Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

A magyar állam rabszolgái!

2013. október 21. - Szarvas Norbert

hirek-bolcsodei-gondozasi-dij-sok-helyen-a-koltsegvetestol-fugg.jpg„A rabszolga olyan ember, akit megfosztottak személyes szabadságától, tárgyként kezelik (...) célja a gazdasági kizsákmányolás.” (Wikipédia, rabszolga). Hivatalosan nem létezik rabszolgaság, azonban a modern kori demokratikus – és pontosan emiatt fejlettnek nevezett – társadalmak mindig megtalálják a módját a rabszolgatartásnak. Magyarország és benne az elmúlt évek döntéshozói is megtalálták a rabszolgaság szofisztikált módozatát, amellyel ugyan minden demokratikus elvnek megfelelnek, a közszférában mégis büntetlenül és ellenállás nélkül kizsákmányolhatnak. Nagyító alatt a bölcsődei rabszolgák a 21. század Magyarországán!


Biztos vagyok abban, hogy közületek többen azonnal felfortyannak és megjegyzik, hogy másoknak is rossz, másokat is kizsákmányol az állam. Ezt pontosan tudom és elhiszem, viszont keresve sem találnánk olyan közszférás munkakört, ahol az elmúlt 6 évben semmilyen bérfejlesztés nem történt, ahol a vásárlóerő 20%-ot csökkent, valamint az alacsony jövedelmet a kormány elmúlt 3 évi aktív adórendszer-átalakítása gyakorlatilag duplán büntette, miközben az elvárások és a munkaidő nem hivatalosan növekedett.

Budapesti bölcsődei dolgozókkal beszélgettem az életükről, a kialakult helyzetről és a kilátásaikról. A legszomorúbb a reménytelenség és az, hogy ezek az emberek, akik tulajdonképpen a jövő magyarjait, a jövő nemzedékét, a jövő adófizetői gondozzák, képtelenek nemhogy tisztességesen, de bármilyen formában megélni. Számukra az élet abból áll, hogy három műszakban dolgozva, napi 8 órát próbálnak éhbérért (70-80 ezer forintért, ami közel azonos a magyar minimálbérrel) cserébe nyugodt és fejlődésre alkalmas környezetet teremteni a nebulóknak. Nyugalmat egy olyan ingergazdag környezetben, ahol figyelni kell fejenként 5-10 kisgyerekre, ahol ki kell bírni az egész napi gyerekzsivajt és ahol...

Több olyan dolgozóval beszélgettem, aki már 20-30, de akár 40 éve bölcsődében dolgozik, és a legnagyobb szégyen szerintem, hogy jövedelme pontosan annyi, mint a magyar minimálbér, amiért mindennemű képzés nélkül és nulla tapasztalattal állhat bárki munkába. Ennyit keresnek, miközben az elvárás a felsőfokú iskolai képzettség, a szakvizsga, a folyamatos továbbképzések. Ezeket az embereket az élet semmilyen szintjén nem becsülik meg, miközben a szívüket-lelküket teszik abba a dologba, amit egykoron hivatásuknak tekintettek. Az igazi hivatástudat éppen ez: úgy dolgoznak ezen a területen a gondozónők, hogy kénytelenek a létminimumon tengődni.

Több bölcsődében is meglepő fordulatot vett a politikai változás. A politika a saját embereit ültette még a bölcsődei vezetői pozíciókba is. Miközben a hivatalos és megfizetett munkaidő 8 óra, addig a bölcsődei gondozóknak a munkaidőn felül – bérkorrekció nélkül – folyamatosan jelentést kell írniuk a gyerekek fejlődéséről. Egy ilyen jelentés (mint azt Irén néni mutatta) többoldalas, év végre akár 1 füzetet is kitesz. Ezt nekik több mint 15 gyerekről kell folyamatosan vezetniük, hogy a szülők teljesebb képet kaphassanak gyermekük fejlődéséről. Irén néni bánatosan elmondta, hogy nem mernek felszólalni a rendszer ellen, mert félnek, hogy elbocsátják őket. Viszont elviselhetetlen, hogy a munkaidő mondjuk, a délutáni műszakban fél 6-ig tart, de vannak szülők, akik a gyereküket bent hagyják 6-ig, ami miatt nekik is benn kell maradniuk, hazaér fél 7-7-re, majd másfél órán át írhatják azt a fránya jelentést, amiért semmilyen kompenzációt nem kapnak. Persze ezt a jelentést nem mindennap írják, de ez a feladat elvesz az életükből és a szabad idejükből hetente átlagosan 6 órát (majdnem egy munkanapnyi időt!). Egy másik gondozónő Budapest belvárosából egyenesen kijelentette, hogy ő nem adminisztrátornak jelentkezett. Ugyanis ha adminisztrátori ambíciói lennének, akkor gyakorlatilag kétszer annyit kereshetne, mint most. De ha már kötelező ez a jelentés, akkor ki fogja ezeknek a létminimumon (sem) élő embereknek kifizetni a pluszórákat (leánykori nevén túlórákat)?

Egyetlen lehetőségük van a gondozónőknek, hogy ne haljanak éhen. Kénytelenek gyermekmegőrzést vagy valami más kiegészítő munkát (mellékállást vállalni), hogy egy kis mellékessel legalább a számlákat ki tudják fizetni. Ez általában azt jelenti (több beszélgetés alapján), hogy hetente 3 x 3-4 óra gyermekmegőrzésért kapnak 8-15 ezer forintot! Ebből is kitűnhet, hogy a diákmunkások többet keresnek óránként, mint esetenként a felsőfokú képesítéssel rendelkező és akár több évtizednyi tapasztalattal bíró gondozónők. Ez miért baj azonfelül, hogy nem lehet(ne) így bánni állami dolgozókkal (de senkivel sem!), nem lehet(ne) ennyire elkeseredett életbe kényszeríteni és rákényszeríteni az emberekre olyan munkát, amit nem fizetnek meg? Mert egyrészről az állam állítólag pont az ilyenfajta rabszolgamunka ellen harcol a magánszférában, másrészről pedig a probléma: ahogyan a házat is az alapoknál kezdjük, úgy a társadalom felépítését is. A társadalom alapja pedig a bölcsődei jelenlét, hiszen ez az első igazi pontja a gyermekek közösségbe integrálódásának, ahol kötelezettségeik vannak, és lehetőségük a fejlődésre a szülői házon kívül. Ebben a korban nagyon fogékonyak a gyerekek, és ha a gondozónők nem tudnak megfelelő türelemmel és nyugodt kisugárzással minőségi oktatást biztosítani, akkor az egész társadalom úgy lesz elfuserált, ahogy van. Márpedig hogyan várható el azoktól az emberektől, hogy képesek legyenek a szükséges színvonalon dolgozni, akikről soha nem esik szó, akiket mindenki eltipor, akiket senki nem becsül meg, akik mindennap azzal a tudattal kelnek fel, nemhogy számlákra nincs pénzük, de sokszor még egy kávéra sem, pedig dolgoznak több munkahelyen napi 10-12 órát és semmi eredménye. Összegezve: az elvárás baromi nagy, miközben az állam (és a politika) kompenzációja eszméletlenül alacsony, és már évekkel ezelőtt elvesztette realitását.

Hogyan van pofája a Fidesznek (és még másoknak is) kiplakátoznia egész Magyarországot, hogy milyen jó itt nekünk; hogyan képes a magyar képviselő-testület magának folyamatos bérfejlesztést és adózási kiskapukat kialakítani, amikor vannak olyanok a közszférában (is), akiknek reménytelen a helyzetük, akiket gazdaságilag kizsákmányolnak, akiket örökös nyomorba taszítottak, és akik kénytelenek annyit keresni többévnyi tanulás és tapasztalat után, mint amennyit egy segédmunkás (sem)? Miért nem szégyelli magát ez a banda? Hogyan lehetséges az, hogy egy LMP-politikus kérésére felettes szervként a minisztérium semmiféle magyarázatot nem hajlandó adni a 6 éve folyamatosan elmaradó bérfejlesztésre, és nem válaszol az érdekvédők kezdeményezte tárgyalási felkérésre? Hogyan képes Orbán Viktor nyugodtan, tiszta lelkiismerettel aludni és 80 milliárdot elkölteni mindenféle stadionra, miközben a közszféra egyik legfontosabb ága szenved, és lassan megadja magát az enyészetnek? Emlékeztetek mindenkit, hogyha a bölcsődei dolgozók elkezdenek sztrájkolni, azt mindenki megérezi, hiszen akkor a szülők nem tudnak dolgozni menni, így – kis túlzással – akár az egész ország leállhat. Másrészről pedig egy megfelelően fejlesztett és kiépített bölcsődei rendszerrel Magyarország elindulhat a tartós fejlődés útján, hiszen a jövő generációinak életében ez az első és talán legfontosabb állomás, ahol sok minden eldőlhet. Ez a lehetőség a növekedésre, ami pedig Magyarország érdeke, mint ahogyan a megfelelően bérfejlesztett és megbecsült bölcsődei gondozók is, akiknek ugyan alulértékelt a munkájuk, de közel sem nélkülözhetetlen. Mi lenne Magyarországgal, ha a szakképesített és tapasztalt bölcsődei dolgozók 1 éves sztrájkot hirdetnének? Milyen hatásai lennének a jövőre nézve?

