Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Hejesírás hejtelenül? És most ideges vagy?

2015. december 06. - Szarvas Norbert

bk072724nagy.jpgNyelvtannácik gyülekezzetek! Ha az index szerkesztősége kimerte változatlan címmel tenni a bejegyzést az oldalukra, akkor néhány önjelölt a magyar tradícionális helyesírásőrzök kerekasztalától szerintem most kapott agyzsibbadást. Már látom, ahogyan habzó szájjal gépelik a mindenféle cukiságot, ami személyemet és magyartalanságomat illeti. A kedvencem, amikor a nyelvtannáci annyira megsértődik, hogy egy nyelvtanilag "hejtelen" cím olvasása után nem hajlandó végigmenni a cikken, hanem egyből a kommentablak kezd el írogatni, miközben fingja nincsen, hogy miről van szó. Én meg baromira élvezem. Élvezem, hiszen annyira aranyos, ahogyan néhányan úgy érzik, hogy ha nem olvassák végig a cikket, és ezt még a képembe is vágják, akkor majd eret fogok vágni és beiratkozok általános iskolába. A legjobb az egészben, hogy a bloggal kapcsolatos visszajelzések között az egyik leggyakoribb, hogy mennyi önjelölt barom mászkál a neten, akinek a "hejtelenül" a legfontosabb, és akivel nem lehetne közölni, hogy itt a világvége, ha azt nem nyelvtanilag korrekt módon tennénk.

Azért vannak szerintem sokkal fontosabb dolgok az életben, minthogy bárki elüt egy cikkben néhány karaktert, vagy ne adj isten ly helyett j-t ír. Szerintem olvasni és informálódni a modern társadalmi berendezkedésünk alapja. Hihetetlen információs igényünk van. Érdeklődünk a világ iránt. Olvasni jó dolog. Remélem senki nem azért kezd el egy blogot, origot, könyvet vagy szórólapot elolvasni, hogy saját egóját hegyezve megnézze a helyesírási hibák számát. Remélem, de tudom: naív vagyok.

A legtöbb nyelvtannáci szerintem végtelenül elkeseredett és reménytelen életet él. Valószínűleg az élete nem minden területén képes teljesíteni, talán még gyakorta meg is alázzák vagy egyszerűen nem a legjobb az adott dologban. Ezt a fajta frusztráltságot pontosan a nyelvtannácizmussal próbálják egyesek kompenzálni (mások meg más dolgokkal). Ez az a terület, ahol mentális és lelki kielégülésként éri az amúgy frusztrált és elnyomott egyént, hogy na végre valami, amiben ő kerekedik felül, amit ő tud jobban és amiben valakit végre le tud alázni. Ezeknek az embereknek teljesen mindegy a cikk mondanivalója vagy tartalma. Az egész játék középpontjában a kötözködés és a hibák megtalálása áll. Ha megvan a hiba, akkor jól önigazolják magukat: "Azért nem olvasom tovább, mert bántja a szemem a sok hiba". A valóság viszont sokkal drámaibb: vagy teljesen érdektelen számára a cikk (nem érdeklődési kör) vagy agyilag képtelen felfogni a leírtakat, így azokhoz érdemben nem tudna hozzá szólni.

Én tudok önkritikát gyakorolni (ami tapasztalataim szerint nem a nyelvtannácik személyiségjegye) és bevallom, hogy se időm, se lehetőségem, se tudásom a hagyományos magyar nyelvnek megfelelni. Valójában nem is törekszem rá. Ennek oka, hogy a blogot leginkább "szóbel közlésnek írásbeli csatornákon"-nak szánom. Vagyis, amit gondolok, azt írom le azonnal. Mintha beszélgetnék veletek. Elkap az ihlett (illetve a szükséges információkat is megszereztem) és írom. Nem akarok irodalmi magasságokba érni. Ráadásul hiszek abban, hogy az ellenőrizetlen internet és a felgyorsult világ hozománya a hagyományos értelemben vett nyelvtani szabályzat teljes átalakulása. 

Hadd mutassam be, mire gondolok:

A szavak összemosódnak és leegyszerűsödnek. Remélem logikus lesz számodra is, hogy a helyesírás szabályzat nem előre, hanem visszamenőlegesen "dolgozik". Vagyis a kialakult és megváltozott nyelvtani eszközöket foglalja írásba. Nem ismerek olyan embert, aki az éppen aktuális helyesírás szabályzat miatt fogja és újratanulja a magyar nyelvet. Ez a szabályzat különben sem előre definiál, hanem utólagosan magyaráz és oktat. Az élő nyelv folyamatosan fejlődik. Nem vagyok egy irodalmár, de jó érzéssel tölt el, ha legyárthatok saját szavakat és jelentéseket, amik talán elterjednek. 

Amit tegnap helyesnek gondoltál, az ma már a saját elméleted szerint vérlázítóan ciki...

A legújabb magyar szabályzatban ilyen változások történtek:

  • a tulajdonnevek toldalékolása: a magyar tulajdonneveket immár nem szükséges egyszerűsíteni, tehát: Bernadett-tel, Ivett-tel, Mariann-nal, Bükk-kel. (oktatas.hu)

Ez tipikusan egy olyan helyzet, amit az elmúlt három évben többször megkaptam a nyelvtannáciktól. Valamiért én mindig "rosszul" írtam ezeket a ragozásokat és nem Mariannal vagy Mariann-al írtam, hanem Mariann-nal. Nekem így volt egyszerűbb és az értelmezésen amúgy sem változtatott. Aztán csodák csodájára most éppen ez a helyes. Ugyanazt jelenti basszus, de most ez a divat. Akkor a nyelvtannáci a hülye, aki még nem update-elte a tudását?

Másik példa a rövid-hosszú esete:

Bizonyos esetekben különféle okokból sor került egyes szavak írásának megváltoztatására. Néhány jellemző ok:

  • a szó ejtésének megváltozása (például: árboc > árbóc, bedekker > bédekker, biennale > biennálé, bura > búra, immúnis > immunis, reverzíbilis > reverzibilis, rühvel > rühvel v. rühhel, samanizmus > sámánizmus, sarlatanizmus > sarlatánizmus, satanizmus > sátánizmus) (oktatas.hu)

Megint egy jellemző "hiba". A magyar nyelv egy rendkívül izgalmas, és variálható eszköztár. Viszont fejlődik. Én bevallom, hogy éveken keresztül (szerintem Magyarország 90%-ával együtt) rosszul írtam bizonyos szavakat, mint pl: búra. És akkor most mi történt? Semmi, hiszen röviden vagy hosszan írva, de egyértelmű a jelentése. Most miért kellett évekig ezen izmozni akár itt kommentekbe is egyeseknek? Srácok az a szar helyzet állt elő, hogy végül néhány szóban nekem lett igazam:) Más szavakban pedig még nektek van igazatok. 

Aztán itt van néhány másik eset is:

  • az egybeírást a jelentésváltozás indokolja (például: nagyra törő > nagyratörő ['nagyravágyó'], tenyérbe mászó > tenyérbemászó ['pimasz, ellenszenves'])
  • a szaknyelvben másként írják a szót (például: első fokú ítélet > elsőfokú ítélet, fekete doboz > feketedoboz [pl. repülőgépen], házinyúl > házi nyúl, paraolimpia > paralimpia, szabad vers > szabadvers, vegyes úszás > vegyesúszás [sportág])
  • a szó írása ellentmond a (korábban már rögzített) szabályoknak (például: élethalálharc > élet-halál harc, napéjegyenlőség > nap-éj egyenlőség, örökkön-örökké > örökkön örökké, sete-suta > setesuta, szaltó mortále > salto mortale)

És megint ismétlem saját magamat. Nem szakad ránk az ég, ha például egy cikkben rosszul írják a szavakat. Érted a jelentését? Akkor a többivel ne foglalkozz. A helyesírás már régen nem az igényesség mértékegysége.

Jobban jársz, ha:

nem helyesen olvasol, hanem értelmesen

nem helyesen gondolkozol, hanem értelmesen

nem helyesen írsz, hanem értelmesen

Másrészről viszont fontosak ezek a szabályok, hiszen egy keretrendszert fogalmaznak meg számunkra, amit egységesen használva leszünk képesek egy nyelvet beszélni, egy nyelven gondolkodni, egy nyelven olvasni és írni. Ezzel nincsen semmi gond. A helyesírás fontos és hasznos rendszer. Viszont tényleg el kéne felejteni azt a fajta perfekcionizmust, ami körülveszi. 

Megértem a miértjét, hiszen már óvodában is csak ezt hallod mindenkitől, hogy mindent helyesen kell mondanod, csinálnod, gondolnod és tenned. Amikor a kisiskolás hazamegy és az anyjának nincsen semmi valódi kérdeznivalója-mondanivalója a gyerekhez, akkor szokták feltenni a "hányas lett a dolgozatod vagy helyesen csináltad ezt azt" féle kérdéseket. Azért kell végtelenül tökéletesnek lenni, mert gyerekkortól tinédzserkorig ez a felnőtt-gyerek/tinédzser kommunikációjának a hivatalos mértékegysége!

Nagyon ritka, amikor a felnőtt beszéli a gyerek nyelvét. Mivel szeretne érdeklődni, ezért kénytelen előhozakodni ezzel a mértékegységgel:

Jó tanuló vagy?= minél jobb jegyed van, annál jobb tanuló vagy az általános felfogás szerint, holott a jegynek szinte semmi köze nincsen a válaszhoz. Lehet valaki jó tanuló anélkül, hogy kitünő lenne. Ezt a felnőtt életben elért sikerek alátámasztják, ahol gyakran a hagyományos értelemben vett jó tanulok kevésbé képesek teljesíteni az életben, mint a "rossz" tanulók.

Hanyas vagy x tantárgyból?= megint a mértékegység. Egyszerűen a legtöbb ember nem tudja megkérdezni a gyerektől azt, amit szeretne. Nem az a lényeg, hogy hanyas vagy valamiből, hanem az, hogy miért szereted az adott tantárgyat. Miért érdeklődsz iránta. Mit látsz benne? Érted a különbséget?

