Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Bemutatom a következő magyar válságot, ok-okozat és összefüggések. Jelek...

2016. május 22. - Szarvas Norbert

atutalas1.jpgA gazdag legfontosabb alapelve, hogy olcsón vegyünk és drágán adjunk el. A valóságban az emberek pontosan fordított pályákat írnak le a tömeghisztériák miatt. Mindenki akkor akar venni a csorda szellemében, amikor a szomszéd is vesz De ha mindenki vesz, akkor a keresletnövekedés miatt emelkednek az árak. Ugyanennek az ellentetje is igaz. Már most látni, hogy a következő hitelválságra Magyarországon valószínűleg nem kell várnunk 6-10 évet. Az elméletem szerint legkésőbb 5 év múlva robban a bomba és újra bedől a magyar ingatlanpiac és jelzálogpiac. 

Fontos Adatok

vagyon_felelosseg.jpgÉrdemes megfigyelni a tendenciákat és feltenni magunknak a fontos kérdéseket. Aztán vonjuk le a megfelelő következtetéseket és döntsük el, hogy mihez akarunk kezdeni a megszerzett információ birtokában. Az biztos, hogy ma mindenki nagyon pozitív. Soha ennyire olcsón nem vehettünk fel forint hitelt, éppen tegnap minősítették fel az országot a bóvliból, hirtelen tökéletes időszakunk lett ingatlanvásárlás céljából, megérkezett a CSOK 10+10 és így tovább. Számos kedvezőnek látszó hír...

elindult az ingatlanpiac lakáseladások darabszámában...

0301_dh_tranz.jpg

forrás: dh.hu

természetesen nőttek az ingatlanárak is...

2015100832.jpg

forrás: origo

És a CSOK bumm utáni áremelkedések ebben még nincsenek benne. Például Budapesten bizonyos ingatlantípusok a 2015-höz képest akár 30-40%-kal is drágultak. 

A legfontosabb kérdés, hogy mi változott? Az embereknek több pénze lett? Több megtakarítása? Többet keresnek?

haztartasok_penzugyi_eszkoz_kotelezettseg_2016q1.jpg

A kevesebb készpénz-, illetve betétállomány összesen 180 milliárdos apadását elsősorban a rövid lejáratú hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok és az egyéb tulajdonosi részesedések 250-250 milliárdos növekedése, a biztosítástechnikai tartalékok 73, illetve az egyéb követelések 115 milliárdos emelkedése kompenzálta. Így a lakosság pénzügyi eszközeinek állománya egy negyedév alatt 481 milliárddal emelkedett.

a legjellemzőbb lakáscélú megtakarítás kezelt vagyona nem nőtt jelentősen...

4_1.png

Ha összességében a lakosság vagyona kevésbé növekszik, mint amennyivel több ingatlant vásárolnak és amennyivel az ingatlanárak drágulnak, akkor meg kell kérdeznünk, hogy miből?

2_4.png

Egyre több hitelt kezdtek az emberek felvenni... megint...

A legfontosabb következtetés, hogy a lakosság nem vagyont kezdett felhalmozni, hanem hiteltartozást. A növekvő keresletet és emelkedő árakat nem saját megtakarításokból pótolják, hanem banki hitelekből. 

Mi a probléma azzal, ha a lakosság elkezd megint eladósodni? Persze mondhatjuk, hogy 3-3,5%-os kamatra hitelt felvenni viszonylag jó üzlet és soha vissza nem térő alkalom, hogy lakásunk legyen. 

