Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Örülünk a közszféra leépítésének, vagy pedig hülyére vesznek?

2016. október 19. - Szarvas Norbert

13652610_96b8ed6f5d6772503cd8126933f3fd2d_wm.jpg

Lázár János elmondta, hogy 20%-os csökkentésre kapott felhatalmazást, ami 10-10 ezer embert jelent. Magyarország jövője szempontjából a Fidesz mostanában nagyon jó lépéseket tesz látszólag az államigazgatás zsugorításában. Egyszerűen képtelen helyzet, hogy az ország aktív munkavállalóinak ( 4 millió 386 ezer fő- KSH 2016. június-augusztus) 20%-a csúnyán fogalmazva a többiek pénzéből él. Most csúnyán fogalmaztam, mert nagyon fontos mindenki munkája és az államigazgatás nélkül nagyjából a középkorban ragadtunk volna. 

Mégis tartom magam ahhoz a nézethez, hogy az ország méretéhez, a lakosság számához képest túl sok van mindenből (politikustól kezdve az adminisztrátorig), akiknek a fizetése a költségvetést terheli. Ráadásul abban is egyet kell értenema Fidesszel, hogy most kell létszámot csökkenteni, amikor általános munkaerőhiány alakult ki a piacon, ami miatt a közigazgatásból elküldött emberek könnyebben tudnak majd elhelyezkedni. 

Aztán elkezdtem a statisztikákat nézegetni és érdekes dolgokra jöttem rá...

kepernyofoto_2016-10-18_23_54_23.png

Tudom-tudom... Ebbe a hatalmas számba tényleg mindenki beletartozik... Az orvos, a tanár, az ápoló, a politikus...stb.

A probléma ott kezdődik, hogy közben folyamatosan arról szólnak a hírek, hogy az ország szempontjából legfontosabb intézményekből elfogynak az emberek (kórházak, oktatás...stb). Közben mégis duzzad a létszám? Itt ellentmondást vélek felfedezni, kivéve ha a kormány statisztikai létszámemelést hajt végre és azért teremt munkahelyeket "házon belül", hogy csökkentse a munkanélküliséget (ami remekül működik)...

kepernyofoto_2016-10-18_23_57_44.png

 

Láss csodát, de a vizsgált időszakban (2012-2016) a KSH szerint a munkanélküliség drasztikusan zuhant az országban. Ma már nagyjából 185 ezer emberrel kevesebben keresnek munkát, mint 2012-ben. Tehát azt azért hazugság lenne állítani, hogy a munkanélküliségi ráta mérséklődése és az államháztartási létszám emelkedése között 1/1 lenne az átváltási szám, de azért nem elhanyagolható, hogy a 185 ezer fős csökkenésre jut az államháztartási oldalon 116 ezres növekedés. 

Menet közben nyilván közrejátszódott a gazdaság élénkülése illetve a kivándorlás következtében felszabaduló pozíciók létszáma. Bizonyos átfedés biztosan van a két mutató között. Mondhatni állami oldalról gazdaságpolitikai vagy politikai döntés húzódhatott az elmúlt években a háttérben, ami indokolta a létszámbővítést ("házon belüli munkanélküliség").

A számok tükrében (a teljes egészet nézve) álságosnak, mondhatni szemfényvesztésnek tűnik a nagyjából 20 ezres létszámleépítés. Ezzel a leépítéssel drasztikus átalakítást még mindig nem értünk el. Persze felfogható tudatos és óvatos lépésnek, első fázisnak a kormány részéről a döntés. Nem egyszerre zúdítanak rá a munkaerőpiacra 100-150 ezer embert, hanem több lépcsőben, fokozatosan. Ennek van értelme, hiszen ezzel a lépéssel magasan tartják a munkaerő értékét, hiszen jelenleg hiány van ebből az országban.

Gondolj bele, ha hirtelen 100-150 ezer szakképzett munkanélküli ereszkedne rá a gazdaságra. Brutális pazarlás venné kezdetét a munkáltatók körében, hiszen lehetőséget kapnának válogatni a jobbak közül és arra, hogy olcsóbban szerezzék meg az embereket a verseny miatt (alacsonyabb fizetés). Ebből pedig egyértelműen a munkaerőpiac jönne ki vesztesen. 

Amit most látok és sejtek:

  • szerintem több lépésben a következő 3 évben további létszámcsökkentés várható (aká 100e feletti létszámról beszélünk)
  • az Állam két dolgot is megold: csökkenti a kiadásokat, és csökkenti a munkaerőhiányt
  • várhatóan erőteljesebben beindulnak az államilag támogatott átképzések (főleg informatika irányába)
  • Ha sikerül lecsökkenteni a 2012-es létszámra a számot, már siker annak ellenére, hogy azt is magasnak gondolom. Ideális szám maximum 500.000 fő lenne és nyílván nem az egészségügyből kellene a dolgozókat elküldeni, hanem a bürokráciát csökkenteni

    Ugyanis a csökkenő bürokráciával megint több legyet lehetne lecsapni egyszerre:

    1. csökken a vállalkozások terhe, nővekszik a produktivitás
    2. a produktivitás növekedésével bővül a gazdaság
    3. a bövülő gazdaságnak köszönhetően növekszik a munkavállalók jövedelme
    4. tovább csökkenthető az államháztartás létszáma, hiszen a csökkenő bürokrácia kevesebb embert igényel

    És akkor már csak a politikai oldalra kell megoldást találnunk, hogyan lehetne csökkenten a közel 80 ezer főt számláló kormánytisztviselői létszámot, amire szintén nincsen szükség...

    A te szemszögedből a lényeg, hogy ne háborodj fel a létszámcsökkentésen, ugyanis...

    • csökken az államháztartás létszáma, ezáltal a kiadásai, amik tulajdonképpen a te adófizetői pénzedből vannak
    • az elbocsátot emberek ebben az esetben inkább átcsoportosítást jelentenek, hiszen nagy eséllyel a munkaerőhiány miatt a piac "felszívja" az elbocsájtott embereket. Tehát ne egyből arra gondolj, hogy most 20 ezer évekig éhező és munkanélküli emberünk lesz
    • mivel a piacon csökken a munkaerőhiány, ezáltal növekszik a cégek produktivitása, azaz növekszik összességében a gazdaság teljesítőképessége
    • a növekvő gazdaságnak a nyertese te leszel, amikor megemelik a fizetésedet:)

    Persze ez most nagyon zanzásítva laboratóriumi körölmények között levezetés volt számos köztes buktatóval és nehézséggel. De valahogyan a fenti logika alapján kellene értelmezni a kialakult helyzetet!

    Te mit gondolsz erről?