A kérdéseket napestig sorolhatnám és a vége mindig ugyanaz a mértékegység lesz. Mivel ebben nőttünk fel, ezért egyértelmű, hogy felnőttként is ez a fajta "tökéletességtudat" és mértékegységesítés jellemzi a lényünket (van akit jobban van akit kevésbé). 

Sokgenerációs félreértés, hogy a tökéletes nyelvtan miatt kellett a nyelvtant tökéletesen megtanulni, amit aztn később mástól is el lehet várni. Az iskolában nyelvtan kódnéven futott az a projekt, ami megtanított arra, hogy tudd a nyelvet kódolni és dekódolni írásban. Ennyi az egész.

Amit én tanultam szabályok, azoknak már csak a 80% érvényes ma is. Amiket akkor bemagoltattak velünk kivételek, azoknak jelentős része ma már egyszerűen nem létezik. 

A nyelvtannáci ma azért tudja felfogni (remélem), amit írok és megtalálni benne a hibát, mert az iskolában megtanították a dekódolásra. Viszont sajnos az oktatási rendszer már régóta nem megy tovább, és a dekódolás után nem tanít meg az értelmezésre. Ezért akadnak fenn sokan az első rostán (helyesírás), mivel egy "szarvashiba" annyira leköti a figyelmét és bosszúságot okoz, hogy közben elsiklik a lényeg felett. 

Én csak annyit tudok mindenkinek ajánlani, hogy gondolkodjon. Nem helyesírást ellenőrizni mész fel az indexre, a helytelenség egyszerűen nem lehet egy témánál vitaalap. Nem is kell megemlíteni. Azt már inkább mondhatod, hogy nem tudod értelmezni a cikket, mert szerinted annyira összevissza van. Erre maximum annyit mondanék, hogy olvasd el a Kafka- A per cimű könyvét vagy olvass régi irodalmat és ugyanúgy nem fogod érteni. Attól mert nem érted vagy túl bonyolult számodra a szöveg, az nem azt jelenti, hogy az író a rossz. Jelentheti azt is, hogy nem egy tartományban "beszéltek".  

Te azért kezdesz el valamit olvasni, mert megfogott a címe vagy olvastál egy jó ajánlást. Akkor pedig ehhez tartsd magad szerintem...

peace

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr448143630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.12.06. 15:53:25

Nyelvfejlődés és helyeírásváltozás az 2 különböző dplog, ezt azért húzzuk alá.

Szarvas Norbert 2015.12.06. 15:58:03

@maxval bircaman megbízott szerkesztő:aláhúzva és valóban!

Viszont próbáltam a végletekig leegyszerűsíteni, nehogy emiatt ne értsék egyesek

zafir38 2015.12.06. 16:22:03

"kimerte változatlan címmel tenni..."
Ez most valami vicc?

NP 2015.12.06. 17:10:22

A cikk mondanivalója dicséretes. Viszont teljes káosz uralkodik az író fejében arról, hogy mi a nyelv, mi a nyelvtan és mi a helyesírás, pontosabban a szerző ezeket tkp. szinonimaként használja, ez pedig eléggé zavaró tényező azoknak, akik nyelvészetileg egy kicsivel tájékozottabbak. :) (Ej, be diplomatikusan fogalmaztam!)

nyelv:
1. egy adott nyelv változatainak összessége
2. két alapvető modulja van:
a) szótár/mentális lexikon (szavak és toldalékok)
b) nyelvtan (szabályok, melyekkel a szóalakok, majd ezekből a mondatok megalkothatók)

helyesírás:
egységes írásmódot előíró szabályhalmaz; elsődleges célja az olvasás megkönnyítése

Tehát akiről te írsz, azok inkább a helyesírásnácik. A nyelvtannácik pedig a nyelvművelők/nyelvőrök, akik folytonosan "javítgatják" embertársaik beszédét. Jellemzően a nyelvtanba kötnek bele, pl. "nem tudhassuk", "aludnák egy nagyot" stb.

És hogy még kötözködjek egy kicsit: Kafka írta A pert. Kaffka Margit pedig sok más szépet. :)

Szarvas Norbert 2015.12.06. 17:53:46

@NP: na pont erről beszéltem:)

nah jo viccet félretéve Kafka egy elütés volt, javítottam! köszi!

Venyigeszu 2015.12.06. 18:37:46

Lehetne a poszt szerzőjének lelkét ugyanúgy analizálni, ahogy ő teszi ismeretlenül azokkal az emberekkel, akik szóvá teszik egy-egy súlyosabb nyelvtani hibáját. A szerző logikája alapján, ha ők azért teszik szóvá, mert így kompenzálnak, akkor a szerző pedig önigazolásként írta ezt a cikket, így próbálva meg kimagyarázni, hogy ő gyakorlatilag, az agresszív kismalac szavaival "íÍgy száll le a bicikliről".

( Ugye megvan a vicc?
"Az agresszív kismalac biciklizik. Éppen a nyuszika előtt teker el, amikor egy hatalmasat zakózik. A nyuszika odamegy:
- Kismalac, nem ütötted meg magad? Minden rendben?
Mire a kismalac:
- Kuss, én így szoktam leszállni!!!" )

Szarvas Norbert 2015.12.06. 18:48:09

@Venyigeszu: nem kimagyarázni, hanem elmagyarázni az én oldalamat ezzel kapcsolatban.

IamTwo 2015.12.06. 21:09:36

Értem én, hogy mindenki kapja be, de az idézett szabályoknál sokkal egyszerűbb hibák is hemzsegnek ebben az írásban is. Azok, amik nem zavarják az értelmezést, általában hidegen hagynak, de amelyek megakasztanak az olvasásban (mert egészen mást jelentenek, mint amit Te közölni szerettél volna), azok igenis zavarnak. Pl a kimerte.
Az, hogy hosszú i fétised van és szinte mindent azzal írsz (kivéve cimű), már egészen magánügy :(

Kuntakintekitekinte 2015.12.06. 21:12:02

Amit a full agyhalott mindenhol elsózó orbáncsicska birkával együtt képtelenek vagytok a helyesírással kapcsolatosan felfogni:

Ha valaki az állítólagos szakmájához sík hülye, az hiteltelen minden más ügyben. Ha egy író nem ért a helyesíráshoz, akkor inkább kussoljon, de ne ossza az észt más témákkal kapcsolatosan.

Ez ennyire egyszerű. Pont mint ti.

Patrick Bateman 2015.12.06. 21:33:29

A helyesírás egyszerűen egy indikátor. Ugyanolyan, mint az öltözék vagy éppen a személyes higiénia. Disznószaros gumicsizmában nem trappolok be az Operába, vagy ha megteszem, nem lepődök meg azon, hogy kitessékelnek. Ugyanígy, ha nem tisztelem meg az olvasóimat azzal, hogy betartom a helyesírás szabályait, nem lepődök meg azon, ha nem olvassák el az írásaimat.

agarik 2015.12.06. 21:34:22

Azért van különbség egy blog (mint ez) és egy híroldal (index) között.

Szintén van különbség egy hje szabáj figyelmen kívül hagyása, egy "alkalmazott nyelvhasználat" (pl. rboc egy kommentben árboc helyett), és egy mgyart írni magyar helyett (ez egyszerűen zavaró), vagy mikor a beillesztett kép/grafikon mégsem jelenik meg (az indexnek ezt is sikerült ma is elkövetni).

Legyünk őszinték: az index/origo/port/stb. lespórolja a lektort/átolvasást/legalább középfokon értő angol-magyar fordítót, ami nagyon rossz irányú tendencia.

Medgar 2015.12.06. 21:35:04

Nem kell tökéletesen megtanulni a nyelvtant, ahogyan a fángli a dekopírfűrész vagy ne adj isten az archicad használatát sem kell megtanulni tökéletesen, amíg az ember hobbiból kőműves, asztalos vagy tervező. Amikor viszont hivatásul választ valamilyen szakmát elvárható a tökéletes szerszám használat. Az újságíróknál a nyelv e a szerszám.

A poszternek abban igaza van, hogy nem helyesírást ellenőrizni járunk az indexre, de cikkek nagy része hemzseg a hibáktól, ami szimpla igénytelenség, mivel a legtöbb hiba egy átolvasás alkalmával kiugrana.

agarik 2015.12.06. 21:35:30

Btw, hol az edit button (szerkesztés gomb)?

Krutzifix 2015.12.06. 21:38:49

Vajon miért éppen az Indexen jelent meg egy ilyen - egyébként erősen vitatható - írás? Vajon miért?

Lebarmozott vidéki 2015.12.06. 21:51:07

"kimerte változatlan címmel tenni "
Hülyegyerek, majd akkor pattogj, ha nemcsak a szart tudod kimerni.

"Azért vannak szerintem sokkal fontosabb dolgok az életben, minthogy bárki elüt egy cikkben néhány karaktert, vagy ne adj isten ly helyett j-t ír."
Hát pedig nem, nem azért vannak fontosabb dolgok az életben, minthogy - azaz (a hozzád hasonló félművelt, ám teljesen öntelt seggfejek kedvéért magyarra lefordítva:) MIVEL - bárki elüt egy cikkben néhány karaktert.
Nem "néhány karaktert ütöttél el", hanem rendszeresen és folyamatosan összevissza hadoválsz, akárcsak a többi, nívón aluli netes firkásznyomoronc. A taplóságotok pedig nem a nyelv fejlődése, hanem mezei ostobaság.

Így hívnak 2015.12.06. 21:53:59

Szánalmas önigazolási kísérlet. Nem járt sikerrel.

Ugyanis a helytelen írás csak tünet. Az olvasási problémák tünete. Aki megfelelő minőségben tud olvasni az automatikusan helyesen is ír. Természetesen ez nem az esetleges elütéseket jelenti, hanem a konkrét helyesírási hibákat. Ráadásul a helyes írás - helyesírás csak olvasással javítható. Bármennyire is fáj, az írásunk tükör, saját minőségünk tükre.
(Írom ezt munkában és magánéletben is sikeres műszaki értelmiségiként, akinek van ideje olvasással karbantartani anyanyelvének ismeretét)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2015.12.06. 21:54:21

@Patrick Bateman: szerintem a nyelvtannáciság az indikátor :D

az összes nyelvtannáci akit ismerek sosedolgozott semmihezseértő ember

mi más maradna nekik élvezetnek mint a bemagolt nyelvtanszabályok?

