Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Mitől rossz az álláskeresők mentalitása?

2013. november 13. - Szarvas Norbert

2_2.jpgMunkám során folyamatosan szembesülök a magyar álláskereső univerzummal, annak szereplőivel, előnyeivel-hátrányaival. Aktív résztvevőként most a saját tapasztalataimat fogom elmesélni. Véleményem szerint miért tűnhetek bunkónak, érdektelennek, unszimpatikusnak? Mi motoszkál bennem, amikor leülök egy felvételizővel beszélgetni? Mitől indulnak hátrányból az emberek és miért nagyon ritka, amikor valóban egymást keressük?


Cégvezetőként fontos feladatom a fejlődés biztosítása, amihez a legjobb embereket kell felkutatnom. Szükségességét érzem a személyes kiválasztásnak, személyes jelenlétemnek. Az elmúlt 6 évben bátran merem állítani, hogy több csalódás ért az álláskeresők miatt, mint az ügyfelektől érkező negatív impulzusok együttvéve. Gyakran használom az álláshirdetés-es verziót más egyéb technikák mellett. Az álláshirdetéses játékra jelentkezők meglepő módon 90%-ban nők. Ha csak ezt a módszert használnám, akkor biztosan felmerülne bennem a gyanú, hogy ebben az országban csak és kizárólag a nők akarnak dolgozni.

Már a jelentkezéseknél elkezdődik egy igazi türelemjáték. Általában több százan jelentkeznek egy meghirdetett munkára. A legkülönfélébb megoldásokkal szoktak operálni a jelentkezők. Van aki odadob egy "csá-t" és csatolja a CV-jét, van aki komplett vallatást rendez jelentkezésében (Mit kell csinálni, mikor, hol mennyiért), de vannak az IQ fighterek, akik annyira képtelenek, hogy a hirdetés szövegében kiemelt "kérem küldje el az önéletrajzát" szöveg ellenére sem képesek ilyen bonyolult tevékenységre. Be kell vallanom, hogy az első pár száz jelentkezés még igen szórakoztatónak bizonyult, amikor unalmas perceimben elkezdtem a különféle jelentkezési módokat átvizsgálni és reagálni rá. Mára azonban inkább idegesítő, mint unalmas, amikor a jelentkező, aki állítólag állást keres, nem a megfelelő alázattal jelentkezik, nem a megfelelő (és kért dolgokat) csinálja.

Tipp:

 A jelentkező e-mail-ben szigorúan magázódunk, törekszünk a rövidségre és a lényegre. Megszólításként kifejezetten az adott céget/HR-est szólítjuk meg, kerüljük az általánosítást. Még véletlenül sem teszünk fel olyan kérdéseket, amik megválaszolására egyébként az interjú való.

pl.: 

Tisztelt Szarvas Norbert/ IFL !

A mellékelt önéletrajzommal szeretnék jelentkezni az Önök által meghirdetett pénzügyi elemzői pozícióra. 

Bízom a pozitív elbírálásban és a személyes találkozó lehetőségében!

Budapest, 2013.11.11

Üdvözlettel:

XY

Az agyzsibbasztás azonban még csak most kezdődik minden esetben. Amikor személyesen felhívom a jelentkezőket, akkor az esetek 90%-ában (ez a 20-25 éves korosztály esetében igaz) beletegeznek a telefonba ismeretlenül. Persze ez nem a világvége, de azért elvárható lenne, hogy az álláskereső tudatában legyen annak, hogy állást keres. Ehhez pedig tartsa magát, és amikor számára ismeretlen számról hívják, akkor illedelmesen, magázódva vegye fel a telefont (lehetőleg pozitív kisugárzással), és ne úgy mintha egy egyetemi bulira hívnák. A kisugárzásról annyit, hogy meglepően sokszor hallani a vonal másik végéről a "halott menyasszony effektust". Így neveztem el azokat, akik halál unottan, depressziósan veszik fel a telefont és érezni, hogy nekik teljesen mindegy a minden vagy a semmi (ez a hangulat nem az első mondatnál a legrosszabb, hanem miután bemutatkoztam, elmondtam miért hívom, és még azután sem áll be semmilyen életre utaló jel). A valóság sajnos az, hogy minimum 60%-ban inkább negatív benyomásom születik a telefonbeszélgetés után, mint sem pozitív és lelkesítő. Tudom sokan tagadják, de higgyétek el, hogy a felvételiztető is ember, őt is motiválni kell, neki is szüksége van a pozitív impulzusokra. 

Tipp:

Ha állást keresel, akkor ne lepődj meg azon, ha valaki vissza fog hívni. Sőt kifejezetten javaslom, hogy várd a hívását, ne fáraszd felesleges kérdésekkel. A te feladatod ebben a telefonbeszélgetésben az aktív hallgatás, a pozitív kisugárzás és a lehető legszimpatikusabb éned elővétele. Minden más, amit pluszban ehhez hozzácsatolsz, az már fárasztó tud lenni. Gondolj bele abba, hogy mindenki csak 1 kérdést tesz fel, ami nem odavaló. Felhív a HR-es egy héten mondjuk 300 embert. 300x1 perc= 300 perc vagyis 5 óra az életéből, amit ti raboltatok el. Ráadásul a kérdések általában mindig ugyanaz a 5-6 verzió közül választódnak ki. Rohadt unalmas, időigényes és negatív érzéseket szül. 

pl.:

(várd a telefont, legyen kész szöveged, legyél kellően komoly, legyél kellően vidám)

-Tessék, XY vagyok.

- Jó napot! A nevem Szarvas Norbert, az IFL Group-tól. Megkaptam az önéletrajzát, nagyon szimpatikusnak találtam és szeretnék Önnel egy időpontot egyeztetni.

- Nagyon örülök ennek a hírnek. Mikorra mehetek Önökhöz?

- Délután 4 óra, xyz helyszínen.

- Rendben, felírtam, ott leszek! Köszönöm szépen a lehetőséget!

- Viszont hallásra.

A továbbiakban logikus módon azzal kéne folytatnom a dolgot, hogy az emberünk megjelenik az interjún és ülünk. A valóság viszont az, hogy mostanában már az is nehézkes, hogy mindenki megjelenjen a felvételi beszélgetésen. Amit képtelen vagyok megérteni, az a álláskeresők egy csoportjának mentalitása. Ők állítólag munkát keresnek, megbeszélnek egy időpontot az adott céggel, és mégsem jelennek (és előre nem jeleznek), aztán mindenki csodálkozik, miért nincsen munka. Nagyon nyomasztó érzés úgy felkelni, hogy adott napon felvételiztetned kell, a múlt tapasztalatai alapján viszont reggel egy hang azt mondja a fejedben, hogy ne siess, úgy sem jön el a meghívottak 40%-a. Úgy nehéz agyban felkészülni egy pozitív, jó hangulatú felvételi beszélgetésre, ha abban sem lehetsz biztos, hogy eljön, akit meghívtál. Ezzel a "nem jelenek meg" mentalitással viszont leginkább azokkal szúrnak ki, akik megjelennek, hiszen 1-1 ilyen eset még a legharcedzettebb HR-es életkedvét is el tudja venni, ha éppen olyan lábbal kelt fel. Márpedig ha a felvételiztetőnek nincsen jó hangulata, akkor a beszélgetés sem fog jól telni és sokkal nehezebb lesz abból bármit is kihozni (itt megjegyzem, hogy az álláskeresők részéről nem profi tárgyalástechnikai szakemberekről beszélek, hanem átlagosokról). 

Tipp:

JELENJ MEG AZ INTERJÚN, HA A TELEFONBAN IGENT MONDTÁL!

Mire eljutunk odáig, hogy személyesen beszélgessek az emberekkel, addigra számtalan buktatón, rossz pillanaton és negatív érzésen-előítéleten kellett saját magamnak is átesnie. Ezek után kellene elméletben felfrissülnöm és minden felvételissel ugyanúgy bánni, ugyanannyira érdeklődőnek lenni és ugyanúgy törekedni arra, hogy a lehető legtöbbet hozzam ki a beszélgetésből. Hivatalosan ez tökéletesen megvalósul. Ha megkérdeztek egy HR-est, akkor biztosan ezt fogja mondani, hogy egy profi az így működik. Aki pedig azt mondja, amit én fogok , az nem profi. Én magamról annyit tudok mondani, hogy őszinte. Egyszerűen nincsen szükségem arra, hogy magamat fényezzem és előadjam, mekkora istenkirály profi vagyok, akit nem tud befolyásolni a másik oldal hozzáállása. A valóság az, hogy profin elvégzem a felvételiztetéseket, viszont emberi oldalról sokszor képtelen vagyok úgy hozzáállni, ahogyan azt elvárnám magamtól és elvárnák tőlem. Egy felvételi nem rajtam múlik sosem, hanem az álláskeresőn, de mégis komoly szerepem van abban, hogy milyen hangulatban telik a beszélgetés, mennyire tudom kihozni a másikból a maximumot. Ha negatív érzéseket szül bennem a másik fél jelentkezése, a másik féllel való telefonos egyeztetés, akkor mindenki biztos lehet benne, hogy az interjú is ebben a hangulatban fog elkezdődni.

Tipp: 

Hozzál mindig egy tábla bontatlan csokit a felvételire. Miért? Mert szeretem a csokit, szeretek ajándékot kapni és ez a kombináció felvidít:) (nah jó, ez csak vicc:)

Az életben van egy általános szabály, ami igaz minden emberi találkozásra. Az első pár másodpercben dől el a szimpátia faktor. Ez az időintervallum az álláskereső legnagyobb lehetősége. Amennyiben képes olyan benyomást kelteni, akkor a felvételi beszélgetés valóban egy beszélgetéssé fog válni, pozitív hangulatban. Ha viszont a megjelenésével, kisugárzásával kompromittálja magát az ember, akkor biztos lehet abban, hogy hátrányból fog indulni. A leggyakoribb hiba véleményem szerint az, hogy az álláskeresők valójában nem készülnek fel fejben az interjúra, nem realizálják magukban a lehetőséget. Az egészet csak egy szokványos valaminek tartják és ennek megfelelően állnak hozzá. Az dressz kód számomra elég demagóg dolog, nem is nagyon szoktam ezen befeszülni, de mégis el kell ismernem, hogy szimpátiát kelt bennem, ha valaki az alkalomhoz illően elegánsan öltözik és ezzel jelzi felém a találkozó fontosságát. Ha az öltözettel párosul egy pozitív, dinamikus, tettre kész hozzáállás, akkor ez a kombináció képes feltölteni a felvételiztetőt is és képes bárki előnyre szert tenni másokkal szemben.

Ellenpélda, amikor a jelentkező alapból késik, öltözete nem megfelelő, hangulata pedig melankólikus-depressziós-lagymatag. Biztos vagyok benne, hogy ez a mondat sokaknál kiüti a biztosítékot és kapok a fejemre a kommentekben, de bátran állítom minden empatikus képességemmel együtt, hogy ezekkel a dolgokkal az ember saját magát helyezi hátrányosabb helyzetben egy kiválasztásnál. Bár elismerem, hogy ez nem feltétlenül az emberek hibája, inkább az oktatási rendszeré. Azt mindenki megtanulta, hogy mi a karbonsav kémiai összetétele (de minek?), viszont azt már szinte senkinek nem tanították, hogyan kell egy állásinterjún megjelenni. 

Tipp:

Lehetőségedhez mérten próbálj meg a lehető leginkább alkalomhoz illően felöltözni (direkt nem üzletiest mondok, mert az informatikusok kapkodnák a levegőt, ugyanis ott előnyösebb a lezser, mint az üzleties). Ez pedig egy felkészülést jelent a meghirdetett pozícióból, a hirdető cég profiljából. Ennek megfelelően lődd be az öltözeted. Mentális minden interjúra készülj fel előre, és ne úgy állj hozzá, hogy elég egy sablon, amit mindenhol bemutatsz, mert akkor sosem leszel több az átlagnál. A magánéleted pedig teljesen próbáld meg kizárni arra az 1-2 órára. Általában az emberek azért jönnek negatív hangulatban, mert éppen összevesztek a párjukkal, vagy anyagi nehézségeik vannak vagy éppen esik az eső. Minél jobban elfogadod és megérted, hogy ezek az 1 órák az interjúkon csak rólad szólnak, csak a te életedről, annál sikeresebben fogod tudni megmutatni saját magad legjobb oldalát.