    ►►►►

    Ha szeretnéd a kiskapukat és a legjobb ötleteket a pénzügyekben, akkor írj:

    ✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

    ✰✰ www.iflgroup.hu

    � Ajándék ingyenes családi vagyontervező

    Letölthető itt: Klikk

    � Ajándék lakástakarék választó 

    Klikk

    Itt találsz meg minket:

    A bejegyzés trackback címe:

    https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr5411820081

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

    Untermensch4 2016.10.19. 16:58:18

    "Mondhatni állami oldalról gazdaságpolitikai vagy politikai döntés húzódhatott az elmúlt években a háttérben, ami indokolta a létszámbővítést ("házon belüli munkanélküliség")."
    Sok kicsi kádert kellett megetetni a fülkeforradalomban szerzett érdemeiért.
    Már ki van próbálva hogy bizonyos pozíciókban a közalkalmazottak helyettesíthetőek közmunkásokkal. Olcsó húsnak híg a leve de legalább a nem csökkenő bürokráciában több belesz@rós végrehajtó lesz, így növekszik a káosz.

    2016.10.19. 20:15:49

    Jo, de akkor ne panaszkodja, ha a jogositvanyod meghosszabbitasa tovabb tart majd es hasonlok. A koztisztviselo csak addig nem fontos, amig nincs ra szukseged. Es igen, hiaba tagadod, ez bizony huszezer munkanelkulit jelent es huszezer csaladot, akinek most megroppan az egzisztenciaja. Az ember nem tekebabu, vagy talan eletszeru lehetoseg, hogy mondjuk a miniszterium jogi foosztalyanak vezetoje bealljon a szalag melle egy gyarban? Nem, nem eletszeru. Az elbocsatas az egyik oldalon nem oldja meg a munkaerohianyt a masikon, mert nem babukrol, hanem emberekrol es csaladokrol beszelunk. Persze oromkodhetsz azon, hogy ujabb huszezer ember valaszthat az ehezes vagy az ertelmetlen kozmunka kozott, ahelyett, hogy dolgozna, de ez az orom teged minosit.

    davi_dov 2016.10.19. 20:20:55

    Ez az egész egy nagy porhintés, ugyanis a közszférából nagyon kevesen fognak tudni elhelyezkedni a versenyszférában. Hiányzik ugyanis a hozzáértés és a megfelelő munkamorál is. Itt legfeljebb arról lehet szó, hogy bizonyos munkákat kiszervez majd a kormány, tehát marad minden a régiben, csak Gizike ezentúl nem közalkalmazottként reszeli a körmét és facebookozgat.

    akos873 2016.10.19. 20:29:11

    @davi_dov: megint átvert titeket Lázár miniszter úr, ezt minden évben bejelenti, pedig a diagram mutatja, hogy ennek pont az ellenkezője igaz. Egyébként az önkormányzattól, ahol én dolgozom a 10 éve befagyasztott bértábla miatt aki teheti elmegy. Felsőfokú végzettségű, kettő középfokú nyelvvizsgával, szakvizsgával dolgozó kolléga fizetése ma = német diszkontban dolgozó munkavállaló bérével, igen, bruttó 275 e ft-ról beszélünk.

    akos873 2016.10.19. 20:39:27

    @davi_dov: szerintem nem, sokakban megvan mind a kettő képesség, a körömreszelős gizike már a múlté. Legfeljebb a szervezeti kultura más, de a képességekkel én nem látok problémát, Szolgáltatást és minőségi kiszolgálást kell nyújtani, rugalmasan, de jogszerűen, de még a fiatalok között is sokan vannak, akik ezt nem tudják vagy nem akarják megérteni. Sajnos nekem multi ügyintézés sorám sincsenek jobb tapasztalataim, ott is bőven van "szarok az egészre" szemléletű dolgozók, de ez mindenhol előfordulhat, ahol emberek dolgoznak, nem állam / multi a különbség oka.

    Bogyó 2 2016.10.19. 21:26:02

    Pontosan, a közszférában dolgozók jelentős része és a családjuk tönkremegy. A középfokú végzettségűek 25 éves munkaviszonnyal is minimálbér táján keresnek és adóügyeket, segélyeket intéznek, könyvelnek, kvalifikált munkát végeznek, majd mehetnek közmunkásnak vagy tönkre, mert a falvakban nem fognak mást találni, esetleg néha napszámba. Szép új jövő. Valójában jobban járnának a közmunkával, mert nem egy területen rendszeres az amúgy kifizetetlen túlóra, a közmunkát meg tudjuk mennyit ér, pénzük nem lenne sokkal kevesebb, felelősségük semmi, idejük jóval több. Csak a presztizs, az önbecsülés, a kreatív munka szeretete tartja ott őket a szégyenérzet kerülése, mert így még valakik. A városokban sem sokkal jobb a helyzet, az állami irányítás alá került hivatalok leépülnek, már a takarítás se normális, spórolnak a fűtésen, a vécépapíron, a szappanon. A jaj de jó, hogy kirúgjuk az élősködőket életérzés majd megváltozik, amikor rájönnek, hogy a dolgok nem lesznek időben vagy jól, hatékonyan elintézve. A közszféra jelentős része rendszeresen túlmunkázik, változó, hogy hol tudják ezt ellentételezni, sok helyen szinte sehogy. A falvakban így is legyintenek legtöbbször, mert egyre távolabb kerül tőlük az ügyintézés, a rendszerváltozáskor kivirágzó és a saját sorsukat kézbe vevő önkormányzatok ismét leépülnek, az intézményeik kiüresednek, a szolgáltatások eltávolodnak, az életminőség jelentősen csökken a városokhoz képest is, mindez jelentős állami nyomással. A nagy arányú bürokrácia ügyét nem az elbocsátásokkal kellene megoldani, mert attól megint csak az államháztartás mutatói lesznek jobbak, miközben tízezrek fognak rosszabbul élni, tönkremenni, az elvileg kevesebb terhet viselő többség pedig rosszabb minőségű szolgáltatást fog kapni cserébe. Egy ilyen dolog levezénylését sokkal több ésszel és érzéssel kellene csinálni, és bármilyen furcsa, pont a központosított vízfejeket, KLIK, ME kellene bezárni vagy lejjebb építeni, mert a nagyobb településeken sokkal könnyebben terelhetők át a piaci szférába az emberek és a technikai megoldások sokkal hatékonyabban működtethetők. Jobban működhet a piaci kiszervezés. A kisebb helyek életben maradásához sokkal inkább szükség van az emberre és a hozzájuk kapcsolódó velük együttműködő járási, megyei szervekre, akik úgy segítik a plusz tudással a helyieket, hogy az ügyeknek ettől még marad gazdájuk. De a cél nem az, hogy jobb legyen a köznek. Mellesleg nyugati és keleti példákon is látható, hogy az összevonások utáni önállóságukat elveszített településeken nem lett jobb a helyzet, rosszabb annál inkább. Országosan persze jól mutatnak az adatok, de a kis közösségek leépültek. A pénzkivonás folyamatos, a kormánytisztviselők bérén emeltek valamit most, de az önkormányzatoknál semmit, őket mot terelik be a vágóhídra. Ez pedig már nem csak gazdasági kérdés, mert a pártplitikák színterévé vált nagyvárosi önkormányzatok a lakosság többségétúl ugyanolyan messze esik mint az állami szervek. A községekben lett érezhető az igazi önkormányzás, ahol leszólítható a közösség ügyes-bajos dolgait intéző polgármester, ügyintéző, képviselő az utcán is, akik személyiségük és nem párthovatartozásuk miatt kaptak szavazatot. De pont ez a baj velük, ezért lesznek eltörölve, vagy a jogaik kiüresítve.

