Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Te minek adsz borravalót?

2015. január 01. - Szarvas Norbert

25_140410_531477_3df671543d1a99f3115af9717fd5ce97_de4005_301.jpgIgazán vérpezsdítő téma, amit bármilyen társaságban érdemes betolni az éterbe, ha csökken az érdeklődés, kevésbé pezseg az a bizonyos "buborék". Hirtelen mindenki felpezsdült és a társaságban szinte azonnal megnyílik a front két oldala. A Piros sarokban a notórius illemtanosok, míg a kék sarokban a vadhajtásos kapitalisták helyezkednek el. Röpködnek is az "észérvek" minden irányból, miközben a kezdeti lazán hozzászólok hangulatból macskaügyességgel vágják át magukat a passzív agresszív stílusba. Évtizedes probléma, amiből igazi konzenzusra képtelenség jutni, mivel mindenki tudja a saját igazát. Most tényleg bunkó, aki nem akar borravalót adni? Tényleg nárcisztikus magamutogató kamuarisztrokrata sznob, aki úgy viselkedik, mintha megtehenté? 

The Origin

A borravaló eredete írásos elbeszélések alapján egészen 1509-ig nyúlhat vissza, amikor egy német kézműves oktoberfest_2009_29.jpg"ivópénzt" (trinkgeld) kért az egyik vásárlójától. Egy másik fennmaradt legenda szerint a trinkgeld létjogosultsága, hogy a felszolgálóknak is járt mindig egy pohárkával a vendég kontójára. Akárhány történetet néztem meg, mindig egy mitizálás köré épül a borravaló legendája. Az szinte bizonyos, hogy a faluk helyi kultúrházából (kocsma) indult világhódító útjára a ma ismert borravalózás. Fontos megjegyezi a mai tudásunk és felfogásunk tekintetében, hogy az előző évszázadokban még nem volt megalázó dolgozni, felszolgálni, kiszolgálni. Nem egyfajta kompenzáció volt a borravaló, hanem egy igazán emberi cselekedett, aminek burkolt célja volt. Ez a cél pedig egyértelműen a "buli" és a "hangulatfokozás". Azért kaptak a pincérek "trinkgeld"-et, hogy ők is jobb hangulatba kerüljenek, együtt pörögjenek a bulival. Az sem volt hátrány ha a jellemzően női felszolgálók a megfelelő állapotba kerültek egy könnyed kettyintés reményében.

A Piros sarokban: Illemtanosok!

 

25_140410_531491_1694e494ef538b74839dec3c632770fe_2aaee0_301.jpg

"Borravalót illik adni"

Az illemtanosok feketeöves szájkaratéja szerint borravalót illik adni (szinte már kötelező), mivel bizonyos szolgáltatói szakmák a modern kori rabszolgatartás reinkarnációi. A modern rabszolgatartó pedig ostor helyett pénzt vág szerencsétlen elnyomotthoz. A trinkgeld mértéke pedig az eleresztett mosolyok számával exponenciális arányban növekszik. Ennek demagógiájára egy sokat mosolygó pincér 2-3x több borravalót fog az illemtanosoktól bezsebelni, mint bunkó társa (de azért a bunkó is kap, mert így illik). 

Saját személyes tapasztalataim szerint az alcsaonyabb/átlagosabb jövedelmű emberek sokkal gyakrabban adnak borravalót, mint pénzesebb társaik. Valamilyen oknál fogva úgy érzik, hogy a borravalót mellőzése esetén kinéznék őket a helyről, kevesebbet érnének, mint gazdagabb társaik. Mivel ezt nem meri a legtöbb ember saját magának elismerni, ezért létrehoznak egy általánosan elfogadott téveszmét, amivel tökéletesen alátámasztják saját irracionalitásukat. Legfőbb önigazolás pedig az ókori rabszolgaságig vezethető vissza, hiszen a mai szolgáltatókat ezzel azonosítják. A szolgáltatók pedig örömmel belebújnak ebbe a szerepbe, hiszen emiatt lesz borravaló minden esetben.

A Kék vadkapitalista hajtás

 

Leánykori nevükön a csoport tagjait szokás bunkó parasztoknak nevezni. Ők vannak kevesebben, akik a pénzt nem dobálják ki az ablakon, borravalót megfontoltan osztogatnak. Persze felmerülhet a vérmesebb olvasóban a kérdés, hogy mitől bunkó paraszt az, aki megvásárol egy szolgáltatást /terméket, amiért kifizeti a megszabott árat, adót és esetenként akár a szállítási díjat/ szervíz díjat, de ezen felül már nem hajlandó áldozni további súlyos pénzeket? Ők azok, akik nem ájulnak el egy szép mosolytól, egy kis kedvességtől, hiszen ez egy normális világban az alap szinonímájának kellene, hogy legyen.

Mitől rabszolga, a pincér vagy a futár, aki szabad akaratából választotta ezt a munkát? Miért kell elájulni, ha a futár elhozza a kaját a lakásomra vagy a pincér kihozza, amit rendeltem? Sokan úgy állítják be ezeket a folyamatokat, mintha valami plusz dolog lenne a futártól futárkodni, a pincértől pincérkedni. De ha ez a plusz, akkor mi az alap? Plusz az, ha kedves velünk? Ha nem lenne kedves, akkor visszamennél legközelebb? Ha pedig senki nem járna vissza, és csődbe megy a szolgáltató, akkor miből fog pénzt keresni az alanyunk? 

Török Gabriella protokollszakértő szerint mi csináltunk ebből rossz száj ízt, elterjedt ugyanis az a vélekedés, hogy borravalót illik adni, csak azt nem teszi hozzá senki, hogy milyen esetekben. „Pici koruktól azt látják már a gyerekek is, hogy mindig adunk valamit, a gyerekek is kapnak jutalmat, ha jók. Miért? A jó az alapállapot. Ha csak plusz szolgáltatásért adnánk plusz pénzt, jobban éreznénk magunkat.”

Magánvélemény

Azt gondolom, hogy nem szabadna meglepődni azon, ha valaki kedves hozzánk. Mert ennyi erőlvel lehetne a helyközi járatokon a buszsofőrnek is adni borravalót, aki ránk mosolyog, a bölcsödei gondozónak, aki kedves a gyerekünkel vagy a Tesco pénztárosnak, aki kedvességgel húzza le a dolgainkat a szalagról. Hány embert ismersz, aki adott borravalót egy bankosnak, aki igazából estig a hitelével szórakozott, hogy még időben átfusson a rendszeren (munkaideje 6-g tart, de 8-kor még a hitel papírjait dolgozza fel)? Az talán nem megalázó a közmegállapodás szerint? Vagyis vannak egyenlők és egyenlőbbek a borravalóosztásban? Mi különbözteti meg a bölcsödei gondozónőt (akik mindig is a bérlista legalján helyezkedtek el. Jelenleg is netto 100e forintos alatti átlagbérrel, viszont napi 8-10 óra kőkemény gyerekfelügyelettel és komoly felelősséggel) a sráctól, aki tegnap óta pizzafutár, kihozza a pizzát és még köszönni is tud? Kinek jár ez a borravaló és kinek nem? Nyíltan kimondom, hogy nem az a bunkó, aki nem ad minden helyzetben borravalót, hanem az aki minden esetben ad a társadalom által elvárt szolgáltatásoknál (ez általában az étel-italhoz köthető dolog), de nem jutalmazza a gyermekének a nevelőjét, tanítóját, vagy más a társadalom szempontjából rendkívül fontos de alulfizetett dolgozókat.

Ha pedig jobban a dolgok mögé nézünk, akkor észreveszed, hogy már annyira deflálódott a borravalózás értéke, hogy már akkor elájulunk, ha a szolgáltató képes a munkakönyvben rögzített feladatát NB1 szinten lehozni. Mintha az alap nem a kedvesség és normális munkavégzés lenne, hanem a hóhányás és bunkóság. Pedig a szolgáltatóipar egyik jellemzője pontosan a kedvesség és mosolygás, amit zabálnak a vásárlók. A defláció hatása pedig egyértelműen a minőség romlásához vezetett. Bizonyos szakmák képviselői rájöttek arra, hogy a borravalót silányabb munkára is ugyanúgy begyűjthetik ügyes trükkökkel (mint pl.: ddig kotorászok a pénztárcában, amíg a páciens nem unja meg és hagyja rám a visszajárót). De ebben pont az illemtanosok a hibásak, akik elméletben a jobb minőségért is akarnak borravalót adni, de közben a borravalóval együtt is kevesebbet kapnak több esetben, mint ha a borravalót nem ingyen és alanyi jogon osztogatnák, hanem plusz, hozzáadott értéknövelő cselekményért cserébe. 

A minőséget megkövetelni és nem megfizetni kell

Sztorik

Hoztam nektek két sztorit a saját életemből, amivel lehet, hogy találkoztatok, de minimum értelmet nyer a mondanivalóm.

1.

