A Tesco inkább egy életérzés, egy társadalmi pozíciót felölelő közmegállapodás gyűjtőneve, ami ellen a kormány meghírdette saját szabadságharcát. Le a külföldi hipermarketekkel! A kormány el fogja lehetetleníteni a Tesco, Auchan, Lidl, Aldi és a többi market magyarországi működését egy elképesztően átlátszó céllal. Remélem senki nem veszi be egy percig sem, hogy itt a családi vállalkozások helyzetbehozásáról, a termelői pozíciók megerősítéséről van szó? Sokkal inkább a piac komplett felégetése folyik, amit néhány évnyi (hónapnyi) káosz követne (ha kivonul vagy becsődölne mindegyik nagy). aminek következtében újra megjelennének a most már magyar tulajdonú hipermarketek, amik véletlenül bizonyos ismert érdekeltségi körökbe tartoznának. Moneyball bitches!
Ha a Tesco életérzést akarnám szavakba pötyögni, akkor bizony a komplett magyar valóságot kellenem feltárnom elöttetek. A Tesco féle hipermarketek testesítik meg a magyar hétköznapokat, ahol a felgyorsult világtól búgó vásárló közönség egy helyen képes minden bizbaszt elintézni az elérhető legakciósabb áron. Az akciós bevásárlásnak pedig már Amerikában is hatalmas hagyománya van, hiszen a globalizáció mellékbetegsége a társadalom legszélesebb rétegének anyagi értelemben vett leszakadása a termékek árához képest. Az átlagos család egy hónapban Tescozással (szemben a családi vállalkozás által üzemeltetett baromi drága ipari egységgel) képes akár 10-20 ezer forintot is megspórolni. Szart sem ér a kormány rezsicsökkentési bulija, ha közben elveszi az emberektől a tescozás életérzését és annak pozitív előnyeit. A szentimentalizmus már régóta nem játszik az életünkben. Ahogyan a Fidesz elvárja a szavazásoknál, hogy őket válassza a birka, mint legjobb alternatíva, meglepő lenne a kereskedelmi gyakorlatba nem átültetni ezt a történetet. Elvárható lenne tőled, hogy a bevásárlásaidnál ne a legjobb ajánlatot válaszd, hanem a drágábbat?
És ha kivonulnak a nagyok?
Nyílván nem fog az élet megszünni az országban. Az emberek ugyanúgy fognak vásárolni, enni, inni. Annyi különbséggel, hogy ugyanazért a pénzért lényegesen kevesebb dolgot (étel, ital, egyéb) tudnak megvásárolni a drágább kiskereskedelmi egységekben, mint a nagy és gonosz multikban, akik volumenüknél fogva képesek bizonyos árszínvonal alá menni a trövény keretein belül. Márpedig ha a törvény még nem tiltja az adott kedvezményt, akkor szabályos. Ha szabályos, akkor gyenge érv arról magyarázni, hogy a kiskereskedelmi egységek adják normális áron a dolgokat.
A gyakorlatban én egy apokalipszis utáni zombiféle öregnéne élethalál küzdelmet vízionálok a kisboltokban. Nagy lelkesedésemben (se) valószínűleg a havi 1 nagy bevásárlásomat az első alkalommal koccolnám, mivel a kisboltok szűk keresztmetszetein sokszor egy kézikosárral is alig férek el. Márpedig rá lennék kényszerítve a kisboltozásra, mivel a multik off, a 400nm-nél nagyobbak vasárnapolva. Már most folyamatos készlethiányt vízionálok, hiszen a kisbolt nincsen berendezkedve egy folyamatosan tartó végeláthatatlan fogyasztói csorda okozta lelki megpróbáltatásokra és tárgyi megfelelésekre. Nincs is akkora raktárhelységük, hogy ezt megfelelően kezeljék. Ünnepek előtt még a Tesco is képes készlethiányba futni. És akkor nem beszélek a fizikai limitáltság okozta választási lehetőség komplett hiányát.