    2016.10.19. 21:32:15

    "amikor általános munkaerőhiány alakult ki a piacon, ami miatt a közigazgatásból elküldött emberek könnyebben tudnak majd elhelyezkedni."

    Mint micsoda?
    Mert ugye a kormány arról nem pofázik, hogy ezeket az embereket át is kellene képezni. De nem ám. Ők csak kibasszák a közalkalmozattak az utcára, boldoguljanak, ahogy tudnak. A sok hülye meg röhög rajtuk, mondván megérdemelték.

    A kormány tagjai inkább arra ügyelnének, hogy a közpénz valóban a közre és ne fideszes szarháziak multicsilliárdossá válására legyenek elköltve. Havonta többet lopnak, mint amennyibe az összes közalkalmazott kerül. Utóbbiakat persze le kell építeni, max éhenhalnak.

    Untermensch4 2016.10.19. 21:58:37

    @Kishableany: "vagy talan eletszeru lehetoseg, hogy mondjuk a miniszterium jogi foosztalyanak vezetoje bealljon a szalag melle egy gyarban? Nem, nem eletszeru."
    Ez valóban nem életszerű, neki már eléggé erős hátszele van hogy belekapaszkodjon az íróasztalába. De egyik teljesen életszerű volt főnököm korábban rendőr volt, aztán megunta a rákos bürokráciát és a hátrakötött kezű bokszot. Elment egy gyárba dolgozni, aztán ezt ugyanolyan elszántsággal csinálta mint korábban a közalkalmazottkodást és hat évvel később már üzemvezető volt. Teljesen piaci alapon, a cégtulaj csak felfelé politizált borítékkal, kapun belül a munka elvégzésére fizetett.

    A címre válaszolva: hülyére vesznek. A túlszabályozás csökkentése a nagyüzemi törvénygyártás közepette ennyi évnyi fülkeforradalom után már megoldható lett volna. Söralátét méretű adóbevalláshoz még 4-es betűméretnél sem tartozhatna túl bonyolult szabályozás...

    agypres 2016.10.19. 22:52:04

    Azért a poszter bátor, hogy ezt a primitív hülyeséget névvel vállalja. Ezután a mélyenszántó elemzés után krumplisütést se bíznék rá a mekiben!

    agypres 2016.10.19. 22:54:16

    Azért a poszter bátor, hogy ezt a primitív hülyeséget névvel vállalja. Ezután a mélyenszántó elemzés után krumplisütést se bíznék rá a mekiben!

    agypres 2016.10.19. 23:00:52

    Az ugye megvan, hogy az összlétszámban benne van kb. 320.000 közmunkás? És az megvan, hogy a Csepreghi által emlegetett skandináv országokban a közszférában 20-25% dolgozik? Közmunkásnak nevezett értéktelen rabszolgamunkások nélkül...

    VT Man 2016.10.19. 23:21:08

    @Kishableany:
    "Jo, de akkor ne panaszkodja, ha a jogositvanyod meghosszabbitasa tovabb tart majd es hasonlok."

    Angiaban jogositvany csere, illetve EU-s jogositvany csereje: bekuldod postan a regit es az utleveledet es kapsz ujat, vagy magyar helyett angolt, kb. 1-2 het.

    De igazabol csak a lakcim miatt kell, amugy 25 evig ervenyes.

    VT Man 2016.10.19. 23:22:03

    @agypres:
    "Ember ti akartok pénzügyi tanácsokat osztogatni!? Ha ezt a dumát elolvassa valaki az az életben nem fog tőletek tanácsot kérni! "

    Ne szidd Norbit, ez egy relative jo poszt, es kivetelesen sok mindenben nagyon is egyet tudok erteni vele.

    2016.10.19. 23:47:07

    Lehet tippelni, hogy kiket fognak elküldeni, a jó politikai kapcsolatokkal rendelkező hozzá nem értő, jó fizetést kapó léhűtőket, vagy a helyettük is az adható minimum fizetésért robotoló, az egészet a hátukon vivő dolgozókat.

    @VT Man: Ez menne itthon is, ha
    1. olyan lenne a jogi környezet,
    2. olyan lenne az informatikai háttér,
    hogy ezt lehetővé tegye. De nem, nálunk nem olyan. Én még használható, a dedikált célját teljesíteni képes állami megrendelésű informatikai rendszerrel nem találkoztam, pedig elhiheted, ismerek párat.

    agypres 2016.10.20. 06:18:35

    @VT Man: Ennek a posztnak nincs mélysége. Pontatlan, felületes. A vélemény mindenkinek a sajátja, az nem érdekel.

    agypres 2016.10.20. 06:38:54

    A siker az 500.000 fő lenne?! Miért pont 500.000?! Miért nem 99.999 vagy 650.000? Azzal próbáltál foglalkozni, hogy nálunk hatékonyabban, sikeresebben működő országokban mennyi a közszolgák száma? Természetesen nem, ha bármilyen szinten megtetted volna esetleg leesett volna, hogy a gazdasági teljesítménynek semmi köze ehhez. Ez az írás öreg, még egy gimistől is 0! Szégyelld magad!