Az első probléma, hogy 3-3,5%-os kamatra jelenleg változó kamatozású SZAR hiteleket lehet kapni. Sokakat elcsábít  az alacsony kamatozás (ismerős a deviza buliból?) és nem gondolják tovább. Sokan tényként kezelik, hogy ez a 3-3,5% maradni fog a következő 20 évben. Holott a realitás egyáltalán nem ez. A FED (amerikai jegybank) jövőre több alkalommal is kamatot fog emelni (tavaly jelentették be). Keletről ha elhagyjuk a NATO-orosz konfliktust, akkor még mindig ott van a világ egyik leghatalmasabb gazdaságának a válsága: Kína egy hatalmas szerkezeti összeomlás-átalakítás előtt van. Valószínűleg ez a lufi is kipukkad és vége a kétszámjegyű kínai növekedésnek...

És ez még csak két és fél olyan konfliktus, ami komoly hatással lesz a magyar gazdaságra. Kérdés, hogy szerinted mikor kényszerül rá a jegybank, hogy kamatot emeljen? Ha emelnek, akkor van a szofisztikáltabb 5 éves fix kamatozású hiteled és van a szar változó. A kettő közti különbség, hogy az egyiknél szinte azonnal drágul minden, míg a másiknál az első 5 évben viszonylag biztonságban vagy.

kepernyofoto_2016-05-22_0_00_24.png

Nagyon szépen kirajzolódik (amire egy hátlagos hitelvevő nem gondol), hogy 2%-os kamatváltozás esetén (Attention!!: ekkor még a jegybanki alapkamat 3,05% lenne...) már a változó kamatozású hitel drágább lenne, mint a 5 évre fixált hitel kamat. A különbség nem a felvételkori 67.740-59.237 forint lesz, hanem az 5 éven belüli változó kamatnak a változása (vélhetően emelkedése). 

jegybanki-alapkamat-d000243821bafd0cbe9ec.jpg

Azért nézd meg a jegybanki alapkamat változását és helyezd el, hogy hány alacsonyabb évünk volt a 3,05%-nál...

Na pontosan ez várhat rád, amikor beleugrasz a változó kamatozásba, ami mindig a legdrágább hitel lesz a piacon. A bankok is erre játszanak, mivel a csali (alacsony kezdő kamat) nagyon jó, az emberek zabálják és könnyen aláírnak. Pedig a rekordalacsony jegybanki alapkamat egyetlen szerződésre kellene ösztökölnie téged: minél hosszabb időre fixálni a kamatot (5-10-15 éves fix), ami hosszú távon garantáltan megtérül a változóval szemben. 

És akkor mikor kezd összeomlani a piac?

Valószínűleg 2019 környékén emelik meg a jegybanki alapkamatot a piaci hatásokat elnyújtva. Ennek oka politikai, hiszen a választások évében nem emelhetik az alapkamatot. 2017-ben még nem valószínű, hogy rákényszerül erre az MNB. Tehát akkor a legközelebbi dátum 2019, amikor már meg kellene lépni az előrejelzések szerint. Amint emelkedik az alapkamat, először a változó kamatozású ügyfelek egy része kezd elmaradozni a hiteltörlesztésekkel. Ha ez egy komolyabb válsággal párosul és munkanélküliséggel, akkor viszonylag gyorsabb lesz a folyamat. Ha semmi nem történik, akkor akár évekbe telhet, mire összeomlik a piac. Tehát először a változó kamatozású hitelek kezdenek el drágulni, majd 5 év múlva már az 5 évre fixált hiteltermékek. Mivel ez a két kamatciklus specifikus termék elviszi a piac 90%-át, így nagyjából ezen a ponton mondhatunk Game Overt. Minél drasztikusabban emelkedik a kamat, annál gyorsabb lesz az összeomlás.

És máris elérkeztünk 2009-2010-hez...

Akkor mit tudsz tenni?

  1. a drágább lakást nem nagyobb hitellel akarod fedezni. 
  2. nagyobb hangsúlyt fektetsz a megtakarításaidra
  3. a lehető leghosszabb távra fixálod a hitel kamatát
  4. nem feltételezed, hogy minden körülmény ugyanolyan lesz, mint ma
  5. csak akkora hitelt veszel fel, aminek a törlesztését akkor is ki tudod fizetni, ha a jövedelmetek a felére csökken (pl: gyermekáldás, munkahelyváltás...)

