Csúnyát bakizott a H&M online boltja, rövid ideig ugyanis elképesztően olcsón lehetett megvásárolni egy férfinadrágot - szúrta ki a Pénzcentrum. "Csúnyát bakizott a H&M online boltja, rövid ideig ugyanis elképesztően olcsón lehetett volna hozzájutni egy férfinadrághoz. Az eredetileg 9990 forintba kerülő lenszövet-keverék sortot 5499 forint helyett 95 forintra értékelték le. Így még az akciós árhoz képest is körülbelül 98 százalékos kedvezménnyel lehetett volna megvenni a nadrágot."-írja a portfolio. Szerintem a profik nem szoktak ekkorát bakizni.
Már nem ez az első eset
Aztán egyébként a cikk még legalább kétszeres mennyiségben taglalja, hogy a H&M mivel foglalkozik, mekkora cégről van szó és egyébként miért contentkirályság náluk vásárolni. Azt is megtudtuk, hogy ez nem az első eset volt náluk. Múltkor "véletlenül" mindenki megkapta a dolgozói kedvezményeket. Tőlem pedig megtudhatjátok, hogy egyre gyakrabban élnek ezzel a "second hand" marketing eszközzel.
Tudod én mennyiért vettem egy hiperszuper only wifi érintőképernyős HP nyomtatót? 45e helyett "véletlenül" kb 7.000 forintért az Apple store-ból ingyenes kiszállítással. Valaki félrenyomott valamit. Ennek már lassan két éve és köszöntem.
Hihetetlen mennyiségű reklám zúdul az arcunkba. A fogyasztók egyre immunisabbak a hagyományos elérési csatornák nyújtotta "gyönyörre". Ezt a cégek és marketing guruk is pontosan tudják. Alternatív utakat kezdtek el keresni, amin keresztül elérhetnek téged. Mi az, amit te megnyitsz az online térben?
Mondom a csalikat:
- akció
- elrontotta
- olcsóbb
- hibáztak
Ma már senkit nem érdekel, hogy a H&M mekkora cég és milyen jó szolgáltató. Erre kifizetni milliókat PR cikknek nem fog új vásárlókat eredményezni, maximum Brand építésnek és szinten tartásnak lesz jó. Ezt a PR költséget meg kéne spórolniuk a nagy cégeknek.
Hogyan tudják elérni, hogy márkarombolás nélkül róluk írjon a sajtó és felkapja őket?
"Hibázni kell, ami jó lesz a fogyasztónak".
Ideig-óráig kinn volt például ez a nadrág hirdetés, ahol gyakorlatilag " ingyen" megkapta az élelmesebb a ruhát. Szerinted mennyit bukott ezen a "hibán" a cég?
Tegyük fel, hogy 5000 darab nadrágot hirdettek meg árukészleten (vagy még ennyit sem).
Most elő a matek és azt mondod, hogy 5000*5499= 27.495.000 forint a veszteség!
Nincs igazad, ugyanis ez a bolti ár. Az előállítási ára ennek a töredéke. Legyünk jófejek és mondjuk azt, hogy 3000 forint. 5000*3000=15.000.000 forint a veszteség, ha 5000 nadrágot szórtak szét?
Tegyük fel, hogy ennyi a számla.
Szerinted mennyibe kerül ma "kibérelni" a legfontosabb sajtókat és főoldalon egész napos cikkbe kerülni?
Index PR cikk A pozicíióban 1,3 millió forint, B pozícióban 900.000 forint! Akkor ezt szorozd fel, amennyivel akarod. Origo, Index, 444, Portfolio...stb. Még mindig soknak érzed a 15M forintot (ami szerintem sokkal kevesebb egyébként)?
Nem tudod bizonyítani
Hibázni emberi dolog és bizonyítani lehetetlen. Persze amíg 1x-1x csinál ilyesmit egy cég és "hibázik", amivel free jegyet kap a címlapra, addig túl sok probléma nincsen. A "szerencsések" tényleg olcsóbban vásároltak, az adott cégnek kevesebbe került, mint a hagyományos PR, épült a Brand. Talán a sajtó sérült, akik így elesnek fő bevételi forrásuktól, de végső soron ők sem.
A hirdető az olvasottságra jön. Az olvasottság a jó sztorikkal érkezik. A jó sztorik pedig az ilyen bénázásokat jelentik.
Szerintem kis mennyiségben Win-Win.
De ebből nem lesz kis mennyiség. Egyre többen kapnak rá a "hibázásra", mint alternatív Brand építés és egyszer eljutunk oda,ahol ma Magyarországon az outletek vannak:
Már senkit nem érdekel az outlet, mert nagyjából ugyanannyiért kapod meg a hibás terméket, mintha bemész az original boltba. Egyszerűen hidegen hagy.
Most ezzel nem azt akarom mondani, hogy ez egy tudatos lépés volt a H&M-től. Inkább a jelenségről szeretnék beszélni, amit észrevettem. És nem hiszek a véletlenekben.
Kommentbe írd be, hogy szerinted tényleg hiba vagy kamuhiba volt?
Ha kérdésed van a pénzügyekről, helyes alkalmazásukról, akkor:
írj: szarvas.norbert@iflgroup.hu
klikkelj: klikk