1. Azt hallottam, hogy
Van egy ismerősöm, aki most váltotta ki az egyéni vállalkozóit (KATA) és megkért, hogy segítsek benne. Konkrétan leírtam neki egy lapra, hogy pontról pontra mit kell tennie. Ebben volt egy olyan pont, hogy menjen be a helyi önkormányzata és az adóirodában jelentkezzen be illetve számoltassa ki az iparűzési adó befizetendő részét. Két héttel később hív, hogy felhívták az önkormányzattól, mert be kell fizetni x ezer forintot és nem érti miért. Én meg azt nem értettem, hogy ez miért nem derült ki két héttel ezelőtt.
Aztán nagy nehezen kibújt a szög a zsákból. Több ismerőse is kiváltotta különböző önkormányzatok égisze alatt a KATA-t és ők azt mondták, hogy nem kell fizetni. Azt hallottam, hogy...
De a világ nem így működik, ugyanis senkit nem érdekel, hogy mit hallottál. Vannak a tények, amiket nem kell megmagyarázni és hallomásokkal felül írni. Persze nagyon fontos mások tapasztalatait figyelembe venni, de képesnek kellene lenni ezeket az információk megkérdőjelezni és szűrni.
2. Majd én tudom
Vannak olyan ügyfelek, akik mindig mindent jobban tudnak. Ők azok, akik elmennek műtétre és elmagyarázzák az orvosnak, hogy mit kellene tennie. Öntörvényűek, akik képtelenek bármilyen szakemberre minimálisan is rábízni magukat. Persze a saját döntéseikért jellemzően nem vállalják a felelősséget. Helyette mindig kell egy balek, akire rá lehet mindent tolni, ha balul sült el valami. Az igazi probléma akkor kezdődik, amikor valójában nem tudja, csak azt hiszi.
hogy miért gondolna ilyet? Mert az élet valamely területén sikeresnek érzi magát. Ez pedig szerinte predesztinálja arra, hogy minden más területen is szakértőként viselkedjen. Veszélyes üzem, mert nem érthetünk mindenhez.
3. ööö
A döntésképtelen ügyfél, aki azt tudja, hogy nem tudja. Akar valamit, de mégsem akar semmit. Teng leng ide-oda, mindig mindenre bólogat, miközben magában már az esti vacsira gondol. Menekülni szeretne minden döntéshelyzetből, mivel megrémíti ez a fajta felelősség. Kevésbé szerencsés helyzetben a döntésképtelenség a tudás hiányából fakad, vagyis nem rendelkezik azzal a tudással, ami véleménye szerint szükséges a döntéshez.
Persze merül fel a kérdés, hogy mi alapján határozza meg a szükséges tudását az adott dolognak, ha abban nincsen tapasztalata?
4. Még át kell gondolnom
Sosem baj, ha átgondoljuk a dolgokat és nyugodt körülmények között hozzuk meg a döntésünket. Viszont tapasztalataim szerint a legtöbben nem gondolkodnak az átgondolandón, hanem az időt húzzák. Terhes számukra a helyzet, nem akarnak vele foglalkozni, de mégis "kell" gondolkodási időt kérniük. Előrébb nem jutnak, és erre csak hetekkel később jönnek rá.
Ugyanis az új információnak az egyik kellemetlen mellékhatása, hogy a legtöbbet egy konkrét dologról abban a percben tudjuk, amikor megismertük. Amikor hazamegyünk, akkor az információ egy része elhalványul. Ahol telik az idő, egyre kevesebb info marad meg bennünk (ha nem foglalkoztunk a témával) és végül kényszeredetten kell egy döntést hozni, amiről végképp semmilyen plusz információmorzsánk sem maradt. Ennél sokkal jobb, ha az információ birtokában döntünk, a gondolkodási időt pedig napokra szorítjuk le, hogy még friss legyen az élmény.
5. Megbeszélem a barátommal
Vannak, akik komolyan hisznek abban, hogy a barátok, ismerősök képesek lesznek segíteni. Ezzel semmi gond nincs. Viszont ennek az ismerősnek a tanácsa általában nagyban függ az általunk átadott információktól. Mivel azonban, mi kevesebb információt tudunk elmondani, mint amennyit hallottunk a szakembertől, ezért máris kevesebbet adtunk át. Ha elfogadjuk, hogy a megszerzett információk emberenként 20%-kal csökkennek, akkor
A teljes információ 100
Nagyon jól felkészült szakértő tudja ennek a 80%-át: 80
Az ügyfél megtudja ennek a 80%-át, 64
Az ügyfél átadja a megszerzett információ 80%-át, 51,2
Azaz legjobb esetben is (kivéve ha az illetőnek megvolt a szükséges információja) az ismerősnek úgy kell döntenie, hogy a felét ismeri a dolgoknak. Ezt fontos figyelembe vennünk, mert a vészes információhiány miatt rossz tanácsot kaphatunk.
6. Az agytröszt
Az ember, akinek birtokában van az isteni hatalom. Nem csak egy, hanem minden dologhoz ért. Őt nem lehet becsapni mindenféle mambo-jambóval. Ha Te mondasz valamit, akkor ő hoz három jogi hivatkozást, négy excel táblázatot, 5 ismerősi tapasztalatot. Lesöpör az asztalról és nem tudsz mit kezdeni anélkül, hogy megbántanád.
Velem is előfordult, hogy belefutottam agytrösztbe. Napokig készítette a saját excel számításait, amibe a végére bele is szerelmesedett. Annyira, hogy szinte bekönnyezte, amikor fél perc után jeleztem neki, hogy a komplett excel számítás rossz, mert még a legelején egy fontos tényezőt nem vett figyelembe.
7. A trükkmester
Őszintén megmondom, hogy nagyon utálom a trükkmestereket, mert nagyon aljasok és szimplán hülyének nézik a másikat. A trükkmester az, aki nem akar adni, csak elvenni jött. Egyszerre a megengedettnél több "botot" lógat be és mindenkit azzal hiteget, hogy majd ott fog vásárolni. Aztán amikor megszerzete, amire szüksége volt, akkor megoldja okosba.
Tavaly volt nekem is balszerencsém egy trükkmesterhez, akitől utólag megvallva felfordul a gyomrom. CSOK és hitel kapcsán keresett meg. Leveleztünk 10-15 emailt (nekem munkaidő, és mindezt ingyen). Számtalan kérdésére válaszoltam. Közben találkoztunk személyesen. A poén, hogy nem munkaidőben, hanem este fél8-kor, mert ő akkor ért rá. A legelején megbeszéltük a feltételeket (ingyenes lesz a szolgáltatás, de a hitelt én közvetítem), beleegyezett. Rengeteg információt elmondtam neki.
Aztán megint szeretett volna velem találkozni és megint este 8 körül. Itt már megvolt a bank, megvoltak a kiskapuk, a koncepció. Mégtöbb kérdésre válaszoltam, aztán a legvégén (fél10 körül) bejelentette, hogy köszöni a segítséget, úgy döntöttek, hogy engem kihagyva mennek direkt abba a bankba, amit ajánlottam nekik. Fizetség nélkül leléptek, én meg pislogtam. Nem szép dolog, bár valamiért az átverős ügyfelekről soha nem esik szó.
Neked milyen ügyféltípusok jutottak eszedbe?
►►►►
Gyerekmegtakarításról szeretnél többet megtudni? Klikk
✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk
Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:
✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy
✰✰ www.iflgroup.hu
Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz
Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.
Ez a cikk 2017. május 03. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.