Két éve történt az eset velem. Este 9 körül rendeltem pizzát az egyik NETes pincér oldalon. Kihozta nekem a futár a pizzát. Én a pontos összeget bekészítettem magamnak. Az egész esemény eposzi hosszúságúra nyúlt (nem nyúlt), amikor a futár becsöngetett, én kimentem a rácshoz, odaadtam neki a pénzt, ő nekem a pizzát és elköszöntem tőle. (1 min 23s)

Először meglepődtem, hogy a futár a barátságos elköszönésem hatására sem köszön vissza. Ezután hallom, hogy a lift felé haladva mondja éppenhogy halhatóan, hogy a k---va anyád és becsapja a lift ajtaját. Nem értettem, miért kellett volna neki adnom borravalót, hiszen a szállítás díját kifizettem. Az étel díját kifizettem, ő pedig a munkáját végezte. Több ismerősöm van, aki ilyenkor az 1.200 forintos pizzára a kiszállítási díjon felül odaad 2-300 forintot, mert ez így illik. Azért teszik ezt, mert olyan rendes a futártól, hogy kihozta a kaját. Én meg pislogok, mint hülyegyerek a Lego bolt előtt, hogy akkor most mi van. Miért ilyen rendkívüli dolog ez? Én azt hittem, hogy a futár dolga a futárkodás. Ez olyan, mintha plusz dolog lenne az orvostól, hogy gyógyít. (Bár aláírom, hogy ebben a fos magyar egészségügyben egyre inkább ritkaságnak számít.)

2.

Karácsonyi bevásárlásunkat a Tesco online felületén végeztük el abban a reményben, hogy végre ne nekem kelljen cipkedeni, hanem más, akit megfizetünk ezért. A szállító kihozta a rendelésünket, négyszer mászta meg kisebb-nagyobb tartalmú rekeszekkel a 3 emeletet. Fizettünk 32 ezer forintot, mire a párom (illemszakos a lelkem) úgy érezte, hogy szegény embernek adni kell 1.000 forint borravalót. Hát amikor ezt láttam, akkor lábon kihordtam két infarktust. Bevallom férfiasan, hogy kifakadtam. Nem értettem, hogy ekkora borravaló miért jár. Párom magyarázata, hogy szegény mennyit melózott, többször kellett fordulnia, mennyire megeröltető volt neki. Azonnal hangsúlyoztam, hogy a legsúlyosabb tétel egy 6 darabos ásványvíz rekesz volt. Bezzeg akkor nem sajnálkozott, amikor másodmagammal ugyanezeken a lépcsőkön szenvedtük fel a 100 kilós hűtőt és a komplett bútorzatot fél óra alatt. Mi nem kaptunk borravalót az asszonytól, de a futárnak jár, akinek egyébként munkaköri kötelezettsége. Csak remléni merem, hogy nem csak én érzem ezt a dolgot túlzásnak.

 

Kalkulátor

Abban szerintem minden egyetért, hogy 100-200 forint nem egy világmegváltó összeg. Talán ezért is vagyunk hajlandóak olyan könnyen lemondani borravaló gyanánt. Pedig érdemes lenne kiszámolni egy évre vetítve, hogy mit jelent a borravalózás. Én most a saját és párom életét próbálom kiszámolni 2014-ből, persze felszínesen, de a lehető legpontosabban.

Kávéházak:

Havonta legalább egy 10x fejenként elmegyünk kávézóban. Átlagosan 100 forint borravaló/kopf. = 2.000x12= 24.000,-

Étterem:

Havonta átlag 5x vagyunk valamilyen étteremben. Átlagosan 300 forint borravaló. = 1.500x12= 18.000,-

Ételrendelés:

Havonta átlag 5x rendelünk, aminél fejenként 100,- a trinkgeld= 1.000x12=12.000,-

Most más borravalós alkalmi sztorikba nem állnék bele, de ha kiszámolom, akkor ebből a három tételből is összejön éves szinten 54.000,- forint!!!!!!!! És ezért nem mindig kapunk hiperszuper szolgáltatást, csak egyszerűen fizetünk a szolgáltatásért és megkapjuk a szolgáltatást. Botrány a köbön. 

 

Tetszik a performance? Ez Like:

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr377027951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mkoma 2015.01.02. 13:34:45

@DonTintoretto: Szerinted csökkenének ma Magyarországon az adóterhek, ha többen fizetnének adót? ;)

Szerintem nem. Ideális esetben igen, de (nem politikai szálat idekeverve) szerintem ténylegesen meg sajnos nem.

DonTintoretto 2015.01.02. 13:46:23

@mkoma: Megfelelően kemény, korrupcióval kevésbé átitatott ellenőrzéssel, valamint komoly büntetésekkel szerintem igen. Ha abból indulunk ki, hogy hiába próbáljuk meg rendbe tenni a dolgokat, úgysem segít, úgysem sikerülhet akkor... Akkor kár bármilyen erőfeszítést tenni bármiért is. És akkor nem fogalmaztam sértően.

2015.01.02. 14:18:57

@mkoma: Az elméleted csak elméletileg helytálló, mert azt feltételezed, hogy azt a 200-at ha a munkaadó adná a vevő helyett, akkor bejelentve tenné. Holott saccra lehet egy tucat pizzafutár az országban, aki be van jelentve rendesen:))

q-84 2015.01.02. 14:32:18

Bocsi, de engem a Hálapénz forgatja fel a gyomromat..

q-84 2015.01.02. 14:33:08

Bocsi, de nekem a Hálapénz forgatja fel a gyomromat..

Ladislav 2015.01.02. 14:37:15

@shitgun: Többéves tapasztalatom és 3 munkahelyem, valamint ismeretségi köröm alapján kb. 20%-a van bejelentve a futároknak és kb. szintén 20%, akinek viszonylag tisztességes alapfizetés is jár.

Ladislav 2015.01.02. 14:39:38

@DonTintoretto: idealizált válaszát tartom helytállónak, de @mkoma: válaszát reálisnak. A nagyobb bevétel csak nagyobb "merítési" lehetőséget jelentene kormánybeli és ellenzéki politikusaink elnyomó többségének.

DonTintoretto 2015.01.02. 14:47:18

@Ladislav: Úgy gondolom, ha mondjuk van 100 egységnyi extra bevétel, akkor nem lopnák el az egészet. Ha pesszimista akarok lenni, akkor azt mondom, hogy a felét, reálisnak 20%-ot tartanék. A maradék 50-80-ból pedig lehet adót csökkenteni, vagy államadósságot törleszteni, vagy az állami szolgáltatásokon változtatni.

HellsAngel 2015.01.02. 14:53:10

A borravalo egyertelmuen kulturalis/illemtani kerdes, kb. mint az orrfujas. Pontosan ugy illik intezni, ahogy rajtad kivul barki mas intezne. Ha az emberek szivjak a taknyukat, te is szivod, ha fujjak, te is fujod.

Ugyanigy borravalot is annyit adsz, amennyit rajtad kivul barki mas adna. Ha ez 0%, akkor 0%-ot adsz, ha ez 10%, akkor 10%-ot adsz, es igy tovabb. Az USA-ban peldaul sok helyen alapertelmezes, hogy a borravalobol el a pincer, ha nem adsz, akkor ugy neznek rad, mint egy anyagyilkosra. Ezen kivul sem szivbajosak, en mar lattam szamlara nyomtatva is. Ez egy egyszeru jatek, amikor az x-rol mondjuk mindenki tudja, hogy 1,1 x, mi is jatsszuk eleget pl. a netto / bruto fizetesekkel.

A cikk vegen szereplo zsenialis szamtani peldak csak azt felejtik el, hogy ennek az osszegnek a 9x-eset (vagy meg tobbszoroset) hagytad ott a kocsmakban es a kavezokban. Ergo ha valoban sporolni akarsz, elmehesz a Sparba es veszel gazdasagos jeges kavet. Miert pont a szerencsetlen pincer jattjan akarsz meggazdagodni? Bemesz, meg se nezed az arlistat, magadba szivod a hely hangulatat, szemezel a csajokkal, csevegsz a barataiddal, ezert az egeszert boldogan kifizeted az osszeget, amit barki mas, de amikor a pincerre kerul a sor es az o kis %-ara, azonnal belednyilal, hogy te ezen evi 25 000 Ft-ot vesztesz, es szoges bakanccsal taposol a tokeire.

mkoma 2015.01.02. 14:56:35

@shitgun:
Hát naná. Pont erről beszélek, hogy elméletileg így működhetne az, ha az étlapon jelenne meg a futár bére...
És ez tök jó lenne, csak hirtelen mindenki hőbörögne azt hiszem. :)

@DonTintoretto:
Tök jó lenne egy olyan rendszer, ahol automatikusan kibukhatnának az ilyen dolgok, de emberi erővel ennyi vállalkozást nem lehet ellenőrizni. És pont ezért nagyon gáz az, ha valamelyik vállalkozó szerencsétlen 100%-ban fehéren akarna dolgozni minden tekintetben, akkor azonnali olyan szintű versenyhátrányba kerülne az adott lokális piacon, hogy esélye nem lenne boldogulni.