XD

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2015.12.06. 21:55:33

@Kuntakintekitekinte: volt jópár híres (és jó) író akinek rossz volt a helyesírása

a helyesírásnak semmi köze ahhoz hogy valaki jól ír

de valszeg te sose fogod ezt megérteni. olyan vagy mint az a kultúrfarizeus aki szerint az a jó zene amiben tiszták a hangok :D

EGYIKRESEM 2015.12.06. 21:57:42

Az a baj, hogy ha nem vagy tisztában/nem akarsz helyesen irni, akkor maradj a szóbeli közlésnél.

"ihlett"

Nebassz már fel!
Ahogy előttem is irták, az ilyen nagyon durva hibák tökéletesen megakasztják az embert az értelmező olvasásban, mert egyszerűen a leirt szöveg mondanivalójának komolyságát vonja kétségbe.

Meddig tart bedobni a szövegedet Wordbe, és átnézni, hogy mi a fenét huzigál alá a helyesirásellenőrző?

Egy művelt, olvasott ember nem ir le ilyen baromságokat. Tudod miért? Mert egyszerűen a sok olvasástól "beleég" a szó képe az agyába, és azonnal megszólal a vészcsengő, ha leirja hülyén.
Az, hogy nálad nem igy van, több dolgot jelenthet:
1. Fiatal vagy nagyon, ergo tapasztalatlan is. Akkor a pénzügyi ismereteid is erősen kétségbe vonhatók, mert ez is tipikusan az a szakma, amihez kell egy jó adag, több éves tapasztalat.
2. Beleszarsz az ilyen apróságokba. Ami egy közgazdász esetében megint csak felettébb érdekes, amikor apróságokra pont hogy figyelned kellene.

Mindezt súlyosbitod egy ilyen önigazoló poszttal...

Nekem bent vagy az RSS feederbe, mert kedvelem a blogodat. És maradsz is ezután.
Viszont a helyedben magamba néznék, és elkezdeném használni azt a kurva Word helyeirásellenőrzőt.

Így hívnak 2015.12.06. 22:04:06

@EGYIKRESEM: A Word csak annak segítség, akinek van fogalma arról, hogyan kell javítani a kiszúrt hibát.....
Ahhoz viszont olvasni kell.

Kuntakintekitekinte 2015.12.06. 22:06:15

@endike:

Valamit félreértettél. Nem baj, ha buták vagytok, hiszen mulattató az erőlködésetek.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2015.12.06. 22:08:24

@Kuntakintekitekinte: te vagy buta, hiszen szaros nyelvtani szabályok miatt szennynek, nullának tartasz embereket

de nyugi, tiétek a világ, ti vagytok az urak!

Kuntakintekitekinte 2015.12.06. 22:09:11

@Így hívnak:

A helyesírás ellenőrzők is tudnak néha érdekes ötleteket adni a szerintük hibás szavakra.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2015.12.06. 22:10:18

a nyelvtannácik amúgy sima parancsteljesítő állambácsi-imádók, ahogy arról 1930-ban beszélt egy híres magyar:

www.youtube.com/watch?v=jKvc3DBQQ-Y

storker (törölt) 2015.12.06. 22:10:44

Tényleg hülyeség csesztetni téged a helyesírásod miatt. Maga a blog is elég szar és tartalmatlan.

Kuntakintekitekinte 2015.12.06. 22:11:05

@endike:

Nagyon jól összefoglalták már páran, hogy miért vagytok selejtek. Ez van. Attól ez nem fog megváltozni, hogy ez neked és a többi szerencsétlennek kellemetlen, mert betalált.

Ne erőlködj Emese, csak magad és a narancsos fajtádat égeted le egyre jobban.

Patrick Bateman 2015.12.06. 22:11:37

@endike: Tévedsz. Ahogy jópáran már leírták, a jó helyesírás nem szabályok bemagolásával alakul ki, hanem szimplán az olvasottság hozza magával. Magyarán: ha rossz a helyesírásod, az egyèrtelmű indikációja annak, hogy nem vagy olvasott. Másszóval: tudatlan bunkó vagy. Miért várod hát, higy bárki komolyan vegyen?

EGYIKRESEM 2015.12.06. 22:16:59

@Így hívnak:
Van olyan haverom, aki elég rendes látogatottságú blogot ir, és hasonló helyesirási kvalitásokkal rendelkezik, mint ezen posztok szerzője.
De rászán fél órát a Wordben arra, hogy eltűnjenek azok a rohadt hullámos vonalak... és 1 év alatt egyre kevesebb a hibája, mert saját magát is önfejleszti.

Ezt a blogot kb 2 éve olvasom (ha jól emlékszem). Kurvára nem tapasztalni semmilyen előrelépést e téren.

Kuntakintekitekinte 2015.12.06. 22:17:56

@endike:

Feltalálták a megfelelő szakembereket akiknek az volt a feladata, hogy azok helyett javítsanak, akik hülyék hozzá. Ez hiányzik ma a médiából.
A baj az, hogy a buta fajtád meg akarja magyarázni, miért jó, ha csupán spórolásból kihagyják őket a láncolatból.

Kuntakintekitekinte 2015.12.06. 22:22:07

Tegyük hozzá, ez a szellemi igénytelenség nem csak az írott médiára jellemző.
A mai napig visítva röhögök azon, hogy egy számítástechnikai műsorban a szövegfelolvasó kisiparos által "áescé kettes" karakterkészletnek titulált megszólalás a teljes, amúgy magát kurva nagy számítástechnikai szakembereknek tartó stábon keresztülszaladt anélkül, hogy valamelyik szólt volna a komának, hogy ezt biza nem így hívják.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2015.12.06. 22:23:17

haha a mellékelt ábra - a nyelvtannácik hozzászólásai - mutatják hogy ezek az arctalan, gerictelen, sötétből lövöldöző fikaemberek kik is valójában...

jó a poszt, hajrá! :)
de a nyelvtannáci parancsteljesítő farizeusok megnyugodhatnak, ők az urak, mindig is ők maradnak. tehát mindig megmarad a hatalmuk az embergyilkolásra (főleg ha pl tanárok)

dr. Trebitsch 2015.12.06. 22:25:18

Igaza van Norbertnek, vannak fontosabb dolgok az életben. Vannak más hasonló dolgok, viselkedések is, nem csak az, hogy valaki nem tud helyesen írni... van, aki koszos, büdös, ez nem baj, mert van fontosabb dolog is az életben, mint a tisztálkodás. Az ülőhelyet sem kell átadni sehol, hiszen vannak fontosabb dolgok az életben, vitában lehet a partnert pocskondiázni, ha érvek nincsenek... általában, mindennél a világon lehet találni az életben fontosabb dolgot. Maga a magyar nyelv is teljesen lényegtelen, az életben vannak fontosabb dolgok, és lehet más nyelven is érintkezni. Én ezért nem szoktam sem nyelvtan-náciskodni, sem egyéb, általam elítélt dolgokért szót emelni, mert számomra van ennél fontosabb dolog az életben. Viszont azért az általam bunkóknak tartott emberek társaságát nem keresem. Most is csak azért írtam ezt a pár szót, mert unatkozom... de tőlem mindenki olyan bunkó módon írhat, beszélhet vagy tehet bármit, különösebben nem zavar, ha engem békén hagy.

EGYIKRESEM 2015.12.06. 22:33:43

@Kuntakintekitekinte:
Kocsiban rádiót hallgatok, és a ClassFM-en szokott menni hirdetés-játéknyeremény formában különböző műszaki cuccokkal játék, Rákóczi Feri vezetésével.
Bakker, ott aztán tud olyanokat mondani, amitől egy műszaki embernek kihullik az összes haja...

Én értem, hogy nem kell neki érteni hozzá, de basszus, legalább KIEJTENI tudja a nevét az eszköznek!
Ha meghallok egy ilyen játékot, el is kapcsolom a fenébe, mert 10ből 9x felidegesit.

Kuntakintekitekinte 2015.12.06. 22:40:05

@EGYIKRESEM:

Néha tiszta kabaré a National, a Spektrum, és a többi "ismeretterjesztő" csoda.

Valamelyiknek valamilyen műsorában autó be a birtok kapuján. Mint mondták, 15 perc volt az út a kaputól a főépületig.

Kérdés:

Mekkora a birtok teljes területe?

Válasz:

1000 négyzetméter.

És ez is átszaladt a szerkesztőn, a vágón, a hangmérnökön, az átvevőn és a többi bazi nagy szakemberen akik láthatóan nem nagyon emlékeztek már az általános iskolai tanulmányaikra.

inebhedj - szerintem 2015.12.06. 22:55:56

Most olvastam el a blog

iflgazdasag.blog.hu/2015/11/27/az_ateizmus_neveben_meg_nem_gyilkoltak_oszinte_beszelgetes

URL-en elérhető cikkét.

Ezek után teljes mértékben egyetértek a poszttal, sokkal fontosabb problémák vannak a blogon a helyesírásnál.

Amator 2015.12.06. 22:56:26

Tudod, most üt vissza az, hogy a ti nemzedéketek a kötelező olvasmányokat is már csak zanzásítva olvasta el, vagy még úgy sem. Ezért inkább azt mondod, hogy a régebbi könyvek úgy sem érthetőek. Nektek, mert egy darab Jókait sem olvastatok el, soha. Egy többszörösen összetett mondat kifog rajtatok, mert ti már az sms nemzedék vagytok. Soha nem volt annyi funkcionális analfabéta, mint manapság. Több mondatod magyartalan, és még nekiállsz megmagyarázni. Nem vall igényességre. Más területen is ilyen vagy ?

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2015.12.06. 22:58:29

Értelmes, művelt ember figyel magára, a megjelenésére, és figyel arra is, hogyan kapcsolódik a társadalomhoz. Ennek egyik legfontosabb eleme az önkifejezés, amit pedig sokszor írásban teszünk meg. Da, aki még a szavakat sem tudja helyesen leírni, nyilván nem rendelkezik elegendő tudással, műveltséggel – és megfelelő elvárásokkal saját magával szemben.

A szomorú az, hogy valakik a rossz helyesírásra figyelmeztetőket lekezdték "nácizni", mintha ez valami elítélendő viselkedés lenne. Ennyi erővel minden tanár "náci", mert a jót, a helyeset tanítják.

