Pár hete volt egy érdeklődő befektetéssel kapcsolatban, aki találkozó és sok-sok számolgatós email után még mindig zavarva érezte magát a befektetés kezdeti magasabb költségén, miközben kiszámoltuk, hogy így jobban jár, mintha egy olyan terméket választana, ahol nincsen kezdeti költség, de minden pénzmozgásból az alapkezelő leveszi a részét. Ettől függetlenül nem lett belőle semmi, mivel csak a kezdeti költséget látta maga előtt...
Aztán most a napokban érkezett a hír, hogy az Első Lakáshitel önsegélyező pénztár záros határidőn belül feladja működését és sokak pénze ragadhat benn, akik nem lépnek át azonnal máshova! Sokan az olcsó megoldást látták ebben a pénztárban és ezért választották ezt a megoldást lakáshitelükhöz. Ez két olyan eset volt, ami komoly aggályokat ébresztett bennem a fogyasztói attitüd helyességével kapcsolatban...
Mindig azt mondom, hogy az életet ne akarjuk olcsón megúszni. Meg kell fizetnünk mindennek az árát. Ez azt eredményezi, hogy ma mi fizetünk másnak, máskor pedig nekünk fizetnek.
Közel 10 éves szakmai és gyakorlati tapasztalattal a pénzügyek területén megállapíthatom, hogy az általános fogyasztói attitüd továbbra sem az értéknövelés, hanem a költségcsökkentés. Ez azt jelenti, hogy előbb választ a legtöbb ember egy rosszabb feltételű, ámbár olcsóbb pénzügyi terméket, mint egy jobb lehetőségekkel kecsegtető, ámbár drágábbat.
Egy komplett szakértői piac épült erre a létező ügyféligényre. Blogok, portálok és tanácsadók születtek meg, akik felismerték, hogy a legfontosabb piaci szükséglet a spúrság kielégítése. Lehet nyersen fogalmazok, de szeretnék szembesíteni és átütni a természetes védekező mechanizmusaidat.
Ez a társadalmi attitüd alapvetően (specifikusan Magyarországra vetítve- ámbár máshol is más okokra vezethetően felüti a fejét) a rendszerváltás megelőző évtizedek szűkösségéből ered, amikor nagymamáink a semmit osztogatták be. A szüleink ezt tanulták meg, mi ezt láttuk, a gyerekeink is kaptak ebből valamennyit.
Egyszerűen fizikai fájdalmat jelent sokaknak kifizetni bármire bármit is
A spúrság és a spórolás nem ugyanaz, és nem szinonímája egymásnak
Szeretném elhesegetni azt a téves felfogást, miszerint egy kalap alá vesszük az okosan költekező, takarékoskodó embert és a kifejezetten spúr, mindent ingyen megúszni akarót. Most a második típusról van szó, akiből több van annak ellenére, hogy nem is tudnak magukról!
Hogyan lehet a második típusból ennyire sok? Te minek nevezed azt az embert, aki azt hiszi magáról, hogy takarékos, de soha nincsen semmilyen megtakarítása? Takarékoskodásának alapja nem a racionális újrafelosztása a beérkezett jövedelmének, hanem az általa ígénybe vett termékek/szolgáltatások költségének minél hatékonyabb redukálása?
Látod a különbséget?
Kaptam múltkor egy szemrehányást egy troll kommentelőtől, hogy a CSOK könyvet (amin hónapokig dolgoztunk) miért nem adjuk oda ingyen?
Mert a lényeg itt is az lenne, hogy ingyen-ingyen-ingyen. Mert a mi befektetett időnk-energiánk-tudásunk- pénzünk teljesen másodlagos, vadkapitalista hajtás, ami a kisember ellen dolgozik. Mert ezen a ponton a lényeg, hogy a kész könyvet adjuk oda ingyen. Hogy miért? Mert jár.
