Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

10 pontba szedtem, hogyan lehetnél sikeres blog szerzője!

2016. március 06. - Szarvas Norbert

unknown_6.jpegElérkezettnek és megalapozottnak érzem, hogy számot adjak blogger tapasztalataimról, ami által a tapasztalati tudásomnak mások gyakorlati hasznát vehetnék! Megpróbálok nem Coelho magasságokba érkezni, helyette a számítógépem mögül, teámat szürcsölgetve megosztom veled, hogy bennem az elmúlt 3 évben mi foglamazódott meg, mit tapasztaltam, ami blog írásával kapcsolatos. Mik azok a pontok, amik számomra a legfontosabb elemei ennek a témának. Egyszer azt tanultam, hogy számokkal mutatkozunk be: 3 éve indítottam el a blogot, 4 millió megtekintés, havi kétszázezres látogatottság, 4.600 Facebook követő, számtalan sajtómegkeresés (még az RTL klubba is meghívtak),meghívás a Szépművészeti múzeumba, sok tízezer like, és az öröm, hogy kreatívan írhatok arról, amit szeretek. Tehát mégegyszer: a blog számomra lehetőséget nyújt arra, hogy kreatívan kiírjam magamból a gondolataimat.

1. Ne félj a kritikától

Egy nagyon kedves barátom mondta, hogy nekem mennyire könnyű, mivel hatalmas bőrt növesztettem az arcomra. Tudni kell, hogy jellemzően beleállok minden konfliktusba és a valóságról írok. Mindezt a gazdaság és politika harcmezején, ami azért handicap-es, mivel ehhez mindenki ért és mindenki egy másik táborba tartozik.A konfrontáció garantált. Amikor elkezdtem írni, kommentről-kommentre éltem meg a kritikákat és dícséreteket. Emlékszem, hogy lelki beteg voltam napokig, amikor először küldtek el melegebb éghajlatra. Aztán egy idő után rájöttem, hogy a kritikákat tudni kell a helyén kezelni, és meg kell különböztetni a kritikát a trollkodástól. Nem szabad mindent magunkra venni és mindig ki kell tartanunk a véleményünk mellett. Nem fog mindenkinek tetszeni, amiről írsz és ahogyan írsz. Mivel nem tudsz mindenkinek megfelelni, ezért próbálj meg csak a saját elvárásaidnak megfelelni.

Felejtsd el a nyelvtannácikat, mert hülyék. Ha az Origo-n a profik hibázhatnak, akkor te is...

2. Mindig arról írj, amit te gondolsz és ne arról, amit szerinted mások szeretnének, hogy gondoljál!

A legtöbben a hibát ott követik el, hogy kifele és nem befele írják a blogot. A blog alapvetően egy önkifejezési forma, aminek keretein belül egy adott témában kinyílvánítod a véleményedet, tudásodat. Én beleestem abba a hibába az elején (és a közepén is időnként), hogy megpróbáltam minél populárisabb témákról írni, amivel több lájkot és mentális buksi simit kaphattam. Aztán rájöttem, hogy ez nem működik. Pörög az olvasottságszám, kapom a lájkokat, csak éppen megragadtam egy szinten, ahonnan nem tudtam kimozdulni. Ajánlom, hogy ezt a hibát minél hamarabb ismerd fel és kezdjél el magadnak írni, a saját minőségi elvárásaidnak megfelelve. Ne foglalkozz másokkal. Ha jól csinálod a dolgod és magadnak megtudsz felelni, akkor majd mások fognak veled foglalkozni. Akkor kezdődik az igazi blogírás, amikor nem lájkokat, hanem elismeréseket és felkéréseket kezdesz kapni. Mert akkor a mennyiséget felváltotta a minőség. 

3. Ne te legyél a huszadik!

Számomra a blog kimeríti az értékteremtés fogalmát. Időpazarlás másokat másolni. Sosem láttam értelmét, hogy a huszadik blogger legyek az adott témában és én is ugyanazon az infomorzsán csámcsogjak. Meg kell próbálni egyedivé és különlegessé válni. Adjál többet, mint amit más hasonló oldalak tudnak adni az olvasónak. Ne az ismert ösvényen haladjál, hanem nyissál magadnak olyan utakat, amiket addig még senki nem járt be. Az adott tematikán belül hallgass a belső hangodra és generálj valódi és új tartalmakat. Az emberek ezekért a dolgokért szeretik a blogokat és nem azért, mert az Origo meg Index után még ők is leírják ugyanazt úgyanúgy és ugyanakkor.

