Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

A Z és Alfa generációkkal ér véget az MLM Magyarországon?

2016. október 25. - Szarvas Norbert

top-mlm-898x463.jpg

A Z generáció (90-es évek végétől) és az Alfa generáció (2010-től) tagjai alapvetően különböznek az előző generációktól. Már az Y generáció tagjai sem feltétlenül képesek ugyanúgy működni, inkább csak úgy tesznek, mintha. Nem akarok belefutni különösebb generációelemzésbe. Röviden egy hasonlattal tudnám neked elmagyarázni a generációk közötti különbséget:

kepernyofoto_2016-10-25_12_51_31.png

Ha a Föld a tengeralattjáró, akkor a Baby Boom generáció a váz, amit az X generáció hajt meg, az Y generáció fejleszti ki a belső teret, a Z generáció felelős a radarért és annak fejlesztéseiért és az Alfa generáció, amelyik teljesen kivüláll és felülről, műholdként képes kivülről szemlélni és fejlődni. 

A napokban olvastam egy másik blogon a legújabb visszatérő MLM modulról, aminek a lényege, hogy az autódat felmatricázzák és majd nagyon jó. Most gyorsan ugorjunk át a gazdasági anomáliákon, hiszen a cikkben a jelenséget szeretném bemutatni és nem konkrét céget kiragadni. Amikor elkezdik kritizálni a tipikus beszervezős-pénzbefizetős pilotajátékszerű MLM-eket, akkor rendszerint ugyanazok a tipikus emberek jelennek meg védekezni, akik ugyanazokat a tipikus mondatokat puffogtatják:

- Ilyen még nem volt

- Ez most más lesz

- Aki nem érti, az nagyon buta

- Ez egy nemzetközi cég

- Nem néztetek utána hiteles forrásnak

- Azt sem tudod miről van szó

- Gyere el egy előadásra és megtudsz mindent

- Ez egy vissza nem térő lehetőség

- jobbá teheted az életed

- olyan életszínvonalad lehet, amiről álmodni se mertél

-..stbstbstb

Én azt vettem észre, hogy jellemzően a Baby Boom generáció és az X generáció Baby Boom-hoz közelebbik fele (a mostani 50 évesek) a jellemző célközönsége ezeknek a pilótajátékszerű MLM rendszereknek, míg egyre kevesebb Y generációs emberkét látsz a tagok között. Én azt vettem észre, hogy gyakorlatilag az Y generációval bezárólag igen komoly esélye van az átverős rendszerek visszaszorulásának, a mai tinédzserek beszippantására pedig esélyük sincsen. 

Egy grafikon, ami egyértelműen bemutatja, hogy ennek mi a legfőbb oka:

kepernyofoto_2016-10-25_13_17_34.png

 

Azt szokták mondani, hogy a mai fiatalok mennyire szenvtelenek és tiszteletlen. De tényleg erről van szó? Te felnőttként kit tudsz tisztelni? biztosan rávágod azonnal: "hát aki letett valamit az asztalra". De mi van ha ez az asztalra már nem létezik? 

Egy nagyon tipikus sztori:

Egy mai 45 éves átlagos férfi jellemzően büszke arra, hogy mennyire ismeri a történelmi évszámokat és gyakran hangoztatja a lexikális tudás fontosságát. Számára az asztal metaforája a memorizált lexikális tudás mértéke. Azt tudja tisztelni ebben az értelemben, aki okos. És a tisztelt ember azért okos, mert nagy a lexikális tudása.

Ezzel ellentétben egy mai 15 éves átlagos fiú teljesen feleslegesnek gondolja a lexikális tudást, hiszen mindent sokkal részletesebben azonnal megtalál az interneten. Számára nem érték az, ha valaki fejből elmondja a magyarok történelmét. Nem nagy dolog, hiszen ezt ő is meg tudja tenni a telefonja segítségével. A fiú azt tartja okosnak, aki képes összefüggéseket találni a történések között és képes a pontokat összekötni. 

Tehát ismétlem: mintha a generációk más kávéházban lennének és az utca túloldaláról kiabálnak át a másiknak.

Pontosan ezért gondolom, hogy itt a vége az MLM-nek Magyarországon

Ismétlem, hogy itt most kifejezetten azokat az átverős dolgokat értem, ahol pénzzel szállsz be egy gazdasági amúgy fenntarthatatlan üzleti modellbe értékteremtés nélkül. A gazdaságilag fenntartható MLM értékesítési jegyeket tartalmazó rendszerekkel semmi bajom nincsen, hiszen azok képesek értéket teremteni és fejlődni. véletlenül se mossuk őket össze az első csoporttal. Nagy hiba lenne...

Mi a rossz MLM hívószava?

Gyere ide, hogy megváltoztasd az életedet!