Tessék megbecsülni az embereket, a munkát és a minőséget! Ha egy, az iskolapadból 23 évesen épphogy csak kikerülő csókos, új keletű politikusnak kikiáltott protekciós vezető a közszférában (mint polgármester-helyettes) megkereshet 500-600-700 ezer forintot mindenféle jogcímen, akkor legyenek szívesek módot teremteni arra is, hogy egy bölcsődei gondozó, aki 30 éve ugyanott dolgozik, legalább a minimálbér kétszeresét keresse meg (150 ezer forint)! Ez nagyon teljesíthetetlen kérés?

Most még dolgoznak a bölcsődékben valódi gondozónők, de a megélhetési potenciál miatt egyre kevesebb a hivatástudattal rendelkező, ezért folyamatosan hígul a szakma (így fordulhatnak elő olyan huszonéves bölcsődei „dolgozók”, akik nemigen látnak ki a műszempilla alól, fogalmuk nincs, hogyan működik a gyerek, és pont leszarják, hogy egyáltalán megtanul-e szocializálódni). Ennek a levét pedig a jövő társadalma fogja meginni, amikor az általános iskolákba a gyerekek alig szocializálódva és alulfejlesztve érkeznek. Szép jövő lesz, mondhatom.

Ez most a vészharang kongatása volt csak azért, hogy majdan ne mondhassák: nem szólt senki. Én szólok.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr325590062

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.21. 20:21:27

@Ejjnye Bejjnye:

Szabad akarata mindenkinek van.

S az EU előtt is kimehettél, csak éppen sokkal bonyolultabb volt az ügyintézés.

S vallási eredetű szabad akarat is van.

_most_ 2013.10.21. 20:22:10

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: szerintem nem szó szerint kell értelmezni a rabszolga kifejezést a posztban, inkább csak költői túlzás az elkeseredett helyzetük érzékeltetésére, mondjuk kicsit fura hogy ezt így el kell magyarázni :D

Ejjnye Bejjnye 2013.10.21. 20:23:29

@$pi$: Bocsi, de nem állom meg: a viszonylag "szabad" kommentelésen kívül milyen jogaid vannak? A mai magyar kusza jogrendszerünkben bármikor érhetnek hasonló "csapások". Ha igazán és markánsan kezdenél véleményt nyilvánítani, vagy netán szervezkedni, akkor először letiltják a kommentjeidet, majd az anonimitás sem véd meg. Vannak fizikai atrocitások is. Saját honfitársaidtól sem védenek meg (cigány lincselések, betörések, rablások) futballhuliganizmus...De ugyanakkor a mindenkori kormány is lehúz akkor és úgy, ahogy akar. Ge az olasz helyzetet nézve pl.,a ottani bankszektor is megkapta védelméül az erőszakszervezetet.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.21. 20:24:09

@Mária:

Ez abszurd definíció. Kiforgatod a szó valós értelmét. Ezen az alapon Rotschild és Bill Gates rabszolga, mert nem tud elköltözni a Szíriuszra. Szóval ne keverjük a szabadságot mint akaratot, lehetőséget és a gyakorlati szabadságot, amit meg tudsz ténylegesen tenni.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.21. 20:25:38

@_most_:

Dehát ez nem jó. Minek túlozni? Ez olyan, mint amikor a "komcsi" és "náci" szót használják általános szitokszóként.

A kilátástalan helyzet nem rabszolgaság, hanem kilátástalan helyzet.

Ejjnye Bejjnye 2013.10.21. 20:28:29

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Bocs, de nincs! Események láncolata van, a kauzális viszonyok kizárják a szabad akarat meglétét. Talán még annyi sincs mint vonatnak a síneken.
A másik: Nem értetted meg: Nem az ügyintézés volt a probléma. A vonatjegy ára szabja meg határokat. A röghöz kötést meg a banki hitelezés...

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.21. 20:30:09

@Ejjnye Bejjnye:

A vonatjegy ára mindig fennáll. De ha szabadság van, akkor csak ez az akadály. Ha meg nincs, akkor más akadály is van.

$pi$ 2013.10.21. 20:33:06

@Ejjnye Bejjnye: "a viszonylag "szabad" kommentelésen kívül milyen jogaid vannak"

Téged mikor vert meg a gazdád? Mikor erőszakolt meg a tulajdonosod? Megöltek? Nem lehet magántulajdonod? Nem hagyhatod el a lakhelyed? Köteleznek valamilyen vallásra? Nem köthetsz házasságot? Élet-halál harcra köteleztek vagy az oroszlánok elé vetettek? Elvették tőled a gyerekeidet?

Divat mostanában sírni, de azért én csak azt javasolnám, hogy ne essünk már túlzásokba és ne mondjunk már olyan őrültséget, hogy ma rabszolgaság van, mert az alapjában véve máshogy nézett ki.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.21. 20:37:28

@Ejjnye Bejjnye:

"Események láncolata van, a kauzális viszonyok kizárják a szabad akarat meglétét."

Te döntesz, hogy megindítasz-e egy eseménysorozatot. Ha kiugrasz a tizedikről, akkor valószínűleg meghalsz, de a te szabad akaratod döntése, hogy kiugrasz-e.

$pi$ 2013.10.21. 20:37:53

@Ejjnye Bejjnye: "A vonatjegy ára szabja meg határokat."

A vonatjegy ára az csak a kifogás. Aki igazán menni akar, az mindig megtalálja a megoldást, akkor is, ha nincs pénze.

Komolyan mondom, hogy ezen gondolkodj el, ne rontsd a saját sorsodat, vagy menj vagy valld be magadnak, hogy nem akarsz menni. Azzal, hogy megpróbálod magad becsapni és rágódsz a vonatjegyet épp az életedet teszed tönkre.

Ejjnye Bejjnye 2013.10.21. 20:39:01

@$pi$: Kérdéseid jó részére válaszolhatnék a Blogsalátában lévő címekkel, de nincs most kedvem/időm ilyen kutatómunkát végezni. Abban természetesen igazad van, hogy a mostani bérrabszolgaság stíluselemei nem egyeznek meg minden egyes történelmi rabszolgatartó társadalom típusaival.

deneskata 2013.10.21. 20:41:48

@Emmanuel Goldstein: Ovcsi? Ovcsinéni? Jaa, pestinek teszik lenni!

deneskata 2013.10.21. 20:43:30

@tlantos: Mondjuk, mert szereti, amit csinál?

Makkasz 2013.10.21. 20:45:19

A magyar állam rabszolgái a közmunkások.
Gondozónői állás saját választása valakinek.

Bölcsödés gyerekek nem nebulok, azok az iskolások, tanulók.

Ejjnye Bejjnye 2013.10.21. 20:45:27

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Dehogy döntesz. Már az, hogy a tizedikre kerültél, csak látszólag volt a te döntésed. Mint ahogy reméled, hogy az ugrás eldöntése fölött hatalmad van. Látszat. Egy ilyen kiélezett szituációban egyébként is, "vita" alakul ki az én, Én, a lélek, és még ki tudja hány külső, és belső tényező között. Sodródásban él az emberiség nagy része. Sőt továbbmegyek: Nem akar dönteni, konfrontálódni a tömeg legnagyobb része!

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.21. 20:47:52

@Ejjnye Bejjnye:

Én másképp látom. Mindig tudsz dönteni sok lehetőség között. Kivételes helyzet az, amikor a körülmények ezt nem teszik lehetővé.

Mária 2013.10.21. 20:49:23

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

"Ezen az alapon Rotschild és Bill Gates rabszolga, mert nem tud elköltözni a Szíriuszra."

Hülyeséget beszélsz.

Vagy nem érted, mit jelent az, hogy "elemi szinten se adatik meg".

penumbra1984 2013.10.21. 20:53:59

Most komolyan azon megy a polémia, hogy a rabszolga pontos definíciója? Köpjetek fel és álljatok alá, szarháziak.

kisQtya 2013.10.21. 20:55:25

Ott nem beszélhetünk személyi szabadságról, ahol két kézzel kell kapaszkodni olyan munkahelybe, amelyet magasról kellene leszarni.
Ezzel persze piszokul vissza is élnek.
Valamennyien bérrabszolgák vagyunk, legnagyobb kizsákmányolónk az állam, amelyik a munkáltatón keresztül zsákmányol ki minket.
Szétverték a nagycsaládot, nincsenek közösségek, politikával osztották meg az emberek kapcsolatait. Az elmagányosodott, kiszolgáltatott embert kapcarongynak használják.

(Persze vannak, akiknek illúzióik vannak: karrier, szakmai siker, pozíció, magas fizetés, stb. Az önkizsákmányolással pedig jön a rák, meg az infarktus. Az önkizsákmányolók saját maguk rabszolgái.)