    Pocok77 2016.10.20. 07:41:01

    Én az államigazgatásban dolgozom. napi 9-10 órát melózunk, ha valaki tudja, akkor lecsúsztatja. Ebédelni is alig van időnk kimenni. Jó, nyilván vannak olyan helyek, meg minden kollektívában van olyan 1-2 ember, aki ennél lazábbra fogja. A többiek meg megszakadnak körülötte. A kollégáim java része piacképes diplomával rendelkezik (pl. közgazdász, pénzügyes). Több száz milliókról döntenek nap mint nap, bruttó 250 ezer forintért, úgy, hogy minden lépést alaposan meg kell gondolni, hogy jogszerű-e, indokolt-e. Auditról auditra élünk, és folyamatosan úgy kell dolgozni, hogy minden lépés, minden döntés, minden leírt szó jogilag védhető legyen. Ez óriási felelősség. Januárban jogutóddal megszűnünk. Elvileg. Mert hogy még semmi hír, hogy ki lesz a jogutód, hány embert vesznek át, milyen feltételekkel, milyen fizetéssel. A kollégák csak néznek, hogy vajon lesz-e munka januártól, tudják-e az albérletüket/hitelüket fizetni, lesz-e miből kifizetni a rezsit, enni adni a családjuknak. Jah, és akkor mondjuk ki, hogy azok az emberek, akiket a mostani januári átalakítások miatt építenek le, nem fognak sem végkielégítést kapni, és nem lesz semmilyen jogorvoslati joguk. Mert hogy a parlament megszavazott egy törvényjavaslatot, amely arról szól, hogy ezeket a leépítéseket kiveszik a Kttv. és a Mtv. megfelelő paragrafusai alól. Szép, nem?
    Kb. 1,5 hónap van hátra, ha azt vesszük, hogy dec. 19-től azért sokan lennének szabin. De még azt sem tudjuk, hogy elengednek-e karácsony körül, két ünnep között szabira, vagy dolgozni kell, így tervezni sem tudunk, nem tudjuk megmondani a családnak, hogy kb. mire számítsanak. Az én részlegemen semmi baj a kollégák 90%-ának a képességeivel, hozzáállásával. Teljesítményorientált, magasan képzett, digitálisan képzett emberekről van szó. Akik egyszer valamiért az államigazgatás mellett döntöttek. Talán azért, mert rossz tapasztalatuk volt a versenyszférával. Engem pl. nem egyszer akartak etikátlan, korrupt ügyekbe belerángatni a versenyszférában az előző munkahelyemen, emellett gyereket akartunk vállalni, és mindenki paráztatott, hogy versenyszférában nem várnak a kismamára 2 évet. Ezért döntöttem az államigazgatás mellett. Aki ügyfél hozzám, vagy a kollégáimhoz jött, az rosszat nem kapott. Mindig kedvesek, segítőkészek, együttműködők, rugalmasak voltunk. Lehet, hogy nem mindig alakult minden aszerint, ahogy az ügyfél akarta, de az azért volt, mert a jogszabályi környezet a legrugalmasabb értelmezés mellett sem tette azt lehetővé. A gyorsaság kérdésköre: minden ügyfél azt hiszi, hogy egyedül az ő ügye forog az ügyintéző előtt. Hát nem... másik tucat, vagy száz ügy is forog (az ügy bonyolultságától függ sokszor a szám, a bonyolult ügyből kevesebb van). Így nem tudjuk mindig az adott ügyfél ügyét előre venni, mert akkor mit mondok a másik előtt várakozó 10-50-500 ügyfélnek?
    Én nem hiszem, hogy ezt érdemelnénk, ami most megy a társadalomban, és a politikában. És még mindig reménykedek benne, hogy történik valami csoda... valami racionális és emberi ebben az országban.

    Terézágyú 2016.10.20. 07:41:40

    Csökken a bürokrácia?????? mitől csökkenne???? Mi köze a bürokráciának az elbocsátásokhoz???
    Semmi.
    Attól, hogy most volt itt két titkárnő, és tologattak 10 papírt, hiába rúgják ki az egyiket, a másiknak akkor is tologatnia kell a 10 papírt - és mivel eddig feleannyit tologatott, most lassabban fogja csinálni, és több hibát fog ejteni...
    De simán bejöhet az, hogy mostantól ugyanazt 15 papírral kell megcsinálni! Tapasztalatból mondom!
    A bürokrácia kifejezetten növekedett az elmúlt években.

    midnight coder 2016.10.20. 07:41:48

    @agypres: Azért a nálunk sikeresebb országok nagy része nem az elmúlt 30 évben lett náluk sikeresebb. És mostanság annyira nem feltétlenül sikeresebb, mint amennyivel gazdagabb. A tartalékot fel is lehet élni.

    Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.10.20. 07:45:56

    -Ha szakértő lenne a kormány, eleve nem vettek volna fel 100+ ezer embert.
    -Ahol szakértők irányítanak, ott nagyon gyorsan Szingapúr, Norvégia, Finnország vagy az Észtek sorsára jut az ország...
    -Maximum ezt a 20 ezret rúgják ki. (vagy kiszervezik alvállalkozásba, bújtatottan)
    Újabb kirúgásra választási évben tuti nem kerül sor..

    Emlékeim szerint ki tudja már melyik kampányban elhangzott a parlament létszámcsökkentése, és az állami foglalkoztatottak csökkentése. Te hiszel még ezeknek?

    kommentterasz.blog.hu 2016.10.20. 08:17:50

    "Gondolj bele, ha hirtelen 100-150 ezer szakképzett munkanélküli ereszkedne rá a gazdaságra." - nem lesz ilyen, mert nem értenek semmihez ktatologatáson, kapuccsínógyártáson meg facebookozáson kívül.

    CyberPunK 2016.10.20. 08:21:48

    @kommentterasz.blog.hu: Akkor szántsuk be a közszférát tokkal-vonóval. Állami ügyek kuka, adózás kuka, honvédelem kuka, törvények kuka. Oktatás-EÜ-Rendőrség-Túzoltóság meg mehet piaci alapon.

    Live Shadowrun 4ever!

    teotwawki 2016.10.20. 08:36:00

    a magyar bürokráciában foglalkoztatott emberek feladatainak 95%-át gond nélkül el tudná látni egy számlázóprogram bonyolultságú szoftver, és idővel el biztosan is fogja, mert nem a technológia hiányzik hozzá, hanem csak a politikai akarat

    John Doe3 2016.10.20. 08:36:45

    Együttéreznék a most kirúgandó közszolgákkal, de tisztelettel kérdezem: hol tetszettek lenni 2012 előtt? Egyébként tényleg nem a leépítés a megoldás: a racionalizálás lenne az, megvizsgálva, milyen funkciók, milyen folyamatok szüntethetők meg. És a feleslegessé váló funkció lebonyolítóit lehet humánusan elbocsátani, különben csak káosz lesz.

    CyberPunK 2016.10.20. 08:52:24

    Az a gond srácok, hogy amikor közszféráról beszélnek, akkor nektek elsődlegesen Marika jut eszetekben az okmányirodában vagy kormányablak, vagy mi a tökömben, és nem a mindenféle faszom alapítvány meg nemzeti egyetem, meg állami herecég, ami bődületes pénzeket költ fenntartásra.

    Bárcsak egyszer leülhetnék a lézeressel 10 percre, egyből feltenném neki az ultimate kérdést, hogy kispofám, miért nem lehet számokról beszélni? Mennyiből mennyi megtakarítás lesz, és az hova megy? Kórházra, adócsökkentésre, vagy csak benyelitek az egészet?

    nembal 2016.10.20. 08:53:22

    @Bogyó 2: A pénzkivonás folyamatos, a kormánytisztviselők bérén emeltek valamit most, de az önkormányzatoknál semmit, őket mot terelik be a vágóhídra.

    Egy kis pontosítás. A kormányhivataloknál dolgozók bérét emelték, a többi kormánytisztviselőét nem.

    Terézágyú 2016.10.20. 09:00:04

    @teotwawki:
    "a magyar bürokráciában foglalkoztatott emberek feladatainak 95%-át gond nélkül el tudná látni egy számlázóprogram bonyolultságú szoftver"

    Ebben az országban azonban az van, hogy ha valami szgépesítenek, akkor lassabb lesz, nehézkesebb, több ember kell hozzá stb.
    Tapasztalat.

    igazi hős 2016.10.20. 09:18:30

    "nem elhanyagolható, hogy a 185 ezer fős csökkenésre jut az államháztartási oldalon 116 ezres növekedés" ... plusz a közfoglalkoztatás növekedése és a külföldi munkavállalók számának növekedése és a végén marad -jó esetben- néhány tízezer valóban új, termelő munkahely. Kb. évi 10 ezer, ami eléggé elmarad az ígért 1 milliótól (amit 10 évre mondott Orbán, de lehet, hogy 100-ra gondolt és akkor persze igaza is lehet).