És innentől kezdve meg már ördögi kör van.

aki mást mond az hazudik (törölt) 2015.01.02. 14:56:43

Az USA-ban tapasztaltam a borravalozast, kapni jo, adni nekem kinszenvedes volt. Megjegyzem ott egy forgalmas etteremben a pincer alig kap orabert, 1-2 dollart, igy szol a szerzodesuk, viszont borravalobol 3-4000 osszejott havonta egy waiternek. Ezek a rendes fizetopincerek. A busser, aki csak leszed, kihozza az etelt, azok minimalberes oraberrel dolgoztak. A fizetopincerek a hozzajuk beosztott bussereknek adtak neha a sajat borravalojukbol, de volt par geci waiter, aki baszott adni. Volt ebbol par kurvaanyazas es verekedes kozeli helyzet... Szoval ott is aki kap, az faszarc, kibaszik azzal, akinek amugy a vendeg elegedettseget nagyban koszongeti, magyarul a segedpincerrel.
Ja, a szakacsok meg lofaszt kaptak, nem borravalot.

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2015.01.02. 14:56:51

Ez egy ÁLLAT JÓ cikk! Na végre.
Én - úgy látszik - hiába magyaráztam el szociológusként már több blogon hozzászólásban, hogy mi is a borravaló lényege és miért NEM elvárható, még mindig sok ember van, akinek nem esett le a tantusz.
Kellett ez a cikk, elismerésem!

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2015.01.02. 14:58:24

@HellsAngel: ha mindenki a másikról lesi el, mi a helyes, akkor honnan tudjuk, hogy tényleg az a helyes? Azaz: ki lesz az origó?

odamondó 2015.01.02. 15:11:01

Érdekes, hogy amikor fejlett országokban jártam ott nem létezett a borravaló. Ezek az országok azok ahol a korrupció is a legalacsonyabb.

Ezért mondom mindig, hogy a borravaló egyenes arányban áll az ország korrumpáltságával / általános trükközéssel.

Csüngürü Büngürü 2015.01.02. 15:37:44

Kedves Szerző!
Elmondanám én is a véleményemet, mint a vendéglátás több iparágában is megfordult dolgozó.
Munkáim során mindig úgy igyekeztem dolgozni, hogy a rám kiszabott feladatot a lehető legjobban elvégezzem (igaz, mint mindenkinek, nekem is van rossz napom, vagy kummantok néha).
A vendégekkel szemben, minimális elvárásaim vannak, de azokhoz ragaszkodom. A találkozásunkkor és az elválásunkkor köszönjön, ahogyan én is köszönök neki. Illetve ha valamit szeretne (bármit amire lehetősége van), azt kérje szépen, és mikor azt teljesítettem, akkor azt köszönje meg.
Ezek szerintem MINDENHOL alapvető emberi dolgok, és sokan már itt elbuknak mint "vendég". Ezek hiányában is mindig kedves és mosolygós vagyok velük.
A borravaló mint olyan, nem fog érdekelni, amennyiben a vendég emberként kezel, és illedelmesen viselkedik. Ha ad örülök, ha nem, akkor se küldöm el az anyjába.
DE!
Amiért szerintem borravalót érdemelnek a vendéglátósok, az az, hogy december 31-én, január 1-én, december 24-26-án, május 1-én meg az összes egyéb ünnepen is nagyrészt téged fog kiszolgálni. Ő az átlag ember pihenőnapjain is, péntek estétől vasárnap estig téged fog kiszolgálni. Gondold csak végig. Szívesen dolgoznál vasárnap este egy bankban? Esetleg egy autószervízben? Na ugye.
Szerintem, ezért érdemlik meg.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2015.01.02. 15:42:59

@Vitez Belizar:
Hát baszd meg, nem kell ilyen helyre menni dolgozni.
Milyen alapon várja el, hogy én fizessem a bérét, amikor nem nekem hoz hasznot a munkájával?
A kaja meg a kiszállítás árát kifizetem, a többi nem az én dolgom, hanem az adott melósé, a főnökéé meg az adóhatóságé.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2015.01.02. 15:45:31

@Csüngürü Büngürü:
Kicsit el vagy tévedve, faszikám.
Neked az a dolgod, hogy teljesítsd, amit a vendég kér, ha megköszöni, ha nem, ha köszön, ha nem. Téged ezért fizetnek.
Ha nem tetszik, el lehet menni utcát söpörni.
Nagyon el vagy te tévedve, faszfejkém.

A többiért is mi a faszért érdemelne borravalót?
Kérjen több fizetést a főnökétől.

Bambano 2015.01.02. 15:47:33

azoknál a cégeknél, akikhez szeretnél visszamenni és könnyű bosszú lehetősége van, azért adsz, mert ki tudják erőszakolni.

ha a pizzásfiúnak nem adsz, a tiedet hozza utoljára, kihűlve, jobb esetben nem köp bele. ha az étteremben nem adsz, legközelebb az adagod kisebb lesz.

sajnos ugyanezt tudja a munkaadó is, és úgy kalkulálja ki a futár bérét, hogy a borravalót beszámítja, annyival kevesebbet kap. akár az is előfordulhat, hogy egyáltalán nem kap fizetést, de nála marad a borravaló.

ezen tények következménye, hogy adsz borravalót, mert nem akarod, hogy a következő kajáddal gond legyen.

borravalót egyébként normálisan akkor adna az ember, ha valami olyan történt, aminek nem kellett volna. tehát ha pl. kiborítom a kaját az étteremben, ráborítom a bort a terítőre, és feltakarítják, akkor adok borravalót, mert extra problémát okoztam, nekik extra munkájuk volt. de ma már benzinkúton, fodrásznál, meg egy csomó helyen, ahol régen szokás volt, nem adnak.

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2015.01.02. 16:00:36

@Csüngürü Büngürü: A buszvezetőnek is adunk borravalót? Szintén dolgozik ünnepnap.

Csüngürü Büngürü 2015.01.02. 16:21:05

@Mr. Közbiztonság Szilárd: Először is, baszd teherbe a jó kurva anyádat, és azt faszfejezd le utána.
Másodszor is, ha egy ilyen faszparaszt jön be mint te, és nekiáll okoskodni, nyugodtan azt mondhatom neked, hogy húzz az anyádba, és NEM SZOLGÁLLAK KI! Ezért te beírhatsz a panaszkönyvbe, én pedig utána írom, hogy a viselkedésed nem volt méltó a hely színvonalához, ezért megtagadtam a kiszolgálásod. A hatóság leszarja, te meg mehetsz az anyádba.
Az ilyen bunkó primitív faszok miatt kap az átlag ember szar kiszolgálást, és bunkó viselkedést a vendéglátóstól.

Csüngürü Büngürü 2015.01.02. 16:22:52

@Mityu "aljanép" MG: A közszolgáltatás és a vendéglátás nem ugyanaz a dolog. Ilyen logikai alapon, jattolni kéne a számlák után is?

Csüngürü Büngürü 2015.01.02. 16:29:27

@odamondó: A legtöbb országban, alapból felszámolják szervízdíjként.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2015.01.02. 16:30:08

Én majd mindenhol adok borravalót.
Boltban is.

Bluemotion 2015.01.02. 16:32:01

@Csüngürü Büngürü: Ahol ilyen kvalitált, illedelmes emberek dolgoznak mint te, azt nagy ívben kerülni érdemes.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2015.01.02. 16:32:17

@aki mást mond az hazudik:
Kamu.
Az USA-ban van minimálbér, és annál kevesebbért nem lehet dolgoztatni senkit. Ez jelenleg 10 dollár körül van, városonként változó.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2015.01.02. 16:35:07

@Csüngürü Büngürü:
Na, seggfejklém, remekül bizonyítottad, hogy semmi heled a vendéglátásban.
Kár, hogy a hozzád hasonló faszfejekkel van tele a magyar vendéglátás.

Mellesleg nem a panszkönyvbe írok, hívom a főnöködet, és kibaszatlak a picsába, faszarcú. Aztán mehetsz koldulni.

Mellesleg attól, hogy te anyádat szoktad teherbe baszni, ez más családoknál nem szokás, kár, hogy erről nem tudtál eddig.

Bluemotion 2015.01.02. 16:35:13

@Bambano: A játékos időknek vége. Ha hidegen hozza, netán nem megfelelő az adag stb., akkor megszórod negatív értékeléssel az adott helyet, és mástól rendelsz, ilyen egyszerű.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2015.01.02. 16:37:08

@Csüngürü Büngürü:
Ja, ahogy azt is úgy láttad otthon, hogy anyád kurva, és ebből gondolod, hogy másé is az. De elárulom a titkot: nem így van.
Sőt, veled ellentétben a többség azt is tudja, ki az apja.

