Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Úgy érzed, jó voltál az állásinterjún? Nem érted, miért nem nem hívnak vissza?

2013. július 22. - Szarvas Norbert

allasinterju-tippek.pngCégvezetőként szerzett tapasztalataimból legutóbb megosztottam veletek néhány hasznosnak vélt tippet a munkakeresés első fázisával kapcsolatban, amely az állásinterjún való megjelenésig tart. Több pozitív visszajelzést kaptam elismert szakemberektől a cikket illetően. Sokan jeleztétek, hogy várjátok a folytatást. Amikor a jelentkezőket arról faggatom, milyen tapasztalataik voltak az állásinterjúkon, gyakran eltorzul az arcuk, és szinte reménytelen kifejezéssel közlik velem, hogy nem értik mi történt, hiszen minden szép volt, nagyon jól érezték magukat, és úgy vélték, megfeleltek. A legrosszabb, amikor a remény meghal, és teljes tanácstalanságba merülve elveszíted az utolsó bástyádat is, viszont képtelen vagy változtatni, hiszen nem tudod, mi volt a hiba. Most arról lesz szó, hogy a felvételin milyen rejtett dolgokra figyelj oda. Eljött az idő, hogy valaki nyíltan kimondja, miket ne tegyél!


1. It's not a Party Time

A rossz hírem az, hogy az interjú nem akkor kezdődik, amikor hiszed. Tévhit, hogy a szimpla jelenléted elég lehet a sikerhez. Fel kell készülnöd fejben és kinézetben is. Nem eshetsz be két progi között az interjúra, és nem éreztetheted azt a felvételiztetővel, hogy nem ez a napod csúcspontja.

Szórakozóhelyen beszélgetek csajokkal és srácokkal, érdeklődöm a készülődési szokásaikról, és mindig ugyanazt a választ kapom:

„Buliba nem lehet ’csak úgy’ elmenni. Fel kell kapni a buliszerkót, hogy a lehető legvonzóbb legyek. Ez akár több óra előkészületet is jelenthet.”

Sajnos sehol nem tanítják meg a középiskolásoknak, hogy az interjúra is fel kell öltözni, és a lehető legjobban kell kinézni. Pedig ez olyan magától értetődő, mint hogy egy buliba kicsíped magad.

Ki kell tűnnöd a tömegből, és mivel a legtöbben topisan mennek el, ezért a felvételiztető rád biztosan fog emlékezni. Rád, aki rendkívül elegánsan jelent meg az interjún. Ez a kiválasztásnál is előny lehet, hiszen mint pl. az X-Faktorban, azokra szavaznak, akik nyomot hagytak, akikre emlékeznek.

Az öltözéken kívül nagyon fontos, hogy fejben is kellően átérezd a dolgot, és felkészülj az interjúra. Az a véleményem, hogy nem lehetsz túl laza, vagyis el kell fogadnod, hogy az interjún nem a haveroddal beszélsz, és nem árt némi alázat sem, ha valóban munkát akarsz.

2. Kiegészítők

Ez nagyon érzékeny téma lehet sokaknak, hiszen a kiegészítők alapvetően az egyéniséget fejezik ki. Itt azonban a mértékletességre intelek. Ne vegyél fel három tonna aranyat vagy éppen 5 piercinget. Egyszerűen ezzel nem nyerhetsz. Maximum akkor, ha a felvételiztetőnek éppen azonos az ízlése, ám ez elég ritka. Sose feledd: a kevesebb szinte mindig több!

„Én még nem láttam a boltban személyiségkifejező eszközökkel fizetni a kenyérért. Általában ezt a manővert pénzzel végzik. A pénz pedig a munkából jön. Tehát mindent meg kell tenned azért, hogy munkád legyen!”

De nemcsak egy ékszer lehet kiegészítő, hanem az optikai tuning eszközei is.

Zselé: Egyre kérlek! Ne csorogjon le a fejedről a zselé. Minden más kombinációja rendben van, amennyiben jól áll neked.

Frizura: Annyi tippem van, hogy az interjú olyan, mint az érettségi. Ez nem egy metálkoncert. :) Frizurázz ehhez mérten!

Parfüm:

Az elmúlt héten tartottam felvételi beszélgetéseket, és sajnos negatív értelemben megmaradt bennem egy srác, aki akármilyen rendesnek tűnt is, hibái miatt rossz érzéseket keltett bennem.

Egyik ilyen hibapont volt a srác „illata”. Három alapvető verzióban szoktak megjelenni interjún.

1. Büdös, izzadságszagú.

2. Semmilyen.

3. Illatos

Az első verziót te szereted? Ha tömegközlekedsz, akkor imádod szaglászni a hajléktalanokat? Miért gondolod, hogy a felvételiztető kolléga szereti? Ezzel azt éred el, hogy képtelen lesz rád figyelni, viszont biztosan megmaradsz az emlékezetében mint az az ember, akit biztosan nem vesz fel.

Pár éve elkövettem egy hibát: túl korrekt akartam lenni, és ignoráltam az éterben terjengő illatokat egy hölgynél, csak arra figyeltem, hogy ki ő, mit tud. Felvettem. Sajnos egyre rosszabb lett a helyzet, és már a kollégák kérleltek engem mint vezetőt, hogy szóljak neki: figyeljen az „illatára”. Ennél kellemetlenebb dolgot nem tudok elképzelni egy munkahelyen, mikor azt kell tapintatosan közölnöd a másikkal, hogy...

Akkor eldöntöttem, hogy a későbbi hasonló problémák elkerülése érdekében automatikus elutasítással díjazom ezt a fajta „viselkedést”.

A legjobb, ha egy tuti illatot magadra fújsz, hiszen ezzel és egy jó megjelenéssel már a megszólalásod előtt pozitív irányba tudod billenteni a felvételiztető hangulatát, „hozzádállását”. Két érzékszervre gyakorolsz erőteljesen pozitív hatást: szem és orr.

3. Ne te kezdd el!

Ez a jelenség szerencsére ritkábban üti fel a fejét, de említésre méltó. Maximum nevetünk egy jót rajta.

Megtörténik a szokásos bemutatkozás és ülés. Majd mielőtt még a felvételiztető belekezdene a dolgokba, a jelentkező félig illedelmesen közbevág és elkezdi mondani:

„Elnézést, de lenne pár kérdésem, amit most tisztázni kéne, hogy ne legyen felesleges a többi.”

Te szereted, hogyha közbeszólnak? Te szereted, ha épp ülnél be a kocsidba a kormányhoz, félrelöknek és beülnek helyetted?

Ilyenkor nekem ez a válaszom:

„Köszönöm szépen, hogy érdemesnek tartotta a fontos kérdéseket az első percben megbeszélni, és így szabaddá tette a következő fél órámat. A legfontosabb kérdés számomra megválaszoltatott! Mi nem fogunk együtt dolgozni. További szép napot.”

Megértem, hogy sok negatív tapasztalatú interjún voltatok már, de ezt nem vihetitek mindig magatokkal, és nem jelenhettek meg előítélettel. Képtelen ez a helyzet, hiszen így esélyt sem adtok magatoknak egy normális állásra. Senkiben sem kelt ez a viselkedés jó érzést. Ha meg nincs időd egy teljes interjúra (általában maximum 1-2 óra), akkor ne fogadd el, hanem menj szórakozni, ha megteheted.

4. Legyen kisugárzásod!

Dobj be egy felest előtte, ha szükséges! Te szereted a negatív embereket? Szereted azokat, akik csak panaszkodnak? A barátaid között vannak ilyen típusú emberek? El tudod képzelni, hogy évekig velük dolgozzál napi 24 órában?

Volt egy srác, aki már az illatával sem győzött meg, de képes volt jóhiszeműségemet akaratlanul is kihasználva tovább rontani saját esélyeit. Amikor még nem a saját kompetenciáiról beszélgettünk, hanem önmagáról mint emberről és a múltjáról, akkor egy olyan kakirakományt hordott be irodám küszöbének a határvonalán, amelyik szerintem már vámolandó és adóköteles.

Mintha karácsonyra megkapta volna a „Mit ne mondj el magadról egy idegen embernek, ha akarsz tőle valamit?” nagy szakácskönyvet, és pontról pontra megtanulta volna. Elmondta, milyen szerencsétlen, mennyire nem sikerül neki semmi, mennyire kilátástalan az élete, és hogy bármit elvállal.

Ezzel az a baj (feltéve, hogy az 5. pontban mondottakat beláttad), hogy erre senki nem kíváncsi, és a világon nem sikerült még senkinek (magánember vagy vállalkozás) úgy fejlődnie és nőnie, hogy a múlt terheit hordozta, és azt negatív hozzáállással a környezetével megosztotta.

Persze előfordul, hogy rossz időszakunk van, és beleesünk ebbe a hibába (engem is többször elkap a negatív áramlat), de ezt ne ott hozzuk felszínre, ahol a jövőnk fog eldőlni!

Legyetek szívesek, figyeljetek erre!