Aki dolgozik, az hülye. Én pedig nagyon hülye vagyok. :(

Szarvas Norbert 2013.10.21. 20:56:08

Tulajdonképpe van itt valaki, aki tovább olvasta a cikket az első wikipédiás bejegyzés után?

Tényeg ez a legnagyobb probléma, hogy a rabszolgaságot milyen értelemben használtam a cikkben, hogy mit is jelent?

Felháborító

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.21. 21:06:19

@Szarvas Norbert:

Arról írsz, hogy sokan kellemetlen körülmények között élnek, kis fizetéssel, s anyagi helyzetük nem örömteli. Ebben nincs is vita, ez így igaz. De ez nem rabszolgaság, ebben van vita.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.10.21. 21:09:38

Én a kamu bajai videókról AKAROK olvasni, nem az ilyen szir-szarokról!

Akkor is, ha ciki a libsibolsiknak.

Lucky Larry Silverstein 2013.10.21. 21:22:22

@deneskata: Én is szeretem a pöcsömet vakarni otthon.

Felháborító, hogy ezt szarul fizetik de jogom van csinálni mert szeretem. És közben sírdogálni hogy szarul fizetik. Azt még jobban szeretem.

LoL

deneskata 2013.10.21. 21:33:47

@Lucky Larry Silverstein: Szóval szerinted vagy munka, amit szeretek vagy több fizetés? Kizárt a kettő együtt? Vagy, ha valaki szereti a munkáját, annak kuss és ne akarjon még pénzt is keresni?

Kis ember 2013.10.21. 21:44:09

@Szarvas Norbert:
Végigolvastam, reagáltam is rá. Mikor volt komoly óvónéni-tüntetés? Mikor voltak bezárva sztrájk miatt az óvódák?
Hát akkor meg? Gyáva népnek nincs hazája.

deneskata 2013.10.21. 21:45:16

@Kis ember: A közalkalmazotti törvény nem teszi lehetővé a sztrájkot. Ha meg törvényellenesen sztrájkolsz, elbocsáthatnak.

Lucky Larry Silverstein 2013.10.21. 21:46:38

@deneskata: Olyan van hogy valaki szereti a munkáját és jól keres, de az vállalkozó. Akár bölcsisnő bizniszben vagy miaz.

Jas aki az állami munkáját szereti abból ne akarjon pénzt keresni. Arra ott a szabadideje.

deneskata 2013.10.21. 21:50:03

De azért meg lehet próbálni, nem? Más eszköz, mint a sajtó, nemigen van.

Kis ember 2013.10.21. 21:53:09

@deneskata:
Hát, ha mindenki sztrájkolna (vagy legalábbis az 50% + 1 fő), akkor nem hiszem. És demonstrálni mikor voltak ezresével az óvónénik? Mikor töltötték be a Kossuth teret?

monddazigazatmar 2013.10.21. 21:54:19

Posztoló!
Ugy basztad el a cikket, hogy azt tanítani kellene.
Baromira igazad van, nagyon tré a gondozónők, bölcsödések helyzete. A gyerek életének legfontosabb szakaszában minimálbéren élő, frusztrált, feszült, ideges gondozónők felügyelete alatt telik. Ez nagy szégyen. Az is gáz, hogy azon kevesek kivételével akik a "szent megszállott" kategóriában vannak, aki egy kicsit tehetségesebb az elmegy mást csinálni, mert ebből nem él meg - magyarul a végén az marad, aki máshol még ennyit se kapna meg. Van bölcsödés ismerősöm, és tényleg felháborító ami ott megy.
Szóval a cikked első része, ugy igaz, ahogy van.
Akkor miért baszod el azzal, hogy elkezdesz politizálni? Hogy alszik Orbán, meg hogy mert a fidesz bármit is írni? Miért? Ezzel az erővel Bajnai, Gyurcsány, Horn, Antall, meg előtte mindenki hogy tud aludni? 2010 előtt mercikkel jártak a gondozónők?
Mi az a baromság, hogy egy éves sztrájk? Miért ölnéd ki az emberekből az együttérzést, ilyen hülye fenyegetőzéssel?
Igen, demonstráljanak, hívják fel magukra a figyelmet, érjék is el amit szeretnének, de ne akarjon ebből senki politikai tőkét kovácsolni.

Lucky Larry Silverstein 2013.10.21. 21:54:23

@deneskata: Persze, nemtom akkor van ilyesminek esélye, ha elég sok embert érint.

Ha a politikus olyat lát hogy kevés pénzzel vehet sok szavazatot, az a kedvence.

Lucky Larry Silverstein 2013.10.21. 21:56:04

@deneskata: @Kis ember: Nagyon helyes. Aki közalkalmazott és sztrájkol, basszák ki azonnal. Nem Görögoszág ez vagy Franciaország, ahol sztrájkból is megélünk. Egy ideig.

deneskata 2013.10.21. 22:00:53

Hát, a sztrájk minden más szakmánál törvényes eszköz. Csak ott nem, ahol emberekkel kell foglalkozni.(orvos, tanár, óvónő) Ezeknél a hivatásoknál szükség van a felelősségérzetre is. Ezt használja ki a mindenkori kormány és én ezt találom gyomorforgatónak. Ezért vagyok dühös, hogyha azt mondják, ne rinyáljanak, menjenek el vagy sztrájkoljanak. Mert nem fognak. Pont a felelősség ÉS a megfélemlítés miatt. A mindenkori kormány felelőssége lenne becsületesen bánni velük.

Szarvas Norbert 2013.10.21. 22:03:34

@monddazigazatmar:

pont ezen gonodlkoztam ma hazafele jövet a munkából, hogy helyes e csak a Fidesz nyakába varni a dolgokat, mikor ők az elmúlt 6 évből 3-ban vették ki a részüket és a maradék három pedig a szociké.

Aztán saját magamnak megválaszolva a kérdést, rá kellett ébrednem újfent, hogy hiába tűnik politizálásnak a mondandóm, amikor nem az.

Nem azért Fidesz, mert most választások lesznek és le kell járatni, hanem azért a Fidesz a hibás most, mert 2/3-os többséggel az elmúlt három évben hatalmukban állt volna (és felelősséget kellett volna vállalni), hogy bérkompenzációt hajtsanak végre a több magára hagyott közszférában. De nem tették.

Akkor politizálnék, hogyha arról beszélnék, hogy a Fidesz mekkora egy... mint ahogyan a MSZP is, mert ők se emeltek. Ez egy demagóg gondolat lenne, hiszen a mai politika másról sem szól, mint arról az egymásramutogatós ovodizmusról, aminek lényege nem az előre haladás, hanem saját magunk önigazolása a másikra való mutogatás révén.

Én azt gondolom, hogy amikor valaki(k) vezetnek egy vállalatot vagy országot, akkor igenis felelősséget vállalnak (kellene) és dolgozók/állampolgároknak nem az előző vezetőségre kellene mutogatni, hanem a jelenben élve a jelent számon kérni.

Másfelől pedig, ha finom akarok lenni és nőis, akkor ez a véleményem a Fideszről és az MSZP-ről és a többi politikai pártról:

"Ez is szarja le, az is szarja le. Mivel együtt szarják le, ezért helyes. Ha külön szarnák le, az is helyes. De ha az egyik nem szarná le, akkor a másik nagy szarban lenne"

2013.10.21. 22:06:22

@endike: Nem az állami dolgozók vannak túl soka,hanem a sok léhűtő kis és középvezető meg osztályvezető és igazgató.
Na azokból valóban túl sok van,mások rovására!

Lucky Larry Silverstein 2013.10.21. 22:09:04

@Szarvas Norbert: 'Nem azért Fidesz, mert most választások lesznek és le kell járatni, hanem azért a Fidesz a hibás most, mert 2/3-os többséggel az elmúlt három évben hatalmukban állt volna (és felelősséget kellett volna vállalni), hogy bérkompenzációt hajtsanak végre a több magára hagyott közszférában. De nem tették.'

- Megtehették volna hogy az SZJA csökkentést erre költik. De helyesen, nem tették. A versenyszféra az első.

- Megtehették volna a semmire, mint Megyó, ott gyökerezik az elqrás. Nagyon helyesen nem osztanak hitelből.

- Az más kérdés hogy kinek jut és kinek nem. Hogy jobb e ma egy stadion, mint holnap egy bölcsisbér fejlesztés? Ez vita tárgya, ez meg a fidesz szempontjából annyi, hogy melyikből mennyi szavazat jön be.

Ez a közjó a gyakorlatban. A közjónak áldozatai is vannak.

zobod 2013.10.21. 22:11:52

Az önkormányzati bölcsődék állami normatívája közel félmillió ft/gyerek/év. Egy férőhely létesítésének fajlagos költsége sok millió forint, mert egy kisebb bölcsőde is százmilliós tétel.