Még csak el sem kezdődött a felvételi érdemi része, de mégis az imént taglalt okoknál fogva számos olyan ütközőpontot láthattunk, ami mind lehetőséget biztosít a hibázásra és mindkét fél negatív viszonyulásának az előkészítéséhez. Semmi kétségem, hogy ezek a dolgok hatással vannak rám, a hozzáállásomra, a hangulatomra. De azt is tudom, hogy emiatt a másik oldal időnként flegmának, nemtörődömnek, unszimpatikusnak találhat, hiszen joggal várnák el, hogy pozitívan álljak oda, érdeklődő legyek, akarjam őket megismerni. Ez egy olyan játék, amihez mindkét résztvevő szükséges, ahol mindenki függ valamilyen szinten a másiktól, és ha valaki nem megfelelően csinálja a dolgát, akkor bizony a dolgok hamar negatív fordulatot vehetnek. Én nem találom meg a legjobb munkaerőt, a jelentkezőknek meg nem lesz állása. 

Olyan ez, mint az orvosi rendelőben. Ha a beteg tolakodó, unszimpatikus, értetlenkedő, akkor a nővér is érdektelenné, bunkóvá fog válni. A beteg meg nem kapja meg azt, amit akar. Ha a nővér bunkó, érdektelen a betegek irányába, akkor a betegek akaratlanul is negatívvá fognak válni. Így a nővér nem fogja érteni nap végén, hogy miért tiszta ideg, miért van rossz érzése, mit rontott el. Ha azonban mindkét fél a lehetőségekhez mérten türelmes, megértő, pozitív, akkor a dolgok sokkal gördülékenyebben fognak menni.

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr285627048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lángharcos 2013.11.13. 15:54:24

Kedves posztoló,

Kérdések akkor merülnek fel, ha információhiányos állapotban vagyunk.
Ha nincs pontosan leírva minden a hirdetésben, akkor bizony rákérdezünk. Ha valami nekünk fontos, ami mondjuk nem gyakori igény, rákérdezünk. Mindkettőnknek időt spórolunk meg. Pl. ha én nem mennék egy olyan irodába, ahol 2-3 láncdohányos ülne velem együtt, akkor rákérdeznék erre. Mert oké, hogy nem az irodában dohányoznak, de méterekről büdösek, én meg méterekről finnyás lennék a szemükben.
A másik része: Tudod, hogy hány valós álláshirdetésből mennyi ügynöki megkeresést kapunk? Telefonban, természetesen elhangzik a cégnév (sose hallottam róla, sose jelentkeztem rá), és elhangzik a pozíciónév, de van hogy az se, de jöjjek be interjúra ekkorésekkor. A helyszínen pedig kiderül, hogy biztosítási csalónak kéne mennem, mert ez milyen jól fizet, ha először a rokonaimat, aztán a barátaimat, majd mindenki mást beszervezek.. Az első ilyen pofára esés után bizony az álláskereső alaposan rákérdez az interjú előtt a dolgokra.

Gondolom te megadod a cég nevét a hirdetésben, de általában az sincs megadva. Én megadom nevem, címem, telefonszámomat, bizalmas adataimat, de a másik fél arra se vegye a fáradtságot, hogy "nagy múltú kereskedelmi cégként" megnevezze magát. Talán mert nem nagy és nem kereskedelmi és nem cég.

A ruházattal, pontosságot hiányoló részekkel teljesen egyet tudok érteni.
Sajnos ez is kétoldalú: ezer és egy visszahívást, értesítést ígértek már hr-sek, amik nem történtek meg. Ez valahogy generálja azt, hogyha mégsem érdekli őket az állás, akkor nem szólnak. A másik oldal se szokott, tehát gyorsan ránevelik a munkáltatók a munkavállalót, hogy ez a "kultúra része".
Talán egy egyéb ok, hogy mivel úgyis annyi a jelentkező, és beesik egy késés (mert ha leáll a bkv akkor az tényleg leáll és a ráhagyott idő is kevésnek bizonyul akkor), simán kiszórnak miatta, tehát már kár bemennem, mert már meg lettem ítélve, és innentől hiába próbálok javítani, van kétszáz másik.

Kísérőlevél. Te azt mondod, hat sor elég, ennek a fele a köszönés. Nos, más hr-esek meg azt mondják, hogy írjunk ide egy ütős, fél oldalas motivációs levelet, ahol elmondjuk, hogy ismeretlenül is mennyire kívánjuk testünket a cégen belül tudni, és lelkünk üdvösségéhez szükségünk van erre az állásra, mert így-meg-úgy-meg-amúgy fogunk karrierfejkődni, és ti mennyire de mennyire jól fogtok járni velem.
Azzal is szokták ezt indokolni, hogy ezzel demonstráljuk, hogy tudunk magyarul fogalmazni, mert a most divatos önéletrajz kissé vázlatos.

Tl,dr: A te álláspontod hasznos. De sok munkáltató nem eszerint keres alkalmazottat, és teljesen mások az elvárásai a jelentkezés során (több/kevesebb kommunikációt várnak el) és mivel a rossz munkából (ügynöki, embereket zaklató kereskedelmi) sok van, ezért nekünk a munkavállalóknak is igencsak meg kell szűrnünk a megkereséseket. Legyen az akármilyen sok vagy akármilyen kevés.

Karipapa01 2013.11.13. 15:55:30

@Szelid sunmalac: "...(nincs olyan kigyo,..."
Nyugi, van olyan, de mindegy, most ne keveredjünk ezirányú vitába!!! :) A tisztelet és az alázat között van némi különbség. Én pl. 62 éves létemre tisztelettel beszélgetek mondjuk egy 10 éves gyerekkel, ha ő is tisztel engem. Ő nem tud nekem ártani, én meg neki. Ez egy társadalmi kapcsolat. Alázattal azokkal, akik kárt is tudnak nekem okozni és ezt is elismerem. De nem megalázkodni, nem a jóindulatát elnyerni. Csupán elismerem, hogy ő is erős. És ha ő is úgy érzi, akkor ő is alázattal viselkedik velem, hiszen én is lehetek erős és én is tudok kellemetlenkedni neki. Az alázat csak azt fejezi ki, hogy nem akarok neki (vagy kölcsönösen nem akarunk egymásnak) ártani.

dogbakszi 2013.11.13. 15:57:36

Szarvas Norbert posztjához 3 dolog, amit hozzáfűznék, abból az egyikről nagyon sokan már írtak, s ez az alázat, amit szerintem úgy kellene fogalmazni, hogy kölcsönös tisztelet.
A másodikról is sokan írtak, s mint jelenlegi álláskereső, én is szembesültem vele, az pedig az, hogy a jelenlegi kb 20 bentlévő pályázatomra eddig nagyon kevesen írtak vissza legalább annyit, hogy köszönjük, de a CV-je áttanulmányozása során arra a következtetésre jutottunk, hogy önt nem fogjuk behívni. Igaz ez is besorolható lenne az első csoportba, a kölcsönös tiszteletbe, mert ha valaki jelentkezik egy állásra, akkor el is várhatná ebből adódóan, hogy valamit válaszoljanak rá, hisz a visszajelzésekből tanul.
A harmadik észrevételem pedig az, hogyha valaki olyan munkakörben dolgozott kb 10-20 éven keresztül, ami speciális, annak az új munkahely követelményeit 100%-osan teljesítenie eleve reménytelen. Olyan munkavállaló, akire pontosan illik az összes elvárás, az olyan, mint a fehér holló. S nem látom azt a lehetőséget, hogy ha valaki pl. úgy szeretné az állást megkapni, hogy az elvárások egyik-másik (esetleg nem is olyan fontos) részét már mint állásban lévő tanulhassa meg. Az állást kiírók mindig a tökéletes profit keresik, aki teljesíti az összes kiírt elvárást, és nem foglalkoznak azokkal, akik lehet, hogy mondjuk szakmailag ott vannak a toppon, de mondjuk az előző munkahelyükön nem volt szükséges, hogy nyelvet beszéljenek napi rendszerességgel. Igaz ebben a kérdésben nem a HR dönt, hanem mindig a hirdető cég, aki az elvárásait megfogalmazza. Én csak remélem, hogy ez a gyakorlat változni fog a részükről.

Lángharcos 2013.11.13. 16:08:40

@Szarvas Norbert: Ha valaki Győrből beadta, és te kiírtad, hogy Bp a helyszín, ettől még bőséggel lehet, hogy épp odaköltözni szeretne. De az albérlet árak mellett csak akkor költözik az ember, ha megvan a munka (albérletet általában gyorsan lehet találni).
Viszont pont azért, mert rövid és lényegtelen kommunikációt vársz el "itt vagyon az önéletrajzom csatolva-e", ezért fel se merül benned ez a lehetőség. És így elesel potenciális jó emberektől, pusztán azért, mert a jelenlegi lakcíme négy betűben tér el a Pesttől.

KopaszMercis 2013.11.13. 16:14:31

Jó a cikk…

Mondjuk aki úgy veszi fel a telefont, hogy

-Tessék XY vagyok
A mai világban, az akkora balek, hogy ihaj. Te hívtad őt, te kezdeményezted a beszélgetést, te mutatkozol be, hogy ki vagy, mi vagy, miért telefonálsz és kit keresel, és a hívott fél majd eldönti, hogy méltó vagy-e válaszra.

Ez a valóság. Imádom, amikor hívnak ismeretlen számról és kérdezik, hogy én ki vagyok (bankok rendszeresen csinálják ezt… illetve kiszervezett call centereik) alig lehet kiszedni, hogy melyik bank melyik cég, de én azonosítsam magam. Másik meg (ez már inkább határ eset), de hogy hívnak nem veszem fel, visszahívom őket, és hogy én ki vagyok. Ekkor általában elmondom, hogy az akinek erről a számról volt egy nem fogadott hívása, úgy hogy vagy próbáljuk meg belőni, hogy miről van szó (adott esetben, ugye az lenne a válasz, hogy "HR-es hívásokat inétznek erről telefonról jellemzően" és akkor már is diktálnánam a nevem és az összes adatom, hogyha jelentkeztem melóra), vagy vegyünk érzékeny búcsút egymástól.

Velem is volt olyan régen amúgy, és nem is értem hogy ez a "nem jövök el" ez mi… egyszer behívtam valakit, és nem jött el, fél év múlva ugyanolyan pozit hírdettem, ismét behívtam, ismét igent mondott (az igazat megvallva rászerveztem egy másik jelöltet, és ha megjelent volna, elküldöm a faszba, hogy az interjú fél évvel ezelőtt volt), de ismét nem jött el. Ez már tényleg a full idiotizmus...

Szelid sunmalac 2013.11.13. 16:15:08

@Karipapa01: Mivel tovabbra sem tudunk megegyezni abban, hogy miert is kene egy allaskeresonek alazattal viseltetnie a munkaltato irant (miert lenne alapfelteves barmelyik reszrol, hogy tud artani a masiknak?), ezert jobban erdekelne a kigyos dolog. Melyik az? Oleg jol ismerem a kigyokat, de olyanrol meg nem hallottam, hogy atharapjak az elefant boret. Meg a feketemamba sem.

Karachar Nevian (törölt) 2013.11.13. 16:16:40

Nagyon köszönöm a cikket. Megerősítette bennem azt a régóta formálódó véleményt, hogy minden egyes HR-est árokba kéne lőni Magyarországon.

De persze mit várhatunk, hisz a HR-eket is HR-esek veszik fel...

tavolirokon 2013.11.13. 16:18:33

Posztolonak 2 fo problemaja vilaglik ki az irasabol:

1, soher felvenni egy titkarnot (aka HR asszisztenst), akire rabizhatna az eszt nem igenylo feladatokat, amik az ideje es a turelme 90%-at elviszik. Az kiszorna neki a CV nelkuli jelentkezoket, a burkolo allasra jelentkezo acsokat, behivna telefonon akit kell, es kozben akar szolhat is, hogy a meltosagos urat nem szabad am letegezni, milyen oltozeket tart megfelelonek, es hogy azt szereti, ha az alkalmazottak aktivan kussolnak, de kozben repesnek erte.