Ebből következik, hogy az élete nem az önmegvalósításról szól, de most eljött az idő. Ehhez képest a mai generációk lételeme az önmegvalósítás. Számukra a világ olyan szinten kinyílt, hogy garantáltan önmegvalósító életbe kezdenek. Számokra nem érték az élet megváltoztatása, hiszen nincsen mit megváltoztatni. Ne felejtsük el, hogy a magyar fiatalok már nem élték meg a szocializmust vagy a rendszerváltást. Számukra ez a természetes közeg, ami most van. 

A gazdagság sem igazi hívószó, hiszen pontosan tudják a fiatal generációk, hogy minden rajtuk múlik és számtalan lehetőségük van vállalkozni. Felmérések bizonyítják, hogy a mai 15-20 évesek már nem rettegnek vállalkozást alapítani, sőt kifejezetten ebben gondolkodnak. Pontosan ismerik a szüleik példájából az alkalmazotti kiszolgáltatottságot, amit mindenféleképpen el akarnak kerülni. 

A nemzetközi vállalattól sem ájulnak el, mint az előző generációk, akik számára világ életükben a nyugat volt az elérhetetlen vágyálom. Az Y generáció közepétől kezdtek rájönni arra, hogy külföldön sem istenek élnek és attól, mert valaki német, attól még nem tud mindent jobban. 

Egy jó sztorit hallottam pár napja ezzel kapcsolatban:

Az X generációig az emberek folyamatosan az épületeket és helyeken fotózták. Számukra az volt az "élmény". Az Y generáció jött rá arra, hogy a kamera elé kellene állni (selfie generáció). Számukra már a Parlament teljesen érdektelen. A Parlament csak akkor létezik, ha a fotón elé állhatunk  és háttérként üzemel. Tehát megerősödött az "én" kép, saját magam előtérbe helyezése, ami generációról generációra egyre erőteljesebb. 

Tehát senkit nem érdekel, hogy "nemzetközi vállalat". Sőt! Az internet gyerekei fél másodperc alatt bárminek és bárkinek utána tudnak járni, le tudják ellenőrizni az állításokat és megfelelően tudják az információkat dekódolni. Így nagyon hamar kibuknak az "átverős nemzetközi cégek". A fiatal generációk már nem hisznek , hanem tudnak. 

A tudást persze teljesen máshogyan kell esetükben értelmezni, mint az idősebbek esetében. Nem szabad összekeverni, mert több fajta tudás létezik jelenleg párhuzamosan.

Azért hal ki a pilotajáték, mert az internet nem felejt, az interneten minden fenn van és az interneten tapasztalatokat tudunk cserélni. Csak tudni kell, hogy mit hol keressünk. 

Talán nem véletlen, hogy már most rohamosan csökken az átverős MLM játékoknak a kifutási ideje. 10 éve még megéltek 3-4 évet is. Ma már 1-2 évet élnek (lásd Kairos) és nem lepődnék meg, ha nagyon hamar 1 éven belülre csökkenne az élettartamuk. 

 

►►►►

Ha szeretnéd a kiskapukat és a legjobb ötleteket a pénzügyekben, akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu

� Ajándék ingyenes családi vagyontervező

Letölthető itt: Klikk

� Ajándék lakástakarék választó 

Klikk

Itt találsz meg minket:

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr1411837123

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A vallás piramis-játék 2016.10.27. 07:02:00

A vallások a legeredményesebb piramis-játék jellegű csalások a világon, hiszen minden tag beszervezi a gyerekeit.  

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Serrin 2016.10.25. 13:47:20

Szép lenne, de az MLM hajlandóság a korral nő. Néhány éve a volt osztálytársaimon söpört végig az MLM mánia, pedig mi már a 90-es években nőttük fel igazán és ma már alapvető az internethasználat nekünk is, nem csak a 15 éveseknek.

A másik meg, hogy a neten megtalálni egy adatot könnyű, de hogy abból információ legyen, ahhoz kell az ész. Ami nem egy index cikk hosszúságú, azt a többség még végig sem görgeti és meg sem érti...

Egyébként én az MLM gazdasági formát is betiltanám, csak a sima ügynökit engedném. (Pl.: Avon)

TeleScope 2016.10.25. 16:35:35

A 2010-től születettek, azaz a most 6-7 évesek Alfák "alapvetően különböznek az előző generációktól" MLM témakörben. Ehhez a részhez nem kell mondani semmit.

A Z generáció abban különbözik az előzőektől, hogy sokkal nagyobb %-ban laknak a "mamahotelben" és finanszírozza őket a "papabank". Így a keresetük megmarad szórakozásra, bulira, cuccokra, stb. Amikor meg kell álni a saját lábadon, gyorsan rájössz, hogy miért keresel kiegészítő jövedelemforrást, és kéznél lesz az MLM.