    Győző Zakariás 2016.10.20. 09:19:50

    @agypres: Hű de igazad van. Nekem is az az érzésem, hogy a cikk szerzője igazolást keresett - kreált - a Lázári dilettantizmus alátámasztásra.

    Terézágyú 2016.10.20. 09:40:59

    lézerjani természetesen NEM dilettáns!
    há hogy is lehetne az!!!!

    Szarvas Norbert 2016.10.20. 10:21:15

    @Győző Zakariás: nem kerestem igazolást, hanem számokkal alátámasztotva leírtam mi miert lehetne jo lepes. Ettol fuggetlenul nincsenek Láz(ár)maim...

    Győző Zakariás 2016.10.20. 10:45:58

    Kedves Norbert, ugyan már. Hogyan képzelheted el egy pillanatig is, hogy a közigazgatásból kirúgott alkalmazott akármilyen módon is képes megoldani bármilyen a versenyszférát érintő munkaerőhiányt. Csak sorban: szakismeret hiánya, lakóhely eltérése, munkakultúra eltérő beidegződése, családi feszültségek, a magyar munkaerő immobilitása stb. Ráadásul a kormány szokásos módon a következményt akarja megszüntetni az okok helyett. Vagyis csökkenteni kellene a feladatot ahhoz, hogy kevesebb emberrel elvégezhető legyen az. De tudjuk, hogy a túlcentralizálás miatt gyakorlatilag munkaerőhiány van a közigazgatásban (pl. járási hivatalok létrehozása a helybeni ügyintézés felszámolása, de helyi hivatalok megőrzése mert az önkormányzatoknak mégiscsak van feladata) . Tehát, ahogy a fenti kommentárokból is látszik a csökkentés a szolgáltatások színvonalának csökkenését fogja eredményezni. Én úgy látom a kormány mindössze azt hiszi, hogy a bürokrácia csökkentése tetszeni fog az Istenadta Népnek. Pedig azt még Lázár is tudja, hogy az általad felhozott érvek közül egy sem igaz, így nem lehet megoldani a munkaerőhiányt. A munkaerőhiány abból adódik, hogy kormányunk dilettáns módon azt hitte, hogy Európa közepén, EU tagként lehetséges megnyomorított bérekre alapozva kínai típusú összeszerelő üzemmé változtatni Magyarországot. Nos a kvalifikált és vagy a szakmával rendelkező magyarok a lábukkal válaszoltak. A hiányzó fél millió ember nyugatra ment dolgozni. Bár nem tartozik ide ez is olyan mint a 20000-es területvédelmi haderő létrehozása. Se infrastruktúra, se pénz, se szakértelem. Az is kudarcra van ítélve, ahogy a az un. bürokrácia leépítéséből keletkező szabad kapacitás átirányítása a versenyszférába.

    Szorgalmas mókus 2016.10.20. 10:55:28

    @Bogyó 2: Mikor emelték a kormánytisztviselők bérét? Én nem tapasztaltam, bár kormánytisztviselő vagyok. Sőt, ebben az évben visszavették az illetménykiegészítéseket, így a fizetésem havi 10 ezerrel lett kevesebb, amit nagyon megsínyli a családom.
    A régi juttatások, ruhapénz, bérlet, jutalom már évek óta a múlté. Tavaly karácsonyra egy fillér pluszt nem kaptunk. Munka viszont bőven akad, minden nap 8 órára bent vagyok de 5 óra előtt egy nap sem megyek haza, de van úgy, hogy 7-ig is bent kell lennem, persze túlóra nincs.
    Persze tapasztalom, hogy főnökből bőven van, létezik olyan osztály, ahol a fönökökön (fov, fov helyettes, ov) mindössze 1 fő dolgozó van.
    A leépítéskor azonban borítékolom, hogy nem a főnököket fogják elküldeni.

    chrisred 2016.10.20. 11:00:00

    A szerző figyelmébe: a közszférában alkalmazottak 2012-től történt emelkedését a közmunkások okozzák - és egy keveset hozzátesznek még a visszaállamosított cégek dolgozói.

    konrada 2016.10.20. 11:00:19

    Azért árnyaljuk a helyzetet:
    Klasszikus aktatologató irodisták (szellemi foglakozású) létszáma 2009 óta 23 ezer fővel nőtt. Ez se kevés, de vettek is át létszámot a kiszervezett, majd visszaállított szervektől.

    A humán-egészségügyben és a szociális ellátásban dolgozó fizikaiak létszáma viszont 140 ezer fővel nőtt.

    ...de gondolom nem az utóbbiakkal van gondja sem a blogíróknak, se a hápogóknak... (Így ha ez utóbbit levonjuk akkor már nem hízott azért annyira a kútfej...)

    Terézágyú 2016.10.20. 11:03:48

    @Szorgalmas mókus:
    "A régi juttatások, ruhapénz, bérlet, jutalom már évek óta a múlté. Tavaly karácsonyra egy fillér pluszt nem kaptunk."

    Te szegény.... :((((((((((((((((((((((

    konrada 2016.10.20. 11:07:36

    @konrada:
    ...de egyébként természetesen csökkenteni kell a szellemi létszámot a versenyszférában szokásos arányra (természetesen az adott hasonló feladatköröknél, mielőtt valaki keverné, mert 20 kubikushoz elég 1 könyvelő, de egy könyvelőirodában a kubikosból egy se.;)

    ...csak érzékeltetni akartam, hogy ez a túlburokratikus vízfej nem most nőtt meg, de ideje van visszavágni...

    chrisred 2016.10.20. 11:44:44

    @chrisred: Semmiféle arányosság vagy megfelelőség nincs a szellemi foglalkozásúak és az irodai alkalmazottak között. Egy főorvos vagy szakmérnök ugyanúgy szellemi foglalkozásúnak minősül.

    konrada 2016.10.20. 11:59:47

    @chrisred:
    Pláne.
    ...de azért nehéz azt kideríteni, hogy például a humán-egészségügy 10 ezer fős szellemi létszámának növekedéséből mennyi is a tényleges gyógyító, és mennyi az irodai növekedés. (Ezért hagyjuk is azt benne az összes szellemi 23 ezer fős növekedésében, csak jelzés ez is arra, hogy még ott sem feltétlen a + aktatologatók miatt nőtt a létszám...)

    agypres 2016.10.20. 12:24:07

    @Szarvas Norbert: Persze, csak amit leírtál ékegyszerű tankönyvszagú neoliberális hülyeség (közgazdasági értelemben) ami csak a táblán mutat jól. Egy gazdaság versenyképessége, teljesítőképessége csak csekély mértékben függ a közszféra létszámától.

