Ma már a banki ügyintézés ugyanúgy életünk szerves részét képezi, mint lemenni a zöldségeshez vagy benézni a kedvenc ruhaboltunkba. Ugyanakkor bankba nem szeretnek az emberek járni. Kellemetlen, kényelmetlen és rendszerint unalmas. De mit tehet az átlagos ember annak érdekében, hogy felgyorsítsa a folyamatot és a szükségesnél több időt ne kelljen a bankban töltenie? Mit tehetünk annak érdekében, hogy ne legyenek félreértések és minden hatékonyan működjön?
Mindig felkészülten érkezz a bankba
Képzeld el, hogy a bankban rendszerint agyonterhelt ügyintézők ülnek, akik számára te csak a "következő sorszám" vagy. Ez a típusú manufaktúra nem engedi meg azt a fajta egyedi szolgáltatásnyújtást, mint amire szükséged lenne. Nem egyszer hallottam, hogy az ügyintéző csak úgy "elintézte" az ügyfelet és korántsem a legjobb megoldást ajánlotta fel.
Nagyon fontos, hogy konkrét kérdésekkel érkezzünk meg a bankfiókba és legalább nagyjából tisztába kerüljünk a banki ajánlatokkal. Ezeket az információkat minden bank honlapján keresztül egyszerűen elérhetjük a termékcsoportoknál elhelyezett aktuális hírdetményekben. Érdemes időt szánni az átolvasásukra, mivel akkor már az "otthon megemésztett" információ birtokában irányíthatjuk a banki ügyintézés folyamatát.
Ne feledd, hogy a bankos végső soron azt fogja megcsinálni, amit te kérsz tőle.
Határozott célod legyen
Elárulom a bankfiók legalapvetőbb működési elvét. A bank központja meghatároz az adott bankfiókra vetítve egy negyedéves tervet, amit aztán a fiókvezető lebont heti szintre. A teljesítményben konkrétan meg van határozva, hogy minimum mennyi jelzáloghitelt kell folyósítani, milyen értékben kell biztosításokat eladni. Nagyon részletes tervet adnak ki, amit aztán a bankfiókon belül lebontanak Gizike és Jolika termelésére.
A banki ügyintézőnek jól körülhatárolt feladat az úgynevezett termék kapcsolás. Bármilyen indokkal mész be a bankba, neki meg kell említenie egy jó biztosításnak, egy lakástakaréknak vagy egy új akciónak a létezését. Az ügyesebbek (jellemzően a határidő lejárta közelében) mindezt nem szimplán kutyacsontként dobják oda az ügyfélnek, hanem jól irányzott kérdésekkel úgynevezett "keresletet" hoznak létre, vágyat korbácsolnak fel az ügyfélben.
Nem vagyok benne biztos, hogy amikor Te bemész a bankba egy számlainformációt kideríteni, akkor egy új hitelkjártyával a zsebedben kellene távoznod. Nem zárom ki, hogy neked éppen arra volt szükséged. Ugyanakkor gyanús, hogy nem azért jöttél a bankba, mert hitelkártyát szeretnél. A legegyszerűbb, ha tartod magad az eredeti tervedhez, semmi másról nem vagy hajlandó beszélni, nem osztod meg a figyelmedet és legközelebb otthon, nyugodt körülmények között gondolod át azt a "lehetőséget", amit felajánlottak neked.
Az idő melletted áll. Nyugodtan gondold át, vidd haza, menjél vissza, húzd az időt. Ha még pár nap múlva is szükséged van valamire, akkor jobban tudsz döntést hozni.
A bank egy szolgáltató és nem hatalom
Nem szabad félni a bankban. Gyakran tapasztalom, hogy az ügyfelek meghunyászkodva, félve érkeznek a fiókba. Ez a "félelem" a bank hatalomelvűségéből származhat illetve egy nem túl dicső múltnak a hozadéka, ahol a bank emberi sorsok felett rendelkezhetett. A világ azonban megváltozott. Egyrészt olyan, hogy bank, számodra egy elérhetetlen vízió. A bank nem létezik, nem tudsz vele tárgyalni. A banknak van vezetője, részvényesei, igazgatótanácsa, kirendeltsége, képviselője, ügyintézője. Sok-sok ember, egy végeláthatatlan alkalmazotti halmaz, amin soha nem tudnál áthatolni. Ezt azért tartom fontosnak megemlíteni, mivel sokan indokolatlanul tartanak a banki ügyintézőtől.
A banki ügyintéző két dolgot nem tud: embereknek pénzt adni és emberektől pénzt elvenni. Ő ugyanolyan alkalmazott, mint a pénztáros a Tescoban. Ügyfélként a banki ügyintéző feladata a bank képviselete és a te ügyednek az intézése. Ez egy kétoldalú, egyenlő "üzleti" kapcsolat, amiben két egyenlő fél találkozik egymással. Ha neked valami nem tetszik, akkor bátran adj neki hangot és semmi olyat ne írj alá, amit nem szeretnél.
Nem szégyen írásos igazolást kérni
A banki ügyintézővel folytatott ügyintézés lehet normális kapcsolatú, jó hangulatú és akár kölcsönös bizalomra építő. Azonban, ha valami "elcsúszik", akkor fél másodperc alatt vége ennek a "rögtönzött barátságnak" és a banki ügyintéző illetve az ügyfél szava áll egymással szemben. Szerinted hány olyan esetet ismerünk, ahol az ügyfél megesküdött arra, hogy jelzálog hitel ígénylésnél beadott valami papírt, de a banki ügyintéző azt állította, hogy nem kapta meg?
A helyzet az, hogy mivel emberek dolgoznak itt is, simán benne van a hibázás lehetősége. A túlterheltség miatt bármikor "elveszhet" a papírtömegben egy-egy igazolás, amire aztán senki nem emlékszik. Ilyenkor a banki ügyintéző nem áll neki a több ezernyi oldalt átlapozni egyetlen papír miatt. A legegyszerűbb, ha az ügyfelet ugráltatják és újra bekérik. Az ügyfél írásos igazolás hiányában semmit nem tehet ez ellen.
Az ilyen félreértések elkerülése végett érdemes minden beadott papírról vagy fontosabb banki ügyintézésről írásos igazolást kérni az ügyintézőtől, amiben leigazolják, hogy mit vettek át tőlünk. Lehet, hogy először ellenkezni fognak vagy egyenesen elutasítják a kérést. Ne hagyd magad, gondolj arra, hogyha probléma lenne, akkor végre lesz valami a kezedben. Érdekes módon ilyen írásos nyilatkozatok esetén nem nagyon szoktak elveszni a dolgok, mivel a banki ügyintéző prioritásként és nagyon odafigyelve intézi az ügyedet pontosan emiatt a dokumentum miatt.
Mond meg nyugodtan: Az írásos igazolás nem a bizalmatlanság jele, hanem a biztosíték arra, hogy egyformán emlékezzetek...
►►►►
Gyerekmegtakarításról szeretnél többet megtudni? Klikk
✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk
Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:
✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy
✰✰ www.iflgroup.hu
Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz
Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.
Ez a cikk 2017. augusztus.06. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.