Sajnáom, hogy te nem, ez meg is látszik a neveltetéseden. Az is, hogy anyád kurva, és nem ért rá veled foglalkozni.

Csüngürü Büngürü 2015.01.02. 16:39:19

@Bluemotion: Kedves Bluemotion, örülök neki, hogy ilyen profin és gyorsan elkészítetted a személyiség profilomat. :)
Nyugodtan visszaolvashatsz odáig, mikor agyonművelt barátunk faszfejnek nevez, egy olyan kommentre reagálva, ami nem is neki szól.
De ki is fordíthatjuk a dolgot. Lehetnék egy igazi műveletlen tuskó paraszt, aki nem csak idegességében, hanem egyfolytában káromkodva beszél, és egy igazi gyökér minden más emberrel, és mondjuk e mellett Michelin csillagos séf. Akkor azt a helyet bizonyosan el kell kerülni...

Bambano 2015.01.02. 16:41:29

@Csüngürü Büngürü: azért pont nem érdemlik meg, hogy karácsonykor is engem szolgálnak ki. amikor jelentkezett a munkára, tudta, hogy ilyen lesz, a fizetésébe ez beletartozik.

én is dolgozom a pihenőnapokon, mégsem várok el érte semmit cserébe.

Vitez Belizar · http://agoraanomalia.blog.hu/ 2015.01.02. 16:42:08

@Mr. Közbiztonság Szilárd: ezen okoskodás szerint egyáltalán nem kell egy fikarcnyival se többet nyújtania, mint amennyi fizetést kap (sok esetben aligsemmit), tehát se kedvesnek, se segítőkésznek nem kell lennie, és aggódnia se kell, ha a takonykóros orrából valami csurran-cseppen a levesbe, sőt, még köszönnie se kell, az sem jár a kajához az étlap szerint. Amúgy meg nem először találkozok azzal az "én sikeres ember vagyok, ti kapjátok be" állásponttal, amely szerint ha valaki nem képes magának megválasztani az ideális munkahelyét, az szánalmas vesztes, és megérdemli a balsorsát. Nem szeretek ilyenekkel együtt dolgozni (se)...

Csüngürü Büngürü 2015.01.02. 16:44:15

@Mr. Közbiztonság Szilárd: Kezdjük azzal te sekélyes gyökér, hogy nem én írtam neked hogy egy faszfej vagy. Sajnos nem tehetek róla, hogy te annyira degenerált gyökér vagy (gyakran előfordul ilyen esetekben, mikor a bátyád egyben az apád is), hogy képtelen vagy értelmesen kifejteni az akár ellenkező véleményedet is. Hozzáfűzném még azt is, hogy nem étteremben vagy pubban dolgozom a vendéglátáson belül, így még kibaszottul mellé is lőttél az okoskodó faszságoddal. Ellenben azt azért hozzátenném, hogy nyugodtan hívhatnád a főnökömet, mert vagy én leszek az, vagy olyan ember, aki téged fog kibaszni a helyről a picsába. :)

Bambano 2015.01.02. 16:44:30

@Bluemotion: jaja, nagyfalusiaknak ez ilyen egyszerű, ahol kerületenként is több lehetőség van, meg kerület is sok van.

de nem mindenki nagyfalusi, vidéken már rendelési lehetőség is kevés van, ráadásul kisebb helyeken ugyanaz az egy futár hordja az összes rendelési helyről a kaját. ha azzal balhézol, akkor marad a saját konyhád.

@Mr. Közbiztonság Szilárd: rendes főnök lehet, hogy nem vág pofán az ilyen stílusért, de nem biztos. az alkalmazottját biztos nem fogja kirakni egy prosztó vendég miatt.

A nép fia 2015.01.02. 16:46:25

Felénk a postás, amikor pénzt hoz - mindegy, hogy kinek: nyugdíjat-e vagy más összeget - addig dekkol a kapuban és addig pofázik, addig beszéltet, amíg nem adnak neki. Aztán elkotródik. Na, ez az igazi taplóság.

Bambano 2015.01.02. 16:46:42

@Mr. Közbiztonság Szilárd: "Neked az a dolgod, hogy teljesítsd, amit a vendég kér": jaja, viszont a vendég kategória nem jár automatikusan.

Bambano 2015.01.02. 16:52:30

@A nép fia: bezárod a kaput, és bemész a lakásba... :)

szülőfalumban a papnak vannak érdekes fogalmai az egyházadóról, és ő vall hasonló elképzeléseket a beszedéséről...

Csüngürü Büngürü 2015.01.02. 16:52:58

@Bambano: Nézzük ezt másképp akkor. A fizetésébe beletartozik az ünnepi, a hétvégi, meg az éjszakai pótlék. Az, hogy veled kedves legyen, hogy ne hagyja kihűlni a kaját, stb. az nem. Arra a felvetésedre, hogy "tudta mikor jelentkezett" pedig csak annyit, hogy rengeteg ember nem önszántából dolgozik a munkahelyén, hanem kényszerből.

mement 2015.01.02. 16:53:42

Ha valaki egy akkora spur paraszt hogy nem kepes odavetni 10 szazalekot a napi 10-12 oraban gurizo pincernek, aki joeselyel minimal berre van bejelentve es max 20k val kap tobbet a valosagban az maradjon otthon, igya a dobozos sort es zabalja a pokroltet kenyerrel.

Bluemotion 2015.01.02. 16:55:56

@Csüngürü Büngürü: Attól, hogy valaki még obszcén szóval illet nem muszáj lesüllyedned az ő szintjére.

Bluemotion 2015.01.02. 16:56:57

@Bambano: Nos, igen ha nincs kellő számú alternatíva, akkor nehezebb az ügy, de nem lehetetlen. :)

Csüngürü Büngürü 2015.01.02. 16:57:34

@Bluemotion: Ez így igaz, de néha az én agyam is elpattan az ilyen buta gyökerektől.

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2015.01.02. 17:09:09

@Csüngürü Büngürü: Ez nálad sport, hogy direkt félreértelmezed a kérdést? :D
A számla hogy jön ide?
A kérdésem annyi volt csak, hogy HA amiatt jattolunk, mert ünnepnap dolgozik valaki, AKKOR adhatnánk a buszvezetőnek is.

(Az oldal designerének: le lehetne cserélni a halvány szürke betűszínt, amivel beírja az ember a hozzászólást? Alig lehet látni.)

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2015.01.02. 17:11:36

@mement: Én is napi 10-12 órát dolgozom, ugye nekem is "odavetsz" 10%-ot? :D

(Megtanulhatnál magyarul írni közben.)

Vérnyúl, Döme, Dagi, Fufu, avagy a Jó, a Rossz, és 2015.01.02. 17:11:43

évek óta nem járok vendéglátóipari helyekre, és nem rendelek zabát, pizzát, stb. egész egyszerűen azért, mert érkezett ki kaja 3 órával a rendelés után, éjfélkor, csont hidegen, kaptam másnapos és harmadnapos száraz, szétszikkadt sült krumplit a húshoz, amiről nyilván nem a futár tehet, délután 3-kor érkezett ki az ebédre, 11-kor rendelt pizza, szintén csonthidegen, a saláta szottyadtan és három deci olajjal nyakonöntve, találtam rendszeresen hajat, és egyéb szőrzetet a kajában, volt büdös a hús, benézett rendelés, ezek megint nem a futárok hibái, stb. és a legalja az volt, hogy amikor szóvá tettem a 2-3 órás késéseket, és a hideg, szar zabát a futárnál, még neki állt feljebb, és elkezdett rinyálni a szar életéről és a rabszolgatartó munkáltatóiról, hogy nincs bejelentve, ő fizeti a benzint az autóba, fizeti a saját járulékait, a munkáltatótól nem kap fizetést, és gyakorlatilag a borravaló a fizetése. miután ezt a szöveget több futártól, pincértől és pultostól hallottam, úgy döntöttem, hogy nem támogatom tovább anyagilag ezt a valóban rabszolgatartó, kizsákmányoló rendszert, ami egyébként is ritka szar szolgáltatást nyújt. nem az én dolgom, hogy a rabszolgaként feketén dolgoztatott futárokat eltartsam, és az elnyomásukhoz pedig nem vagyok hajlandó a borravalózással hozzájárulni.

pöcsköszörű · http://sunt.blog.hu 2015.01.02. 17:20:11

húbazmeg, köcsögségi rekord ez a posztertől, fasza CV, az tuti, hogy én munkát nem adnék ennek a kreténnek.

