Persze a "buszsofőrt" mindenki helyettesítse be valami számára sokkal kézenfekvőbb szakmára. Én most ezt a példát hozom fel, amikor megvizsgáljuk, hogy egy szakma képviselői alapvetően miért keresnek lényegesen kevesebbet annál, mint amire "lehetőségük lenne"? Nem kell akadémikus okfejtésbe kezdenünk ahhoz, hogy észrevegyük a nyilvánvalót: egy hiányszakmáról beszélünk, ahol a buszsofőrből hamarabb lesz pék, minthogy a buszos cég pékséget nyisson.
egy kezdő BKV-sofőr 180-200 ezer forintot is megkeres egy hónapban, a vidéki buszvezetők átlagosan nettó 130-170 ezret kapnak. A legnagyobb vidéki szolgáltató, a Volánbusz Zrt. tájékoztatása szerint náluk bruttó 264 ezer (nettó 170 ezer) forintot keresnek a sofőrök, amihez még hozzájön havonta – átlagosan – 39 ezer forintos, üzemanyag-megtakarításért járó összeg, bruttó 40 ezer forint kafetéria, valamint háromszázalékos önkéntes nyugdíjpénztári támogatás.- írja a Magyar Nemzet, 2017.07.27
Ugye ez volt a "közösségi közlekedés", de ott vannak a magáncégek buszvezetői is, akik ehhez képest már 250-300 000 forintos nettó fizetést is képesek elérni (a jattot most ne számoljuk, mert egyre kevesebb van belőle. Magáncégnél ráadásul a céges megbízások nem jattolnak, az idegenvezetésnél pedig az "5000" forinton osztozik az idegenvezető, a sofőr, meg szükség esetén a második sofőr is).
A probléma valójában az, hogy ez nem elég
Azt gondolom, hogy egy olyan szakmában, aminek megléte "kötelező eleme" egy társadalomnak, ahol kialakult a kóros munkaerőhiány, sokkal erősebb érdekvédelmi szervezetet kellene felállítani. Mert önmagában a 3 év alatt 30%-os fizetésemelés jól hangzik, de ilyen alapon az 1-ből 2 100%-os emelésnek tudható be és mégsem ér semmit.
Játék a számokkal. De mi most nem játszunk.
Mert amikor arról beszélünk, hogy a buszsofőr 130 000 forintot keres (de ugyanide írhatnánk bölcsődei gondozónőt vagy ápolót és még számtalan szakmának a képviselőit), miközben a megélhetési költségek akár egy albérletben 50 000 forinttól indulnak (még vidéken is), ami egyébként a nettó jövedelem 38%-a, akkor látjuk, hogy baj van. Nem kicsi.
És ez a baj nem új probléma. Csak mindig időt húzunk.
A magáncégeknél még rosszabb a helyzet
Hiába keresnek elméletileg többet a magáncégeknél elhelyezkedő buszsofőrök, összességében egyáltalán nem biztos, ha azt nézzük:
- nem műszakokban dolgoznak, hanem "mindig". Ez azt jelenti, hogy tachográf "kijátszásával" vagy ignorálásával egyszerűen túlhajszolják a buszsofőrt, mert jobban megéri bevállalni a cégnek a büntetést (amit majd szépen áthárít a sofőrre), mint lemondani az utat, halasztani vagy egy másik buszsofőrt "találni"
- rendkívül gyenge a munkavállaló érdekvédelme, hiszen vannak a jogszabályok és van a valóság, amikor a buszsofőr nem mer tiltakozni, mert félti a munkahelyét és a megélhetését
- egy-egy büntetés (parkolás, autópálya matrica hiánya, vezetési áthágás, túlhajszoltságból eredő véletlen károkozás a buszban...stb) pedig képes nagyon gyorsan a nominális fizetéskülönbséget is lefelezni. Hiszen a magáncég lehetőség szerint jó magyar módra mindent áthárít, amit csak lehet.
- bevett gyakorlat, hogy a téli időszakban 2-3 hónapra "kijelentenek", ami azt jelenti, hogyha a buszsofőr nem tud ideiglenes munkát találni ebben az időszakban, akkor az éves fizetés (10x300 000)/12= 250 000 forint lesz a gyakorlatban
Talán a fenti felsorolással meg is magyaráztam, hogy miért "annyira hülye" sok buszsofőr, hogy a látszólag magasabb fizetés ellenére is inkább a nyugisabb "közösségi közlekedést" választja, ami minden hibája ellenére sokkal tisztább és védettebb munkahelyet biztosít, mint a magáncég, ahonnan bármikor elküldhetnek vagy csúsznak a fizetéssel.
Ettől függetlenül érdemes lehet a magáncéget választani, ha az alábbi pontokat alkalmazzuk
1. Mondjunk nemet - delegáld a felelősséget
Nagyon fontos, hogy tisztába legyünk a jogainkkal és a kötelezettségeinkkel. Ilyen törvényi kötelezettség buszsofőrként (más szakmában más), hogy indulás előtt a busz állapotát és felszereltségét ellenőrizni kell. Ha valamibe nem stimmel, akkor felejtsd el a "majd megoldjuk" féle hülyeséget, mert onnantól kezdve, hogy beszálltál a buszba, kéz kezet mos és minden felelősség a tied.
