Másfél órája történt meg velem az eset és még mindig szétrobbanok az idegtől. Az ideg, ami nem pillanatnyi fellángolásból, hanem a BKK-BKV-val való közös életemből és csalódásaiból fakad. A mostani sztori csak a gyújtó volt, egy katalizátor, hogy újra billentyűzetet ragadja és elküldjem a büdös picsába ezt az alkalmatlan és fogalmatlan bandát, akik saját diplomájuk mögé bújva próbálnak úgy tenni, mintha alkalmasak lennének a budapesti közösségi tömegközlekedés megszervezésére. Ideig óráig mindenki kúsba váltott, amikor átadták a négyes metrót. A négyes metró egy csoda, egy új kor gyermeke és a remény szellője volt, hogy végre van kiút a témában, végre fejlődünk. De ez mind csak duma. Jópár hónap eltelt az átadás óta és rájöttem, hogy még egy pelenkás nebuló is össze tudta volna ezen a szinten hozni a négyes metrót abból az anyagi és társadalmi támogatottságból, amit ez a bagázs megkapott...
Mostan
Első napom hónapok óta, hogy Budaörsiként letettem a kocsit (szerelőnél van) és már nem csak a budapesti közlekedésemet akarom megoldani a BKV-val, hanem Budaörsre is busszal akarok kijutni. Természetesen ehhez a megfelelő ticket szükséges. Mivel nem tudom hány napig fogják az autóm szerelni, ezért bérletet akartam vásárolni a Deák téri metróállomás egyik zsírúj autómatájában. Fogom, elkezdek pötyögni, majd a fizetésig viszem a sztorit. Elkezdem bedobálni az érméket és arra leszek figyelmes, hogy az automata lecsalt egy kisebb bedobott összeget. Nyomok egy "törlés" gombot, hátha visszakapom a zsetont. Ehhez képest nemhogy a gép által érzékelt kevesebb összeget nem kapom vissza, de még abból is levon. Így a bedobott pénzem 1/3-át "utalja ki a rendszer", a többit sarcként megtartja, majd azonnal lehúzza a rolót egy "üzemen kívül" kamu dumával.
Rutinos pestiként fogom az ájfónt és tárcsázom a bádogon levő numbert. Mivel Magyarországon vagyunk, ezért már meg sem lepődtem azon, hogy a number egy központi szám volt és nem a bádogdoboz-pénznyelő automatához illetékes elérhetőség. Gyakorlatilag végigvártam a menüket és sikerült informálódnom a BKK budapesti beruházásairól is, de arra nem derült fény, hogy a francba fogok tudni beszélni egy illetékessel. Szerencsémre pont arra mobilozott egy helyi alkalmazott, akit azonnal lerohantam. Unott fapofával, mondhatni rutinosan odasétált a melletti pénznyelő autómatához és megnyomta a "help me" gombot. Itt direkt kapcsolt a telefonos operátor.
Hogy ez mekkora ötlet bassza meg!!!! A rendszeren belül van a segélyhívó!! De a segélyhívót mikor hívod? Általában ha a rendszer beszar... Beszart, elfehéredett rendszerben pedig nincsen segélyhívó... Szofisztikáltabb helyeken az operátor gombot a rendszeren kívül egy külön gombon helyezik el pont az ilyen esetekre, vagy olyan számot tüntetnek fel, ami direkt az operátort kapcsolja...
Az operátor fogja és visszahívással felveszi a vallomásom. Blablabla...True story elhangzik. Még azt is bevallom, hogy nem a teljes vagyonom nyelte el, csak a 2/3-ad részét. Ezután az operátor ismerteti a procedúrát, aminek keretében az NCIS BKK nyomozást indít és az eredményről majd a távoli jövőben tájékoztatni fognak. Balszerencsémre nem volt nálam több pénz, kártyám is otthon hagytam a spórolás jegyében (megpróbálok önmegtartóztatni). Jelzem az operátornak a problémám, hogy a kicseszett autómatája csak az összes jelenlevő pénzem 2/3 részét nyelte el és nincsen nálam több pénz megvásárolni a kicseszett bérletet. Sőt mivel esetünkben a kieg. bérlet nekem 595 forintba került volna, így egy normális jegyárat sem tudtam volna összedobni ott helyben.
Az operátor megjátszott empátiába szart fülbe és közölte, hogy egyéni szoc. probléma. Ő erre nem tud választ adni, csak ügyfélszolgálatos. Többször jeleztem, hogy így ebben a formában hiába fizettem ki feléjük a bérletemet, nem fogok tudni hazajutni sem. Kértem, hogy intézkedjen és valami telefonos segítséggel kiállított igazolást intézzen nekem a legközelebbi BKK start ponton, ami védelmet nyújt a vámpírok ellen. Itt jött az újabb pofon. Szerinte nem életszerű, hogy nálam nincsen pénz, ezért ilyet nem tesz. Meg is kérdezte, hogy miért nincs nálam több pénz. Na itt vesztettem el a hitemet az élet nevű jelenségben.
"Azért nincsen nálam bmeg, mert csak"!!!!!
Mi az, hogy nekem kel magyarázkodni, amikor én teljesítem a feladatomat? Most meg várhatom, hogy a 400 zsémet visszaküldjék utalva... Ne aggódjatok, azért nyílván megoldottam valahogy a hazajövetelt, de számomra az egész eljárás felháborított.