Sajnos vannak, akiknek az az érdeke, hogy a társadalom a lehető leghülyébb legyen, ugyanis így sokkal könnyebben irányítható tömeget kapnak, akiken egyszerűbb uralkodni.

Nem csak ezért, de úgy általában is a megoldás, ha figyelünk magunkra, a szavainkra és a világra is, miközben megpróbáljuk a lehető legigényesebben kifejezni magunkat – helyesírás szempontjából is.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2015.12.06. 23:01:35

@bestpixel: Elírások javítva: Da= De, lekezdték= elkezdték
;)

Amator 2015.12.06. 23:21:32

@bestpixel: Az internet sajnos igénytelenségre nevel, ez világosan látszik. A mostani generáció fogékony erre, másfajta tudás válik megbecsültté. Forma 1-es példa: régen profi pilóták voltak, jelenleg egy 17 éves is lehet sztár, mert a vezetés már régen átalakult videojátékká, aki több gombot tud nyomogatni, abból hamarabb lehet befutó, a többit elintézi a mérnökcsapat. Mindig rácsodálkozom egy ilyen kormányra, naponta megyek el a részlegük mellett.
Azt írja a szerző, hogy hihetetlen információs igényünk van. Ez nem igaz, semmi értelme. Oda vezet, hogy a mai fiatalok már 2 percre sem tudnak valamire koncentrálni, mert csak ugrálnak a tartalmak között. Az internetre feltöltött képek 99 százaléka teljesen felesleges.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2015.12.06. 23:25:02

@Amator: "Az internetre feltöltött képek 99 százaléka teljesen felesleges. " Ebben (is) tökéletesen igazad van! Nagy a vizuális szemét mennyisége. ;)

gusthy1 · http://kolyokjoga.blogspot.com 2015.12.06. 23:26:07

@Szarvas Norbert: Bátorkodnék megjegyezni, hogy ha a célod a te véleményed elmagyarázása volt, nem a dolgok kimagyarázása, akkor annak semmiképp nem lehet része az, hogy a veled ellentétes véleményen lévőket minősíted.
Egyebekben pedig az "írástudók felelőssége" kifejezésen érdemes eltűnődni. Aki ír, annak felelőssége van. Sokféle, ezek egyike, hogy nem terjeszti az igénytelenséget.
Nem hiszem, hogy van olyan, a helyesírást az írás nem elhanyagolható részének tekintő ember, aki a szóalkotásokat, a nyelvvel való játékot helyesírási hibának tekinti. Az nem a nyelv helytelen, hanem kreatív használata. A nyelv olyan irányban való torzítása azonban, ami az eredeti funkcióját, a megértést teszi nehézzé vagy lehetetlenné, az hiba, nehéz megmagyarázni az ellenkezőjét.
(például ha értelmetlen szó jön ki egy hibás ragozásból, mást jelent a szó, mint amit az írója gondolni akart, stb.)

gusthy1 · http://kolyokjoga.blogspot.com 2015.12.06. 23:31:04

@endike: Jó zene, amiben helyén vannak a hangok. Nyilván egy hamisan eljátszott Bach-darab nem jó. Egy dunántúli népdalban pedig helyén vannak az úgymond "félrecsúszott" hangok. Ugyanez a helyzet a szavakkal is.
Még a leggagyibb tehetségkutató show-ban is szánalmasak azok az előadó-jelöltek, akik hamisan énekelnek. Nem baj az, ha valaki nem tud tisztán énekelni, a zuhany alatt rendben is van a dolog, csak ne akarjon énekes lenni. De ha nem tud helyesen "hamisan" énekelni, ne menjen mondjuk népdalénekesnek.

udvaros · https://udvar.wordpress.com 2015.12.06. 23:32:31

Megesik, hogy gyorsan hajtok, pedig nem törekszem a sebességkorlátozást megszegni. A nyelvtani hibákkal más a helyzet. Igyekszem helyesen írni, még sincs olyan érzésem, hogy teljes siker koronázná törekvésemet.
Talán túl sok a szabály, amik mellett egyszer találkoztam egy megnyugtató ajánlással. Ez arra biztat, hogy írjunk úgy, ahogy jónak látjuk, mondván a magyar ember tud magyarul, tehát amit leír, az nagy eséllyel jó lesz úgy, ahogy leírja.

Amator 2015.12.06. 23:33:46

@gusthy1: "Amit én tanultam szabályok, azoknak már csak a 80% érvényes ma is."
Ez sem egy értelmes mondat, pl. Sajnos találni még bőven a fenti szösszenetben.

Mr. Pink 2015.12.06. 23:33:54

Menthetetlenül ostoba vagy, ami sajnos arcoskodással párosul. Megfelelő tudás hiányában is osztod az észt, ehhez elviselhetetlen stílus és borzasztó helyesírás társul. De a hab a tortán, hogy megmagyarázod, az a hülye, aki szerint ne írjon, aki nem tud. Arra se veszed a fáradtságot, hogy egy kibaszott helyesírás-ellenőrzőt futtass, mégis pofázol a jogos kritikát megfogalmazókkal szemben. Hazug is vagy, az előző posztnál azt írtad, index címlap nélkül is 5 ezren olvassák az írásaidat. Ez nyilvánvaló baromság, rákérdeztem egy profi blogger havernál, ezt a legjobbaknál is csak ritkán jön össze, még megosztásokkal, hírkeresővel se. Öcsém, ezzel a poszttal olyan mélyre süllyedtél, hogy ezt már nehéz alulmúlni. Eddig idejártam röhögni a kommenteken, de ez már annyira szánalmas, hogy vigyorogni se lehet rajta. Menthetetlen vagy, majd talán kapsz az élettől egy nagy maflást és akkor felébredsz. Részvétem annak, aki még egy sorodat komolyan veszi.

udvaros · https://udvar.wordpress.com 2015.12.06. 23:55:42

@Mr. Pink: Nagyon kritikus hangot ütsz meg azzal szemben, aki szabadidejében valami emelkedettebb időtöltést választana magának a TV-nézéshez vagy a futballszurkoláshoz viszonyítva. A hegeli dialektika szerint előbb-utóbb megjelennek a minőségi változások is, csak türelmesnek kell lenni.

we dont want arabs here..So what 2015.12.07. 00:05:53

Nyelvében él a nemzet , te köcsög..Mi fontosabb neked? A melegek jogai vagy a kibaszott terrorista arabok és kannibál fekák bevándorlása a kontinensünkre?

zoli_ 2015.12.07. 00:15:31

@dr. Trebitsch: És mennyire egyetértek Veled!

akarom mondanni mé vagy ijen bunko parazszt aki csak leköcsögözik masokat

2015.12.07. 01:03:24

@endike: de valszeg te sose fogod ezt megérteni. olyan vagy mint az a kultúrfarizeus aki szerint az a jó zene amiben tiszták a hangok :D"

Azért, mert szaros gatyában jársz, még nem lettél emberibb.
Amiben nem tiszta a hang, az nem zene. Az zaj. Ugyanis a félhangok is tiszták....
De igazad van, a tanulatlanság és igénytelenség a követendő....nem vagy te fideszes véletlen?

2015.12.07. 01:08:49

@Szarvas Norbert: Szerintem az egész egy elütés....nem csak Kafka.
Azért kár, hogy nincs már, aki lektorálja a megjelenő cikkeket. Így uralkodik el a középszer. De legalább ne magyaráznád meg, hogy igénytelen vagy! A szellemi sötétség uralkodjék neked.

Bambano 2015.12.07. 01:09:58

hogy árbóc vagy árboc, azért én nem szoktam szólni. de az index, helyesírás szempontjából szemétdomb, cikkeiben hemzsegnek a jelentést módosító hibák, amiért szoktam szólni, le se sz.ják.

szerintem baj, hogy az indexes cikkíróknál igen gyakran mást jelent a cikk. vagy annyira triviális hibát vét, és mégsem javítja ki. Példa: személynevet úgy ír rosszul, hogy a név alá odalinkeli a személy weblapját, ahol természetesen első sorban ott van a helyes név. Miért nem bír klikkelni egyet és elolvasni? ez nem helyesírási kérdés, hanem egyszerűen hanyag és lusta.

varisztor 2015.12.07. 02:17:11

Elolvastam ezt a szellemi (?!) katyvaszt "Nórbert" "tollából". Gondoltam bekezdésenként meg is támadom, mert a gondolatisága is csupa hibás elemre támaszkodik...de megtették már mások. nórbertnek csak végig kell olvasnia. Értő módon. Utána elkezdhetné végre az alapképzést is.

Az külön tetszett, hogy azt hiszi, az index kiválasztotta és nem valami automatizmus dobta a címlapra a blogtérből. :)

A butaság mindig igyekszik megmagyarázni önmagát, de sosem sikerül neki.

zsu80 2015.12.07. 02:38:09

Aki blogírásra, cikkírásra, újságírásra adja a fejét, attól elvárom hogy művelt, könyveket olvasó ember legyen. Hogy szeresse a magyar nyelvet és irodalmat. Én gyerekkorom óta rengeteget olvasok, mai napig szenvedélyem, és igen ritkán ejtek helyesírási hibát. De pl. aki olvasott már Kaffka Margit könyvet, vagy akár egy cikket róla, nem fogja Kafkának írni. Az ihlet-et is hogy lehet ihlett-nek írni? semmi köze a lett szóhoz. Egyszerűen nekem keveset olvasó ember benyomását kelti aki életében még viszonylag kevés szót látott leírva.

tralalala 2015.12.07. 02:43:18

"Ha az index szerkesztősége kimerte változatlan címmel tenn"
KIMERTE? Ez valami levesféle, vagy mi?
.
+ lehet hogy vannak fontosabb dolgok az életben, de ezt a létező dolgok 99.99999%-ára rá lehet mondani, szóval ez nem érv.
.
Az elütés, szleng nem zavar, de a rossz helyesírás igen. Biztos hibázok én is, de sztem nem gond kijavítani a másikat, ha ezzel nem az érveket akarjuk helyettesíteni.

zsu80 2015.12.07. 02:59:53

lap alján: szeretnéd támogatni a blogot? Hát hogyneeeee :))))
Kérem adja meg a postai címet, küldök egy helyesírási szótárt :)

zsoltix 2015.12.07. 03:14:28

1-2 elütés, hiba nem lényeg, de sok már zavaró tud lenni (legalábbis nekem), és pont a mondanivalóról vonja el a figyelmet. Nem vagyok nyelvtannáci, nem is szoktam kötözködni hibák miatt, egyszerűen csak zavar, ha sok van belőlük, és onnantól kezdve kevésbé tudom komolyan venni az adott írást. Ha olvasok valamit, azt jobban szeretem folyamatosan tenni, hibák és elütések általi megakasztások nélkül.

funfun 2015.12.07. 05:48:43

Csak annyit, hogy a "kimerte" azt jelenti példával illusztrálva, kimerítette a vizet a kádból. Amit te akartál írni, az a "ki merte tenni" vagyis a kitenni elváló igekötője és az ige közé ékelődik be a merte.
Nálam azért valahol egy minimum, hogy aki bloggerkodik, vagy cikket ír, tudjon helyesen írni. Ha meg nem tud, és ki merészelik javítani (látod, nem kimerészelik javítani), akkor megköszöni szépen, és legközelebb ügyel rá, hogy helyesen írjon.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.12.07. 05:54:03

@Kuntakintekitekinte:

Az írónak nem szakmája a helyesírás, azaz butaságokat írsz.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.12.07. 05:55:51

@Patrick Bateman:

Ez csak részben igaz.