Ne kockáztasd a saját és utasaid életét vagy a megélhetésedet-karrieredet-jövődet azért, mert nem mersz nemet mondani a főnöknek. Hidd el, hogy a főnök pontosan tudja, hogy mit kellene a busszal csinálni, csak éppen költséghatékony és pont nem érdekli a te életed. Viszont az első gigszernél kiáll mögüled és elkezd mutogatni. Te meg fizetheted a százezres-milliós büntetéseket a kis 300 000 forintos fizetésedből.
Nem rúghatnak ki azért, mert elutasítod a munkát a nem megfelelő körülményekre hivatkozva. Ha mégis ilyet tennének, akkor irány a munkaügyi ügyvéd. Többet fogsz nyerni, mint a fizetésed...
Mindig pontosan annyi felelősséget vegyél a nyakadba, amennyi kötelező. Tudnod kell, hogy mi a te konkrét feladatod a munkában. Minden mást utasíts el, mert nem a te dolgod. Delegáld a felelősséget, ahogyan azt jelen pillanatban a cég vezetői teszik.
2. Figyelj oda a törvényi keretekre
A törvény jól körülhatárolt, így pontosan meg van szabva, hogy mennyit vezethetsz. Egy centiméterrel se vezess többet, főleg ne ugyanazért a fizetésért, amiben megállapodtatok. Számodra semmi plusz értéket nem ad "túlvezetni", kizárólag a cégnek termeled a profitot. Viszont a játék nem win-win, hiszen nyerni nem nyerhetsz, veszíteni viszont simán, amikor megállít a rendőr és veszi elő a csekket. Azt tipikusan te fogod befizetni, míg a cég vezetői számolják a plusz pénzt.
Ennyi erővel a fizetésedet se vedd fel hónap végén, mert biztosan a máltai szeretetszolgálat helyi képviselője vagy.
A szabályokat minden esetben be kell tartanod! A diszpécser pedig azért kapja a pénzt, hogy a szabályok alapján szervezze meg a munkát. Ne hidd azt, hogy téged fognak kirúgni azért, mert nem vagy hajlandó szabályt szegni. (Ha kirúgnak, akkor életbe lép az első pont). Előbb veszik majd elő a diszpécsert, aki szarul szervezte meg a munkát.
Az a baj, hogy hatalmasat blöffölnek ezek a cégek, és a buszsofőrrel elhitetik, hogy mindenért ő a felelős
3. Kérj több pénz
Vésd a fejedbe:
- munkaerőhiány van
- a cégnek olcsóbb egy tapasztalt sofőrt alkalmazni, mint egy friss csikót, aki a harmadik kanyarban összetöri a buszt, rutintalanságával pedig többet fogyaszt a busz a lába alatt
- bármikor találsz új munkát a szakmában
- megnézed a céginfót és látod, hogy amíg téged leszerelnek a 10-20 000 forintos fizetésemeléssel kapcsolatban is (hogy nincs munka-nincs pénz), addig a tavalyi évben a cég bevétele volt 3-5-700 millió forint, az adózott nyeresége pedig 20-50-70 millió (és akkor nem beszéltünk a fusi munkákról...). Tudod honnan van ez a brutális nyereség? A te izzadságodból tevődik össze. Mert amit rajtad megspórolnak, azt teszik zsebre. Ez a játék így működik
Magáncégnél tudsz alkudozni a fizetésről, és ha elég jó indokokat hozol fel, mindezt határozottan, akkor bizony a cégnek megéri majd 300 helyett 350-et vagy 400-at kifizetni neked (feltételezve a rutinodat), mivel nem fog helyetted mást találni hasonló minőségben.
Ráadásul minden egyes olyan nap, amikor sofőrhiány van, azt jelenti a magáncégnek, hogy kiesik a bevétel, és akár szerződéseket bukhat el emiatt. Ezek mind milliós játékok. Hidd el, hogy egy átlagosan működő magáncég többet veszíthet a ti szakításotokon, mint te. Mert téged a piac azonnal felszippant, ő viszont nem biztos, hogy azonnal talál buszsofőrt megfelelő bérért és minőségben.
Nem szabad átesni a ló túlsó oldalára. Azért ne zsarold meg a munkáltatót, de ideje megtanulni a saját értékedet megismerni és értékesíteni. Mert annak nincsen értelme, hogy éjjel-nappal dolgozol, a cég hízik a munkád értékén, te pedig hónapról hónapra élve vegetálsz...
►►►►
Ha tetszett a cikk, akkor meg tudsz hívni egy “kávéra”: Támogatom a blogot 1-3 dollárral
IFL prémium blog: Klikk
✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk
Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:
✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy
✰✰ www.iflgroup.hu
Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz
Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.
Ez a cikk 2018. február. 22. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.