5. Én nem a Dévényi Tibi bácsi vagyok, és ez nem a három kívánság

Életem legextrémebb sztoriját szeretném ezzel a témával kapcsolatban megosztani. Ez kiválóan szemlélteti, miről beszélek, és ennek számtalan verzióját képzeljétek el különféle veszélyességi fokokba ágyazva!

Egy corvinusos srác (még jól is volt öltözve) bejött felvételizni. Az arca elég nagy volt, főleg ahhoz képest, hogy munkatapasztalata a nullához konvergált, még diplomával sem rendelkezett.

(Témabeékelés: ha nagy az arcod, mindenképpen hagyd otthon, mert nem mindenhol van lehetőség az ajtót kiszélesíteni, hogy beférj. Legyél mindig illedelmes, kellően megilletődött, őszinte és szimpatikus!)

Megkérdeztem, hogy mit vár a munkától. Így válaszolt:

„Hát ez egy jó kérdés! (Köszönöm, nekem csak jó kérdéseim vannak – gondoltam magamban.) Igazából amit én szeretnék, az egy céges laptop, céges autó a kezdetektől, és havi nettó 800.000 ezer forint.”

Az állam természetesen leesett, hiszen a srác szerintem a KSH-ról még olyan értelemben sem hallott, hogy ezeket a betűket véletlenül egymás mellé tette valaki. Egy mondatot tudtam erre válaszolni:

„Én tisztelem önt. Hozhatok önnek egy kávét?” (Kérdeztem enyhe cinizmussal a hangomban.)

Válasza nem maradt el:

„Köszönöm, most nem kérek!”

Erre mondják szerintem, hogy nagy az isten állatkertje!

Érdemes megvizsgálni a piacot vagy a KSH honlapját, hogy képbe kerülj az átlagos fizetésekről. Az igényeid ne a vágyaidat, az álmaidat tükrözzék, hanem a realitást.

Csak személyes vélemény, ami szembe megy mindazzal, amit a piaci „szakértők” sulykolnak belétek. Ők mindig azt mondják, hogy legyen egy normális bérigényed, és ne menj az alá. Szerintem a piac megváltozott, és a mostani gazdasági helyzetben még a kevesebb fizetésre (pl. 60 E Ft) is tudok 60 ezer okot mondani, hogy miért jobb elvállalni, mint otthon maradni.

Higgy nekem, amikor azt mondom, hogy egy állást ilyen apró eszközökkel és odafigyeléssel is megnyerhetsz (amennyiben az alapvető kompetenciáid rendben vannak), hiszen ezekkel a dolgokkal tudsz olyan benyomást tenni, amely biztosan pozitív érzéseket kelt a másikban.

Persze lehet vitázni majd kommentekben, hogy mekkora egy baromarc vagyok, hiszen ezek nem így vannak, és mert ilyeneket hülyeség leírni, hiszen ez mind magától értetődő.

Tapasztalatból mondom: sajnos nem az!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr225414585

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.07.23. 12:00:03

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.07.23. 11:48:05

@orange85: IT munkakorokben nem volt tul jellemzo a fizusav hirdetese... Egyik nagyobb Infoparkos multinal atmentem sikeresen a tobblepcsos interjun, (2 telefonos, 1 jo kiados szakmai, es vegul 1 HR-es), majd a vegen kaptam meg az ajanlatot, ami eppenseggel nem vett le a labamrol, es nemet mondtam.

Osszesen 6 ember idejet pazaroltuk feleslegesen napokon at (plusz nekem a taxikoltsegek, mert ez pont a tavalyi 40 fokos nyari oruletben volt, es nem akartam budosen, izzadtan erkezni, kellett a legkondi kioltozve ;) )

Kesey 2013.07.23. 11:50:17

@orange85: Abból lehet következtetni sok mindenre, hogy mit kér valaki a munkájáért. Vagy arra, hogy nem tudja a saját értékét, vagy arra, hogy szarban van, esetleg arra, hogy nem egy lógós fajta és szeretne valamit csinálni, akár olcsóbban is.

És kompenzálni is lehet: Igaz, hogy kevesebbet fizetek mint munkáltató, de adok neked internetet, telefont, esetleg kocsit, hetente x napot dolgozhatsz otthonról, továbbképzést, licenszet, stb. stb.

Ahol hatalommal, felsőbbrendűséggel manipulálnak, ott nincs nagy jövő, vagy lopott pénzből él a cég - pályázatozik, stb, ergo nem a meló a fontos, nem teremet értéket.
Na ilyen helyre nem nagyon érdemes jelentkezni se, mert csöb˜örből vödör.

Lajos ghr 2013.07.23. 11:51:26

"Témabeékelés: ha nagy az arcod, mindenképpen hagyd otthon, mert" .....majd a munkáltatónak lesz nagy arca.

tableno 2013.07.23. 11:54:01

@Kesey: "Abból lehet következtetni sok mindenre, hogy mit kér valaki a munkájáért. Vagy arra, hogy nem tudja a saját értékét, vagy arra, hogy szarban van, esetleg arra, hogy nem egy lógós fajta és szeretne valamit csinálni, akár olcsóbban is." - érdekes, hogy az a verzió mindig kimarad, hogy valaki esetleg pont azért kér az átlagnál magasabb fizetést, mert PONTOSAN tisztában van a saját értékével, és nem akar lemenni kutyába...

orange85 2013.07.23. 11:54:30

@Whave: nos

ezzel indítva:
"nem szeretném, ha egymás drága idejét pazaroljuk, így kertelés nélkül megkérdezem:mennyi fizetésre számíthatok?azért jelentkeztem az állásra, mert a pénz és a karrier motivál, és ha az egyik hibádzik, akkor nem vagyok érdekelt az állás betöltésében."

tiszta és világos,mindenki szereti a határozott embereket.és erre mondja a csávó az asztal másik végén, hogy akkor a viszont nemlátásra.

csak nekem morbid?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.07.23. 11:54:33

@Lajos ghr: de az interjúztatónak tuti... akkor is ha csupán egy 19 éves hr-es jányka vagy fijúcska...

2013.07.23. 11:59:27

@orange85: hat igen. Altalaban en is igy kezdem, csak itt a karrier resze az tetszett a dolognak, a ceg remek volt, a juttatasok es a lehetosegek korrektek, ezert remenykedtem a vegsokig. Sajna nem jott be. :)

ggaborx 2013.07.23. 12:01:48

@Szelid sunmalac-Elmeny designer: Mondogasd csak, hátha elhiszi valaki. A valóság meg az, hogy ma, 2013-ban a leendő munkavállalók többsége térden állva könyörög csak vegyék már fel valahová. A munkáltatók ma már nem a legjobbakat keresik, csak a legkevésbé rosszakat. A mukavállalók meg 1-2-3 diplomával beállhatnak mosogatni, vagy polcot pakolni, ha szerencséjük van.

Arról lehetne vitázni, hogy ez így rendjén van-e, esetleg miként lehetne változtatni? De attól még a tankönyvszagú "üzleti kapcsolat" kifejezés meg sem közelíti a valóságot.

Le kell menni kutyába, ha nem akarsz éhen dögleni, vagy ki kell állni magadért és kézbe venni a saját sorsodat. Elmenni külföldre, vagy maradni vállalkozóként esetleg. De onnantól kezdve, hogy bármely cég munkavállalója leszel ebben az országban, jobb ha elfelejted az "üzlet" kifejezést és megbarátkozol mondjuk a "napszámos", vagy a "bérrabszolga" kifejezésekkel.

Persze vannak üdítő kivételnek számító korrekt cégek is, ahol tényleg létezik valamiféle partneri viszony, de nem ez a jellemző és az ilyen helyekre általában kapcsolatok útján és nem hirdetések alapján kerülhetsz be.

Mégegyszer: én így látom a mai helyzetet a témában, de ez koránt sem jelenti azt, hogy egyetértek vele. Változtatni kellene, de ahhoz legalábbis minimális összefogásra lenne szükség munkavállalói oldalról, egymás kíméletlen taposása helyett.

tableno 2013.07.23. 12:03:26

@orange85: Mondjuk szerintem sem túl szerencsés a fizetéssel kezdeni az interjút. Előbb azt kell letisztázni, hogy érdekel-e a munka és alkalmas vagyok-e rá. Különben eléggé komolytalannak tűnik a jelentkező.

orange85 2013.07.23. 12:08:28

@Kesey: olcsóbb a fizetési igénye mint amit fizetnének neki,ez két dolgot jelenthet:

1.kevesebbre tartja magát mint ami
2.meg van szorulva és elvállalja olcsóbban is

hogyan szúrod ki, hogy melyik?

a nagyokos HR és interjúztató értelmi szintjét tükrözi ez, ahelyett hogy ténylegesen feltáró kérdéseket intéznének.

ezek az emberek nem okosak mint ahogy poszt írója sem.
aki az "ez egy jó kérdés"-re úgy reagál fejben ahogy ő tette, annak felszínes ismeretei vannak az emberi kommunikációról és non-verbális jelzésekről.

