Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Magyarországon mindenki lehetett volna vállalkozó...

2015. május 03. - Szarvas Norbert

vezeto.jpg..., de spoiler mentesen valjuk be egymást közt, hogy nem lett. Olvastam egy érdekes szubjektív cikket, amiben a szerző a saját véleményét és meglátásait írta le a témában kapcsolatban. Sok gondolattal egyet értettem. A cikk mondanivalóján felbuzdulva döntöttem úgy, hogy megírom a saját szubjektív sztorimat a magyarországi kisvállalkozásokkal kapcsolatban. Nem akarok álszent lenni, ezért sokakkal ellentétben megpróbálom nem belekeverni a mindenki által hiányolt vállalkozói kultúrát. Hogy ennek mi az oka? Nyílván nekem is megvan a véleményem a dologról, de mégsem gondolom azt, hogy beszélhetnék róla. Egy olyan országban nőttem fel, ahol bevallottan nem alakult ki ez a kultúra! Van elképzelésem, hogy milyen az igazi vállalkozó, de mégsem állíthatom bátran, hiszen senki nem mutatta be nekem a "helyes" vállalkozói szemléletmódot. Mindenki beszél róla, de szinte senki nem tapasztalja... És közben generációk múlnak el maguk potenciáljával, hiszen Magyarországon mindenki (generáció) lehetett volna vállalkozó...

Első nekifutásra...

Pár éve hallottam egy előadáson egy nagyon frappáns bevezetőt. Azt mondta ez az előadó, hogy a számainkkal mutatkozunk be. Így hát engedjétek meg nekem azt a luxust, hogy a témával patent dolgaimat elmondjam nektek! 2008 óta vagyok vállalkozó! Először egyéni vállalkozóként tevékenykedtem, majd megalapítottam a kft-t. Az elmúlt években több, mint 1.000 ügyfelem volt (vállalkozók és alkalmazottak egyaránt). Ezalatt elfogyasztottam 4 könyvelőt, 3 navost. Szerintem a cég eredményei messze elmaradnak a potenciáltol, viszont jelenlegi könyvelőm szerint a cégek azon ritkábbik részébe tartozunk, amik stabilan évről évre növekednek és fejlődnek (már ez is ritka!). Ha engem kérdezel, akkor pozitívan tekintek a jövő elé, nem okolom a környezetet és a kultúra hiányát, kizárólag magamnak "köszönhetem", hogy még nem léptünk be abba a kategóriába, amihez szeretném, ha tartozna a cég...

Lassan harminc leszek, számtalan végzettséggel és iskola közeli élménnyel a hátam mögött. Elböfögök angolul és németül. Voltam diákként focibíró (na az egy külön sztorit érdemelne... megyei osztályokban vezetni meccset....), dolgoztam nyáron egy komoly integrált rendszereket előállító nemzetközi vállalatnak mindenesként. De igazából ez mind csak tapasztalatgyűjtés volt, ami megerősített abban, hogy vállalkoznom kell. Így első "normális" munkám a vállalkozásom megalapításával kezdődött. Nem akarok álszenteskedni nektek! 6 hétnél tovább nem voltam alkalmazott, így nem feltétlenül a saját alkalmazotti tapasztalatomból fogok építkezni! Ellenben több, mint 1.000 alkalmazotti munkaviszonyban levő  ügyfelem van, így az ő tapasztalataikról akarok nektek majd beszélni egy picit.

Magyarország egy kellemes város

Nem akarok nagyon beszólni, de ha reálisak akarunk lenni, akkor belátjuk, hogy Magyarország lélekszámában nem nagyobb, mint egy komolyabb metropolis! Persze nézőpont kérdése, de akár még egy kellemes városként is funkcionálhatnánk. De nem tesszük! Mint, ahogyan vállalkozni sem akar igazából "senki". Mondják, a magyarok nagyon furmányos nép. A furmányosságot pedig gyakran összekeverjük az okoskodással,, törvényszegéssel, és a vállalkozásokkal. Összefésülve a képet láthatjuk, hogy aki vállalkozó, az bizony furmányos és okoskodó. A negatív kialakult kép ellen küzdenek ugyan a becsületes vállalkozók, de mivel a társadalom (véleményalkotók) jelentős részét alkalmazottak adják, ezért ez egy olyan vita, amit soha nem nyerhetnek meg. 

Hogy miért alakult ki ez a kép? Szerintem a kultúránk alapja volt az elmúlt évszázadban a szenvedés és kiszolgáltatottság érzete. Mélyen a társadalom magjában el van hintve, hogy függeni mástól (alkalmazott) a tuti és biztos. Ellenben kockázatot vállalni egyenlő lesz a kudarccal. És mivel a magyar nép már annyit szenvedett, ezért egy újabb kudarc még család szinten sem fér bele. Nagyon leegyszerűsítve: a magyarok félnek a kudarctól, mivel ezt kódolták beléjük. Vágynak arra, hogy mindig valaki más mondja meg a teendőket és ez a valaki más nyújtson anyagi biztonságot. Persze alkalmazottnak neki nem elítélendő vagy rossz dolog. Inkább az a probléma (tapasztalataim szerint), hogy gyakran azok nem vállalkoznak, akiknek kéne, és azok vállalkoznak, akiknek nem kéne! És ez a morbid ellentét a kultúrális és környezeti felfogásból adódik. Nem mindenki születik vezető típusnak, mint ahogyan nem mindenki képes teremteni és építeni dolgokat. Az indiai kultúrában is több szintre osztják az embereket tulajdonság szerint. Vannak a szolga lelkűek (ez nem az a SZOLGA, amilyen értelemben te ismered), a tanítók és a harcosok. A társadalomban megvan mindenkinek a helye. Ezt sose felejtsd el! A probléma akkor kezdődik, amikor a társadalmi pozícionálás nem tehetség, hanem elvárás alapján történik. Ilyenkor jönnek a fals emberek, akiknek nem ott van a helyük, ahol éppen vannak. Te ismersz ilyen embereket?