Igen, a helyesírást követni illik. Pl. betartjuk az egyébként logikátlan szabályokat.

De nem mindent, mint ahogy az öltözködés módja sem 100 %-os szabályzat.

Phteven 2015.12.07. 06:05:36

Haver, szerintem ezzel a hozzaallassal te ne blogolj!

Sinistroll 2015.12.07. 06:49:57

Kedves Blogger,
A helyesírás dolgát könnyű megoldani. Írd a cikkeidet wordben, az tudja helyetted is a szabályokat. Aztán bemásolod a blogszerkesztőbe, és te vagy a király. Még akkor is, ha nem csak "elütsz 1-2 betűt", hanem súlyos, rendszerszerű hiányosságaid vannak.
A nyelvtan már nehezebb. Ha valaki nem tudja, hogy a "beiratkozik" egyes szám első személyben "beiratkozom", az sajnos közhírré teszi, hogy kilóg a kapanyél a szájából.
Nem kell nácinak lenni, hogy ezt valaki szóvá tegye. Te se szereted pl., ha egy énekes hamisan kornyikál. És az, hogy valami Neked nem megy, még nem jelenti azt, hogy nem fontos.
Aki rossz helyesírással blogol, az mintegy "beleszarik a ventillátorba".
Vagy végezd el esti suliban a másodikat, vagy keress szóbeli műfajt. Mondjuk: hordószónok még lehetsz. :Fordulj bizalommal pl. a kerületi FIDESZ Gauleiterhez. Pont az ilyen tehetségeket keresik. :)

Peace. Van még 4000 karakterem, de azért szívem is. Ennyi blogger bashing eg napra elég.

Kuntakintekitekinte 2015.12.07. 06:52:13

@maxval bircaman megbízott szerkesztő:

Erre jó példa vagy. Hülye vagy a helyesíráshoz is, nem csak az íráshoz.

Látom nem fogtad fel, segítek:

Ha nem tudsz helyesen írni, miért kéne azt elhinni, amit más témákkal kapcsolatosan hazudozol.
Saját magadat teszed hiteltelenné az igénytelenségeddel.

Az meg külön nevetségessé tesz amint azt próbálod megmagyarázni, hogy a szavak nem az író szakmai kellékei. Tetszik, hogy nálad van minidig lejjebb, igaz ez nem meglepő, fideSSjobbikos csicska vagy, nálatok előírás a tudatlanság, a butaság, a szakbarbarizmus.

32FNewYork 2015.12.07. 07:11:15

És halál nyugodtan leírják egy ilyen cikkhez, hogy nyeltannáci.

czjanos 2015.12.07. 07:13:47

Magyartanárok, lehet csomagolni, mert nincs szükség nyelvtannácikra. Ha valaki közületek mégis nyelvőrnek érzi magát, az maradhat, akkor inkább a szerző csomagoljon.

Dikusz 2015.12.07. 07:43:26

@EGYIKRESEM: lehet, hogy az én írásomban is találsz hibát, de a tiedében is van. Ráadásul többször írtad le, így nem lehet elütésnek nevezni. Ezeket biztosan aláhúzta a helyesírás ellenőrződ (ír).
Egyébként igazad van, a cikkel kapcsolatban, de ilyenkor mindig az jut az eszembe, direkt írnak helytelenül, hogy vitát indítsanak.

ff48bp 2015.12.07. 07:46:23

A nyomdák már kezdettől fogva felismerték, milyen fontos a nyelvtanilag helyes könyvek nyomtatása, hiszen a könyv nagy tömegekhez jut el és akarva-akaratlanul befolyásolja helyesírásunkat. Ezért alkalmaztak a helyesírást magas fokon ismerő korrektorokat. Természetesen ettől még voltak a könyvekben hibák, de a cél az volt, hogy vigyázzanak a nyelv tisztaságára. Ma már bátran mondhatjuk, hogy több ember olvas internetes szöveget, mint könyvet, így a nyelvművelés igenis az internet felelőssége lett. Aki újságíró, blogíró, számíthat rá, hogy sokan fogják írását olvasni, tehát igenis szerepe van a nyelvhelyesség ápolásában.
Ez nem azt jelenti, hogy a tartalomnál fontosabb ez a része az újságírásnak, blogírásnak, hanem egy másik fontos része. A kettő egymás mellett él és mindkettő egyformán fontos. Hiszen a tartalom határozza meg, hogy elolvassuk-e az írást, de ugyanaz az írás hat hosszú távon a helyesírásunkra. Egy véleménynyilvánítás embereket befolyásol. Miért nem ismerjük el, hogy egy helytelen szóhasználat is embereket befolyásol?
Én nem vagyok korrektor, s tisztában vagyok azzal, hogy a blogíró most próbált a saját mértékéhez képest is helyesebben írni, mégis szemet szúrt az a sok hiba, ami ebben az írásban volt.
És megdöbbentett az az utálat, ami a blogíróban azok felé sugárzik, akik figyelmeztetik, ha valamit rosszul ír, használ.
Szerintem szégyen, ami az Index oldalain van, hogy korrektúrázás nélkül közlik a helyesírási, gyakran fogalmazási hibáktól hemzsegő cikkeket, nem törődve ennek hosszú távú káros hatásával.
Igen, a legfontosabb a tartalom, de számomra soha nem lesz valami igazán súlyos mondanivalójú, ha úgy érzem az újságíró nyelvtanilag nem elég képzett.
Nem szeretnék látni egy olyan sajtót, amiben pár év múlva a bazmeg lesz a legfőbb kötőszó. Márpedig a tendencia erre fele megy, még ha eddig talán nem is fog elérni reményeim szerint soha.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.12.07. 08:11:05

@Sinistroll:

Népszerű tévedést írsz le.

Ha ragaszkodsz az ikes igék ikes ragozásához kijelentő mód jelen időben, miért nem ragaszkodsz hozzá minden más esetben is? Ezen gondolkozz el.

EGYIKRESEM 2015.12.07. 08:47:52

@Dikusz: Tuti van hiba az én irásaimban is, mert nem vagyok nyelvtannáci.
De egy "ihlett" és társai rohadtul bökik a csőrömet, mert igy leirva azt mutatja, hogy az irónak fogalma sincs a szó képéről, azaz leirva sem sokat látta.

(én hosszú évekig dolgoztam laptopon, gyakorlatilag azon tanultam meg gépelni. Nálam a hosszú í emiatt kimarad a szavaimból, mert nem esik kézre)

2015.12.07. 08:49:56

"nem helyesen írsz, hanem értelmesen"

A gond ott van, hogy aki járt iskolába és még értelmes is, az tud helyesen írni. Aki járt iskolába, de ennek ellenére nem tud helyesen írni, annál az értelem is megkérdőjelezhető. (Tudom, vannak akik bizonyos "betegség" miatt nem képesek a helyesírás megfelelő elsajátítására, de közülük az értelmesebbje meg sem próbál észt osztani egy blogon.)

tobias2 2015.12.07. 09:01:13

Szervas Norbinak üzenem, hogy a zinkekszknek azért kerülnie kellene a zijen Szarvas hibákat, mint Pattaya Kambodzsába hejezése ( index.hu/mindekozben/poszt/2015/12/04/egy_gyilkossaggal_gyanusitott_ferfit_robogora_ultetve_szallitanak_a_kambodzsai_rendorok/ ), a hang sebeség átléppése Törökországból Hollandiába tartó ,Boeing 737 repüllő gépel, ( index.hu/belfold/2015/12/03/egy_katari_gep_miatt_riasztottak_a_magyar_gripeneket/ ) Gevgelija nevének következetes legyevgyelijázása ( index.hu/mindekozben/poszt/2015/11/29/nagy_erokkel_epul_a_kerites_a_macedon-gorog_hataron/ ) ésigy továb. Azértirok unnortodoksz hejesirásal, hogy Szarvas ur könyebb tudja olvasni és meg érteni.