2, XIX. szazadi cseledeket akar felvenni.

Azt irja, csak nok jelentkeznek: Valoszinuleg mar a hirdetesebol kivilaglik a mentalitasa, ami amugy onmagaban kifejezetten dicseretes, es ezert csak a legelkeseretedettebbek jelentkeznek, foleg 40 feletti gyerekes nok.

csakhalkanszólok 2013.11.13. 16:20:12

@dogbakszi: +1 Szerintem igen sok ember érzését összefoglaltad.

KopaszMercis 2013.11.13. 16:21:38

@dogbakszi:
Van egy nagyon érdekes történet most az életemben… óriási véletlenek egybeesése, de szakmailag összesodort egy teljesen másik cégnél egy olyan pozicijóú emberrel a sors ilyen együttműködés szintjén, ami pozíciót megpályázott anno a párom. (mielőtt bárki irigykedésre stb gondolna, bár egy jó pozi egy jó cégnél, sokkal testhezállóbb és jobb melót talált a párom, szóval über hepiend a vége, és nem is ebből az aspektusból izgalmas).

beszélgettem azzal az emberrel akit felvettek, hogy ő mégis hogyan mint került oda stb… kiderült, hogy 3-4 hónappal a párom pályázata után került oda egy gigászi IT cégtől (ez ilyen média, TV, tartalom stb cég amiról beszélünk, ahova felvették emberünket a párom helyére). Mondta, hogy azért tartott annyi ideig, mert a kiiíró cég nem engedett az alapfeltételekből nagyon sokáig és kellett 2 év TVs marketing tapasztalat, ami neki ugye nem volt meg. A többi igen. A páromnak az is megvolt, nyelvet is többet és jobban beszélt, végzettsége is jobb, több diplomája is van, ugyanúgy nő és kb ugyanannyi idősek. És a párom be sem hívták az önéletrajza alapján, pedig azért nem egy összegányolt szar, ráadásul az ország legnagyobb cégei egyikének egy olyan emberével nézettem át, aki 5 évig volt HRes nagymufti, és több milliós fizetéssel rendelkező vezetők felvételére mondhatta rá a HR részéről az áment.

Szóval azért vannak fura anomáliák ilyen szempontból is, az alapelvárásokkal kapcsolatban.

Mondjuk az über kedvenc az egy 2009-es ITs álláshírdetés, amit sikerült úgy feladni a HResnek, hogy 5 éves iOS tapasztalattal keresnek programozót… Okos...

KopaszMercis 2013.11.13. 16:22:56

@KopaszMercis:
a lényeg kimaradt… azt mondta a csajszinak aki elvitte a pozit végül a HRs, hogy nem volt egy jelentkező sem aki minden feltételnek megfelelt volna…
izgalmas.

Ginlia 2013.11.13. 16:30:11

@EzVan:): Korábbi hozzászólásaimból kiderül, hogy abban az esetben tartom komolytalannak a bérigényt, amikor nem jól körülhatárolt a feladat és a körülmények. Csak, hogy plasztikus legyek: egy prostituált simán bemondja, hogy bizonyos szolgáltatásokért mit kér. Egy kreatív pozícióban pedig olyan széles a tevékenységi spektrum, hogy vicc azt kérdezni, mennyiért. :)

csakhalkanszólok 2013.11.13. 16:30:58

@KopaszMercis: Csak megerősíteni tudom amit leírtál. A barátom fiát elsőre elutasították (értsd nem kapott semmi visszajelzést), majd 5 hónappal később ugyanazon céghez, ugyanazon meghirdetett (kicsit csökkentett feltételrendszerű) pozícióra, ugyanazt az Önéletrajzot beküldve behívták, két hét alatt felvették, majd elpanaszolták a kollégák, hogy egy éve hiába kerestek bárkit, nem volt még megközelítőleg sem alkalmas jelentkező. No Comment.

2013.11.13. 16:32:54

@jobangel:

Érdemes megnézni a bannerről a honlapjukat, elég sok dologra magyarázatot ad. :)

Különösen érdekes a karrier rovatuk. Kíváncsi vagyok, hogy mi olyan jellemzője lehet az általuk hirdetett pénzügyi közvetítő, marketing menedzser állásoknak, ami jogilag indokolttá teszi az életkor alapú megkülönböztetést a pályázat során (A honlap általam látott állapota szerint 18-26, illetve 20-25 éves jelentkezőket várnak csak).

Mi lehet az a pénzügyi közvetítés vagy marketing, amit egy 32 éves vagy egy 59 éves ne tudna elvégezni?

2013.11.13. 16:41:10

@tff: Azért mert a csávó is annyi, és nyilván nem akarja, hogy odamenjen valami tapasztalt róka, aki lealázza, vagy egy év után viszi a céget mindenestül (bár elég gagyinak tűnik a "cég"). A másik meg, hogy ez valszeg tök egyszerű biztiügynök, meg tukmálós fél-MLM állás, erre csak a másodosztályú egyetemekről kiszédelgett, meg friss OKJ-végzettséggel rendelkező középhülye huszoneleji wannabe-k pályáznak, mert szeretnének pénzügyi/marketing (höhö) területen dolgozni.

KopaszMercis 2013.11.13. 16:42:06

@csakhalkanszólok:
De nem értem, mert ez mégis hogy van… szal tényleg nem értem, mert ez egy őszinte panasz volt a HRs cégnél, hogy hát nem volt olyan jelölt, és a megrendelő cég nem engedett hónapokig a feltételekből. Szóval jelentkezett beküldte, és interjúra sem hívták be.

Közben meg ugye megfelelt… mert az, hogy nem veszik fel, mert a személyes interjú alatt olyan benyomást tett, hogy nem lesz jó.. na bumm, lehet, hogy faszság, de legalább logika van benne. De AZ, hogy megfelel a feltételeknek és még fél év múlva is elkámpicsorodott pofával panaszkodnak, hogy nem volt jó jelölt.

Ha ilyen ezoterikus majom lennék, akkor aszondanám hogy sorsszerűség, mert a csajszi aki megkapta nagyon imádja, és nagyon vágyott rá és jól csinálja és ügyes és szimpi és és és… és a párom is kb a lehető legjobb helyen kötött ki, így ez nagyon pengén alakult, csak fejjel nem birom felfogni ezt.

Szelid sunmalac 2013.11.13. 16:42:15

@wmiki: Meg mindig nincs melod Miki?

2013.11.13. 16:48:40

@KopaszMercis: nyilván azért fordul elő ilyen, mert a jólképzett háer kisasszony maga elé veszi a 80 CV-t, aztán a negyvenediknél már fél négy van, úgyhogy a többit csak átpörgeti, ezsejó, ezsejó, eztúljócsaj, ezkövér, hopp, öt van, kalap-kabát. Másnap meg jelent, hogy határidőre átnéztem mindet, és sajjjnos egy se felelt meg. Más magyarázat nemigen lehet.

Rebelde 2013.11.13. 16:49:19

@Szelid sunmalac:

felvehetnéd süni, szerintem jól kijönnétek :))

vundergraf (törölt) 2013.11.13. 16:49:46

Ritka-nagy bunkó-barom a poszt író HR-es...

Elvan szállva az agya önmagától.
Mintah minimum Döbrögi lenne.

Remélem Lúdas Mátyás helyre rakja egyszer majd az agyát.

Olyan náci céghez ahol ilyen HR-st megtűrnek nem mennék melózni!

Más kérdés, hogy az álláskeresők zöme valójában tényleg nem akar (és tud) melózni és ennek megfelelően áll a dologhoz. Csak egy kis bejárási díjat akar kapni...

A jó HR-es dolga az, hogy dolgozni nem akaró (tudó) birka tömegből kiszúrja a kevéske JÓ alanyt.

Ezért azon siránkozni, hogy sokszáz koszos birka közül kell kikersnie az aranygapjast....

Pont ugyanolyan munkaundort, nihilt és siránkozást mutat, mint amilyet ő ír a jelentkezőkről.

Talán nem kéne azt a HR melót csinálnia,
ami ennyire nem fexik neki...

A zemberek nem fognak kedvéért megváltozni :-)
Pláne nem néznek fel alázatos tisztelettel a magasságos munkadó előmínősítő rabszolgájára.

Ki a pöcsöm egy HR-es ?!
JA, pont olyan senki alklmazott, mint a jelentkezők lesznek.

Akkor meg mire a nagy arc, he ?

Silent Bob 2013.11.13. 16:50:32

@KopaszMercis: Aztán mit veszítesz vele, ha megtudják a neved?

csakhalkanszólok 2013.11.13. 16:53:30

@KopaszMercis: ... és még jó páran nem tudják ezt felfogni, és csak azt igazolja, amit shitgun-írt.

@shitgun: vagy mint régen egy egyetemi oktató ismerősöm, akinek ZH-nál kedvenc kiválasztási megoldása volt, hogy feldobta, amelyik az asztalon maradt az kettes, ami a földre került az egyes.

Szelid sunmalac 2013.11.13. 16:55:08

@Rebelde: Az tuti! Na de mit vallalna el?

KopaszMercis 2013.11.13. 16:55:19

@Silent Bob:
Nyilván nem az ismerőseimtől kérem akik számkijelezve hívnak, hogy jelszóval azonosítsák magukat. Az illem meg a privacy para követeli meg, hogy az azonosítsa magát, aki kezdeményezi az egész hacacárét. Azok az idők, amikor valaki egy vezetékes telefont felvett és bemondta hogy milyen lakás már azért elmúltak.

KopaszMercis 2013.11.13. 16:58:08

@shitgun:

Az a baj, hogy a csajszi akit végül felvettek állítja hogy kurva profi HRes cég, és ő sem értette az egészet. Nyilván valami ilyesmi vezethetett ide, de elvileg ez is ki van zárva. Meg az is fura, hogy ok átfutották, kihagyták, de miért nem nézték át még egyszer, amikor eltelt ismét 2 hónap… szóval magukat szopatták.

Mindegy, ő dolguk.

Silent Bob 2013.11.13. 16:59:28

@KopaszMercis: Nem tudom, én a mobilt meg a céges is úgy veszem fel, hogy tessék xy.
Az ismerősöknek meg úgy köszönök, hogy érezze, hogy tudom ki az. Igazából nem érzem, hogy mit veszíthetek. Ha olyan hív, akivel nem akarok beszélni, akkor elköszönök és leteszem. Mondjuk azt tényleg csípem, mikor felhívnak számkijelzés nélkül a saját bankomtól, hogy "Micike vagyok, kérem azonosítsa magát".

Szelid sunmalac 2013.11.13. 16:59:50

@KopaszMercis: Az elozo cegemhez egy konkret poziciora jelentkeztem. Az elso koron tul voltam, aztan hirtelen abbamaradt a folyamat (belso vitak/penzugy stb.). Majd par honap mulva megkerestek, hogy menjek AC-re. Elmentem. A HR-es kiscsaj jott, hogy akkor lenne egy managmenet trainee pozicio, ami ket ev, aztan manager lennek. Mondtam neki, hogy en nem erre jelentkeztem, hanem az adott poziciora. O arrol nem tud, de ez milyen jo lenne nekem. En ezt ertem, de nem erre jelentkeztem, es ezen en mar kicsit tulleptem.
Harom hetbe telt, mire kibogozta ki vagyok, aztan behivott a leendo fonokom, es egy het mulva munkaba alltam.
Masik tortenet: Jelentkeztem egy adott poziciora egy multi magyarorszagi cegehez. Termeszetesen nem voltam jo, bar hogy miert, az nem derult ki. Kijottem Nemetorszagba, es hogyhogy nem mar Nemetorszagban is keresett a magyar ceg munkaerot, akinek van kello tapasztalata. Persze az en cegem tudta, hogy nekem van, ezert kikozvetitett a magyar cegnek, akik orommel fogadtak, hogy vegre talaltak valakit. Nemet berert, plusz utazasi, lakhatasi es egyeb koltsegekert.

Szelid sunmalac 2013.11.13. 17:01:57

@Rebelde: Reb! Miki meg az alazat! Kulonben is, Tapolcarol o nem mozdul ki! En meg Tapolcan a kis folyon a koipontyokkal es a kornyeken kivul mast nem nagyon kedvelek.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2013.11.13. 17:02:30

Az öltözködésen kár megakadni, senki nem fogja magát lebuktatni azzal a melóhelyén hogy inget vesz fel amikor sosem szokott. Evidens lenne hogy interjúzni megy. Másrészt aki ingbe megy, egyértelmű hogy volt ideje lehetősége felvenni, vagyis munkanélküli.
Erre rá még ingbe is kell feszengenie. Inkább rosszat tesz mint jót saját magának. Természetesen ez az általánosítás is csak annyira igaz mint a fentiek közül bármi.
Másik hogy irtózatosan irritál amikor nem ajánlják fel a tegezést, főleg ha olyan szakmáról van szó ahol senki nem magázza a másikat. Eleve az interjúztatónak a második mondata kell legyen hogy akkor tegezzük egymást. Ezzel már is fel van oldva a konfliktus. A harmadik észrevétel hogy bizony az interjúztatón is szokott látszani hogy már az x-dik interjún van túl, szóval onnét sem mindig adott a lelkesedés.
Az hogy valaki nem meg el az állásinterjúra és nem szól azt eleve bukta de fel kell rá készülni.

Rebelde 2013.11.13. 17:07:58

@Szelid sunmalac:

te tudod, mindenesetre ha szükségetek lesz okj-s piócásemberre, akkor dobj neki egy mailt alázat vs tisztelet jeligével :)

Szelid sunmalac 2013.11.13. 17:11:40

@Kínai cuccok tesztje: Egyreszt sokan vesznek ki szabadsagot ha interjura mennek, pont az altalad is emlitett oltozkodes, illetve a kello felkeszultseg miatt. Masreszt miert lenne baj, ha valaki epp munka nelkul van? Allast keres, tehat eleg nagy esely van ra, hogy azert, mert epp nincs.

röhögő 2013.11.13. 17:12:02

@Don Quixote de la Ferko: Már buktad is az állásinterjút, mert egy szót nem használsz helyesen.
A munkakeresés egy feladat amihez alázattal kell hozzáállni.

Bambano 2013.11.13. 17:12:39

@shitgun: nem, nekem is feltűnt, csak már belefáradtam, hogy én vagyok az ország meg a blog.hu legnagyobb trollja, hogy ilyenekért néha szólok.

röhögő 2013.11.13. 17:13:49

@♔batyu♔: Világos, megmondtad hogy szektás fideszes vagy, nem mertek nem felvenni.

Rebelde 2013.11.13. 17:15:53

@Kínai cuccok tesztje:

"Másrészt aki ingbe megy, egyértelmű hogy volt ideje lehetősége felvenni, vagyis munkanélküli."

ez még általánosításnak is béna, már ne is haragudj, meg mit is szólna az inget viselők/kedvelők szakmai szervezete? :)

ez a ruha téma túl van lihegve állásinterjú kapcsán, aki nem egy barlangban nőtt fel, az fel tud öltözni egy interjúra

Don Quixote de la Ferko 2013.11.13. 17:17:13

@röhögő:

Fentebb sokan leírták, miért csináltál most hülyét magadból.
Mivel nem nézem ki belőled, hogy megtaláld, a megértést meg pláne nem, segítek.
A munkakeresés nem az alázatról szól. Ha neked igen, akkor sajnállak, viszont jó csicska lesz belőled, szóval neked örülni fog valaki.

röhögő 2013.11.13. 17:18:46

@Mária: @smartdrive: Én már csak egy kólát és pattogatott kukoricát kérek! :-))

buday008 2013.11.13. 17:20:05

Eszembe jutott pár gondolat erről a mennyi lesz a fizetés témáról..Most akkor egyik oldalról nézve:Ha az ember jelentkezik egy állásra, valamilyen oknál fogva - mit tudom én ezt tanulta, ez érdekelné, ebben már dolgozott - akkor ne játsza már el a nagy naívat hogy huh de érdekelne ugyan mennyi is lesz, lövésem sincs róla. Hiszen pontosan lehet tudni bizonyos területeken,bizonyos cégeknél milyen értéken mozognak a bérek. főleg az internet világába.Meg aztán lehet én látom rosszul de lassan odajutunk hogy mindenholegyre kevesebb és kb nagyságrendileg ugyanaz. hiszen körülbelül ugyanazt lehet kigazdálkodni az érvényes adószabályok miatt, vagy anyit éri meg adni. Jó,vannak üdítő kivételek ahol jóval többet is adnak pl multik vagy divatszakmák.

Másik oldalról nézve azt is rühellem mikor neki szegezik valakinek a kérdést mennyiért vállalná el..Ebbőla kérdésből szerintem igazán jól kijönni nem lehet... valahol kicsit megalázónak is tartom.A kiszolgáltatott ember agya járjon hogy a másik mennyit mondott, annak kellene alámenni stb stb. Közben meg egy nagy lópikulát kap a cégtől cserébe. nem is ismeri még, vagy bejelentik vagy nem-mer ugye mondani mindent lehet. Nemértem miért kell sokszor az értelmetlen színjáték máraz interjú során is.magam részéről szerencsésebbnek tartom ha a jelöltet olyan veszi fel a hr-essel együtt vagy nélküle aki valóban az adott területen és/vagy vele dolgozna és kerekperec őszintén megmondaná ezt tudjuk ajánlani ezekkel a feltételekkel. mert az iylen álláskereső búlyocska aholmár az elején nem őszinték egymással hamar vissza fog ütni.Mit lehet várni oylantólaki már eleve bizalmatlanul álla céghez de eljátszotta érdekbőa faszagyereket.. Jó amit írtam értelemszerűhogy egy multi műszakjának összeválogatásakor nehezebb kivitelezni, de ott is leet már a területen dolgozot tenni a hr-es mellé. szerintem.

Még valami ha valahol ténylegesen minimálbérért keresnek pl embert vagy annál kevesebbért, vagy annyira keményeka munkafeltételek hogy senki em marad meg csak akis zinte márigénytelen vagy annyira szerencsétlen hogy kell neki az éhenhalás elkerülésére a meló -akkor tudomásul kell venni hogy annyi pénzért "olyan" emberek fognak eleve jelentkezni. Tőlük meg hiába várunkép fogazatot, tiszta szakadás mentes kabátot, normális kézírást adott esetben.s igen őket is kell interjúztatni nemcsak öltönyös i-pades faszagyerekeket xd

MarbleC 2013.11.13. 17:20:50

A sok hülyének, aki még mindig azon van kiakadva, hogy nem válaszolnak a jelentkezésére.

1. Van amikor egy helyre több száz önéletrajz érkezik, szerinted mennyi idő mindenkinek emailt írni vagy ne is mondjam visszahívni? Munkaerőt keresünk nem munkát.

2. Nem lehet, hogy az önéletrajzoddal van a gond? Ha egy csodálatod munkaerő lennél, akkor nem győznéd kapkodni a telefont. Gondolkozz.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2013.11.13. 17:22:24

@Szelid sunmalac: egy interjú kedvéért kivenni egy szabadságot? Vagy esetleg minden cég hozzád alkalmazkodjon? Csak nekem tűnik irreálisnak?

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2013.11.13. 17:23:10

@Rebelde: Azért a munkakörök nagy része nem inghez kötött.

KopaszMercis 2013.11.13. 17:23:55

@Silent Bob:
Várj várj… ha te úgy szereted felvenni a telefont attól te nem vagy hülye. Ez a te stílusod, lelked rajta. Én azt mondom, hogy az a hülye aki azt várja el, hogy neki bemutatkozzanak azonnal amikor idegenként telefonál.

Ez azért marhára nem ugyanaz.

Én nem szeretek idegeneknek bemutatkozni, mert senkinek akiről én nem tudom hogy kicsoda vagy miért telefonál nincsen alanyi jogon köze ahhoz, hogy mit akar. Én amikor telefonálok, azzal kezdem, hogy bemutatkozom, és elmondom, hogy miért telefonáltam, (esetleg kinek a megbízásából) és kit keresek, és ha nem kibaszás azzal akit keresek, akkor azt is, hogy miért őt keresem. Nyilván, ha valakinek megtalálnám, a "Gyűlölöm a feleségemet, válni akarok mit tegyek?" című könyvét és felhívnám az otthoni telefonján, hogy visszaadjam neki, akkor nem mondanám el az asszonynak, hogy milyen ügyben telefonálok.

Karipapa01 2013.11.13. 17:27:15

@Szelid sunmalac: pl. a gaboni vipera. A kb. 4-5 cm.-es méregfoga hosszabb, mint az elefánt kb. 2,5 cm.-es bőrvastagsága. De a rövidebb fogú kígyók sem veszélytelenek, mert gondolom te is tudod, hogy nem kell a 2,5 cm-t átharapni, mivel már az irha rétegben is találhatók vérerek. Az elefánt meg nem fog elszaladni a segélyhelyre ellenszérumért. De ha nem is pusztul el tőle (bár a gaboni vipera mérge nem fél konyak), súlyos kellemetlenségeket okozhat, amit az elefánt nem szeret. Mindenesetre jó veled beszélgetni :)Tisztellek!

röhögő 2013.11.13. 17:29:05

@Don Quixote de la Ferko: Fentebb sokan leírták, miért csináltál most hülyét magadból.
Mivel nem nézem ki belőled, hogy megtaláld, a megértést meg pláne nem, segítek.
A munkakeresés az alázatról szól. Ha neked igen, akkor sajnállak, viszont jó munkanélküli lesz belőled, szóval majd éhezel.
Én egész életemben eddig az átlagfizetés többszörösét kerestem, mindig kötetlen munkaidőben és soha nem voltam még munka nélkül. Mindig az a szakértő voltam, akit megkerestek a munkával.

Don Quixote de la Ferko 2013.11.13. 17:29:59

@MarbleC:

1. A körlevelek és adatbázisok korában? Mennyi lehet, úgy 10 másodperc?
Igaz, ez azt feltételezi, hogy a HR-es észlény tudja kezelni az alapvető adatbázis-kezelőket, szövegszerkesztőket, és a beérkező leveleknél szán mindegyiknél kb. 4-5 másodpercet a rendszerezésre.

Don Quixote de la Ferko 2013.11.13. 17:32:58

@röhögő:
Leszarom a fizetésedet veled együtt. Nagy baj? Nem venném a szívemre, ha rosszul aludnál és telesírnád a párnádat, mert valaki tojik rád és a függetlenségedre.

Don Quixote de la Ferko 2013.11.13. 17:34:22

@röhögő:

"A munkakeresés az alázatról szól. Ha neked igen, akkor sajnállak, viszont jó munkanélküli lesz belőled, szóval majd éhezel."

Ez tetszett. Ismét hülyét csináltál magadból. Nem segítek, rád hagyom, hogyan.

Szelid sunmalac 2013.11.13. 17:36:43

@Bambano: Tehat oteves munkatapasztalata van, es ket befejezetlen felsooktatasa. Es osztja az eszt...

@buday008: Pedig meglepodnel hany cegnel vannak eltevedve a kulonbozo munkak arat illetoen! Ugyanis ok sem neznek korul a piacon, hanem azt mondjak, nekem ennyim van ra, ennyiert kell talani embert. Az tok mindegy, hogy egybkent egy olyan pozicioba mondjuk otszorannyiert mennek el.

@wmіkі: oooo....koszonom az update-et, de ez mar eleg regi bejegyzes.

@Karipapa01: Kozben en is utanajartam. A vipera stimmel, illetve jol sejtettem a mambat is. De alapvetoen ket helyen tudja megsebezni, a labujjak kozt, ahol a korom a borrel talalkozik, illetve az ormanyan, ahol vekonyabb a bor.
Ha ezt a ket pontot sikerul eltalalni, akkor is kell, hogy legyen eleg merge, hogy egy elefant belepusztuljon. De ezeknek az eseteknek akkora az eselye, mint hogy a fejedre esik egy meteor hazafele menet. Inkabb a kigyok szoktak porul jarni.
A tisztelet kolcsonos!