Untermensch4 2016.10.25. 17:59:00

"A fiú azt tartja okosnak, aki képes összefüggéseket találni a történések között és képes a pontokat összekötni."
És jó esetben jól köti össze. Futottak még: különféle valláskárosultak és ezotéria a neten. Utóbbi egyébként paradoxon. Lehet hogy vmennyi használható lexikális tudás is kell néha (hangsúly a használhatón). Pl egy paradoxon mint létező dolog, nekem gyanús.
"A gazdagság sem igazi hívószó, hiszen pontosan tudják a fiatal generációk, hogy minden rajtuk múlik és számtalan lehetőségük van vállalkozni."
"- Ez egy vissza nem térő lehetőség

- jobbá teheted az életed

- olyan életszínvonalad lehet, amiről álmodni se mertél"
Ezt a két tételt mint pontokat összekötve kirajzolódik előttem a frissen érettségizett mlm-huszár akivel 2-3 éve találkoztam.
" A fiatal generációk már nem hisznek , hanem tudnak. "
A hit a tudás illúziója. Erős hitűek a saját hitüket mindig tudásnak nevezik.
"Tehát megerősödött az "én" kép, saját magam előtérbe helyezése, ami generációról generációra egyre erőteljesebb. "
Az egoizmus lehet kontraproduktív is (cipzás-elv mellőzése "mert én sietek, takarodjatok az útról").

ps3peter 2016.10.25. 23:13:55

Már 20 évvel ezelött se tudott meghatni semmilyen MLM vagy ügynöki megkeresés, mert azt az elvet vallom, ha nekem célzottan akarnak valamit eladni, amire addig az égvilágon semmi szükségem nem volt, akkor ez a helyzet nem változik meg attól, hogy a törekvö emberke ezt rám akarja tukmálni... Felölem nyugodtan feldobhatja a bakancsot az összes MLM huszár vagy akár bármilyen ügynök is, az én szememben nem teremtenek egy fikarcnyi értéket sem.

Bobby Newmark 2016.10.26. 21:40:50

Baszki, nem szoktam nyelvtannáculni, de akurvaéletbemár, nem lehetne legalább egyetlen bekezdést elgépelés/nyelvtani hiba nélkül leírni? Vagy elolvastatni valakivel, aki nem diszlexiás?

Ekkora elbaszott mértékben már picsára zavaró.

Bobby Newmark 2016.10.26. 21:50:56

@ps3peter: Eléggé elkeseredett, és nem túl okos emberek csinálják ezt. Aki ért valamihez, az azt csinálja, és nem benyalja a piramisjátékot.

vizsla_barat 2016.10.26. 22:24:40

Poligrupo. Most emelte Rogán állami szintre. Hibbantak.

Ez a név már foglalt! 2016.10.26. 22:25:11

A téma nem rossz, de kííínszenvedés volt végigolvasni a nyelvtani hibák miatt, gyakran az alany, állítmány vagy a tárgy is hiányzott a mondatból. Pedig nem vagyok nyelvtannáci...

komisz_kölök 2016.10.26. 22:47:36

Jaja, tök jo, hogy az interneten minden info ott van. Ezert szaporodtak el az oltasellenesek, ilyenolyan összeesküveselmelet hivök. Az informacio alap tudas, es szilard targyi ismeretek nelkül inkabb karos, mint hasznos. Mindenki iszonyat okosnak hiszi magat egy guglival a hata mögött, de a vegen kiderül, hogy egy cikketnem tud tisztessegesen megirni ;)

Willkommenskultur 2016.10.27. 00:10:35

1 az MLM egy dolog

2 a pilótajáték másik dolog

1 a 'pilótajáték szervezése' eddig is btk. paragrafus volt

2 az MLMet megszüntetni, betiltani nem lehet, mert ez egy értékesítési jutalékrendszer, amiben SZVSZ semmi erkölcstelen vagy rossz nincs, midig is volt, mindig is lesz

VT Man 2016.10.27. 00:21:14

Az MLM nagy problémája, hogy nem azért drága a termék, mert jó, hanem azért drága, mert sok a jutalék rajta.

Pl. aloe vera bio 1 liter boltban 2-3 ezer, MLM-ben ugyanez 8 ezer Ft.

Valamiből fizetni kell a rengeteg szintet. Mintha a termék csak alibi lenne a pénz beszedésére. Persze kell, mert valamit csak kell adni ennyi pénzért.

Willkommenskultur 2016.10.27. 00:30:38

'@VT Man: Valamiből fizetni kell a rengeteg szintet. Mintha a termék csak alibi lenne a pénz beszedésére.'

Vannak ám olyan termékek amik nem olyan egyszerüek hogy a dobozon olvasható használati utasítással ki lennél segítve (mondjuk nem táplálékkiegészítők).

