Szimpátiát nem, de szánalmat már elkezdtem érezni! Hiába futott le az évezred legszánalmasabb közösségi tüntetése, még mindig azt hiszik az érintettek, hogy bármilyen szinten nyerhetnek. Milyen forgalomlezáró szimpátia követelő-véleménytüntetés az, amibe maga a tüntető is szarik bele? Vagy bárki szerint teljesen rendben volt az, hogy ledobod a kocsidat az Andrássy közepére, majd elmész kávézni, családdal lenni vagy shoppingolni? Legalább tettetek volna úgy, mintha rólatok, és nem értetek volna szó. A marketing nagyon fontos. Nézzük a tüntetésetek hibapontjait! Legközelebb, ha tüntetni akarsz, akkor ezekre azért figyelj oda! Válságkommunikáció!
1. Először négyszemközt azonosítsátok a válságot!
Nagyon fontos minden érintetnek megtudnia, hogy miért harcoltok, mi az eszme! De nem minden eszme éri meg a harcot. Nektek tulajdonképpen mi a bajotok?
- a UBER létezése? (elveszi az ügyfeleket, olcsóbban dolgozik)
- a Taxis terhek? (ez nem az UBER hibája)
- az, hogy felétek magas szakmai megfelelőséget támasztanak, míg uberes bárki lehet?
Először beszéljétek át, és aztán cselekedjetek! Nagyon fontos, hogy az átlag ember egyszerű és könnyen megragadható eszmék mögé tud állni. Minél nagyobb a hiszti-kavalkád, annál érdektelenebbé válik az ügy iránt.
Példa:
A kórházi nővérek tiltakoznak a bérek miatt. - Ezen eszme mellé mindenki be tud állni, hiszen jól megfogalmazott és könnyen érthető.
A kórházi nővérek követelik a magánrendelések beszüntetését, mivel azok elviszik a yattoló ügyfeleket, ráadásul máshogy kell adózniuk, elég kevesebb szakképzettség, és egyébként is nagyon sok az adóteher járulék. És egyébként nekik nem kell saját pénzből gézlapot vásárolni a beteg számára, míg az állami kórházakban kell.- Ezen eszme mellé nagyon nehéz beállni, hiszen nehezen kibogozható, hogy most kivel van probléma, mi is a probléma és min kéne változtatni.
2. Ne csináljatok ingyen hirdetést
Tegyük fel, hogy a UBER-el van a probléma. Ha velük van bajotok, akkor a piacra újonnan belépő friss szereplőt ne úgy akarjátok "megtámadni", hogy igazából az átlagos embereket támadjátok meg. Ritkán szül az átlagos emberben szimpátiát, ha azért nem tud eljutni a munkahelyére, mert lezárták a belvárost egy olyan tüntetés miatt, amiben az ismert fél olyan ellen tüntet, akiről még nem hallott. A lehető legrosszabb volt, amit csináltatok. Van amikor jó ötlet a taxis blokád, de ez pont nem az volt. Ugyanis sikerült egy hatalmas flash mobot készíteni a UBER-nek. Erre lehetett számítani, hiszen a legtöbb ember nem ismerte ezt a céget, viszont a blokád miatt megspóroltatok sok tízmillió forintos reklámköltséget nekik. Mivel a sajtó felkapta a témát, így mindenhol ingyen megjelent a UBER. Mivel az emberek nem ismerték a UBER-t, ezért rákerestek, hogy miről van szó. Így jött létre az ingyen reklám, ugyanis:
3. Versenytárselemzés, SWOT analízis
Nagyon fontos, hogy tisztában legyél a saját erősségeiddel, gyengeségeiddel és a versenytársak ugyanezen paramétereivel. Először meg kell tudni választani a versenytársat! Tényleg a UBER a legnagyobb versenytársatok?
Szerintem nem!
Ugyanis a UBER jellegéből adódóan egy közösségen alapuló modern közlekedési forma, amihez szükséges egy okostelefon, mobilinternet, interneten használható bankkártya, bizalom és rugalmasság. A magyar társadalom rendelkezik ezekkel?
NEM!
Ne feledjétek el, hogy adott 3 millió nyugdíjas, akik akkor is titeket választanak, ha fene fenét eszik. Egyszerűen azért, mert nem bíznak a modern technikában. Adott egy olyan társadalmi réteg (aktív dolgozók), ahol még elterjedőben van a mobilinternet. Tehát a legtöbben a felmérések szerint nem rendelkeznek mobilinternettel, ami feltétele lenne a UBER-nek. De ha van mobil internet, még akkor sem biztos, hogy van olyan bankkártya, amivel lehet fizetni a szolgáltatásért.