Teljesen irracionális ezt a drágasága ellenére is halódó rendszert fenntartani, a megoldást a családi napközik jelentenék. Olcsóbb, és talán a minőség is jobb lenne.

monddazigazatmar 2013.10.21. 22:14:51

@Szarvas Norbert: Nem teljesen értem a gondolatmenetedet. Az elmúlt 6 évből három csak a fideszé. Miért? Előtte mi volt? 2007ig itt minden téren boldog és agyonfizetett emberek voltak?
Ha kétharmad, ha 100% azért elég furcsa gondolkodás, azt elvárni akárkiktől, hogy 4 év alatt mindent megoldanak - főleg úgy, hogy mindenki szarik adott területre száz éve.
Egy ilyen tétellel mint stadionépítés nagyon jól lehet kampányolni, teszi is a baloldal folyamatosan. Miért nem a négyesmetrót hozzák fel, mint felesleges és szar beruházás?
Egyébként tényleg nem értem, hogy bölcsis-ovónő demonstráció miért nincs. Nem egy éves sztrájk hulyeséggel kéne itt dobálózni, hanem megtölteni a kossuth teret egy szombat délután.

deneskata 2013.10.21. 22:15:20

@Lucky Larry Silverstein: Te jó ég! Te tényleg elhiszed, hogy ezek az emelések (pl. tanárok) meg csökkentések (rezsi) tényleg a megtermelt vagyonból vannak?
Meg hogy a versenyszféra az első? Egyetértek. De nem úgy, ahogy ők csinálják. Nekik az ÁLLAMI versenyszféra az első - lehetőleg versenytársak nélkül. Hiszen magyar cégeket is simán kicsinálnak, ha konkurenciát látnak bennük. Ld. magyar buszgyártás. Nyisd ki a szemed! (ld. KFT: Bábu vagy!)

deneskata 2013.10.21. 22:22:42

Még valami. Számomra az MSZP és FIDESZ egyaránt rossz választásnak tűnik. Ugyanolyan hazug, aljas és álszent társaság mindegyik. Anno a FIDESZre szavaztam, mert reménykedtem a gerinces politikában. Mára ezt már csak szegény Pokorni képviseli, akit igyekeznek elhallgattatni. Nem tudom, ki lenne jó befutó, mert az ellenzék pont olyan sunyinak és megalkuvónak tűnik, mint a kormánypárt.Ráadásul még gyakorlatlanok is. Szóval: szarban van az ország.

becsoccsent 2013.10.21. 22:23:44

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: en mindig orulok, amikor latlak kommentelni, mert az jut az eszembe, hogy nem tudod a selejtes genjeidet tovabbadni. es ez jo :)

@_most_: nem kell, csak troll. ne etesd :)

Fekete Mamba 2013.10.21. 22:31:37

Magyarországon minden második forintot az állam oszt újra, több pénzt beszedni már nem lehet, az adóterhelés tovább nem fokozható.
Ha mégis keveset költünk a gyerekekre, akkor annak elég egyszerű oka van: más(okra) költjük. Sok millió felnőtt él állami járadékból, juttatásaikat megkurtítani nem lehet, a gyerekekét viszont igen.

Alig vette észre valaki, az is csak röhögött, amikor a Révész Máriusz a gyerekek után járó extra szavazati jogot javasolta. Pedig több millió kiskorú gyereket nevelő szavazó él az országban, ha ők támogatták volna az ő érdekeiket védő javaslatot, sok minden másképp alakulhatna. Egyszeriben nem a nyugdíjasok lennének a legnagyobb, és valljuk be, nagyon egyszerűen kezelhető választói csoport.

deneskata 2013.10.21. 22:37:11

@Fekete Mamba: Hát, én nem létom, hogy a FIDESZ a nyugdíjasokra alapozna. Az inkább az MSZP bázisa. A FIDESZ inkább a korlátolt hívőket célozza meg, akik nem gondolkodnak, csak hisznek. Ez ellen pedig nincs orvosság. Az MSZP ellen talán beválna Révész javaslata, de nem vagyok benne biztos, hogy ezt a FIDESZ jó célra használná. Ráadásul ellentmond mindenféle demokratikus elvnek. Hacsak nem bizonyos, nem túl képzett társadalmi rétegeket akarunk helyzetbe hozni, akiknél sok a gyerek, és kiválóan befolyásolhatók. Egyszerű eszközökkel. Pont mint a nyugdíjasok.

Lucky Larry Silverstein 2013.10.21. 22:39:59

@deneskata: 'Te tényleg elhiszed, hogy ezek az emelések (pl. tanárok) meg csökkentések (rezsi) tényleg a megtermelt vagyonból vannak?'

- mi okom lenne kételkedni benne? Először van ktgvetési és államadósságbeli egyensúly hosszú hosszú idő óta. Ez egy eredmény ami pozitív, az eszközök nem érdekelnek.

Lucky Larry Silverstein 2013.10.21. 22:41:25

@deneskata: Ja, akinek 100zal több lett a nettója, mert jó melója meg gyereke van és a fideszre szavaz az nem gondolkozik, hanem korlátolt...:)

Lucky Larry Silverstein 2013.10.21. 22:43:13

@Fekete Mamba: Hogyne költenénk gyerekekre, ott marad a családi adókedvezményben. Ez egy tétel amit nem osztanak újra feleslegesen, hanem be sem szedik.

Frőczy Sanyi 2013.10.21. 22:43:55

A közszférában sajnos máshol is van hasonló reálbércsökkentés.

deneskata 2013.10.21. 22:47:28

@Lucky Larry Silverstein: Engem igen. Én nem hiszek az államnak.Én úgy vagyok, mint Churchill: "Csak annak a statisztikának hiszek, amit én magam hamisítottam. " Épp emiatt nem akarok vitatkozni a költségvetési egyensúlyról. Engem nem csak a bevétel-kiadás érdekel. (Még ha úgy is van, ahogy mondod.)
Szerintem egy éppen frissiben kialakuló diktatúrának vagyunk tanúi. Mint Németország a harmincas évek elején. Ott is javult az életszínvonal, "jobban éltek". Csak épp történt a politikában, ami történt. Nyomasztó a hasonlóság. Ez a mániákus központosítás zavar. Még ha a szlogen az is, hogy a mi javunkra. Meg, hogy a nemzet kezébe kerül. Ezt csak a korlátolt hívők hiszik el. Bocs.

_most_ 2013.10.21. 22:52:03

@monddazigazatmar: lehet nem csak a fidesz hibája, de azért érthető, hogy egyeseknél eléggé kiveri a biztosítékot fidesz cinizmusa, mikor százmilliókért megrendelt hirdetésekben áradoznak arról, hogy Magyarország jobban teljesít, miközben ő nagyon nem ezt tapasztalja, az ilyen mértékű állandó hazudozást nem viseli mindenki olyan jól ám :D

Lucky Larry Silverstein 2013.10.21. 22:53:38

@deneskata: A ktgvetési egyensúlyt az EU is és egy csomó külföldi szervezet monitorozza, így tényleg tökfelesleges vitázni róla.

'Szerintem egy éppen frissiben kialakuló diktatúrának vagyunk tanúi. Mint Németország a harmincas évek elején.' - erre nem tudok mit mondani.

Lucky Larry Silverstein 2013.10.21. 22:55:34

@_most_: 'Magyarország jobban teljesít, miközben ő nagyon nem ezt tapasztalja, az ilyen mértékű állandó hazudozást nem viseli mindenki olyan jól ám :D'

- hát mindenkit nem tud megtéveszteni a patás, de nem érzi magát rosszul hogy 23 éve csak egyszer futottak neki ilyen lazán választásnak, 2010ben.

2013.10.21. 22:56:08

A takarítókkal soha sehol nem foglalkoznak,pedig azok bére még ennél is kevesebb.

Fekete Mamba 2013.10.21. 22:58:52

@deneskata: kiknek is nőtt leginkább reálértékben a jövedelme a választás előtti évben? Kinek szól az amúgy bántóan bárgyú propaganda a rezsiről, kinek a színvonala ez?
És nyugdíjas mért nem lehet egyúttal korlátolt hívő, már csak hanyatló képességei, beszűkült érdeklődése miatt is? Nézz csak meg egy videót a békemenetről.
Az igaz, hogy a maszopnak egy értelmes szava nincs az 50 éven aluliakhoz, de ettől még nem igaz, hogy a nyugdíjasok közt egyértelműen nyerő lenne. 2006-ban nyert utoljára, azóta közel egy millió ember, zömében nyugdíjas halt meg, és a nyugdíjas utánpótlás már legalábbis vegyes.
Egyébként nem lenne nagy ár, ha cigányoknak is leesne valami, ha cserébe a gyerekek szavazata miatt mondjuk magas színvonalú oktatás jönne létre. Mert mondjuk már középtávon ez lenne az alapja a növekedésnek, vagyis hogy nem a csökkenő tortán kéne marakodni egy leszakadó országban.

Fekete Mamba 2013.10.21. 23:06:32

@Lucky Larry Silverstein: nem vitás, hogy a családi kedvezmény jó dolog, bár én arra akartam utalni, hogy az állami költések szerkezete beteg. Az adócentralizáció nem csökkent, magyarul ha nem is jövedelemadóként, de adónemeken most is ugyanannyit beszed az állam, és a költés arányai jól mutatják a választói csoportok erejét: oktatásban csökkenés, nyugdíjaknál meg reálérték-növekedés.