Mivel fikázni könnyü, alkotni nejhéz, ahogy egy ismert magyar MLM milliárdos szokta mondani, vegyük az MLM előnyeit:

- a termékek csúcsminőségüek
- a sikeres értékesítők tudják hogy mit árulnak, míg a bolti eladónak, gyógyszerésznek, satöbbinek fogalma sincs róla, és nem is érdekli (nem azért fizetik)
- kis pénzből bárki nagy vállalkozást indíthat
- nem számít ki mikor kezdi (hány évesen, hol)
- nem számít a végzettség se
- nem számít semmi, csak a kitartás, a szorgalom - na mivel ez utóbbi az emberek 99%ában nincs, ők becsődölnek az MLMmel, és hát könnyebb az MLMre fogni, mint azt mondani hogy lusta vagyok és buta, ugye

ennyi (az egész világkereskedelem MLMben müködik, a bankhitelezéstől a franchise-ig)

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.10.27. 03:40:09

Alapvető hiba a post érvelésében, hogy pl. a szövegértési és matematikai készségek szerepét kihagyja a számításból. Valamint azt is, hogy a legtöbb internetes platform a saját ízlésünknek, korábbi tartalomfogyasztásunknak megfelelő oldalakat dob fel először. Továbbá az elérhető, ellenőrzött információ és a baráttól informálisan (közösségi médiában) kapott információ iránti bizalom különbsége is kimarad a számításból.

És igen kevés "átlátszó" pilótajátékra tud 10 éves ciklust mondani, amire rövidet mond azok ciklusideje sem biztos... Valamint nem vesz tudomást a fiatal MLMesekről sem.

Így mind a modellben vizsgált változók, mind pedig a felhasznált adatok esetében kétségek merülnek fel a post pontosságával, hitelességével kapcsolatban.

Nem veszi figyelembe, hogy a hasonló csalások többnyire az elkeseredett embereket veszik célba. Azaz a családi finanszírozás megszűnésével, számos átmeneti bevételi forrás eltűnésével sebezhető helyzetbe kerülő célcsoport jövőbeni helyzete kapcsán is pont a lényeg marad ki.

Egy elkeseredett pénzéhes ember...
... aki közel funkcionális analfabéta...
... a baráti körből kap hiteles infót (klántárs keres vele)...
... a használt oldalak buborékban tartják...
... öntudatosan akkor is hisz az igazában, ha a számok mást mondanak (megszokta, neveltetési különbségek okán) ...
... az alapvető döntési helyzet lényegét figyelmen kívül hagyva...
nem úgy fog dönteni ahogy azt a jelen post feltételezi.

Az alapvető döntési helyzet alapja éppen az elkeseredettség. Azzal, hogy "nem bukja el" a belépés költségét nem marad a felszínen, éppen úgy utcára kerül, kevés vesztenivalója van. A pilótajáték ebben a helyzetben egy olyan szerencsejátékhoz hasonlít, ahol a nyerés valószínűsége nagy mértékben függ a játékos stratégiájától, teljesítményétől (mikor száll be, milyen jól toboroz).

Így abban a helyzetben ahol már normális befektetéssel nem lehet előre jutni, ott sokan "nincs mit veszteni alapon" lépnek be hasonló rendszerekbe. Az ilyen helyzetekbe kerülő, saját generációjához képest is szignifikánsan rosszabb készségekkel bíró emberek esetében, a generáció eleve rosszabb szövegértési készsége, rosszabb matematikai készsége és a neten felépített érzékelési buborék, a kapcsolódó megerősítési torzítás és az információ szelektálása kapcsán alkalmazott rossz taktika érzésem szerint számos fiatal generációt még sebezhetőbbé tesz a hasonló sémákkal szemben.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.10.27. 03:40:09

Alapvető hiba a post érvelésében, hogy pl. a szövegértési és matematikai készségek szerepét kihagyja a számításból. Valamint azt is, hogy a legtöbb internetes platform a saját ízlésünknek, korábbi tartalomfogyasztásunknak megfelelő oldalakat dob fel először. Továbbá az elérhető, ellenőrzött információ és a baráttól informálisan (közösségi médiában) kapott információ iránti bizalom különbsége is kimarad a számításból.

És igen kevés "átlátszó" pilótajátékra tud 10 éves ciklust mondani, amire rövidet mond azok ciklusideje sem biztos... Valamint nem vesz tudomást a fiatal MLMesekről sem.

Így mind a modellben vizsgált változók, mind pedig a felhasznált adatok esetében kétségek merülnek fel a post pontosságával, hitelességével kapcsolatban.

Nem veszi figyelembe, hogy a hasonló csalások többnyire az elkeseredett embereket veszik célba. Azaz a családi finanszírozás megszűnésével, számos átmeneti bevételi forrás eltűnésével sebezhető helyzetbe kerülő célcsoport jövőbeni helyzete kapcsán is pont a lényeg marad ki.

