5. A rendszerben és nem a rendszeren dolgoznak
Elképesztő belegondolni, de a kitünő tanulók jól érzik magukat az adott rendszerben. Folyamatosan annak akarnak megfelelni, és pillanatnyi sikerélményeik miatt meg sem kérdőjelezik a rendszer hiányosságait, hibáit. Miközben a megfelelésen dolgoznak, nem jut idejük és energiájuk a rendszert átdolgozni, a rendszeren dolgozni. Ez pedig nem üres hőbörgés lenne részükről, mint azt tévesen hiszik az emberek, hanem egy speciális képesség kifejlesztése.
Ez a speciális képesség pedig a kreativitás és rendszerszemlélet elegye. Ma még az iskolai rendszert akarják megreformálni, holnap már azt az iparágat, ami felkeltette a figyelmüket. Ha viszont egész életében a diák elfogadja a körülötte levő valóságot és felfogást, akkor sosem próbálja meg megkérdőjelezni azt. Beáll a sorba és csöndben halad tovább.
4. Tanulnak, de nem tudnak
Brutálisan sok információt kell megtanulni a mai diákoknak. A tananyag megfelelő elsajátítása mellett (ami azt jelenti, hogy a következő vizsga sikeres legyen) nem marad idő a tudás elmélyítésére, szaktudás kialakítására, a megszerzett alapok továbbgondolására. Minél inkább egy diák az ötösre hajt, annál inkább beáll egy problémás körkörösségbe, egy hibás ritmusba. Vizsgáról vizsgára létezik, a tananyag pedig egy eszköz az ötös megszerzésére, amit utána azonnal lehet a "lomtárba" helyezni.
Azt a ritmust, amit ma az oktatás elvár a diákoktól, egyszerűen nem lehet bírni. Az emberi agy képtelen annyi információt feldolgozni és megtanulni megannyi (a diák számára gyakran érdektelen) területen, mint ami szükséges a "kitűnő tanuló" magna cum lauda pecsnire.
(forrás: Minner FB oldal)
3. Képtelenek az innovációra
Az innováció alapvetően saját valóságról alkotott elképzelésünkön való túllépés és azidáig ismeretlen ösvényekre tévedés. De nem muszáj újraalkotni ahhoz a Facebook-ot, hogy valaki pénzt keressen az innovatív megközelítésből. Már az a középvezető vagy kkv vállalkozó is sikeres és innovatív lehet, aki egy mikro problémára talál megoldást, vagy van egy jó ötlete a hatékonyság növelésére. Tehát alapvetően olyan emberekre van szükség, akik nem hajlandóak elfogadni a "szokást", hanem megpróbálnak azon fejleszteni.
Egyre több kutatás bizonyítja, hogy nagyon szűk keresztmetszet létezik az "innovatív"és "kitünő tanuló" rublika között. Nagyon sok embert ismerek, akik kitünőek voltak világ életükben, és mégsem voltak képesek megfelelni a való élet kihívásainak, ami gyakran improvizatív és innovatív feladatok elé állít minket. Az innováció alapvető felütése, hogy meg kell kérdőjelezni a jelenlegi rendszert. De, aki a jelenlegi rendszerben érvényesülni tud (szerzi a kitünő jegyeket), az miért akarna fejleszteni? Helyette az évek, évtizedek folyamán megtanulja a rendszert elfogadni. Amikor belecsöppen a felnőtt életbe, akkor már megtanulta, hogyan kell ehhez a helyzethez alkalmazkodni, nincsen mit tenni, el kell fogadni.
2. A múltban ragadtak
A világ exponenciálisan fejlődik és halad valamilyen irányba. A társadalom kiéhezett az új információra, innovatív megoldásokra. Ritkán látni olyan embert, aki abból gazdagodott meg, mert jól csinálta azt, amit megtanítottak neki az iskolában. Azt már inkább el tudom képzelni, hogy az iskolában számára releváns és érdekes információval megszerezett egy alapot, amit aztán tovább fejlesztve tudott érvényesülni.
Be kell látnunk, hogy az iskolában még csak nem is a jelen információját és tudását tanulják meg a tanulók, hanem a múltból származó, gyakran elavult dolgokat. Ennek oka, hogy az oktatás egy olyan mammut, ami mind anyagilag, mind homogenitásban képtelen felvenni a versenyt az innovációval és az új felfedezésekben. Alsó hangon 10 évvel le van maradva saját maga előtt. Pontosan ezért fordulhat elő, hogy a felsőoktatásban szakosodás közben azzal kezdik a szemesztert, hogy akkor mindent felejtsen el a diák, amit azidáig tanult.
Tehát a kitünő tanuló milyen anyagot sajátít el kitünően (a következő vizsgáig)? Egyértelműen egy múltbeli, akár elavult információs anyagot. Mivel nem fejlesztette ki kritikus, innovatív szemléletmódját, ezért a munkaerőpiacra kikerülve is megpróbál megszerzett tudásából élni és képtelen lesöpörni mindazt az asztalról, amit azidáig megtanult (és amiben hihetetlen sok energiát ölt bele).