Alaister Grand 2013.07.23. 12:12:09

Hát neked aztán van egy arcod.
És azt teljes komolysággal állítod, hogy szerinted állásinterjúra ki kell öltözni, mint szaros Pista Jézus neve napján, parfümözni és bevágni egy felest?
Noooooormális, Margit???
Aki ezt várná el tőlem, hát be nem tenném a lábam a cégéhez. Mekkora bunkóság már ez??

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2013.07.23. 12:13:15

@nyelv-ész: így van. csak nem belsős. az ügyfeleim meg külföldiek, és nekik van olyan perverziójuk, hogy néhanapján kommunikálnának a beosztottakkal. szerintem is gáz.

@Kesey: kb ugyanazt mondjuk. minden helyzetben tudni kell, hogy most mellé vagy aláfölé. ugyanabban a kapcsolatban is változik ez sokszor.

@Szelid sunmalac-Elmeny designer: ugyan utálok többször mondani valamit, de: ha a jelentkező képben van a körülményekkel (tudja mit bír, tudja, hogy görcsöl, viszont a pozícióban kinőheti a stresszelést) akkor belefér. vonatkozik ez olyan pozíciókra, ahol ennek semmilyen folyománya nincsen. agysebésznél például nem fér bele.
egyébként volt egy jelöltem, akinél csak a viselkedés volt gyanús, hogy alkesz, de semmilyen konkrét fizikai látszata nem volt ennek. ő kihullott a rostán anélkül, hogy utánajártam volna a dolognak. az előítéletemnek esett áldozatul. (meg persze annak, hogy nem ő volt a legjobb :) az egyetlen feles és az alkoholizmus közt nagyon széles a sáv.

@Whave: pedig de, legalább is az én szakmámban sok hirdetésnél ott van, más kérdés, hogy az is, hogy "neg.". de én már az első ottani interjúmon pontosan annyit mondtam, amiben ők gondolkodtak. kis utánaolvasással sok mindent ki lehet deríteni. itthon viszont tényleg nagy a kavarás, nem ritkán azért, mert hatalmas eltérések vannak a cégek közt.

orange85 2013.07.23. 12:16:35

@Alaister Grand: a külső megjelenés igenis fontos.
csak -ahogy olvasom- egy egészen furcsa értékrend szerint.

Szelid sunmalac 2013.07.23. 12:20:43

@ggaborx: Ja! Hogy a Magyarorszagi viszonyokrol beszelunk?!

Egyebkent mindket fel ludas valahol. A munkavallalo is, mert mindenhol azt sulykoljak bele, hogy le KELL menni kutyaba, es o le is megy. Persze megertem, hogy akinek csaladot kell eltartani, es nincs melo, az lemegy. De ettol meg nem jo.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2013.07.23. 12:20:55

@orange85: meg fogsz lepődni, de van olyan cég és olyan pozíció, ahol simán ki lehet harcolni +20-25%-ot. nálam volt olyan, hogy az ügyfél 900-1000K-ban gondolkodott, és a jelölt végül 1,2M-t kapott meg.

@ancsika: hát, ez nagyon nem így van. sok olyan állás van, ahol ennél sokkal szélesebb a sáv. pl egy 2-3 év tapasztalatú jelöltnek 300-400 közt adnának, de ha mondjuk öt év tapasztalata megvan, akkor meg mit tudom én 550-ig el tudnak menni. ugyanarról a pozícióról beszélünk, 300-550 közti sávról. persze az igaz, hogy sok esetben lehetne megadni valami körülbelüli fizut.

orange85 2013.07.23. 12:24:22

@milliliteratura: "ugyan utálok többször mondani valamit"

bocs, akkor te idegbeteg vagy.
plusz előítéleteid is vannak
és interjúztatsz?

hm, én meg zselézett hajú, nyakkendős, frissen borotvált, kigombolt zakós emberkékre borogatok asztalokat.

:-)

2013.07.23. 12:25:18

@milliliteratura: igen, de ha egy 300-550 sav ki van irva, akkor mar tudom, hogy AKAR 550-et is kereshetek, a szakmai multamtol, vegzettsegemtol, hozzaertesemtol fuggoen. Ez engem speciel jobban motivalna, mint hogy zsakbamacskazok egyet, es a vegen felajanlanak brutto 250-et.

orange85 2013.07.23. 12:27:50

@milliliteratura: hát a millás pozíciókra nincs rálátásom,az egy másik világ.
gondolom nem a legalacsonyabb rendfokozatú helyre pályázott.
ha így van, az nem csak pénzzel, hanem hatalommal is jár.
akinek meg hatalma van, az könnyebben vágja maga előtt az utat.
gondolom én.

telkoe 2013.07.23. 12:35:07

@orange85: Milyen hatalma van valakinek egy olyan cegnel ahova meg fel sem vettek es beesik az utcarol?

Alaister Grand 2013.07.23. 12:36:19

@orange85:
Persze, de a pofa a frakkot és a nagyestélyit várja el.
Ami meg az illatokat illeti, egy jó adag kölni tud ugyanolyan kikészítő lenni, mint a hónalj szag.
A feles meg? Az egészen egyszerűen a sötétség
csimborasszója.

Szelid sunmalac 2013.07.23. 12:36:53

@milliliteratura: Ne rohogtess ember! Szoval a feles belefer, mert egy interju miatt ideges. Szerinted mennyi minden miatt lesz meg ideges? Mennyi felessel? Egyebkent ha valaki felenk, akkor nyugodtan tolhat egy csik kokszot is nem? Hiszen egyebkent mindenben megfele, csak epp felenk.

Es te veszel fel embereket 1,2 millas fizetesert? Azok is isznak interju elott? Vagy koccintasz veluk mielott beszelgettek?

Na latod, pont az olyan emberek miatt van meg a kommentekbol kiderulo kep a HR-esekrol, mint te.

Norbi 2013.07.23. 12:41:48

Ez a 748463938. cikk (blog, fúrum, akármi) arról, hogyan kell viselkednie egy álláskeresőnek. Úgy látom, hogy lassan a szakmai tapasztalat, rátermettség, korrekt munkavégzés és egyéb jelentéktelen tulajdonságok végre háttérbe szorulnak, és előtérbe kerülhetnek a legfontosabbak: illat, ruházat, megalázkodás.

Félretéve a komolyságot: habár 4 év is eltelt azóta, hogy legutóbb állást kerestem, és akkor sem kényszerből (nem voltam munkanélküli) nyugodtan kijelenthetem, hogy az interjúztató asztal másik oldalán sokkal nagyobb problémákkal kűzdenek egyesek. Siralmas állapotban vannak egyes fejvadászok és cégvezetők viselkedési normái és elvárásai. Arról nem is beszélve, hogy ha valamelyikük visszajelez egy sikertelen interjú után, akkor azzal a giniszrekordok könyvébe is bekerülhetne ezzel a különleges képességével...

negondolkozz!majdénmegmondom! 2013.07.23. 12:45:19

Közhelyes, unalmas baromarc.

Pl:

"Három alapvető verzióban szoktak megjelenni interjún.

1. Büdös, izzadságszagú.

2. Semmilyen.

3. Illatos"

Te tényleg ennyire hülye vagy??? :)

Szerintem legfeljebb utcaseprőket szoktál felvételiztetni, mint szemétszedő brigádvezető.

Parmezanidész · http://bemorgo.blog.hu 2013.07.23. 12:56:31

@orange85: total egyetertek. Nagy bajok lehetnek ennel a cegnel :)

Es ha ez csak egy ember lenne... De tele vannak ilyenekkel a cegek. Mindenki oriasi arcnak kepzeli magat, kozben meg parfum alapjan valaszt ki embereket...

orange85 2013.07.23. 12:56:52

@telkoe: ha vki millás fizut kap, az nem csak beót kap, hanem hatalmat is (kétlem, hogy niggerként millát kereshetsz).
és senki ne magyarázza meg, hogy minden pozíció azonos elbírálás alá esik.
igen,aki hatalmat is kap a fizu mellé, az könnyebben alkudozik.

telkoe 2013.07.23. 12:59:44

@orange85: Eleg elvarazsolt vilagnezeted van :)

orange85 2013.07.23. 13:03:01

@Alaister Grand: a feles a stressz oldásra tényleg jó.vizsgák előtt is ajánlják.ebben én nem találok semmi kivetnivalót.

hol itt a gond?a csávó tippeket ad arra, hogy egyszerű elfedő trükkökkel hogyan lehetsz sikeres interjúkon. színjáték az egész világ.

heh,jövő héttől a csávó bevezeti, hogy az interjúk előtt megfújatják a szondát:-)

orange85 2013.07.23. 13:05:55

@telkoe: csak abból indultam ki, hogy mondjuk középvezetői állásra kevesebben alkalmasak mint alsóbb beókra.ergó nagyobb mozgásterük is van.

de biztos rosszul látom,a valós életben sose tudom meg,szóval a világ nem mindig igazságtalan:-)

nyelv-ész 2013.07.23. 13:17:34

@milliliteratura: Félreértesz. A mindenhol a nyelvtudáson lovagolás a gáz. Van egy ezerfős multinál maximum 100 (sokszor csak 50) olyan státusz, ahova nyelvtudás szükséges, de azért a HR-es a takarítónőket is nyelvvizsgára kötelezné.

telkoe 2013.07.23. 13:18:25

@orange85: Annak van mozgastere aki olyan tud amire a masiknak szuksege van, ennek sok koze nincs a hatalomhoz. 1M mar nem vezeto beosztasu jo szakembereknel sem elkepzelhetetlen fizetes es ha kell pont az az ember akkor meg is adjak.

