Azt gondolom, hogy a magyar emberek rendkívül árérzékenyek és alapvetően fontos számukra, hol és milyen áron kaphatják meg, amit szeretnének. Ha pedig találkoznak a "vissza nem térő akcióval", akkor nyílik a pénztárca és akár hitelből, de vásárlásra szánják magukat! Kérdés, hogy ebben az árérzékeny fogyasztói környezetben mennyire jó megoldás, ha minden hétre jut egy Black Friday, ami eredetileg az év egyetlen napjára szólna?
Most kaptam egy emailt: "Black Friday is back"
Ezt az egyik legnevesebb webáruház küldte ki nekem hírlevelében és látszólag úgy néz ki, hogy nem akarják már hónapok óta abbahagyni ezt a Black Friday után Black Friday-t. Tehát magyarul arra "idomítják" a vásárlókat, hogy mindig mindent az eredeti ár töredékéért kaphatunk meg. Ezzel pedig gyakorlatilag kannibalizálják a saját piacukat, hiszen senki nem gondolja komolyan, hogy ezek a 80%-os akciók megérik bárkinek is!
És nem is éri meg! Végignézegettem az akciókat és a szemteszt segítségével hamar szembesülünk azzal, hogy bizony nagyon ritka a 40% feletti akció, szinte csak mutatóba van, hogy ráírhassák a hírlevélre. Tipikusan a 5-21% közötti akciók dominálnak a Black Friday címke alatt.
Gyanúsan mindig az ÁFA alatt maradnak a kedvezmények
Semmi meglepő nincsen abban kereskedelmi gyakorlatban, amikor az ÁFA összegét "hajlandóak" nekünk elengedni. Egyértelmű, hogy nem a cég fizeti ki helyettünk, így ezen ne is rugózzunk sokat. Ami érdekesebb, hogy tulajdonképpen a "már megint BF van" féle akció ugyanaz, mint az Outlet, ami mára Magyarországon nem jelent többet, mint egy mezei leértékelés egy szürke délutánon.
Nagyon ritka, hogy valóban "outlet" vagy BF áron tudunk megszerezni valamit. Persze ez is bele van kalkulálva abba az árrésbe, amivel dolgozik a bolt és aminek a célja, hogy a "nagy akciókkal" bevonzzanak téged, majd ott láss meg valami kevésbé akciós dolgot és azt is vedd meg.
A piacot végképpen tönkreteszik
Ez azonban nem pusztán egy teljesen ártalmatlan akciózás, hanem a BF szlogen elégetése. Gyakorlatilag érdektelenné teszik a magyar vásárlókat a Black Friday iránt, hiszen egész évben ezt halljuk és már megtapasztaltuk, hogy a BF során nincsenek nagyobb akciók, mint egy szürke hétfői napon.
Nem véletlen, hogy idén alapvetően kijelenthetjük, hogy a több hétig húzódó BF "hetek" totális érdektelenség az amerikai és valódi BF-hez képest. Már egyre kevésbé fagynak le túlterheltség miatt a webshopok, egyre kevesebben érkeznek "nyitásra" és most már azt tapasztaltam, hogy a legjobban akciózott termékek is megmaradt 10 órára is...
Ez azonban egy nagyon káros folyamat, hiszen a piac narratíváját egyértelműen a nagyok határozzák meg. Viszont a folyamatos BF kampányokkal torzítják a piacot és a kicsiket lehetetlenítik el, akik nem fognak tudni az árrésekkel trükközni, a volumennel akciózni. Számukra fontosak azok az időszakok, amikor a nagyok sem tartanak különösebb tematikus napokat a kamu akcióikkal és nem arra tanítják a népet, hogy mindig mindent áron alul lehet beszerezni.
Félő, hogy a piac átalakul
Sosem a változás a probléma. Ügyfél szempontból viszont kifejezetten ijesztő lehet, ha végső soron Magyarországon marad 3-5 webshop, míg a többiek kihalnak vagy összeolvadnak. Így pedig eltűnhet a piacról pontosan az a "kényszerítő erő", ami mozgatta a valódi akciókat. Mert ha a kicsik beakcióztak, akkor oda ment a nép. Ezt pedig a nagyoknak le kellett mindig reagálniuk.
Mi lenne, ha a Black Friday megmaradna egy őszi, pénteki shopping napnak? Mi lenne, ha a Glamour hetek nem egy hónapig szólna és mi lenne, ha az outlet azt jelentené, hogy olcsóbban kapjuk meg a kifutott modelleket, mintha bemennénk bármelyik bevásárlóközpontba? És mi lenne, ha nem lenne egész évben kifestve az egész áruház mindenhol a piros "akció" táblával?
Sztori: napokban jártam az egyik nagyobb franchise ruhaboltjában, ahol hatalmas, 70%-os akcióval futott minden. Év eleji kiszórás, miközben a sarokban már láttam az "új modelleket"m amik konkrétan ugyanúgy néztek ki, mint a kifutó darabok. gondoltam, hogy a világ megőrült teljesen.
Azért nem vagyok a saját pénzünk ellensége!
Ne érts félre, nem az a bajom, hogy kevesebbet kell valamiért fizetni. az a problémám, hogy a túlakciózott piaci környezetben nem kapunk valódi akciókat. Mert az akció nem az "akció címkével" kezdődik, hanem a valódi fogyasztói ár csökkentésével.
Helyette mi történik? Megemelt fogyasztói árakat visszaakcióznak "eredeti árba" és ezt egész évben nyomatják, hogy a GVH és a Fogyasztóvédelem ne tudjon belekötni. Ráadásul annyira ehhez szokunk hozzá, hogy közben észre sem vesszük, ha valódi akcióval találkozunk, mivel teljesen közömbössé vállunk a folyamat hatására...
Neked mi a véleményed? Írd le kommentbe!
Hívj meg egy kávéra! Ha tetszett a cikk, tetszik a blog, akkor támogathatod a munkánkat havi 250 forinttal is: támogatom
►►►►
Nyugdíjmegtakarítás: Klikk
✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk
Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:
✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy
✰✰ www.iflgroup.hu
Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz
Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.
Ez a cikk 2018. január. 23. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.