A környezet, amitől félned kell

Beszéltem már a kockázatvállalásról és arról, hogy a magyarok általában nem tudják magukat felvállalni sem. Persze mint mindennek, ennek is megvan az oka. Egyik ilyen oknak lehet tekinteni azt a társadalom-, oktatás-, és gazdaságpolitikát, amelyik évtizedek óta erőszakkal formálja a magyarok kultúrális természetét és a világhoz való viszonyát. Nyomatékosításként pedig megkínálnak minket mindenféle vállalkozás megnehezítő eszközzel, ami a legtöbbek kedvét már először elveszi a dologtól. De aki véletlenül belevágna mindennek a tudatába, azt is 80-90%-ban a rendszer az első 3 évben bedarálja. Magyarul a honatyák évtizedek óta megalkották a tökéletes vállalkozó gyilkos rendszert, amelyik nem szelektálja az arra érdemeseket, hanem elpusztítja a teljes felhozatalt.

De még ezt a rendszert is két részre bontanám:

1. Egyrészről elmondhatjuk, hogy senki nem tanítja meg neked professzionális módon használni a rendszert

2. Másrészről pedig a rendszer nem hajlandó idomulni hozzád. 

1.  Bennem már számtalanszor megfogalmazódott a magyar oktatási rendszer érdemtelensége, értelmetlensége. Már iskolás koromban sem tudtam értelmezni az oktatás felépítését, miszerint az általános iskolában is, majd a középiskolában is megakarják nekünk "ugyanazt" a történelmet tanítani. Mindezt saját és ismerőseim tapasztalatai szerint nem véleményformáló, tanító jelleggel, hanem hangosolvasás szerű ténymegállapításokkal (amikről időnként kiderül, hogy mégsem úgy volt). Senki nem magyarázta el (nekünk legalábbis), hogy a történelemben nem az évszámok a legfontosabbak, nem az a lényeg, hogy megtanulj 1000 számodra semmit nem mondó számot. A lényeg az, hogy össze tudj kötni eseményeket, meg tud találni az ok-okozatot és tanulj a múlt történéseiből. Ez csak egy tantárgy a sok közül, amiknek jelenlegi formájában semmi értelme nincsen szerintem. 

Bár tudom, hogy most sokan anyáztok, hiszen felfoghatatlan és szentségtörés, amit az imént írtam. Hiszen az oktatás színvonalát a lexiális tudás megléte és minősége adja. Nem az a lényeg, hogy eseményeket tudjál (akár 200 éves távolságokból is) összekötni, hanem a minél több évszám megtanulása.

De én ezt gondolom, ez van.

Viszont arról szó sem esik a taníttatás során, hogy mit is jelent az adórendszer, a gazdaság, a pénz és egyéb fontos dolgok. Senki nem magyarázza el, hogy miért kell vállalkozóként a helyi Önkormányzatnak kommuláris adót fizetni, vagy egyáltalán a "közterhek", miért nem teher és miért inkább fontos kötelezettség, mondhatni vállalkozás formáló lehetőség? De hogyan is taníthatnák meg ezeket nekünk rendszer szinten, mikor maguk a "tanítók" sem értik igazán? Hogyan tanítson olyan ember pénzügyi kultúrát, aki civilben mégjobban el van adósodva, mint a szüleid? Ha belegondolunk, akkor jelenleg képtelenség lenne összehozni a kellő mennyiségű szakoktatót az iskolarendszerbe! Két lehetőség van, mindekettő távolinak tűnik: 

1. A tanárképzőn komolyan veszik a bizonyos szakokon ezt az opciót és ennek a kultúrának a kiépítését.

2. Már az általános iskolában is külsős szakembereket kérnek fel a tanításra.

Ha őszinték akarunk lenni, akkor egyik megoldás sem volt érdeke a politikának és a gazdaságkultúrának az elmúlt évtizedekben. A legkönnyebben úgy lehet dönteni az emberek feje felett, ha még a megfelelő kérdéseket sem képesek az emberek melátni, megfogalmazni...

2. Másrészről a rendszer úgy van megalkotva, mint egy habzó szájú pitbull. Senki nem kíváncsi arra, hogy te (mint vállalkozó), mit szeretnél és mennyire vagy becsületes. Te kizárólag egy statisztikai számsor vagy, akinek az előre meghatározott kommersz tartalmú rulbikákat kell kipipálnod, teljesítened. Ha nem teljesíted, akkor elbuksz. Senkit nem érdekel az indok. Ha meg is hallgat a hatóság, akkor is csak vállalt vonogatva közlik, hogy nem tehetnek semmit. Hiszen a rendszer nem engedi.