Stohl András 2013.07.23. 13:25:06

"(Témabeékelés: ha nagy az arcod, mindenképpen hagyd otthon, mert nem mindenhol van lehetőség az ajtót kiszélesíteni, hogy beférj. "

Hat nekem aztán egyetlen HR-es picsa sem fog beszólni mert meg pofán verem. Ha elmegyek egy interjúra, akkor röviden közlöm feltételeimet, ha nem tetszik akkor a kurvaanyátok.

albirea 2013.07.23. 13:25:44

Egy pénzügyi cégnél vagyok HR-es. Kaptunk egy érdekes önéletrajzot vagy két éve, amely azóta is a kedvencem. Idézek belőle pár sort:

"Tevékenységeim:
Elmúlt hónapok nyelvtanulással teltek. A közgazdász diplomámhoz a nyelvvizsga hiányzik. Most azért akarok dolgozni, hogy az életemet sínre tegyem idegen nyelvek tekintetében. Szumma szummárum ötszázharmincezer forintra van szükségem. Ezt akarom most munkából előteremteni. Az idő a fontos! A munkakör számomra másodlagos. A lényeg, hogy munkából ez az összeg rendelkezésemre álljon.
Ebben az évben a nyelveket tisztába akarom tenni magamban. Akkor lennék boldog, ha 2012. január 1-én már a kozmopolita utamon járhatnék.

2011 április lényege: a belső világom szinkronizálása a külvilággal egy jó munkahelyen keresztül.
Ezért jelentkeztem a maguk hirdetésére!
A Nemzeti Együttműködés Rendszerében hol van az én helyem? Ezt akarom tudni!

A múltam befejezett múlt, azaz nincs kihatással a jelenre. A protokoll miatt összefoglalom, de ez már múlt!
(Cukrászdát vittem a cukrász barátnőmmel, korábban barátommal rossz lakásokat újítottunk fel, századforulón három évet dolgoztam a ....... ZRt-nél számvitelő előadóként.)

Nyelvismeret: Spanyol, Német (angolt töredezettségmentesítése nyáron lesz)."

A jelentkezőt nem vettük fel. (Nem egyengettük a kozmopolita útját...)
:)

nyelv-ész 2013.07.23. 13:30:58

@albirea: De legalább behívtátok?

Frizuravarjú 2013.07.23. 13:31:29

Persze, hogy nem vettétek fel.

Jó robot kell, illedelmes, ami nem büdös.
Egyéniség menjen színésznek vagy más művésznek :)

encir 2013.07.23. 13:32:30

@Stohl András: nomen est omen

@albirea: csak viccből írta ezt, de nincs humorotok, sajna...

szepi79 2013.07.23. 13:33:54

több alapvető gond is van ezzel az irománnyal.

1. a szagon való lovaglás. utoljára nyáron kerestem melót, izzadékony vagyok, fürdök rendszeresen, használok stiftet, parfümöt, de van, amikor a testem nyer. hőségben előfordul.

2. feles kurvára nem fér bele.

3. az interjúztatott NINCS alárendelt szerepben. egy ideális világban. ha te így tekintesz rájuk, és felvételekről döntesz, az baj.

4. 60ezer. (nem a konkrét szám, a hozzáállás a baj) ha ki akarod használni az alkalmazottat, akkor ő is ki fog téged. (persze biztos van, aki enélkül is megpróbálja, azokat ki lehet vágni próbaidő alatt.)

a fejvadászok meg külön vicc. melót még általuk nem találtam egyszer sem, pedig életem során 3-4-5höz biztos be voltam regisztrálva. legszebb pillanatom, mikor előre megbeszélten megérkeztem 9re, 9.10kor szóltak, hogy kissé várjak még, 9.20kor kijöttek elém, hogy miért nem küldtem önéletrajzot, mondom küldtem, az alapján hivtatok be, de hogy én nem küldtem. telefon elő, konkrétan megmutattam neki az 1 héttel ezelőtti emailt. "pillanat, megkeressük." meglett.

rá két hétre felhivtak, hogy ők nem is tudták, hogy most épp ennél az X cégnél dolgozom, akkor nem is aktuális, mert a megrendelő külön kikötötte, hogy onnan nem kell senki (sokszáz főt foglalkoztató multi. biztos mindenkinek egyenfeje van).

ceezare 2013.07.23. 13:36:15

Irasod alapjan te az a tipikus patkany HR-es vagy aki a szarba is belekot, meg bekepzeli maganak h o itt most vmi fontos szerepet jatszik ebben az egeszben...

dukeekud 2013.07.23. 13:44:20

Hat ez a post sem forradalmasitotta az allas keresest.
A temaban nem igazan lehet ujat mondani. Ezek igazan csak akkor szamitananak, ha az allasok szama kozel azonos lenne az allaskeresok szamaval.
De mivel jelenleg 4 millio dolgozo van, es csak 3 millio munkahely, ezert 1 millio embernek akkor sem lesz munkahelye, ha a fejetetejere all. Olyan ez mint a jatekban, amikor az emberek szekekeket kerulgetnek, es mikor megszakad a zene, leulnek, de mivel mindig eggyel kevesebb szek van, ezert valaki biztosan kimarad.

Tyreo 2013.07.23. 13:45:43

A feles szerintem kurvára belefér. Van olyan haverom akinek nyelvvizsga előtt be kellett tolnia kettőt, mert tudta, hogy különben nem tudná fosni a szót. Azon kívül meg kényelmesen lediplomázott s hasonlók. Attól, hogy van olyan szitu amikor kell, még nem leszel alkesz.

orange85 2013.07.23. 13:46:09

@telkoe: egyet beszélünk ,csak én beó szinthez kötöttem.

"aki olyan tud amire a masiknak szuksege van, ennek sok koze nincs a hatalomhoz."

a hatalom és az tudás(általában) ami ritka és keresett az egy és ugyanaz.

orange85 2013.07.23. 13:48:38

@dukeekud: kimegy külföldre ha teheti.
ott más mércével mérnek.
hr-es micike meg olyanok mint a poszter talán kevésbé kúrják el az életed.

tableno 2013.07.23. 13:50:24

@albirea: mert hülyék vagytok, azért. Engem speciel kifejezetten érdekelne egy ilyen ember. Elmodnom miért: van önbizalma és humora, kreatív önéletrajzot írt (ez bizonyos helyeken kifejezetten jó pont!). Látszik, hogy van tapasztalata, szakmai és vállalkozói is. Ezen kívül vannak ambíciói, és hosszú távú céljai, nem ijed meg a kihívásoktól. Ez egy értékes ember, minimum egy interjút megér!

2013.07.23. 13:55:53

@tableno: es latszik rajta, hogy miutan van 500.000 forintja, lepattan a kozmopolita eletvitelt folytatni, nem lojalis, nem erdekli a ceg, nem kivan hozzaadni erteket, csak elvenni/kapni szeretne. :)

2013.07.23. 13:57:27

@tableno: ja es hat ahogy irta, penzugyi ceg. Ott nem biztos, hogy a jobhopper kreativ eletmuvesz akkora fogas :D

tableno 2013.07.23. 14:02:58

@Whave: "nem lojalis, nem erdekli a ceg, nem kivan hozzaadni erteket, csak elvenni/kapni szeretne." - és ha ezt nem írja bele a CV-be, akkor nem teheti meg ugyanezt? Legalább őszinte, nem árul zsákbamacskát... :) Egyébként az meg a cég feladata, hogy olyan érdekes és értékes munkát ajánljon, ami miatt nem éri meg neki az első adandó alkalommal lelépni. Na most az igaz, hogy nem tudjuk, milyen munkakörről volt szó, de alapvetően a tagban lehet fantázia. Arra való az interjú, hogy alaposabban megismerjük. Viszont ha csak a legszürkébb egyenpályázókat hívjuk be, ne csodálkozzunk, ha nem fog egy Steve Jobs se dolgozni nálunk!

orange85 2013.07.23. 14:04:29

@tableno: nah igen,azért én nem hirdetném hogy HR-es vagyok. magyarisztánban egy olyan ,mintha saját magam cigányoznám le...gyűjtik a vicces önéletrajzokat,erre élveznek.
másra sem vagytok jó!