1. Az akadémista egoista
A mai oktatásrendszer arra alkalmas, hogy akadémistákat neveljen ki. Ez a szörnyű igazság. Aki megfelel az akadámista kritáriumoknak, abból akadámista lesz, a maradék 99%-ból pedig nem. Viszont ezt a 99%-ot hagyja cserben a rendszer és rázza le magáról menet közben. Ez olyan, mintha mindenkiből (féllábú, tehetségtelen, fiú-lány., kövér-vékony...stb) focistát akarnánk képezni és kizárólag az ehhez szükséges szemléletmódot adnánk át. A legtöbben lemorzsolódnak, mert nem alkalmasak focistának, viszont mivel focistának nevelték őket, számukra teljesen használhatatlan, amit megtanultak.
Felnőttként ritkán találjuk magunkat olyan helyzetben, ahol a kovalens kötésről kell számot adni. Viszont évente kell számot adnunk az adózási tudásunkról (vagy jobb hijján megfizetni valakit). Ehhez képest az előbbit tanítják, az utóbbiról soha nem esik szó. Érzékeled a problémát?
"De buta vagy! Ez általános műveltség"
Gyakran érkezik a válasz, amikor megkérdőjelezi valaki ezt az összefüggést. De ki dönti el, hogy mi számít általános műveltségnek?Miért fontosabb a kovalens kötés, az atomok molekulája, a történelem évszámok szerint bemaflázása, mint mondjuk az adózási, munkajogi ismeretek, hétköznapi élethez fontos ismeretek, egészséges táplálkozás?
Az igazság az, hogy mert ezt mondták és kész! A mammut iskolarendszer ezzel önigazolja saját magát és elhibázottságát. Azért szükséges a jelenlegi rendszer, mert csak ez képes megadni az általános műveltséget. Mertha nem ez lenne, akkor csupa hülye rohangálna az utcákon. Az emberek pedig félnek attól, hogy hülyék lesznek. Erre a félelemre építve szinte senki nem kérdőjelezi meg, hogy pontosan most rohangálnak hülyék az utcákon, akik fejből letolják a 17. század minden eseményét, de a bankban simán rájuk sóznak bármilyen hitelt, mert nem tudják értelmezni az akciós THM intézményét.
"Ezek azért fontos dolgok, mert a memóriát edzeni kell"
Talán még ez a másik tipikus érvelés a kovalenskötés mellett. Ezt gyorsan zárjuk le annyival, ha valószínűleg ugyanúgy edzenénk az agyunkat, ha értelmes dolgokról tanulnánk, amikre szükségünk lesz.
+1 Nyelvtannácizmus
Az akadámista szemléletmódú oktatás legnagyobb hibája, hogy nem kritikusnak nevel, hanem olyan embernek, aki megtanult kritizálni. Ez ugye onnan jön, hogy mindig az ötösre kell hajtani. Egy számra, ami megbélyegez téged, ami megmondja, hogy te mennyit ér. Te vagy a ketteske, a másik a négyeske. Azzal már senki nem foglalkozik, hogy de miből és miért vagy ketteske? És ez miért ad választ arra, hogy mennyit is érünk valójában? Miért kell egyáltalán választ adni erre fiatal korban?
Szóval az iskolarendszerben a mai napig megy a lelki terror, a tanárok pedig akaratlanul is kritizálnak (érdemjegy), ahelyett, hogy kritikusan fejlesztenének. A kettő közt az a különbség, hogy míg elöbbiben egyszerűen lesöpör az asztalról, addig az utóbbiban indokolni és érvelni kell.
Felnőttként viszont azzá vállunk, amilyen alapot kaptunk az iskolában. Valamiért létező jelenség a nyelvtannácizmus tudatmódosulás (de ez lehet bármi: "te ezt sem tudod?"), aminek a lényege, hogy én tudom, te meg nem. Mivel elrontottad, ezért hülye vagy. "Hopp, itt egy hülye! Tanárnéni, tanárnéni! Fogtam egyet!" A legnagyobb problémám ezzel az, hogy ebben a tudatmódosult állapotban a legtöbben egy szövegben a hibákat keresik, és leragadnak egy-egy elütésen. Közben képtelenek a szöveget értelmezni, a mondandót megérteni és átgondolni. És ez korunk leghatalmasabb problémája!
Az emberek látják, de nem értik. Nézik, de nem észlelik.
(Persze a cikkel nem azt akarom mondani, hogy egyértelműen a rossz tanulók lesznek a gazdagok, vagy nem érdemes tanulni. Sőt kifejezetten fontos fejlődni és tanulni még felnőtt korban is! Viszont mindent kritikus szemléletmódban és értően. Aki érti, amit ezzel mondani akarok az érti, aki nem az meg heikopter:)
►►►►
Gyerekmegtakarításról szeretnél többet megtudni? Klikk
✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk
Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:
✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy
✰✰ www.iflgroup.hu
Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz
Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.
Ez a cikk 2017. június 12. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az utolsó 100 komment: