Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

A szülő, aki gazdaggá tette a gyerekét...

2016. július 11. - Szarvas Norbert

143050-849x565r1-waystoearnmoney1.jpgHány olyan ismerősöd van, aki kapott a szüleitől egy autót vagy egy lakást? Vagy talán mindkettőt egyszerre? Persze azt mindenki tudja, hogy ezeknek az embereknek tényleg könnyebb volt az élet, mint azoknak, akiknek mindenért maguknak kellett megküzdeniük. Talán a legtöbben nincsenek azzal tisztában, hogy egy ilyen segítség konkrétan mit jelent a gyerek számára. Tényleg arról van csak szó, hogy lesz hol laknia, és lesz mivel utaznia? Ideje számszerűsíteni a dolgokat. 

A számításaim alapja egy olyan gyerek lesz, aki kapott a szüleitől 10 millió forint értékben egy kisgarzont 2016-ban és kapott egy új autót 3.500.000 forint értékben. Az ingatlanban és autóban keletkező költségeket nem számolom, mivel azokat akkor is ki kell fizetni, ha nem kapjuk, hanem magunktól megvásároljuk.

1. A kapott vagyon értékének az alakulása a következő 10 évben

2016-ban úgy indulunk, hogy van 13.500.000 forint vagyonunk, amit a szüleinktől kaptunk. Van saját lakásunk és saját autónk. De azt mindenki tudja, hogy az autó értéke folyamatosan romlik, viszont azt sokkal kevesebben tudják, hogy hosszabb távon az ingatlanok reál értéke sem egyértelműen növekvő. A DH adatai szerint az elmúlt hét évben az ingatlanok országos lakására csökkenő pályán volt, reál értékben 2015. első negyedévében még mindig 27%-kal kevesebbett ért az átlagos lakás a 2008-as állapothoz képest. 2016 második negyedévében viszont már látjuk, hogy berobbant az ingatlanpiac és a következő években stagnálás, de inkább emelkedés várható az olcsó hiteleknek és a CSOK-nak köszönhetően. Én vegyesen számolok a kalkulációban, és 5 jó illetve 5 rossz évet veszek alapul. Az 5 rossz év a DH adatai alapján az elmúlt 7 éves valóságból van, az 5 jó év pedig az idei ingatlanáremelkedésekből valószínűsítve és a realitás talaján maradva (16,7% emelkedés évente). Az autó esetében évi 15%-os értékcsökkenéssel számolok.

( a kalkuláció nem érvényes az országra. Kizárólag Budapest és környéke esetében helytálló, ahol például a 4 évvel ezelőtt 8M forintért árult 50 nm-es lakást 2016-ban 18M forintért árulják.) 

kepernyofoto_2016-07-11_16_52_32.png

 Tehát annyit érdemes hosszú távon következtetésként levonni, hogy amennyiben mind az autó, mind a lakás megmarad, akkor az autó értékének folyamatos zuhanása mellett is a vagyon értéke egy valós piaci modell alapján elérheti a 18.546.512 forintot. Ez jelenértékre átszámítva 2%-os infláció mellett:

15.214.600 forint

Tehát az ajándék önmagában ennyivel ér többet 10 év alatt (reál értéken: 12,7%, nominál értéken: 37,38%) amennyiben kedvező piaci viszonyok mentén alakultak az árak és nem történt semmi nem várt esemény. Természetesen ennek a fordítottja is igaz lehet, amennyiben 10 év múlva nem növekvő, hanem zuhanó piacot "kapunk". Ebben az esetben a kezdeti vagyonunk (13,5M forint)-nál is kevesebbet érhetnek a dolgok.

2. A pénz, amit nem kell elköltenünk kötelezően

 A következő lépésben azt feltételezem, hogy egy átlagos felnőtt embernek laknia kell valahol és lehetőleg autóra törekszik. Nézzük meg azt, hogyha a példa szerinti "gyerek" megspórolja azt a pénzt, amit nem kell autólízingre és albérletre/hitelre elköltenie. 

Albérleti díj Budapest külső kerületében egy 10M forint értékű kisgarzonra: 75.000/hó. A kalkuláció pontossága miatt évi 5%-os állandó albérleti díj emelkedéssel számolok, mivel az albérleti árak folyamatosan változnak és összességében emelkedő pályát mutatnak.

Autólízing díja ugyanerre az autóra (kalkulációban annyival csalok, hogy 3,5M forintra számolom a díjat és 0% önerővel lett megvéve az autó): 84 hónapra: 50.661,-/hó 

A diagrammon megnézzük, hogy éves szinten mekkora összeget lehetne félretenni és ezt az összeget nettó 2%-os kamatra befektetve mennyit tudunk összegyűjteni vagyon formájában 10 év alatt. Az autó lízing díját a 84 hónapjától kezdve kiveszem a számításból, mivel 100%-ban birtokba kerül az autó és innentől kezdve megszűnik erre a tételre a különbség a kapott és saját erőből megszerzett autó között. 

kepernyofoto_2016-07-11_17_24_41.png

Hogy ráférjen egy diagrammra a számsor, ezért egy nullát elvettem a vagyon értékéből, de így is tökéletesen leképzi a növekedését. Gyakorlatilag a gyerek, aki kapott egy 3,5 millió forint értékű autót és egy 10M forint értékű lakást, ha félreteszi az albérleti díj és autólízing összegét, akkor 10 év alatt összetud gyűjteni 18.124.753,- forintot, ami reál értéken (mai értéken):

14.868.610,- forintot jelent.

Tehát a gyerek, akit tudtak támogatni a szülei 18-20 éves korában és okosan cselekedett (feltételezve, hogy jövedelme alapján ki tudott volna mindent fizetni) 28-30 éves korára össze tudott spórolni közel 15M forintot, amiből vehet lakást, indíthat vállalkozást vagy befektetheti és ezáltal tovább növelheti a vagyonát. 

1.+ 2.= 30.083.210,- (mai értéken) forint, 

 

azaz ekkora vagyont tudott értékben felhalmozni az a gyerek, akire 18-20 éves korában a szülei rá tudtak költeni 13,5M forintot...

(nominál értéken: 36.671.265 forint)

 3. A szülőnek mennyit kellett ezért dolgoznia?

 Két lehetőség közül lehet választani. Az egyik a majd lesz valahogy, a másik pedig a tudatos pénzügyi építkezés. A második esetet vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a szülőnek lenne elméletben 18-20 éve arra, hogy összegyűjtsön mai értéken 13,5M forintot. Most azt számolom ki, hogy egy átlagos, piacon elérhető gyermekprogramba havi szinten mekkora összeget kell elhelyeznie ahhoz, hogy 20 éves korára a számlán legyen mai értéken 13,5M forint. 2%-os infláció mellett 20 év múlva a névértéke a 13,5M forintnak 20.060.290,- forint. Tehát ennyit kellene összegyűjtenünk minimum.

( nagyon fontos megemlíteni, hogy ez egy elméleti szám, ami nem tudja a piac és az ingatlan illetve autóárak emelkedését lemodellezni. Ezáltal a számok torzulnak, és ez egyfajta iránymutatásként használható kalkulációvá válik a fő gondolat megértése céljából)

A kalkulációban bruttó 7%-os éves hozammal és évi 5%-os indexálással (évente 5%-kal többet fizetsz be) kalkulálok.

A kezdő havi befizetés: 33.000 forint (ez évente 5%-kal emelkedik)

A befizetésekből levontam az adott példa termék költségeit, hozzáadtam a bónuszokat.

Összegyűlik: 20.758.515 forint 

Tehát, ha ma kezdesz el gyűjteni és a példa szerinti dolgokat szeretnéd a gyerekednek megvenni 20 év múlva, akkor 20 év alatt ekkora összeget kell összegyűjtened, hogy ezt megtehesd. Amennyiben 20 év alatt 13,5M forintot szeretnél összegyűjteni, akkor csapdába esel, hiszen 20 év múlva 13,5M forintért cserébe nem fogsz tudni venni egy mai 10M forintos kisgarzont és egy mai 3,5M forintos új autót.

( nagyon zárójelben: ezért nem szabad egyből elájulni, amikor a bankban mutogatják neked a kalkulációkat, hogy mennyi pénzed lehet. Ugyanis a jövőérték infláció mellett nem ugyanaz, mint a mai értéke a pénznek. Ezt sose felejtsd el! Csodák pedig nem léteznek)

:

Ha hiteles és korrekt segítségre van szükséged, akkor írj: szarvas.norbert@iflgroup.hu 

Ha tetszik a gondolatmenet, akkor kövess minket:

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr568881072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.07.11. 20:52:22

Én eddig akár hányszor eladtam a lakást, mindig többért tudtam eladni mint amennyiért vettem azt. Tehát ez hülyeség hogy nem nő az értéke egy ingatlannak,hacsak nem mellé raknak egy atomtemetőt.
Kocsit pedig nem adnék a gyereknek soha. Új autót venni pedig marhaság.