2013.07.23. 14:06:09

@tableno: valamelyest egyetertek veled ebben, de ez a jelentkezes tenyleg nagyon antipatikus volt szamomra, az altalad leirt tulajdonsagokat is lehet kevesbe bicskanyitogato "oriasiarcvagyok" stilusban kozolni :)

2013.07.23. 14:09:04

@tableno: amugymeg ez kicsit olyan, hogy ha valaki nem irja bele a CV-jebe, hogy "meg szoktam dezsmalni a kozos hutot, hazalopom a budipapirt, rendszeresen rajarok az irodaszeres szekrenyre, munkaidoben legalabb napi 10x facebookozok", akkor meg ugyan megteheti ugyanezt, de megsem azt fogod behivni, aki a fentieket konkretan leirta :D

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2013.07.23. 14:10:32

@Szelid sunmalac-Elmeny designer: mondom én, hogy nem megyen kendnek a szövegértés :)
én nem veszek fel senkit. de az értő olvasás nem a magyarok erőssége, ezért szereplünk rendre jól a pisán :)

tableno 2013.07.23. 14:15:53

@orange85: Írtam én valahol, hogy HR-es vagyok??? Az igaz, hogy már sokszor interjúztattam (és vettem fel) embereket, de mint szakmai főnök. Amúgy a HR-est is nagy hülyeség eleve kutyázni, abból is van jó meg rossz. (azt aláírom, hogy Magyarországon főleg rossz)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2013.07.23. 14:16:40

@nyelv-ész: az sajnos igaz, hogy majdnem kötelező tartozéka egy kiírásnak a nyelvtudás. de én ilyenkor szólok az ügyfélnek, hogy maga alatt vágja a fát. az értelmesebbje ezt be is látja.

@Stohl András: majd ha kiengedtek, barátom :)

@albirea: szívtelen dögök vagytok :)

tableno 2013.07.23. 14:18:52

@Whave: Na ja, de itt nem ilyesmit írt, hanem azt, hogy hosszabb távon nemzetközi karrierre vágyik és nem aktatologatóként akar megöregedni. Valamint azt, hogy folyamatosan képzi magát. Mondjuk tény, hogy jobban is eladhatta volna magát, de másfelöl meg így legalább kitűnik a tömegből... :)

orange85 2013.07.23. 14:21:14

@tableno: nem te, csak arra reagáltam amire te.
félreérthető voltam?
én kérek elnézést.

ennyi erővel bármely szakma képviselőjét hülyeség kutyázni, mindegyikből van jó meg rossz.tudod, akinek nem inge...
itt az általános megítélést/véleményt írtam, ahogyan te is.

az én véleményem rossz.üresfejű libák tényleges tudás nélkül.felszínesen gondolkodnak.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2013.07.23. 14:22:58

@szepi79, első ezen a néven: ember, én is izzadok, mint a ló, most épp 22 fokra van tekerve a kondi. de ne mond már, hogy ha T órakor van interjú, akkor T mínusz 90 perckor lezuhanyzol, befújod magad, akkor az interjú alatt bűzlesz mint a bkv nyáron. egyedül az lehet necces, ha nap közben kell kiugrani interjúra. (reggelre kell kérni az interjút, báj dö véj.)

azért szoktak konkrét cégeket kilőni, mert vagy "csak" rossz a híre a cégnek, vagy már túl is vannak az első X jelöltön (rosszabb esetben próbaidőn), és egyik se felelt meg. ilyen van egyébként bizonyos oktatási intézményekkel is ("XY intézményből származó diplomát nem fogadunk el"). meg volt olyan is, hogy adott cégtől túl sok ember jött már át, és nem akarták, hogy saját szubkultúra alakuljon ki az új cégnél :)

Ronnie_27 2013.07.23. 14:27:12

Értem én, hogy ha valaki büdös, akkor nem veszik fel, hiába jó a szakmájában.
No de ha azért nem vesznek fel valakit, mert túl sok rajta a kiegészítő vagy a hajzselé, az már a felvételiztető hülyesége, látszatmániája.

Hajdú Peter 2013.07.23. 14:30:38

"Dobj be egy felest előtte, ha szükséges!"

Azert az nagy elony, hogy ezen a helyen lehet pialni. En szivesen jelentkeznek. Bar most epp van munkam, de itt sajnos nem lehet pialni. Mar azert is szolnak, ha reggel az ember piasan megy be. Micsoda szar hely. Inkabb atmennek a postolo munkahelyere, akar kevesebbert is, ha ott nyugodtan lehet inni napkozben is.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2013.07.23. 14:30:39

@tableno: figyu, nálunk kb háromféle munkahely van az országban.
1) nemzetközi, töbnyire naaaagy multi. ha pl a budapest bank alatt megnyílik a föld és eltűnik a szakadékban, év végén a központban a beszámolónál fel sem tűnik senkinek, hogy ugrott egy ország meg pár cent mérlegfőösszeg. ilyen világ végi gyarmati telepre nem kell gondolkodó ember, kell egy marék robot, aki elvégzi a melót és kussol.
2) magyar, többnyire vegetáló mikro. na, ide aztán pláne nem kell senki, aki hatszámjegyben gondolkozik, csak valami szerencsétlen, aki negyed marék üveggyöngyért úgy tesz, mint aki dolgozik, és kussol.
3) magyar állami izé: na, ide kell a legkevésbé gondolkodó ember, leginkább egy izmos nyelv kell, de az is kussoljon.

a negyedik kategória az, ahol érdemes dolgozni :)

@orange85: nem kell gyűjteni, naponta több is jön, nem győzzük törölni :)

nyelv-ész 2013.07.23. 14:31:11

@milliliteratura: Persze, szubkultúra...

A főnök jött onnan, és nem akarja, hogy a volt kollégái lebuktassák, milyen hülye.

norbert79 2013.07.23. 14:33:48

@milliliteratura: Apró megjegyzés: sokan próbálnak állást keresni más városokban is lakhelyükön kívül. Ott már előfordulnak apróbb gondok, főképp nyáron. Megoldás persze az, ha az ember visz egy kisebb táskát, s bele a spray-t.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2013.07.23. 14:34:37

@nyelv-ész: lehet, hogy hülye (nekem nem tűnt úgy), de sikeres, ráadásul azok, akiket áthozott, nem buktatták még le.
imádom a kommentekben megnyilvánuló határtalan jó indulatot.

tableno 2013.07.23. 14:35:33

@milliliteratura: Tudom, hogy igaz amit írsz, de nekem eddig még mindenhol (Magyarországon is) sikerült kifognom a nyegyedik kategóriát. Persze ehhez több dolog is kellett:

1, megfelelő piacképes tudás
2, szerencse
3, az, hogy legyen elég vér a pucámban ahhoz, hogy visszautasítsak néhány "tudom, hogy nem az igazi, de nincs jobb" típusú ajánlatot...

◄ ♥♥♥ Niki ♥ cica ♥♥♥ ► 2013.07.23. 14:37:47

Ha büdös akkor rossz szagember.

Ha meg ráadásul mosdatlan zsidó vagy cigány, akkor egyenesen rémálom a koszlott bűzbomba. Kis kosher pálinkával rásegítve már kész pirotechnikai elegy...

wildpig 2013.07.23. 14:43:29

@Whave: szinte szó szerint ez volt velem is, 2 telefonos, 1 szakmai angol és 1 HR-es kör - a végén olyan juttatási csomaggal, ami a mostaninál 30%-kal kevesebbet tartalmazott. Nem mentem át hozzájuk. De tényleg 6 MD-t biztos elpazaroltunk összesen.

Szarvas Norbert 2013.07.23. 14:44:53

A kommentek alapján az jött le, hogy mindent sarkosítotok!

A cikk és annak tartalma nyílván nem írja felül a megfelelő szakmai minőséggel szembeni elvárást. Az alap.

A cikk ötletet ad, mire lehetne még kicsit figyelni, de persze nekem tök mindegy, hogy a holnapi interjúdon :

büdösen jelensz meg, szakadt farmerban full másnaposan, miközben folyamatosan a másik fél szavába vágsz és már első percben elmondod követeléseidet: 500.000 forint netto+ céges telefon+ céges autó+ céges lakás.

De ha továbbra sem kapsz állást, akkor sorry.

Amúgy nagyon meglepődtem azon, hogy az itt kommentelők nagy részének megrökönyödést okoz az, hogyha valaki ki meri jelenteni, hogy képtelen büdös (ez azt jelenti, hogy büdös- a kicsit megizzadás nem ugyanezt jelenti)emberrel együtt dolgozni. De akkor vállalom, hogy egy beképzelt öntelt majom vagyok, aki a múlt hibáiból tanulva a jövőben nem szándékozik büdös embert alkalmazni, aki képtelen odafigyelni az alapvető higiéniai műveletekre (dezodor, spray, napi 2x fürdés)

Geza16V 2013.07.23. 14:45:43

En 5 ev magyarorszagi mernoki jobhopping (4 munkahely) utan pattantam le kulfoldre contractor-nak. Minden szempontbol megerte. Tobb, mint 2 eve ugyanott vagyok, jo a fizetes (az itteni alkalmazotti fizeteshez kepest is), nem stresszes a melo, normalisak az emberek, gyonyoru a kornyek is. Azota csak rohogok a magyar fejvadasz cegek megkeresesein. Nem is valoszinu, hogy egyhamar haza fogok menni, maximum akkor, ha mar csak hobbibol kell dolgozni.
Tudom, ez egy eset a sok kozul, es en tartozom az elenyeszo kisebbseghez vele, de orulok neki, hogy megtehetem, mert amit a magyar multik es mikrok muvelnek munkaero-kereses es foglalkoztatas cimszavak alatt... az verlazito.

telkoe 2013.07.23. 14:48:08

@orange85: En nem igazan tennek egyenlosegjelet a hatalom es tudas koze, de kb hasonlora gondoltunk. Akinel eleg tudas van a hatterben az nem fog aggodni hogy a szemelyzetis libacska izlesenek feleljen meg, ott mar utasitjak a szemelyzetist hogy vele fogunk dolgozni.

tableno 2013.07.23. 14:50:44

@Szarvas Norbert: mi sarkítunk (a "sarkosítás" szót nem ismerem...)?!

Idézek: "Szerintem a piac megváltozott, és a mostani gazdasági helyzetben még a kevesebb fizetésre (pl. 60 E Ft) is tudok 60 ezer okot mondani, hogy miért jobb elvállalni, mint otthon maradni." - 60 KHUF? Komolyan? Diplomás állásban (mert hogy ott szokott HR-es állásinterjú lenni, nem?)

tableno 2013.07.23. 14:52:30

@Szarvas Norbert: Azzal speciel én egyetértek, hogy büdös emberrel nem akarnék egy légtérben dolgozni...

Szarvas Norbert 2013.07.23. 14:56:21

@tableno:

elnézést az elgépelésért! Beállok büntiből a sarokba 10 percre és elgondolkodom a világ elleni tettemen:(

A 60e az nem 60e. Ez csak egy szám, amivel kicsinyíteni akartam a keresetet. Nyílván lehet ez az összeg 120e is. A lényege a dolognak az, hogy sokkal jobb kevesebb pénzért dolgozni és aktív maradni a munkaerő piacon, mint sem nem keresni semmit és a lényegesen kevesebb (vagy éppen a 0) munkanélküliből élni úgy, hogy közben nem is vagy mozgásban (élet és munkaügyileg és nem teszel szert ismertségekre a munkából kifolyólag).

Ráadásul rengetegen azzal vágnak fel, hogy de mennyire jók szakmailag. Hát akkor mutasd meg. De erre csak akkor van lehetőséged, ha már bekerültél. Viszont ha bekerültél (akár kevesebb javadalmazásért cserébe) és ott igazán teljesítesz, nélkülözhetetlenné válsz stb, akkor értelemszerűen a cégnek is jobban megéri téged jól megfizetni, mint elengedni a konkurenciához+ új embert betanítani, beszoktattni...

Szelid sunmalac 2013.07.23. 15:05:02

@milliliteratura: Na megegyszer fussunk neki!

"de a melók több mint felénél bőven belefér a feles, ha ezen múlik"

Mit nem ertek?

sdani 2013.07.23. 15:07:01

Mondjuk ilyen felvételi csak olyan helyeken van, ahol a sikeres munkavégzéshez tulajdonképpen semmilyen szakértelemre nincs szükség, és az egyetlen dolog, amivel szelektálni lehet az a frizura és a szag. :D

tableno 2013.07.23. 15:08:36

Amúgy elmondom, hogy én hogy szoktam interjúztatni (friss diplomásokat kerestünk junior pénzügyi kontroller munkakörbe).

Nyilván csak azokat hívtam be, akiknek a CV-je megfelelő képzettséget és nyelvtudást tartalmazott (ebben a munkakörben ez tényleg kell). Normális megjelenés alap, de nem Vogue-címlap kell.

Az interjún feltettem néhány alap szakmai kérdést (angolul, hogy leellenőrizzem a szakmai nyelvtudást), és megkértem a jelöltet, hogy elemezzen egy pénzügyi jelentést a saját szavaival. Általában ez a rész senkinek sem ment túl jól, hiszen friss diplomásokról van szó, akiknek nincs még rutinjuk. Ilyenkor általában átvettem a szót, és én kezdtem el részletesen elmagyarázni neki, mit KELLETT VOLNA mondania.

Általában itt dőlt el, hogy felveszem-e vagy sem: amennyiben láttam rajta, hogy figyel, komolyan érdekli amit mondok, értelmes kérdéseket tesz fel, és felfogja az összefüggéseket, akkor jó eséllyel megkapta az állást. És egyszer sem bántam meg a választásomat!

tableno 2013.07.23. 15:16:45

@Szarvas Norbert: "Viszont ha bekerültél (akár kevesebb javadalmazásért cserébe) és ott igazán teljesítesz, nélkülözhetetlenné válsz stb, akkor értelemszerűen a cégnek is jobban megéri téged jól megfizetni, mint elengedni a konkurenciához+ új embert betanítani, beszoktattni..." - hazugság, kamu, átverés!

Ha egy cég nem ajánl a felvételnél normális fizetést (természetesen kvalifikált munkaerőről beszélünk), akkor az a cég vagy rosszul működik és azért nincs pénze, vagy a munkaerő totális kizsákmányolásán majd eldobásán alapul. Egyik esetben sincs esély arra, hogy a teljesítményedet látva majd később jelentősen megemeljék a fizetésedet. Persze hitegetni azt fognak (Majd egy-két év mulva! Majd ha javulnak az eredmények!), aztán ha elfogytak a kifogások, akkor kirugnak és felvesznek a helyedre egy újabb balekot fillérekért dolgoztatni.

szepi79 2013.07.23. 15:23:14

@milliliteratura: "de ne mond már, hogy ha T órakor van interjú, akkor T mínusz 90 perckor lezuhanyzol, befújod magad, akkor az interjú alatt bűzlesz mint a bkv nyáron. "

T-minusz indulás előtt szoktam fürdeni, stifltelek, fújok, és ha nem is úgy bűzlök, mint a BKV nyáron, de azért érezni, hogy meg vagyok izzadva. de a szag ugye szubjektiv, ami nekem még elmegy (főleg saját testszag), az a túl oldali "vizsgabiztosban" már lehet túlteng. nem túl jó, ha az első 5 másodperc utánra már el is vágtam magam.

nyilván nem lett volna itt a szaglószervi kifogásaid miatt ekkora hiszti a kommentek között, ha nem első helyen emlited meg, bőségesen kifejtve.
ha a végén X+1. pontként felsorolod, hogy ne kukázás után érkezzünk, senki nem háborodott volna fel ezen.

király vagyok 2013.07.23. 15:31:34

aszt engem kuldenel aszondod budos vagyok megvagnam a torkod dik csira

Pályaelhagyó autóversenyző 2013.07.23. 15:45:30

@Szarvas Norbert: mondjuk az is egy megoldas, ha te ajanlod fel a kevesebb fizetest a probaidore, utana viszont elore beleirva a szerzodesbe a magasabbat. csak ugy latszik te nagyon beleszoktal a magyar posvanyba, ahol szerinted az a normalis, h felveszel ehberert embert, es remenykedhet, h egyszer kap rendes fizetest, o meg azon agyal, h mikor lesz elegge senior ahhoz, h elkezdjen zsarolni

amugy a cikknek pont nem sok koze van a cimehez, a legtobb esetre nehez azt kepzelni, h a jelolt ugy jott volna ki, h allati jol ment minden.

a kave pedig erdekes modon tipikus hr trukk, illik elfogadni, mert az magabiztossagot fejez ki.

az oltozkodesrol: en evekig tuloltoztem az osszes interjuztatot, volt jo szabasu, normalis anyagu oltonyom, mandzsettas ing, diszkret, normalis illat. kavet, teat elfogadtam, illedelmesen beszeltem. szerinted hany helyen ertekeltek kezdo pozicional? az utobbi evekben inkabb megbeszeltem a dress code-ot a telefonban, tapasztalatom szerint a hr-es es az informatikus interjuztatok (elso korrol beszelunk) nulla szazaleka szeretne oltonyos fiatalembereket nezegetni.

a szag temahoz egy egzszeru trukk: erkezz 10 perccel hamarabb, menj el wc-re (aki izgulos, annak ugy is kell), ott meg meg lehet igazitani az oltozeket. amugy sem kell zakoban, nyakkendoben vegigmaszkalni a varost, eleg egy sarokkal arrebb elinditani a hoguta projektet.

Szarvas Norbert 2013.07.23. 15:49:59

@Pályaelhagyó autóversenyző:

én speciel nem alacsonyabb fizetésre veszem fel az embereket. a cikk több ponton nem egy cégről szól, hanem általánosságban egy tipp.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2013.07.23. 15:53:49

Azért ez a LoL volt. Kb azt írta a cikk, mint a Cosmos "top 10 dolog amit ne csinálj az állsáinterjún", csak kicst beszólósabban.