Summa summarum az 1 nagy bevásárlás helyett irány vissza a 80-as, 90-es évek féle FIFO elv szerint logisztikája a havi szokásokban. Persze egy felturbósított búgócsigaként pörgentyűző világban kinek van ideje a napi 8-10-12 óra után minden második nap vásárolni menni? A legnagyobb jókereszténységemben se lesz ennyi időm. De megoldjuk valahogyan. Én biztosan, hiszen Budaörsön lakom, ami a város legtökéletesebben kiszolgált települése a végeláthatatlak multiknak és BP közelségének köszönhetően. Inkább sajnálom azokat a magyarokat, akik vidéken élnek és esetükben anyagi létszükséglet az egyszerre, egy helyen, olcsóbban megpróbált havi nagybevásárlás. Nekik nem mindegy, hogy 20 helyen (akár több közeli faluból) összegubizva tudnak bevásárolni, vagy pedig egy helyen mindent. Benzin és idő. Sok idő, kevés benzin vagy kevés idő sok benzin sem lesz jó párosítás egy Tesco utáni (régi) új életben. Ide bizony sok idő és sok benzin szükségeltetik majd bizonyos országrészekben. És még a vasárnap is kuka.
De azért jó is lesz
A gazdaságban nem hiszem, hogy komolyan visszaesés következne. Magamból kiindulva, ha levonulok tüntetőlegesen egy liter tejért a boltba, az mindig 5.000 forintomba kerül. Ha egy hónapban 5x megyek le "csak" tejért, az 25e forinttal több költést eredményez, mint nem. Pedig a tej nélkül is meglennénk, de mégis kell valamiért. Ez a "tejezés" a legdrágább mulatság a világon, hiszen lemész, arcon vágnak az akciókkal és máris megteremtődik a saját ígényed, vágyad és szükségleted. Ez 5.000 forint alsó hangon. Az akciós üdítő, az akciós kaja és az akciós édesség akciós tisztítószerrel. Hazafele menet jösz rá, hogy a tej kimaradt, de kit érdekel már?
Bele se merek gondolni mi fog velem történni, ha az 1 havi nagybevásárlást át kell ütemeznem minden második napra. Hát szevasz nyugdíjmegtakarításaim, lakásgyűjtögetéseim és egyéb bizniszeim! Ennyi volt. Szép volt, jó volt, de vége. No money! Persze lehetsz álszent és lökheted kommentbe a baromságot, amit az én nyomiságommal önigazolsz, de a valóság és a boltokban mindig teletömött kosarak engem támasztanak alá! Sajnálom de ez van! Önkritikát meg érdemes gyakorolni.
Aztán ott lesz a jókeresztényi értékek szerint kialakult családiasabb hangulat, ahogyan Bözsit a Tesco pénztárost a holnapi naptól családiasan köszönthetem ugyanabban a pozícióban egy kiskereskedelmi egységnél. A többi Bözsivel (akinek éppen nem jut munka az új rendszerben) pedig menet közben fogtok tudni jót csacsogni munkába menet, amint éppen az unokákat viszik a játszóra (munka hiányában).
Izgalmas lesz a Tesco utáni élet. Kontentkirályság, ahogyan drágul az élet, növekszik a munkanélküliség és még tapsolunk is érte. A Tesco-t a szükséglet és a piac alkotta meg, most pedig egy felsőbb hatalom el fogja venni, hogy aztán pár hónap totális káosz után felfedezzék maguknak a nagybevásárló központok áldásos tevékenységét. Majd a haverokkal újra lehet szervezni a sztorit. De azt senki ne felejtse el, amikor fröcsög a köcsög Tesco külföldre menekített vagyona miatt, hogy Magyarországra adózik, de ami a legfontosabb:
Ezek a multik ahova települnek, ott emelkedik az életszínvonal, nőnek az adóbevételek, csökken a munkanélküliség és brutális fejlődik az infrastruktúra. Ezen bevásárlóközpontok lételeme a tökéletes úthálózat és megközelíthetőség, amire hajlandóak áldozni. Nem egy útrendszert fejlesztettek, hidat építettek meg saját tőkéből csak azért, hogy a vásárlót becsalogassák, majd jó olcsó termékeikkel lehúzzák őket.
Tetszik a performance? Ez Like: