Meggyőződéssel állítom, hogy ma Magyarországon Budaörs a legélhetőbb, legrugalmasabb és legkellemesebb város. Nem akarom körbenyalogatni az érintetteket, döntéshozókat ez ügyben, de kétségtelen, hogy az elmúlt 25 évben volt valami a levegőben, aminek köszönhetően az aktuálpolitikai pártállás talán sosem férkőzött be teljes mértékben a falakon belülre. Hogy miért beszélek most erről? Budaörs polgármestere a rendszerváltás óta rekorderként 6x lett egymás után megválasztva. Regnálása alatt érezhetően születtek ésszerű döntések, mintsem politikai indíttatásúak. Közben a Fidesz féle hatalom egyértelműen minden követ megmozgat, hogy irányítása alá kerüljön ez a város. A város, ami egyébként sikertörténet.
Budaörsről két dolgot kell tudni gazdasági szempontból. Az egyik, hogy a 90-es években alvó város volt hasonlóan Tatabányához például és azt sem illik elfelejteni, hogy a Wittinghoff vezette döntéshozói testület munkájának és ötleteinek köszönhetően a város a 2000-es éveket már az ország egyik leggazdagabb, legdinamikusabban fejlődő tagjaként éli meg. Persze lehet gyűlölködni, meg a vak szerencsénkre fogni (földrajzi fekvés), hogy ide jutott a város, de az érdemeket butaság lenne tagadni. Én azt látom, hogy Budaörs azon ritka városok egyike, ahol megvalósult az önfenntartás és a fenntartható fejlődés motívuma. Ez a város gyakorlatilag függetlenítette magát az Államtól, a mindenkori széljárástól. A szerencse pedig önmagában nem elég, ha nincsenek olyan vezetők, akik észreveszik a lehetőséget. Azt senki nem gondolhatja, hogy Magyarországon kizárólag Budaörsnek van jó földrajzi fekvése. Ami viszont szinte kizárólag csak Budaörsnek van, az egy kiszámítható fejlődési ív, amit ugyanaz az ember tud garantálni az itt élőknek már közel 25 éve. Stabilitásról beszélek, amit a legtöbb ember ma Magyarországon nem érthet meg sem önkormányzati, sem Állami szinten. Hogyan is érthetnék meg, mikor azt sem tudni, hogy holnap mi lesz, holnap éppen ki lesz a nemzet ellensége és a nemzet testvére.
Hiába az átlagos társadalmi berendeződése Budaörsnek, abban valószínűleg minden városlakója egyetért, hogy az önkormányzatra mindig lehet számítani és egy bizonyos színvonalat a városfejlesztésben folyamatosan tartani fog. Sok minden miatt aggódnak a budaörsiek, de ezek között nincs a városba vetett hit. Nem félnek itt lakni, mert biztonságban érzik magukat a kiszámíthatóságnak és az antimutyizásnak köszönhetően. Persze minden választásnál előkerül egy ellenzéki vagy éppen kormánypárti ember, aki el akarja magyarázni nekünk, budaörsieknek, hogy miért rossz egy ilyen városban élnünk, és Budaörs tulajdonképpen csak a rossz gazdálkodásának köszönheti (és Wittinghoff miatt), hogy nem Európa legmodernebb városa. A budaörsiek viszont megtanulták az évek alatt általában ignorálni az üres mainstream puffogtatásokat. Ennek köszönhető Wittinghoff sikere.
Wittinghoff pedig átkapcsolt The Hoff módba, és új szintre emelte, emeli a polgármester és a politikailag függetlenebb város fogalmát. Nem hajol meg az adott hatalom minden dolga előtt. Képes felszólalni a rossz döntések ellen, hiszen mi nem függünk annyira az Állami pénzektől, mint a többi város, akiket leginkább ezzel tartanak sakkban. (Bizonyára ti is hallottatok a választások idején arról a településről, ahol nyíltan kimondták: Ha nem a Fideszesre szavazol, akkor elvesszük az Állami pénzeket...). Budaörs a várost kettészelő autópálya infrastruktúráját az elmúlt években jelentősen fejlesztette saját pénzből, ami egyébként nem lenne feladata, kötelezettsége. A kormány mindenféle egyeztetés és megfontolás nélkül gondolt egyet és az internetadó alternatívájaként meghozta a bevezetőszakaszokat is érintő útdíj kibővítését, amivel az agglomerációra komoly környezetvédelmi, strukturális és anyagi terhet pakolt. Az üres, sokszor semmit nem érő nyilatkozgatások helyett/mellett Wittinghoff és a város vezetése úgy döntött, hogy kihasználja valódi függetlenségét és fellázad egy súlyos döntés ellen.
„Hiába használja a bevezető autópálya-szakasz összforgalmához képest elenyészően kevés budaörsi az utat, attól a városi úthálózat része, amit a ’gyűlölt multikkal’ együtt mi szélesítettünk, építettünk hozzá új csomópontokat, közvilágítást, hangvédő falakat. Összesen nagyjából 8-10 milliárdot fektettünk a települést kettévágó szakaszba” -mondta Wittinghoff Tamás
"Az autópálya-szakasz közvilágítása a városnak éves szinten nagyjából 7-8 millió forintjába került, ami a szerződést felmondó polgármester szerint nemzetgazdasági szinten biztos nem tétel, de nekik lesz mire költeni. Azonban szívesen vállalják újra a díj fizetését, ha a település számára kedvezően változik a helyzet. Kérdésünkre azt mondta, a budaörsi nagyáruházakkal nem egyeztetett, és biztos abban, hogy őket ez nem fogja érinteni, mert „úgyis ki fogja valaki fizetni” – amiben igaza is lett, hiszen szinte ezzel egy időben Kovács Zoltán kormányszóvivő sietve bejelentette: a kormány majd gondoskodik arról, hogy legyen közvilágítás az M1-M7-es autópályák közös bevezető szakaszán."- forrás: hvg.hu
Szóval Budaörs elzárta az ingyen világítást és benyújtotta a számlát!