@röhögő: Szerintem meg mindig felreertes van a tsiztelet es az alazat jelentese kozt.

nyelv-ész 2013.11.13. 17:40:14

Egyre inkább az a benyomásom, hogy a HR-es szakma egy olyan áltudományos ködfejlesztés, ami fényévekre van a magyar rögvalóságtól. (Bizonyára vannak kivételek, ők is csak azért, hogy erősítsék a szabályt.)

Az általuk felállított szabályrendszer azért szükséges, mert így egy csomó fontoskodással el tudják leplezni azt, hogy:

1. - fingjuk nincs arról, milyen munkakörben mit kell csinálni a saját cégüknél

2. - fingjuk nincs arról, hogy adott munkakör mennyire értékes, vagy mennyire kulcspozíció a saját cégüknél (esetleg Hay besorolást vagy egyéb ostobaságot bevetnek, de ez is csak néhány multinál van)

3.- fingjuk nincs arról, hogy az adott munkakörre pályázóktól milyen képzettséget, szakmai előéletet kell elvárniuk

4. - fingjuk nincs arról, hogy a jelentkezők CV-jében és az interjún állított szakmai kvalitások megfelelnek-e az elvárásoknak

Emiatt mindenféle "személyzetkiválasztási módszereket" vetnek be, ami maximum arra alkalmas, hogy tényleg ne pszichopaták legyenek a Tesco árufeltöltők, akik üvegcserepet nyomnak a zsemlébe.
Ugyanakkor fenti negatívumok teljes tudatában úgy viselkednek, mint Döbrögi, és a jelentkezőket alázatos jobbágyként kezelik. Aki nem csatlakozik gyermeteg játékukhoz, azt már első körben kihajítják, hogy az illetőnek ne is legyen esélye szakmai rátermettségét bizonyítani.

Petyat 2013.11.13. 17:41:30

"A jelentkező e-mail-ben szigorúan magázódunk, törekszünk a rövidségre és a lényegre. Megszólításként kifejezetten az adott céget/HR-est szólítjuk meg, kerüljük az általánosítást."

Az álláshirdetések többségében nincs feltüntetve sem cégnév sem kapcsolattartó. A legtöbb pályázatot úgy kell elküldeni, hogy "Tisztelt címzett!", ami állítólag ciki duma, de mit csináljon az ember, ha csak annyit tud, hogy a szakmájában keres alkalmazottat egy titokzatos idegen.

A többit már el sem olvasom.

Zöldövezeti 2013.11.13. 17:45:28

@Szelid sunmalac: Így van. Aki 300 -ból nem tud választani azzal szintén baj van !!

Twisk 2013.11.13. 17:47:21

Nem olvastam végig az összes kommentet, lehet ismételni fogok, előre elnézést. Személyes kedvenceim:
1. "Küldök ide is egy önéletrajzot." Magyarul: arra nem veszi a jelentkező a fáradtságot, hogy feltüntesse az általa megpályázott munkakört, jelezze, hogy hol találta a hirdetést, stb.
2. "Ide ez is jó lesz." Azaz, az sem baj, ha a dátum az önéletrajz végén fél évvel ezelőtti. (nálam bukta, ez figyelmetlenség, nemtörődömség)
3. "Alkalmazkodj hozzám, ha akarsz engem." Erre több eset is létezik, a soha fel nem vett telefon, vagy a véletlenül sem hív vissza. Vagy. Felveszi, elmondom ki vagyok, mit akarok, szeretnék vele személyesen találkozni. Válasz: Holnap? Az nem jó.... esetleg holnapután, de csak kettő után, és ugye hamar végzünk?
4. "Jobb ha tudod, kelendő vagyok." Rögtön a második percben a tudtomra adja, ma már volt több interjún, holnap is megy, majd hív, ha minket választott. (Na, neeee.....)
5. "Nem bízom meg benned." Ebből a fajtából az utolsó bele akart nézni a gépembe, hogy biztos azt a csatolmányt néztem-e meg, amit ő küldött.
6. "Két éve nincs munkám, dolgoznék bármi áron." De nem két műszakban, nem kezd reggel 7-kor, nem dolgozik hétvégén és az ünnepek alatt, és hány nap szabadság jár egy hónap ledolgozott munka után?
7. "Az összes végzettséggel rendelkezem." Csak még nem kaptam meg nyelvvizsga híján a diplomámat, de majd a következő félévben megyek nyelvvizsgára, mert drága, meg eddig az álláskeresés miatt nem volt időm tanulni rá. (Miért munka mellett lesz időd??????)
És folytathatnám reggelig. Minden alkalommal feljegyzek magamnak kb. 50 tanulságot, hogy ha egyszer én fogok állást keresni, mit NE tegyek.

Bambano 2013.11.13. 17:52:09

@nyelv-ész: nem, a hr egy nagyon komoly szakma, és nagyon komolyan is lehetne csinálni, csak ez itthon nem divat. Minimum rendes mateket kellene hozzá tanulni, kis pszichológiát, szociológiát, ilyesmit, meg utána beleásni magad a cégbe, amelyiknél hr-es vagy.

A hr nálunk sok ok miatt van ekkora katyvaszban, az egyik, hogy a módszerváltás előtt minden "hr"-es (akkori nevén. személyzetis) pártember volt. A módszerváltáskor ezeket mindenhonnan kivágták a fenébe, így hirtelen komplett szakma szűnt meg átmenetileg. Utána jött a vadkapitalizmus, egyrészt azt vettek fel, akit sikerült, másrészt az lett a hr-es, aki rosszkor volt rossz helyen.

Csak mostanában, lassan 25 évvel a módszerváltás után jutunk el oda, hogy már van jó hr-es képzés is, ahol meg lehetne tanítani az elméletet és van néhány jó hr-es, aki mentorálhatná ezeket a tanulókat, hogy a gyakorlatból is ragadjon rájuk valami.

Szóval arra számítok, hogy még 10-15 évig kupleráj lesz itt, nem hr.

Szelid sunmalac 2013.11.13. 17:58:33

@Twisk:
1. Igen, Magyarorszagon kenytelen vagy elkuldeni tobbszaz helyre, mert mint latod, a HR-esek majd mindenhol olyanok, mint Jobangel, meg a Szarvas. Igen, tobbszazbol jo, ha partizre egyaltalan valaszolnak.
2. Mert fel ev ota gyokeresen megvaltozott a tapasztalata, illetve harom uj munkahelyen is dolgozott
3. Ha meg van allasa, akkor azt szeretne megtartani amig nem talal masikat. Nem fog felmondani egy bizonytalan interju remenyeben, a szabadsagait pedig mar lehet kivette.
4. Ha specialis tudasrol beszelunk, teljesen jogos. Miert csak a munkahely lehet kelendo? Csak a HR-es lehet fontos?
5. Lasd korabbi peldamat, ahol a HR-esnek fogalma sem volt mire jelentkeztem, mindenaron egy masik, alacsonyabb poziciot akart ramtukmalni
6. Dolgozni szeretne, nem rabszolganak menni. Menj be egy munkanelkuli hivatalba ket diplomaval es harom aktiv idegennyelvtudassal, majd jol elkuldenek arkot asni heti het napon, de a pofad befogod rabszolga!
7. A kedves posztolo a mai napig nem vegzett el egyetlen egyetemet vagy foiskolat, itt meg osztja az eszt, hogy mekkora kiraly es o a cegvezeto.
De sorolhatnam reggelig.

csakhalkanszólok 2013.11.13. 18:00:31

@MarbleC: "Nem lehet, hogy az önéletrajzoddal van a gond? Ha egy csodálatod munkaerő lennél, akkor nem győznéd kapkodni a telefont."

Azért van itt jó pár ember, aki korábban leírta, hogy nem feltétlenül.
Én is kipróbáltam jó pár módszert, önéletrajzot, profi segítséget, multis HR vezető segítségét (sajna ők messze voltak, nem költöztem volna), stb, stb és nyugodtan mondhatom: a tuti önéletrajz - hasra ütök - 30%, az HR-os felkészültsége: 20%, az HR-os hangulata: 50%.

Másrészt egy sor álláshirdetést - a fene tudja megérteni mi a francért - külsős HR cégeken keresztül futtatnak, így gondolom azért mindenki "jól jár", csak a lényeget, a későbbi potenciális profittermelőt nézik parizer alapanyagnak.

És igen, ha azt akarom hogy a tehén tejet adjon, kedvesen kell vele bánnom, ha azt akarom hogy legyen munkavállalói adatbázisom, akkor mindenféle szépet kell ígérnem, ha azt akarom hogy mindig legyen elég merítés egy hirdetésre - na akkor nem kell sok mindent csinálnom: van elég álláskereső.

Az igazamat csak az tudná valójában igazolni, ha mondjuk 5% lenne a munkanélküliség, és 5% a gazdasági növekedés, és a cégek fulladoznának a munkáshiányban. Egy pillatan alatt megváltozna az az önéletrajzzal, az HR-os teljesítménnyel, az öltözködéssel kapcsolatos elvárás.

Nem téged akartalak bántani, csak bánt bármelyik oldalról az általánosítás.

nyelv-ész 2013.11.13. 18:04:48

@Bambano: pontosan, a "beleásni magát a cégbe" az, amit a HR-esek valahogy nem tartanak fontosnak. Szerencsémre anno engem is egy szakmai vezető interjúztatott, és később, mikor nekem kellett embereket felvennem, szintén HR-es közreműködése nélkül interjúztattam. Egy fél óra beszélgetés a szakmáról, plusz egy szakmai teszt kitöltése tökéletesen kiadta a megfelelő embereket.

Nem volt szerepjáték, pszichoteszt meg profil alkotás, ezek az emberek mégis beváltak a cégnél. És nem azért, mert akkora nagy tálentum vagyok, hanem mert elhagytuk a felesleges köröket, és a szakmai rátermettséget vizsgáltuk, nem pedig azt, hogy mit olvas ki a pályázó egy tintapacából.

MarbleC 2013.11.13. 18:12:17

@Don Quixote de la Ferko:
Egy apróságot elfelejtettél, az adatbázis fel is kell vinni.

csakhalkanszólok 2013.11.13. 18:12:37

@Twisk: Hát nem csökkentetted a szakadékot :-)

Könyörgöm, arra adjatok már választ, hogy amikor a LEÍRT elvárásoknak valaki 100%-ban megfelel, akkor mi a bánatos fűzfán fütyülő rézangyaláért nem kap még annyit sem hogy "Dögölj meg, rád éppen 17:01-kor jutott volna időm, így egyből a kukába dobtalak!" ?

Ne menjen HR-os nak aki nem tud emberekkel bánni, annak pont jó a TESCO-s árufeltöltő pozíció, persze ha nem pszichopata hogy patkánymérget tegyen az áruba.

Nehéz HR-osnak lenni? Nyugi az általatok baromi nehezen felvett soron dolgozónak is nehéz folyamatosan 200%-ot teljesítenie nyugati kollégájának 20%-os béréért. De gondolom neki ezt alázattal kell tennie előttetek.

Silent Bob 2013.11.13. 18:13:43

@KopaszMercis: Nyilván úgy csinálom, ahogy nekem kényelmes, csak szeretem megérteni a másik oldalt is, ezért kérdeztem. :)

neoteny · http://word.blog.hu 2013.11.13. 18:14:58

A Wikiszótár.hu szerint:

alázat:

1. A tetteiért elismerést, kitüntetést nem igénylő szerénység.

2. Saját akaratának másokétól függővé tétele.

tisztelet:

1. csodálat érzése valaki iránt a tulajdonságai, tudása vagy hozzáértése miatt.

2. Valaki iránt tanúsított nagyrabecsülés.

3. Külső jel, mely által valaki iránt nagyrabecsülésünket nyilatkoztatjuk ki.

udvariasság:

1. valakinek az a tulajdonsága, hogy eleget tesz a társadalomban elfogadott szokásoknak, amelyekkel az emberek a tiszteletüket fejezik ki.

----

Ha valaki 'alázatosan' viselkedik, akkor önmagát helyezi a csicska pozícióba.

