Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

A hatékonyság 5 parancsolata hétköznapi embereknek

2016. március 20. - Szarvas Norbert

2012-12-04_174922.pngAz idő a legfontosabb erőforrásunk. Az idő egyenlőséget teremt, hiszen félreérthetetlenül mindenki számára napi 24 órát biztosít. Nem többet és nem kevesebbet. A legtöbben mégsem tudják hatékonyan beosztani a saját idejüket és felesleges energiákat veszítenek el. Az elveszett energiákat (és időkiesést) valahol pótolni kell. Ez szokott lenni általában a szeretteinkre szánt idő korlátozása, vagy más olyan korlátozás (pl: hobbi), ami teljessé teszi az életünket! De hogyan csinálják a profik? Mit csinálnak másként? 5 időmenedzsment parancsolat következik, amit nem csak a sikeres üzletemberek használhatnak. Ehhez nem kellenek milliók...

1. A naptár a legfontosabb az életed szervezésében

ios7-concept-calender-design-by-mani-baskar.jpg

Az iskolában megtanítottak minket arra, hogy mindent a fejünkben kell tartani. Ma már egyre több kutatás támasztja alá, hogy az agyat nem az információ raktározására, hanem az információ feldolgozására tervezték. Bele sem gondolnak sokan, hogy mennyi energiát pazarolnak el a "fejben tartok mindent" mentalitás miatt. Ráadásul ez egy örökös stresszforrás is lehet, hiszen az agyunk folyamatosan jelzi felénk a megjegyzendő programokat. Mivel  a legtöbb esetben a program "elvégzése" több nap múlva esedékes, ezért nem tudjuk kielégíteni az agyunk "emlékeztető jelzését". Ez pont annyira idegesítő, mint a szundi funkció, amint egyre nyomasztóbbá válik minden reggel a 8 percenkénti figyelmeztetés.

Miért ne stresszmentesítenéd magad, ha megteheted? A hatékonyság legalapvetőbb eszköze a tennivalóink rendszerezése. A legjobb eszköz természetesen a naptár, amit meg kell tanulni használni. A legjobb, ha tényleg minden tennivalót és programot beleírsz ebbe a naptárba. Az elején nehéz lesz, viszont pár hét múlva már az agyunk is "felfogja", hogy kérdés esetén forduljon a naptárhoz. A naptárat aktívan kell használni, minden nap a reggeli rutinba bele kell illeszteni az adott napi illetve heti időpontok és tennivalók naptár szerinti rendszerezését. Nagyon fontos, hogy ne tő szavakat használj, hanem próbálj minél konkrétabb lenni, hogy az agyadnak "kevesebb dolgot kelljen megjegyezni" (teher és stresszmentesíted magadat)

2. A 2 perces szabály

40542012-web-contact-us-and-internet-connection-concept-with-email-mobile-phone-and-at-icons-and-symbol-on-cu-stock-photo.jpg

Napi szinten kapunk emaileket, spameket, nem fogadott telefonhívásokat, Facebook üzeneteket és sms-eket. Azt vettem észre, hogy a legtöbb ember funkcionálisan utasítja el a 2 perces szabályt. Abból indulnak ki, hogy majd válaszolnak később az üzenetekre, megkeresésekre. Azt felejtik el, hogy amint megnyitottuk az sms-t vagy emailt, onnantól kezdve az agyunk elkezd dolgozni a "válaszon". Ha nem cselekszünk azonnal, akkor az agyunk addig tartja az információt és küldi a "szundi" jelzéseket, amíg ezt nem vagyunk hajlandóak megcsinálni. Mivel egyre több ilyen megjegyzendő dolog van, ezért elfelejtünk válaszolni idővel, mégis folyamatosan bennünk van egy rossz és fárasztó érzés: "mintha valamit elfelejtettem volna". Ez a tudatalaltti "szundi funkciója". Rengeteg felesleges energiát emészt fel.

Ha tényleg nincsen időd sms-ezni, Facebookozni vag emailekre válaszolgatni, akkor arra sincsen időd, hogy megnyisd ezeket a programokat. Ha mégis megnyitod, akkor érdemes a két perces szabályt alkalmazni. Minden olyan cselekvés (pl válasz), amit 2 percen belül eltudsz végezni, azt azonnal tedd meg és ne halaszd el. Pár napig ezt csinálod és hihetetlen megkönnyebbülést fogsz érezni, mivel 80%-kal csökken a "valamit elfelejtettem, valamit tennem kéne" rossz érzés, ami feleslegesen dolgoztatja az agyadat és a memóriádat.