Conchobar 2015.12.07. 09:02:59

@Szarvas Norbert: "nah jo viccet félretéve Kafka egy elütés volt, javítottam! köszi!" - Bizonyára azért bűvészkedsz így a leírt szavakkal ("nah jo"), mert valami irodalmi blogot vezetsz (egyébként, nem volt jó vicc. Már, ha érted), és így akarsz kifejezni vele valamit. Ha nem, akkor egyszerűen csak trollkodsz, próbálod hergelni az olvasóidat, a nyelvtannácinak minősített részét is, meg a többieket. Írsz egy önteltségről árulkodó posztot. Pár év múlva már nem leszel arra büszke, hogy az olvasóid többsége a kommentekből fúj rád és gyaláz

shred 2015.12.07. 09:06:26

Erről a cikkről az úly Hejesírási szabájzat eggyik szerkesztőjével (MTA taglya) készült beszélgetés jut eszembe: ő úgy nyilatkozott, hogy ez az egész nem kőbe vésett törvény, hanem egy alyánlás, és mindenkinek az egyéni döntése, mennyire tarcsa be eszt az alyánlást. Az etységes hejesírásnak a lényege, hogy könynyebbé tegye a kommunikácijót és ne kejjen azzal tölteni az időt, mit olvasunk éppen.

boundary 2015.12.07. 09:10:47

Egy eccerű kérdés:

Hüje-e vagy, dárling bloger?

zuhanorepulesss 2015.12.07. 09:12:29

Attól, hogy magyarázod a bizonyítványt, az attól még kettes alá.
Elolvastam az érvelésed, átgondoltam, magamba néztem.
Kétféle ember van. Az egyik, aki megmagyarázza, a másik, aki elkerüli, hogy magyarázkodnia kelljen.
Biztosan kényszeres vagyok, mert odafigyelek, ha elküldök egy levelet, írok valamit, az egyértelmű és hibátlan legyen.
Csak így lehetek hiteles.
A világ változik, s vannak olyan dolgok, így az írásmód is, ami változik.
Nem járok a blogodra, nem tudom, mitől gazdasági blog ez.
Picit az írásmódod alapján az a kép úszott be, amikor a kétezres évek elején mindenki befektetést akart eladni.
Egy pasival találkoztam egy gyorsétteremben, aki gyűrött ingben érkezett, négyzetrácsos (nem kockás :D ) füzetben vezette le a tuti ajánlatot, s a szemüvege tokja szanaszét volt rohadva.
Egy ilyen tok akkor sem került többe, mint 200 forint.
Amit elmondott, nem volt butaság, azonban ha valaki a pénzre, látogatottságra, követőkre hajt, érdemes odafigyelnie a részletekre.
Vannak, akik elemeznek, nem teszem meg, mit jelent a sok "Én" kezdetű mondat egy írásban. Ha megbántva érzed magad, és egy ilyen írásra ragadtatod magad, mégis megérintenek a kommentek.
Ha zavar, változtass, légy igényesebb a munkádra. Ha nem zavar, akkor ne hisztizz egy-egy számodra nem érdekes kommenten.
A stílus maga az ember. Ééééééééééssss téééényllleeeeegg :D

tobias2 2015.12.07. 09:14:30

Továbi szemmel vények a zinkeksz garázdálkodó betü sorozatvetö dollgozóit:

az olajbogyóföldeken próbáltak elbújni

index.hu/kulfold/2015/11/30/1300_menekultet_allitottak_meg_torokorszagban/

Mi jöhet még ez után? Étolajmezők? Spagettiligetek? Almaágyások?
Kutyagumiültetvények?

---

"A napszél ugyanis a nap atmoszférájából 1,5 millió kilométer/óra
sebességgel száguldó protonok és elektronok tömege, amely a Marsnak
ütközve egy elektromos mezőt alakít ki, valahogy úgy, ahogyan egy
turbina elektromosságot csinál."

index.hu/tudomany/2015/11/05/nasa_mars_legkor_maven/

Turbina még sose csinát vilanyoságot, csak generát orr.

---

"máros növeltük kapacitásunkat, felkészültségünket, készenétünket, hogy
erőket vessünk be délen, akár Törökországban" - mondta Stoltenberg"

index.hu/kulfold/2015/10/08/a_nato_kesz_megvedeni_torokorszagot/

Ha így mondta, akkor le kell váltani, mert nyelvileg olyan kutyaütő minta zinkeksz.

---

Szabódó Dániel Vilmos a zindex szeptember 24-i
számában azt állítja, hogy "a
délszláv-háborúban több millióan haltak meg".

index.hu/kulfold/2015/09/24/szerbek_horvatok_menekultek_delszlav_haboru/

Ezzel szemben az igazság 140 ezer körül van: "According to the International Center for Transitional Justice, the Yugoslav Wars resulted in the deaths of 140,000 people.[9] The Humanitarian Law Center estimates that in the conflicts in former Yugoslav republics at least
130,000 people lost their lives." Nem kevés, de nagyságrenddel kevesebb a zindex hazugságánál.

en.wikipedia.org/wiki/Yugoslav_Wars

Kinek az érdeke, hogy a zindex hülyitőgép működjön Magyarországon?

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2015.12.07. 09:29:20

egyetértek, meg nem is.
elütéseken kár rágódni. de azért már legyünk igényesek valamennyire. ma csak a j-ly szabályra szarsz rá, holnap az indexelést is elhagyod?

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2015.12.07. 09:30:35

mármint a kocsival, úgy gondoltam.
de persze a blogolásért nem lenne kár...

tobias2 2015.12.07. 11:10:37

Depersze a hüjeség nemcsak a zinkeksz ,pirvi légiuma:

A szíriai családok rövidesen kormánygéppel érkeznek Szíriába, előbb néhány hónapig menekülttáborban lesznek. Szlovákul fognak tanulni, a képesítésüknek megfelelő szakterminológiát is elsajátítják

24.hu/kozelet/2015/12/05/lazadoznak-nyitra-megyeben-a-menekulteken-segito-plebanos-ellen/

CsakMintTe 2015.12.07. 12:31:28

Milyen szarnyaló poszt...!

Jaj. Elírtam. Á-val kellett volna. De most már nem javítom ki, mert csak írom, amit gondolok. Csak Mint Te.

Dikusz 2015.12.07. 17:21:07

@EGYIKRESEM: így már más, ha nem esik kézre az "í". Ha viszont más helyesírását bíráljuk, akkor legalább ebben az esetben kellene javítani a saját hibánkat.
Azt nem tudom észrevette-e bárki is, hogy (szerintem) kifejezetten direkt azért született ez a poszt, hogy minél többen ugorjunk az elírásokra, a vastag betűs bevezetőben egyértelműen utal rá. Ameddig olvastam (bevallom még nem jutottam a végére), az említett két elíráson kívül talán nem is volt hibája. Nem azért, de kifejezetten jó helyesíró.

EGYIKRESEM 2015.12.07. 17:58:52

@Dikusz:
Fejlődik. Én olvasom a kezdetektől, mert néha jók a meglátásai.
Az eleje szörnyű volt, folyamatos vesszőhibák, ragozási mellényúlások, stb.

Kicsit egyértelműen kattintás/kommentvadászatra született ez a poszt, csak kissé túltolta a szerző az önfényezést, és hányaveti stílust (érdekes, hogy a stílust mindig hosszú í-vel irom le).

Untermensch4 2015.12.08. 00:06:47

@bestpixel: Az álláspontod egyetlen, ám annál nagyobb hibája az előfeltevés amire építed az egészet. Ez az előfeltevésed pedig legalább két sebből vérzik. Az egyik: az úgynevezett "A magyar helyesírás szabályai" nem kötelező szabályozás hanem ajánlás, ha jól emlékszem szerepel is benne leírva. Soha, semmilyen jogszabály nem tette kötelezővé, egyszerűen csak egy bizarr hagyomány hogy az iskolai nyelvta-oktatásban mereven, görcsösen ragaszkodnak hozzá. A másik: a helyesírási szabályzat nem tökéletes, messze nem az. Onnantól pedig hogy egy nem tökéletes ajánlást tökéletes szabályzatként, erősb csúsztatás-szagúan megpróbálsz ráerőltetni másokra... ez bizony az az autoriter megközelítés amire pont találóan illik a "nyelvtan-náci" kifejezés. Ez az egyszerűsített, közkeletű elnevezés, ha pontosabb elnevezésed érdekelne, javaslok egy igényes, olvasottságot növelő keresést "nyelvi ideológiák" témakörében. Most, ennél a résznél amikor magadban felhördülve automatikusan a többségre hivatkozol akiket képviselni vélsz, felhívnám a figyelmedet arra hogy a te "többséged" mérhetőségével komoly bajok vannak. Vizsgálható ugyan hogy a netes találatok aránya milyen egy szó két lehetséges írás-változatára de te a neked nem tetsző változatot leírókat helyből lebunkózod, így a találatok összehasonlításának nincs értelme, bármi és bárminek az ellenkezője a te kizárólagos és mindenkire kötelező igazadat bizonyítja.

Untermensch4 2015.12.08. 00:23:14

@Szarvas Norbert: Először is hagy gratuláljak a kattintás-szám növeléséhez, rendkívül stílusosan rántottad össze a jónépet, az pedig hogy pont gyengécske helyesírásodat használtad erre s hogy kommentek özönében közlik hogy ilyen igénytelen, stb... írásokat ők maguk egyszerűen nem hajlandóak elolvasni... ha ez szándékos volt, bírom a humorodat.
Viszont nem zörög a haraszt.... az értelmezést zavaró elütések/hibák tényleg túl vannak azon a határon amiket te magad a célszerű információ-közlésben kijelöltél. Azoknak a tippjét is helyesnek vélem akik kevésbé olvasottnak és/vagy fiatalnak gondolnak, pont azért mert lektorált anyagok mennyiségi olvasása önmagától csiszol annyit az ember nyelvhasználatán amilyen szinten már egyes dolgok egyszerűen nem csúszhatnak be (pl "ihlett"), legalábbis nem ilyen gyakran. Kivéve ha mindig szétcsúszva, fáradtan és gyorsan írsz, ebben az esetben viszont több pihenésre lenne szükséged.
A sok fikázó kommenthuszár viszont nem adott választ az egyik kérdésre, milyen érzés amikor a szent szabály megváltozik? Mit érez az aki kőbe vésettként ragaszkodik vminek az egybeírásához, aztán egyik reggel arra ébred hogy mától külön kell írni... Dícséretes hogy ezt a traumát nem dörgölöd az orruk alá. :)
Viszont visszatérve az olvasottsági/műveltségi problémához. Egészen komoly nyelvészeket is felvonultathatnál érvként amikor az előíró helyett a leíró nyelvtani megközelítést preferálod, ha hiszed ha nem, sokkal viccesebb amikor nyelvészt próbál meggyőzni a nyelvtannáci, főleg amikor a nyelvész tud hibát találni amannak a kommentjében... :)

Dikusz 2015.12.08. 07:36:36

@EGYIKRESEM: stílus rövid i-vel való írása már annyira szembeszökő hiba lenne, hogy itt automatikusan megtalálod a hosszú í-t.:)

Untermensch4 2015.12.08. 23:44:10

@Dikusz: A stílus-t rövid "i"-vel még meg is lehet magyarázni a helyesírási szabályzat alapján: a hagyomány elve és archaizáló stílus... :)

asgabad 2015.12.09. 10:14:38

mért erőltetjük még az ly-t?