    jogalany 2016.10.20. 13:24:57

    Az egyik oligarcánk már több éve megmondta, hogy lehet az, hogy a szlovák ügymenet egy embert igényel, a magyar viszont 2 és felet. Ugyanazon űgy !
    Kevés az a 20 ezer, és azt hiszem ez is csak beszéd marad, mert eddig is többször volt szó ilyenről aztán hamvába halt az egész. A köztisztviselői kar a hatalom része, ők úgy érzik a részesei, úgy is viselkednek, lenézik és lekezelik a polgárt. Nálunk nincs az angolhoz mérten szolgáltatói felfogás, mi szerint nem azért vannak, hogy megnehezítsék a polgárok életét. Nálunk nem segitő a közszféra. Csinálnak új és új szabályokat, hogy bizonyítsák: rájuk nagy szükség van. A természetben vannak a bogarak és vannak a gerincesek. Ha a gerincesek kihalnának, eltűnnének a bogarak élnének minden további megrázkódtatás nélkül tovább, de ha a bogarak pusztulnának ki, a gerincesek is elpusztulnak, mind. A hatalom kegyeltjei - lásd 26 éve még csak 850 biró volt, ma 2800 és rosszabb lett az igazságszolgáltatás itészi része (is) - a sok közszolga, a háttérintézmények stb., békésen nem fogják adni a közpénzes jó megélhetésüket harc nélkül.

    jogalany 2016.10.20. 13:39:10

    @teotwawki:
    Egyetértek, a mai digitális technológiákkal simán helyettesíthető lenne a közszféra 40-50 %-a. És akkor nem lenne korrupció sem ezen az 50 %-on.
    Több joga lenne a polgárnak, nem akarna rajtunk végre uralkodni, meghatározni a mindennapjainkat a hatalom, persze több lenne a fellelőség is.
    Mert a közt a polgár ma nem tudja fellelöségre vonni, a hibákért senki nem fellel, egy köztisztviselő bármit tehet a polgárral, azt fellelöség nélkül teheti, személyében a polgár felé nem tartozik fellelöséggel.

    konrada 2016.10.20. 14:00:12

    @jogalany:
    ...azért digitálisan elég nehéz az ágytálat benyomtatni a beteg alá...
    (No csak vicceltem, de gondolom te sem a közvetlen kapcsolattartó munkát végző, illetve valódi fizikai munkákat végzőkkel együtt összesen 850 ezer fő 40-50%-áról beszélsz, hanem a háttér-munkatársak 200-300 ezrének 40-50%-áról. mert az igaz lehet, a kormány is elvileg ennyivel számol...)

    letelepedett 2016.10.20. 14:46:19

    "És akkor már csak a politikai oldalra kell megoldást találnunk, hogyan lehetne csökkenten a közel 80 ezer főt számláló kormánytisztviselői létszámot, amire szintén nincsen szükség..."
    A kormánytiszviselők NEM a politikai oldal részei, hanem a közigazgatási, jogszabály-előkészítési szakmai apparátus elemei. Régen egységesen köztisztviselőknek hívták őket, most van köztisztviselő, állami tisztviselő, kormánytisztviselő, de mind a szakmai adminisztrációt jelentik, csak a decentralizáció/dekoncentráció töréspontjai mentén átneveződtek, anélkül, hogy alapvető funkciójukon ez bármit változtatott volna. Jó lenne, ha az egyes társadalmi alrendszereket nem keverné dilettáns módon a szerző...

    konrada 2016.10.20. 15:31:41

    @letelepedett:
    ...egyébként valahogy így. A NAV-os adminisztrátor is kormánytisztviselő.
    ...hogy mindez mire jó azon kívül, hogy az irodai láblógatatási hajsza miatt kap +5-8 nap szabadságot, nem igazán tudom én sem. (Mondjuk annyiban még pluszban szívnak, hogy a megnevezésük miatt viszont még annyit sem keresnek, mint a kategóriatárs köztisek, mert ha megnevezésükben van a kormány..., úgy rajtuk spórolnak a fizetésnél, hogy ne nőjön úgy a bértömeg...)

    Untermensch4 2016.10.20. 16:20:34

    @Pocok77: " A kollégáim java része piacképes diplomával rendelkezik (pl. közgazdász, pénzügyes)."
    Akkor nem kell aggódni, többért tudnak elhelyezkedni. Mire a helyükre rakott közmunkásoktól összeomlik a rendszer, annyi pénzt félre is tehetnek a különbözetből hogy családostól lépjenek le nyugatra.

    Untermensch4 2016.10.20. 16:34:31

    @konrada: Tehát már a közalkalmazottak elnevezése is túlbonyolított...
    A túlbonyolítás a felhasználó és a munkát végző számára is szívás. Időnket, pénzünket és felesleges munkát pazarolunk, eredménye annyi hogy több a stressz.

    chrisred 2016.10.20. 19:34:30

    @letelepedett: A központi költségvetési szerveknél kormánytisztviselők, az önkormányzati szerveknél köztisztviselők dolgoznak, egységesen közszolgálati tisztviselőknek nevezik őket.

    jogalany 2016.10.20. 21:56:13

    Az egyik oligarcánk már több éve megmondta, hogy lehet az, hogy a szlovák ügymenet egy embert igényel, a magyar viszont 2 és felet. Ugyanazon űgy !
    Kevés az a 20 ezer, és azt hiszem ez is csak beszéd marad, mert eddig is többször volt szó ilyenről aztán hamvába halt az egész. A köztisztviselői kar a hatalom része, ők úgy érzik a részesei, úgy is viselkednek, lenézik és lekezelik a polgárt. Nálunk nincs az angolhoz mérten szolgáltatói felfogás, mi szerint nem azért vannak, hogy megnehezítsék a polgárok életét. Nálunk nem segitő a közszféra. Csinálnak új és új szabályokat, hogy bizonyítsák: rájuk nagy szükség van. A természetben vannak a bogarak és vannak a gerincesek. Ha a gerincesek kihalnának, eltűnnének a bogarak élnének minden további megrázkódtatás nélkül tovább, de ha a bogarak pusztulnának ki, a gerincesek is elpusztulnak, mind. A hatalom kegyeltjei - lásd 26 éve még csak 850 biró volt, ma 2800 és rosszabb lett az igazságszolgáltatás itészi része (is) - a sok közszolga, a háttérintézmények stb., békésen nem fogják adni a közpénzes jó megélhetésüket harc nélkül.

    VT Man 2016.10.21. 14:48:30

    @agypres:
    "Ennek a posztnak nincs mélysége. Pontatlan, felületes"

    Nana! Nem lattad a blogon az ezelotti posztot, ami allt 3 vicces kepbol + 5 sor szovegbol.

    Szoval tessek ertekelni, hogy javulas van!

    Gerilgfx 2016.10.23. 13:25:53

    350ezer közalkalmazottnál nincs szűkség többre. jelenleg 1 millió van.

    chrisred 2016.10.23. 20:16:10

    @Gerilgfx: Jelenleg 451 000 közalkalmazott van.