Történt velem, velünk pár évvel ezelőtt, hogy a könyvelőnk eltűnt minden céges papírral (de előtte azért a zsetont beszedte), ráadásul az adott évi adóbevallást egyáltalán nem küldte be. Szóval se számla, se adóbevallás. Igazából NAV bírsággal egybekötött felszólítás során jöttünk rá erre a dologra. Kaptunk egy komoly bírságot, és ott álltunk semmi nélkül. Próbáltunk egyeztetni a hatósággal, ahol időközben kiderült, hogy ez a könyvelő más cégekkel is ugyanezt megcsinálta (több csődbe is ment). Kérdeztük, hogy akkor a NAV nem indít hatóságilag egy eljárást az emberünk ellen? Megmondták nekünk pacekba, hogy őket ez nem érdekli, csak az, hogy az adott cég fizessen.

Két dolog történt ezután:

A NAV akkora hátralékot és fizetendőt állapított meg, hogy a céges számlán levő minden pénzt inkasszálták (már másnapra sem volt pénzünk) és ez a könyvelő megúszta a bulit. 

Tudjátok nekem ez a történetem, amit mindig felhozok, amikor a rendszert bíráljuk és a vállalkozás nehézségeiről beszélünk. Nem a magas és számtalan adó vagy a bonyolult adminisztráció a legdúrvább kis vállalkozóként, hanem a tény, hogy senki nem foglalkozik veled, kizárólag a pénzeddel. A rendszer egy ilyen nyílvánvaló törvénysértésnél sem segít a kisvállalkozónak, hanem még ők is egy jó nagyot belerúgnak. A lényeg, hogy kapják meg a pénzt. Csak ez számít. És ha ezen túltettük magunkat, akkor lehet beszélni arról az abnormális adminisztrációs teherről, amivel agyonszabályozzák a dolgokat. Mindezt kizárólag azért, hogy mégtöbb pénzt tudjanak begyűjteni. Senki nem kíváncsi arra, ha a vállalkozó tudatlanságból, bénázásból vagy véletlenül hibázik. Egyből jön a bírság, az ügyviteli díj, az értesítés díja, a díjnemfizetés felára és egyéb olyan finomságok, amik mind ellened és nem melletted vannak. 

Félreértés ne essék! Nem arról akarok itt picsogni, hogy szegény vállalkozónak fizetni kell. Egyértelmű, hogy a közös teherviselésben mindenkinek részt (kellene) kell vennie. Viszont amíg több másik országban hagyják a kicsiket lélegezni, addig a nálunk a kicsik pont a hatóság miatt mennek a legnagyobb arányban csődbe! Szóval itt még nem is beszélünk ügyfelekről, piacról, gazdaságról. Sokan el sem jutnak a valódi működés kezdetéig, hiszen pár hét, hónap után a hatóság valamilyen TÖRVÉNYES ürüggyel bevisz egy gyomrost, amiből a legtöbben nem tudnak/nem akarnak már felállni. Valószínűleg még nem jutottunk el odáig, hogy belássa a döntéshozó:

Ha a kicsit csődbe viszed, akkor soha nem lesz belőle nagy. Ez olyan, mintha minden este lakomázni szeretnél, de nem várod meg, amíg a csibéből "kacsa" lesz. 

Mentalitásbeli hiányosság?

Ha magamból akarok kiindulni, akkor igaz rám:

Gazdaságban és nem gazdagságban gondolkodok. 

Hogy ez mit jelent? A pénz számomra másodlagos, mondhatni egy eszköz. Azt tudom, hogy a minőségi és jó munkámnak automatikus hozadéka lesz a pénz. Ez így volt, ez így lesz. Nem azért vállalkoztam, mert milliomos akartam lenni. Azért vállalkoztam, mert számomra ez az életforma volt a normális opció (családban senki nem vállalkozó...) a maga veszélyeivel és előnyeivel. Volt egy víziom, találtam hozzá egy piacot és megalkottam ezért a vállalkozást minimális indulótőkével (20-30 ezer forint). 

(Magyarázat: a legtöbb vállalkozáshoz komoly indulótőke kell. Szeretnék majd ingatlanvállalkozást és éttermet is alapítani, viszont ehhez már komoly indulótőke kell. Így kerestem olyan opciót, ami gyakorlatilag az akkori számlámon levő 20-30 ezer forinttal is elindítható volt. Akkoriban az EV kiváltása 15 ezernél állt meg, a maradék pénz pedig egy havi telószámlámra volt elég. Magyarul ennyi időm volt ahhoz, hogy ügyfeleket szerezzek, akiknek az üzleti megállapodásából tudok elindulni. Ez egy kockázat.)

A legtöbb embert, akit ismerek a pénz világa mozgat. Egy tollat nem hajlandóak arrébb tenni (költői túlzás), ha nincsenek megfizetve. Nem hajlandóak kockáztatni, kizárólag a komfortzónájukban élnek. Több vállalkozó ismerősöm a pénz miatt alapított vállalkozást. Nem azért, mert volt egy víziója, egy vágya vagy egy elképzelése. Ők sok pénzt akartak és ehhez megkeresték a legoptimálisabb megoldást. Ezek közül a cégek közül 70% 3 év alatt kifutott, míg a többiek nagy része is inkább lélektelen pénzgyártósor, mint igazi vállalkozás. 