Frank August 2016.07.11. 22:08:23

Ismerek 10 szulot aki a gyermekenek autot vagy hazat vett.Ket esetben a gyerkocok meg elnek-virulnak,es 8 esetben a gyerkocok nem tudtak kezelni a konnyen jott jovilagot,mert elozetesben van,szerencsjatek fuggo,valamint autobalesetben es drog miatt mar nem elnek negyen.Ovatosan a szuloi segitseggel.

2016.07.11. 22:20:01

@Frank August: Egyetértek. Hagyni kell vágyakozni és küzdeni a vágyaiért.Egyébként céltalan lesz és kiég. Ezért nem túl jó ötlet a vagyon halmozása sem.

csakférfi 2016.07.12. 05:21:48

@Diorella Queen: @Frank August: Aki a gyerekét anyagilag megsegìti nem az életre okítja a gyerekét. Ezért amit a poszt feszeget egy marhaság. A könnyen szerzett jólét könnyen elvész. Felborul az értékrend. A valóságban minden dolognak ára van. A feleségem szavaival élve :- valaki mindig megdolgozott azért az ajàndékért. Semmi sincs ingyen.
Ha hagyom hogy önmaga jólétéért önmaga legyen a felelős , akkor az életre nevelem. Ha kiszolgálom az igényeit akkor sosem lesz felelős felnött. Csak egy àllandóan követelőző önmagàt nemtaláló felelőtlen szenvedő hipszter. Aki mindig mástól várja a csodàt. Ahelyett hpgy tenne érte. Ugyanis a lehetöségek száma végtelen.
:)

nookedli 2016.07.12. 09:08:31

@Frank August: Ha nem segít a szülő, akár nyugdíjasan (ami röhejes) akkor mikor lesz a gyereknek annyi pénze, hogy saját lakást vegyen? Soha!

2016.07.12. 09:52:31

@Frank August: talan el kellene gondolkodnod, hogy milyen korokben mozogsz, ha az ismeroseid 80%-a ilyen szegyenletes eletet el. Nekem egyetlen ismerosom sincs bortonben, senkim sem kabszerezik. Az ismeroseim dolgoznak, elismert szakemberek, hazassagban, lakassal, gyerekkel, es boldogan. Mert igy is lehet. Valami nagyon felrement viszont a te eletedben, ha csupa bunozo es kabitoszeres vesz korul. Gondold at es terj jo utra, mielott keso lesz.

Kytia 2016.07.12. 11:16:14

@Frank August: Biztos ilyen IS van. De az is biztos, hogy nem 33 évesen merülne fel először a gyerekvállalás lehetősége a mai "fiatalok" életében, ha kapnak valami induló támogatást. És a mai 30-asok sem azért határozzák el magukat a családalapításra, mert összejött végre a lakás, hanem mert félnek, hogy kicsúsznak az időből. Így marad az albérlet, rizikós lakáshitel, folyamatos robot és nyomorgás, és ennek átörökítése a következő generációra.

2016.07.12. 13:43:36

Marhaság, hogy egy ajándék lakástól tönkremegy az ember élete, az a nevelés, rossz kapcsolatok, gyenge szülők miatt van. Három közeli barátom is úgy kezdte a huszonéves pályafutását, hogy kaptak egy lakást, ami biztos hátteret, függetlenséget adott nekik, mindhárman sikeres, jómódú emberek mára. Nekem nem volt ilyen szerencsém, és sokkal előrébb tartanék, ha például az elmúlt tizenpár évben nem bérleményekre szórtam volna ki ki sem merem számolni mennyi pénzt. Ha lesz gyerekem, egész biztos, hogy lakással indítom útjára majd fiatal felnőtt korában.