Kis ember 2013.10.21. 23:08:35

@Fekete Mamba:
"Pedig több millió kiskorú gyereket nevelő szavazó él az országban, ha ők támogatták volna az ő érdekeiket védő javaslatot, sok minden másképp alakulhatna. "
Nagyon szeretném, hogy a világéletében segélyen élő Lakatos Máriónak több szavazata legyen. Biztos bölcsen döntene...

deneskata 2013.10.21. 23:11:23

@Fekete Mamba: Igen, igazad van, a FIDESZnek sok a nyugdíjas követője is. És nekem is a békemenet jutott eszembe. De ez is csak azt bizonyítja, hogy ilyen lelkesen csak a korlátolt és csőlátású emberek képesek támogatni egy pártot - és ilyenek, koruknál fogva a nyugdíjasok is. Makacsul támogatnak egy pártot - és abból nem engednek. Ami a cigányokat illeti, nem gondolnám, hogy ilyen módon kellene támogatni őket. Hamisítás az a bajai videó, de mindenki tudja, hogy igenis, megvásárolhatók. Az, hogy melyik párt veszi meg őket, teljesen esetleges. Nem kellene még több lehetőséget adni erre. Mást kellene kitalálni. Valaki régen nekem hasonlót mondott: érjen egy nyugdíjaskorú szavazata fele annyit, mint egy keresőé! :) De ez is a demokrácia megcsúfolása.
Nem tudok jó megoldást.

deneskata 2013.10.21. 23:13:06

@Lucky Larry Silverstein: Kár. Reméltem, hogy az idézett mondat kiveri nálad a biztosítékot - de nem ennyire! :) Ellenérvekre, vagy legalább kérdésekre számítottam! :)

zobod 2013.10.21. 23:14:03

@Fekete Mamba: bingó. Sajnálatos módon sokan nem értik meg, hogy Magyarországon csak és kizárólag humán tőke létezik. Egy középkategóriás szaudi hercegnek van egyedül annyi pénze, mint itt a top100-nak együtt, egy átlagos orosz távol-keleti kormányzóságban meg egy jobb hónapban kitermelnek annyi ásványkincset, mint itt Károly Róbert óta összesen. A mezőgazdaság meg tud jó esetben exportálni annyi motyót, ami 3-4 pekingi kerület igényeit lefedi? (lehet, sokat mondtam).

Engem nem zavarna, ha egy 15-20 éve pályán lévő msc tanár fizetése elérné a vele egykorú egyetemet végzettek piaci átlagbérét, ha ennek fejében le tudnának tenni az asztalra egy olyan oktatási rendszert, ami EU top3-ban van. Annak lenne értelme, az tényleg befektetés, bánja fene, még egy magasabb adókulcsot is bevállalnék érte. Ha erre menne, és ilyen feltételekkel.

deneskata 2013.10.21. 23:20:25

Hát nem szomorú, hogy azon kell gondolkodnunk, milyen eszközökkel kényszerítsük rá az államot, hogy foglalkozzon az oktatással és a gyerekekkel? Nem magától kellene rájönnie? A KDNP kezében hagyja az oktatást, akik láthatólag egy múlt századi, egyáltalán nem versenyképes oktatási rendszert hoznak létre. Mert egy rossz tanár a magasabb bérezéstől sem lesz jó tanár. Máshol a helyzet kulcsa.

Tüntess az orbáni diktatúra és simli ellen! 2013.10.21. 23:52:51

Ez a sunyi, álszent, szarházi fideszes CÖF, álcivil birkamenet miért nem hagyja szépen ünnepelni az országot? Miért hoz ide pénzért megint lengyel, román, eszkimó, azeri bégetőket?

Ezeknek semmi sem szent? És akkor ki a provokátor, tévészékház felgyújtó, szánalmas, műmagyar, csürhe?

Fekete Mamba 2013.10.21. 23:58:28

@deneskata: hadd legyek cinikus: sokkal kevesebbe kerülne az országnak 4 évente 10 mázsa tűzifáért választásra amúgy alig járó (úgy kell őket odavinni) cigányok szavazatát megvásárolni, mint 3 millió nyugdíjas jövedelmét karbantartani (átlagnyugdíj > bölcsődei fizetések)
Amúgy erre a problémára is volt javaslat, már nem emlékszem pontosan, bizonyos összeget kaptak volna azok, akik a választáson nem akarnak részt venni, meg a regisztráció se volt akkora hülyeség, bár a mindent eldöntő nyugdíjas úgyis regisztrált volna, főleg ha feldühítik valami áremeléssel. Könnyen lehet, hogy ezért mondtak le róla.
A választási rendszert amúgy teljesen átalakították, minden ellenvéleményt figyelmen kívül hagyva, vagyis ha akarták volna, lehetne most egy jövőre figyelő, gyerekbarát választási rendszerünk is. És nem ellenzéki javaslatokat söpörtek le az asztalról, saját embereiktől jöttek az ötletek. Ez szerintem mindent elmond a retorika és valódi szándékok viszonyáról.

na4 2013.10.22. 00:15:56

Túl sok a közalkalmazott. Ennyit már képtelenség eltartani.

Sandor Akarki 2013.10.22. 00:34:54

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
" De a magyar életszínvonal most is gazdag szintű, akkor is, ha ez hihetetlenül hangzik az átlagmagyarnak."

Nem csak hihetetlenül hangzik, hanem egyszerűen marhaságnak, vagy birkaságnak, hogy is mondjam, hogy te is megértsd.

Ez itt Európa. Ahhoz, hogy a féléves fűtési szezonban ne dögöljön meg (fagyjon halálra konkrétan) az ember elég sok fosszilis-vagy atom-(mert télen keveset süt a Napocska) energiára van szükség. Szén elvétve van (a jó minőségű feketeszenet magas fűtőértéke miatt gyakorlatilag teljesen megeszi az acélipar). Olaj se nagyon iilletve a napraforgó olaj árát a dízelhez lövik be, azaz nettó 60E forintos - 200 euros - havibérrel) az sem megoldás. Fa van, lopják is mifelénk az erdőből, látnád mi van most a vasútvonalak mellett, mindent kivágtak, hideg volt a szeptember.
Ne papolj itt arról, hogy mi van Afrikában vagy Ázsiában. Vagy tudod mit, hajrá. Van nekik például jó meleg. Én is simán ellaknék a nádkunyhóban ha nem fagynék szét.

Azt értsd meg, hogy az alapvető létfenntartáshoz kb. kell víz (itt jó sok van, akár folyó, akár réteg), kaja (föld van, víz van, kaja van), meleg (k. drága) és/vagy sok ruha. Persze, laknak az Északi Sarkkörön túl is emberek (voltam is többször télapólesen). Hat réteg ruha és jó sok fűtés, júliusban raktam tüzet a bekészített fából (őket sem lepte meg, hogy hideg van).

Úgyhogy drága, hasonlítsd ezt az országot hasonló latitude-on (asszem úgy mondják, hogy észak-déli hosszúság) lévő hasonló adottságú országokhoz. Hasonlíthatod akár Abániához is, a tiranai átlagfizu kb. ugyanannyi mint a budapesti.

Vagy, szerinted a helyes kitűzni a célt, hogy úgy éljünk mint egy törökországi menekülttáborban? Mert ha így látod, akkor hajrá, menj előre.

Sandor Akarki 2013.10.22. 00:46:40

@deneskata:
Sokkal egyszerűbb a megoldás. Szavazói vizsga. Az szavazhat aki levizsgázik állatpolgári ismeretekből.
Pl. évente 1x lehet próbálkozni, első vizsga ingyenes, onnantól minden próba 20E Ft. Egyszerű, feleletválasztós teszt 5000 kérdéssel amiből a számítógép a tesztsort (mondjuk 20 kérdést) véletlenszerűen sorsolja. 60-75% jó válasz a sikerhez. Eredmény azonnal (számítógép megmondja), felvétel készül a képernyőről is, ha valakinek nem tetszik az eredmény az megkapja és reklamálhat; siker esetén meg bekerül az adatbázisba mint vizslázott szavaló.

deneskata 2013.10.22. 07:25:47

@Sandor Akarki: Na ja, kevesebb szavazó lenne, az garantált. De kevesebb lenne a populizmus tere is. Ép ezért ezt egyetlen párt se fogja bevezetni, mert akkor ésszerűen és számonkérhetően kellene kormányozni. (Egyébként én pont ettől a demagóg kampánytól készülök ki! :))

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2013.10.22. 07:27:09

@deneskata:
- en nem hiszem, hogy azt a penzt megtermeltuk.
- de megtermeltuk, nezd a szamokat, ahogyan az elemzok is azt nezik.
- akkor diktatura!

hehehehe. ezt a vitat...

Romkocsmák félhomályában merengő, félázsiai BPBP 2013.10.22. 07:38:02

LooooooL!