Untermensch4 2015.12.09. 10:26:41

@asgabad: nem rossz az, kevés is van belőle... Miért nem erőltetjük a régies, már nem használatos igeidőket? Annak legalább lenne némi idegennyelv-tanulási haszna.

NP 2015.12.10. 09:15:04

A beírogatóknak továbbra sincs halvány lila gőzük se arról, mi a nyelv, mi a helyesírás stb.
A mindennapi, természetes beszéd ösztönös, automatikus tevékenység. Az anyanyelvét minden ember kisgyerekkorában tanulja meg a családjában. Nem, nem az iskolában. Mire iskolába megy, már minden magyar gyerek perfekt magyar. És éppen azt a nyelvváltozatot beszéli, amelyiket a bölcsője mellett beszélt a szűkebb környezete. Mily meglepő! Ráadásul élete végéig ez lesz az anyanyelvváltozata! Ha a szülei nákoltak, ő is nákolni fog, ha suksüköltek, az ő nyelvváltozata is a suksükölő lesz. Ha ezen később változtatni akar, mert egyfolytában cseszegetik a nyelvtannácik, akkor folyamatosan futtatnia kell beszéd közben egy figyelőprogramot, amely jelez, ha valamit nem szabad úgy mondani, ahogy számára természetes lenne. Ezzel viszont kevesebb figyelme marad a tartalomra, tehát butábbnak fog tűnni a valóságosnál. Ráadásul nyelvészeti értelemben nincsenek "helytelen" nyelvi formák, nincs "hibás" beszéd (nyilván létezik beszédhiba, de a pöszeség, raccsolás stb. más téma). Csupán magas vagy alacsony társadalmi presztízsük van az egyes nyelvváltozatoknak, de ennek semmiféle tudományos alapja nincsen.
Az írás és a helyesírás nem ösztönös tevékenység, hanem tudatos. A gyerek nem az anyanyelvvel együtt tanulja meg, hanem utána, és nem ösztönös tanulással, hanem tudatossal. Ráadásul a helyesírás szabályait néhány ember alkotta meg, s egyik napról a másikra a bizottság meg is változtathatja. Az írás és a helyesírás nem része a nyelvnek, nem része a nyelvi kompetenciának!
Magyarán egészen más azt javasolni, hogy töröljük a ly-t a magyar írásrendszerből, mint azt, hogy használjuk újra a régi igeidőket! A ly eltörlésének semmi akadálya, akár holnap. Nem lesz nehéz megszokni. Viszont hiába teszik holnaptól kötelezővé a régi igeidőket, nem fogja tudni senki használni őket. Nincs benne senkinek az anyanyelvváltozatában. Nem fog senkinek a szájára jönni. Nem is tudjuk, melyiket milyen esetben használták. Szóval tuti nem fog menni.
Remélem, sikerült egy kis világosságot gyújtani a fejekben.

Untermensch4 2015.12.10. 13:06:12

@NP: "Viszont hiába teszik holnaptól kötelezővé a régi igeidőket, nem fogja tudni senki használni őket. Nincs benne senkinek az anyanyelvváltozatában. Nem fog senkinek a szájára jönni. Nem is tudjuk, melyiket milyen esetben használták. Szóval tuti nem fog menni."
Szóval te nem használod ezt a két szót: leendő, jövendő? Mert ha mégis akkor már meg is van az "-nd", folyamatos jövő idő. A tantervbe meg bármit bele lehet tenni. Tekintve hogy van olyan kötelező irodalom amiben még használták a most nem használatos másik (másik kettő?) múltidőt is, használni is tudnák, legalább ezekkel kapcsolatban. Tuti nem fog menni mi..? :)

NP 2015.12.10. 13:21:31

@Untermensch4:
1. leendő, jövendő, teendő, olvasandó stb.: nem igék, csupán közük van etimológiailag a már kihalt jövőidő-jelhez
2. "tantervbe meg bármit bele lehet tenni": mint írám, az anyanyelvet nem az iskolában tanuljuk meg; hiába teszik bele holnap a tantervbe, hogy mostantól a tárgy ragja a -g, attól még nem fog sikerülni így beszélni a népeknek; a nyelv(használat) nem így működik

CsakMintTe 2015.12.10. 14:00:18

@Untermensch4: Megmondom, mit érez: konstatálja, hogy változott, és megtanulja az új verziót. Mert ez nem érzelmi kérdés. Ráadásul aki eddig helyesen írt, annak ez a néhány változás semmiképp nem fekszi meg a gyomrát. Annak trauma, aki eddig is csak küszködött, most meg még össze is zavarták.
De én azt szoktam mondani, hogy nem lehet olyan nehéz dolog a helyesírás, hiszen már egészen kicsi gyerekeknek is tanítják...

Untermensch4 2015.12.11. 09:05:36

@NP: ".nem igék, csupán közük van etimológiailag a már kihalt jövőidő-jelhez" Mivel pedig igencsak elterjedtek, könnyedén bárki szájára jöhet az "-nd" akár úgy is hogy holnaptól a folyamatos jövő idő ragja/jele/hívdaminekakarod. Néha ki szoktam próbálni, főként írásban. Eddig senkit nem zavart annyira hogy belekössön. Másrészt meg nem lehet olyan nehéz egy múltnál és egy jövőnél többet használni, hiszen más nyelveken már egészen kicsi gyerekeknek is tanítják...

Untermensch4 2015.12.11. 09:10:11

@CsakMintTe: Ha nem érzelmi kérdés akkor miért olyan zaklatottak az illetők ha vki nem ragaszkodik az általuk egyetlen kizárólagosan helyesnek vélt szabványhoz a helyesírásban?
Ha nem érzelmi kérdés akkor miért érzelmi manipulációval próbálsz hatni a "tévelygők" egójára?

NP 2015.12.11. 09:20:37

@Untermensch4:
Csupán a 2 legfontosabb dolgot nem értetted meg, s éppen ezeken bukik az érvelésed.
1. Az anyanyelvet kisgyermekkorban tanuljuk meg, és ez automatikus mechanizmus, ahogyan utána az anyanyelv használata is az. Később már nem fogsz tudni semmiféle új igeidőt megtanulni. Ha lenne olyan mai beszélő, aki még rendszerszerűen használná a régies igeidőket, akkor az ő kisgyereke ezt tanulná meg anyanyelvváltozatként. Tehát éppen arról van szó, hogy kisgyerekkorban azt a változatot tanuljuk meg, amit a környezetünk beszél.
2. Természetes nyelvhasználaton a beszélt nyelvet értjük. Attól, hogy képes vagy írásban Eötvös József-i igeidőket produkálni, az nem jelenti azt, hogy ezek részei a nyelvi kompetenciádnak, és hogy ezeket a természetes, mindennapi beszédedben is fogod használni.
Összefoglalva ismét: a nyelv(használat) nem úgy működik, ahogy te hiszed.

Untermensch4 2015.12.11. 13:16:36

@NP: Ha teljesen úgy lenne ahogy írod, a nyelvek nem változnának, mindenki megtanulja a szüleitől és kész, s nem lenne nyelvcsere sem. Ehhez képest folyamatos a változás amibe beletartozik a környezet dominanciája is, a csángók pl egészen nagy arányban elrománosodtak. Ha "hoch" irodalmi művekben v akár hétköznapi írásokban "trendi" eötvösien fogalmazni akkor lassú víz partot mos, jő a megszokás hatása.

NP 2015.12.11. 14:51:10

@Untermensch4:
Valóban változik a nyelv, de nem ilyen tudatos beavatkozások révén. Tehát nem úgy, hogy "milyen jó lenne, ha ismét lenne jövőidő-jelünk! emberek, használjuk holnaptól újra!". Ráadásul az eötvösi nyelvállapothoz képest éppen hogy fogyatkoztak az igeidők, ami ellentétes folyamat az általad óhajtottal. :)

CsakMintTe 2015.12.11. 17:49:40

@Untermensch4: Mások nevében nem tudok nyilatkozni, a magam ide vonatkozó érzelmeit ismerem. Az egyik bánatom, hogy még hozzávetőleges helyességgel is rettenetesen kevesen tudnak magyarul írni. Olyan munkakörben dolgozom, amely végső soron közokiratokat állít elő, és a kolléganőim túlnyomó többsége képtelen hibátlan iratot kiadni a kezéből. A másik, ami fel tud zaklatni, mikor a neten melldöngető magyarkodó ír pocsékul. Ha ilyenkor a kérdés, miszerint az anyanyelve nem elég magyar neki, szerinted érzelmi manipuláció, akkor legyen az.
No és persze aki nem érzi, hogy mi a különbség mondjuk a vakvezető meg a vak vezető között, és magyarázat után is csak visszaacsarog, hogy mások úgy is értik, akkor én mit pattogok, azzal minek legyek édibédi?
Nem, a helyesírás továbbra sem érzelmi kérdés, max. annyira, hogy én kifejezetten szeretek hibátlanul írni, és lehet "csak egy ajánlás" a szabályzat, de például az udvariassági szabályok sem esnek a Btk. hatálya alá, még csak nem is egységesek és kőbe vésettek, mégis zsigerből lebunkózod azt, aki feltűnően udvariatlan. Hát ilyen ez.

Untermensch4 2015.12.12. 00:14:01

@CsakMintTe: hivatalos (és hivatalos jellegű) iratoknál valóban kívánatos a helyesírási szabvány alkalmazása, sőt pont ilyen felhasználási mód miatt jó hogy van egy ilyen rögzített szabvány. Az hogy valaki milyen "helyesírással" magyarkodik, sztem magánügy (sokan nem veszik figyelembe hogy írásban eltűnik a hangsúlyozás ha nem figyelünk az árnyalt megfogalmazásra, a vakvezető és hasonlók révén legalább a kommunikációs partner értelmi képességeiről meg lehet tudni vmit)), részemről a széljobbosabb nyomtatásban (tehát elvileg nemzetien elkötelezett lektor kezén átmenve) megjelenő írásokat szoktam lenézni fogalmazási és feltűnő "elgépelési" hibák miatt. (Az "elütés" előfordulhat a bloggazdához hasonló impulzívan íróknál de egy nyomdában készülő lapnál..?). Az udvariassági szabályokra nem létezik egy bizonyos, favorizált kiadvány aminek a betartatásához enyhe retorziók is tartoznának az oktatási rendszer részéről. A manipuláció a gyerekes mondat volt, talán tényleg nem vetted észre mert ösztönös tehetség vagy benne...