Amikor a BKK (és általában az állam valamelyik szerve) akar tőlem pénzt beszerezni, akkor minden joga megvan a most és itt-hez. Amikor az általunk fenntartott szervezeteknek kellene teljesíteni, akkor meg szarnak a pofánkba és emelik a kezüket. Ebben az esetben is a rendszert képviselő operátor olyan zseniális ötleteket tudott kiböfögni, mint (és erről hangfelvétel van):
- kezdjek el kéregetni
-kérjek valakitől kölcsön
- hívjak fel valakit
Tehát kezdjek el kéregetni dolgozó emberként, mint valami naplopó (ritkán látni 28 éves nem naplopó kéregetőt). Alázkodjak, miközben én kifizettem a menetdíjamat. Szerintem minimum elgondolkodtató.
Akkor
Mint ahogyan a múltbéli csalódásaim is azok. A BKK sok zsetonért kiiktatta a pénztári rendszert a vonalakon jelentős részén és helyét R2D2-kal helyettesítette. A szépséghiba, hogy ezek a gépek egyszerűen hibásak. Én a Bikás parknál szoktam letenni az autót és minden hónapban ugyanazt játszom:
A Bikás metrónál az autómatából meg akarom venni a jegyem (független hogy reggel vagy délben vagy délután) és nem sikerül. Nem tudok fizetni 5.000-el, nem tudok 10-essel és 20-assal sem. Nem fogadja el a kártyát, mert éppen nem működik a terminál. Ilyenkor kínomban átrontok a lejárt bérlettel az ellenőrökön jó sportdiplomáciámnak köszönhetően, elrongyolok Kelenföldig (összesen fél óra elbaszott idő az egész menet), ahol kivárva a sorom megveszem a bérletem és közben imádkozom, hogy ne jöjjön valami jegyellenőr zen mester, akinek szent küldetése, hogy droid legyen és telibe szarja a pofám, a problémám.
A BKK-nak és a zseni szakembereinek nem sikerült még megszervezni egy alapvetően pénzutánpótlási rendszert, aminek köszönhetően nem ürülnek ki az autómaták. Múltkor tanúja voltam, ahogyan az ismerősöm megpróbált béretet venni a fővámon, a szent gellérten, a kálvinon és a deákon- és azoknak az összes automatájában. Egyszerűen mission impossible!!!! Ezek utána mondja valaki, hogy jól működik a rendszer. Hiába hiszi a magyar, hogy kicsit sárga, kicsit savanyú, de a minénk. Ilyen nem létezik!!!! Te sem kicsit dolgozol pontosan. Az orvosná sem az a siker, ha egy mandulagyulladással életben marad a beteg. Higgyétek el, hogy ez a bagázs alkalmatlan a feladatának az ellátására. Már rég meg lehetett volna normálisan szervezni a rendszert, de egyszerűen nem érdekük. Amíg az ismerősöm minden megálónál leszállt, kijutott a metróból az autómatához, majd vissza a metróba, megvásárolt 5 jegyet (5x kb 500 forint). Majdnem annyit eljegyezgetett, mint amennyibe a pesti diákbérlet kerül. Ez mekkora nyereség egy hónapban a BKK-nak, mert direkt szarul szervezik a rendszert?
Úgy általában
A zöldebb énem is mindig azt mondja, hogy legyünk természet tudatosabbak! Le az autóval! De ilyen szarul szervezett szolgáltatás mellett hogyan legyünk azok? A BKK és a társadalom az évezred sikereként könyveli el, hogy sikerült a BKK-nak nagyjából 40 év után összehangolni a buszjáratokat egymással... Ez nem siker, hanem szégyen és a teljes hozzánem értés/leszarás bizonyítéka.
Most elképzeltem, ahogyan egy kisgyermekes soktagú családdal történik mindez, és nullázák le a rendelkezésre álló zsetont. Ők mihez kezdenek? Gyerekekkel kéregessenek? Induljanak gyalog haza? Vagy mit csináljanak? Egyáltalán miért nekik kéne valamit csinálni és nem annak, aki hibás az egészért? A rendszer miért nem lehet annyira rugalmas, hogy ilyen esetekben megengedi a kárpótló ingyen utazást aznap? Ez mibe kerülnek a BKK-nak? Plusz járatot kellene indítani? Mert azt nekem ne adja be senki, hogy ezek a gépek nincsen összekötve egy hálózaton és nem látja a központ, hogy hibát jeleznek (innentől fogva nyílván nem tudnák tömegek kijátszani a rendszert a potyajegyért cserébe).
Csak egy kicsit esne jól, ha emberként és ügyfélként bánnának velünk ilyen helyzetekben is. Ha ilyet egy versenyszférában tevékenykedő cég művelne a FIZETŐ ügyfelével, akkor az a cég lehúzhatná a rolót. Ismerősöm mesélte, hogy a TESCO nem szállította ki a megbeszélt időpontban a rendelést (szombat este), pedig másnap vasárnapi zárvatartás van és vendégeket várt. A helyzetet úgy kezelte a cég, hogy kárpótlásként tizensokezer forint levásárolható kupont adott kárpótlásul. Azért így teljesen más szájízzel állunk hozzá a dologhoz. Én ráadásul nem azt vártam, hogy a bérletemet fizesse ki helyettem a rendszer, hanem annyit, hogy engedjenek már haza a járataikon, ha már kifizettem a bérletet...