Csüngürü Büngürü 2015.01.02. 17:22:11

Te nem érted a választ. :) Nem azért jattolunk, mert ünnepnap dolgozik valaki, hanem mert elégedettek vagyunk a nyújtott szolgáltatással, és jól éreztük magunkat, ezzel pedig "hálálkodunk". Legalábbis az emberek egyik fele így gondolja, a másik úgy. (Le is írtam az első kommentben, hogy amennyiben illedelmesen viselkedik, nem fogok rá köpködni ha nem jattol) Pusztán azért írtam le az ünnepnapokat, mert szerintem ez egy jó nagy plusz érv, hogy miért érdemlik meg. Amiről te beszélsz, az csak annyiban illik ide, hogy ugyanúgy a szolgáltató szektorba tartozik. A tömegközlekedés, az közüzemek, a rendőrség, stb. ezek mind közszolgáltatások. Azaz, ők szó szerint a köz érdekébe állítják a szolgálatukat. Ezzel szemben a vendéglátás az már egy "extra" szolgáltatás. Remélem így már jobban érted, hogy mit szeretnék mondani. :)

midnight coder 2015.01.02. 17:34:57

Igazából a jatt egy nagy csapda. Azt hiszed a pincérnek adod, holott az étterem kapja. Ugyanis azért számolja alapvetően bele a fizetésébe, mert tudja hogy adsz neki. Ha nem adnál, akkor kénytelen lenne fizetést emelni. Ezzel együtt én is adok, mert nem akarok kicseszni a pincérrel (attól nem oldódik meg a probléma, ha csak egy valaki nem ad). Az igazi megoldás az lenne, ha a NAV ezt is ellenőrizné, és ahol a pincér elfogadja a jattot, azt a helyet becsuknák egy röpke fél évre. Innentől kezdve nagyon megérné a vendéglátósoknak odafigyelni, hogy még csak véletlenül se legyen ilyesmi.

winyettyu 2015.01.02. 17:39:58

Én sem szoktam adni... Pontosan amiatt, ami miatt koldusnak sem adok... Ha senki sem adna a pizzafutárnak, akkor kénytelenek lennének a pizzériák normális, legális keretek között foglalkoztatni az alkalmazottaikat, és ennyi. Ugyanez a helyzet a koldusokkal, adománygyűjtőkkel, stb. Alapvetően irritáló a jelenlétük, de ott vannak és mindig megtalálnak, pont amiatt, mert számítanak rá, hogy adok. Ha senki sem adna, akkor nem érné meg csinálni, és talán elmenne havat lapátolni, VAGY gondolkozna, és úgy alakítaná az életét, hogy ne kerülhessen utcára. Ennyi.

odamondó 2015.01.02. 17:44:01

@Csüngürü Büngürü: felszámolják persze és pont ezért nem is kell adni borravalót otthon meg kell ha felszámolják ha nem.

Amúgy az eredeti kommentedhez: én is dolgozom 3 műszakban minden ünnepnap és magasról le vagyok szarva senki nem ad borravalót pedig komoly felelős munkám van nem az hogy kiteszem a tál ételt a paraszt elé.

Amúgy már korábban leírta maxvalbirca: ha a futár nem keres eleget mert senki sem ad borravalót akkor az emberek felmondanak aztán a munkáltató rákényszerül hogy többet fizessen. Egyértelműen a mi hibánk a jelenlegi rendszer. Egyszerűen ilyen a korrupt gondolkodás.

DonTintoretto 2015.01.02. 17:45:02

@Csüngürü Büngürü: Nekem fura az érvelés "plusz" része.

A közüzemben dolgozó nem érdemel külön jattot azért, mert ünnepnapokon dolgozik, mivel ő a köz szolgálatába állította magát és tudta, hogy ez vár rá.

A vendéglátós ellenben érdemel jattot, holott ugyanúgy tudta, hogy ünnepnapokon is kell majd dolgoznia.

Azzal egyetértek, hogy a vendéglátás extra szolgáltatás. Nem is fizetek járulékot azért, hogy vendégül lássanak egy étteremben, mint ahogy fizetek TB járulékot, hogy ellássanak, ha beteg vagyok. Tehát a nettómból fizetek az extra szolgáltatásért. Személy szerint azt támogatom, hogy senki se fekete jövedelemből éljen, így az általánosan megkövetelt borravaló ellen vagyok.

Ennek ellenére, ha nagyon elégedett vagyok és nem számoltak fel külön szervízdíjat, hagyok borravalót, legalábbis Magyarországon. (Tudom, hogy ez kissé önellentmondásos.) Ha meg nem vagyok elégedett a hellyel, nem megyek vissza.

A japán hozzáállás igazán tetszik. Nekik a borravaló sértő, ugyanis nem alamizsnáért, hanem fizetésért dolgoznak. Persze ők normál fizetést kapnak, mielőtt bárki felvilágosítana.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2015.01.02. 17:49:51

@Csüngürü Büngürü: Hát pont külön az ünnepnapok miatt pont nem érdemelnének,mert amúgy is simán lehetne adni.
Akkor annak idején Görögben ősszel nem is kellett volna adnunk borravalót.:))

Csüngürü Büngürü 2015.01.02. 17:50:58

@DonTintoretto: A közüzemesek nem dolgoznak ünnepnapon, maximum az ügyeletesek. A rendőr, tűzoltó, mentős, stb. az aki nincs megbecsülve, és "jattot" érdemelne. Nem véletlen szokták mondani, hogy nekik nem munkájuk van, hanem hivatásuk. Tudják, hogy ezzel ők mit vállalnak, és mennyiért.

DonTintoretto 2015.01.02. 17:53:21

@Csüngürü Büngürü: Egyikőjük sem jattot érdemelne, hanem tisztességes bért.

Csüngürü Büngürü 2015.01.02. 17:55:26

@DonTintoretto: Ezzel teljes mértékben egyet értek. Ezért is írtam idézőjelben.

cybericius 2015.01.02. 18:02:25

@Andrei Chikatilo: :DD Ezt a filmet meg kell néznem minél hamarabb! Köszi!

Mr. Közbiztonság Szilárd 2015.01.02. 18:04:06

@Csüngürü Büngürü:
Igen, a te családodban gyakran előfordul, a te esetedben pedig biztos, ahogy az is, hogy anyád gyerekei jelentős részének te vagy az apja is, a többinek pedig az, akit a sarkon strichelve felszedett, és nem borzasztott el a szaga. Faszfejnek neveztelek, mert faszfej vagy.
Ja, te főnök? Hol, a kukázóknál, faszfej? Mert ezzel a stílussal máshol nemigen.
"Lehetnék egy igazi műveletlen tuskó paraszt"
Nemcsak lehetnél, az vagy.

@Vitez Belizar:
"aggódnia se kell, ha a takonykóros orrából valami csurran-cseppen a levesbe"
Utóbbi miatt kell. Tudod, ÁNTSZ.

@Bambano:
Ebben azért ne legyél olyan biztos. Bár Magyarország-Abszurdisztában elképzelhető, Tisztességes helyen nem, ott a vendég szent, mert belőle élnek.
Mellesleg meg nehogy már a vendég viselkedjen a faszfej vendéglátós elvárásainak megfelelően. Nem én élek az ő pénzéből, hanem ő az enyémből. Már ha mond ez neked valamit.
Szóval elvárásaim legföljebb nekem lehetnek.

"jaja, viszont a vendég kategória nem jár automatikusan."
Már hogyne járna. Nehogy már nekem kelljen a faszfej vendéglátós kedvében járnom.

@mement:
Állítólag nem kötelező pincérként dolgozni.

cybericius 2015.01.02. 18:07:06

@nemecsek ernő áruló: Hehe, na igen. Ráadásul ott 15%-ot várnak általában. Van ahol kinn vannak a kis "befőttes övegek", hogy dobáld be a jattot.
Egy vicces sztori: egy alkalommal, amikor a Stake'n'Shake nevű hamburgerezőben ettem, a csajszi lefagyott, mert nem írtam oda a borravalót (tip) neki, csak a felkerekített végösszeget (total). Rimánkodott, hogy legyek olyan kedves neki kiszámolni, hogy az mennyi, mert ő nem tudja. :)

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2015.01.02. 18:14:33

@Mr. Közbiztonság Szilárd: Azért az udvariasság vendégként és pincérként is elvárt szerintem.

Csüngürü Büngürü 2015.01.02. 18:25:52

@Mr. Közbiztonság Szilárd: Látszik milyen buta vagy. Nem tudsz ész érvekkel kiállni az igazad mellett, ezért ezzel a stílussal próbálod sulykolni az igazad. :) Tudod, attól hogy te egy nyomorult vagy, akinek soha nem volt sikere az életben, attól másnál ez nem kizárt. Voltam főnök vendéglátóegységben, és voltam alkalmazott is. Attól, hogy te a kisebbségi komplexusoddal ezt elképzelhetetlennek tartod, attól még igaz. A stílusom pedig mérföldekkel fölötted áll, még akkor is, ha első indulatból lesüllyedtem egyszer a putris cigány szintedre. Szerintem te a tipikus esete vagy a kövér kocka kisfiúnak, akit már a suliban is mindenki basztatott, majd a való élet is. Gondolom a kis pélód is frusztrálhat, még szerencse, hogy anyukáddal laksz, és ő tisztára nyalja neked minden nap.
Ezzel a stílussal, amit te előadsz, minden jóérzésű helyről kivágnak. Azt hiszed magadról, hogy te vagy a világ közepe. Pedig hidd el nekem, hogy mindenki leszarja az ezer forintodat, csak ne kelljen a buta fejedet bámulni, és az ocsmány pofázásodat hallgatni.
Ja, és ÁNTSZ már régóta nincs ;)

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2015.01.02. 18:33:21

@nemecsek ernő áruló: Hát igen.TI nem szerettek többet fizetni.
Még véletlenül sem.:))

Mr. Közbiztonság Szilárd 2015.01.02. 18:37:24

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:
Az udvariasság vendéként ugyan már miért?
Nem kell bunkónak lenni, eddig oké, de milyen udvariasságról beszélsz?
Nehogy már!