És ehhez a felvételiztető stílushoz:
Tudom, hogy az álláskeresők sem szentek, sőt, igazi állatkert, de hadd legyen már egyenrangú a viszony az interjún. Sőt. Amikor felvettek, akkoris egyenrangú a viszony, maximum ami elvárható, hogy munkaszinten az van, amit a főnök mond. Nem rabszolgatartás van, hanem kölcsönösen előnyös üzleti kapcsolat. Persze, kölcsönös tisztelet nem árt, de ha a tisztelet megalázkodást jelent, az rég rossz.

Szintúgy ehhez a stílushoz: Tudom, hogy sok embert fel lehet így venni éhbérért, és vannak olyan munkakörök, ahol tényleg biorobotra van szükség. Viszont tényleg intellektuális munkakörökben ez a vezetési stílus nem menő, és csak a szar emberek maradnak. Az igazán jó embereket megbecsülik a munkahelyen, mert tudják, hogy kéthetente felhív egy fejvadász, nem lenne-e kedvem máshol tolni a szekeret.

Hatvanezer... Ha képletesen érted, akkoris: Van egy bizonyos fizetési szint, ami alatt többet ér a szabadidőm. Hogy tudok olyan melót végezni, ami ugyan szintén szarul fizet, de legalább nincs ilyen köcsög főnököm. Például lehet színesfémezni. Fos meló, de hatvan összejön. Vagy akármivel seftelni, hatvanat bármiből össze lehet szedni. Azért megyek munkahelyre, mert szeretném az agyamat használni, meg sokkal többet keresni. Oké, a nagyarcú közgázos a nyolcszázas bérigényével picit sok volt, de annyira azért mégsem: 2006-ban, frissdiplomásként (gazdasági főiskola, nem közgáz), hozzámvágtak 450 bruttót. felszorzom 7 évi inflációval meg közgázas felárral, majdnem nyolcszáznál vagyok. Max nem a te cégednél, nem arra a munkakörre ér nyolcszázat. Ha az ajtóban áll még 17 másik, aki 150-ért is elvállaja, akkor le lehet pöccinteni a gyereket.

tableno 2013.07.23. 15:54:18

@Szarvas Norbert: Ne haragudj, de az "add el magad szarért-hugyért" nagyon rossz tipp.

Elijah_Baley 2013.07.23. 15:58:09

bocs az előző kommentért, nem vettem észre, h nem egy háer blogra dobott a zindex :)

szepi79 2013.07.23. 16:05:02

@Szarvas Norbert: "értelemszerűen a cégnek is jobban megéri téged jól megfizetni, mint elengedni a konkurenciához+ új embert betanítani, beszoktattni... "

igen. ezt mindenki belátja, csak maga a cég nem. vagy igen ritkán. én még olyan helyen nem voltam, ahol bárkit is ott tartottak volna egy jelentős fizetésemeléssel. úgy értem, az adott munkavállaló közölte a főnökével, hogy másfélszer ennyiért kapott másik állást, mi legyen, emelünk a fizumon vagy lépek. meg lehet tippelni, hányszor valósult meg az utóbbi. a szomorú magyar valóság az, hogy amennyiben a bértárgyaláskor nem alkudsz ki egy megfelelő összeget, annál a cégnél te már nem fogsz jól keresni előléptetés nélkül.

tableno 2013.07.23. 16:13:03

@szepi79, első ezen a néven: Egyetértek, és ez egyébként nem csak Magyarországon van így. A kezdőfizetésen csak lassan és fokozatosan szoktak "emelgetni", így nagyon nem mindegy mit fogadsz el a bértárgyaláson!

KopaszMercis 2013.07.23. 16:21:53

@tableno: nekem volt olyan interjum meg kb 10 eve hogy elkezdtek angolozni... Jot mosolyogtam amikor kozolte az interjuztato, hogy o felmeri a tudasom (angol az anyanyelvem) hamar az arcomra fagyott a mosoly a balkan cigany melegprostitualt kiejtese miatt... Alig ertettem valamit abbol amit mond.., hala istennek hamar belatta hogy nem o fogja megtanitani puskas ocsit dekazni es hamar magyarra valtott ;)
Az az Exxon-hoz volt vmi lenzugyes melo, meg akkor amikor hoztak ide nagy cegek szolgaltato kozpontokat.

Mondjuk igazsagtalan ez tolem, de botrany, ami nyelvtudas szinten zajlik ebben az orszagban... Senki nem tud normalisan angolul, paras tekintettel magyaraznak arrol hogy az o kulfoldi ismeroseik folyamatosan azzal jonnek nekik, hogy hat ok el sem hiszik, hogy az emberunk nem anyanyelvu, mint egy bizonyitva higy nyugaton milyen sok jo illemu ember el, ak nem akarja emberunket megbantani az igazsaggal... :)

tableno 2013.07.23. 16:24:50

@KopaszMercis: Maradjunk annyiban, hogy én angolul végeztem el egy nemzetközileg elismert MBA-t, szóval ott van a tudásom ahol kell... :) De amúgy igazad van.

Gyulimali 2013.07.23. 19:47:10

Na, akkor én is hozzászólnék egy pár dologhoz:
- Feles. Hát, szerintem ez igen rossz tanács! A részleteit többen is kifejtették, úgyhogy abba nem mennék bele. Ha valki izgulós, akkor megoldás lehet az iváson kívül még az is, hogy szoktatja magát a helyzethez. Tessék megpályázni olyan állásokat, amikre ugyan lenne esélye, de semmiképpen nem vállalná el, ha megnyerné. El kell menni 15-20 ilyen, tét nélküli interjúra, és akkor megszerzi az ember a rutint az interjúzásban. Igaz, ez nem annyira egyszerű, mint bedobni egy vodkát, ellenben ez megadja azt a pluszt is, hogy a jelentkező sokkal jobban megismerheti magát, meg a lehetőségeit is.
- Nem lehet megítélni a jelölt szakmai felkészültségét. Szerintem ez csakis az interjúztatón múlik. Konkrét szakmai kérdésekkel - szerintem 10db alatt - egy jó szakember meg tudja 90%-os pontossággal becsülni egy jelöltte kapcsolatban, hogy rá van-e szüksége. Nyilván, ez feltételezi, hogy nem a HR-es interjúztat egyedül, de ezt is már többen kifejtették előttem. Nem vagyok biztos benne, hogy akarnék egy olyan helyen dolgozni (egészen biztosan nem) ahol a HR-es vezeti le az interjú szakmai részét.
- Kiöltözés. Szerintem igenis fontos, hogy az ember megfelelő öltözékben jelenjen meg egy állásinterjún. Nyilván, itt is vannak különféle szintek, de arra az 1-2 alkalomra igazán nem lehet akkora gond kiöltözni. Szerintem a kiöltözés egyfajta igényességet sugároz a pályázóval kapcsolatban. Ez lehet kamu is, aza lehet, hogy egy trehány szar alak az illető, de ez sajnos benne van a pakliban.
- "nincs is szükség a nyelvtudásra egy multinál". Na, ezen hangosan felnevettem... Én egy multinál dolgoztam, és az ottani kb. 1300 emberből éppen pont annak a 50-100-nak NEM volt szüksége a nyelvtudásra, amit az egyik hozzászóló szükségesnek ítélt meg. Szerintem a nyelvtudás, illetve a hiánya esetén az ambíció a tanulásra az egyik legfontosabb tulajddonság, amivel egy munkavállaló rendelkezhet.
- Büdös pályázó. Itt válasszuk szét az alkatból adódó büdösséget az igénytelenségből adódótól! Az elsőn azért lehet tompítani, ha már valaki állást keres, az van legalább 18 éves. Addigra azért már illik az embernek a saját határaival legalább részben tisztában lennie. Itt is számtalan megoldást írtak többen, szóval ebbe nem mennék jobban bele, csak annyiban, hogy tessék felkészülni az interjúra. (szabadnap, ha kell autóval/taxival menni/haverral elvitetni magunkat) Ezen felül lehet a nagyon izzadósoknak télen is állást váltani. Aki csak szimplán igénytelen, azon szerintem más módon is látszik ez az igénytelenség, és az olyanokkal nem biztos, hogy együtt lehet dolgozni. És, itt visszautalnék a kiöltözéses részre. A tisztaság is az igényesség része.
- Fizetés. Ami ma Magyarországon "béralku" címen folyik az totál nevetséges, és semmi köze hozzá...
És, bennem erősen fel is tudja verni a pumpát...
Az NEM béralku, hogy:
- Mekkora a bérigénye?
- xxx xxxHUF.
- Köszönjük (leírja a lapra)
... és ezek után felveszik a jelöltek közül azt, aki elsőre a legalacsonyabb összeget mondja be.
Ennek van egy kicsit enyhébb változata:
- Mennyit szeretne kapni?
- yyy yyy HUF
- Hát, az sok, mennyit lenne hajlandó engedni?
- Semennyit. Az már nem az az összeg lenne, amennyit szeretnék keresni. Különbenis, ha az mondom, hogy yyy yyyHUF-50000-től yyy yyyHUF-ig, akkor kapok egy ajánlatot az alsó összegre.
... és ezek után még VÉLETLENÜL SEM mondanak egy konkrét összeget, hogy ők mennyit szánnak rá. Ja, és ezeken felül azt is igaznak tartom, hogy ekkor KELL elérni a lehető legmagasabb bért, mert többen pontosan leírták, hogy utána ló*aszt fognak emelni, de nem a bért. Ja, és ennek a taktikának pontosan az a célja, hogy kikényszerítse a pályázók egymás alá licitálását, ami egyedül a munkaadóknak jó.
- Elvállalni szar pénzért is, csakhogy legyen munka. - Hát ezt csak igen végső esetben tudom elképzelni. Alapvetően azok a helyek, ahol csak az olcsó munkaerő a szempont, azok pont azok a helyek, ahol nem szabad dolgozni. És, pontosan ez a kényszer tartja életben ezeket a szar helyeket.
Még a fejvadászokkal kapcsolatban vannak érdekes tapasztalatiam...
- felhív, de NEM MONDHATJA EL, hogy melyik cég a megbízója! Akkor engem meg nem érdekel...
- Felhív, de fogalma sincs az ajánlott munkáról.
- Felhív, és kamuzik, behív profilozásra, interjúra a céghez, aztán ott derül ki, hogy nem is úgy- meg annyi...
- Felhív a munkahelyemen, és ott akar nekem spontán, telefonos profilozást tartani, ahol legalább 10 kolléga hallja minden egyes szavamat....
Szóval, azért a HR szakma is tisztulhatna egy kicsit.

