A Z generáció (90-es évek végétől) és az Alfa generáció (2010-től) tagjai alapvetően különböznek az előző generációktól. Már az Y generáció tagjai sem feltétlenül képesek ugyanúgy működni, inkább csak úgy tesznek, mintha. Nem akarok belefutni különösebb generációelemzésbe. Röviden egy hasonlattal tudnám neked elmagyarázni a generációk közötti különbséget:
Ha a Föld a tengeralattjáró, akkor a Baby Boom generáció a váz, amit az X generáció hajt meg, az Y generáció fejleszti ki a belső teret, a Z generáció felelős a radarért és annak fejlesztéseiért és az Alfa generáció, amelyik teljesen kivüláll és felülről, műholdként képes kivülről szemlélni és fejlődni.
A napokban olvastam egy másik blogon a legújabb visszatérő MLM modulról, aminek a lényege, hogy az autódat felmatricázzák és majd nagyon jó. Most gyorsan ugorjunk át a gazdasági anomáliákon, hiszen a cikkben a jelenséget szeretném bemutatni és nem konkrét céget kiragadni. Amikor elkezdik kritizálni a tipikus beszervezős-pénzbefizetős pilotajátékszerű MLM-eket, akkor rendszerint ugyanazok a tipikus emberek jelennek meg védekezni, akik ugyanazokat a tipikus mondatokat puffogtatják:
- Ilyen még nem volt
- Ez most más lesz
- Aki nem érti, az nagyon buta
- Ez egy nemzetközi cég
- Nem néztetek utána hiteles forrásnak
- Azt sem tudod miről van szó
- Gyere el egy előadásra és megtudsz mindent
- Ez egy vissza nem térő lehetőség
- jobbá teheted az életed
- olyan életszínvonalad lehet, amiről álmodni se mertél
-..stbstbstb
Én azt vettem észre, hogy jellemzően a Baby Boom generáció és az X generáció Baby Boom-hoz közelebbik fele (a mostani 50 évesek) a jellemző célközönsége ezeknek a pilótajátékszerű MLM rendszereknek, míg egyre kevesebb Y generációs emberkét látsz a tagok között. Én azt vettem észre, hogy gyakorlatilag az Y generációval bezárólag igen komoly esélye van az átverős rendszerek visszaszorulásának, a mai tinédzserek beszippantására pedig esélyük sincsen.
Egy grafikon, ami egyértelműen bemutatja, hogy ennek mi a legfőbb oka:
Azt szokták mondani, hogy a mai fiatalok mennyire szenvtelenek és tiszteletlen. De tényleg erről van szó? Te felnőttként kit tudsz tisztelni? biztosan rávágod azonnal: "hát aki letett valamit az asztalra". De mi van ha ez az asztalra már nem létezik?
Egy nagyon tipikus sztori:
Egy mai 45 éves átlagos férfi jellemzően büszke arra, hogy mennyire ismeri a történelmi évszámokat és gyakran hangoztatja a lexikális tudás fontosságát. Számára az asztal metaforája a memorizált lexikális tudás mértéke. Azt tudja tisztelni ebben az értelemben, aki okos. És a tisztelt ember azért okos, mert nagy a lexikális tudása.
Ezzel ellentétben egy mai 15 éves átlagos fiú teljesen feleslegesnek gondolja a lexikális tudást, hiszen mindent sokkal részletesebben azonnal megtalál az interneten. Számára nem érték az, ha valaki fejből elmondja a magyarok történelmét. Nem nagy dolog, hiszen ezt ő is meg tudja tenni a telefonja segítségével. A fiú azt tartja okosnak, aki képes összefüggéseket találni a történések között és képes a pontokat összekötni.
Tehát ismétlem: mintha a generációk más kávéházban lennének és az utca túloldaláról kiabálnak át a másiknak.