Mit kéne?

Egyetlen modern gazdaság sem életképes az erős KKV (kis és középvállalkozások) szektor nélkül. Magyarországon a  KKV szektor foglalkoztatja az emberek 80%-át, viszont a hazai GDP 20%-ával. A multik 20%-ot foglalkoztatnak a GDP 80%-áért... Ezt kellene arányaiban lerombolni és fordítani a szisztémán. 

Nem azt mondom, hogy mindenki legyen válalkozó. Bár ha belegondolsz, akkor ma is mindenki vállalkozó. Az alkalmazott a munkaerejét értékesíti. Ugyanúgy bármikor kirughatják, ugyanúgy felelősséggel tartozik, maximum a marketing feladatokat spórolja meg magának és "cégének". Cserébe viszont a profitból szinte semmit nem kap. 150 ezer a pénz, ha minden szar (és akkor hamarosan munkahelyvesztés a vége) és akkor is, ha közben az ember tudásával megtermelt a cégnek 100 millió forintot!

Viszont az Államnak biztosítania kellene a lehetőséget. Csökkenteni az adminisztrációt, megváltoztatni a szemléletet. A rendszernek nem pénzpumpaként kellene működnie, hanem a kicsiket segítenie kéne bűntetés nélkül, hogy megtanuljanak vállalkozónak lenni. Aztán, ha már nagyobbak lesznek, akkor lehet bírságolni... De amíg a kisvállalkozó idejánek 70%-át a számlagyűjtés, papírozás, törvényi megfelelés teszi ki, addig tényleg csak a bolondok vagy a legbátrabbak fognak vállalkozni. Ez pedig nem hiszem, hogy jó dolog.

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr387426974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gerilgfx 2015.05.03. 19:27:09

-amíg 10%-os helyett 80%-os adó van

-amíg kétszázezer helyett egymillió közszolga van, akikről senki sem tudja, hogy amúgy mit is csinálnak

-amíg az átlagember nem terméket, szolgáltatást létrehozni akar, hanem a ,,karrier'' szó gyanánt valami érdemi munka nélkül történő aladárkodás jut eszébe egy multinacionális vállalatban, és amíg ezek a valódi képességekkel rendelkezőeket meg szélsőségesen gyűlölik, megvetik

-amíg tagjai vagyunk a buszmegállóépítő európai uniónak

-amíg a másik sikerére pozitív irigység helyett negatív irigységgel gondol az átlagos magyar ember

-amíg az emberek ,,munkahely''-ben gondolkodnak, elképzelve azt, hogy ő azt nekik megteremti, mert ez nekik alanyi jogon jár

-amíg azt hiszi, hogy neki az jó, ha ausztriában mosogat

-amíg a diplomák az adott szakterület részeinek jambikus pentameterben való elénekését reprezentálják, vagy egy termék előállításának szolgálatát/hozzáértés nélküli ,,szakértését''

addig nem lesznek vállalkozók, nem lesz magasabb életszínvonal, nem lesz kevesebb az államadósság, nem lesz több a gdp, nem fogunk tovább élni, nem tudjuk biztosítani országunk fennmaradását, nem lesznek versenyképes magyar találmányok, nem lesznek versenyképes magyar vállalatok, és egy időpillanatban, amit senki sem tud előre, össze fog az alapjaiban roppanni a magyar gazdaság, hirtelen 80-90%-os infláció, áruhiány, és teljes gazdasági összeomlás várható, amibe mindenki bele fog pusztulni, aki képtelen legalább egy minimális szinten is arra, hogy valamilyen versenyképes termékkel, szolgáltatással jelenjen meg a piacon, legyen ez elsőre egy bármennyire is nevetségesnek tűnő foglalatosság.

és akkor itt emberek milliói fognak a szó minden értelmében meghalni, kivándorolni.

gmihaly 2015.05.04. 08:13:51

@Gerilgfx: A közszolgák azt az államot képviselik, akihez, mint mamához szaladnak a vállalkozók (is), ha valamit nagyon elqrtak. A vadkeleties kapitalizmus, amit a "jóakaróink" tevékenységének köszönhetően hazánk szisztematikus kifosztása és Trianon idézett elő, felértékelte a biztos munkahely "mítoszát". És az "államosított" 45 elvtársi esztendő sem múlt el nyomtalanul. És ez a Vadkelet, még vadabb formában ismétlődik, néhány intézményét átnevezték "korszerúbb" névhasználattal - pölö a tőkepiac területén, mai "jóakaróink" sok, számításból adott rossz tanácsát fogadta meg és ültette át hazai gyakorlatba komprádor bagázsunk. Másrészt jövőre lesz 100 éve, hogy Lenin megírta "Az imperializmus..." című brosúráját, benne azt, hogy a francnak kell a verseny, helyette monopóliumok, vagy - ez már újabb "felfedezés" - tőzsde helyett a kőgazdagok nélkülözhető magánvagyonai játszhatnak fontos szerepet a gazdaságban. A Roosevelt-féle trösztellenesesdit pedig azóta jól kicselezték a csibészek, a verseny pedig kamu. Az állam pedig a tőke berzenkedései ellenére igenis szükséges, és nem rossz, amikor megsegíti a pácba került tőkét...