A sok baromarcú hozzászóló, a rabszolga szó szemantikai elemzésén lovagol, miközben a poszt teljesen egyértelműen leírja azt a magalázóan alacsony, elszomorító bérhelyzetet, ami sajnos nem csak a bölcsődei, óvodai dolgozókat sújtja, hanem a dolgozó társadalom 90%-át!

Jó nyelvészkedést, barmok!

nu pagagyí 2013.10.22. 07:44:31

Magyarországon az állam mindent felzabál. Ez a poszt is tünete a folyamatnak, lehet sírni állambácsinak, adjon több fizut.
A rendszer rossz, velejéig. Az államnak nem kell helyettünk vállalkoznia, bizza ezt a magánemberekre, állítsa vissza minden szinten a piacot és akkor mindenki saját tehetsége révén boldogulhat, egyébként marad a sírás-rívás.

nu pagagyí 2013.10.22. 07:49:28

@Kis ember: Lakatos Márió nem kapott esélyt normális életre, egyetlen bevételi forrása a választások idején kiharcolt szavazási píz, azt kell beosztania négy évre.

nu pagagyí 2013.10.22. 08:20:59

@Lucky Larry Silverstein: Az egyensúly csak a Fidesz-propaganda szüleménye. Egy statikus helyzet, ami a minden korrábinál nagyobb, pazarló költségvetés és az emberek egyszer ellopható magánvagyona, valamint némi államadósság-növelés dúcolt alá. Nem fenntartható, mert nincs gazdasági aktivitás, nincs növekedés, nincsenek beruházások, nincs semmilyen perspektíva az emberek előtt.

01234567 2013.10.22. 08:43:43

Szenzációs komentek! És köztük a kedvenceim, Birca, a Fidesz bértrollok, a mit sírtok nekemmegytivagytokahülyék pszichopata empátia nullák, a biorobotok, és a megvezetett önálló gondolkodás nélküli idióták! Viszont hiányoltam egy-két nyelvtannácit! Az mondjuk meglepett hogy a blogíró nem tudja milyen morális és társadalmi helyzetű országban él, azaz az emberek többsége milyen. Mert ez a fő gond, és csak ennek rendbetétele után jöhetnének a gazdasági a gazdasági gondok.

♔bаtyu♔ 2013.10.22. 08:55:47

Hirtelen azt hittem, a régóta jelenlévő cigányok által "üzemeltetett" rabszolgaság vágta ki végre a biztosítékot, de nem, a gondozónők.

A haverom neje 20 éve csinálja, most is keveset keres, de relatíve amúgy ma keres a legtöbbet.

Sajnos ilyen ez a popszakma, ez mindig is szarul fizető állás volt, de a rabszolgaságtól igen messze áll, a szerző nem sokat dolgozhatott a "magán" szektorban.

2013.10.22. 08:56:19

@Mária: Ráadásul az esetleges dobbantásuk nem oldja meg az alapkérdést: valaki a gyermekekre is kell vigyázzon. MIndazonáltal egy tökös sztrájk valószínűleg hatásos lenne. Szép szóval már megpróbálták kezelni a problámát.

Szelid sunmalac 2013.10.22. 09:22:19

A poszttal egyetertek, ez most csak kotozkodes: tenyleg harom muszakban dolgoznak a bolcsodekben?

Alterra 2013.10.22. 09:25:44

"Emlékeztetek mindenkit, hogyha a bölcsődei dolgozók elkezdenek sztrájkolni, azt mindenki megérezi, hiszen akkor a szülők nem tudnak dolgozni menni,"

Tévedés. Az anyák nem tudnak dolgozni menni. (plusz néhány apa, akik valószínűleg nem tennének ki statisztikailag kimutatható arányt.) Ha az anyák szívnak, az nem számít. Ha sokat sztájkolnak az ovik/bölcsik, legfeljebb kiteszik a munkahelyekről a nőket. (A gyerekes nők foglalkoztatása így is nálunk a legalacsonyabb az EU-ban.)
A bölcsődés gyerekek gondozása női munka, ők se számítanak, nem is érdekelik a döntéshozókat a legkevésbé sem. A kicsik gondozása fizikailag is nagyon megerőltető, egyszer láttam egy cikket, h a gondozónőknek 50-es korukra már milyen fizikai károsodásaik vannak, ők mégse mehettek soha nyugdíjba 40 évesen.

Alterra 2013.10.22. 09:28:53

Csakúgy, mint az ápolónők sem.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.22. 09:29:32

@Sandor Akarki:

"Nem csak hihetetlenül hangzik, hanem egyszerűen marhaságnak, vagy birkaságnak, hogy is mondjam, hogy te is megértsd."

Pedig ezek a tények.

Bogyó 2 2013.10.22. 09:46:25

@Ejjnye Bejjnye: Ne haragudj, de az, hogy simán ki lehetett menni Párizsba a Kádár-rendszerben az egyszerűen nem igaz. Háromévente egyszer mehettél nyugatra, utazási irodával évente. De akkor az átlagfizetéshez képest sokkal több volt egy párizsi út ára mint manapság. Nem szólva arról, hogy a forint se volt konvertibilis. A valutakereteddel túl sokra nem mentél. Nem volt lehetetlen, ha valakinek ez volt az egyetlen célja, megoldhatta, de akkor is sokkal nehezebb volt eljutni egy átlagembernek Párizsba mint manapság, ez tény. Érdemes megnézni a statisztikákat, hány ma 30 éves járt ott és hány ma 60 éves 30 évvel ezelőtt. Nem lesz egyforma az arány, nagyon nem.

komplikato 2013.10.22. 09:47:47

@Alter E: Ezért volt egyik nagy lépése a regnáló kormánynak, hogy a törvényben modvacsinált okokkal szinte lenulázzta a közalkalmazottak sztrájk jogait ...

Bogyó 2 2013.10.22. 09:48:42

@deneskata: "Ovcsi? Ovcsinéni? Jaa, pestinek teszik lenni!"

Ja, ráadásul 2.kerületi.
El is hiszem, hogy ott nem minimálbérért tengődnek egyes óvónénik. De néha a Rózsadombról szét kéne nézni a másik 9 és fél millió magyar valóságában is.
Nem szólva arról, hogy a téma a bölcsöde és nem az óvoda.

GonoszMostoha 2013.10.22. 09:49:57

@Kis ember:
Nem látom az óvónéniket az utcán. Nem látom a bezárt óvódákat, kiírva az ajtón, hogy "Sztrájk".

Kimennek az utcára, bölcsi-ovi-suli bezár. Szerinted hány szülő fog nekik tapsolni, mert mondjuk -akár csak 1 napos sztrájk idejére is - meg kell oldania a gyeremeke(i) elhelyezését? Esetleg szabit kell kivennie?
Az a baj, hogy nincs társadalmi szolidaritás. Nekünk szülőknek kellene biztatni őket, igenis menjenek az utcára, legyen nekik jobb, mert valószínűleg a gyerekeinknek is jobb lesz egy elégedettebb dajka/gondozó/óvó/tanító nénivel, bácsival.
A legféltettebb kincsünket, a gyerekeinket bízzuk ezekre az emberekre, napi 8-10 órában ők vannak velük, nem mindegy, milyen hangulatban, milyen ambíciókkal mennek neki a napnak hétről-hétre.

De bizony sok szülő lenne az első, aki nekikmenne, hogy milyen jogon hagyja ott a munkahelyét, és megy sztrájkolni? Ezt a pedagógusok, gondozók pontosan tudják: mármint azt, hogy a társadalom egyetlen rétegétől kapnának csak támogatást: a gyerekektől. Ha elmagyarázható lenne nekik a dolog. De ők ugye nem sokat számítanak ebben a szép magyar társadalomban.

Bogyó 2 2013.10.22. 09:56:19

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: "S az EU előtt is kimehettél, csak éppen sokkal bonyolultabb volt az ügyintézés."

Ja, magánúton háromévente egyszer. Ma meg akár mindennap. Mi ez, ha nem a szabadság korlátozása?
Nem szólva arról, hogy az anyagi feltételek megteremtése is igenis jóval nehezebb volt akkor, mint ma. A forintod szart se ért kint, s nemcsak azért mert hivatalosan be se váltották, hanem vásárlóerőben se, mert nálunk az árak is alacsonyak voltak,nem igazodtak a világpiachoz, így a béreket se volt feltétlen szükséges túl magasan tartaniuk. Nyugaton ezek a bérek a mainak a felét, harmadát se érték el. Egy nyugatnémet tízszer annyit is keresett kint mint mi itt, ma ez nincs ennyivel több. A valutakereted 2 napi ottlétet se nagyon fedezett max. kempingben. Kénytelen voltál feketén valutát venni, kicsempészni. Ma erre nincs szükséged.