csakférfi 2016.07.12. 14:53:52

@shitgun: bocs. De fiatal vagy! Ötven vagyok az idén. Honnan gondolod hogy a barátaid boldogabbak mint Te? Nekem három kamasz fiam van. Kettő a nevelt egy pedig saját. Én azt közvetítem a fiaimnak hogy amire szükségük van azt szerezzék meg a két kezükkel és az eszükkel. Engem is így neveltek. Az első jó autóm egy wartburg volt apám adta el nekem anno 100 ezerért 90ben. Mert már akkor volt miből kifizetnem.Ugyanos volt màr két állàsom és feleségem. Tehát büszke voltam hogy ki tudt fizetni. Igaz akkor még a volt anyósoméknàl laktunk.
A gyerekeimnek azt szajkózom évek óta lépnenek ebből a hazugságból ami itt va mo.on. nem tartoznak nekem sem az orszàgnak semmivel. Az anyjuk sem tartja őket vissza. Most a nagyobb lassan éreztségire készül. Kezd neki vilàgossá válni mit akar a nevelőapjuk.

csakférfi 2016.07.12. 15:02:31

@Kishableany: nyilvàn a Te ismerőseid ezt képet mutatjàk magukról. Mivel annyira kultúràltak. Majd 10-20 év múlva nézd hogy lesz. Talán marad minden ugyanúgy náluk. De nagy valszínűséggel nem. Én és afeleségem tudjuk mi a maradandó. Az nem a vagyon és egzisztencia. Persze ennélkül küzdelmes és fàrasztó. De hát semmi sincs ingyen.
:)

Kytia 2016.07.12. 16:12:14

@shitgun: Tökéletesen egyetértek. Nekem ugyanez. Egyik volt osztálytárs sem kallódott el, aki lakást kapott, csak nem arra mentek rá a húszas évei, hogy felküzdje magát a béka segge alól. Az már egyéni, hogy ezek közül ki az, aki rögtön családot alapít, és ki az aki inkább utazgat. Ezt is a gyerekemre bíznám, nincs mindenkire érvényes, kötelező életpálya.

2016.07.12. 16:33:57

@csakférfi: nem azt mondtam, hogy boldogok :) Bár szerintem nagyjából elvannak. Azt állítom, hogy egy lakás az induláshoz felbecsülhetetlen segítség, és magában egy lakás egy jól nevelt, értelmes fiatal embernek nem cseszi el az életét, nem vágja haza az értékrendjét (azt nem a lakással kapja, azt előtte kellett kapnia...) nem torzítja el a világlátását. Ha huszonkevés évesen kap valaki egy lakást (és nem milliós havi apanázsról, meg fehér merciről beszélek, hanem mondjuk egy belvárosi garzonról), akkor óriási előnyökhöz jut a függetlenedés (anyagi és egyéb értelemben) és a létbiztonság területén. Én ezt örültem volna, ha megkapom, a javamra vált volna, és biztos, hogy a gyerekemnek ezt biztosítani fogom. Én most 37 évesen idén fogom megvenni az első saját lakásomat, ha húszévesen megkaptam volna, akkor az azóta kifizetett többmilliónyi lakásbérleti díjjal előbbre lennék.

Frank August 2016.07.12. 18:20:57

@Kishableany: Az eletemmel elegedett vagyok.Nem volt semmilyen hitelem,megis van hazam es autom.Egyiket sem kaptam.Es meg csak a 30 eveket taposom.Szomuru viszont,hogy keleti orszagreszben a szuloi segitseg addig ert,hogy kezesseget vallatak a gyerekek devizahitelehez.Ezt mar mindenki tudja milyen atok.

Frank August 2016.07.12. 18:29:26

Meg annyit a milliok gyujtogeteserol,kuporgatasrol.Benne van a pakliban,hogy a kovetkezo Tarsoly Csaba majd szepen lenyulja es senki nem magyarazza el mitortent.Ez globalisan is igy mukodik, nem csak itt.

csakférfi 2016.07.12. 21:44:18

@shitgun: :)
Ja! Valakinek(neked) Meg kell termelnie a befizetett lakbér ( ingyen pénz annak aki kapja fàradtdság nélkül) és egyéb szolgáltatások révén. Hogy néhány "okos" szülő milliós lakással indíthassa a csemetéjét. Tehát a saját szavaimmal élve valaki mindig fizeti a másik "jólétét". Ez pedig nem jól van.
Sok sok gyereket neked és kedves feleséget. Megdolgoztál érte.
:)