4. Addig csináld, amíg örömed leled benne

Sok blogot láttam idővel kiégni. Elszállt a szikra és érződött a bloggeren a rutinszerűség. Egy blog életében semmi sem végleges. Képesnek kell lenni folyamatosan megújulni. Keresd a kihívásokat és sose rutinból bloggerkedjél. Ha szükséges, akkor álljál le. A nagyközönség előtt először vallom be, de voltak időszakok, amikor kiégtem, amikor éreztem az izzadságszagot. Ilyenkor leálltam 1-2 hétre. Még csak a blogom közelébe sem mentem. Helyette új impulzusokra vadásztam és más elfoglaltságaimra koncentráltam. Türelmesen kivártam mindig, amíg újra kigyulladt a szikra. Ilyenkor újraalkottam a blogom (kinézet, tematika. minőség) és belevágtam. Nem szabad félni a szünettől, mert néha hátra kell lépni, hogy lendületet vegyünk. 

5. Érdemes mindig versenyezni valakivel

Egy idő után elkezdtem az általam konkurenciának (hasonló tematika vagy blog életkor) tartott bloggerekkel versenyezni. Volt, hogy cikkek számában "versenyeztem", míg volt egy időszak, amikor a Facebook követők számában "versenyeztem" titokban ezekkel a blogokkal és idegesített, miután beértem őket lájk számban, hirtelen elmentek mellettem. Ez egy izgalmas játék, ami motivál és előre visz. Gondolkodásra késztet és előhozza belőled a versenyszellemet. Ez a "verseny" csak magamnak szólt mindig, nem vertem nagydobra. A titok, hogy mindig nagyobb blogokra vadásztam, vadászok és sosem a kisebbekkel versenyzem.

6. Fejleszd magad és a blogod

Érdemes folyamatosan figyelni más blogokra. Olvasni őket, figyelni a stílust, és kitalálni, hogy mások mitől sikeresek. Nem szégyen, ha átveszel mástól néhány ötletet. Én is átvettem és másoltam, majd továbbfejlesztettem az eredeti ötletet. De ebben is próbálj kreatív lenni. Az nem működik, hogy mindent lemásolsz és közben a saját személyiséged elveszik. A blog a saját személyiséged kivetülése. Nagyon vigyázz rá.

7. Tőrj ki a barátok köréből...

Figyelem, ahogyan kezdő bloggerek Facebook követőinek a száma az első hetekben magasabb, mint nekem 1 év után volt. Amikor megnézem a blog oldalukat, akkor meg látom,hogy a negyede nem olvassa a követőknek a bejegyzéseket. Ilyenkor jövök rá, hogy ezek kamu követők. Azok az ismerősök, akik téged szeretnek és nem a blogodat. Azért követnek, mert nem akarnak megsérteni. Az igazi bloggerkedés akkor kezdődik, amikor abbahagyod a blog-ajánlások-meghívások kiküldését és kizárólag idegenekre támaszkodsz és az ő ajánlásaikkal akarsz továbbhaladni. Amikor ez megtörténik, akkor válik a blogod releváns tartalommá, hivatkozási ponttá. 

8. Használd a közösségi oldalakat

Ma már nagyon könnyű blogokat ismertté tenni. De ez az ismertség valódi és releváns tartalom nélkül tiszavirág életű. Kis túlzással mindenki tud százezres olvasottságot produkálni egy jól eltalált bejegyzéssel. Az igazi munka viszont az, amikor minden bejegyzésedet tízezrek kezdik el olvasni. De ehhez alapesetben idő és türelem kell. Nincsen tuti recept. Volt olyan, hogy napokat készültem egy cikkre, amit elolvastak kétezren, máskor pedig leszartam és 10 perc alatt kiírtam, amit gondolok. A második esetben volt, hogy elértem 80-90 ezres olvasottságokat is. Nem lehet eldönteni, hogy az olvasóid mire harapnak. De nem is ez a lényeg, hanem hogy te jól érezd magad ebben a dologban.