Bogyó 2 2013.10.22. 10:06:49

"Emlékeztetek mindenkit, hogyha a bölcsődei dolgozók elkezdenek sztrájkolni, azt mindenki megérezi, hiszen akkor a szülők nem tudnak dolgozni menni,"

Azért ez nem kicsit túlzás.
Egyrészt a mindenkit nem nagyon lehet azonosítani az 1-3 éves gyerekeket nevelő szülőkkel.
1.Kurva sok szülő van, akinek idősebb a gyereke.
2. Kurva sok szülő van, akinek ilyen korú, de nem járatja bölcsödébe (GYES)
3. Kurva sokan nem is szülők.

Szóval ne essünk túlzásokba a bölcsödei dolgozók társadalmi szükségességét illetően. Ez egyébként is nagyvárosi probléma, 20-25 ezres lélekszám alatti településeken már nem nagyon vannak bölcsik, a nemrég megindult program ellenére sem, mert az is csak látszat-program volt. Miközben óvodákat, iskolákat zárnak be, majd pont a kisvárosi, falusi bölcsödékre fognak pénzt adni, amikor eddig se tették meg, pedig még igény is lett volna rá. A szomszéd településünk 3 és félezres, azt hiszem talán 4 vagy 5 férőhelyük van, s egyben van az ovival. Miközben majdnem tízszeresen érdeklődtek volna a lehetőség iránt.
De így már eleve arra szoktatják a vidéken munkát amúgy se sűrűn kapó nőket, hogy az óvodáig maradjanak otthon Gyesen.

Mária 2013.10.22. 10:07:06

@deneskata:

"Még valami. Számomra az MSZP és FIDESZ egyaránt rossz választásnak tűnik."

A kettő közül a Fidesz ababn jobb, hogy nekik vannak terveik, céljaik, és eltökéltség, hogy elérjék a céljaikat.

A célok persze sok szempontból rosszak.

De az MSZP-nek és vele együtt a teljes baller potyaleső söpredéknek még néven nevezhető céljaik sincsenek. Az eltökéltségről nem is beszélve.

Bogyó 2 2013.10.22. 10:15:12

@01234567: Látom, mindenki hülye csak...

A nyelvtannácizás is érdekes dolog. Valamikor a műveletlenség, bunkóság szégyellnivaló dolog volt, s ha valaki tévedett, rosszul tudott valamit, befogta, elgondolkodott, megtanulta. Ma a bunkók kikérik maguknak, hogy valaki is felhívja a bunkóságukra a figyelmét, hiszen az ilyesfajta műveltség amúgysem egy mérnöki-informatikai, jogi, orvosi vagy más praktikus és aprópénzre váltható tudás, azaz "értéktelen". Ennek kitűnő példája a nyelvtannácizás, szóval, mehet a nák-nékezés, a suk-sükölés, a nem-e-zés, a deviszontozás, lassan mi kérjünk elnézést, ha nem így mondjuk!

Gregegy 2013.10.22. 10:23:18

@Lilili: Na végre valaki érti, hogy miért nincsenek az utcán a: óvónők, tanárok, egészségügyi dolgozók, tűzoltók, rendőrök, egyéb minimálbér környékén tengődő közalkalmazottak.
Mert nem melléjük állnánk, hanem anyáznánk, hogy mit elégedetlenkednek.
Mint a régi viccben a pokolról, hogy a magyarok kondérja mellett unatkozik az ördög, mert hiába mászna ki valamelyik a forró vízből, a többiek mindig visszahúzzák.

Egyébként meg: magyarázza el már nekem valaki, hogy miért vannak különválasztva az óvónők és a tanárok, és miért nem kaphatták meg ugyanazokat a juttatásokat? Tudom, lószar ez a mostani fizetésemelés a tanároknak is, de végre valami, az óvónőknek meg még az inflációt se követi.

Bogyó 2 2013.10.22. 10:24:26

@Mária: "A kettő közül a Fidesz ababn jobb, hogy nekik vannak terveik, céljaik, és eltökéltség, hogy elérjék a céljaikat."

Ez akkor lenne így, ha nem aljas céljaik lennének. Egypártrendszer, a többszínű politikai paletta felszámolása, a többségi érdekek semmibevétele, klientúra-kiépítés, a civil polgári társadalom szétrombolása, az önkormányzatiság felszámolása, a hatalomváltás lehetőségének kiiktatása, azaz a nemzet sorsáról való saját döntésének megszüntetése. Ők szeretnék eldönteni helyettünk mi a jó nekünk, s nem lehetőséget kínálnak, hogy őket válasszuk, hanem az egyéb lehetőségek kiiktatására törekednek. Kettészakítják a társadalmat és a nemzetet velük lévőkre és ellenségekre. Ez pedig nemzetrombolás és nem nemzetépítés.A pártérdek előbbre való a közös érdeknél, illetve a pártérdeket nemzeti érdekként azonosítattják. Márpedig az régen rossz, ha egy párt érdeke azonos a nemzetével, mert egy nemzet akkor lehet erős, ha sokszínű és választási lehetőségeket nyújtani, többet mint Orbán vagy Viktor.

A másik oldal ügyetlen, erőtlen, buta, de pont ezért kevésbé veszélyes.

VT Man 2013.10.22. 10:24:40

Van magánbölcsöde is, ott gondolom többet adnak, de lehet, hogy feketén:

Ilyen magánbölcsöde árak vannak:

"5 nap egésznapos ellátás, étkezéssel 7:30-17:30-ig 72.000 Ft
5 nap félnapos ellátás, étkezéssel 7:30-12:00-ig 62.000 Ft"

"Havidíjak:
2 egész napos bérlet/ hó 58 000 Ft/ hó
3 egész napos bérlet/ hó 68 000 Ft/ hó
4 vagy 5 egész napos bérlet/ hó 78 000,- Ft / hó."

Szorozzuk be mondjuk 10 gyerekkel, az 700 ezer/hó, nem tudom, magánbölcsinek van-e állami normatíva. Nyilván van sok költség, de hihetetlen, hogy ne lehetne kihozni ebből többet,m int 70-80 ezer nettó.

Ráadásul állami bölcsöde tele van, nincs férőhely, rettentő nagy a hiány.

Akkor miért nem mennek át a szakemberek a magánbölcsödékbe?

Bogyó 2 2013.10.22. 10:26:58

@Gregegy: Szerintem azért, mert a tanároknak előírták a munkaidő növelését, az óvónőknek azt hiszem nem változott. Legalábbis nálunk az eddig délben hazamenő tanítók, nem mindennap, de többségében bent vannak délután négyig, az óvónők meg ugyanazt és ugyanúgy csinálják mint eddig.

randomuser1 2013.10.22. 10:33:18

@Bogyó 2: buda lesz az...
én pediglen pesti, ahogy a stilisztikanáci néni helyesen megjegyezte.
vidékiek keverik a kettőt :)

csevely 2013.10.22. 10:35:53

Hát igen . Ez az egész arról szól már több éve , hogy kinek mikor éri el az állandóan emelt minimálbért az éppen aktuális ( és több éve nem emelt ) bére . De nem csak közszférában, mindenhol . A minimálbér bevezetésekor volt ugye valami nagyon halvány akarat arra hogy legyen tudástól függő . Persze csak a mindenféle tudás nélküliek esetében kötelező a beállás! / a többit még névleg sem emelik / Minden magasabb szint megszopta , őket a rendszer már azóta közelíti a minimálhoz ! Mert ugye az átlag béremelés fogalmát is bevezették , ami azt is jelenti hogy ha beállítja egy cég , a minimálbérre az alatta levő dolgozóit , akkor a maradvány bértömegből nem tud a magasabb kategóriáknak adni még infláció követést sem ,így lassan egy szintre kerül mindenki . A nem tud adni ekvavalensen nem akar adnit jelent a magyar cégeknél . A sztájk nagyon jó akkor ha tényleg nagy gebaszt csinál , mint a mozdonyvezetők sztájkja volt annó . A társadalmi értékitéletet nem a tudás , hanem a fontosság definiálja . Azaz ha meg tudod bénítani az ország egy részét , akkot nagyon értékes vagy , kapsz béremelést , ha nem , akkor kuss ! És ezt nem a mostani bagázs fejlesztette ki , közös munka volt az 1950-es évek óta , amikor a segédmunkás többet ért mint a diplomás. " a vagont kirakni volt munka , nem az hogy megold , ne is kelljen kirakni emberi erővel " Na ez a szemléletmód még most is itt van , él , virul , hat illetve visszahat . Visszatérve a blog témájához , itt most jött el az igazság pillanata , aminek már rég el kellett volna jönnie .

Bogyó 2 2013.10.22. 10:39:38

@Sandor Akarki: "Szavazói vizsga. Az szavazhat aki levizsgázik állatpolgári ismeretekből."