3. Folyamatosan rendszerezd a tennivalóidat

25233159-business-man-writing-management-information-system-concept-stock-photo.jpg

Az emberek azt hiszik, hogy a működésük a FIFO (first in first out) elven kell, hogy működjön. Vagyis lépésről lépésre az éppen aktuális "kérést, feladatot" akarják elvégezni. Hihetetlen fárasztó és energiapazarló életmód tud lenni, amikor nem vagyunk hajlandóak a saját érdekünkben rendszerezni a bejövő kéréseket, feladatokat. Talán ennek az az oka, hogy az emberek nem mernek konfrontálódni és mégkevésbé szeretnek nemet mondani bárkinek és bármire. 

A helyes cselekvés hatékonyság szempontjából viszont pontosan a rendszerezés lenne fontossági szempontból. Három alap rendszer lehet: nagyon fontos, fontos, és ráér. Ehhez viszont tisztába kell kerülnünk saját életünkkel és saját sorrendet kell felállítanunk. És tudni kell nemet mondani, ha már nem fér bele az időnkbe. A legrosszabb, amit tehetünk, ha egy "ráér" feladat miatt felborítjuk a napi fontossági sorrendünket és emiatt folyamatos csúszásba és stresszhelyzetbe  helyezzük saját magunkat. 

4. Minden nap legyen egy tennivaló listád és számozd be

kepernyofoto_2016-03-20_23_39_45.png

Az időd túl értékes ahhoz, hogy a szerencsére bízd. Mégis a legtöbben ezt teszik, amikor úgy vágnak neki az adott napnak, hogy nincsen konkrét menetrendjük és egy listájuk a tennivalókról és a sorrendről. Ilyenkor születnek olyan gyönyörűségek, mint: gyereket elvinni az iskolába-lefürdöni-visszamenni az iskola melletti pékségbe reggeliért- hazamenni reggelizni- elmenni munkahelyre- hazamenni- elmenni a gyerekért az iskolába-hazamenni- elmenni bevásárolni. 

Mennyi időt spórolnál magadnak, ha összerehoznád a tennivalóidat és racionalizálnád? 1. elvinni a gyereket a suliba és megvenni a pékségben a reggelit. 2. otthon elkészülni, megreggelizni. 3. munka után elmenni a gyerekért 4. a gyerekkel elmenni bevásárolni.

A legjobb, ha előző este vagy aznap reggel indulás előtt leírod egy cetlire vagy telefonba, hogy aznap pontosan miket kell megcsinálnod és felállítasz egy logisztikai sorrendet, hogy minden kényelmesen beleférjen. Egy ilyen listával a zsebedben egész nap csak pipálgatnod kell és nem azon agyalnod, hogy mit felejtettél el. Ráadásul egy teljesen kipipált tennivalólista a nap végén sikerélményt jelent neked és úgy fekszel le, hogy elérted az aznapi céljaidat. 

5. Mindig csinálj valami hasznosat

10864013-team-work-on-solving-puzzle-problem-team-work-concept--stock-photo.jpg

Az emberek nem a hasznos dolgokban fáradnak el leginkább, hanem azokban a kiegészítő cselekvésekben, amiknek amúgy semmi értelme és amik nem voltak benne a "tervben". Tipikusan ilyen pótcselekvések a folyamatos cigiszünetek, a nem időzített postára rohangálás vagy a videójáték. Mindenkinek több ilyen pótcselekvése van, amikor úgy érzi, hogy csinál valamit (sokszor a hamis hasznosság érzetével), mégsem jut sehova. Ebben pedig elfárad. Ráadásul ezek a pótcselekvések megborítják a napot és a lendületet. Se nem hasznosak, se nem hatékonyak ezek a pótcselekvés beékelődések. Ráadásul ritkán okoz sikerélményt, ha adott napon már harmadszorra álltál fél órát a postán. Helyette ezeket a pótcselekvéseket is rendszerezni kell! pl.: Postára ezen a héten pénteken 9 órakor megyek el. A pótcselekvéseket is lehet előre tervezni.