9. A blog a te vállalkozásod

Decemberben fogalmazódott meg bennem, hogy nem kettő, hanem három vállalkozásom van jelenleg. A harmadik (időrendben második) vállalkozásom a blog volt. Akárhogy gondolkoztam, rájöttem, hogy ez egy teljes értékű vállalkozás, aminek keretében megpróbálok a lehető legsikeresebben működni. Egy idő után a blogból egyre több jövedelmed származhat, ha jól csinálod és azt csinálod, amit szeretsz. Gondolj Fördös Zé vagy a vlogger Szirmai példájára. Én is kerestem már pénzt a blogírásból, mivel sikerült összekötnöm a munkám (itt láthatod: klikk) a bloggal. A blogban közölt minőségi és hiánypótló tartalom révén új ügyfelek jelentkeztek hozzám, akikből nekem jövedelmem keletkezett a közös munka során. Pedig az egész nem ennek indult, hanem a szófosásomat akartam kiírni magamból. De valószínűleg a legtöbb vállalkozás így indul...

10. A sikerem fókuszpontja

Arról próbálok írni, ami engem érdekel és ami mindenkit érdekelhet. Keresem a keresztmetszetet. Mindezt őszintén az "ő szintjén", azaz közérthetően és élvezetesen (próbálkozom). Nem közgazdászokat akarok kinevelni, hanem a közgazdaságtan alapjait szeretném megértetni átlagos emberekkel. A fókuszpont az elmúlt másfél évben egyértelműen a mainstream-től való elszakadás volt. Ma már nem információmorzsákból "dolgozom", hanem saját tartalmakkal. Nem én akarok hivatkozni másokra, hanem mások hivatkozzanak rám. Ilyen eset volt a CSOK, amikor több ízben is az IFL blog számolt be legelőször értelmező írással a módosításokról, változásokról és annak hatásairól. 

Ilyen volt például:

- Hetekkel előbb írtam meg, hogy a legtöbben nem kapják meg a CSOK-ot, mint a sajtó

- Hetekkel előbb beszéltem az ingatlanpiaci árváltozásokról a blogon, mint arról a gazdasági oldalak írtak volna

- Hetekkel előbb mutattam meg a CSOK buktatóit, mint azt a sajtó felkapta volna.

Számomra ez a sikerem fókuszpontja. Megelőzni mindenkit, és új utakat bejárni magamat felvállalni. Bloggerként nem az a feladatod, hogy megerősítsd az adott témakör "hírnökeit", hanem az, hogy értelmezd és cáfold őket. Kérdőjelezz meg és magyarázd meg. Tegyél hozzá és ne mások által akarjál a napfényben sütkérezni. 

 

+1 Emeltess, hogy kiemelkedj

A személyes történetemben nagyon sokat számított, hogy az index felkarolt és több cikkemet kiemelte az oldalán, ami által további olvasókat generált. Ezek a kiemelések a mindennapokhoz és az elinduláshoz a legfontosabbak, amikből lehet erőt meríteni. Érdekes módon a legsikeresebb cikkeimben ezek a kiemelések által hozott olvasószámok elenyészőek voltak, mivel a Facebook megosztások által pörögtek igazán. De ezek a cikkek nagyon ritkák. Ezért is kell törekedni, hogy minél több helyen legyél kiemelve, mivel olvasó olvasót fog generálni a számodra.

 

::

Nagyon fontos nekem a visszajelzésed! Írj bátran:

szarvas.norbert@iflgroup.hu

 

kepernyofoto_2016-02-02_1_33_01.png Ha kérdésed van, akkor írj emailt:

szarvas.norbert@iflgroup.hu

 

kepernyofoto_2016-02-02_1_33_08.png

Ha segítségre van szükséged, akkor jelentkezz:

www.iflgroup.hu

 

facebook_icon_256.png Ha követnél minket Facebookon, akkor nyomj egy:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr428447442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.06. 08:15:08

Valójában csak 1 elv van:
- írd mindig az igazat, s ne vegyél tudomást más véleményről.

kajaszemle 2016.05.19. 18:58:42

Köszönöm, induló blogként hasznos volt!

www.cigarettatoltogep.com · http://www.cigarettatoltogep.com/ 2016.10.07. 13:53:11

Ezelőtt sosem foglalkoztam blogolással! A blog indulása óta keresek egy normális összefoglalót a népszerűsítésről, most megtaláltam, KÖSZÖNÖM!
süti beállítások módosítása