 

Ha kérdésed van vagy segítséget szeretnél: szarvas.norbert@iflgroup.hu

Ha hasznos volt a cikk, akkor nyomj egy like-ot:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr228737306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szúrófény 2016.05.22. 03:53:50

"Óvakodjatok, az kőtsön koldulásától" Bethlen Gábor, fejedelem

toportyánzsóti 2016.05.22. 09:56:48

Műbalhé az egész,simán megment minket a csuti orálmuzsik,legalább is szerinte...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.05.22. 11:28:15

Az emberek többsége még mindig pénzügyi analfabéta, a 20 éves hitel felvételénél csak az első hónapok akciós törlesztőjét nézi...

kvadrillio 2016.05.22. 23:38:16

:O))))))))))))))))))))))))))...5 év múlva itt már kommunizmus lesz és menekülnek a hűbéresek az északisaRKRAHHHH...:o)))))

kvadrillio 2016.05.23. 00:03:55

FIGYELSZ VIKTORKA !
A REFORMJAID ÍGY MŰKÖDNEK !!!!! :o)

Hírek
Magyarország az Európai Unió negyedik legszegényebb országa

20/05 13:57 CET

| updated xx mn ago

| updated at 20/05 - 14:09

1463746142

1463745461
Magyarország az Európai Unió negyedik legszegényebb országa
smaller_text
larger_text

Gyorsjelentést adott ki a minap az Eurostat, amelynek középpontjában az európai szegénységi mutató, a súlyos deprivációs index áll. Ebből kiderül, hogy bár 2013-hoz képest javultak itthon az életkörülmények, még mindig hátulról negyedikek vagyunk az Unióban és Magyarországon 1,8 millió embert érint a súlyos nélkülözés.

Bár a 2012-es csúcs (9,9%) óta folyamatosan csökken az EU-ban súlyos nélkülözésben élők aránya, ez még tavaly is 8,2 százalékot (számszerűsítve 41 millió embert) érintett. Talán nem meglepő, hogy az eltartott gyerekkel rendelkező, azokat egyedül nevelő háztartásokat jobban érinti, mint azokat, ahol nincsenek ilyenek: az egyfelnőttesek esetében ez 17,3 illetve 11%, ott pedig, ahol kettő vagy annál több felnőtt él 8,3 illetve 6 százalék.
Ki számít súlyosan depriváltnak?

Az Eurostat metodikája szerint az, akire az alábbi kilenc dologból legalább négy igaz: nem tud időben lakbért vagy rezsit fizetni; nem engedheti meg magának, hogy egyhetes nyaralásra menjen; nem tud kétnaponta húst, halat, zöldséget vagy csirkét enni; nem tudja kezelni a váratlan kiadásokat; nincs pénze (mobil)telefonra); nincs pénze színes tévére; nincs pénze mosógépre; nincs pénze autóra vagy nem tudja kellően felfűteni a lakását.

A tavalyi 19,4 százalékunkkal hátulról negyedikek vagyunk, csak Görögország, Románia és Bulgária tudott a miénknél gyengébb értéket felmutatni. Bár 2014-es az adat, az elemzés szerint a legjobb Svédországban élni, ott ugyanis a súlyos nélkülözés mindössze a lakosság 0,7 százalékát érinti. Felkerült még a dobogóra Luxemburg és Finnország is, Hollandia és Dánia pedig csak épphogy lecsúszott.

Az Eurostat honlapján található részletező táblázatokból az is kiderül, a váratlan kiadásokat tízből heten nem tudják megoldani, ezzel pedig elsők vagyunk az Unióban. Tízből hatan nem jutnak el egyhetes üdülésre sem egy évben, az emberek negyedének pedig megoldhatatlan probléma az, hogy minden másnap húst, csirkét, zöldséget vagy halat egyen. Tízből kilencen nem vagy csak nehezen tudják megoldani azt, hogy kijöjjenek hó végén.

(eurostat)

kvadrillio 2016.05.23. 00:16:47

Mit jelent, és mire lehet megoldás az alapjövedelem?

"""mindenki kap egy jövedelmet, de cserébe mindenkinek magának kell gondoskodnia a betegségbiztosításáról vagy például a nyugdíjáról.""" ...AHOGY AZT MÓRICKA ELKÉPZELI...:o)))

22/01 07:16 CETPreviousNextclose carousel
smaller_text larger_text

- A társadalmi egyenlőtlenség elleni küzdelemben egyesek azt javasolják, hogy vezessék be az egyetemes jövedelmet, más néven alapjövedelmet. Miről van szó? – kérdezi Maya Brüsszelből.

Válaszol Julien Damon szociológus, a párizsi Sciences Po- professzora.

- Az egyetemes jövedelem kifejezést használják leggyakrabban, és ez a legvilágosabb. Bár vannak más elnevezések is – például állampolgári jövedelem, alapjövedelem, feltétel nélküli jövedelem -, a gondolat alapvetően ugyanaz: mindenkinek ugyanazt az összeget adni.

Ami fontos az egyetemes jövedelem gondolatában az az, hogy az feltétel nélküli, vagyis a pénzt a hatóságok mindenképpen folyósítják, nincs munkafeltételhez kötve.

Bárhogyan nevezzék is, az egyetemes jövedelemről két elképzelés létezik. Az egyik szerint ennek a jövedelemnek az a célja, hogy kiegészítse az állami ellátórendszert egy alapjövedelemmel, egy alapszinttel, amelyhez mindenki hozzáférhet.

A másik nézet szerint teljesen át kell alakítani a jóléti államot, egy rendkívül egyszerű rendszerrel kell felváltani: mindenki kap egy jövedelmet, de cserébe mindenkinek magának kell gondoskodnia a betegségbiztosításáról vagy például a nyugdíjáról.

Ezer kérdés is fölvetődik ez ügyben. Milyen földrajzi kiterjedésben vezessük be ezt a jövedelmet: vannak városok, ahol kísérletképpen alkalmazni akarják, például Hollandia vagy az Egyesült Államok városaiban; és vannak élenjáró országok, egyebek között Finnország.

Másik kérdés természetesen a finanszírozása. Az egyetemes jövedelem bevezetésének fő finanszírozási forrása az lehet, ha emelik a kötelező elvonásokat: a jövedelemadókat, a társasági adókat, valamint az adományozási és az örökösödési illetékeket.

Kérdését a cikk végén elhelyezett Részvétel gombra kattintva juttathatja el a Utalk szerkesztőségéhez.
További információk:

Európai gazdaság
Európai politika
Európai Unió

Copyright © 2016 euronews

_droid_ 2016.05.23. 08:02:42

- kepzeld 3 millioval magasabb a lakasunk ara mint tavalyelott
- eladtatok?
- nem
- de hirdetitek?
- nem
- ???
- hat a joska sogora is ennyiert akarja hirdeti most, mert hallotta hogy az irenke is tobbert akarja eladni, mert hat a csok meg tudod...
- (facepalm)

padisah 2016.05.23. 08:08:43

@kvadrillio: ezek nem tartoznak ide, kár volt kommentelni, a blogger helyében törölném őket

Én is erre a ciklusra számítok, lakást már nem érdemes venni, mert mire összejön a pénz, átmegy a tranzakció, addigra bőven benne leszünk a lufi áremelkedésben, és csak méregdrágán lehet megvenni.