Én az elmúlt másfél évben abból indultam ki, hogy kiírtom a saját életemből ezeket a pótcselekvéseket. Volt mit írtani, hiszen a pótcselekvések királya voltam. A pótcselekvéseim miatt úgy éreztem, hogy sok mindent csinálok, de mégsem kerültem összhangba az elvárásaimmal. Aztán rájöttem, hogy a pótcselekvésnek nem lesz eredménye, csak az energiámat viszi el. Az elmúlt két évben a változás számomra az volt, hogy mindennap nap legyen sikerélményem (pl.: tenni való lista elvégzése)  és a rendelkezésemre álló időmet aktívan és hasznos töltsem el. Ma már nem állok neki random mosogatni itthon vagy irodában aktákat tologatni. Minden pontosan előre be van tervezve. Megvannak az időpontjaim, hogy mikor fogok mosogatni, mikor videójátékozom, mikor tologatok aktákat és mikor csinálok mást. Ma már elképzelhetetlen számomra, hogy a munkaidőmben és a szabadidőmben ne csináljak folyamatosan valami hasznos dolgot, aminek teremtő értéke van. Azon vettem észre magam, hogy ma (tervezett pihenőnap) fél nap semmittevés után már tényleg megszólalt a lelkiismeretem és szabályosan rosszul éreztem magam amiatt, hogy semmi hasznosat nem csinálok. 

Ráadásul fáradtág és fáradtság között is van különbség. Ha hasznosan és produktívan töltöd el az időd, akkor is elfáradsz, de ez "kellemes fáradtság". Ha a "semmittevéstől" és pótcselekvésektől fáradsz le, akkor az egy elég kényelmetlen fáradtság, amin egy alvás sem segít. A legfárasztóbb dolog a semmittevés.

 

kepernyofoto_2016-03-19_23_02_34.png

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr248508230

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hasse 2016.03.21. 14:29:51

Ezek hasznos dolgok. Még pár tippet hozzátennék:
- A 3. pontnál, a mennyire sürgős/mennyire fontos/kinek fontos három dimenziós mátrixot használom, nyilván a sürgős/fontos/nekem fontos jellegű ügyek kerülnek előre. A tapasztalatom szerint az emberek nagy része az ideje nagy részét más munkájának elvégzésével tölti.
- A 2. pontnál én 3 perces szabályt alkalmazok, ami problémát meg tudok oldani 3 perc alatt, azt meg kell oldani. Megoldás alatt nem a válaszlevél küldésére gondolok, hanem tényleges megoldást.
- Delegálás. Ha az időmenedzsment témája szóba kerül, akkor valószínűleg vezető vagy, a 3 perces szabályon túleső problémák minél nagyobb hányadát ki kell adni feladatként az adott témában szakértőnek nevezhető, nem agyonterhelt kollégának. Akkor is, ha te sokkal jobban és gyorsabban meg tudod csinálni.
- Ha neked kell csinálni valami nagyobb lélegzetű dolgot, akkor vedd némára a telefont és ne olvasd az emaileket. Aki fontos, azt visszahívod később.

Izo 2016.03.21. 21:00:18

Nem nagyon szoktam szeretni az ilyen n+1 dolog jellegű írásokat, de ez nem rossz, bár nyilván nem is tökéletes.
1. A naptár jó. Fentieken túl előny, hogy ritkábban kell magyarázkodni az elfelejtett dolgok miatt.
2. Szerintem elég ritka az olyan dolog, ami két perc alatt elintézhető. Viszont nagyon igaz, hogy jobb túl lenni hamar az apróságokon. Még ha tíz perc is.
3. A ráér kategória veszélye, hogy az oda került dolgok sosem készülnek el. Ha túl sok minden kezd ott lenni, az is nyomasztó tud lenni.
4. Ez is jó, csak ha másokhoz kell igazodnod, akkor nem biztos, hogy meg tudod tenni - naná, hogy mindenki máskor ér rá. Én például a vidékről Pestre menéskor szoktam a lehető legtöbb pesti feladatot összeszedni egy napra.
5. Na ez nagyon igaz. A semmittevésben lehet a legjobban elfáradni. :)

Izo 2016.03.21. 21:02:14

Ja, és még egyet hozzátennék: a nagy feladatokat belátható időn belül elvégezhető részekre kell darabolni.

ercsi4 2016.03.21. 21:43:24

A 2. pont szerintem tévedés, pont fordítva. Rendszeres időközönként (óránként, kétóránként) szakítsd meg, amit csinálsz, és intézd el az emaileket, SMS-eket, stb. Aki folyamatosan ezekkel foglalkozik, az sokkal kevésbé hatékonyan végzi az alaptevékenységét - minden time management tréning sarkalatos pontja. Nehéz ráállni, de megéri, nekem sokkal hatékonyabbá tette az életemet. A többi pont klafa, bár az utolsónál felhozott példa kicsit szájbarágós - elképzelni nem tudom, hogy valaki nem veszi meg a kiflit a suli mellett. Hogy mást ne mondjak, mit reggelizik, ha nem ment előtte pékségbe? :-)

MoxNox 2016.03.21. 22:41:25

"Ma már nem állok neki random mosogatni itthon vagy irodában aktákat tologatni. Minden pontosan előre be van tervezve. Megvannak az időpontjaim, hogy mikor fogok mosogatni, mikor videójátékozom, mikor tologatok aktákat és mikor csinálok mást."