vénkujon 2015.05.04. 08:31:32

a tehetségtelen (és/vagy) lusta navosok, a hasonló kaliberű politikusgecikkel, meg a csodaközjegyzőkkel karöltve elveszik/lopják a manidat...jaja, hát ezért nehéz nálunk:(

Szarvas Norbert 2015.05.04. 08:51:15

@maxval bircaman szerkesztő:

Nah ez a tipikus hozzaszolas... Elarulom h a vallalkozok gyakran nem 8 hanem 16 oraban toljak az ipart... Elarulom h a vallalkozas nem azt jelenti h egybol egy kenyelmes borfotelbol dirigalsz, hanem te sajat magad aktivan veszel reszt a folyamatban... Van olyan vallalkozo ismerosom aki epitoiparban vallalkozik es a cege elso eveiben minden nap hajnali 6kor indult a pocegodorbe cege furoraketaival lyukakat furni, nyaron telen hoban, viharban...
A valodi vallalkozonak nem budos a munka...

Masreszrol ha a cikket figyelmesen olvastad akkor szovegertelmezhetted, hogy nem kell mindenkinek vallalkozonak lennie, de mindenkinek meg kellene adni az eselyt h eldonthesse

vénkujon 2015.05.04. 08:59:36

@maxval bircaman szerkesztő: ebbő is látszik, hogy államilag fizetett fidikommenter vagy. na látod

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.04. 09:11:38

@vénkujon:

Így igaz. De engem magasabb helyről fizetnek, Egyenesen Vlagyivosztokból.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.04. 09:12:40

@Szarvas Norbert:

Igen, ilyen a hollywoodi álomvilágban. A valóságban más. De ennek köze sincs egyébként a témához.

RedRum 2015.05.04. 09:25:35

Az én szakmámban spec. törvényileg tiltották meg a vállakozást.....

Untermensch4 2015.05.04. 09:25:40

@Szarvas Norbert: Szeretem a történelmet ezért a történelemoktatásról írtakkal sajnos maximálisan egyetértek :(

Brix 2015.05.04. 09:46:29

Vállalkozás? A mostani , globális kapitalista rendszerben, nagyon nehéz vállalkozni egy kisembernek. A piacok egyre érettebbek ,egyre tökéletesebbek és a nagyobb tőkeerővel, több információval, jobb kapcsolatokkal rendelkező transznacionális vállalkozások, szinte minden szegmensben kiszorítják a kicsiket. A technológia fejlődésével egyre hatékonyabban lehet gyártani és a szolgáltatási szektor sem növekszik olyan mértékben hogy befogadja a keletkező munkaerő-felesleget. Ráadásul, a nagyvállalkozások nettó adófogyasztók , vagyis , az átlagember által befizetett adóforintokból tőkésítik fel őket , hogy 10- 20 millió közpénzből hozzanak létre egy munkahelyet...
Az forgalmi adóval is nagyok tudnak manipulálni és a telephelyek között pénzmozgással elért adóoptimalizációval
A kezdő kisvállalkozó , ezzel szemben nem kap semmit az államtól. Nemhogy állami szubvenciót , de még adókedvezményt sem , arra az időre, amíg elindítja a vállalkozását.
10 induló kisvállalkozásból 9 teljes anyagi csőd, amiben elúszik a teljes , gyakran hosszú évek alatt összegyűjtött pénztartalék.
Sok ember vállalkozna szívesen ,de belátva a rendszerszintű problémákat, inkább nem vállalja azt a rizikót, hogy "elvállalkozza" az utolsó forintjait és a szociális rendszer hiányában lehetetlen élethelyzetbe kerüljön

Alick 2015.05.04. 09:58:58

Egyetértek a cikkel, egy ország gazdaságát a KKV szektor teljesítménye alapozza meg. A magyar rendszer pedig minden, csak nem vállalkozásbarát... a hivatalok nem szolgálnak, hanem csicskáztatnak.

BigPi 2015.05.04. 10:14:19

Élet pálya model igen népszerű kifejezés mostanában. Nem ártana ilyet kidolgozni a vállalkozások számára sem.

nemecsekerno_007 2015.05.04. 10:30:22

Jó cikk, összefoglalja a lényeget. Sokan vannak a költség oldalon:
- 3 millió nyugdíja
- 700 ezer közszolga/közalk.
- közpénzből fenntartott intézmények
- hiteleink kamatai és még lehetne sorolni
a választásokon meg a többség dönt. azok viszont a költség oldalon vannak. :( demokratikus paradoxon.

csoio csagasz 2015.05.04. 10:40:20

@Gerilgfx:

"-amíg kétszázezer helyett egymillió közszolga van, akikről senki sem tudja, hogy amúgy mit is csinálnak"

Aha. Értelek. Téged sem az eszedért szeretnek. Érdekelne a buta hisztid, ha egy lakcímátírás nem 15 perc lenne az okmányirodában, hanem bejelentkeznél 8 hónapra előre, oszt vagy sikerül vagy nem. Amúgy meg ha két hét után nem jelentkezel át, akkor meg büntetnek.
Szoktak lenni gondolatok is a pici egyszerű agyadban? Pl. elmélkedtél már arról, mik mászkálnának az utakon, ha nem lenne állami apparátus a vizsgáztatásra? Gondolom ha egy 25 éves szétrohadt, 15 éve vizsgázott fék nélküli rom elüti a gyerekedet akkor csak legyintesz, hiszen minek az állami apparátus és felügyelet a szétrügyvedt szarjaidra.
Házad ég, majd küldi az E-Mailt állambácsi, hogy no para, menj át a szomszéd házba.
Lövésed nincs a világról, csak böfögöd a hülye szólamokat.

csoio csagasz 2015.05.04. 10:40:54

@Gerilgfx:

Amúgy nem a létszámukkal van a gond, hanem a hatékonysággal.