A taxit hagyományos személyszállításra fogják a közeljövőben használni, míg a UBER egy speciális ügyfélréteget céloz meg. Erről tanuskodnak a taxis nyilatkozatok, akik szerint napközben nem lehet érezni a UBER-t, leginkább a "bulis időszakokban jellemző".
4. Közösségi jelenlét
2016-ban nem kezdhetsz bele egy szimpátia gyűjtő-kormány sürgető tüntetésbe anélkül, hogy erőteljes és profi jelenlétet ne mutatnál a közösségi csatornákon. Ne felejtsd el, hogy ma már a Facebook-on terjednek a hírek (negatívak és pozitívak egyaránt). Ha a Facebook társadalmát nem sikerül magad mellé állítani, akkor szinte elveszett az éle az ügyednek. Hiszen, ha az emberek nem tudnak a bajodról, akkor nem fognak veled szimpatizálni.
Mit kell tenned a közösségi csatornákon?
- erre a létrehozott kampányoldalt kell folyamatosan frissíteni (törekedj arra, hogy mindig erre az oldalra kerüljenek ki a legfrissebb események, történések
- alakíts ki párbeszédet az olvasókkal, kivülállókkal
- alakíts ki párbeszédet más érdekcsoportokkal és próbáljatok meg kooperálni
- gyűjtsd össze a racionális és szakmai érveidet, majd azt emészthető formában indoklásokkal együtt tedd folyamatosan elérhetővé mindenki számára (akár "sponsored" megoldással)
- próbálj meg divatos lenni, használj bátran modern képeket, színeket. A mai közösségi társadalom ezekre a dolgokra ugrik.
- minél szimpatikusabb és emberibb próbálj meg lenni (és még véletlenül se osszál meg ezen az oldalon "mentsük meg az állatokat képeket")
Nem hiszed el? Ez hülyeség?
Pont tegnap buktátok el a harcot teljesen, amikor megjelent a közösségi médiában, hogy taxisok megverték egy UBER-est. Úgy terjed a neten, mint a futótűz!
2016-ban egy budapesti lezárós barikáddal eléritek az arra járókat, a híradásokat nézőket, illetve az újságot olvasókat. Ha a közösségi csatornákon erős és releváns a jelenlét, akkor elértek mindenkit a világ bármely pontján. Így lehet a szimpátiáért harcolni. A szimpátia pedig alapfeltétele ahhoz, hogy nyerjetek. Hiszen, ha az emberek nem állnak mellétek a harcban, akkor a kormányon nem lesz társadalmi nyomás.
5. Média jelenlét
Nagyon fontos, hogy kiválasszatok magatok közül egy képviselőt, aki:
- szimpatikus
- őszinte
- jó kiállású
- összeszedett
- jól kommunikál
- összetartja a közösséget
Egységesnek kell lennetek. Kész tragédia, ami jelenleg folyik a sajtóban, hiszen:
- a taxisok egymásnak mondanak ellent
- unszimpatikus kopasz "verőlegények" vagy rendezetlen suttyók nyilatkoznak a taxisok nevében, akik még kommunikálni sem tudnak
- nincsen egyértelmű mondanivaló
- megfenyegetitek a sajtót (pedig velük nagyon jóban kéne lenni)
- nincsen egységes megjelenés
Ha nem készültök fel a sajtóra, akkor ne rendezzetek olyan tüntetést, amiben az átlag emberek életét akadályozzátok, de még elmondani sem tudjátok ezeknek az okait.
A "bazdmeg", a "köcsög" és az "oldjátok meg" nem számítanak érvnek.
6. Ne verd meg az ellenfeled
Most komolyan! Ne verjél UBER-est! Kész öngyilkosság. Ez olyan, mintha a kórházi nővér azért panaszkodna, hogy nincsen elég fájdalomcsillapító az osztályon, és ezt nyomatékosítva gyomorszájon vágja a beteget.
7. Ne legyél illegál
Nem trendi bejelentés nélkül barikádot emelni. Azzal, hogy az átlagos embereket akadályozzátok, még semmi nem fog változni. Ráadásul magatokra haragítjátok ok nélkül őket, mivel bejelentés nélkül esélyük nincs veletek szimpatizálni, mivel nem is értik a problémát. Helyette szervezz előre bejelenetett tüntetéseket, előre közvetítsd mindenkinek a problémádat és próbálj mindenkit magad mellé állítani. Tüntess virtuálisan! A fizikai tüntetés pedig már nem a kiindulópont kell, hogy legyen, hanem egy köztes esemény a probléma és a megoldás között.
8. Legyél ott a saját tüntetéseden!
Bevallom, életemben nem gondoltam volna, hogy arról kell blogot írnom:
ha tüntetsz valami mellett, akkor a legfontosabb, hogy te is ott legyél
Miért csapott át az egész taxitüntetés egy groteszk paródiába?
Gyakorlatilag a taxisok leparkoltak az út közepén, aztán elmentek kávézni. Ott hagytatok néhány embert, hogy vigyázzon a kocsira és kész! Hogyan várjátok el, hogy bárki szimpatizáljon veletek, ha ti magatok sem szimpatizáltok az ügyetekkel? Most úgy viselkedtetek, mint a panelproli fotelforradalmárok. Ha én lettem volna a közterület fenntartó egység, akkor ment volna a kerékbilincs és a büntetés, mivel tilosban parkoltatok...
9. Nézd meg az időjárás jelentést
Sikerült a tüntetést az év egyik leghidegebb napjára, hetére időzíteni. Ehhez csak gratulálni lehet, de nem szerencsés. Hidegben az emberek türelmetlenebbek és kevésbé együttérzőek. Neked pedig pont az együttérzésre lenne szükséged. Próbálj meg melegebb, kellemesebb napot kiválasztani és minden jobb lesz.
10. Rendezd meg a majálist!
Jól kell tudni felmérni a problémát és a megoldást! Az emberek szemszögéből az egész átalakult egy szimpátiamozgalommá (UBER vs TAXI) és előjött az elmúlt 25 év minden sértettsége és negatív tapasztalata.
Az utasodat nem érdekli:
- mennyit adózol
- milyen nehézségeid vannak
- milyen képzettséged van
Az utasodat az érdekli:
- milyen gyorsan ér az uticélhoz
- milyen kényelmesen utazik
- mennyit kell fizetni
Fel kell tenni a kérdést, hogy ezekben a pontokban a taxi vagy az UBER az erősebb? Ha az UBER, akkor át kell gondolni a válság kommunikációdat, hiszen jelen pillanatban a taxis tüntetés pont megerősíti a UBER erősségeit, és elhallványítja a gyengeségeit.
Ha mindenáron cselekedni akarsz, akkor viszont plusz dolgokat kell belevinned a tüntetésbe.
Tüntetni lehet emberi módon és bunkó módon. Ti jelenleg bunkó módon teszitek. Pedig mennyivel jobban mutatna a tv-ben, ha azt látnák az emberek, hogy a kivezényelt rendőröket mínusz 10 fokban megkínáljátok meleg teával, békésen harcoltok az igazatok mellett és megpróbáljátok mindenkinek a lehető "legélvezetesebbé" tenni ezt a tevékenységet.
+1 Fontos az időzítés
Minden az időzítésen múlik! Azt látom, hogy a mostani tüntetést fél év múlva kellett volna megrendezni. Egyszerűen a UBER még nem olyan elterjedt, hogy arról beszélni kelljen. Ti felgyorsítottátok a folyamatot. Helyette fel kellett volna mérni a problémát, tudatosan emelni a szolgáltatás minőségét a következő fél évben és akkor lecsapni a UBER-re, amikor már valóban készen álltok és a UBER-el is vannak tapasztalatok.
+2 Olvass nemzetközi sajtót
Ma már minden rajta van az interneten! Mielőtt belevágsz egy ilyen felháborodásba, előtte érdemes megkeresni a külföldi példákat, amikből lehet tanulni! Itt sincsen másképpen semmi, mint Londonban vagy Berlinben! Lehet tanulni mások hibájából!
Ha ezt megtettétek volna, akkor rájöttetek volna, hogy első perctől kezdve magatok ellen dolgoztok. Erre figyelmeztetnek a londoni taxisok is. Ha pedig látod mi történik bizonyos helyzetekben, akkor lehet gondolkozni, mit kéne máshogyan csinálni, hogy sikeretek legyen!
::
Kérdésed van, hozzászólásod, akkor írj bátran: szarvas.norbert@iflgroup.hu