Egy elkeseredett pénzéhes ember...
... aki közel funkcionális analfabéta...
... a baráti körből kap hiteles infót (klántárs keres vele)...
... a használt oldalak buborékban tartják...
... öntudatosan akkor is hisz az igazában, ha a számok mást mondanak (megszokta, neveltetési különbségek okán) ...
... az alapvető döntési helyzet lényegét figyelmen kívül hagyva...
nem úgy fog dönteni ahogy azt a jelen post feltételezi.

Az alapvető döntési helyzet alapja éppen az elkeseredettség. Azzal, hogy "nem bukja el" a belépés költségét nem marad a felszínen, éppen úgy utcára kerül, kevés vesztenivalója van. A pilótajáték ebben a helyzetben egy olyan szerencsejátékhoz hasonlít, ahol a nyerés valószínűsége nagy mértékben függ a játékos stratégiájától, teljesítményétől (mikor száll be, milyen jól toboroz).

Így abban a helyzetben ahol már normális befektetéssel nem lehet előre jutni, ott sokan "nincs mit veszteni alapon" lépnek be hasonló rendszerekbe. Az ilyen helyzetekbe kerülő, saját generációjához képest is szignifikánsan rosszabb készségekkel bíró emberek esetében, a generáció eleve rosszabb szövegértési készsége, rosszabb matematikai készsége és a neten felépített érzékelési buborék, a kapcsolódó megerősítési torzítás és az információ szelektálása kapcsán alkalmazott rossz taktika érzésem szerint számos fiatal generációt még sebezhetőbbé tesz a hasonló sémákkal szemben.

Untermensch4 2016.10.27. 04:37:11

@Willkommenskultur: " a sikeres értékesítők tudják hogy mit árulnak, míg a bolti eladónak, gyógyszerésznek, satöbbinek fogalma sincs róla, és nem is érdekli"
" nem számít a végzettség se"
Igen, gyógyszerész bizonyára ezért lehet vki 8 általánossal, hiszen elég ha ki tudja guglizni hogyan kell összekeverni, az előre gyártotat leveszi a polcról oszt' jó napot.
"vegyük az MLM előnyeit:

- a termékek csúcsminőségüek"
Ez azért van mert mlm-ben nem lehet gagyit árulni? Mi akadályozza meg? Sokkal összeszedettebben ugyan mint a cikkbeli példák de ugyanazt a hittérítő szöveget nyomod.

maxval bircaman BircaHang szerkesztőség · http://bircahang.org 2016.10.27. 05:41:21

Az mlm-piramisjáték sose ér véget, mindig akad balek, aki belefog.

maxval bircaman BircaHang szerkesztőség · http://bircahang.org 2016.10.27. 05:43:02

@VT Man:

Pontosan: az mlm terjesztési mechanizmusa SOKKAL drágább a hagyományos kereskedeleménél, ezért sokkal drágább a termék is.

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2016.10.27. 07:02:40

A vallások a legeredményesebb piramis-játék jellegű csalások a világon, hiszen minden tag beszervezi a gyerekeit.

2016.10.27. 07:14:28

Ne keverd a pilótajátékot az MLM-mel. Míg az előző csak a lehúzásról, a szervező gyors meggazdagodásáról szól. Addig egy valódi MLM-ben valódi termékek vannak, és a később belépők bármikor sikeresebbek lehetnek a korábban csatlakozóknál.

2016.10.27. 07:18:02

@maxval bircaman BircaHang szerkesztőség: Az ostobábbja a MLM-ben kapható, magas minőségű termékek árát mindig a bolti legolcsóbbhoz hasonlítja és kiveszi a képletből a rendszerben elérhető jövedelmet. Mondom ezt úgy, hogy nem vagyok tagja MLM-nek, viszont használok MLM-es termékeket, mert lealázzák az üzletekben kapható szarokat.

gigabursch 2016.10.27. 08:12:48

A pilóta játék, a piramis játék és az MLM nem ugyanaz.
Vannak benne hasonló elemek, de ennyi hasonlóág van másban is.

Vannak benne végpontok és vannak benne hálózatépítők.

Aki végpont benne, az annyit fogyaszt és akkor, amikor jó neki,

Aki hálózatot épít, az keresi a végpontokat is meg a következő hálózati elemeket.