Egy most felvett 20 éves hitel életciklusában egy csomó dolog meg fog történni:
- elszabadul a globális felmelegedés, egyre nagyobb pánik lesz ebből
- ebből fakadóan fokozódik a migránsok beáramlása a túl forró és túl szárazzá váló területekről
- az olaj a mostani olcsó ciklusából átlép a drága ciklusába (és aztán lehet hogy vissza megint olcsóba), de közben elterjed az elektromos autózás
- elszabadul a mesterséges intelligencia, és robotika, ami rengeteg munkahelyet fog hazavágni, méghozzá tipikusan a most hitelbe mászókét (alsó középosztály)
- magyar belpolitikai viharok, akár az Orbán-rezsim összeomlása, akár a ránk telepedése miatt bekövetkező gazdasági problémák

A kamatemelést vagy a valuta bezuhanása, vagy elszabaduló infláció kényszerítheti ki. Szerintem a jegybank most kifejezetten örülne a valuta bezuhanásának, ezért erre nem nagyon fog lépni, és nem is nagyon várható hogy megtörténne. Az infláció elszabadulása már megkezdődött, a statisztikai hivatal ebből persze semmit nem vesz észre. A kulcs momentum az ingatlanárak emelkedése, és a munkarőhiány - bérnyomás. Ezt simán okozhatja a külföld elszívó hatása, de itthon akkor is inflációt okoz.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.05.23. 08:26:17

Tudom, hogy kattintásvadász, de úgy nőttem fel, az elmúlt 25 évben mindenhonnan világvége, nemzethalál, óriási válság ömlött. Az aktuális siratóember szerint minden évben rosszabbul élünk, és mindig csak rosszabb lesz. Mégis itt vagyunk, mégsem omlott össze minden, nem kukoricát cserélünk babra, mégsem a 30 éves skodánkat foltozgatjuk. Persze, mehetett volna simábban is a dolog, vannak megtorpanások, de úgy nagy átlagban emelkedő a trendvonal. Életszinvonalban, jövedelemben, mindenben.

2016.05.23. 08:58:35

Ez egy jó cikk, korábban sokat biraltam a szerzőt de meglátásom szerint most tökéletesen igaza van.

elemes 2016.05.23. 09:01:35

Végre egy jó poszt, amiben nem a fideszfóbia dominál.

További tényezők:
- Matolcsy bukása
- A kínai olcó holmik korának megszűnésével potenciálisan növekvő infláció
Másrészről
- a kínai válság vagy a kieső olcsó import rentábilissá teheti a termelést egy csomó éhenhalt szektorban
- A kínai válság miatt tartósan alacsony olajárak viszont mérsékelheti az infációs nyomást.

elemes 2016.05.23. 09:04:53

@Eltévelyedés:

Ha nem esel irodalmi végletekbe (nemzethalált nem mondott senki), akkor a megalapozott krízis-előjelzések azért többnyire sajnos bejöttek, épp azért, mert az emberek fele úgy gondolkodott, mint te: "nem lesz itt semmi gáz, vegyünk hitelből lakást és adjuj ki airbnb-re" vagy hasonló.

.Gordon Gekko. 2016.05.23. 10:18:40

A piac teljesen normális jelenségei az upanddownok. Minek erről írni 10000 éve ez van.

báró Csekonics 2016.05.23. 10:55:43

@Online Távmunkás: sajnos 55-60 éven át az volt a 'menő' hogy ne értsen a pénzhez, mert az fúj kapitalizmus és különben is.
Aztán eljött a rendszerváltás és kiderült hogy aki mégis ért a pénzhez, annak azért sok minden kicsit (sokkal) könnyebb.
Ha netán van is neki valamennyi, amivel elindulhat, akkor pláne.

Egyébként meg a posztoló okfejtése egy helyen lehet nagyon téves: látható pénzekre koncentrál. Nagyon sok innen-onnan összeszedett és 'nem feltétlenül legális' pénz ment mostanában szerintem az ingatlanszektorba a bankok helyett. Leginkább persze a sokkal jobb (várható) 'kamat' miatt.

