Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Black Friday egész évben?

2018. január 23. - Szarvas Norbert

black_friday_2018.png

Azt gondolom, hogy a magyar emberek rendkívül árérzékenyek és alapvetően fontos számukra, hol és milyen áron kaphatják meg, amit szeretnének. Ha pedig találkoznak a "vissza nem térő akcióval", akkor nyílik a pénztárca és akár hitelből, de vásárlásra szánják magukat! Kérdés, hogy ebben az árérzékeny fogyasztói környezetben mennyire jó megoldás, ha minden hétre jut egy Black Friday, ami eredetileg az év egyetlen napjára szólna?

Most kaptam egy emailt: "Black Friday is back"

Ezt az egyik legnevesebb webáruház küldte ki nekem hírlevelében és látszólag úgy néz ki, hogy nem akarják már hónapok óta abbahagyni ezt a Black Friday után Black Friday-t. Tehát magyarul arra "idomítják" a vásárlókat, hogy mindig mindent az eredeti ár töredékéért kaphatunk meg. Ezzel pedig gyakorlatilag kannibalizálják a saját piacukat, hiszen senki nem gondolja komolyan, hogy ezek a 80%-os akciók megérik bárkinek is!

És nem is éri meg! Végignézegettem az akciókat és a szemteszt segítségével hamar szembesülünk azzal, hogy bizony nagyon ritka a 40% feletti akció, szinte csak mutatóba van, hogy ráírhassák a hírlevélre. Tipikusan a 5-21% közötti akciók dominálnak a Black Friday címke alatt.

 

ke_pernyo_foto_2018-01-23_14_23_34.png

 

Gyanúsan mindig az ÁFA alatt maradnak a kedvezmények

Semmi meglepő nincsen abban kereskedelmi gyakorlatban, amikor az ÁFA összegét "hajlandóak" nekünk elengedni. Egyértelmű, hogy nem a cég fizeti ki helyettünk, így ezen ne is rugózzunk sokat. Ami érdekesebb, hogy tulajdonképpen a "már megint BF van" féle akció ugyanaz, mint az Outlet, ami mára Magyarországon nem jelent többet, mint egy mezei leértékelés egy szürke délutánon.

Nagyon ritka, hogy valóban "outlet" vagy BF áron tudunk megszerezni valamit. Persze ez is bele van kalkulálva abba az árrésbe, amivel dolgozik a bolt és aminek a célja, hogy a "nagy akciókkal" bevonzzanak téged, majd ott láss meg valami kevésbé akciós dolgot és azt is vedd meg.

 

A piacot végképpen tönkreteszik

Ez azonban nem pusztán egy teljesen ártalmatlan akciózás, hanem a BF szlogen elégetése. Gyakorlatilag érdektelenné teszik a magyar vásárlókat a Black Friday iránt, hiszen egész évben ezt halljuk és már megtapasztaltuk, hogy a BF során nincsenek nagyobb akciók, mint egy szürke hétfői napon.

Nem véletlen, hogy idén alapvetően kijelenthetjük, hogy a több hétig húzódó BF "hetek" totális érdektelenség az amerikai és valódi BF-hez képest. Már egyre kevésbé fagynak le túlterheltség miatt a webshopok, egyre kevesebben érkeznek "nyitásra" és most már azt tapasztaltam, hogy a legjobban akciózott termékek is megmaradt 10 órára is...

Ez azonban egy nagyon káros folyamat, hiszen a piac narratíváját egyértelműen a nagyok határozzák meg. Viszont a folyamatos BF kampányokkal torzítják a piacot és a kicsiket lehetetlenítik el, akik nem fognak tudni az árrésekkel trükközni, a volumennel akciózni. Számukra fontosak azok az időszakok, amikor a nagyok sem tartanak különösebb tematikus napokat a kamu akcióikkal és nem arra tanítják a népet, hogy mindig mindent áron alul lehet beszerezni.

 

Félő, hogy a piac átalakul

Sosem a változás a probléma. Ügyfél szempontból viszont kifejezetten ijesztő lehet, ha végső soron Magyarországon marad 3-5 webshop, míg a többiek kihalnak vagy összeolvadnak. Így pedig eltűnhet a piacról pontosan az a "kényszerítő erő", ami mozgatta a valódi akciókat. Mert ha a kicsik beakcióztak, akkor oda ment a nép. Ezt pedig a nagyoknak le kellett mindig reagálniuk.

Mi lenne, ha a Black Friday megmaradna egy őszi, pénteki shopping napnak? Mi lenne, ha a Glamour hetek nem egy hónapig szólna és mi lenne, ha az outlet azt jelentené, hogy olcsóbban kapjuk meg a kifutott modelleket, mintha bemennénk bármelyik bevásárlóközpontba? És mi lenne, ha nem lenne egész évben kifestve az egész áruház mindenhol a piros "akció" táblával?