Untermensch4 2015.12.12. 00:25:03

@NP: Az "óhajtott" beavatkozási elképzelésem nem az hogy esztétikailag nekem tetsző módon változzon a beszélt nyelv, az kikényszeríthetetlen :) Kivéve ha olyan beágyazottságú a változtatási vágy, olyan tömegekben mint a nyelvújítás volt...
Mindössze olyan, kisebb mértékű oktatásbeli változtatásra gondoltam hogy ha egy angol-magyar szakos tanárnak felteszem a kérdést, különféle megfogalmazással többször arról hogy szerinte hogyan feleltethetőek meg legalább nagyjából a már nem használatos magyar igeidők az angolban leledzőekkel, legalább értse a kérdést... :) (sajnos megtörtént eset) :(

CsakMintTe 2015.12.12. 06:26:37

@Untermensch4: Az a szerencsétlen helyzet, amikor egy fiatal mást sem olvas, mást sem ír, csak netet, az épül be, mielőtt még bármi fogalma lenne arról, hogy mivel fogja keresni a kenyerét később. Pláne, mivel például pont ezekre a "közokiratgyártó" állásokra többnyire nem úgy készül az ember, mint orvosnak vagy mérnöknek, tehát egyszer csak ott találja magát. És akkor már késő, hiszen ki fogja magát felnőtt fejjel max. közepes helyesíróból kitűnővé képezni?
Szóval lehet harsogni bele a világba, hogy a nyelvtannácik rosszak, de az írott szó felelőssége ettől még óriási.
Azt elfogadom, hogy én könnyen beszélek az ösztöneimmel (valóban, ezt az egészet magolni nem tudtam volna, de tegyük hozzá: az ösztön mellé járult egy adag érdeklődés meg egy kiváló magyartanár is), és azt is elfogadom, hogy már-már kényszeres vagyok, ha erről van szó, tényleg úgy őrjít meg a sok hiba, mint az abszolút hallásút egy rakás hamis hang. De ha a nyelvtannáciskodásommal csak egy-két embert meggyőzök valamiről, amit én helyesnek gondolok, már nem éltem hiába.
(Az udvariasságról meg: hisz épp ezért írtam, hogy még annyira sincs kőbe vésve, mint a helyesírás, mégis mennyien hörögnek, ha udvariatlansággal, neveletlenséggel találkoznak. És ne mondd, hogy nincs retorzió az oktatásban, azért én még emlékszem azokra a magatartás-osztályzatokra, intőkre, igazgatóiban ácsorgásokra, még ha nem is mindet a magam bőrén tapasztaltam...)

Untermensch4 2015.12.12. 19:17:05

@CsakMintTe: Lehet hogy néha félreértjük egymást, az ösztönös tehetséget nem helyesírási hanem manipulációs kompetenciádra értettem. Nem is a teljes "szabálynélküliség"-et pártolom hanem hogy az ember legyen következetes, a saját "egyéni helyesírási szabályzata" legyen stabil.
Az "udvariatlanság, neveletlenség" esetében tapasztalható hörgés lehet hogy lelkileg ugyanolyan gyökerű (hmm... etikett-náci? :) ) de ha egy jelenség létjogosultságát az elterjedtségével véled igazolni akkor a helyesírást tekintve öngólt lősz... Leghangosabban kritizálni udvariatlanságot/neveletlenséget olyanokat hallottam akik életkoruk alapján akarnak tiszteletet a náluk fiatalabbaktól ha már mást (ja igen, az életkoron kívül a jólneveltség, udvariasság "bezzeg az én időmben..") nem tudnak felmutatni amivel nem kikényszeríteni hanem kiérdemelni lehetne azt a tiszteletet. Fiatalabb korban nyilván nehéz erre gyúrni hiszen kényelmetlenül sok önmagánál öregebb ember fordul elő, lehet hogy az öreg etikett-nácik a nyelvtan-nácik szenior szakosztálya akik már nem tudják követni a helyesírási szabályzat változásait ezért a "régen jobb volt" jegyében kiválasztott múltbeli állapothoz ragaszkodnak és inkább az életkorukkal revolvereznek másokat, ott kevés a váratlan fordulat.
Az írott szó felelőssége persze óriási, de ha hirtelen belegondolsz a "rossz helyesírású" nethasználók elleni intézkedésként vajon büntetéses vagy jutalmazásos megoldási mód jut eszedbe előbb? Nem kell válaszolnod, messziről jött ember azt mond amit akar, sztem elsősorban büntetésben/megtorlásban/korlátozásban tudod elképzelni a megoldást.

NP 2015.12.12. 19:44:28

@Untermensch4:
Hát, tegyük fel, hogy a magyar anyanyelvű angoltanár ismeri a régies magyar igeidőket. Mire megy az angol igeidők magyarázatánál a párhuzammal, ha a tanítványok meg nem ismerik? :)
A nyelvújítás nem érintette a nyelvtant, csupán a szókincset. A nyelvtanba nem lehet mesterségesen belenyúlni. :)

CsakMintTe 2015.12.13. 08:56:58

@Untermensch4: Már csak két apró gondolat:
Úgy látszik, ezt a manipulációs dolgot a tudatalattim úgy elutasítja, hogy folyamatosan mást ért meg, ha erről írsz.
Azt viszont én nem tudom, hogy eddigi eszmecserénkből hogy jött neked az utolsó mondat. Hélóó, nem én nevezem magam nyelvtannácinak! Én a megelőzésben hiszek. Jó iskolai oktatás, olvasottság, otthoni jó példa, ilyesmik, és ezekkel a képesség és az igény korai kialakítása. Hiszen írtam is, hogy utólag már nemigen megy, illetve igen kevés a pozitív példa. Van, aki képes felismerni ezt, és segítséget kér, van, aki pedig látványosan tojik tovább az egészre. Na de büntetés...? Ezt a gondolatodat tényleg nem értem.

Untermensch4 2015.12.13. 19:59:52

@NP: A különféle angol igeidőket sem ismerik, kezdetben... azért egy "nullkilométeres" angolul tanuló jobban boldogul a károli-féle biblia megértésével mint bármilyen angol szöveggel :) Sztem inkább jó mint rossz ha választékosabb nyelvhasználatra és ehhez való tudásra tréningez az oktatás, a helyesírási szabályzat-fétis önmagában nem tesz csodát (mint oly sok internet-használó keze nyomán láthatjuk), talán azért mert a leendő nyelvtan-nácikat kivéve a tömeg túlzottan nagy része meggyűlöli a szabályozást ami nincs összhangban az otthonról hozott nyelvérzékével.

Untermensch4 2015.12.13. 20:10:21

@CsakMintTe: "Hélóó, nem én nevezem magam nyelvtannácinak!"
"De ha a nyelvtannáciskodásommal csak egy-két embert meggyőzök valamiről, amit én helyesnek gondolok, már nem éltem hiába."
:)

" Jó iskolai oktatás, olvasottság, otthoni jó példa, ilyesmik, és ezekkel a képesség és az igény korai kialakítása. "
Optimista elképzelés hogy akik maguk silányan beszélik/használják a nyelvet, könyvet, de még netet sem olvasnak, a gyereküknek jó példát tudnának mutatni hiszen a valódi viselkedésüket "örökítik", a gyerek abból a mintából építkezik. A gyereknevelés is olyan mint a politika vagy a foci, mindenki ért hozzá...

CsakMintTe 2015.12.13. 20:21:38

@Untermensch4: Egyrészt: nem, tényleg nem én aggattam a magamfajtára a nyelvtannáci gúnynevet, hiába vigyorogsz, hogy öngólt látsz. Én csak jelzem, hogy ennek aposztrofálják, amit csinálok, pedig én csak meggyőzni _szeretnék_, nem büntetni-megtorolni-korlátozni _akarok_. Remélem, érzed a különbséget.
Másrészt: nem optimista ez az elképzelés, hanem egyenesen utópisztikus és naiv. Ettől még szép elképzelés, nem? Nem kell teljesen elvetni csak azért, mert itt és most kivitelezhetetlennek tűnik. Egy picit akarni is kell, a tömeges vállvonogatás meg a beletörődés tényleg azt eredményezi, hogy nem sikerül.

Untermensch4 2015.12.13. 21:24:19

@CsakMintTe: Érzem a különbséget de azért jobban belegondolva ha eleve nincs meg a hatalmad a megtorláshoz/büntetéshez akkor könnyű nagyvonalúan lemondani az igényről... :) A "nyelvtannáci" elnevezést egyszerűsége és közérthetősége miatt használom, hogy ne kelljen többoldalas publikációt kerítenünk minden alkalommal a pontos/pontatlan elnevezés és magyarázata kapcsán.
www.nyest.hu/hirek/mik-azok-a-nyelvi-ideologiak
"A nép" mindenesetre már a mérsékeltebb megmondóemberekre is ezt a címkét aggatja, sztem sokakat ért traumaként az iskolai szabályfétises nyelvtanoktatás, ennek isszuk most a levét, a szabályoktól való nagymértékű eltérések az inga visszalendülése...
Én is egy teljesen kivitelezhetetlennek tűnő dolgot akarok picit, a régiesnek mondott igeidők elterjedtebb használatát.

CsakMintTe 2015.12.13. 21:39:45

@Untermensch4: Gondolj bele, amennyire csak akarsz, akkor sem tudsz a számba adni, a fejembe ültetni olyan gondolatokat, amelyek nem léteznek. Nem is tudom, hogy egyszerűen csak ki akarsz hozni ezzel a sodromból, vagy... Vagy? Komolyan nem értem, minek erőlteted ezt.

Reactor 2021.03.23. 05:19:59

Zsindex. Nuff said.
süti beállítások módosítása