@Csüngürü Büngürü:
Hát faszfejkém, te főnök sehol nem lehettél, mert egy agysejt ahhoz kevés, neked meg csak annyi van.

Ami a faszom méretét illeti, anyád elégedett szokott vele lenni.

Ja, hogy ningy ÁNTSZ?
Baszd meg, erről elfelejtetted őket értesíteni:
www.antsz.hu/
Ezek után akarsz még ugatni arról, hogy te a vendéglátásban vagy főnök, faszkalap?

kizartdologmertnemtudom 2015.01.02. 18:39:39

Pizza Forte budapest:

A futár cím alapján kap pénzt, fix pénz nincs, napi átlag 30-40 címet viszel ki, az őrültek többet, erre 7-8ezer forintot fizetnek, 12-13 órára. Átlag napi 100 kilómétert mész. Átlag fizetés jattal 10ezer forint üzemanyagod levonása után, kilehet számolni a jattot.

Konyhások, értsd szakácsok. Próbaidőn 350 forintos órabért kapnak, az hogy meddig tart a próbaidő, a vezetőség dönti el, hasracsapva, ahogy ők mondják, amíg nem vagy elhelyezve fixen adott étterembe, álltalában max pár hétig kapnak ennyit/vannak így. Fixre felvéve, 750 az órabér, aki hosszabb ideje van a cégnél annak 1000, maguktól nem emelik meg, könyörögni kell érte, esetek nagy részében instant kirúgnak a kérésért. Munkaidő 15 óra, van délutános műszak is, és gyakorlatilag bármikor behívnak ha úszás van.

Munkaviszonyről pár szót:

Futárok - értsd a munkavállalók nagy része - abszolút feketén vannak, csak egy ügynöki tevékenységről szóló fiktív szerződés íratnak alá velük. Nyilván emiatt semmilyen törvény által garantál munkavállalóknak járó juttatást nem adnak, értsd semmit. Fizetett szabadság, betegszabadság, pótlékok, végkielégítés,semmi. Fizetés minden műszak végén, "leszámoláskor".

A szakácsok/konyhások: 6 órában vannak belejelentve (13 órában dolgoznak), minimálbéren. Fizetés minden műszak végén. Fizetési papír, bérkimutatás, stb teljesen ismeretlen fogalom, év végén kapsz egy bérkimutatást, amin a minimálbéres 6 órás béred szerepel. Törvény által garantált juttatások semmi, de semmi.

Mint a rabszolgatartás, bárkit bármikor kénye kedvük szerint kirúgnak, különös tekintettel a futárokra, akiket bármilyen panasz esetén is elküldik, (arra is volt példa hogy 4 gyerekes 3 éve becsülettel panaszmentesen ott dolgozó embert) hogy kinek volt igaza őket nem érdekeli. Konyhán dolgozók helyzete sem jobb, bármi panaszra gond nélkül azonnal kirúgják, és a közös megeggyezést postázzák, köszönik szépen.
DE a leggusztustalanabb, a levonások "rendszere", bármi nekik nemtetszőt csinálsz, az 2ezer forint levonás, késtél, nem oda tetted, nem azt csináltad, lassú voltál, kimentél, nem ott álttál bármi.... napi szinten 5-10 levonás teljesen általános. Panasz nincs, ellehet menni.

Vezetőség: új porschék és BMW-k gyűjtésén túl, csak a pénzt gyűjti be esténként.

összegezve: rémesen gusztustalan, és a probléma nem a jatt, hanem a vendéglátás rendszere önmagában, és nem az hogy kifehéredve nem tudnának megélni, dehogynem, de miért tennék ha feketén, kizsákmányolva hülyére keresik magukat, és ez senkit sem zavar.

Számomra döbbenetes hogy mindezt teljesen büntetlenül , ráadásul nyíltan lehet csinálni.

ui: Rendeljetek a fortétól, legyen miből tankolni a porsékba.

Csüngürü Büngürü 2015.01.02. 18:39:56

@Mr. Közbiztonság Szilárd: Kisbarátom, száz éve a NÉBIH csinálja azt amire te ÁNTSZt kiabálsz...
www.nebih.gov.hu/

klrita 2015.01.02. 18:46:33

@Bambano: Így van, vidéken más, ott előfordul, hogy a pincér, akinek tegnap este borravalót adtál, ma a Te ügyfeled/vevőd a munkahelyeden/üzletedben. Amellett, hogy ő is többet költhet (ha nem is feltétlenül Nálad), de jobb kedvvel is teszi.

Csüngürü Büngürü 2015.01.02. 18:48:28

@Mr. Közbiztonság Szilárd: Igen igen, már határozottan látszik. Te minden poszthoz mész okoskodni. Odatolod a rusnya fejed, és dől belőled a butaság. Még szerencse, hogy jól szórakozom rajtad. :) Szar lehet egy egész életet a gép előtt tölteni. :D

nemecsek ernő áruló 2015.01.02. 20:24:14

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: "Tüntessék fel a szerviz díjat a blokkon, kiszállításnál meg legyen szállítási díj"
Szívesen fizetek többet, de ne nekem kelljen kitalálni, hogy mennyit illik fizetni, hogy jófej legyek. Azok a helyek, ahova én járok, egyrészt így működnek, másrészt a magad fajta prolik az áraik miatt csak álmodnak róla. ;)
Szóval a "nem vagyok hajlandó többet fizetni" vádaskodást, meg a (gondolom) származásra való utalást visszautasítom.

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2015.01.02. 20:29:29

Minimális jelképes menyiséget szoktam adni. Viszont 2 dolog rettenetesen irritál.
Az egyik, amikor beszól/pofát vág, a mértéke láttán. Nem arról van szó, hogy nagy kegyesen adok 10 vagy 20 forintot, mert láttam már másoktól ilyet, hanem mondjuk 100..és akkor pofavágás.
A másik a kötelezővé tett borravaló. Legalábbis én csak ennek hívom a szervíz díjat. Adja drágábban a szolgáltatását, és eldöntöm, hogy kell-e nekem annyiért vagy nem. De az, hogy bemegyek leülök, és az itallapról derül ki, hogy x forint, de a végén 10%ot rádobunk ilyen címszóval az engem kiakaszt. Innentől kezdve az égadta világon semmi sem indokolja a szolgáltató részéről, hogy "kiérdemelje"..akkor i fizet a "hülye", mert ott lesz a számlán, ha csak eldobjuk, akkor meg minek erőltessük meg magunkat. Megesett már, hogy felálltam és kijöttem ilyen helyről. Lehet nem túl úriemberes, de ha valaminek ára van, akkor az legyen ott. Ha az nekem túl sok, akkor eleve be se fogok menni.

vundergraf (törölt) 2015.01.02. 21:03:10

@Emmett Brown:
Az ALKALMAZOTTNAK!!! lenen jó, nagyon jó.

Végre megkapná pénzét a munkájáért fixen.
A munkaadójától...

A zembreknek meg nem kéne borravalózni.

jet set 2015.01.02. 21:07:45

@Peter Griffin: A buszvezetőnek akkor miért nem adsz? Vagy a tesco péztárosnak?

jet set 2015.01.02. 21:08:44

Ahol csak tehetem kártyával fizetek, szerencsére a netpincéren is lehet. Futár becsönget, kimegyek, átveszem, ennyi. Pénz nincs is nálam. Tudom, szarrágó vagyok.