A 'tisztelet' feltételezi hogy a nagyrabecsülésnek van alapja; ez nehezen képzelhető el első találkozás esetén (mondjuk ha valaki egy elért eredményei okán közismert emberrel találkozik először, akkor indokolt lehet a tisztelet, de ez viszonylag ritkán fordul elő álláskeresés és -interjúk során).

Ezért lényeges (szerintem) az 'udvariasság': megadni a tisztelet _formáit_ anélkül, hogy a tisztelet szükségszerűen fennállna. Ha interjúra megyek, előfordulhat hogy egy gyenge interperszonális képességekkel rendelkező, szakmailag sem túl kompetens személy fog interjúztatni: nincs igazán mit tisztelnem benne. De "az élet nem olyan rövid hogy ne érjünk rá udvariasnak lenni": teljesen szükségtelen hogy kimutassam a negatív véleményemet (a tiszteletem hiányát) egy interjúztatónak, különösen ha nem vele vagy az ő beosztottjaként dolgoznék majd az esetleges állásban. Nem kell sem alázattal viselkednem, sem tisztelettel: elég udvariasnak lennem, és közben gondolhatom magamban: "mekkora felfújt hólyag a szentem!"

Nem szükséges hogy feszültség legyen az alázat-tisztelet (vagy ezek hiánya) kérdéskörben: az udvariasság hatékonyan működik anélkül, hogy bárkinek "inautentikusan" kellene viselkednie.

MarbleC 2013.11.13. 18:18:26

@csakhalkanszólok: Mellesleg én jelenleg irodavezetőt és kereskedelmi asszisztenst keresek angol nyelvtudással, némi lojalitással fűszerezve.

Nem igazán látom a végét még a jelentkezőknek, ezért nem nyilatkozom, de nem vagyok feldobva.

A csúcs eddig egy a fényképes önéletrajz értelmezése egy csatolt nyaralási fotó formájában.

Egyébként mi a fenéért akar mindenki nagy céghez menni, ahol tényleg a HR-sel kell megküzdeni első körben?

Én két évig dolgoztam multinál, elég is volt.

Nem lenne jobb egy magyar cég, ahol tudják a nevét az összes kollégának és valódi feladatokat kell megoldani nem meetingről meetingre járkálni.

Zöldövezeti 2013.11.13. 18:25:56

@Don Quixote de la Ferko: te meg egy mocskos kummunista , mondanám !

Zöldövezeti 2013.11.13. 18:30:19

@csakhalkanszólok: jó tipp elmegyek teskósnak !
habár én már 55 éve kacérkodtan a fagyállós gondolattal, de eddig még nem tettem meg.
tehát az atescós akkor terrorista lenne, ha viszont van konkrét célszemély akkor meg bosszúálló !

csakhalkanszólok 2013.11.13. 18:30:36

@MarbleC: Én momentán nem ragaszkodom a multihoz - sőt - de egy kisvárosban élek, és nem írom le a lehetőségeket. Költözni? Tudom hogy ez lenne az elvárás, de a végén a cégek kedvéért úgy leszünk mint a batyus cigányok.

Sok sikert, és jó humorérzéket a kereséshez. Lehet hogy a fényképpel karriercélt akart megmutatni: "Olyan helyen szeretnék dolgozni, ahol évente 3 hetet gondtalan nyaralással is eltölthetek!".

Zöldövezeti 2013.11.13. 18:31:07

A tescósokat milyen piáros veszi fel ?

csakhalkanszólok 2013.11.13. 18:32:01

@Zöldövezeti: Utolsó mondatot megfejtésén még dolgozom, humorérzéked piros ponttal értékelem :D

Bambano 2013.11.13. 18:32:43

@csakhalkanszólok: ha nincs a hr mögött rendes it támogatás, akkor két dologért nem adnak választ:
- pihenteti a második-harmadik jelöltet annak érdekében, hogyha a kiválasztott nem válna be, legyen újabb. hogy ezt a tényt miért nem lehet megírni, azt nem tudom.
- túl sok munka elküldeni a levelet, még akkor is, ha formalevél, személyeset meg pláne.

Erre mondhatnád, hogy egy levél megírása nem nagy durranás, ez tény, viszont a címlista összeállítása, ahova el kellene küldeni úgy, hogy utána ne diszkózzanak a vírusok, ahhoz már idő és ész is kell.

Legrosszabb esetben kapsz egy köteg önéletrajzot papíron, ahonnan kézzel kellene beírni egy listába a pályázó email címét. Erre egy nagyobb jelentkezésnél akár fél napja is rámehet és ezt senki sem fizeti meg.

Még rosszabb esetben a cégnél levő hr-es nem is tudja az elérhetőségedet, mert a fejvadász kivakarta a cv-dből, nehogy az ő megkerülésével találjon meg a cég, mert akkor ugrik a megbízási díja.

Ha meg szerencséd van, és elektronikusan kaptad a cv-ket, akkor is nagy meló sorban megnyitni többszáz cv-t, kimásolni belőle az email címet és összeállítani a listát.

Erre van a nagy cégeknél, ahol már megéri bevezetni a sap-ot, karrierportál. (vagy oracle karrierportál).

A teszkót pont nem kéne szidni, kimagaslóan az egyik legjobb hr munkát végző, Magyarországon tevékenykedő vállalat. Tegyük hozzá, mivel a náluk kínált állások zöme elég szemét állás, sokkal több kihívással küzdenek, mint más, nem hasonló cégek.

Bambano 2013.11.13. 18:34:02

@MarbleC: a lojalitással meg az a baj, hogy kirúgnak, mert a céghez vagy lojális...

Augustin 2013.11.13. 18:36:48

tényleg vannak gáz dolgok, amiket a munkavállalókról ír, de elfelejti, hogy nemcsak a mv. felvételizik a cégnél, hanem a cég is a leendő munkavállalónál, mivel nem mindenki kétségbeesett munkavállaló, ezért van, aki válogat, és ha nem jön be a modora a posztolónak, akkor továbblép.

Don Quixote de la Ferko 2013.11.13. 18:41:00

@MarbleC:

Egyszer.
Utána tölteni, mint írtam, levelenként 4-5 másodperc. Ha nem tévedek, a HR-es valaminek ez a dolga, ha a saját munkáját nem tudja egy "diplomás" valami megkönnyíteni, akkor ne sírjon.

csakhalkanszólok 2013.11.13. 18:54:15

@Bambano: "ha nincs a hr mögött rendes it támogatás" - Értem én, de én legyek tuti, mindenre tökéletes munkavállaló egy olyan cégnél, ahol rendes IT támogatásra sem tellik?

"ahhoz már idő és ész is kell." - A hangsúly az "ész is kell"-en van számomra. De akkor miért ők döntenek a sorsomról?

"Legrosszabb esetben kapsz egy köteg önéletrajzot papíron" - Lásd első bekezdés. Én digitálisan küldtem el, ez tényleg az én problémám? Személyesen sajnálom, de nem jobban mint az HR-os engem, amikor infó nélkül hagy, vagy kukáz indokolatlanul.

"mert a fejvadász kivakarta a cv-dből" - Egyet értünk. Ki az összes közvetítő ingyenélő, szakmailag alkalmatlan céggel. :-) Miért nem adjátok meg a cég nevét, és akkor közvetlenül neked küldöm!

"nagy meló sorban megnyitni több száz cv-t, kimásolni belőle az email címet és összeállítani a listát." - korábban javasoltam - küldjetek minden jelentkezőnek egy xls-filet, amit ki kell tölteni, nektek meg egy kis egyszerű alkalmazással összefésülni? Nem megy? Nehéz dolog, de akkor nem vagytok alkalmasak a feladatra. Kb. ugyanúgy mint egy magyar környezetben, magyar kollégákkal dolgozó diplomás, aki nem beszél anyanyelvi szinten három európai nyelvet. Aki érti érti..

"ahol már megéri bevezetni" - ahol meg nem éri meg, ott el kellene kezdeni emberként kezelni a munkavállalókat, hátha egyszer megéri költeni ezekre :-)

"A teszkót pont nem kéne szidni" nem volt szándékomban, én mint alulfizetett és nem túl nagy felkészültségű munka szinonimájaként említettem az árufeltöltő pozíciót. Kövezz meg, nálunk így hívják :-).

Nem kötekedni akartam, csak kiemelni, innen nézve ugyanúgy van mindenre válasz. Ettől még a szakadék egyre tágul, és nem a munkakeresők miatt szerintem.

Bambano 2013.11.13. 19:23:17

@csakhalkanszólok: én sem vagyok elégedett a hr-rel, en-bloc, de ettől még van egy-két kivétel. persze az, hogy egy országban, ahol többtízezer kisebb-nagyobb cég van, tudok mondani összesen 1-2 kivételt, az eléggé tragédia.

röhögő 2013.11.13. 19:26:15

@Don Quixote de la Ferko: Hülyét te csináltál magadból, a poszt első beszólásaként. Önérzetes munkát kereső éhezzen otthon. Huh, de szívesen kibasználak, amikor programozókat veszek fel! :-))

Don Quixote de la Ferko 2013.11.13. 20:20:13

@röhögő:

Esélytelen. Előbb vágnálak pofán és hagynálak ott.
Arról nem is beszélve, mindenki programozónak születik, de van aki nem reked meg azon a szinten, hanem továbbtanul. Mint én is. Szóval ne reménykedj, én nem fogok neked gazsulálni egy állásért, csicskáztasd a kutyád, vagy azt aki hagyja.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.11.13. 20:32:03

**
azért nagy szerencse, hogy az ilyen index címlapos bérblogok, egész nap ráérő kommentelői mennyire tele vannak alázattal ^^

ez jól látszik a visszafogott, személyeskedéstől mentes hsz.-eiken **

PomberMaci 2013.11.13. 22:08:40

Olvasom itt a síró-rívó HR-eseket, hogy"jákkistenem, azok a cúúúna munkakeresők annyi papírt küldenek meg effélék..."

Fehérember lakta országban már rég minden ilyen helyen ott van a gomb, hogy "LinkedIn", azaz a LinkedIn profilommal jelentkezhetek be az állásra.

Ez azért is jó, mert tudom, hogy megkapták. S ha megkapták, akkor nem azért nem válaszolnak mert nem kapták meg, meg nem is azért mert tahók, hanem mert nem én kellek.

Úgyhogy LinkedIn-re fel, HR-es urak és hölgyek!

P.S.: Ja, ott angolul vannak fenn a dolgaim, úgyhogy tessenek megtanulni a nyelvet is hozzá.:-)))

PomberMaci 2013.11.13. 23:07:34

@Tommy V.: Tusé, möszijő lö kandúr! :-)))

Késapati Tamás 2013.11.14. 01:58:39

@wmiki: ugye miki?!? szerintem is...

2013.11.14. 03:23:54

Egyetértek azzal hogy jó benyomást kell kelteni az álláskeresőnek de az sztem hülyeség (és egy régi klisé) hogy az első pár másodpercben dől el a "szimpátia faktor". Szóval külső tényezők alapján itéled meg a jelenkezőt, az interjú maga már nem is számit? Én a vállalat helyében nem alkalmaznék HR szakembert akinek ilyen előitéletei vannak.

PomberMaci 2013.11.14. 09:49:00

@Frőczy Sanyi: Nézd... már Petőfi Sándor is megmondta, hogy az interneten leírt dolgokat nem kell mindig készpénznek venni...

Frőczy Sanyi 2013.11.14. 11:21:36

Segítség, eltûnnek a kommentek! Miért?

Szarvas Norbert 2013.11.14. 11:25:55

@Frőczy Sanyi:

megsérteni a másik magánszféráját,ide nem illő adatokat közölni lejáratáshoz aminek egyébként semmi köze a cikkhez tilos! A továbbiakban automatikus kizárás jár érte a blog-ból

mekkamakka 2013.11.14. 14:02:46

Kedves Norbert! Nagyon érdekes amit írtál, elgondolkodtató. Sajnos - ahogy a hozzászólásokból is kiderül - nem közelednek egymáshoz az álláspontok. Pedig rá kellene jönnie mindkét oldalnak (álláskereső és HR-es oldal), hogy nem ellenfelet kell látnunk a másikban, hanem partnerséget, a megfelelő tisztelet megadásával.