    Gerilgfx 2016.10.23. 21:01:53

    @chrisred: tévesek az információid, 1,1 millió van belőlük

    ,,Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség miniszterhelyettese a Világgazdaságban arról írt, míg Magyarországon a jelenlegi 4,2 millió munkavállalóból közel 1,1 millió dolgozik a közszférában, addig optimális esetben a teljes foglalkoztatottak számának maximum 10-15 százalékát jelenti egy országban a bürokrácia apparátusa''

    www.atv.hu/belfold/20161019-komoly-problemakat-okozhat-a-kozszfera-letszamleepitese

    5 éve 700 ezer, 2 éve 900 ezer körül volt a számuk, ma már átlépte az egymilliót.

    ezt 350ezerre kell csökkenteni.

    chrisred 2016.10.24. 05:17:17

    @Gerilgfx: Neki halványlila gőze sincs, hogy miről beszél, hiszen államtitkár. Az általa említett 1,1 millió közszférában foglalkoztatott személy így tevődik össze:

    - Az államigazgatásban 140 ezer fő (78 ezer kormánytisztviselő, 34 ezer köztisztviselő, 30 ezer személy az igazságszolgáltatásban)
    - a rendvédelmi szerveknél, honvédségnél, tűzoltóságnál szolgálók létszáma nagyjából 100 ezer fő
    - az általad is említett közalkalmazottak (oktatásügyben, egészségügyben dolgozók) száma 450 ezer fő
    - az állami cégek dolgozói létszáma nagyjából 200 ezer fő
    - a közmunkások száma esetleges, állandóan változó, de a 2016-os évben 210 ezer körül mozog

    Az általad említett létszámnövekedés az utóbbi két kategóriában történt, a piaci cégek államosításával és a segélyesek közmunkássá átminősítésével. Vagyis Csepreghy az árokparton gereblyére támaszkodó közmunkást is a bürokraták közé sorolja.

    Aztán az, miképpen lehetne a felsorolt területek létszáma 350 ezerre csökkenthető, miközben például Orbán pont most akarja a honvédség létszámát a tartalékosokkal a duplájára emelni, izgalmas kérdés. A közalkalmazottak esetében a magyar nép nyolc évvel ezelőtt úgy döntött, hogy sem az oktatásban, sem az egészségügyben nem akar változást, a piaci viszonyok bevonását, hogy a szolgáltatást az fizesse, aki igénybe veszi.

    Gerilgfx 2016.10.27. 23:16:04

    @chrisred: nos, máshová nem igazán lehet sorolni őket.

    a 18 milliós romániában 900 ezer közalkalmazott volt összesen, amelyet 700 ezerre csökkentettek, és aki kiment ellene tüntetni, azt szájbaverték gumibottal. amint ezt megtették, azzal egyidőben az életszínvonaluk is azonnal javulásnak indult.

    ez alapján a 9 milliós magyarországban 350 ezer lenne az ideális (tehát fele annyi emberre arányosan ugyanannyi közalkalmazott).

    szerintem komoly lefaragások kellenek mindenhol, és nem csak az ilyen rejtélyes ,,állami cégek dolgozói'' esetében, hanem akár az egészségügyben is.

    oké, hogy egy műtős az, mert az életmentő műtétet fizesse az állam, na de egy háziorvos, vagy szemész például miért közalkalmazott? persze nem 80%-os adót kell szedni, hogy aztán az orvos /számlát adva/ csak 20 ezerért tudjon megvizsgálni, hanem mondjuk 8%-ot, és akkor az orvosnak majd megéri az is, ha 3 ezerért vizsgál meg.

    szóval az általad is felsorolt pozíciók bő kétharmada értelmetlen, ennyi embert az állam pénzéből eltartani mármár bűncselekmény. ezen felül vegyük észre azt, hogy a magyar nép nem azt mondta, hogy nem akar létszámcsökkentést pl. hanem azt közölte, hogy nem akar tandíjat a felsőoktatásban, nem akar vizitdíjat fizetni a kórházban, stb. ez nem azonos azzal, hogy 80%-os adó és egymilliós habsburg bürokrácia fenntartását szeretné, hanem pusztán konkrét kérdésekben döntöttek, például hogy ne kelljen vizitdíjat fizetniük, ha már amúgyis fizetik ezt a munkabérükből. vagy hogy például ne legyenek magánegészségbiztosítók. és ez így van, mert ne legyenek. ha a mostani tb-rendszerről lenne népszavazás, azt is leszavaznák az állampolgárok. de 1,1 millió közalkalmazott se legyen, mert azt is leszavaznák. azért az emberek nem hülyék teljesen. sajnos a pártjainkról az nem mondható el, hisz akkor nem csak lázár jános, meg csepreghy verné az asztalt, meg néha random blogokon random emberek, hanem az ellenzéki pártok gazdaságpolitikai programját (már ha lenne nekik egyáltalán) ez tematizálni tudná.

    chrisred 2016.10.28. 05:36:14

    @Gerilgfx: Mi rejtélyes az állami cégeknél?

    hu.wikipedia.org/wiki/Tart%C3%B3s_%C3%A1llami_tulajdon%C3%BA_t%C3%A1rsas%C3%A1gi_r%C3%A9szesed%C3%A9ssel_m%C5%B1k%C3%B6d%C5%91_t%C3%A1rsas%C3%A1gok

    Nem látom be, hogy nekünk miért pont Romániát kellene utánoznunk, és nem mondjuk Dániát, ahol 5,6 millió lakosra 750 ezer fős állami szféra jut. Az elképzeléseid szerint még egy háziorvosnak is profitérdekeltnek kell lennie, ahelyett, hogy közszolgáltatásként lássa el a feladatát. Állításoddal ellentétben pont erről szavaztak az emberek, hogy az egészségügyi ellátás alapszinten se legyen a pénzügyi lehetőségek függvénye, mert senki nem akar odáig eljutni, hogy kizárólag akkor legyen módja egészségügyi szolgáltatást igénybe venni, amikor már életmentő műtétre van szükség.