A megvalósult amerikai ólom.. 2016.05.23. 11:17:49

@Eltévelyedés: Ez a szerencsejátékos érvelése. Eddig sem omlott össze a világgazdaság, tehát ezután sem fog..

s 2016.05.23. 11:36:13

"Kérdés, hogy szerinted mikor kényszerül rá a jegybank, hogy kamatot emeljen?"

Válasz: Előbb-utóbb.

Egyébként ezeknek hiába pofázol. Ugyan azt a hibát követik el ugyan úgy. És hogy miért? Mert legutóbb is kihúzták őket a szarból. Pedig én már akkor is a mocsárba lőttem volna ezeket a faszkalapokat.

s 2016.05.23. 13:56:38

www.napi.hu/nemzetkozi_gazdasag/kiboritjak_a_magyar_szennyest.615035.html

Tehát. A lábánál fogva, fejjel lefelé fellógatod és bicskával lefejted a csontjairól a húst cafatokban, amit kutyákkal zabáltatsz fel. Ez a pénzügyileg korrekt megoldás.

Afrika steht an der Elbe 2016.05.23. 14:49:00

@.Gordon Gekko.:
Upanddown. Hű öreg, nagyon vágod a témát!

Boka1 2016.05.23. 16:25:14

1988. Válság, utána jött a rendszerváltás.
1998. Orosz válság
2008. Hitelválság
2018. Kínai válság
2028. Arab válság

Ebből az következik, hogy 2017 arany év lesz, akkor kell eladni ingatlant, részvényt, forintot.

Reszelő Aladár 2016.05.23. 17:32:46

Azért a teljes összeomlás egy elég erős kitétel. Annyira nem meglepő, hogy a törlesztő emelkedés törlesztési fegyelem csökkenéssel jár majd.
Csakhogy az MNB maga emeli a kamatot, és pontosan előre tudja jelezni, hogy ez mekkora törlesztő emelkedéssel fog járni. A devizahitelnél pedig ott volt az árfolyamkockázat, amit nagyjából senki sem tudott előre jelezni.
A fixált hitelt másképp kell felfogni. Fizeted a változó kamatot, és fizetsz egy biztosítást rá, hogy ez mindig ennyi maradjon. Mivel alacsony kamaton teszed, jól jársz hosszú távon. A változó kamat 2012-től érte meg, mert akkor kezdődött a kamatcsökkentési ciklus, akinek jó hitele volt, annak 3 havonta/félévente csökkent a törlesztője. Aki pedig mégjobban, az tavaly kiváltotta egy 5-10 éves periódusúval, hogy az elért alacsony valóban ilyen maradjon.

Amúgy a kínai növekedés az egyik kedven esetem. Sokdiplomás tanult emberek gondolták, hogy a 10%+ növekedés örökké fog tartani, most meg ajvékolnak, ha csak 7-8% jön össze. Csak nehogy ezzel is valaki csilliárdokat keressen... amúgy egy véges rendszeren végtelen növekedést vízionálni szintén egy izgalmas dolog.

s 2016.05.23. 17:47:27

@Reszelő Aladár: "Csakhogy az MNB maga emeli a kamatot"

Üdvözöllek, hülye úr. Az mnb KÉNYSZER hatására emeli a kamatot maga. SEGGFEJ.

andrásúr 2016.05.23. 17:52:12

Kedves Norbert !
Érdekes írást és elemzést tettél közzé, amelyben a következő évekre várható gazdasági és pénzügyi visszaesést, válság helyzetet prognosztizálsz !
Nos, én nem osztom ezt a pesszimista nézetet !
Bármilyen lesz is a külső, belső pénzügyi környezet, azt megállapíthatjuk, hogy valahol lakni kell ! Az ingatlan árak növekedése szerintem még ebben az évben meg fog állni, a fizetőképes kereslet csökkenése és a CSOK iránti fellángolás után ! A hitelfelvételi szigorítások és szigorúbb feltételek miatt sokkal reálisabb a hitelek törlesztő részleteinek visszafizetése, az önerő igazolt megléte és a törlesztő részletnek az igazolt jövedelem százalékának maximalizálása miatt !
A havi jövedelmek nőnek, az infláció alacsony ezért most jóval biztonságosabb a hitelfelvétel, mint tíz évvel ezelőtt !
Én optimista vagyok !