Voszi 2013.11.14. 16:07:44

Tisztelt Szarvas Norbert!

Több mint 30 éves szakmai múlttal rendelkező szoftverfejlestő vagyok.

Elolvastam a blogját és szeretnék néhány megjegyzést fűzni hozzá.

Nos, szerintem lehetne írni arról is egy szép blogot, hogy miért rossz a magyar fejvadászok/recruiterek (ne adj Isten cégvezetők) mentalitása. Néhány szempont, mindegyik saját tapasztalatom:

1. A beküldött pályázatokra jó, ha 5%-ban érkezik egy általában szoftveresen generált levél, hogy a pályázók nagy száma miatt türelmemet kérik, majd értesítenek, bla-bla-bla.

2. Számos álláskereső portál úgy működik, hogy a pályázónak ki kell töltenie egy nyomtatványt, hogy milyen szakmai ismeretekkel rendelkezik: ezek általában listából választható elemek. Sok kérdőívről az a benyomásom, hogy aki összeállította, az szakmailag nem túl tájékozott vagy pedig a lista min. tíz évvel ezelőtt készült. Az utóbbi időben napi rendszerességgel kaptam egy egyébként nagyon jó nevű ügynökségtől állásajánlatokat, mindegyikben C# tudással rendelkező programozót kerestek. Mindennek az volt oka, hogy az ismert programnyelvek legördülő listájában egy sorban szerepelt a C, C++, C#. Nem lepett meg különösebben a dolog, mert tudom, hogy a kiküldött állásajánlatot egy szoftver állította elő. (Ebből persze az is kiderül, hogy a kérdőív mellé feltöltött saját CV-met még soha senki nem olvasta el.)
Minden esetre vettem a bátorságot, és írtam az ügynökség egyik alkalmazottjának egy nagyon udvarias levelet, hogy talán módosítani kellene a kérdőíven, mert ugyan igaz, hogy a C, C++ és a C# egy tőről fakad, de ebből nem következik, hogy aki gyakorlott C++ programozó, az egyben C# profi is. Már csak azért sem, mert a C# szorosan kötődik a Microsofthoz, míg a C++ platform független.
Levemre semmilyen választ nem kaptam és továbbra is jöttek a jobbnál-jobb C#-os állásajánlatok. Ezek után kicsit ideges lettem és a korábban megírt levelemet forwardoltam az ügynökség másik alkalmazottjának. Vele szerencsém volt, ő ugyanis válaszolt. Udvariasan közölte, hogy ha valami nem tetszik, akkor töröljem a regisztrációmat! És ez Magyarország egyik legprofibb állásközvetítője az IT területén!

3. Hasonló tapasztalataim voltak adatbázis kezelők területén is. Számtalan állásközvetítő van, amelyik még az életben nem hallott a szabadon felhasználható (GNU licenc) Firebird adatbázis kezelőről.Nem egy játékszerről van szó, a legutolsó munkahelyemen több GB-os adatbázisokat használnak, nagyon kiélezett üzemi körülmények mellet (gépármű flottakövetés).

4. Mi az oka annak, hogy miközben hat állásközvetítőnél vagyok regisztrálva és naponta kapom a hírleveleket, ugyanazokat a pozíciókat hirdetik már hetek, néha hónapok óta? Ha kíváncsi rá, tudok konkrét példát említeni, csak nem szeretnék jogi bonyodalmakat magamnak. Arra is tudok példát, hogy lejárt a meghirdetett jelentkezési határidő, ezután újból megjelenik a hirdetés, új határidővel. Ráadásul egy nagyon jó nevű cégnél. Hogy lehet, hogy egy mindenféle jóval kecsegtető cég, különösebb speciális ismeretek követelménye nélkül, hónapok óta nem talál embert egy pozícióra?

Voszkovenkó István

Voszi 2013.11.14. 16:09:18

Most pedig néhány szót az átlagos recruiter viselkedéséről.

5. Mi az oka és értelme annak, hogy ha netalán- tán felhívnak telefonon, hogy érdekel-e egy pozíció egy nagy múltú cégnél és rákérdezek a cég nevére, akkor titokzatosan közlik, hogy azt nem árulhatják el. Miért? Szégyelli a cég, hogy fejlődik és új munkatársakra van szüksége? Netán attól tart, hogy magam helyett rájuk szabadítok száz botcsinálta hobbyprogramozót? Mi érdekem fűződne hozzá?
Mellesleg tőlünk nyugatabbra nagyon gyakori, hogy a cégek úgy jelentetnek meg egy álláshirdetést, hogy rögtön odaírják a várható jövedelmet is.

6. És egyáltalán: mi ez a magyar gyakorlat, hogy az állásközvetítő ill. a munkáltató mindent tudni akar rólam, én viszont semmit sem tudhatok a majdani munkaadómról? Mi van akkor, ha jártam már a munkaadónál interjún, és nem nyertük el egymás tetszését? Csak ezért öltözzek ki és menjek el az állásközvetítőhöz beszélgetni, hogy azután kiderüljön, hogy már jártam ott?
Hasonlóképp: hogy jön egy cégvezető ahhoz, hogy az interjún többször hangsúlyosan elejtse azt a megjegyzést, hogy ől nagyon szeretnek benn lenni a munkahelyen, még hétvégéken is.

7. Biztos vagyok benne, hogy az állásközvetítésnek nagyon jól kidolgozott "elmélete" van, létjogosultságát valószínűleg számtalan, részlehajlás nélküli "független" tanulmány és statisztika bizonyítja. Leveszik az előválogatás terhét a majdani főnökről, igyekeznek a legalkalmasabb jelölteket megtalálni, stb. Ráadásul a jelenlegi nagyvállalati hierarchiák is olyanok, hogy szinte elijesztik a vezetőket attól, hogy saját maguk szervezzék meg a munkacsoportjukat. Tapasztalatom szerint minél nagyobb egy cég (én kétszemélyes Bt.-től kezdve többszázezres multinacinonális konszernig mindenütt megfordultam), annál kisebb egy középvezető önállósága abban, hogy saját maga válassza ki a beosztottjait. Ez vezetett oda, hogy ma már egy "fekete seggű" beosztott programozó felvételéhez is 4-5 körös interjú kell (szintén saját tapasztalat).

Csak az a probléma, hogy én - talán mert nagyon régi vágású ember vagyok - elvárom a leendő főnökömtől, hogy képes legyen saját maga eldönteni, hogy akar-e velem dolgozni vagy sem. És persze én is dönthessem el, hogy akarok-e vele együttműködni. És normális esetben ez működik is, csak sikerült elhitetni a cégekkel, hogy az ügynökségek majd megkönnyítik a megfelelő ember kiválasztását. Némi baksisért, persze.

Ezzel szemben az a tapasztalatom, hogy az állásközvetítőknél az esetek 99%-ában fiatal, csinos hölgyek (esetleg trendi öltözetű ifjak) interjúztatnak, akikről lerí, hogy az adott szakmához lövésük sincs. Persze tudom, a recruitment egy szakma, ahol adott szempontok alapján végeznek előszűrést. Például megnézik, hogy nekem is a két fülem között van-e a fejem, esetleg nem büdös-e a szám? Meg hogy szépen fel vagyok-e öltözve? (Btw, még nem láttam valamire való programozót, aki öltönyben kódolt volna. Nyakkendővel csak a hülye menedzserek szorítják el a nyaki ütőerüket, nehogy már eszükbe jusson valami értelmes is!)

De mi van akkor, ha én egy hipster/rocker/punk/etc. vagyok és mondjuk évek óta nem került le rólam az a bőrgatya, amiben megjelenek és ziherájctűk lógnak ki az ajkamból? Lehetek ettől még zseniális programozó, vagy kizárt dolog? Vajon Steven Hawking átmenne az első interjún, vagy tolószékestől löknék le a lépcsőházban, aztán majd csak landol valahol?

Voszi 2013.11.14. 16:10:12

8. Ma már minden komolyabb mérnöki álláshoz nyelvtudás szükséges és ezzel teljesen egyetértek. Ám nagyon jól szoktam mulatni, amikor az ügynökségnél interjúztató hölgy/úr próbára akarja tenni a nyelvismeretemet. Ez legtöbbször kimerül abban, hogy meséljek magamról valamit angolul, németül, stb. A kérdés csak az, hogy mi van akkor, hogy ha én szeretnék kitérni közben olyan témákra, mint a soros porti kommunikáció, vagy a template osztályok jellemzői? Nem vagyok benne biztos, hogy az interjúztató nem jönne-e zavarba. Márpedig a leendő munkahelyemen a kollégákkal nem arról kell majd beszélgetnem, hogy hol jártam iskolába és milyen volt az első tanítónéni, hanem inkább arról, hogy template osztály tagfüggvénye hívható-e pointeren keresztül.

9. Ön a blogjában többször is elítélően ejt szót a tegeződésről, a megbeszélt interjúk időpontjának a be nem tartásáról, stb. Ezzel teljesen egyetértek. Ahhoz, hogy elnyerjünk egy pozíciót, be kell tartani a megbeszélt tárgyalási időpontokat.
Nos, alig néhány hónapja, hogy egy Budapesten nem rég alakult, amerikai tulajdonban lévő, nagyon prosperáló cég HR-ese megtalálta az önéletrajzomat és interjúra hívott. Az illető hölgy, akivel személyesen soha nem találkoztam, csak a fényképét láttam a LinkedIn-en, nem lehet idősebb, mint 25 éves. Én a magam részéről hölgyeket kapásból soha nem szoktam letegezni, sőt velem egykorú férfiakat sem addig, amíg nem alakult ki egy olyan szituáció, hogy ezt már nyugodtan megtehetem.
Ehhez képest az említett hölgy már az első levelében úgy indított, Hogy "Helló, érdekelne-e nálunk ez a pozíció?" Tartva magamat az öreges szokásaimhoz, magázódva feleltem, hogy igen. Egyben rögtön hozzáfűztem, hogy a pozíciókiírásban C++ és Objectiv-C szerepel, az utóbbinak pedig csak a nevét hallottam. Közben egy kicsit elgondolkodtam azon, vajon hogyan reagálna, ha csak úgy ismeretlenül megszólítanám az utcán, hogy "Szia! Láttalak a LinkedIn-en, én profi programozó vagyok, igaz, hogy már 61 éves, de kurvára vágom még C+11-et is, ráadásul nagyon bejössz nekem, nem iszunk meg valamit és közben megbeszélnénk a részleteket?"

Végül is telefonon megbeszéltük, hogy mikor lesz az interjú a tényleg nagyon elegáns Andrássy-úti székházukban. Időben érkeztem és a recepciós hölgynek közöltem, hogy ki vagyok, kit keresek és milyen ügyben. A HR-es hölgy nem volt benn és a recepciós sem mondta, hogy "Elnézést, de most épp halaszthatatlan tárgyalása van!". Nem vártam, hogy a HR-es virágcsokorral fogadjon, de azért ilyenkor illik valami kifogást előadni. Végül is több éve vagyok a szakmában, középfokon beszélek három idegen nyelvet és nem takarítónőnek jelentkeztem, hogy egy adminisztrátor vezessen be egy üres irodába, ahol bekapcsolt egy laptopot és közölte, hogy 60 percem van, majd otthagyott. A gépen két teszt várt: egy Objectiv-C (mint említettem, korábban tisztáztuk telefonon, hogy ehhez nem értek), majd egy agyonszofisztikált C++ teszt olyan kérdésekkel, melyek a gyakorlati életben soha nem merülnek fel és csak olyan perverz tanárok szokták basztatni velük a vizsgákon az egyetemistákat, akik csak előadják a nyelvet, de gyakorlatban működő alkalmazást még életükben nem írtak (de ezt már megszoktam). És nem a saját tudatlanságomat akarom kimagyarázni, pontosan tisztában vagyok vele, hogy egy tesztkérdés alkalmazható tudásra vonatkozik-e, vagy pedig olyan jellegű, ami a gyakorlatban a büdös életben nem fordul elő.
A végén volt még egy egyszerű logikai feladvány, hogy ha John és James a folyó egyik partján van, tőlük 100 méterre pedig egy csónak, és John halálosan szerelmes a folyó túlpartján lévő Maryba és feleségül akarja venni, James viszont enyves kezű, akkor hogyan juttassa át egy ládikában a nála lévő jegygyűrűt szerelmének? Nem emlékszem már a többi feltételre, de arra igen, hogy arról egy büdös szó nem esett, hogy hány személyes a csónak.
A kérdésre talán nem túl finom, de gyakorlatban mindenféleképpen alkalmazható megoldást javasoltam.John húzza az ujjára (esetleg máshová)a gyűrűt, ússzon át a folyón és tegye magáévá Maryt.