Azért ez elég kemény. Az is pontosan be van tervezve mikor szabad kicsit lazítani?

Szarvas Norbert 2016.03.21. 22:44:38

@MoxNox:

természetesen amit leírtam az az alapfelállás. vannak olyan napok, amikor egyszerűen mehet minden a kukába. ilyenkor rugalmasan állok magamhoz. vagy van hogy annyira tele lesz a fejem, hogy kell 20 perc szünet. Akkor szintén.De azt vettem észre (akár régebbi önmagamon és másokon is), hogy pont fordítva ülnek a lovon:

a pihenés a lazítás szerves részét képezi a mindennapoknak, sőt egy idő után két lazítást törünk meg egy kis melóval

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.03.21. 23:38:55

@Hasse: Csak a vezetők gondolják azt, hogy állandó időhiányban vannak és az időmenedzsment csak őket érinti... Bárkinek, aki dolgozik, felgyűlhetnek a tennivalói és az ezekre szánt időt érdemes jól beosztani.

@ercsi4: Ő is azt írja, hogy amikor van valami fontos feladatod, akkor ne nyisd meg az e-mailt, stb.
Én ismerek olyan embert, aki képes reggel hasonló szinten több helyre szaladgálni reggel és este is, néha több kilométert feleslegesen megtéve oda-vissza és közben többször egy-másfél órára hazamenni dolgozni...

Papp Levente 2016.03.22. 09:04:57

"Szerencsére" az emberek túlnyomó többségének mások szervezik az idejét, nem kell neki ilyen hülyeségeken törnie a fejét. Az ügyfelek, a főnökei, a felesége, az anyja, a barátai stb. Elég sok az olyan helyzet, amikor te vagy a zsák alján, senkinek nem tudsz delegálni. Vannak dolgok, amit el kell engedni.
Viccet félretéve, nem minden ember alkalmas az ilyen szigorú időszervezésre. Az ember alaptermészete a spontaneitás. Az volt százezer évig. Óránk sem volt. Csak az utóbbi száz évben lehet akár minden ember kezén, zsebében, asztalán időmérő. Remélem ez egy átmeneti időszak és majd a robotok megoldják az ilyen kellemetlen időszervezéses szarságokat, mi meg azt csinálhatjuk és akkor amit akarunk. Ha stresszelsz az idő miatt, akkor próbálkozz a szervezéssel, de inkább ne stresszelj. Döntsd el, kinek fontos a te időd, magadnak vagy másoknak? :)

Phteven 2016.03.22. 09:07:35

Ezzel a helyesírással ez az ember szerintem ne osztogasson tanácsokat!

Hasse 2016.03.22. 12:35:07

@Online Távmunkás: A vezetőknél a multiplikatív hatás miatt fontosabb. Ha egy sima beosztott szarul dolgozik, akkor max kirúgják (vagy előléptetik főnöknek). Ha egy vezető dolgozik szarul, akkor 6 ember munkáját teszi tönkre.

Untermensch4 2016.03.22. 18:41:09

@Szarvas Norbert: "...a pihenés a lazítás szerves részét képezi a mindennapoknak, sőt egy idő után két lazítást törünk meg egy kis melóval."
Bocs de a "legkisebb energiabefektetéssel elért elért legnagyobb eredmény" az amit támogat az evolúció, akkor is ha időnként van egy-egy múló divathóbort, piramisépítés, munkamánia, ilyesmik...
Az szerencsés eset ha az embert szórakoztatja a saját munkája de aki csak a megélhetés miatt gályázik vmit annak teljesen normális ha a lehető legkevesebb időt akarja a nemszeretem tevékenységgel tölteni.

Untermensch4 2016.03.22. 18:43:50

@Phteven: A korábbiakhoz képest nagyon sokat javult a helyesírása. Mutatnál jogszabályt ami a MHSz nevű könyvben leírtak alkalmazását kötelezővé teszi vagy az ezen szabálygyűjteménytől eltérő embereknek korlátozza a kommunikációs lehetőségeit?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.03.23. 09:35:06

@Hasse: Igen, fontosabb a vezetőknél, de nem kizárólag náluk van időmenedzsmentre szükség.
süti beállítások módosítása