Sztori: napokban jártam az egyik nagyobb franchise ruhaboltjában, ahol hatalmas, 70%-os akcióval futott minden. Év eleji kiszórás, miközben a sarokban már láttam az "új modelleket"m amik konkrétan ugyanúgy néztek ki, mint a kifutó darabok. gondoltam, hogy a világ megőrült teljesen.

Azért nem vagyok a saját pénzünk ellensége!

Ne érts félre, nem az a bajom, hogy kevesebbet kell valamiért fizetni. az a problémám, hogy a túlakciózott piaci környezetben nem kapunk valódi akciókat. Mert az akció nem az "akció címkével" kezdődik, hanem a valódi fogyasztói ár csökkentésével.

Helyette mi történik? Megemelt fogyasztói árakat visszaakcióznak "eredeti árba" és ezt egész évben nyomatják, hogy a GVH és a Fogyasztóvédelem ne tudjon belekötni. Ráadásul annyira ehhez szokunk hozzá, hogy közben észre sem vesszük, ha valódi akcióval találkozunk, mivel teljesen közömbössé vállunk a folyamat hatására...

Neked mi a véleményed? Írd le kommentbe!

Hívj meg egy kávéra! Ha tetszett a cikk, tetszik a blog, akkor támogathatod a munkánkat havi 250 forinttal is: támogatom

►►►►

Nyugdíjmegtakarítás: Klikk

ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk

Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu

Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz

Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.

Ez a cikk 2018. január. 23. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr7213597447

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.01.23. 15:46:23

Hamarosan megnyílik szerintem egy Black Friday Outlet DIszkont Bolt is.

Burgermeister 2018.01.23. 21:23:27

szar fasz hugy az egisz a magyarok meg beszopkodjak

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.01.24. 07:53:15

Az áruházak ezt még gusztustalanabbul teszik. Lásd Auchan. Van egy termék, 100 forint.
Aztán egyszer csak ki van írva AKCIÓ, 100 forint, és felette 120 forint virít áthúzva. Majd 1 hét múlva 120 forint lesz.

commentes nikk 2018.01.24. 08:30:25

Magyarországon nincs igazi leárazás soha. Persze lehet, hogy a Sport szelet egy hétig 79 helyett 59 és az tényleg olcsóbb, de nagyobb értékű dolgoknál, műszaki cikkeknél egyszerűen az _összes_leértékelés kamu, mert soha nem volt árakból engednek, ráadásul néha olyan pofátlan módon csinálják, hogy a hatalmas dérrel-dúrral beharangozott akciós termékről kiderül, hogy máshol mindenféle akció nélkül is olcsóbb, csak azt nem értem, hogy ezek a kamuleárazós cégek hogy nem hallottak még az árgép féle oldalakról (vagy a google-ról). De valószínűleg arra a tökhülye rétegre alapoznak, akiknek elég egy akció felirat a nyálelválasztás beindításához.

Skywatcher 2018.01.24. 08:56:34

Nagyon telitalálat ez a cikk. Tulajdonképpen hetek óta ez forog az én fejemben is, és azon veszem észre magam, hogy CSUPA NAGYBETŰVEL írt, pofámba ugró hírlevelek, facebookon elémtolakodó reklámok, mindenhonnan AKCIÓT harsogó spotok hidegen hagynak. Szó szerint, fel sem kapom a fejem, be sem engedem a tudatomba a huperszuper ár alatti terméket, mert tudom, hisz 10x beszoptam, hogy az egyszerűen nem akciós, nem olcsó, nem kihagyhatatlan, mert kapásból találok 5 webshopot ahol olcsóbb, de legalábbis ugyanannyi. Kész, vége, egyszerűen kihasználták, kisajtolták és eldobták a BF és akció szlogeneket. Mostmár fejreállhatnak, írhatják akármilyen nagy betűvel, szinesen, ugráló ufófigurákkal, meg idétlen dalolászással, akkoris leszarom, mert tudom, hogy jövőhéten is ugyanúgy megkapom ennyiért, vagy még olcsóbban.
És itt jön a magyar BF és egyéb akciók rákfenéje: nem arról szól amiről kéne, hanem készletkisöprésről. Nézzétek meg, mik voltak idén (azaz tavaly) BF akció keretében valóban "olcsók" (nem verhetetlen és kihagyhatatlan, de tényleg olcsóbbak mint az előző hónapokban): kifutó, szar szemét, senkinek sem kellő termékek már. XBox360 ba+! Ez most vicc? Oké, volt a One-okra is 10% kedvezmény, 69000ért akarták elsózni, azt csoda hogy még 3 nap múlva is ott voltak a raktárak tele velük? Azóta meg 59ért sem kell a kutyának sem, pedig nem telt el 2 hónap. És ez csak 1 a sok közül.
Szomorú, de én már csak akkor vásárolok itthoni shopban, ha azonnal, máraholnapra kell valami (pl behalt az sd kártya a fotógépben, amivel holnap nagyonfontossürgős melóm lenne). A többi mind jön szépen kinából, azt az 1 évet kibírja amig kell, aztán úgyis csere.

the crow 2018.01.24. 08:57:04

Itthon két verzió van. Vagy alacsonyabb a listaár mint külföldön (kisebb az árrés) és ebbe már nem fér bele 10% akció sem, vagy jóval magasabb és akkor az állandó 50%-os akció normális lehet. Nem is tudom melyik a rosszabb. Az biztos, hogy az állandó akciók tönkretesznek minden eladót, mert rá lesznek kényszerítve, hogy ők is a kifutó/utolsó darab leárazott ócskaságot vegyék meg és adják el.
30%-os leárazásra még felkapja valaki a fejét?
Ez a fajta leárazás csakis a közvetítő cégeknek éri meg, nekik csak a jutalék számít. Pl emag, nyomják is ezerrel.