Ennyi.

maxval bircaman BircaHang szerkesztőség · http://bircahang.org 2016.10.27. 08:14:46

@Ylim:

Azaz te is elismered: az mlm-termékek nem piacképesek.

maxval bircaman BircaHang szerkesztőség · http://bircahang.org 2016.10.27. 08:15:16

@TanNé:

Téves. A vallás nem hoz senkinek pénzügyi hasznot.

nyelv-ész 2016.10.27. 08:29:43

Amennyit mostanában hívogatnak engem különböző banki értékesítők, simán elhiszem, hogy vége az MLM-nek, és az ott pórul jártak mind elmentek valamelyik bankhoz telemarketingesnek.

maxval bircaman BircaHang szerkesztőség · http://bircahang.org 2016.10.27. 08:48:59

@nyelv-ész:

Alapesetben nem, bár egyes újprotestáns közösségekre ez valóban igaz. De mondjuk egy hagyományos egyháznál a vezető nem lesz gazdag a hívőkből.

maxval bircaman BircaHang szerkesztőség · http://bircahang.org 2016.10.27. 08:49:30

@Rotoxis:

Igen, ez határeset, de nem ez a jellemző a kereszténységre.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2016.10.27. 09:17:00

Bocs, de a cikkíró nem tudja, mi az az MLM. Nem egyenlő pilótajáték.

Szarvas Norbert 2016.10.27. 09:39:41

@p.a:

Csak felve kerdezem meg a sokadik ilyen komment utan, hogy a cikket is sikerult elolvasni!?

Kifejezetten kiirtam, leirtam, hogy nem szabad osszekeverni a gazdasagilag mukodo mlm-et a pilota jatektol. Ennel erthetobben tenyleg nehez:)

szekertabor · provo.blog.hu 2016.10.27. 09:48:13

@p.a: A cikkíró igenis különbséget tesz a tipikus beszervezős-pénzbefizetős pilotajátékszerű MLM-ek, és a gazdaságilag fenntartható MLM értékesítési jegyeket tartalmazó rendszerek között. Bár megjegyzem, hogy engem még csak az első fajtával találtak meg, azzal viszont minden 3 évben. A probléma viszont az első esetben így foglalható össze: pusztán értékesítéssel, hálózatépítés nélkül csak balek lehetsz, aki önmagát zsákmányolja ki, hálózatépítéssel pedig csak bűntárs lehetsz, aki a balekokból él. Az a rendszer, amelyikben az értékesítés önmagában tisztességes jövedelmet biztosít, és lehetőséget ad az emelkedésre, és ezt csak kiegészíti a hálózatépítéssel szerezhető jövedelem, más megítélés alá esik.

szekertabor · provo.blog.hu 2016.10.27. 09:49:42

Illetve hálózatépítéssel is lehetsz balek, aki ráadásul még bűntárs is.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2016.10.27. 10:01:41

@Szarvas Norbert:
Sikerült. Erre írtam, hogy az MLM szó nem azt jelenti, amire itt használják. Lehet azt is írni, hogy "vége a delfináriumoknak Magyarországon" és közben a pilótajátékra gondolni, de ha ilyen költői szabadsággal kezeljük a szavakat, akkor bele kell férjen, hogy mindenki reklamálja, hogy hülyeség, ami le van írva.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2016.10.27. 10:03:49

@szekertabor:
Az MLM egy értékesítési modell, ha nem nyereséges, az nem jelenti azt, hogy eleve csalás. Az a pilótajáték. Ezek különböző szavak, különböző tartalommal. De többször már nem írom le, csak fárasztok itt mindenkit, látom.

Fodor Balázs 2016.10.27. 10:07:23

"A fiú azt tartja okosnak, aki képes összefüggéseket találni a történések között és képes a pontokat összekötni."

És hogyan köti össze a pontokat, ha azok nincsenek benne a fejében? Nem kell fáradni, már több ezer éves ismert jelenség az, hogy elégséges szintű (lexikális) tudás nélkül nincs valódi szellemi alkotás. Nyilván a táblázatos adatok ismerete kevésbé fontos manapság (de régen is kinézték papír alapon), de az egy nagy illúzió, amikor tanulatlan laikusok azt hiszik, hogy pl. minden egyenlet lexikális tudás. Nem. Az maga az összefüggés. A világ összefüggéseinek nagy része egyenletek formájában írható le. Igen, a kamatos kamat is. Aki pedig ezekkel nem foglalkozik sokat, abban nem alakul ki egy helyes kép és mennyiségi érzék, ezért átverhető. Aki nem érti az exponenciális függvényt (mert ugye az is csak lexikai tudás szerinte), azt mlm-mel simán be lehet palizni.

Az alfa generációnak nagy problémája lesz, amikor kihal alóla az X és Y. Hirtelen érteni kell majd mindenféléhez, mert megörököltek egy működő világot, nem lesz elég a jópofizás és kommunikálás.

darkmirjam_light 2016.10.27. 11:42:52

Kicsit optimista a cikk. Az új generációt az új generáció tagjai fogják átverni új módszerekkel.