Mert ez a típus nem azt nézi, hogy mondjuk 5-6 000 forintért olyan információkhoz jut, amivel akár százezreket spórolhat meg (számtalan visszajelzést kaptunk erről), hanem a kezdeti költséget, ami alapvetően bagatel a végeredményhez képest. És van, akinek szüksége lenne ezekre az információkra egy 30-40-50 millió forintos !!!! építkezés megkezdése előtt, de sajnálja azt a pár ezer forintot kifizetni.
Szerezzük be ingyen az információt
Ebben a cikkben saját tapasztalatokkal támasztom alá, amit megfigyeltem és amit mondani szeretnék. Ez nem az én elkeseredettségemet prezentálja, hiszen szerencsére rengetegen jutottak el odáig, hogy nem csak elvenni akarnak. De azt gondolom, hogy a cikk pont ezektől a valós tapasztalatoktól lesz hiteles!
Két éve történt velem az egyik legtipikusabb információ-tolvajlás a munkámmal kapcsolatban. Mert amit most elmesélek neked, az szimpla tolvajlás és visszaélés, noha a törvény ma még a fogyasztó minden alól felmenti mániákusan.
Sztori:
Jelentkeztek hozzám CSOK miatt tanácsadásra. Az ügyfélnek nem volt jó emberi időben, csak esti 8 órai kezdéssel. Belementem, holott szívesebben lettem volna a családommal este. Az első találkozón elmondtam, hogy mi, merre, hogyan. Mivel hitelt is szeretnének,ezért bárhova mehetünk szinte, amiért én jutalékot kapok, számukra ingyenes.
Elfogadta az ember a játékszabályokat és látszólag mindent korrektnek talált. Két órát beszélgettünk, amit tovább kétszer két órás konzultáció követett az elkövetkezendő napokban (természetesen mindegyik este 8 órai kezdéssel). Ezután még nagyjából 10 email levélváltás következett hitelkalkulációk sokaságával, extrémebbnél extrémebb kérdések törvényi kibogarászásával.
Eljött az idő, hogy be kéne adni a hitel+CSOK igénylést. Ekkor kaptam a levelet, hogy köszönik a segítséget, nagyon hasznos volt nekik minden infó, amit máshonnan nem tudtak beszerezni. Elmennek abba a bankba, amit én ajánlottam nekik, azt a konstrukciót veszik fel, amit én számoltam, de nélkülem.
Aki ebben a szakmában aktív és korrekt (vannak azért egypáran), mind ugyanarról számol be. Az ügyféltípusról, aki mosolyogva ellop minden információt, ingyen dolgoztat, aztán fizetés nélkül lelép. Megvalósítva mindent, amit kapott.
Te alakítod a piacot, a világot!
Hiszek a vetés-forgó szabályában. Mi alakítjuk a saját világunkat és a környezet "csak" reagál. Ha banánnal fizetünk, akkor ne lepődjünk meg azon, hogy majmot kapunk! Ez azt jelenti, hogyha folyamatosan potyázni akarunk és sosem adunk vissza semmit, nem akarjuk megfizetni a jobbnak az árát, akkor egy idő után azon vesszük észre magunkat, hogy minden képtelenül rossz. Csak már késő lesz.
Az ár akkor fontos, ha alacsony a megtérülés. Ha látom, hogy számomra magas lesz a megtérülés értéke, akkor az ár máris másodlagossá válik!
Persze ez a cikk sem azt jelenti, hogy holnaptól mindenért dupla árat kell fizetnünk. Ez azt jelenti, hogy meg kell tanulnunk örömmel kifizetni olyasminek az árát, ami számunkra értékkel bír! És mindezt rossz érzés nélkül! Talán ez a vállalkozó szellemiség alapja?
►►►►
Gyerekmegtakarításról szeretnél többet megtudni? Klikk
✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk
Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:
✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy
✰✰ www.iflgroup.hu
Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz
Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.
Ez a cikk 2017. október.27 napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.