2018.01.24. 09:26:23

Magyarországon szinte minden akció kamu, előtte egy hétre felemelik a termék árát 20%-kal, majd leszállítják eredeti árra, ezért kiírhatják, hogy 20% akció van. Hurrá!

Itt Ázsiában ahol élek egyszerűen nincsenek szezonális akciók. Nincs tél végi készletkisöprés. Azért Magyarországon bele lehet még futni olyanba, hogy kora tavasszal tudsz venni olcsón téli kabátot, ilyesmit.
Itt Ázsiában ilyen nincs.
Viszont műszaki cikkek, mobiltelefonok vannak folyamatosan csökkenő áron, mert jönnek ki az új modellek, egy egyéves telefonmodellt már senki se vesz meg itt.

Akciók vadászata helyett azt kell nézni, hogy abszolút értékben megéri-e az az ár a termékért, kell-e egyáltalán az a szarság nekünk és realtíve is megéri-e, azaz nem kapható-e olcsóbban valahol.
Százalékos kamu leértékeléseket alapul venni vásárláskor baromság.
Interneten két másodperc alatt össze tudja a paraszt hasonlítani az árakat, nem hiszem, hogy ez a sok kamu akció működne. Akár külföldi webshopból is megéri rendelni, sportszereket, kütyüket, táplálékkiegészítőket, ruhákat. A magyarokra már szerintem nem hatnak a leárazások illetve képben vannak, hogy mi a reális ár egy termékért.

arabok balrol 2018.01.24. 09:29:28

Meg kell nezni mi van amerikaban, mert 10 ev mulva az lesz nalunk is.

Lesz Amazon meg AliExpress, meg par elelmiszerbolt. Nem lennek ma semmilyen kiskereskedo, a kiskereskedelemnek reszeltek.

Untermensch4 2018.01.24. 11:25:54

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: "Hamarosan megnyílik szerintem egy Black Friday Outlet DIszkont Bolt is. "
Kell nyitási akció...
:) :D XD

eßemfaßom meg áll 2018.01.24. 11:58:56

"Gyakorlatilag érdektelenné teszik a magyar vásárlókat a Black Friday irán"

Mivel a magyar BF alatt alig van valami komoly leértékelés így nincs mit érdektelenné tenni.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.01.24. 12:04:30

@Untermensch4:

1992-1993 között Zuglóban éltem. A boltok 80 %-a diszkont volt, s állandó "akció" volt.

Akkor azt jósoltam, a magyar nyelvben a "diszkont" szó 20 éven belül a "bolt" szó szinonímája lesz. Ez nem jött be, de csak azért nem, mert közben lett "outlet" is. A nagymamám "ötlet" alakban ejtette.

eßemfaßom meg áll 2018.01.24. 12:05:54

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: "Az áruházak ezt még gusztustalanabbul teszik. Lásd Auchan. Van egy termék, 100 forint.
Aztán egyszer csak ki van írva AKCIÓ, 100 forint, és felette 120 forint virít áthúzva. Majd 1 hét múlva 120 forint lesz. "

Mondjuk cáfolva az előző kommentemet pont az ósan BF alatt vásároltam be náluk pár évtizedre elegendő Tungsram ledkörtéből amit 500Ftért adtak, ugyanakkor a teszkó is akciózta, ott 1200-tól indult, amikor meg nem akcijos akkor 2000 környékén árulják. Online tungsram márkaboltban most akciósan 1800

Untermensch4 2018.01.24. 16:39:45

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: A "diszkont" és "outlet" szavak sztem azért nem fogják leváltani a "bolt"-ot mert az rövidebb. A nyelvhasználókban erős a rövidítési hajlam. Egyébként a '90-es évekhez képest tényleg közel szinonímákká váltak, az "outlet" sztem gyorsabban hozzácsiszolódik a másik kettőhöz mint anno a "diszkont" a "bolt"-hoz.

Reactor 2021.02.27. 16:53:26

Az élelmes embernek egész évben lehet "blekk frájdéj", csak annyi a tennivalója, hogy szürkeimportból származó vagy echte lopott műszaki cikkeket kell vásárolnia. Ez nyilván azzal is jár, hogy garanciapapírt nem kap hozzá, de hát mindent nem lehet...dugni és szűznek is maradni, na AZ nehéz lesz.
süti beállítások módosítása