A vállalkozók egyedül mit sem érnek, alkalmazottak kellenek nekik is. Rövid csapongás után (megpróbálja agyonmagasztalni a szart, nem jön be, becsődöl) ugyanott köt ki mint a szülei. A sikerességhez nem hozzáállás kell, meg kell fizetni az árat. Az a felfogás, hogy elég vállalkozóként viselkednem és máris dől a siker keserű csalódásokhoz vezet. A piac szabályai attól még nem változnak meg, hogy rengeteg izompólós kertitörpe gründol céget.

szekertabor · provo.blog.hu 2016.10.27. 12:05:13

@p.a: Sajnos a szavak kiötlői által eredetileg nekik szánt jelentését a valóság néha felülírja (ld. "szocializmus" versus "létező szocializmus"). Meglehet az MLM pusztán egy értékesítési modell, amely csalásra is használható, de az elvont gazdaságtudománytól távol eső laikusok számára, akik csak a csalásra használt megvalósulásaival találkoztak, az MLM pusztán a piramisjátékok egyik változata. Ebből a szempontból nem érdekes, hogy a szó kitalálója minek szánta.

HaCS 2016.10.27. 13:42:10

"Az internet gyerekei fél másodperc alatt bárminek és bárkinek utána tudnak járni, le tudják ellenőrizni az állításokat és megfelelően tudják az információkat dekódolni."

Ez biztos? Tisztában vannak az alapfogalmakkal, összefüggésekkel mindannyian? Tudják mikor kell kételkedni? Mikor szerepel a látszólag helyes érvelés mögött hamis alapfeltevés? Meg tudják különböztetni a hiteles forrásokat a többitől? Rengeteg információ ömlik rájuk ez kétségtelen. Aki helyesen tudja használni zseniális dolgokat vihet véghez, de valóban helyesen használja mindegyikük? Vagy csak a többség? Meg tudja különböztetni az igazat a hamistól? Az objektíve szó szerint vett hasznosat a haszontalantól?

"A fiatal generációk már nem hisznek , hanem tudnak."

Hatalmas tévedés. Azt hiszik, hogy tudnak, valójában az internetben hisznek.

Untermensch4 2016.10.27. 15:20:08

@maxval bircaman BircaHang szerkesztőség: "Téves. A vallás nem hoz senkinek pénzügyi hasznot. "
Ingyen munkát és a jövedelmük kb 10%-át fektetik bele emberek. Eltűnik a pénz..?

Bobby Newmark 2016.10.28. 14:59:42

@Willkommenskultur: Ja, apró probléma ezzel a kategorizálással, hogy onnantól, hogy a piramisjáték nem nettó pénz be- és kifizetésről szól, hanem látvány szinten van termék is mögötte, már nem minősül piramisjátéknak?
A legtöbb MLM fos csak kirakat, valójában meg mégiscsak piramisjáték, mert egyébként eléggé egy fasz ötlet ám alapból, hogy hozzá nem értő hülyékkel terítsd az árudat, ha tényleg gyártó vagy.

Bobby Newmark 2016.10.28. 16:20:53

@Willkommenskultur: Messze nem a kitartás a gond. Az MLMmel a kapcsolati tőkédet fordítod pénzzé. Az meg véges, meg az MLMmel fogy. Nem sok ember vállalja be, hogy az összes ismerőse idióta balfasznak nézze. És nagyon sokan csak miután beleugrottak, döbbennek rá, hogy mennyire meg fogják őket rühellni az ismerőseik, és inkább feladják.

Ez a név már foglalt! 2016.10.29. 14:11:58

@Bobby Newmark: Egyetértek, az olyan MLM ahol a termék csak egy kamu dolog, az bújtatott piramis\pilótajáték. Már ott kezdődik a piramis építése és a pénz lenyúlása, hogy ha dolgozni akarsz akkor vedd meg az alap csomagot x10ezer forintért. Szóval az MLM-ek 99,999% bújtatot piramis játék, ami bűncselekmény, csak ezt nehéz bizonyítani, többek közt mert a bepalizott és átvert MLM tagok nem is mennek ezzel bíróságra, mert ők maguk is elhiszik, hogy ez egy tök jó dolog és ha nem indul be az üzletük a százezrek befizetése után, akkor azt saját kudarcuknak fogják fel és nem annak, hogy át lettek b*szva, de nagyon.

A maradék 0,001% ami ténylegesen MLM modellel értékesített termék és nem lehúzás az pedig az Avon és kb ennyi :)

Untermensch4 2016.10.29. 18:37:26

@maxval bircaman BircaHang szerkesztőség: Ahogyan semmi sincs ingyen csak nem tudható ki fizette, úgy amire elmennek a költségek az is valahol realizálódik nyereségként. Nem feltétlenül egy embernél. Pl jehova tanúi egy könyvkiadó cégcsoporton kívül máshonnan nem vásárolnak mert minden más nyomtatott termék (hogy hogynem elvtársak...) "az ördög műve". Onnan viszont erősen ajánlott rendszeresen vásárolniuk (természetesen önként, az "erősen" a csoporton belüli pszichológiai nyomásgyakorlásra értendő).