Józsi01 2015.05.04. 10:41:11

Nagyon jó kis írás. Gratulálok, igazán elgondolkodtató volt amiket írt.

csoio csagasz 2015.05.04. 10:44:28

Érdekes, hogy a sok agyatlan barom az ellen nem ágál, hogy a komcsi párt és önkormányzati vezetés az állam pénzén tőzsdézik, de bezzeg az egymillió közalkalmazott, az már kiveri a biztosítékot.
Agyatlan barmok, ezt érdemlitek.

marczy 2015.05.04. 10:49:47

A cikk 90%-ával egyetértek, de szerintem 100%-ban a súlyos rendszerszintű problémák okozzák a vállalkozás nehézségeit Magyarországon. Az első hónapban agyonvág a TB, és ez messze nem minden.
Az ország egészének szociokulturális helyzetére való utalások jelentik azt a 10%-ot, amivel nem értek egyet, mert ebben az országban igenis sokan vágnának bele, de ha agyonvágja őket a NAV meg a TB az első hónapban, meg nem lehet megbízni a könyvelőkben (egyáltalán: miért van az, hogy könyvelő nélkül elkezdeni sem szabad nálunk, és vannak országok, ahol simán elműködik egy kis cég 1 főnökkel és néhány alkalmazottal, amelyek mindegyike profitot termel), akkor inkább bele se kezdenek. Nem tud működni egy cég úgy, hogy az energiák 40%-a elmegy mindenféle papírozásra. Máshol 10 is elég, és a maradék 30-cal meg termelem a profitot.

És napi 16 órát csak az tud végigdolgozni, aki mélyen hisz abban, amit csinál, mint vállalkozó. Ez sokaknál így van, de még az ő hitüket is rombolják a rendszerszintű problémák.

Ez van.

Gyüssz topogni, Gecó? 2015.05.04. 10:53:02

@RedRum: No offsense, csak a tisztán látás miatt érdeklődöm, hogy mi is a szakmád, ahol tiltva van a verseny?

desw 2015.05.04. 12:26:16

@csoio csagasz:

"Aha. Értelek. Téged sem az eszedért szeretnek. Érdekelne a buta hisztid, ha egy lakcímátírás nem 15 perc lenne az okmányirodában, hanem bejelentkeznél 8 hónapra előre, oszt vagy sikerül vagy nem. Amúgy meg ha két hét után nem jelentkezel át, akkor meg büntetnek."

:)) Állami hülye vagy, ugye?? Esetleg onlájn ügyintézés így a 21. században?? Vagy esetleg egyszerűbb szabályok, és akkor egyből nem kell annyi papírt tologatni. A faszt, akkor aztán repülhetne a sok állami seggmeresztő és kiderülne, hogy a valódi munkanélküliség 20% körül van.

"Érdekes, hogy a sok agyatlan barom az ellen nem ágál, hogy a komcsi párt és önkormányzati vezetés az állam pénzén tőzsdézik, de bezzeg az egymillió közalkalmazott, az már kiveri a biztosítékot.
Agyatlan barmok, ezt érdemlitek. "

Számoljál, Bucika: ha 300 ezer állami seggmeresztőt kirugnának és ezek csak havi nettó 100 ezret kerestek, akkor is havi 30 milliárdot, évente 360 milliárdot lehetne ezzel megtakarítani csak a bérköltségen. És ezek ugye valamilyen irodában dolgoznak, ahol van fűtés, világítás, bérleti díj, ... ez másik sok tízmilliárd...

Azt már ne is említsük, hogy ekkor a dolgozó és adófizető embereknek (tudod, akiknek az adójából van a ti láblógatós melóhelyetek fenntartva) nem kellene a meló helyett/után még baszni a rezet az állami sóhivatalokban.

desw 2015.05.04. 13:03:51

"Nem a magas és számtalan adó vagy a bonyolult adminisztráció a legdúrvább kis vállalkozóként, hanem a tény, hogy senki nem foglalkozik veled, kizárólag a pénzeddel. A rendszer egy ilyen nyílvánvaló törvénysértésnél sem segít a kisvállalkozónak, hanem még ők is egy jó nagyot belerúgnak. A lényeg, hogy kapják meg a pénzt."

Valahol ez érthető. Egyrészt ugye a többség csal, lop és hazudik, és a hatóság nem tudja azonnal kideríteni, hogy összejátszottatok-e vagy sem.

Te mit csinálnál, ha egy megrendelőd azt mondaná, hogy őt átverték, és ezért nem fizeti ki neked a munkadíjat? Gondolom nem mondanád azt, hogy okés

csoio csagasz 2015.05.04. 13:10:42

@desw:

Agymosott fideszkomcsi vagy, ez tény.

