Robbant a bomba! A Volkswagenről kiderült, hogy évek óta csalt a környezetszennyezési szimulátoron. Közkedvelt autói a laboratóriumi körülményektől eltérve (amit egy titkos számítógépprogrammal szabályoztak a hatóság háta mögött) a napi használatban akár 40x károsabb nitrogén-oxid kibocsátást produkálnak. Ez azt jelenti, hogy a gyakorlatban a tudtukon kívül lényegesen nagyobb léptékben szennyezi a környezetét a VW (bizonyos dízel típusok) tulajdonosai. Érintettek a Jetta, Passat, Golf, Bogar és Audi A3. 11 millió autót érinthet világszerte ez a probléma.Felkészülnek az x modellek és a következő autókonszern?
Öröm az ürömben, hogy hihetetlen bírsággal fogja az illetékes hatóság jutalmazni ezt a giga csalást. 18 milliárd dollár megy be a közösbe és még további 6-7 milliárd dollárba fog kerülni az érintett modellek visszahívása és a probléma javítása/csereautója. És ez még csak Amerika volt. Most kezdik vizsgálni Németországban, Ausztráliában és Dél-Koreában is a wageneket. Lassan elér hozzánk is ez a vihar, hiszen a legtöbb import VW pont a németéktől érkezik hozzánk. Amúgy a teljes sztorit az Index írása nagyon jól összefoglalja, én meg nem vagyok papagáj, ezért akit érdekel: klikk.
Én végeztem velük
Mondhatni egy önérzetes és tudatos fogyasztó vagyok, aki mindenkit bíztat erre. Számomra rendkívül fontos a kiválasztott cég megbízhatósága és missziója, belső erkölcsi kódexe (hogyan viselkedik a fogyasztókkal és a környezettel). Az én olvasatomban komolyabb cégek nem hibázhatnak ekkorát. Nem fenyegetés, de ilyen hiba esetén mi örökre végeztünk egymással. Bár nem gondolom, hogy emiatt csődbe fognak menni, de nem árt rám figyelni. Logikusan megindoklom neked mindjárt. Ezen felül persze tudom, hogy minden profitéhes vállalkozás ott optimalizál (csal), ahol tud. Ilyen alapon egy barlangban kéne megmördelnem, mert szinte mindenkire lehet valamit mondani. De ettől függetlenül aki elöttem lebukik, az számomra "meghalt". Egy apró magyarországi példával élnék, hogy értsétek: 2011 utolsó negyedévében hozta meg a kormány az első devizamentő akciója keretében a gazdagoknak intézett 180 forintos végtörlesztési lehetőséget. Számtalan fundamentával rendelkező ember szerette volna szerződési feltételei szerint felvenni a fundamenta előhitel-megelőlegező hitelt, amiből végtörleszteni tudott volna. Egy ilyen kényes helyzetben a Fundamenta beintett az ügyfeleinek és arra az időszakra felfüggesztette hitelezői gyakorlatát. Számomra ezen a ponton vesztették hitelüket és a továbbiakban nem voltam velük érdemlegesen foglalkozni. Ugyanis amelyik vállalkozás ezt egyszer megcsinálja egy nehéz helyzetben, az a cég a következő trutyiban is ott hagyja az ügyfeleit. Értitek a bajom? Amíg van választás, addig merjünk szegmentálni a cégek között elvek alapján is.
Szóval ez nem hiszti
Noha még a híradások nem szólnak erről és én sem vagyok egy igazi autóbuzi, de nem nehéz kikövetkeztetni, hogy mi lesz:
1. a VW konszern autói, főleg a VW-k értéke rendkívüli módon fog inflálódni. A használtautópiac önmagától le fogja árazni az egész márkát, hiszen kezdődik egyfajta boszorkányüldözés, aminek keretein belül egy mezei vásárló minden VW-ben az elcsalt autót fogja meglátni. Ezen már az sem segít, ha a gyártó "kijavítja" a hibát.
2. Milyen hibát tud kijavítani? Egyrészt kitörli a "csaló" programot, aminek keretében hivatalos is rosszabb környezetvédelmi besorolást kap az autó: tehát csökken az értéke. Vagy fogja magát és lekorlátozza a motor teljesítményét, hogy megfeleljen a mért adatoknak a kibácstás: tehát újfent csökken az autó értéke.
"A program a szennyezéskibocsátást kontroláló funkciót csak teszteléskor kapcsolja be, ilyenkor remekül működik is. A baj csak az, hogy ha hosszabb távon úgy marad, akkor pontosan azokat a hibákat hozza, amelyek miatt a régebbi típusú környezetbarátabb dízel motorok nem váltak be: a motor túlmelegszik, hamar elfárad és a kocsi kisebb távot tud megtenni ugyanannyi üzemanyaggal. Vagyis kevésbé működik felhasználóbarátan, rosszabbul gyorsul, nem olyan takarékos és nem annyira élvezetes vezetni. "index
Ezen a ponton jegyzem meg, hogy én az érintettek heylében a teljes pénzem követelném vissza és dugják fel az autójukat maguknak.
3. Lecserélődik a vezetés(mint kikiálltott bűnbak) és kapunk egy globális bocsit.
4. A hatóságok mindenki más körmére is ránéznek és kiderül, hogy más autógyártók is ugyanúgy csalnak, a mért értékek az álom kategória volt mindig, én pedig minden márkára jól megsértődöm és visszatérek a tömegközlekedésre.
5. Hatalmas mennyiségű VW modell zúdul a használtautó piacra, ami miatt az ár mégjobban leértékelődik.
6. Új emissziós normákat vezetnek be, amik a vállalkozások számára a halál kategóriát fogja jelenteni. Ugyanis például Magyarországon a környezetvédelmi besorolás alapján kell céges autóadót fizetni. Nem mindegy, hogy azért vette a cég a VW autóját, hogy havi 11.000 forintot fizessen/ autó, de a botrány miatt (amennyiben nem a motor teljesítményét csökkentik) 33.000 forintot kell fizetnie. Ezen felül az új kibocsájtási normák hatósági meghatározása felboríthatja a piacot, ha minden autót újra kell bemérni (nem lehetetlen). Ez bármelyik gazdaságban azt jelentené, hogy a vállalkozásoknak emelniük kell az árakon (hogy kitermelják az autóflotta plusz költségét), amit már mindenki meg fog érezni. - Ez nyílván nem holnap fog megtörténni, de 2-3 évben beül teljesen reális lehet, amennyiben az autó lobbi nem tudja eloltani a tüzet és mindenkit elhallgattatni.
7. Komoly mennyiségű érintett autótulaj nem fogja visszavinni az autóját, mivel nem érdekli a környezetszennyezés és emiatt nem akar lemondani a teljesítményéről, amiért megvette az autót. Ez újfent globális parát függ szülni és nem feltétlenül lehet eldönteni, hogy melyik VW-t vitték vissza és melyiket nem. Emiatt az árak megint csökkennek, a kereslet pedig zuhan, miközben soha nem látott mennyiségű érintett autó kerül a használtautópiacra.
8. A VW csoport 1 éven belül hatalmas akciókkal fogja bombázni az országokat, hogy kilóra megvásárolja a fogyasztók emlékezetét, és elfelejtsék, hogy mi történt.
Miért kéne elpártolni
Nem örülök a 18 milliárd dollár büntetésnek, ugyanis ez gyakorlatilag semmi a cég méretéhez képest. Nyílván nem örülnek, de amikor a híradások arról szólnak, hogy emiatt a profitvárakozást át kell írni, és nem arról, hogy a cég csődbe mehet, akkor ott nem arányos a dolog. Elég ha belegondolsz, hogy a NAV évente hány mikrovállalokozást tesz tönkre aránytalanul magas bűntetéseivel. Azt gondolom, hogy fontos ilyen esetekben a példa statuállása, máskülönben jót röhög a szektor és továbbra is szarik bele...
Fogyasztóként annyit tudunk tenni, hogy egyértelműen elpártolunk az érintett cégtől, ezzel jelezve a többieknek, hogy kössék fel a gatyát. Ha a fogyasztó társadalom kicsit morgolódik, de ugyanúgy vásárol tőlük, akkor semmi nem fog történi. Ebben az esetben ma a VW bukott le, holnap pedig valaki más fog.
Érdekes játék! Te mit gondolsz?