Untermensch4 2016.05.23. 18:21:15

@andrásúr: "havi jövedelmek nőnek, az infláció alacsony" a bázishoz képest szép arányok nem biztos hogy abszolút értéken is olyan szépek.
"ezért most jóval biztonságosabb a hitelfelvétel, mint tíz évvel ezelőtt !"
a "most" egy 20 éves kifutású hitel esetén a következő húsz évet jelenti, nem..?

Untermensch4 2016.05.23. 18:35:34

@s: "...Ez a pénzügyileg korrekt megoldás. "
Ez nem lenne méltó egy fejlett ipari nemzethez... :)
Akkor már inkább a cseka/nkvd "takarítás-könnyítős" módszere + (vagy megspórolva a lőszert ám növelve a szállítási/őrzési költséget), kb 2t/öntés vas-acél-olvasztási kapacitás kell 100 kg-nyi, az alapanyagok közé került szennyeződés feldolgozásához, külön technológiai költség nélkül. A "nevesített" fém késztermékek elárverezése (előzetesen jó marketinggel a technológiai folyamat egyes szakaszairól készült videók megosztón keresztüli kattintási reklámbevételével) jelentős bevételt is generálna az okozott károk csökkentésére (vagy ha csodálatos módon az többnyire megtéríthető akkor némi anyagi nyereséggel is zárhatnánk a dolgot társadalmi szinten).
Bár az önkéntes munka nagyon európai dolog és magam is ismerek a témában "európaizálódásra" vágyó hentest, az állatkínzás továbbra is bűncselekmény (a kutyákra gondolok).

Afrika steht an der Elbe 2016.05.23. 20:46:35

Az hogy jön össze, hogy látunk egy ábrát, amelyen 2010-től ötödére csökken a háztartások össztartozása, kétszeresére nőnek a háztartások pénzeszközei, majd kicsit lejjebb ezt olvassuk: "A legfontosabb következtetés, hogy a lakosság nem vagyont kezdett felhalmozni, hanem hiteltartozást."?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.05.23. 21:08:54

@báró Csekonics: Régi tévhit, hogy az ingatlan mindig jó befektetés. Az utóbbi 2-3 évben Budapesten az volt, előtte 10 év alatt az egyik legkisebb hozamú befektetés...

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2016.05.23. 22:59:23

@andrásúr: "az infláció alacsony " - amíg olcsó az olaj

andrásúr 2016.05.24. 06:43:02

@Untermensch4: Abban igazad van, hogy nem lehet 20 évre előre látni, de a forintban felvett hitelnél kevesebb a kockázat, mint a deviza alapúnál !

andrásúr 2016.05.24. 06:46:21

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]: Az infláció mértéke, nem csak az olaj világpiaci árától függ !