Persze, nem vettek fel, de mivel a teszt kitöltése után vizelnem kellett és ez csak úgy volt lehetséges, hogy az adminisztrátor hölgy a saját beléptető kártyájával engedett be a férfi WC-be és megvárta, amíg végzek, annyira nem is bánom, hogy nem lehettem tagja ennek az "elkötelezett, lelkes, dinamikus és kreatív csapatnak" abban a falanszterben, ahol még budira is csak kártyával lehet menni.

10. Nincs kedvem leírni a többi rossz tapasztalatomat, ám akad még bőven.

Voszi 2013.11.14. 16:10:46

11. Ellenpélda: múltkor behívott interjúra egy középkorú cégtulajdonos (nem volt előtte semmilyen állásközvetítő cég). Szakmai kérdésekről alig esett szó, inkább arról, hogy ki mit vár el a másiktól. Az egész nagyon jó hangulatban zajlott. Mondta, hogy én vagyok az első pályázó, akivel beszélnek, de két héten belül értesíteni fognak. Így is törtét. Nem vettek fel, de végig úgy érezte, hogy egyenrangú félként tárgyalunk és ez nagyon jól esett.

Lehet, hogy sokan nem értenek egyet velem. Biztos vagyok benne, hogy vannak kedves, udvarias és a pályázókat emberszerszámba vevő recruiterek is.

Ennek ellenére az az a véleményem, hogy Magyarországon (különösen most, hogy szar a gazdasági helyzet), a HR-esekkel egy kicsit elszaladt a ló. Nem állítom, hogy semmi szükség rájuk, de Parkinson törvénye itt is érvényesül (fiatalabbak kedvéért: nem arra a Parkinsonra gondolok, akiről az ismert kórt nevezték el, hanem arra, aki a nagyvállalatok működésének néhány sajátosságára világított rá elég szarkasztikus stílusban.)

Ami a poszt címében feltett kérdést illeti: durva, nagyképű általánosítás. Ilyen alapon indíthatnánk (vagy már rég indítani kellet volna) egy posztot arról, hogy mitől van olyan nagy arcuk a HR-eseknek és mire is jók úgy egyáltalán? Vagy arról, hogy aki céget vezet, az biztos, hogy jól csinálja-e, vagy a régi mondás érvényesül, hogy "akinek az Isten hivatalt adott, annak észt is adott hozzá"?

2013.11.15. 00:50:12

@Frőczy Sanyi: Nem találom a nekem irt válaszod...

Igazad van, ha az "HR"-es egyben a cégvezető, akkor lényegében azt csinál amit akar, de még itt se vezet jóra ha felszinesen itéli meg a jelentkezőt, hiszen végül is jó szakembert akar. Ha meg még azt sem akar akkor meg olyan mindegy.... :)

röhögő 2013.11.18. 20:19:04

@Don Quixote de la Ferko: Na mesélj! Azt meséld hogy hova tanulsz tovább a programozóból? Atomfizikusnak?
Különben meg megnézném hogyan vágnál pofán! :-))
Állásinterjú vale tudo szabályokkal. :-))

röhögő 2013.11.18. 20:33:37

@Don Quixote de la Ferko: Tényleg? És akkor az ELTE programozói diplomámmal hova tanuljak tovább?

röhögő 2013.11.18. 20:35:08

Na, leléptem, majd szólj ha az Akadémia tagja vagy!

Don Quixote de la Ferko 2013.11.18. 20:41:50

@röhögő:

Értelmes embernek. Eddig láthatóan nem sikerült.

Chamea 2013.12.30. 13:40:57

Nem kell itt feszíteni, szokásos jutalékos ügynöki munkaadó feszít itt 20 ezerrel a kínlódó hacacáréra, mert nem jelentkezik a normális emberek közül senki sem a $zarjára! Mint tudhatjuk tapasztalatból, ezek azok a munkák, amikkel át kell verni az ismerősöket, barátokat is a rájuk tukmált dolgokkal és 24 "vendég" után is kegyesen adnak kb 20-40 ezer forintot a hónap végén. Erre tényleg csak tapasztalattal és/vagy végzettséggel(inkább) nem rendelkező emberek mennek tucatjával, mivel őket nem igazán veszik fel máshová, maximum közmunkára, ha szerencséjük van. Ezeknek az ismérvei:
- Ingyenesen, pontos adatok nélkül is regisztrálható email cím: pl. gmail, freemail, stb.
- Általában "Adminisztrációs munka", "Adatrögzítő munka", valamilyen "Irodai munka" etc. van megadva konkrétumok nélkül és nem kérnek végzettséget, tapasztalatot: Ez olyan, mintha az lenne a hirdetésben, hogy "orvost keresek. Feladatok: betegek kivizsgálása, ápolása, kezelése. Elvárt szakképzettség: érettségi." -> ugye, milyen abszurd? Így van ez az irodai munkáknál is.
- Felvételi beszélgetés abból áll, hogy összeterelnek egy csomó embert egy helységben és elkezdenek termékeket bemutatni illetve lyukat beszélnek az ember hasába.
- Valamilyen olcsó áron(20-40 ezer forint) adnak általában 3 napos képzést, ami ahhoz a munkához szükséges és ehhez már első nap nyilatkozatot kell aláírni: Ezt általában iskolákkal kötött szerződéssel szokták csinálni, drágábbak és nem 3 naposak.
Tömören ennyi az MLM-es toborzó munkákról. A posztoló írása tökéletesen beleillik ebbe a képbe!

Reactor 2021.08.21. 02:33:01

Több nyílt sebből is vérzik a cikk.
Addig rendben van, hogy az álláskereső ne úgy kommunikáljon a munkaadóval vagy annak a beosztottjával, mintha országos nagy haverok lennének, de nem tudom, mi a gond a "halál unott, depressziós" hangú emberekkel. Pláne, ha aznap te vagy a hatszázezredik, akit felhív, és lényegében ennyi elutasítás után már tényleg mindegy neki? Vagy esetleg gyárilag ilyen a hangja? Az első pont nekem nagyon "van sapka-nincs sapka" látszatát kelti.
Az interjún való megjelenés korrekt. Aki nem jelenik meg, az vélhetően azért nem teszi, mert kapott egy jobb ajánlatot.
A munkaerő pofára való osztályozása legalja hitvány surmó dolog. Remekül illeszkedik a hitvány, surmó magyar munkáltatók profiljához, mondhatni névjegyük: akinek nem tetszik a képe, az mehet Isten hírével. Csak utána meg valamiért szól a cirmogás, ha a jelölt megy is, minél messzebb kishazánktól.

@Szarvas Norbert: Newsflash - az emberek nagyrésze nem akar dolgozni. Azért csinálja, hogy ne dögöljön éhen. A munkának, ha megfigyeled, mindenütt kifejezetten pejoratív, negatív jelentései vannak, akár a közbeszédet, akár szakszöveget nézünk. Valószínűleg nem véletlenül. Az ember megélni szeretne, és talán urambocsá' kicsit élvezni is az életet ebben a romhalmazban. Ehhez pedig pénz kell. A munka a háta közepére se. Ha a pénzt megkapja munka nélkül is, nem dolgozna. See how it workz?
Persze, vannak még - egyre kevesebben - késői sztahanovisták, munkamániások, akiknek a sivár életükben ez az egyetlen öröm, hogy a főnök zsebét tömögethetik. Ők az elenyésző kisebbség, és a stroke, infarktus, hirtelen szívhalál gondoskodik is róla, hogy a számuk rohamosan csökkenjen.
Az lenne az ideális tényleg, hogy mindenki azt dolgozná, amit szeret, és nem kínszenvedésnek fogná fel, de ez még a fővárosban is maximum a munkavállalók 1 százalékának adatik meg legfeljebb. Vidéken meg valahol 0 és mínusz végtelen közti ez az érték.

@ggaborx: Tipik magyar munkáltató volt a muksó. Az ilyen elvárja, hogy lemenjél előtte kutyába, és még neked kéne fizetned azért hogy nála dolgozhass. Na az ilyet jó messzire kerülni kell, és szólni mindenkinek, hogy kerüljék el. Másból úgyse ért.

@PomberMaci: Egyszerű. Mert ha leírnák a valós összeget, amit hónap végén a kezedbe foghatsz, a lőtéri kutya nem menne hozzájuk dolgozni, inkább sörösdobozt szedne az autósztráda mentén, mert még azzal is jobban kijön.

@Mária: Ez még a jobbik eset. Sok helyen vastag borítékot várnak el, hogy a HR-es ne hajítsa helyből az életrajzodat a kukába, amint csukódott mögötted az ajtó.

@Levinho: Hát igen, kezdenek rájövögetni szép lassan az emberek, hogy a gengszterváltással ismét sikerült döglött lóra fogadnunk.

@Lova: Mi van, hülyegyerek, telibe találtak a kritikák? Há' szar má' neked. Pondró.

@csakhalkanszólok: Elég szégyen, ha neki adsz igazat. Madarat tolláról pretty much, ye?

@Karipapa01: Nemcsak egy "vadidegen embert" lát, hanem mondjuk a végzettségeit igazoló dokumentumokat is. Ami talán kicsit nagyobb súllyal esik majd latba, mint egy végletekig megalázkodó, szaréhugyé' dolgozó, de totálisan tanulatlan, iskolakerülő illető.

@MarbleC: Ez a "mennyi idő" az automatizált e-mailek, üzenetek korában már nem érv. Bocs. Tényleg, mennyi is legyártani egy sablon üzenetet, és beállítani, hogy erre, meg erre, meg arra a címre küldje? Öt perc. Egy egészségeset szarni se lehet ennyi idő alatt.
Az adatbázist fel is kell vinni, tudom. Ez nagyjából 1 munkanap. Marad nagyjából még másik 259 neki.
Ha nem boldogulsz a kapott CV-kkel, akkor alkalmazz valakit, aki ezt megteszi helyetted. Mindazonáltal a pöpecül megírt tűpontos CV nem biztosíték rá, hogy a munkavállaló is ilyen lesz (értsd: a nyaraláson készült felvétel semmivel se bizonyít többet, mintha valami rabosításra emlékeztető fúdekomoly fotó lenne a helyén).
A magyar cég összesen annyiból jobb a multinál, hogy ha ott gecizik veled a főnök, felnyomhatod őket. Egyébként semmivel nem fizetnek jobban, ugyanúgy nem adják ki a szabidat, ugyanúgy elvárják hogy 24/7 húzd az igát, és amint látod, ha lebetegszel, vagy bejön valami pandémiás vesztegzár, úgy kirúgnak hogy a lábad nem éri a földet.

@Bambano: Ja, hát meló van az e-mail címek szortírozásával. Jaj de rettenetes! Minek megy HR-esnek az ilyen? Húzzon valami uránbányába prospektornak, fél év múlva sírva fog könyörögni azért, hogy ismét e-mail címeket szortírozhasson.

@röhögő: Még szerencse, hogy a magadfajta lowlife sohase lesz olyan pozícióban, hogy te ezt meg tudja tenni.
Úgy vagy te ELTÉ-s programozó, ahogy én az Egyesült Államok elnöke...

@mekkamakka: A munkavállaló és a munkáltató érdekei homlokegyenest ellentétesek. Ebből te sehogy, semmilyen módon nem fogsz konszenzust kihozni. Ha mégis sikerül, garantálom neked a Nobel-békedíjat, és egy valagnyi pénzt.
süti beállítások módosítása