Agyatlanka, nem igazán jött le neked a lényeg, de mit várjunk attól, aki azért tapsol ha a munkavállalók 5 %-a nem dolgozhat vasárnap, a maradék 95%-ot meg leszarja mert annyi agya már nincs, hogy átlássa a valóságot.

Számoljál barom komcsi, ha a munkanélküli piacra rátolsz még 300000 embert, akkor mi lesz. Gondolkodsz is néha vagy csak böfögöd a pártközpontból a mai napra kiutalt idiótizmust?

Megnyugtatásul közlöm az egyszerű agyaddal, hogy nem állami alkalmazott vagyok, csak veled ellentétben gondolkodom.

Szarvas Norbert 2015.05.04. 13:11:32

@desw: azt ne felejtsd el hogy en ebben a helyzetben nem tendelkezem a szukseges eszkozokkel az ellenorzes (hatosag) tekinteteben. viszont a nav mint hatosag mukodik! nekik ilyen esetben ki kellene vozsgalni a torteneseket es ez alapjan segiteni a karosultat is... a nav nem peofitorientalt intezmeny elmeletben (gyakorlatban az)

László Somogyvári 2015.05.04. 13:26:48

Akkor mi is a megoldás ??????????

Vállalkozó leszel -
-kicsinálnak
-alkalmazott nem leszel, mert nem vesznek fel.
-idős vagy,túlképzett,a bejárás elvisz 30 % a keresetedből etc.

-segíjt nem kapsz mert van min.3 szakmád, és még van házad -autód-garázsod.
-gyereket nem csinálsz ,hogy alanyi jogon járjon a minimálbér

-Akkor miért él meg jól nyugatra mindenki????????????
-mit kellene a vezetőinknek másképp tenni?
ADJUNK TANÁCSOT !!!

desw 2015.05.04. 13:47:19

@Szarvas Norbert:

Értem, hogy miként éreznéd fairnek és ügyfélbarátnak az eljárást, viszont nem a NAV mondta, hogy melyik könyvelőre bízd a céges ügyeidet, így ehhez nekik semmi közük. Őket az érdekli, hogy a céged leadta-e a céges bevallásokat és fizetett-e. Gondolj bele, azért Magyarországról beszélünk. Hány cég játszaná ezt el, ha nem lenne semmi következménye?

Ha egy alkalmazottad hibázik, akkor az kinek a felelősége?

Netuddki. 2015.05.04. 14:00:27

Valaki még ezek után csodálkozik, hogy a vidaildit kitiltották az USA-ból?

De mint minden itt is a fejétől bűzlik a hal. Lassan ki kéne már ganajozni ezt az országot...

desw 2015.05.04. 14:02:41

@csoio csagasz:

"Agymosott fideszkomcsi vagy, ez tény."

:)) Ez nagyon mellé ment! Utálom Orbánt és a Fideszt is, ahogy a többi buzeráns komcsi pártot az MSZP-től az LMP-ig.

"Számoljál barom komcsi, ha a munkanélküli piacra rátolsz még 300000 embert, akkor mi lesz. Gondolkodsz is néha vagy csak böfögöd a pártközpontból a mai napra kiutalt idiótizmust?"

Pötyike! Egyrész még mindig kevesebbe kerül a havi 30 segély, mint a havi 100 fizetés plusz iroda plusz írószer, plusz fűtés....

Másrészt pedig ha mesterségesen, azaz az emberek életét túlszabályozva kreálsz munkahelyeket az állami szférában, azzal hosszabb és rövidebb távon is sokkal nagyobb károkat okozol, mert sokkal többe kerül, megnehezíted az állampolgárok életét, és bebetonozod ezt a fenntarthatatlan állapotot.

És elméleted értelmében a most munkanélkülieket akkor állami irodákban kellene foglalkoztatni. Mondjuk ha valaki át akar menni a szomszédos faluba, akkor -- szigorúan személyesen -- kérvényeznie kellene a helyi hatóságnál. Huuu huuu, megszűnne a munkanélküliség!! És még én vagyok komcsi, b+!

"Megnyugtatásul közlöm az egyszerű agyaddal, hogy nem állami alkalmazott vagyok, csak veled ellentétben gondolkodom. "

Ne mondd! Akkor elpazarlod a tehetségedet! Ilyen hihetetlen adottságokkal hatalmas karriered lehetne az állami szférában.

Netuddki. 2015.05.04. 14:04:12

@desw: Ennyi erővel az a bizonyos "könyvelő" a NAV megbízásából is cselekedhetett volna abból a célból, hogy minél több büntetés folyjon be.

De a lényeg, hogy egyszerűen nem viselkedhet így egy ország adóhivatala, hogy magasról leszarja a körülményeket.

desw 2015.05.04. 14:37:06

@nicktolvajmentesítő_kovi1970:

"Ennyi erővel az a bizonyos "könyvelő" a NAV megbízásából is cselekedhetett volna abból a célból, hogy minél több büntetés folyjon be."

