Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Van értelme az alapjövedelmnek? Vagy ez is olyan lenne, mint a CSOK?

2016. március 03. - Szarvas Norbert

forex-signals.jpgIdőnként szóbakerül a politikai színtéren illetve szakmai berkekben a nemzeti alapbér koncepciója, aminek értelmében minden magyar felnőttkorú egy alapjövedelmet kapna minden hónapban az Államtól akkor is, ha nem fizet adót, ha nem dolgozik vagy éppen dolgozik. Tehát ez egy olyan társadalmi jótéti rendszer, amitől azt várná az értelmi szerzője, hogy az emberek életszínvonala megemelkedne, ami hosszú távon jót tenne az országnak. Tényleg jól hangzik, hogy holnaptól te is és a feleséged is kapna fixen 30-30 ezer forintot (például) az Államtól. Lenne 60 ezer forint plusz bevétel, de ettől tényleg jobban élnétek?

Sajnos az átlag embereket könnyen meg lehet vezetni a pénzügyekkel. Nagyjából annyira, mint amennyire engem egy autószerelő megtudna vezetni. Én se értek hozzá, ők sem értenek hozzá. A legnagyobb hiba amit el tud követni egy átlagos ember (legyen az a CSOK, megtakarítás, befektetés vagy állami támogatás), hogy mindent a jelenlegi állapottal számol és az alapján értékel! 

Miről beszélek?

1. Példa a CSOK

A blogon rengeteg CSOK-al kapcsolatos cikket találsz, amik hasznosabbnál hasznosabb információkat adnak az olvasó számára (jó keresgélést). A kormányzati kommunikáció belekapaszkodott az imént említett "egyszerűségi tételbe" és gyakorlatilag a CSK-al járó kedvezményt a ma ismert állapotok alapján értékeli. A ma ismert anagi viszonyok pedig általában a tavaly vagy azelötti állapotokat tükrözik az általános köztudatban, mivel az átlagos emberek információi nem naprakészek. Ha ma megkérdezem Bélát, hogy szerinte mennyit ér egy budaörsi panel lakás (55nm), akkor azt mondja, hogy 12-14M forint. Holott ma már 16-18M forintért mennek ezek a lakások. Ezt hívjuk visszamaradt (aktuálisan elavult) köztudatnak. 

Kapunk 10M forintot három gyerek után!

Ezt az átlagos ember a saját életére fordítja le és ez alapján értelmez. Kiszámolja, hogy a köztudat által ismert ingatlanárak alapján milyen lehetőségei vannak. Ez alapján egy CSOK 10M kompatibilis ingatlant 20 M forintért már meg tud venni bizonyos helyeken (tavalyi árak). Elkezd számolni és tervezni, hiszen ez a 10M forint sok esetben sok évnyi jövedelmét jelentené (mai és a múltbéli viszonyok között). Nem számol inflációval, árváltozással és életszínvonalváltozással. Pedig a legfrissebb adatok szerint ez a lakás ma 30M forintért vásárolható meg. így viszont az Államtól kapott 10M forint semmit nem jelent az egyén számára, hiszen 1 az egyben beépül az árba. Ráadásul vásárlás után a piac újraárazza a lakást, hiszen használt lakásként már nem igényelhető rá a CSOK 10M forint, tehát a jövőben mai viszonyok alapján 20M forintért lehetne értékesíteni. 

2. Példa az alapjövedelem

Hajlamosak vagyunk józan paraszti ésszel gondolkodni. Mit jelent egy átlagos család számára havi 60 ezer forint? Lehet, hogy anyuka egy havi jövedelme? Nagyjál 20 ezer forinttal több, mint a 3 gyerek után járó családi támogatás? Pontosan az az összeg, amivel már elkezdhetnek tervezni és megtakarítani? Ez a 60 ezer forint szebb jövőt jelent?

A 60 ezer forint valóban szebb jövőt jelent a legtöbb család számára!!!!