Franci123 2015.01.02. 21:11:23

A lányom kezdő pincér. Hazajött télre Görögországból. Elhelyezkedett egy jól menő japán étteremben. 500 Ft órabér + jatt.Mivel szinte csak külföldiek jártak oda, naponta 20-30 ezer Ft borravalót kapott. Be kellett adni a közösbe. Fizetéskor két hétre adtak neki 14 ezer Ft fizetést/ nem dolgozott minden nap/, borravaló nem járt neki, mert csak tanuló. De, aki kapott, az is csak heti 3-4 ezer Ft-ot. A többit eltette a tulaj.Azonnal felmondattam. Inkább itthon legyen, semmint ilyen rohadékoknál dolgozzon.

mement 2015.01.02. 21:11:45

@Mityu "aljanép" MG: Nem hiszem hogy van ertelme a szakmak kozotti versenynek. Ettol fuggetlenul aki normalis kiszolgalast kap es nem kepes tipet hagyni az egy spur paraszt. Nem kell a szuz kurva picsogasa, nem azert mosolyog rad barki mert orul a fejednek hanem azert mert ez az egyetlen modja hogy ne dogoljon ehen a fizetesebol.

mement 2015.01.02. 21:13:08

@Mr. Közbiztonság Szilárd: Most atvagtad a gordiuszi csomot te cimeres fasz:/

mement 2015.01.02. 21:14:42

@dorian gray: A szerviz dij egy iszonyatos kikuras a munkavallalokal, mert a szerviz dijbol a felszolgalo semmit nem lat, elteszi a tulaj, viszont te nem fogsz borravalot adni mert hat eleve ott a szerviz dij.

Borogy 2015.01.02. 22:04:37

Japan-ban is sertes borravalot adni. Sztem is az lenne a normalis, ha nem lenne es az ar tartalmazna mindent...de ettol kelet europa meg messze van....

Borogy 2015.01.02. 22:08:36

A cipo elado is kiszolgal...megsem kap borravalot...(csak egy pelda...)

DonTintoretto 2015.01.02. 22:10:30

@mement: Valami itt nem stimmel. Nézzük a lehetőségeket:

A szervízdíjat felszámoló helyen dolgozók fényevők, ezért nem halnak éhen.
Vagy meg lehet élni az alapfizuból, ergo a jatt a vendégek részéről nem kell az eltartásukhoz.
Vagy magasabb fizetést kapnak ezeken a helyeken, ergo részesülnek a szervízdíjból.
Vagy nem is dolgozik senki ezeken a helyeken, mert annyira nem éri meg...

Így legalább a szervízdíj, borravaló, tip, hívjuk, ahogy akarjuk, adózik. Ami nagyon is helyes. Ami pedig a részesülést, osztozkodást illeti, ugye borravalós helyeken sem egyértelmű, hogy ki mennyire részesül (részesül-e egyáltalán), és vendégként nincs is különösebb rálátásom. Speciel lehet, hogy valamikor nem a pincérnek szeretnék borravalót adni, azért mert szimplán kihozta az ételt, hanem a szakácsnak, mert különönsen ízlett, amit főzött. Ellenben mégsem mehetek be a konyhára és dugdoshatok a kezébe némi pénzt.

Sokszor az az érzésem van, hogy amúgy is a drágább, nívósabb helyek élnek a szervízdíjjal (ahol egyébként a 10%-ot már nem feltétlen hagyná ott az ember), ezeken a helyeken viszont általában jobb pincérek (szakácsok, konyhai kisegítők, stb) is dolgoznak, a minőséget pedig (gondolom én) meg kell fizetniük a munkáltatóknak is.

Ez esetben egy-egy hátránya marad a szervízdíjnak.
Vendég részről:
A szervízdíj nem opcionális a minőség alapján
Vendéglátói részről:
Adózni kell.

Nem érzem ezt nagy tragédiának.

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2015.01.02. 22:26:33

@mement: Aki meg nem képes tökéletesen írni magyarul, az meg egy alacsonyabbrendű köcsög.
Bocs, ezen a szinten, ahogy te érvelsz, csak így lehet válaszolni.

Ha csak azért mosolyog valaki, mert így remél tőlem zsét, akkor máris bukta a dolgot. Ha színjátékot akarok látni, akkor színházba megyek, nem sörözőbe.

Azt megértem, hogy nem szeretnéd összevetni a szakmákat, mert úgy kínos helyzetbe kerülnél (= kiderülne, hogy nincs igazad), viszont kikerülted a választ.
Tehát még egyszer: nekem is jár 10% borravaló, ha 10-12 órát dolgozom? Vagy csak a pizzafutároknak?

Mr. Közbiztonság Szilárd 2015.01.02. 22:33:17

@mement:
Hogy mi történt a büdös kurva édesanyáddal, drága szívem?

Mr. Közbiztonság Szilárd 2015.01.02. 22:38:32

@mement:
Dehogy az egyetlen módja, magyarul csak gagyogó faszkalapkám.
El lehet menni másik szakmába dolgozni.

A feketemunkát ne támogassuk már.
Van főnöke, fizessen neki az. Lehetőleg adózva. Ne én, zsebbe.
Tudom, a te mákszemnyi agyaddal nehéz ezt felfogni, de az ilyenek miatt tart itt az ország, mint te.

Nyuli 2015.01.02. 23:13:43

Nemrég étteremben ebédeltem. Kértem a számlát és jelezem, hogy kártyával fizetnék. Hozta a pincér a számlát X forintról és a terminált. Mondtam, neki egy X-nél legalább 15%-kal nagyobb számot, hogy azt üsse be, erre volt pofája azt mondani, hogy inkább készpénzt adjak. Addig elégedett voltam, de többet lehet, hogy oda sem megyek.

aki mást mond az hazudik (törölt) 2015.01.03. 00:21:53

@Mr. Közbiztonság Szilárd: hogynepersze, waiter fix berrel? Almodsz? Az a busser, kispofam. Arrol meg nem is meseltem, hogy a hatalmas tip-ek hany szazalekat jelenti be az IRS-nek. Mert a menedzsment kozolte, hogy ez mindenki sajat felelossege. Maradjunk annyiban, hogy egy forgalmas helyen igen jo pincerkedni... Es meg csak jo etteremnek se mondom a helyet, csak egyszeruen olyan helyen van, hogy nincs konkurenciaja (turistas). Tripadvisoron amugy nagyon lehuzzak, de hat ahol van, ott mas nincs es igy garantalt a forgalma szezonban.
A szobatakaritok tip-jeit, amit a vendegek hagynak, a supervisorok bekasszirozzak es benyelik. Nagy ritkan adnak a maid-eknek. Megy a kibaszas minden fronton, persze az erosebb kutya baszik elve alapjan. A busserek a waitertol kapnak valamit az o altal beszedett borravalobol, de mondom volt olyan waiter, aki szart erre a szokasra, na ot kurvaanyaztak erosen.
Ja es minden ellenkezo hireszteles ellenere vannak illegalis bevandorlok :) az illegalis meg nem ugralhat sokat.

A masik amit utaltam, az a sales tax. Hogy netto arat irnak mindenutt, faszer' nem tudnak bruttot kiirni?

@KUHULIN: USA-ban, pont ott. Kosz a kerdest, a te jo edes anyukadnak is oda, ahova gondolom.

Most mar Azsiaban elek, itt nincs borravalo, imadom, minden annyi, amennyi az etlapon van. Az itt elo amerikaiak is imadjak ezt, hogy minden sokkal olcsobb mar alapbol is, meg meg borravalo sincs, ez a tutisag. Par helyen van csak 10% kotelezo felszolgalasi dij, de pont ezeken a helyeken szar a felszolgalas, panaszkezeles tapasztalatom szerint. Egyszeruen, mert "olasz" vagy "francia" etteremnek hivjak magukat, megengedhetonek tartjak, hogy felszolgalasi dijat szedjenek. Kozben meg pont Olaszorszagban nincs is borravalo... De ezt itt Azsiaban nem tudjak. Ha az itteniek mennek Amerikaba, akkor szepen, akkuratusan kiszamoljak a borravalot, mert ott az a szokas, de itt nem adnak, mert itt meg ez a szokas. Ezert is szeretnek az Azsiaiak Amerikaban dolgozni waiterkent, dealerkent, a borravaloert.

En amugy nagyon a borravalo ellen vagyok. Plane ami Magyarorszagon megy, hogy vedelmi penzkent szedik orvosok a "halapenzt", konkretan kizsaroljak. A pincer, etelkiszallito meg huzza a szajat, ha nem annyit adsz, mint azt o gondolta. Ha otthon vagyok, igyekszem nem kapcsolatba kerulni a magyar szolgaltatoiparral, vendeglatassal.

aki mást mond az hazudik (törölt) 2015.01.03. 00:35:32

@Mr. Közbiztonság Szilárd: "Kamu.
Az USA-ban van minimálbér, és annál kevesebbért nem lehet dolgoztatni senkit. Ez jelenleg 10 dollár körül van, városonként változó"

Gondolom sub-minimum wage-rol meg nem hallottal... Cali meg New York az egy dolog, a US eleg sokfele. Amikor en ott eltem $2 alatt volt azon a helyen a sub-minimum, de a server, waiter az persze nem ebbol elt, hanem a gennyes nagy tip-ekbol. Busser ott speciel minumalberes volt, meg a waiter leosztott egy pici tip-et muszak vegen. A menedzsment tip-ek osztogatasaba egyaltalan nem szolt bele, igy volt egy faszarc waiter, aki gyakran nem adott a bussereinek. Na ot szidtak erosen.
En a borravalo ellen vagyok, amerikai viszonyok kozt eletkepes, de ahol most elek, itt nincs es megis mindenki megel valahogy. Persze pont a tip miatt imadnak az azsiaiak az USA-ben vagy mondjuk tengerjaro hajon melozni, azok, akik olyan orszagbol jonnek, ahol nincs tip. Nekik az kurva nagy dolog, hogy hirtelen ugyanazert a munkaert kapnak x%-kal tobb penzt, csak mert amerikaiaknak szolgalnak fel.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2015.01.03. 00:56:29