Pontosan ezért gondolom, hogy itt a vége az MLM-nek Magyarországon
Ismétlem, hogy itt most kifejezetten azokat az átverős dolgokat értem, ahol pénzzel szállsz be egy gazdasági amúgy fenntarthatatlan üzleti modellbe értékteremtés nélkül. A gazdaságilag fenntartható MLM értékesítési jegyeket tartalmazó rendszerekkel semmi bajom nincsen, hiszen azok képesek értéket teremteni és fejlődni. véletlenül se mossuk őket össze az első csoporttal. Nagy hiba lenne...
Mi a rossz MLM hívószava?
Gyere ide, hogy megváltoztasd az életedet!
Ebből következik, hogy az élete nem az önmegvalósításról szól, de most eljött az idő. Ehhez képest a mai generációk lételeme az önmegvalósítás. Számukra a világ olyan szinten kinyílt, hogy garantáltan önmegvalósító életbe kezdenek. Számokra nem érték az élet megváltoztatása, hiszen nincsen mit megváltoztatni. Ne felejtsük el, hogy a magyar fiatalok már nem élték meg a szocializmust vagy a rendszerváltást. Számukra ez a természetes közeg, ami most van.
A gazdagság sem igazi hívószó, hiszen pontosan tudják a fiatal generációk, hogy minden rajtuk múlik és számtalan lehetőségük van vállalkozni. Felmérések bizonyítják, hogy a mai 15-20 évesek már nem rettegnek vállalkozást alapítani, sőt kifejezetten ebben gondolkodnak. Pontosan ismerik a szüleik példájából az alkalmazotti kiszolgáltatottságot, amit mindenféleképpen el akarnak kerülni.
A nemzetközi vállalattól sem ájulnak el, mint az előző generációk, akik számára világ életükben a nyugat volt az elérhetetlen vágyálom. Az Y generáció közepétől kezdtek rájönni arra, hogy külföldön sem istenek élnek és attól, mert valaki német, attól még nem tud mindent jobban.
Egy jó sztorit hallottam pár napja ezzel kapcsolatban:
Az X generációig az emberek folyamatosan az épületeket és helyeken fotózták. Számukra az volt az "élmény". Az Y generáció jött rá arra, hogy a kamera elé kellene állni (selfie generáció). Számukra már a Parlament teljesen érdektelen. A Parlament csak akkor létezik, ha a fotón elé állhatunk és háttérként üzemel. Tehát megerősödött az "én" kép, saját magam előtérbe helyezése, ami generációról generációra egyre erőteljesebb.
Tehát senkit nem érdekel, hogy "nemzetközi vállalat". Sőt! Az internet gyerekei fél másodperc alatt bárminek és bárkinek utána tudnak járni, le tudják ellenőrizni az állításokat és megfelelően tudják az információkat dekódolni. Így nagyon hamar kibuknak az "átverős nemzetközi cégek". A fiatal generációk már nem hisznek , hanem tudnak.
A tudást persze teljesen máshogyan kell esetükben értelmezni, mint az idősebbek esetében. Nem szabad összekeverni, mert több fajta tudás létezik jelenleg párhuzamosan.
Azért hal ki a pilotajáték, mert az internet nem felejt, az interneten minden fenn van és az interneten tapasztalatokat tudunk cserélni. Csak tudni kell, hogy mit hol keressünk.
Talán nem véletlen, hogy már most rohamosan csökken az átverős MLM játékoknak a kifutási ideje. 10 éve még megéltek 3-4 évet is. Ma már 1-2 évet élnek (lásd Kairos) és nem lepődnék meg, ha nagyon hamar 1 éven belülre csökkenne az élettartamuk.
►►►►
Ha szeretnéd a kiskapukat és a legjobb ötleteket a pénzügyekben, akkor írj:
✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy
✰✰ www.iflgroup.hu
� Ajándék ingyenes családi vagyontervező
Letölthető itt: Klikk
� Ajándék lakástakarék választó
Itt találsz meg minket: