellegű vmit. A fenti kettő az én közlekedési szokásaimmal azonos költségnél hozná a gyalog+tömegközlekedés( ha utóbbinak csak a nem titkolt költségét számoljuk) vagy a kerékpár (ez persze sokkal olcsóbb, itt a sebesség érdekes) által elérhető "ajtótól-ajtóig" utazási sebességet, csak rugalmasabban és kényelmesebben (az év egy részében fúj a szél és esik az eső). A kretén és rugalmatlan túlszabályozás miatt azonban ez nem lehetséges. Európa más országaiban úgy tekintik hogy a mopedautó egy olcsóbb ám lassúbb alternatívája az autóknak. Nálunk (hatóságilag) úgy hogy egy érdekes luxuscikk amiből akár több védelmi pénzt is be lehetne hajtani mint egy autóból. De ez is a gonoszeu hibája, hogy képzelik hogy hetven éve foglalkoznak ilyenekkel, mi meg csak így vegyük fel a ritmust...
A lassújármű és mg-i vontató viszont nemzeti kategória, azt magunknak főztük. Gondoltam nemrég hogy milyen frappáns ötlet lenne egy régebbi szgk-ban kicserélni a motort egy újabb, kicsi ám olcsó, kevésbé környezetszennyezőre, a teljesítmény-csökkenés okán pedig a jármű ki is csúszna a szgk kategóriából, bele a mg-i/lassú -ba. Normális észjárással az új gépszörnyet elviszem a műszaki vizsgára, ott le/be/felmérik mit tud, aztán kap róla egy "bizonyítványt", plusz ugye rendszámcsere, kb a vizsgaadatokkal megjelenve a méltóságos NKH irodájában, ilyesmi. De ez egyetlen jogszabályi mondat miatt tilos. Ha nem lenne az, akkor is olyan műszaki dokumentációt követelnek meg (25km/h végsebességű izéről beszélünk) mintha egy új autót fejlesztene ki az ember és azt forgalmazni akarná.

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2016.11.03. 13:16:08

@elemes: "az ÁFA a legfontosabb (mert legkönnyebben behatható) adónem."

Viccelsz? A politikusok (lopott) vagyona a cégeik nevén van, mert úgy visszaigényelhetik az ÁFÁ-t.

ÁFÁ-t csak a kisember fizet.
süti beállítások módosítása