Bobby Newmark 2016.11.02. 11:14:04

@Ez a név már foglalt!: Na akkor azt képzeld el, milyen fejet vágtam, mikor a volt főnököm akart belerángatni egy ilyen szarba. Elvileg egy értelmes ember, hídtervező mérnök (igazából csak elvileg, voltak egyéb agyhalott faszságai is). És mégis beszopta, úgy, hogy én végig próbáltam neki magyarázni, hogy ezzel nagyon meg fogja csak szívni. Ráadásul a termék is egy kalap fos volt, valami interneten keresztül működő telefon és videotelefon.
Én voltam a szűk látókörű béna hülye, aki nem akar milliókat keresni. Közben meg 10k havidíjra kellett volna váltanom, mikor most fizetek 1.5k-t, ami lebeszélhető, és nem beszélem le.
Aztán egy év múlva, mikor rárohadt vagy egy tucat ilyen szar készülék, meg kb az összes ismerőse elkezdte hülyének nézni, akkor volt benne azért annyi tartás, hogy beismerte, hogy igazam volt.

_Neville 2016.11.03. 01:59:45

"Ezzel ellentétben egy mai 15 éves átlagos fiú teljesen feleslegesnek gondolja a lexikális tudást, hiszen mindent sokkal részletesebben azonnal megtalál az interneten. Számára nem érték az, ha valaki fejből elmondja a magyarok történelmét. Nem nagy dolog, hiszen ezt ő is meg tudja tenni a telefonja segítségével. A fiú azt tartja okosnak, aki képes összefüggéseket találni a történések között és képes a pontokat összekötni. " Akinek nincs tárgyi tudása valamiről, az az összefüggéseket se fogja felismerni. Már az is egyfajta tudás, hogy tudd, mire kell rákeresni. Ha valakinek fogalma sincs semmiről, az egy kiragadott wikipédia-szócikkel se tud mit kezdeni. Ja, magam Y-generációs lennék, nem az itt begyöpösödöttnek vélt X.

Reactor 2021.03.08. 06:02:05

Csak érne már véget ez a piramis-party! Rengeteg jelenlegi és jövőbeli károsult örökké hálás lenne!
A GVH hosszas unszolásra meghozta fennállása óta az egyetlen értelmes intézkedést: betiltotta a fogyasztói csoportokat. Ugyanezt megtehetné az MLM-átveréssel is, és akkor nem kellene havonta azon sápítoznia a közvéleménynek, hogy már megint bedőlt egy Brókermarcsi/Tribuszerné/MagadUram/Kun-mediátor/scamcoin, a kárérték ennyi és ennyi, a főszervező meglóg a zsetonnal, a bepalizottak meg örülhetnek, ha nem vágják őket rács mögé.
Jaaa, hogy a kormány jelenleg rendszerszinten hagy futni egy ingatlanos piramisjátékot ami hála a koronavírusnak, már erőteljesen recseg-ropog? Így már világos a dolog, gond majd akkor lesz, ha úgy járunk mint Albánia. Szinte azonnal kitört az anarchia amikor összedőlt a piramis, 15 ezer embert mészároltak le, mire az ENSZ-békefenntartók úgy-ahogy úrrá lettek a káoszon.

@komisz_kölök: Ezzel nem cáfoltál semmi, MLM-mel kapcsolatos felvetést.

@Willkommenskultur: 1: Egy kártékony dolog
2: Az MLM pont hogy a pilótajáték-rendszeréből fejlődött ki, nem pedig megfordítva
3: A lopás ellen is van BTK-cikkely, ennek ellenére a klientúrának elnézik
4: Meg lehet szüntetni és be lehet tiltani, az érvelésed alapján pedig a fogyasztói csoport is csak egy sima előtakarékossági módszer volt, semmiféle probléma nem volt benne fellelhető...
Hát igen, messziről a szar se büdös...
Az MLM-termékek egyike se csodatermék, a marketingmaszlagot már a direct marketingtől se veszem be, az MLM piacrészesedése pedig az egész világon nem éri el a 2 százalékot se, még a gyerekcipőben járó startup-cégeknek is jobban megy a bolt.

@: Akkor kérlek mutasd azt a sok-sok sikeres MLM-ezőt, akik degeszre keresték magukat. És ne Kotorék Büfével hozakodj elő, mert ő már annakelőtte is gazdag volt.

@p.a: És hány százalékuk is nyereséges? Téged is megkérlek akkor, mutass nekem sikeres MLM-ezőt, akinek előtte egy fityingje nem volt. Tribuszerné és Bernie Madoff is sikeresek voltak, persze, egy ideig...
süti beállítások módosítása