@aki mást mond az hazudik:
Dolgoztam Amerikában (Manhattanben) étteremben, hidd el, tudom, mit beszélek.
Ugyan mindenkit feketén foglalkoztattak (engem pl. munkavállalási engedély nélkül - ezért nem tudtam a saját szakmáim egyikében sem dolgozni, mert ott kértek ilyet -, de az ott még dolgozó mexikóiakat, lengyeleket és közel-keletieket is valószínűleg), de a minimálbért mindenki megkapta, mindenkit kifizettek minden nap végén. A pincérek meg az énekes csaj (afféle karaoke-CD ment, csak akkor még nem így nevezték, ő meg énekelt rá) borravalót is kaptak a vendégektől, mi meg - ételelőkészítők, mosogatók stb. - ha adtak a pincérek, kaptunk, ha nem adtak, nem. Voltak jó fej pincérek, akik adtak, voltak nem annyira jó fejek, akik meg nem.
A busser szót mondjuk nem hallottam még, ott bus boy néven emlegették a leszedőket.

Mondjuk volt, amikor magyar vendégek tértek be, és a főnök megkért, hogy beszélgessek velük magyarul, akkor adott simán egy félnapi bért érte, meg amikor megmasszíroztam a fájós nyakát, mert elaludta, akkor is.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2015.01.03. 00:59:09

@aki mást mond az hazudik:
A mindenkit feketén persze úgy értendő, hogy minden nem amerikait, de a pincérek, leszedők meg az énekes csaj, akik mind amerikaiak voltak, szintén csak minimálbért kaptak + borravalót, talán csak a szakács kapott rendes fizetést.

Fodor Balázs 2015.01.03. 06:54:34

Sokan írják azt, hogy a kedvességet fizetjük meg, de ez valójában hülyeség, amit nem kellene csinálni. A pincér az adott hely munkatársa, arca és egyik kapcsolati felülete. A hely dolga elvárni a kedvességet (ld. meki). Ne én törődjek már azzal, hogy kit hogyan és mennyiért alkalmaznak. Ha kedves a pincér, akkor én adjak neki pénzt. Ha finom a kaja, menjek be a konyhába és adjak a szakácsnak. Ha szépen fel van takarítva, akkor várjam meg a zárást és adjak a takarítónak. Ha szép a fal festése, akkor kérjem el a festő telefonszámát és adjak neki jattot. Az ember az étterembe megy, nem a pincérhez. Az egész étteremtől vesz szolgáltatást és nem a pincértől.

A másik a kajába való beleköpés. Az egy nagyságrenddel tahóbb viselkedés, mint nem köszönni, vagy nem adni borravalót. Hogy a picsába gondolja, hogy a saját váladékaidat eteti meg velem. Ha bunkónak tart, akkor ne mosolyogjon, szolgáljon ki lassan, de a kajához nem nyúlhat. A hely főnökeként pedig elsőként rúgnám ki azt az alkalmazottat, aki beleköp a kajába, akármilyen bunkó is a vendég.

Bluemotion 2015.01.03. 11:15:00

@Fodor Balázs: A "kötelező" borravalózás legalább akkora hungarikum, mint az "integető" gyalogos, vagy a "köszöngető" buszos. :)

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2015.01.03. 13:14:01

@nemecsek ernő áruló: Hát igen.Nektek telik rá.
Mi meg csak magyarok vagyunk...:))

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2015.01.03. 13:22:22

@nemecsek ernő áruló: Viszont borzasztó kimondani de az első felében igazad van.Én meg amúgy annyit hagyok,amennyit gondolok,azt csá.
Általában valahogy felfelé kerekítek mittomén ezresig
Vagy tovább,ez ugye a fizetett összegtől is függ.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2015.01.03. 13:57:32

@nemecsek ernő áruló: Amúgy legutóbb mi mezei prolik(értsd munkából élő gójok) olyan helyen voltunk,ahol volt 10% szervíz díj.
Mi meg ezen felül is adtunk(nem tudjuk ez hogy működik náluk) azt elosszák ahogy akarják.
@dorian gray: Fenti neked is.

Bár amilyen ritkán megyünk bárhova,ennyi még simán belefér.

Untermensch4 2015.01.03. 14:39:00

nekem azt mondták hogy a "megfelelő" szintet érzékelhetően meghaladó szolgáltatást illene borravalóval jutalmazni. a futár esetében ha a cég 45 percet ad meg és ennél hamarabb jön ki a pizzával. az étterem már húzósabb mert ott pont csak a pincérrel (ha olyan a rendszer akkor csak a fizetőpincérrel) kerül a vendég kapcsolatba, így nem igazán tudja jattolni a szakácsot.
@Csüngürü Büngürü: volt egy munkatársam aki azért cserélte a pincérkedést a gyári 3 műszakra mert évről évre több volt a bunkó aki "hamárfizet" akkor ott le is akarja rugdosni valakin a saját élete problémáit. egyébként a buszvezetők is dolgoznak ünnepnap, összevissza beosztásban is és nincs jatt, ott sem ahol jegyet is árultatnak velük de ráadásként a lelki aljanépnek az a legalja is fel tud szállni buszra aki vendéglátóhelyre nem jár és "hamárfizet"... mondjuk a buszosokkal úgy tud jót tenni az ember hogy autóval közlekedve előzékeny.
@Bluemotion: tecsőn láttam orosz integető gyalogost... utána lőtt az autónak... :)

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2015.01.03. 15:05:40

@Untermensch4: Ebben van valami.
Én is gyakran megyek ünnepnap dolgozni.
Sajnos szakmából eredően ünnepnap estéjén mehettem már a következő napra dolgozni.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2015.01.03. 15:06:51

Pár éve volt valamelyiken erről vita én meg lecsicskáztam valakit,de jól vette a lapot!:))

Pan Modry 2015.01.04. 13:04:25

"Lecsökkent volatilitás mellett ne kereskedjünk!"
ezt a tanacsot ennek a jomadarnak az oldalan talaltam, csak ugy talalomra beleneztem
opciotrader.ucoz.com/publ/

Nos, a volatilitastol fuggoen erdemes opciokra short vagy long pozikat nyitni, ha peldaul a volatilitas novekedesere spekulal valaki akkor erdemes long pozit nyitni opciokra. Viszont ha valaki hirtelen nagyon beleszeretne az opcios kereskedesbe, annak elarulom hogy a risk reward-ok nem nagyon kulonboznek a hagyomanyos termekek kereskedesetol sem, raadasul az opciok arazasa a volatilitas fuggvenyeben azert feltetelez valamilyen alapszintu matematikai ismereteket amivel a legtobb atlagpolgar nem rendelkezik.

Elegge felbasznak az ilyen onjelolt "guruk", ha meg valaki konnyen akar penzt keresni inkabb vegyen lottoszelvenyt, tobb eselye van, mint single onjelolt traderkent opciokkal vagy mas derivativakkal kereskedni, ez egy jotanacs.

ideglenes 2015.01.04. 19:42:40

"Nem értettem, miért kellett volna neki adnom borravalót, hiszen a szállítás díját kifizettem."

Na majd legkozelebb jol beleszarunk a pidzadba. Egy meretes kabelt fogsz benne talalni, es akkor rajosz me kell borravalot adni.

Jerryco 2017.07.03. 14:58:57

@winyettyu: Nem mindenkinek van lehetősége alakítani az életét. Az, meg, hogy odaírod a mondandód végére, hogy ennyi, nem ruházza azt fel több igazságtartalommal, csak azt hiszed. Nem csak a te igazságod létezik.

Jerryco 2017.07.03. 15:18:47

@Nyuli: Az eszedbe sem jutott, hogy esetleg a kártyáddal ott hagyott 15%, esetleg a bankba kerül, az üzletvezető, tulajdonos számlájára és abból lehet - persze nem mindenhol - de a pincér, aki kiszolgált, egy petákot sem kap? Ergó, jattolsz 15% pluszt a főnöknek, aki esetleg a létezésedről sem tud, mert nyaralt aznap. Ha már adnál 15%-ot, mert olyan jó fej vagy, vagy csak így érzed, akkor meg is kérdezheted, hogy megkapja e az a szerencsétlen a kártyás fizetésnél a neki szánt - mert gondolom, neki szántad - összeget, vagy hagyjad a fenébe.
Ehelyett te arra jutottál, hogy nem mész többet oda.
Hát ennyire szar volt a hely?
Ennyire bántott a pincér kérése?
Ennyire nem volt nálad készpénz?
süti beállítások módosítása