tableno 2013.07.23. 20:21:33

@Gyulimali: mondjuk a poszt szerzője is reagálhatna érdemben a kritikákra (eddig csak megsértődni tudott). Még azt találjuk hinni, hogy a szakmai hozzáértése az érzékeny szaglásban merül ki... :-P

Szarvas Norbert 2013.07.23. 20:26:24

@tableno: Nem sértődtem meg!

Viszont pls írd meg hogy konkrétan mikre vársz reakciót! Szívesen eleget teszek kérésednek:)

tableno 2013.07.23. 20:32:10

@Szarvas Norbert: kiindulhatsz Gyulimali listájából!

tableno 2013.07.23. 21:54:19

@Szarvas Norbert: köszönjük a kimerítő, és főként tanulságos választ! :-D

Szarvas Norbert 2013.07.23. 22:45:07

@tableno:

gondolom megérted, hogy nem csak az a dolgom hogy real time itt válaszolgassak...

1. a feles az csak egy vicc volt, amit mindenki komolyan vett... nyílván nem jó ha érezhetően piásan mész interjúra... a lényege ennek a közlésnek az, hogy mindenki próbálja a saját eszközeivel leküzdeni az izgulást

2.béralku kritika az nem nekem szól, hanem a magyar viszonyoknak és valóban sok igazság van benne. Igazat adok azzal kapcsolatban, hogy nem szabad minden szart elfogadni, de én abból a tapasztalatomból indultam ki, hogy rengetegen hónaok óta keresnek vmit, és azoknál sztem feltétlenül fontos, hogy aktivvá váljanak, mégha ahhoz az igényeikből le kell adni

3. sztem az a fejvadász privilégiuma, hogy mit mond el telefonba és mit nem. Ez vagy tetszik vagy nem. Amúgy pedig azért nem mondanak például cégnevet, mert nem akarják hogy utánnanézzen a jelölt és felkészülten érkezzen, mert akkor egy torzítot hamis képet mutathat magáról azzal a céllal, hogy felvegyék. Sajnos a közösségi média nem egyszerűsítette az állásajánlók dolgát ilyen téren

Gyulimali 2013.07.23. 23:09:26

@Szarvas Norbert:
1. a feles az csak egy vicc volt...
Nagyon roszz, és a reakciókat elnézve nem esett le senkinek.
2., Ezzel kapcsolatban elmondanám, hogy Németországban, ahol most dolgozom, megpályáztam egy állást, és felhívott a fejvadász. A CV-m alapján megfelelőnek talált a feladatra, megbeszéltünk egy telefonos interjút, időben felhívott, megcsinálta a profilozást (egyből elmondta a cég nevét, meg, hogy mivel foglalkoznak, stb), megszervezett nekem még egy plusz személyes interjút, akkorra, amikor éppen kint voltam. Minden fázisban felhívott, hogy hogy áll az eset, igaz ő is kérte, hogyhívjam az interjúk után.
Ő (!!!) felalkudta a mostani fizetésemet 15%-kal, ahhoz képest, amit a telefonos interjűn kértem. Végig benne volt a leendő cégemmel folytatott levelezésben, (mondjuk, ez nyilván a jutaléka miatt is fontos volt), gratulált, amikor elküldtem az aláírt szeződést, az otthoni felmondási időm alatt havonta egyszer bejelentkezett telefonon, hogy minden jól halad-e, és tud-e segíteni valamiben.
Felhívott az itteni első munkanapomon, és megkérdezte, minden OK-e. BÁRMIKOR felhívhattam, ha gondom adódott, és el is intézte azt legtöbbször.
Én ezt nevezem egy fejvadász szolgáltatásának.
3., A fejvadász abból él, hogy a munkaadónak megkeresi a legmegfelelőbb munkavállalót, de közben ügyelni kell arra is, hogy a pályázókkal is úgy bánjon, hogy az egész ügylet vége egy win-win helyzet legyen. Ha csak a munkaadók érdekeit nézi, akkor annak egyenes következménye, ami ma, Magyarországon megy a HR-es szakmában.
Tudod, ha neked privilégiumod, hogy ne mondd el, hogy melyik céghez akarsz toborozni, akkor a pályázónak meg hagy legyen már joga nemet mondani! Én pl. egyes cégekhez elvből nem akartam Magyarországon menni, akármennyit is fizettek volna. Szerencsés vagyok, mert villamosmérnökként, sokéves autóipari fejlesztői tapasztalattal én ezt megtehetem. Tudod, nekem az időm drágább annál, hogy mindenféle, titokzatos profilozásokra, meg interjúkra járjak, amik valószínűleg nem felelnek majd meg nekem.
...Amúgy pedig azért nem mondanak például cégnevet, mert nem akarják hogy utánnanézzen a jelölt és felkészülten érkezzen, mert akkor egy torzítot hamis képet mutathat magáról azzal a céllal, hogy felvegyék...
Ez meg mekkora ordas marhaság már??? Ez most komoly? Ennyire tehetségtelen a mai magyar HR-es szakma, hogy erre van szüksége? Nem lehet, hogy inkább arról van szó, hogyha megmondod a cég nevét, akkor a z ember esetleg jelentkezik közvetlenül is, és akkor oda a jutalék?
Ja, és azt hiszem, az már régen rossz, ha egy ilyen torzított képen nem lát át a fejvadász, meg a cég HR-ese, meg a szakmai felvételiztetők.
Szerintem ez, így egy szar és nem hatékony rendszer.

Gyulimali 2013.07.23. 23:10:45

Ja, és arra is kíváncsi vagyok, hogy mi lehet a "dolgod", ami megakadályoz abban, hogy itt "válaszolgass"...
Hallod, sikerült komolyan felbosszantanod.

Gyulimali 2013.07.23. 23:11:24

Mármint, a "dolgod" este 2200 után...

tableno 2013.07.23. 23:43:00

@Szarvas Norbert: Ezek nem válaszok, hanem semmitmondó bullshitelés. Tudod, mint amikor a régi rendszerben a "fokozódó nemzetközi helyzetre" fogtak minden kormányzati kudarcot. Ott egyébként valószínűleg remek párttitkár vált volna belőled, de az biztos, hogy ilyen teljesítménnyel egy igazi kapitalista gazdaságban (ami Magyarországon nincsen) legfeljebb utcát seperhetnél.

telkoe 2013.07.24. 07:11:49

@tableno: Magyar szemelyzetisnek elegendo ha tud par bolcsesseget mondani a jelolt "illatarol" :)

tableno 2013.07.24. 07:52:42

@Szarvas Norbert:"béralku kritika az nem nekem szól, hanem a magyar viszonyoknak" - na ez a legszebb! Azt észre sem veszed, hogy TE MAGAD (meg a többi hozzád hasonló) vagy a "magyar viszonyok"?!

KopaszMercis 2013.07.24. 15:48:48

@tableno: maradjunk annyiban, hogy attol mert speciel te esetleg tudsz normalisan angolul, ahogyan leirtad, igazam van... Masfelol eddig meg mindenki kurva jol tudott papiron angolul akinek tudnia kellett volna de nem tudott.

Engem kibasztak a rigo utcai felsofokurol 40%-os szovegertessel.

Ennyit a papirrol ;)
süti beállítások módosítása