Én általában ellenzek mindenféle cenzust, legyen az műveltségi vagy vagyoni, de tény, hogy a demagógia térnyerése ellen is jó lenne kitalálni valamit. Ez nem is hangzik rosszul. Elgondolkodtató.Annyiban mégis hátrányos lenne, hogy kisebb létszám esetén ismét nagyobb szerepet kapnának a fanatikusok és a közvetlenül megvettek, a klientúra.
Éppen ezért is, szerintem sincs semmi realitása, hiszen más demokratikus országokban sincs ilyen. Valószínű a nép általános műveltségi és értelmi szintjét kellene emelni, de ennek a megfelelő oktatás lehetne a kulcsa és egy ez iránt elkötelezett demokratikus államvezetés indíthatná be. De ehhez semmilyen feltétel nem áll rendelkezésre.
Amíg a nép inkább hisz "erős és kemény"emberekben mint a demokratákban, azokban, akik nem az erőszakos boldogítást választják. Addig mindig is lesznek "tévedhetetlen" "mindenttudó" "pótolhatatlan" vezetőik. S addig a nemzet sosem válik nagykorúvá, s képessé arra, hogy a saját kezébe vegye a sorsát.

Bogyó 2 2013.10.22. 10:47:04

@Emmanuel Goldstein: Nem keveredés az, hiszen 1873 óta Buda és Pest (na, meg Óbuda) egy város. Ezért szokás minden budapestit egyszerűbben pestinek nevezni, még ha Budán is lakik. Aztán, hogy ők még a külön identitásuk miatt kikérik maguknak a dolgot, az az az ő problémájuk. Szerintem ők is leszegediezik azt aki dorozsmai vagy tápéi, de nem is, nekik az inkább már csak vidéki.
Pedig a szegedinek vagy soproninak meg a pesti a vidéki, ehhez képest a pesti egészen pontos megnevezés.

randomuser1 2013.10.22. 11:00:00

@Bogyó 2: onnan vidékről tessék szépen a normatív nevét használni: budapesti, fővárosi.
hamár a helyi nyelvjárást stilizáljuk, ne keverjük ész nélkül, mer kilóg a lóláb :)

Tomycat 2013.10.22. 11:04:47

A magyar társadalom nem szavakban, hanem tettekben gyerekellenes - az álszent duma, hogy milyen fontos a gyerek meg család persze megy teljes hangerővel. A gyerekeket nevelő no társadalmi rangja nulla. Sok gyermekes nőre úgy tekintenek - elnézést a kifejezésért - mint egy sült bolondra es meg szerencsés, ha nem hasonlítják a sokat ellő kutyákhoz, disznókhoz. Persze mindez alattomosan előadva, éreztetve, lesajnálva stb... Megsértődnek ha gyerekkel együtt akar reszt venni egy bulin.
Ha a gyerekeivel elfoglalt no nyűg, a gyerekek zaját el kell viselni stb... szóval mindez nem természetes része a magyarok életének, akkor mit várhat egy bölcsőde es annak dolgozói?

baliquez 2013.10.22. 13:19:08

"Irén néni bánatosan elmondta, hogy nem mernek felszólalni a rendszer ellen, mert félnek, hogy elbocsátják őket."

De azért a csuticigányra szavazni nem féltetek, mi? Ahhoz bezzeg volt bátorság hogy biankó ígérgetésre a maffiájának adjátok az országot.

tlantos 2013.10.22. 14:29:08

@deneskata: Az nagyon jo, sot, ilyen munka eseteben szerintem elengedhetetlen dolog. Viszont van az a pont, amikor azt mondom, hogy lehet, hogyezt szeretem, de mas jobban megeri. Van az a penz, amiert az ember valt. Es ami ez alatt a hatar alatt van, az maradasra bir.

Reactor 2021.08.21. 22:20:34

„A rabszolga olyan ember, akit megfosztottak személyes szabadságától, tárgyként kezelik (...) célja a gazdasági kizsákmányolás.” - Ez úgy a magyar lakosság 80 százalékára vastagon igaz. Amit meg a maradék 20 százalék csinál, annak becsületes munkához semmi köze nincsen.
Megérte nagyon a gengszterváltás. Kommunista rezsim helyett vadkapitalista rezsim nyom el minket. Agyonlövetés helyett kisemmiznek és az utcára tesznek egy szál alsóban, a többit elintézi majd a januári mínuszhúsz vagy az éhség, még lelkifurkájuk se lesz.
Ahhhhhh, ezé' oszt megérte rendszert váltani ám! :$

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Azt ugye vágod, mélyhülye retardált, hogy rabszolga és rabszolga közt óriási a különbség? Egy gyapotszedő afróamerikai szerinted egy kategória a görög lauroni ezüstbányák mélyén robotoló asszír hadifogollyal?
Olyan szinten vagy agyatlan, hogy tőled egy gondolatolvasó is maximum fele árat kérne el. Mondjuk fidesznyikektől mit várok...
A magyar színvonal gazdag-szintű? Ki mondta ezt neked? A felcsúti törpéd? Te meg csont nélkül benyeled, különben is, onnét Bulgáriából mit érdekel téged, Magyarországon mi van és mi nincs, könnyen ordibálhatsz be a pálya széléről baromságokat.
Sötét vagy te, mint a clgányasszony seggén a májfolt.

@Ne érdekeljen!: Most nagyon rátapintottál. Valóban, akik dolgoznak, azok jórésze rabszolga. A maradék meg rabszolgatartó. Ezt nagyon jól látod.

@Kis ember: Aha, és miből menjen ki külföldre? Kössön batyut a hátára, benne hamuban sült pogácsával, mint a mesebeli szegénylegény, oszt szegődjön el valamelyik királyhoz béresnek? Vagy hogy képzeled el?

@Ejjnye Bejjnye: Hiába magyarázol ennek a mélyhülye kormányidiótának, egyszerűen fel se fogja. Ha fizetnének érte, se fogná fel. Egyszerűen olyan szinten ostoba, hogy kiskorúsítani kellene, mert veszélyt jelent saját magára & embertársaira is. Hálás is vagyok, hogy elhúzott Magyarországról, és másutt rontja a levegőt.

@$pi$: Szerinted nincs rabszolgaság, ostoba?
Miféle jogaid vannak neked, egyszerű átlag butaprolinak? Miféle érdekérvényesítési eszközök állnak rendelkezésedre? Ki véd meg téged az állam, munkáltató, pénzintézet, bármilyen vállalat túlhatalmától? Miért dönthetnek bármi veled kapcsolatos dologról a beleegyezésed, hozzájárulásod nélkül?
Kisapám, annyi beleszólásod nincs a saját életedbe, környezetedre, hogy megszabd, mire költsék az adódat. Meghagytak neked annyi látszatjogot, hogy négyévente elmehetsz szavazni, de gyakorlatilag, amióta úgy csal minden párt, ahogy tud, ennek sincs semmi értelme. Az állam bármikor kisajátíthatja az anyagi javaidat, lakásodat is elveheti. Adott esetben a gyerekeidet is. A vagyonodat úgyszintén. Ha nem az államhatalom teszi ezt meg, akkor a bankod. Ki vagy szolgáltatva a munkaadód kényének-kedvének, ha úri kedve úgy diktálja, bármikor megfelezheti a fizetésedet, törölheti a szabadságodat, megnyirbálhatja a juttatásaidat. Bármelyik munkáltató, akárhová is mész, akár magyar, akár multi. És lobogtathatod te a munka törvénykönyvét vagy bármilyen törvénykönyvet, senki nem fog melléd állni a nagykutyákkal szemben.
Ennyit arról, hogy mennyire nem vagy rabszolga. Üdv a való világban, Neo. Történelemből pedig akkor okoskodjál, ha legalább az általánost kijártad úgy, hogy minimum hármast kaptál év végén.
A vonatjegy ára kifogás, az hát. Gondolom még te is abban a népmesei világban élsz, hogy bárki batyut köthet a hátára, és elszegődhet a szomszéd királyhoz béresnek.
Kisöreg, szerintem jobb, ha megmaradsz csöndben ostobának, minthogy kinyisd a szádat, és be is bizonyítsd ezt ország-világ előtt.

@Lucky Larry Silverstein: Oké, akkor mutass példát: végezz 40-50 évig olyan melót, amit rühellsz! Kis szerencsével ötvenévesen elvisz az infarktus. Nem lesz kár érted. Maggot.
Ha pedig minden közalkalmazottat kirúgnak, apafej, te két hét alatt elpatkolnál. Talán ideje is volna már. Hozzád hasonló kreténekből így is van épp elég a Földön.

@monddazigazatmar: A politikusok jóvoltából jutottunk ide. De nyilván nekik semmi közük nincs hozzá. Ha lelőnek, a szemét puskagolyó lesz a hibás, igaz, még véletlenül se az, aki meghúzta a ravaszt?

@♔bаtyu♔: Akkor neked is: nem csak attól lesz valaki rabszolga, hogy lószart se keres. Attól maximum nincstelen lesz. Nincstelenünk pedig már van 5 millió.

@Bogyó 2: Baromság. Dolgozni kimehettél külföldre bárhová Kádár alatt is. A valutakeretet meg csak az nem lépte át, aki nem akarta.
Persze, most sokkal jobb nekünk. Menni mehetsz bárhová. Miből? Ja, azt oldd meg te.
A forint pedig pindurkát többet ért akkoriban, mint ma. Ha a kormány nem dotálná, kb. a milpengő szintjén lenne, jobb ha tőlem tudod.
süti beállítások módosítása