Untermensch4 2016.05.24. 17:43:00

@andrásúr: a forint-hitel és devizahitel közötti különbség okés, nem is vitatom. De tíz évvel ezelőtt felvett forinthitel és ma felvett forinthitel összehasonlításánál azt hogy " havi jövedelmek nőnek, az infláció alacsony" nem igazán tudom betájolni. Ettől hogy mostanság alacsony az infláció és éppen van némi osztogatási kedv/szükség, még nem biztos hogy a hitel futamideje alatt biztonságosabb helyzetben lesz az egyszeri adós, az adósodási kedvet viszont a mai állapotok (és azok vágyvezérelt kivetítése a futamidőnyi jövőre) tényleg növelheti. A jókedv viszont még nem biztonság. És nem értem mi a garancia (ami biztonságot adna) arra hogy a következő tíz-húsz évben átlagosan valamennyi minimális jövedelemnövekedés lesz és átlagosan mennyi is lesz a kamatmaximum? Mert ha utóbbi nagyon elszáll akkor ugye borulnak az arányok mint a deviza-árfolyamnál.
Másrészt érdekes módon az inflációtól függetlenül pont olyan termékeket fogyasztói kosarazok be gyakran amik nem teljesen hozták az elmúlt években a szép inflációs számokat. Abban igazad van hogy ezek a szép számok nem csak az olaj világpiaci árától függenek, az elektronikai cuccok árcsökkenése pl nagyon szép hatást kelt, csak tévét-telefont-számítógépet ritkán vesz az ember, energiát és élelmiszert meg gyakran. Az olajár pont jobban kihat az utóbbi kettőre.

andrásúr 2016.05.25. 06:34:31

@Untermensch4: A hozzászólásod alapján javasolom a nickneved előtagját " ober " -re cserélni ! Sok igazság van abban amit írtál, de... ! Meg kell vizsgálni, hogy ki milyen élethelyzetben vásárol, vagy cserél, vagy épít ingatlant. A jelenlegi ingatlan építési,- vásárlási ösztönzők a családos, többgyermekes családokat támogatják ! Ez a korosztály az, amelynek nagy valószínűséggel van munkája és jövedelme ! A mostani kedvező személyi jövedelem adózás, a gyerekek után igénybe vehető családi kedvezmény biztos alapot ad , ha most vesz fel hitelt ! Az idősebb korosztály bizonyára már lakik valahol és az ingatlan váltás náluk a kisebb ingatlanba költözést jelentheti, ami azt jelenti, hogy még nyeresége is lesz ! Van egy felső réteg, akik befektetési céllal vásárolnak ingatlant, amit kiadva plusz bevételre tesznek szert ! A következő nagy csoport lehet az iskolát most befejező fiatalok nagy száma, ahol jelenleg a külföldi munka és pénz felhalmozás, vagy a szülői segítség teremtheti meg az ingatlanhoz jutás lehetőségét ! Van még az un. leszakadt , munkanélküli réteg, akiknek esélye sincs, hogy hitelt vegyenek fel !
Az, hogy mi lesz az elkövetkező 20 évben, senki nem tudja pontosan megmondani ! Mondhatnám, hogy térjünk vissza erre 20 év múlva, de az életkoromból fakadóan nem biztos hogy erre sor kerülhet !
Legyünk optimisták !

Reactor 2021.03.19. 22:07:55

És tadamm, úgy is lett - megjött egy nem túl súlyos távol-keleti vírus, mert valami retardált kínai denevérkakit vacsorázott, és nagyon úgy néz ki, ez végre betesz az ingatlanpiacnak. Kis szerencsével talán az egész országnak is, és végül megszabadulunk ettől az országpusztító csürhétől.
Hát kérem, lufit se lehet a végtelenségig fújni, előbb-utóbb kidurran. És minél nagyobbra fújták, annál nagyobbat szól majd. A kérdés csak az, hogy ki lesz a vezéráldozat - mert ha a komplett lakosság, akkor igen-igen csúnya dolgok fognak itten történni.

@Eltévelyedés: És szerinted nem így van? Miért, hogy képzelted el? Este lefekszel, reggel fölkelsz, és világvége van?
Nyet, nem így működik. Nem óriási csinnadratta közepette következik be az összeomlás, hanem szép lassan mindenütt úrrá lesz a nincstelenség és a káosz. És momentán pontosan ez történik. A te szűkebb környezetedbe még nem érkezett el? Majd el fog, pindurkát se aggódjál...!

@andrásúr: Az optimizmusod kincstári volt, barátom. Láthatunk esetleg most egy mea culpát tőled?
süti beállítások módosítása