De ha mindenki gazdag, akkor ki a szegény? Az alapjövedelem koncepció hibája, hogy mindenkinek járna. Amit mindenki kap, az pont nem ér semmit. Hogy miért? Mert a piac beleépíti az áraiba ezt a plusz jövedelmet, hiszen aból indul ki minden kereskedő, termelő és szolgáltató, hogy minden fizetőképes fogyasztónak a havi elkölthető jövedelme biztosan növekszik 30 ezer /fő forinttal. Áremelkedés következik be, ami teljesen eltünteti az Államtól kapott többletjövedelmet.

Tehát ebben az esetben hiába van több bevételetek, a gyarkolatban egy átlagos kereső család nem fog tudni többet megtakarítani vagy vásárolni, mert törvényszerűen emelkednek az árak.

Akkor tulajdonképpen az adófizetők pénzéből az Állam ezt a pénzt a kereskedelmi és szolgáltatói szektorokba pumpálja, akik a pénz egy részét visszafizetik adóba, másik részét nyereségként elteszik és a fennmaradó résszel pedig fejlesztik az üzletüket? 

IGEN, pontosan ez történik ilyen esetben.

Nagyon veszélyesek az állami beavatkozások és direkt támogatások!

Politikailag nagyon jól kampányolható, ha minden embernek "adnak" valamit. Az emberek szeretnek kapni és nem foglalkoznak a következményekkel. Ma még mindig nem jutottunk el odáig, hogy az átlag ember megértse az állami pénzek folyamatát és azt, hogy az Állam az adófizetők pénzét (te pénzedet is) osztja el újra. 

Életszínvonalat nem lehet növelni mesterséges beavatkozásokkal. Attól nem lesz jobb, hogy mindenki kap egy alapjövedelmet, de még attól sem lesz jobb a makrogazdasági mutatónk hosszú távon, ha az Állam elkezd CSOK pénzeket osztogatni. Azért nem, mert ezzel a fix jövedelemmel a piac is kalkulál és beépíti az áraiba. Ráadásul amikor az Állam pénzt akar osztogatni, akkor a rendelkezésre álló pénzéből kell megtennie, amit vagy adóembelésekkel vagy pedig megszorításokkal tud előirányozni. Egyik sem kellemes dolog. 

Ráadásul az Állam mesterséges keresletgenerálása sem örök. Amint leáll a pénzpumpa, onnantól kezdve a piac eltorzul:

Maradnak a magas árak, de csökken a fizetőképes kereslet. Az átmeneti időszak pedig elviselhetetlen, amíg a kereslet és kíálat közelít egymáshoz árszínvonalban. 

Az állami pénzekről mindig HOFI jut eszembe:

Tudsz úszni? Nem! És, ha megfizetem?

 

kepernyofoto_2016-02-02_1_33_01.png Ha kérdésed van, akkor írj emailt:

szarvas.norbert@iflgroup.hu

 

kepernyofoto_2016-02-02_1_33_08.png

Ha segítségre van szükséged, akkor jelentkezz:

www.iflgroup.hu

 

facebook_icon_256.png Ha követnél minket Facebookon, akkor nyomj egy:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr48440938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.03. 14:01:13

Azért ez így ultraliberális abszurd szemlélet.

Valójában az állam segítése pozitívum, mert növeli a gazdaságot. A nyugat pont ezt csinálja: kipuimpálja a pénzt keletről, majd a kisebb részét odaadja a nyugati kisembereknek, a nagyobb részt meg a nyugati oligarcháknak.

Szarvas Norbert 2016.03.03. 14:43:17

@BircaHang Média: bocsi de en nem tudom ertelmezni a liberalizmust es semmilyen izmust. egyedul a piacgazdasagot tudom ertelmezni es azt h egy konkret lepes milyen kovetkezmenyeket von maga utan.

az pedignem ugy mukodik hha a libsik csinaljak akkor a piac emeli az arait de ha a "masik oldal" akkor a piac bem emel semmit.

a piacra minden intezkedesre egyetlen valaszt fog adni es nem nezi h ki vagy mi csinalta a dolgot

mikimackó 2016.03.03. 14:51:42

a robotizmus térnyerésével előbb-utóbb kell alapjövedelem, ha tetszik, ha nem, vagy óriási adórendszer átalakítás amiatt, hogy sokan nem jutnak munkához....., aztán hívhatjuk, aminek akarjuk, a vége ugyanaz lesz !