Huuu

"De a lényeg, hogy egyszerűen nem viselkedhet így egy ország adóhivatala, hogy magasról leszarja a körülményeket. "

Angliában ha késel a céges bevallással vagy az éves beszámolóval (akár csak egy napot is), akkor egyből kivetik és naponta emelik a bírságot. Ha a következő évben is késel, automatikusan dupla bírságot kapsz. Megfellebbezheted, de itt is előbb bírságolnak, aztán reklamálhatsz.

Gerilgfx 2015.05.04. 15:21:42

@gmihaly: ,,A közszolgák azt az államot képviselik, akihez, mint mamához szaladnak a vállalkozók (is), ha valamit nagyon elqrtak.''

én olyan vállalkozót még nem láttam, aki a faluban a szórakoztatófelelőshöz szaladt volna, mert annyira elkúrt valamit.

,,tőkét''

állam, mint aki tőkével segít? wtf, ember, tudod, mi az a tőke?

@csoio csagasz:

,,Aha. Értelek. Téged sem az eszedért szeretnek. Érdekelne a buta hisztid, ha egy lakcímátírás nem 15 perc lenne az okmányirodában, hanem bejelentkeznél 8 hónapra előre''

aha, szóval ismét egy hivatali aktatologató, aki el fogja nekem magyarázni, miért is olyan kurva jó az, ha a fegyveres erőszakszervezetek gyűrűjében behajtott adónkból lakcímeket írkálhat át 15 perc alatt.

,,. elmélkedtél már arról, mik mászkálnának az utakon, ha nem lenne állami apparátus a vizsgáztatásra?''
az autókat nem az állami aparátus vizsgálja, hanem vállalkozók, akik szintén 80%-ot adóznak, hogy te lakcímeket írkálhass át 15 teljes perc alatt a kényelmes kis hivatalodban. hisz ez valóban nagyon drága dolog.

,, Házad ég, majd küldi az E-Mailt állambácsi, hogy no para, menj át a szomszéd házba.
Lövésed nincs a világról, csak böfögöd a hülye szólamokat. ''

szerencsére neked van, így aztán tudod is, milyen fontos a 80%-os adóból mindenféle elvégzett munka nélkül egy kényelmes hivatalban szarni. csak nehogy egyszer megszűnjön ez a lehetőség, és el kelljen menned dolgozni életedben először, a képességeidnek megfelelően mondjuk egy uránbányába, vagy a flextronicsba a sor mellé.

Netuddki. 2015.05.04. 15:24:41

@desw: Nem kell megdödörögni.

Jöhetsz angliai példával, de akkor már arra mondjál példát, hogy az ángliusoknál mi van ugyanilyen helyzetben? Amikor a cég által megbízott könyvelő nem adja be a bevallást (a cég fizetett egy szolgáltatásért). Gondolom ott a könyvelőn hajtják be és nem a cégen. Vagy hogyhogyhogy? Valahogy nem tudom elképzelni, hogy a könyvelő azt mondja sorry, aztán él tovább mint hal a vízben...

desw 2015.05.04. 15:38:37

@nicktolvajmentesítő_kovi1970:

Nem vagyok könyvelő. Azt tudom, hogy a cég/ ügyvezető felel minden céggel kapcsolatos dologért.

Az angol nav sem kérdez, hanem automatikusan!!! megy a büntetés a cégnek, aztán később reklamálhatsz.

Azzal nem foglalkozik a nav, hogy az esetleges károdat miként hajtod be a tróger könyvelődön.

Egyébként pont most akarna valami olyasmit MO-on, hogy a könyvizsgálók vagyoni felelőséggel tartozzanak a munkájukért. Érdekes, valamiért ez sem tetszik az érintetteknek.

inyesmester 2015.05.04. 20:05:18

Sikerült nekem is belefutnom egy érdekes könyvelőbe.Mint kiderült utólag idegbeteg és alkoholista volt a lelkem.A végelszámoláshoz az iratok nála voltak.Kifizettük a záró leltárt és a záró mérleget.A végelszámolás egyenlege pozitív lett volna.Ehelyett eltüntette a papírokat, de ezt sem vallotta be.Mivel sikertelen volt a végelszámolás, ezért felszámolási eljárást kezdeményezett a NAV.A felszámolónak nem tudtam átadni az iratokat,ezért feljelentés, Gazdasági Rendőrség, majd bírósági ítélet adminisztratív csődbűntett miatt.Az eljárás alatt mindenki a jog keretei között a lehető legsegítőkészebb volt.De a könyvelővel tehetetlen voltam
Azóta a könyvelőtől az első, amit elkérek az a könyvelő felelősség biztosítása.Így csak a saját munkámért kell csak felelősséget vállalnom, de ezzel eddig sem volt gond.

gmihaly 2015.05.04. 23:57:18

@Gerilgfx: Én csak az "államtalanítást" legaktívabban szorgalmazó hangadó nyikhajokra gondoltam. Akikre a média hivatkozik, vagy a témában "rendelésre" megírt "tudományos" tanulmányok, illetve zanzásított napilapi variánsaik, stb.

tejhatalom 2015.05.05. 10:26:20

Szuper írás! Tetszenek a bejegyzéseid (bár a helyesíráson még kellene javítani). Próbáld a kesergés és kritika után a járható utat megmutatni. A miért-nem-ek után a hogyan-igeneket! Menni fog :)
süti beállítások módosítása