    Gerilgfx 2016.10.28. 18:18:30

    @chrisred: nem azt a véleményt tapasztalom a környezetemben, mint amit sugalmazol.

    az állami vállalatokat te hoztad fel, neked kell tudnod, hogy mit akartál azok példájából kihozni.

    azért kell a román példát követnünk, mert a társadalom egyértelműen azt akarja követni. én olyan emberrel még nem találkoztam, aki azért tapsikolt volna, hogy nagyobb közszféra legyen, olyannak viszont igen, aki jóval kisebbet akarna. nagy közszférát szerintem csak az akar, aki nem akar elmenni dolgozni, és nincs tudása, kitartása, tehetsége és képessége ahhoz, hogy a versenyszférában érvényesüljön, vagy egyszerűen csak lopni akar belőle. de mivel még sosem találkoztam olyannal, aki egyértelműen nagy versenyszférát szeretne, az álláspontodat emiatt teljesen elképzelhetetlennek tartom, széles körben biztos nincsen támogatottsága.

    a dán példa butaság, az északi országok is egyre kevésbé támogatják a szocializmusukat. pl a svéd gazdaság is folyamatosan befékezett a nagy állami összeborulás hatására, ami mára már komolyan éreztetni kezdte a hatását. a svéd modell megbukott (www.youtube.com/watch?v=FNtyV0CXfzU) , a szocializmus egy bukott eszme, amire nincs szűkség. ez nem jelenti azt, hogy az emberek ehelyett idegen/vagy akár hazai nagyvállalatoknak akarnák kiszolgáltatni az alapvető közszolgáltatásaikat, ne mosd össze a két dolgot, az emberek ezt szavazták le, és ezért küldték gyurcsányt a politika szeméttelepére.

    szerintem az orosz modell a legjobb, ahol minimális adó van, mégis fenn tudnak belőle tartani egy modern hadsereget, magát az államapparátust, és egy teljesen ingyenes egészségügyet (nincs tb-rendszer, alanyi jogon jár a kezelés), és minimális az adminisztratív teher.

    a közszféra nem azért van, hogy emberek milliói lógassák benne a lábukat, meg szakértsenek pocaklakókat, meg legyenek falusi szórakoztatásfelelősök, hanem egyetlen funkciója az, hogy keretezze a társadalmat.

    igenis menjen a csepreghy meg a lázár, ha kell, gumibottal, vagy akár vascsövekkel, de verje harmad akkorára a közszférát, mint most, én ebben maximálisan, és bármilyen módon támogatom őket még úgyis, hogy a fidesz egészét elítélem.

    chrisred 2016.10.30. 08:23:07

    @Gerilgfx: Nem hoztam szóba állami vállalatokat, mert olyanok már nincsenek, az állami cégeket is csak a kérdésedre linkeltem be. Példaként csak azt hoztam fel, hogy ha van az állami szférának olyan területe, ahol akár ágazatonként érdemes átgondolni, hogy érdemes-e a közszolgáltatásként nyújtani, vagy nyugodtan lehet a versenyszférára bízni, az itt található. Például a Magyar Posta a maga 35 ezer fős állományával (majdnem a fele az államigazgatásban dolgozó kormánytisztviselőknek), kérdéses, hogy a XXI. században a társadalomban való aktív részvételhez tényleg feltétlenül szükséges a hagyományos postai szolgáltatások kötelező biztosítása.

    A szocializmus és a szociális állam két teljesen különböző fogalom, egyik a kötelező és erőszakos kollektivizálás, a másik az önkormányzatiságon alapuló korporativizmus rendszere.

    Az orosz modellt nyugodtan nevezhetjük szaúdi modellnek is, nyersanyagexportra épülő oligarchikus rendszer, ami a skandináv államokkal szemben tényleg pillanatok alatt bedönthető, lásd Venezuela.

    A közszféra arra való, hogy azokat a közszolgáltatásokat biztosítsa, amik a létszükségletekhez és a társadalom által elfogadottnak tekintett életminőséghez alapvetően szükségesek, s a piaci alapon való megszervezése vagy nem lehetséges, vagy a társadalom széles köre kimaradna belőle. Például Mészáros Lőrinc valószínűleg bárhová tudna közutat építeni saját forrásból, de a magyar társadalom 99,9%-a nem.

    Gerilgfx 2016.10.30. 14:37:26

    @chrisred: a szocializmus és a szociális állam két különböző fogalom, főleg a marxista ideológiai definíciókon gyökerező magyar köznyelv szerint. nyugaton viszont -helyesen- a szocializmus minden válfaját szocializmusnak nevezik, így a skandináv szocializmust is szocializmusnak nevezik, hiszen az ( www.google.hu/search?q=scandinavian+socialism ). ezek erősen szocialista államok (attól még persze nem egypártrendszerű diktatúrák).

    35ezer postai alkalmazottra tényszerűen nincs szűkség, de ebbe most nem mennék bele, mert a posta, mint téma engem nem érdekel.

    na most az orosz modellel kapcsolatban úgy gondolom, hogy az információid elavultak.

    ,,nyersanyagexportra épülő oligarchikus rendszer'' oroszország utoljára 10 évvel ezelőtt volt. az oligarchákat pont putyin iktatta ki. akkoriban az orosz export kb 65-70%-a volt nyersanyag 4 évvel ezelőtt (venezuelában kb az export 95%-a volt), de azóta meg olyan 40% körül van az orosz nyersanyagexport - több eleve nem is lehet, hisz a 2-3 évvel ezelőtti olajárhoz képest most az ár fele akkora. a teljes nyersanyagexportjuk pedig nem csak olajból áll, illetve a féltermékexport is eléggé jelentős (pl rézkábelek), tehát kb az orosz nyersanyagexport alig nagyobb arányaiban pl az amcsinál, illetve arányaiban kisebb mondjuk a norvég nyersanyagexportnál. az oroszok emellett exportálnak - és gyártanak belső piacra is - sokkal inkább szokványos termékeket, legyen az tv, mikró, hűtő, vagy akár androidos telefonok, alaplapok, memóriák és processzorok számítógépekhez, vagy akár hadiipari eszközök és fegyverek, valamit az űripar is jelentős.

    éppen ezt nézte be a nyugat az elavult adataival, azt gondolván, hogy szankciókkal oroszországot majd helyreutasíthatja, csak épp azt nézte be, hogy a kommunizmus óta eltelt csaknem 30 év, és az orosz gazdaság olyan szinten van, hogy bármilyen terméket legyártson magának és/vagy importáljon/exportáljon vele szövetséges piacokra, illetve az orosz csúcstechnológia olyan 50 évvel az eu ELŐTT van (pl az eu utolsó említésre méltó chipgyártóját, az nxp-t, pár napja vásárolták fel az amcsik, miközben az oroszoknak önmagában van 3 ilyen, de tulképp bármilyen területet fel lehet hozni, az orosznak kb 40 év előnye van). oroszország egy nagyon hatékony kapitalista állam lett az elmúlt 25 év alatt, és szokás szerint mi a fasz rossz részén vagyunk, sajnos a pocaklakók megszakértéséből és szökőkutak, buszmegállók páneurópai építgetéséből valódi gazdaság és termék sosem lesz, a szökőkutakon sajnos nem bootol be az operációs rendszer, a buszmegállóval nem lehet műholdat fellőni, a pocaklakómegszakértés hatására pedig nem dob ki a bőréből a csecsemő egy cipőt, hogy járni lehessen benne, tehát nyilvánvalóan nálunk relatíve hamarosan brutális nagy nyomor lesz, szóval annyira én nem becsülném le azokat az oroszokat, akik a világ leghatékonyabb gazdaságát létrehozták a kommunista terror romjai fölött.

    MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2016.11.03. 11:05:05

    @midnight coder: "Azért a nálunk sikeresebb országok nagy része nem az elmúlt 30 évben lett náluk sikeresebb."

    Nem, hanem az elmúlt 8-10 évben.
    süti beállítások módosítása