Untermensch4 2016.07.13. 02:45:49

@Kishableany: "Ismerek 10 szulot aki a gyermekenek autot vagy hazat vett"
"Valami nagyon felrement viszont a te eletedben, ha csupa bunozo es kabitoszeres vesz korul. Gondold at es terj jo utra, mielott keso lesz. "
Ez a 80% gondolom úgy jött ki hogy a tíz szülőt és a gyerekeiket reprezentatív mintaként kezelted és ebből extrapoláltál a teljes ismeretségi körére.
Közhivatalnok/köztisztviselő és/vagy valláskárosult logika.

bobijub 2016.07.20. 10:22:23

"A szülő aki gazdaggá tette a gyerekét"

- adott neki jó géneket, amik között egy rendes gazdasági életrevalóság kifejlődésének is megvannak az alapjai

- nulla éves korától biztosított neki olyan feltételeket, hogy a gazdasági életrevalóság képes is legyen a gyerekben rendesen kifejlődni

- nulla éves korától olyan példa volt a gyereke számára, ami a szélsőségektől mentesen szemléltette a gazdasági életrevalóság rengeteg apró részletét. a szélsőségektől mentesség is fontos, mert szélsőséges példa a "célszemély" gyerekben jó eséllyel válthat ki szélsőségesen ellentétes életszemléletet. szarrágóan zsugori szülő gyereke csakazértis alapon gyönyörű mintapéldájává válhat a tökéletes gazdasági életrevalótalanságnak

- nulla éves korától megtanította a gyerekét arra, hogy gondolkodjon, és hogy a gondolkodás érjen is valamit, megtanította arra hogy vannak a világban tények, ismeretek, amikből az újakat szép sorban össze kell szedni, mert a gondolkodás is csak akkor ér valamit, ha nem a nulla is meretből indul ki.

- és igen, anyagilag is befektetett, de sokkal nehezebben állíthatók össze azok a jelenértékszámítások, amik azt is kimutatják, hogy ugyanezt a pénzt a gyerek mindenféle bölcsen megválasztott tanítására, taníttatására, képzésére elköltve, a gyerek felnőttkori pénzkereső képességének növelésébe befektetve mennyivel nagyobb mértékben növelődik a gyerek vagyonszerző képessége hosszútávon

- és igen, ha a gyerek normálisan felmért teherbíróképességét normálisan kihasználva elköltött "képzési" költségek fedezése után még mindig marad mit a gyerekre szánni, akkor igen, lehet neki venni lakást és autót, de lehet, hogy többet ér előtte, felntőttként is még elküldeni ráadás rátanulásokra, akármilyen képzési formában.

((((( az viszont tényleg ritkán említődik meg, hogy aki lakást vesz, annak nem csak azt kell néznie, hogy mennyiért lehet a lakást később eladni, és hogy reálértéken nyertünk-e rajta vagy sem, hanem tényleg ott van a tény, hogy a nem kifizetendő lakbért ha fizikailag nem is tesszük félre, mert tényleg minek is tennénk félre, de elméletben igenis hozzá kell kalkulálni a lakás eladáskori árához. az persze már a jelenérték - jövőérték számítás igazi bevetése, hogy ezt milyen inflációkorrekcióval halmozottan hogyan számítjuk össze )))))

1katinka 2018.07.04. 09:29:29

Természetes hogy az ember jobb életet szeretne gyermekének mint az övé volt, Szeretné ha nem végeláthatatlan hitelekkel kezdené az életét mely megnyomorítja. Nagyon profik ezek az összehasonlítások, de a fizetése az embereknek ebből kimarad. Nagyon szép hogy ezt kellene megtakarítani a gyereknek, de mi van ha mondjuk 3 nak kell adnod? És hát ha nem akarsz öregségedre nyomorogni magadnak is legalább annyit meg kellene takarítanod, mert hiába adtál a gyerekednek bármit, ha legalább pár évig nem érezheti szabadnak magát tőled... Ja és ebből a fizetésből fel is kell nevelned azokat a gyermekeket! Mert hát akik ezt a cikket most komolyan nézegetik, azoknak a gyermeke olyan kamasz, akik az államtól még egy fillér segítséget sem kaptak a felnevelésükhöz, mint a mostani kicsik. Ehhez a teherhez és a mostani Budapesti ingatlan árakhoz, és albérleti árakhoz egy dolgozó ember fizetése sehol sincs. Arról nem beszélve, hogy ismerőseim nagy része még mindig nyögik a deviza hiteleket..
süti beállítások módosítása