Balajti Zsolt 2016.03.03. 14:55:57

Már elnézést, ez a FNA rendkívüli leegyszerűsítése, kicsit utána kéne olvasni, hogy miről is szól. Többfajta koncepció van, de az, hogy mindenkinek, tehát pl. Csányi Sándornak (nem a színésznek) is adna a FNA pénzt, az semelyikben nem szerepel. És nem a személyének, hanem a vagyoni helyzetének szól. A legjobb, legkiforrottabb koncepciónak az tűnik, amit pl. a PM vett fel a programjába, ez a 25-50-75-100. Ez annyit tesz, hogy az ÖSSZES eddigi állami támogatást (munkanélküli segély, családi pótlék, rokkantellátás, GYED, stb.) megszűntetésre kerülne, kiegészülne egy jelentős további összeggel s forrás, és az alábbik szerint kerülne elosztásra: 25eFt-ot kapna minden, 18 év alatti állampolgár, illetve a gondját viselő személy. 50eFt-ot kapna minden, 18 év feletti polgár, aki éppen nincs alkalmazásban, és nincsen egyéb jövedelme, vagy nem éri el az 50eFt-ot (tehát munkanélküli, egyetemista, kiegészítéssel rokkantellátott, stb.). 75eFt-ot kapna minden várandós kismama a terhessége 12- hetétől a gyermek születéséig, és 100eFt-ra egésztené ki a rendszer mindazoknak a keresetét, akik alkalmazásban vannak, de nem éri el a jövedelmük ezt a szintet. Szerintem ez azért nem ugyanaz, mintha mindenkihez hozzávágnánk mérlegelés nélkül 30eFt-ot. Ennek semmilyen piactorzító hatása nincsen, és segít abban, hogy ne legyenek éhező, vagy nyomorgó emberek. Persze én sem vagyok naív: 50eFt-ból nem lehet normálisan megélni, de még 100-ból sem. Viszont nagyon sokan vannak, akiknek 50eFt már a Világot jelentené havonta, és még többen vannak, akik összetennék a kezüket havi százezer forintos fizetésért. Az összegeknek persze változniuk kell idővel, de szerintem ez egy jó indulás lenne abba az irányba, hogy csökkenjenek valamelyest a különbségek, és ne az határozza meg valaki életét, hogy milyen családba, az ország melyik részére született.

Zsiráffusz camelopardalis · http://globalicum.blog.hu/ 2016.03.03. 21:50:45

szerintem a pószter addig ne írjon az alapjövedelemről véleményt amíg azzal sincs tisztában, hogy mit jelent maga a fogalom.
köszönöm.

A megvalósult amerikai ólom.. 2016.03.03. 21:52:53

@mikimackó: Én is erre gondoltam. Az automatizáltság növekedésével elkerülhetetlen lesz. A tőketulajdonosok egyfajta védelmi pénzt fognak fizetni az államon keresztül az alsó osztályoknak, nehogy azok éhséglázadást, forradalmat robbantsanak ki. Persze csúfolhatjuk alapjövedelemnek is..

yehh 2016.03.03. 22:11:38

Legyen alapjovedelem, tamogam. Alakitsak at a segelyek rendszeret is es aki ezutan nem dolgozik, nem fizet adot az ne is szavazhasson. Ha dolgozol es teszel azert hogy mukodjon az tarsadalom, akkor jogod van beleszolni de ha csak otthon ulsz akkor ne akarj belepofazni mert ugyis csak arra szavazol akitol kapsz meg egy szal kolbaszt.

új felhasználó 2016.03.03. 22:15:58

Rakjuk egymás mellé a szoclibbantak két agyficamát, az alapjövedelmet és a korlátlan bevándorlást a harmadik világból. Ilyen amikor a bankjegyeket a szemeteskukába lapátolják

Ad Dio 2016.03.03. 22:55:51

Van értelme, csak nincs itt az ideje. Az FNA akkor érkezik majd, ha a munkanélküliség a gazdaságot akadályozza. Pillanatnyilag ez nem áll fent. Az EU-ban az FNA-nak egységesnek kell lennie, különben megindul egy megállíthatatlan migráció a nagyobb összeget kínáló országok irányába. Ez pedig úgy, hogy az átlagjövedelmi viszonyok közt 5-8x-os különbségek is lehetnek országonként... finoman szólva nehezen elképzelhető.

laci_52 2016.03.03. 23:02:11

@új felhasználó: Ott a pont! Az alapjövedelem és a bevándorlók befogadása egyaránt a szoclibbantak agymenése. Normális ember mindkettőt zsigerből elutasítja.

dukeekud 2016.03.03. 23:04:08

Alapjovedelmet szerintem is a KENYSZER fogja hozni. Amikor az emberek nagyreszenek mar nem lesz munkaja az inteligens gepek miatt, ezert a munkaalapu elosztas mar nem mukodni, akkor ugyis muszaj lesz, bevezetni.
Vita csak a reszlet kerdesekben, lesz.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.03.03. 23:09:13

@BircaHang Média: "Valójában az állam segítése pozitívum, mert növeli a gazdaságot."
Hogy is növeli? Ezt az összeget elveszi adóban az állam, vagyis ezzel csökkenti a gazdaságot...

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.04. 05:57:57

@Online Távmunkás:

Igen, ebben igazad van. A Fidesz egyik nagy hibája: nem merte végigcsinélni az adóreformot, ma is iszonyúan magas az elvonás, csak kicsivel csökkent a szintje a ballib országrontás időszakához képest.

whale 2016.03.04. 08:31:58

@BircaHang Média: Te teljesen hülye vagy, b+?!? Milyen adó csökkent itt?

Mivel az elmúlt két évben drasztikus változás nem történt a hazai adók és járulékok terén, a magyar munkavállalók adóterhe 13 éves csúcson ragadt. Ezzel pedig továbbra is a második legnagyobb mértékben terhelik a magyar fizetéseket az Európai Unióban.

Az Eurostat összesítése szerint tavaly hazánkban az átlagos adóék 49 százalékos volt. Vagyis a bruttó kereset és a rá rakódó munkaadói terhek összegéből 49 százalékot von el az állam különféle adók és járulékok formájában. Akárcsak 2013-ban, úgy tavaly is ez volt a második legmagasabb adóék Európában, minket csak Belgium előz meg 49,9 százalékos adóteherrel. Ez ráadásul 0,1 százalékponttal alacsonyabb is a 2013-as adatnál. Mögöttünk 45,2 százalékkal Franciaország áll a dobogó harmadik fokán, aminél csak alig kisebb adóék kötődik Németországhoz, 45,1 százalék.

Annak eredményeként, hogy tavaly semmit nem változott a magyar bérekkel kapcsolatban az adórendszer, az adóterhelés mértéke immár 13 éves csúcson ragadt. Ennél többet legutóbb ugyanis 2001-ben vont el az állam a fizetéshez kapcsolódóan, 50,9 százalékot.

www.mfor.hu/cikkek/vallalatok/13_eves_csucson_ragadt_a_magyar_berek_adoterhelese.html

NA, bégess tovább, fidszbirka...

Untermensch4 2016.03.04. 08:33:41

@Balajti Zsolt: "kiegészülne egy jelentős további összeggel s forrás,"
Nos, olyan országoknál ahol nincs egy olyan bevételi forrás ami a gazdaság belső mókáitól és munkaerőpiacától független (olcsó vendégmunkásokkal kitermelt olaj, ilyesmi), ott a "jelentős további összeg" elővarázsolása az elképzelés érdekes része. Mert ha eddig rendelkezésre állt ez az összeg akkor miért is nem csökkentették annyival az adóterheket..?

Untermensch4 2016.03.04. 08:42:25

@A megvalósult amerikai ólom..: Japán ha jól tudom már nagyon előrehaladott automatizáltság tekintetében és lehet hogy le vagyok maradva de nem hallottam róla hogy küszöbön állna a alapjövedelem bevezetése náluk vagy egyáltalán foglalkoznának az ötlettel.
A gazdagok által védelmi pénz-jelleggel adott "kenyér és cirkusz" sztem költséghatékonyabban kihozható ha olyan cirkuszt adnak a póroknak amivel azok lassanként kiirtogatják egymást. Az inflációs tényező miatt pl ha mindenki kap 100dodót holnaptól havonta az elkopik, ha fejenkét egy 100as értékű ócska lőfegyvert szórnak szét a nép között akkor csökkentik is egymás számát az éhezők és fordított irányban pöröghet fel a rendvédelmi szolgáltatások szektora (sok kisebb ember hajlandó lesz kicsivel többet fizetni a rendvédelmi tevékenységekért).

A megvalósult amerikai ólom.. 2016.03.04. 13:22:16

@Untermensch4: Igen, ez az a kép, amit Japánról 11 ezer km távolságról elképzelsz. Meglepne, ha látnád, hogy pl. a hétköznapi élet szintjén milyen elmaradott megoldásaik vannak. Egyáltalán nem magasabb az automatizáltság szintje, mint mondjuk Nyugat-Európában, csak egy ilyen imázs él róluk a világban. A high-tech land. Aha, azt pl. tudtad, hogy a legtöbb helyen nincs fűtés, és mindenféle elektromos takaró, szőnyeg stb. megoldásaik vannak? Vagy hogy elenyésző számú háztartásban van sütő? (Ez tkp. csak a luxuskérók kiváltsága). Hogy elavult, forralóivizes reaktorokat is használnak még az atomenergia terén?
Egyébként is amit én írtam az alapjövedelemről, az a távoli jövőre érvényes, nem a következő évtizedek kényszere lesz.

" kihozható ha olyan cirkuszt adnak a póroknak amivel azok lassanként kiirtogatják egymást."

Kockázatos. Az éhes ember sokkal inkább hajlamos falkába szerveződve azok ellen fordulni, akiknek van mit a tejbe aprítani..

Balajti Zsolt 2016.03.04. 16:44:24

@Untermensch4: Miért nem csökkentették annyival az adóterheket? Ez egy nagyon jó kérdés:) Egyébként abban az országban, ahol ekkora "nincsmiből" stadionok sorát lehet felépíteni, ahol jegybanki alapítványokba lehet "elveszíti közpénz jellegét" módon pénzt tömni, ahol kisvasútra, térkövezésre, fittyfenére lehet önrészt égetni, ahol ötszázmilliárdos MOL-pakettet lehet vásárolgatni, ahol csökkenő államadósságot lehet hazudni, ott nem a pénz hiányzik, hanem az akarat. A szoclibező barmok meg ferdíthetik kényük-kedvük szerint a dolgot, de valahogy sehonnan sem lehet kiolvasni semelyik FNA koncepcióból, hogy egy magyarországi bevezetésnél ne lenne az állampolgárság feltétel. Csak kedvesebb a szívüknek, ha egyszerre lehet ütni egyet a liberalizmuson, a szociális érzékenységen, a humanizmuson és a menekülteken.

Untermensch4 2016.03.08. 20:30:45

@A megvalósult amerikai ólom..: A japán háztartási komfort-hiányosságok kapcsán nekem a kevés hely + sok földrengés jut eszembe. Lehet hogy ez némileg torzítja a képet. Az atomreaktorokhoz meg nem értek de az "elavult" és a "jól bevált" közötti határ érdekes mint minden határ.
A falkába verődés addig volt félelmetes amíg a kevés fegyveres által elérhető tűz-sűrűséget felül lehetett múlni emberi hullám alkalmazásával. Ha egy bizonyosnál jobban szétnyílt a tech-olló akkor nincs eléggé "magas" emberi hullám, a minőség legyőzheti a mennyiséget.

Untermensch4 2016.03.08. 20:47:40

@Balajti Zsolt: " ott nem a pénz hiányzik, hanem az akarat"
A szép felsorolásból: a stadionok kapcsán beszélgettem egyszer egy alapjövedelem( s egyéb...)-hívővel. Kérdeztem tőle kb mennyibe kerül egy "átlagos" stadion. 'Aszonta 5milliárd huf. Hát akkor, kettőnek az árából mind a tízmillióan kaphatnánk... ezer forintot fejenként. Egyszer.
Adottnak vettem hogy az állampolgárság alapfeltétel, meg úgy általában feltételezem hogy nem kerülne a szisztémába szándékos emberi mulasztás általi lék (amilyen lenne pl nem állampolgársághoz kötni). Amit problémának látok az az hogy állambácsi csak a tőlünk adóként beszedett pénzt tudja újra elosztani. Aki alapjövedelemből éldegél az csak az alapjövedelem száznál kisebb százalékát fizeti be adóként és itt érzek némi veszteséget mert a nemadóként elköltött pénz megy a gazdaságba ahonnan adóként a különbözetet el kell venni... stb. Lehet hogy egyszerűbb lenne az állam működési veszteségét csökkenteni, kipróbált és bevált korrupciócsökkentő módszerrel aminek fő pillére a lámpavas és a késedelmi és egyéb büntetőkamatok vérrel való megfizetése, kiterjesztett családi körben.

Hasse 2016.03.11. 15:37:40

A témában az FNA koncepció mellett érdemes ezt is elolvasni:

www.superposition.hu/hu/blog/az-idealis-penzrendszer-8-monetaris-alapjovedelem
www.superposition.hu/hu/blog/az-idealis-penzrendszer-9-ketszintu-alapjovedelem

(Sci-Fi kedvelők meg szerezzék meg Antal József (nem a politikus): Diagnózis c. regényét)

Reactor 2021.03.22. 22:40:57

Ez nehéz kérdés, de az 100%, hogy VALAMINEK lennie kell majd. Vagy béruniónak, vagy alapjövedelemnek. Mert ez így, ahogy most van, nem fenntartható, és csúnya véget fog érni. Az emberekkel együtt. Én amellett vagyok, hogy vagy az egyik, vagy a másik, a harmadik lehetőséget pedig inkább kerüljük el, mert ha mégis ezt választjuk, utólag azt fogjuk kívánni, bár ne tettük volna.

@mikimackó: A "robotizmusra" egyelőre nulla az esély, deeeee ha mégis megtörténne, miért kellene alapjövedelemmel együtt járnia? A munkáltató pont azért vásárolna robotokat, hogy NE kelljen fizetnie egy petákot se senkinek.

@A megvalósult amerikai ólom..: Vagy a tőketulajdonosok zsoldoshadsereget állítanak fel, és leöletik a lázongókat, így olcsóbban kijönnek. Ezért nem kellene teret engedni a "robotizmusnak", mert rövidúton ez lesz a vége. Amikor a ludditák összetörték a szövőgépeket, akkor se alapjövedelmet szavazott meg az angol parlament - kivezényelték a katonaságot, és legépelték őket.

@Untermensch4: És ezt mégis hogy képzeled? Taktikai atombombát dobnak a saját országodra, a la Bolygó neve a halál? "Csak így lehetünk biztosak..."?
Jó, persze, megvalósítható, és akkor egyedül maradnak az osztatlan hatalommal meg egy halom robottal, csak épp adózni nem fog senki, vagyis a csapásmérő alakulatoknak se lesz mit a hasikájukba tölteni egy idő után. És akkor lehet, hogy a következő tasakos bomba a parlamentre fog pottyanni.
süti beállítások módosítása