Miért ne tette volna, hiszen eddig sem volt kötelessége ezt fizetni. Viszont megtette, megtettük. Megtettük, mint ahogyan a városi összefogásnak köszönhetően folyamatosan fejlesztette az autópálya útszakaszait, infrastruktúráját, amivel növelte a biztonságos, megbízható közlekedést. Ha a kormány pedig úgy érzi, hogy joga van mások által létrehozott, fenntartott és modernizált úthálózatra adót kivetni és beszedni a zsetont, akkor vállalja a rezsit is. Gondolom, te sem fizetnéd a villanyszámlát, ha egyszer a lakásmaffia megjelenik nálad és a szépen felépített házadat elvennék.
Itt most nem arról a pár millió forintról lesz szó, amibe kerül a világítás, hanem az elvről, hogy nem tehet meg a kormány mindent mindenkivel, amit csak akar. Nem nevezhet ki mondvacsinált adókat, csakhogy több pénzt tudjanak elvenni az emberektől, amiből többletforrást nyernek saját pazarló dolgaikhoz. Nem engedheti meg magának azt a luxust, hogy az átlagos adófizető embereket semmibe vegye és fejőstehénnek használja a végletekig, csakhogy tudjon még 1 meg 2 stadiont építeni (vagy ennek szofisztikáltabb változatai). Meg kell tanulnia mindenkinek, hogy nem az adófizető van az Államért, hanem az Állam az adófizetőért. Az Állam egy szolgáltató, és nem fogyasztó. Mi fizetünk, neki szolgáltatnia kell a lehetőségekhez mérten.
Nem a megyei matricákkal van a probléma, hanem az agglomeráció megadóztatásáról, ahonnan napi szinten több százezer ember próbál eljutni a városba GDP-t termelni. Ezt így nem lehet. Ráadásul egy percig emlékezzünk meg a környezetvédelmi többletről is, amit a megnövekedett autós forgalom fog jelenteni minden városban és Budapesten. Jelen állás szerint a Kormány nem akar foglalkozni a gyermekeink életével, a jövő Budapestjének élhetőségével. Úgy érzi, hogy a jelen adó millióiért cserébe eladhatja a jövő levegőjét és környezetét. Ez pedig nem egy álszent vagdalkozás részemről, hanem tudományosan bizonyított tény (több autó, nagyobb dugó= több káros gáz kibocsájtás = baromi rossz lesz nekünk).
Wittinghoffból most sztár lett? Nem sztár, de bizonyosan celebbé vált akaratlanul is, hiszen képes volt olyat tenni, amit mindenki szeretett volna, de senki nem mert.
És mi a bajunk ezzel a fizetősdivel?
Elhiszem, hogy Tolna megyéből téged pont nem érdekel, sőt kifejezetten visszataszítónak találod egy gazdag város jóléti polgárának a ripacskodását. De hidd el nekem, hogy neked sem tetszene, ha titeket érintene a dolog. Mit szólnál ahhoz, ha ti építettek volna infrastruktúrát és hidakat a város tehermentesítése érdekében, és holnaptól boldog boldogtalan bejönne a városodba, hogy keresztülhaladjon rajta? Mit szólnál ahhoz, ha a gyerekednek a megnövekedett kipufogógáz bűzét kellene szaglásznia a bölcsőde udvarán,a kis tüdejét szennyezné a káros gáz? Mekkora elégedettséggel töltene el téged, hogy alapvető jogodtól megfosztva, nem tehetnék meg az amúgy 10 perces utat fél óra meg 1 óra alatt a megnövekedett forgalom miatt? És az mennyire fekszene a kis pocidnak, ha a nehezen megkeresett pénzedből vásárolt autódat valami oda nem való gyökér összetörné, mert éppen rajtatok akart kényszerből áthaladni, és a dugó miatt rossz döntést hozott?
Hidd el, hogy nekünk, budaörsieknek is csak pontosan ennyi bajunk van ezzel a sztorival. A legtöbbünket pont nem érdekli a GDP-re vetett kihatása és egyéb makro környezeti statisztika, de még csak a kormány magyarázkodását is pont magasról... Ami érdekel minket az az, hogy a nehéz munkával tudatosan felépített élhető városunkat tönkre akarják tenni. És nem csak a miénket. Úgy hallottam, hogy elég sok embert, családot és várost érint ez a blama, amit a kormány rezsicsökkentésnek árazott be, de közben semmi más, csak lehúzás!
Az IFL blog drukkol Önnek Wittinghoff Tamás, hiszem benne, hogy precedenst fog teremteni. Egy kisember a megyéből is képes ledönteni Mordor rémuralmát! Nem meghunyászkodni kell, hanem közösen egy jobb országot felépíteni!
Tetszik a performance? Ez Like:
Az utolsó 100 komment: