Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Animáció, ami megtanítja neked, hogyan működik a gazdaság

2016. január 03. - Szarvas Norbert

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr178231288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VT Man 2016.01.03. 18:23:38

A szerző, Ray Dalio pedig nem kispályás üzletember és befektető, Amerika 30. leggazdagabb embere.
en.wikipedia.org/wiki/Ray_Dalio

Ad Dio 2016.01.03. 18:59:39

Szépen leír egy rendszert. Ott téved, amikor azt állítja, hogy A rendszert írta le, nem pedig egy lehetséges rendszert.

pannonfunk 2016.01.03. 19:56:47

Ez fasza, beraksz ide egz videót minden magyarázat nélkül, kb. két perc munka, aztán a poszt végén tartod a markodat, hogy támogassunk :) Végülis ez is egy jó üzleti modell :) Eladósodtál már? Mert az törvényszerű :P

VT Man 2016.01.03. 21:20:31

A videót én ajánlottam amúgy egy kommentben a szerzőnek, tulajdonképpen megtisztelő, hogy kirakta :-)

@Ad Dio:
Haha... Dalio évtizedek óta befeketető és pénzügyi szakember, szerintem jól látja a folyamatokat. Ez nem "egy lehetséges" rendszer.

Nyilván a valóság komplexebb és mélyebb lehet, de szerintem elég jó a magyarázat.

Ad Dio 2016.01.03. 22:27:16

@VT Man:

Tudod én ejtek magasról a tekintélyre. Nekem csak a gondolatok számítanak. azok meg nem stimmelnek ebben a videóban. innentől akárki lehet az alkotója, nem nagyon hat meg :-).

Ez egy lehetséges rendszer és nem A rendszer.

Gungnir 2016.01.03. 23:35:02

@Ad Dio:
Szerinted mely része nem stimmel a gondolatoknak?

Egyébként nyilvánvalóan egy "lehetséges rendszer". Ha az lenne a videó címe, hogy "hogyan működik a parlament" vagy "hogyan működik az autó" az is az adott, épp létező parlamentet és autókat mutatja be, amire az emberek 99,9% -a asszociál a szó hallatán, s nem az összes lehetséges alternatívát.

fordulo_bogyo 2016.01.03. 23:50:59

Zavaros, es egeszen biztosan nem igaz igy, ahogy magyarazza. Tele van logikai ugrassal, "csusztatassal".
Bocs.

Ad Dio 2016.01.04. 07:43:13

@Gungnir:

A video "a gazdaság működését" mutatja be. Ez viszont csak egy lehetséges gazdasági modell.

gombosg 2016.01.04. 09:17:17

@fordulo_bogyo:
@Ad Dio:

www.economicprinciples.org/
Itt egy 300 oldalas dolgozatban ír még pár dolgot.

Nekem túl száraz már ez a fajta közgáz. Nyilván azért nem tetszik nektek, mert a hitelre épül. Pedig a hitel a mi életünkre is hat, csak sajnos nem jártunk jól vele, akár az államadósság szintjét, akár a devizahitelek esetét nézzük. :)

Másrészt pedig ha például környezetvédelmet, emberi jogokat, egyéb tényezőket szeretnétek viszontlátni - egy neolib közgazdász nyilván nem fog ilyesmiről értekezni. :P

pannonfunk 2016.01.04. 09:48:06

@gombosg: Nekem konkrétan az volt a bajom vele, hogy egy 30 perces videó, amely legalább fél percben ecseteli csili vili rajzfilmmel, hogy ha valaki elad egy árut, a másik meg megveszi, az a kereskedelem. Ott hagytam abba a nézését. Van nekem erre időm? De ha valaki megnézte és néhány mondatban összefoglalja az állításokat, akkor elolvasom, sőt, akár még gondolkodom is rajta :)

Ad Dio 2016.01.04. 11:45:02

@gombosg:

Semmi bajom a hitellel. Élek vele ha jónak látom.

A videóval - harmadszor mondom :-) - az a bajom, hogy abszolutizál egy rendszert. Létezett és létezik más gazdasági modell.

Ad Dio 2016.01.04. 11:45:41

@gombosg:

"Itt egy 300 oldalas dolgozatban ír még pár dolgot."

Nagyon sok hülyeséget írtak már le hosszan :-). Ez nem nagyon hat meg.

Gungnir 2016.01.04. 12:46:52

@Ad Dio: Ember....
Csak te értelmezed úgy, hogy "abszolutizál" egy rendszert.

Ha azt mondom, hogy "kormány", akkor mindenki tudja, hogy a MA éppen MŰKÖDÉSBEN LÉVŐ kormányra gondolok.
Nem a végtelen számú alternatívára.
Ha valaki azt mondja, hogy "gazdaság", akkor a MA éppen MŰKÖDÉSBEN LÉVŐ gazdasági rendszerre gondolok.

Ha kicsit is tisztában vagy a gazdaságtörténettel, akkor teljesen nyilvánvaló, hogy a mai (amerikai) rendszerről beszél, ami az USA -ban is csak kb a 20. század elején-közepén alakult ki ebben a formában (pl. a FED 1913 előtt nem is létezett, tehát mondjuk nem volt központi kamatláb meghatározás) és ami nagyobb intézményrendszerében különbözik például a szocialista blokk tervgazdaságától vagy akár a 19. századi Angliától is.

fordulo_bogyo 2016.01.04. 15:59:19

@gombosg: Nem az abajom, hogy a hitelrol beszel. Az a bajom, hogy alaptalanul tetelezi fel a ciklikussagot.
A hitel-visszafizetes ciklus csak akkor mukodne ugy ahogy elkepzeli, ha az emberek szinkronban vennenek fel hitelt es szinkronban fizetnek vissza.
Mivel ez nem igy van, az egyik ember epp hitelt vesz fel, a masik meg epp visszafizeti, igy a fel- es lemeno elteresek kiegyenlitik egymast.
Mivel a kiindulas, az elso gondolat teves, amit erre alapozva kihoz, az teves alapon all, igy nem lehet igaz.

Ad Dio 2016.01.04. 16:30:48

@Gungnir:

Ha ez mindenkinek ilyen egyértelmű lenne, akkor én kérek elnézést.

Viszont akkor hogy kell érteni VT Man úr első hozzámszólását?

"Ez nem "egy lehetséges" rendszer."

Nem ombre, ez még csak ne is a "MA éppen MŰKÖDÉSBEN LÉVŐ gazdasági rendszer", hanem a ma éppen működésben lévő USA mainstream gazdasági rendszere, vagy még pontosabban, az a rendszer, amit a szerző - a saját gazdasági érdekei mentén kívánatosnak tart. ,

VT Man 2016.01.06. 20:16:21

@fordulo_bogyo:
"Mivel ez nem igy van, az egyik ember epp hitelt vesz fel, a masik meg epp visszafizeti, igy a fel- es lemeno elteresek kiegyenlitik egymast."

Ingatlanboom meg csak a gazdasági mesében van, ugye?

fordulo_bogyo 2016.01.06. 20:19:17

@VT Man: Hogyne lenne, de semmi koze a fentebb vazolt ciklushoz.
süti beállítások módosítása