Az elmúlt évtizedben már átéltünk egy "mindenknek BMW 320 hitelre" korszakot, amikor a magyar jólét egy addig nem ismert szintet ütött meg. Az emberek úgy gondolták, hogy majd autólízingből megvalósíthatják az álmukat és menő autóval kiválthatják a "Én vagyok a Jani az utakon" öröktagságot a hozzá tartozó "fogyatékosoknak" készült speciális KRESZ könyvvel (pl.: nem alapfelszereltség az index vagy mindig elsőbbséged van). Bebukták!
A terv akár még működhetett is volna, hiszen sosem a kezdő törlesztéssel volt a gond. Azzal senki nem számolt, hogy a deviza lízing brutál módon elszalad. Tipikus sztori, amit autóoktató mesélt nekem:
Felhív a tanuló, hogy milyen autóm van. Mondom neki, hogy BMW. Eljött az órára és csalódottan jelzi, hogy ez nem BMW, hanem egy Toyota Yaris. Hát kisapám! Mire kifizettem a lízinget, addigra BMW lett, annyit toltam belé...
Ha nem szalad el az árfolyam, akár még össze is jöhetett volna a legtöbb családnak a magyar álom. Ma már persze minden szakértő ebbe kapaszkodik, az ideiglenes állapotba, miszerint a lízing a szegények és prolik eszköze. Mert autót csak kp-ra szabad megvenni. De tényleg így van? Valóban addig nyújtózkodjunk, ameddig szabad?
Ha megnézzük az átlagos háztartások vagyonát országos szinten, akkor láthatjuk, hogy likvid vagyonelemük gyakran nem éri el a 2 millió forintot sem. Az átlagos családnak jellemzően 1 millió vagy alatti készpénze van, amit azonnal tud mozgosítani. Ebből az összegből értelemszerűen egy 10 évnél idősebb autót tudnának vásárolni.
Ez az autó szinte biztosan magasabb KGFB díjat kap, többet fogyaszt, többet kell szerelőhöz vinni, több dolgot kell kicserélni rajta, mint egy új vagy újszerű kolléga esetén. Nem akarok belemenni a matekba, mert almát hasonlítanánk össze a körtével. Egy Yarist nincsen értelme egy BMW-vel hasonlítgatni. Minden családnak más az igénye. Maradjunk annyiban, hogy a járulékos költségek biztosan magasabbak lesznek az évek során.
4-5-6-8 millió forintot kifizetni egy új autóra pedig csak álom marad sok család számára. Az pedig elég demagóg bullshit, hogy akkor járjanak tömegközlekedéssel. Véleményem szerint senkinek nincsen joga arra, hogy megmondja a másiknak mivel közlekedjen.
Érdemes mindig kiszámolni, hogy kinek mi érné meg, milyen plusz költségek merülhetnek fel.
Elterjedt tévhit, hogy lízingelni csak a szegények és a prolik lízingelnek. Holott a valóságban minden olyan KKV vállalkoz is lízingeli az autót, akiknek van egy csöpp esze. Ugyanis a lízingdíjat 100%-ban leköltségeli, ráadásul az évi 7-10%-os lízingkamatért cserébe az adóalap csökkentésén kívül még azt is elérte, hogy ne mondjon le a cége saját likviditásának egy részéről. Ugyanis az autó önmagában pénztemető és nem pénztermelő. A vállalkozónak az a fontos, hogy minél több pénzt tudjon visszaforgatni a vállalkozásába.
Vitatom, hogy az autó nem képes pénzt termelni! A hagyományos elmélet szerint az autó azért pénztemető, mert pénzt áldozunk rá, fenntartjuk és a jövőben egyre kevesebbet ér. Alternatív megközelítésben viszont figyelembe kell venni a közvetett változókat, mint például az utazás minőségét (és a minőség jótékony, akár szellemileg pihentető hatását az emberre), gyorsaságát, és még számos olyan pontot, aminek köszönhető az ember közvetett módon mégis képes pénzt "termelni" az autójának köszönhetően.
De nem feltétlenül kell vállalkozónak lennünk ahhoz, hogy lízingeljük az autót. A gazdagabb emberek számára is jobban megérheti a lízinget igénybe venni és a "felszabaduló" likvid tőkét befektetni (teljesen mindegy, hogy ingatlant vesznek, vagy vállalkozást indítanak). Mivel az autó alternatív értelemben vett "közvetetten pénzteremtő" képességét lízing esetén is megszerzik, így nincsen szükség arra, hogy 6-8-10 millió forintért egy összegben vásárolják meg az eszközt.
Helyette számukra is jobb megoldás lehet, ha képesek megforgatni azt a 6-8-10 millió forintott, ami rendelkezésre áll, viszont autó helyett okosan használják fel.
Hiba a lízinget a prolik nyakába varrni!
Valószínűleg sosem a lízingről volt szó, hanem a mértékről. Nem a hitel a probléma, ha az értelmes tőke átcsoportosítás eredménye. A probléma ott kezdődik, amikor az "ingyen pénznek" megörülnek az emberek és többet vesznek fel, mint amennyire valójában szükségük lenne, mint amit a saját pénztárca valójában elbír.
Most nézzük meg, amikor egy teljesen átlagos ember vesz lízingre magának egy BMW-t. Valószínűleg már a BMW vételára is megterhelő számára. A totális káoszt pedig az autó fenntartása és a fenntartásának prémium költségei jelentik majd. Ezért fontos mérlegelni, és a hiteleket okosan felhasználni.
►►►►
Nyugdíjbiztosításról szeretnél többet tudni? Klikk
Gyerekmegtakarításról szeretnél többet megtudni? Klikk
✰ ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk
Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:
✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy
✰✰ www.iflgroup.hu
Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz
Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.
Ez a cikk 2017. május 23. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.