Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Levelet kaptam egy volt Pénzügyi tanácsadótól! Reagálok!

2015. szeptember 01. - Szarvas Norbert

0.jpgAz imént kaptam levelet a pénzügyi tanácsadókról szóló cikk (klikk) kapcsán. Elolvastam, megértettem és a legvégén annyit éreztem magamban: TIPIKUS. Tipikus, hiszen megannyiszor hallottam ezeket az érveket a struktúrális értékesítéssel foglalkozó pénzügyi tanácsadó cégekkel szemben. Örülök a levélnek, hiszen így egy konkrét történetet tudok lereagálni és megvilágítani, fontos kérdéseket feltenni. Nem célom "lealázni" vagy megbántani a srácot/hölgyet, aki írta nekem a tapasztalatait. Viszont egyértelmű célom a teljes körítést a való életbe áthelyezni és nem hagyni, hogy továbbra is "elhiggyük" . Lesz itt hideg, lesz itt meleg. A levél amúgy jó, mivel két dolgot nagyon tud: fontos dolgokat megvilágítani és fontos dolgokat elfeledtetni. Légy türelmes és olvasd végig a levelet, majd a reakciót. Így lesz bármi értelme:

 

 

Kedves Norbert!

Bevallom őszintén, hogy nem olvastam folyamatosan a cikket de végig futottam rajta. Ne értse úgy, hogy csak bele-bele néztem hanem egy két részt kihagytam, ami számomra lényegtelennek bizonyult. Na szóval nekem csak pár problémám van az MLM féle vállalkozásokkal. PIRAMIS JÁTÉK, soha az életbe nem fog előre jutni az ember, mert az előtte lévő mindig egyel fölötte fog lenni a rangsorban... nagyon közhelyesen hangzik, de igaz! :) 
A másik, milyen gonosz az OVB meg, hogy csak bukás van rajta? Személy szerint nincs bajom a pénzügyi tanácsadással, akit meggyőznek az csinálja. Nekem azzal van a bajom, hogy saját ügyfélkört kell kiépíteni, családon, barátokon, rokonokon keresztül... Az én családomat akkor vonom be, ha látom az eredményt, de előbb nem. Tudtommal az OVB-nél is saját ügyfélkört kell kiépíteni, ami nálam nem játszik de látom másoknál működik a dolog. 
Személyes sztori, egyik ismerősöm dolgozik egy MLM cégnél megkérdeztem egyszer, hogy mit csinál és elém rakott egy füzetet, amibe írta a pénzügyi tanácsadáskor elhangzott információkat. Szépen elmondta a betanított szövegét nekem amiből persze egy kukott nem értettem, de megtetszett a dolog hisz ilyen területen végzem a tanulmányaimat.   Be is szervezett, egyik nap mentem állásinterjúra elegánsan ahogy elvárták és ő fogadott engem. Beszélgettünk, aztán rátértünk a hivatalos részre majd közölte hogy hív ha felvesznek. 
Láss csodát, hát nem felvettek? Mikor először mentem be az úgynevezett fejtágításra furcsálltam, hogy csak egy érettségi elég és semmilyen idegen nyelv nem kell a munkához, de mindegy is, elvileg sok pénz van ebben, gondoltam...Jött az igazgató és 1 órán keresztül nyomta a dumát. 
Nem hazudok úgy jöttem ki az egészről, hogy aztaaaa ez komoly lehetőség ilyen a mesébe nincsen. Majd elkezdtem tanfolyamokra járni, bekellet tanulni egy szöveget/sémát amivel az embereket rávezetik a válaszokra... erre is volt egy indok, hogy miért kell mindenkinek ugyan azt mondania de az lényegtelen. Majd mikor már majdnem egy hónapja jártam oda "tanításra" közölték, hogy akkor jövőhéten elkezdhetem a munkát. Nagyon megörültem, maga a légkör is nagyon barátságos és sikerorientált volt. 


Ekkor csörgött a telefonom, már úton hazafelé voltam, és egy régi barátom érdeklődött, hogy hogy vagyok mi van velem. Elmondtam neki, hogy hová kerültem és jött az illúzió rombolás. Ő hónapokkal előttem volt ugyan ennél a cégnél. Ugyan azt megkapta amit én csak nekem még hátra volt egy bizonyos dolog amit el is mondott a barátom:
-Nekem is ugyan az volt mint neked. Meg volt a fejmosás majd behívott a főnök az irodába majd közölte, hogy külön figyelmet fognak rám szentelni, csak velem fognak foglalkozni, más vagyok mint a többiek, oda figyelnek rám stb stb. Megkérdezte az előtte lévő srácot, hogy neki mit mondtak és szó szerint ugyan azt vissza mondta amit neki is. 
A lényeget elhallgatta, hogy tanuljak majd ebből és tanultam is, bár tudtam mit hallgat el, de nem kérdeztem rá direkt.

Mondtam neki jól van, hát így akarnak motiválni, de még nem fogtam fel, hogy mire értette ezt.

Amikor bementem az irodába én is megkaptam, hogy kiemelten fognak rám figyelni bla bla bla..Ja a lényeg, meséltek a szuper gázsiról. Az átlag havi NETTÓ 500-800k Ft. Mondom mi?
Aha persze én meg Boltot 5 másodperccel tarkón verem 100 méteren. Jött is a matematika: ember legyen a talpán aki elsőre felfogta, hogy a jutalékot hogyan számolják ki és osztják szét a piramis rendszer szerint: elsőre valami 80k utána 170k utána már 300k és mindig x mennyiségű értékesítés után kapsz több pénzt... Itt már bűzlött a dolog. De hát persze, először a mézes madzag aztán a hit, hogy majd elfogod érni... de kurvára nem fogod elérni.

Aztán megkérdezték, hogy önfejűsködök vagy elfogadom a segítséget? Na most erre a logikus válasz egy alkalmazottól, hogy persze segítsen a főnök. És jött a mellbevágás.
 Elővett egy füzetet amibe 3-4 sor volt: Név..., életkor..., telefon szám..., egyéb....
Akkor most írj fel 15-30-60 nevet és kezd el GYAKOROLNI ( :DDDDDDD ) rajtuk a pénzügyi elemzést. De úgy, hogy az ismerősöd aki beszervezett elmegy veled és segít. Na most a segítség az úgy nézett ki később, hogy csak ő beszélt, nekem meg kussban kellett ülnöm. :D:D:D:D:D

Kerek-perec megmondták, hogy családdal, barátokkal, rokonokkal kezdjem, mert rajtuk lehet gyakorolni! Na meg a...
Itt kezdtem ideges lenni, de azt mondtam jó, ekkor ismerősöm még aznapra beszervezte, hogy hívjak fel embereket, kezdjem el a munkát... 1 órán keresztül unszolt, hogy hívjam fel őket. Lebeszéltem végül két találkát. 
Hogy is zajlott a telefonálás? A saját barátaimnak rokonaimnak olyan ködösítést kellet levágnom, hogy el se hittem, nem mondhattam meg, hogy pénzügyi tanácsadásról lenne szó és közben figyelt az ismerős (most már távoli) mit mondok és hogyan....Tehát leszerveztem kettőt majd mérgemben el is mentem a helyszínről és közben felhívtam akikkel találkozni fogok mi is a helyzet valójában. Belementek így is. Mikor eljött a nap akkor nagyon ki lettek elemezve... 

Az ismerősömet úgy megszorongatták pénzügyi és jogi kérdésekkel,  hogy csak ismételgette a betanított szöveget (Barfó zsép lokika tapzs- tapzs...) pl megkérték igazolja, hogy magánvállalkozó, de nem tudta igazolni mert hát.... senki se szokta kérni. :D:D:D Megmondták hogy, személyes adatokat ne írjon le addig az ismerősöm, amíg nem győződtek meg arról, hogy tényleg magánvállalkozó és tényleg anyagi hasznot tudnak nekik produkálni. Plusz igazolja hogy a cég valóban létezik. Na most ezeket a kérdéseket nyilván szívatásképp  tették fel mert ők is voltak ilyen cégeknél és nekik se tetszett a dolog.

Persze, ismerőstől kap analízist mitől félnek nem fogják eladni, felhasználni az adatait bla-bal-bal.... ugyan már... a mai világban még a barátokban se lehet bízni! Nemhogy egy MLM-s pénzügyi tanácsadóban. Kinek inge...Lehet ha én beszélek, nem tesznek fel direkt ilyen keresztkérdéseket, de hát egy idegen kérdezte tőlük! Én meg csak figyelhettem hát legyen, örömmel néztem végig ahogy szétszedik őt a keresztkérdésekkel.

Na szóval ahogy végig nevettem azt a durván 2 órát magamba, megköszöntem az ismerősnek ezt a "inkredibűl" lehetőséget és közöltem, hogy engem felejtsen el, neki meg további sok sikert kívánok.

Hát ez az én kalandom az MLM világgal, álszentség és ködösítés és "profizmus"... de hát van kikről példát venni...! :D

Ja és akivel beszéltem telefonon elmondta, hogy egy ismerőse régóta ott dolgozik (2-3 éve) a cégnél és havi 80-90-100k-t keres, pedig mennyi előléptetése volt és ő majdnem minden nap megy értékesíteni... hmhm 

Üdvözlettel Én

Akkor fussunk neki! Nagyon jó a levél és nagyon sok lényegi dolgot érint!

OVB-ről gyorsan, aki nem ismerné-rosszul tudná:

Az OVB nem MLM vállalkozás. Azért írom így, mivel a te fejedben az MLM azt jelenti, hogy saját terméket kell értékesíteni és hálózatot kell felépíteni, akiknek a saját belső fogyasztásából fogsz részesülni vagy külső értékesítéseinek a forgalmából. Ezzel szemben az OVB struktúrális értékesítésben közvetítőként helyezkedik el a pénzpiac (bankok, biztosítók...stb.) és ügyfél között. Nincsen saját termékük, nem kreálnak keresletet. Tevékenységük egy meglévő szükségletet próbál kielégíteni: mindenkinek van pénzügye és ezeket a pénzügyeket, pénzügyi termékeket próbálja racionalizálni a cég allvállalkozójaként tevékenykedő tanácsadó. 

Akkor reagálok, mert fontos:

"Bevallom őszintén, hogy nem olvastam folyamatosan a cikket de végig futottam rajta"

Azt gondolom, hogy elnyerted a szimpátiámat a nyitó mondatoddal. Ritka, amikor valaki leszáll a magas lóról, és bevallja a hiányosságait. Másrészről, tapasztalataim alapján ez az egy nyitó mondat máris előre vetített több várható (olvasás során beigazolódó) dolgot. Korunk népbetegsége, hogy mindenki csak végigfut és számára "releváns" dolgokra figyel. Pedig az ördög a részletekben rejlik és bizony sokszor az általad/általunk érdektelennek vélt "dumában" vannak olyan mondatok, utalások, amik által az egészet meg lehet érteni. Ez igaz a cikkemre, de igaz akár egy munkaszerződésre az OVB-vel, egy pénzügyi termékre a biztosítóval vagy akár egy Facebook beszélgetésre a haveroddal. Pénzügyi szempontból ez azt jelenti, hogy azon többség részét képezed, aki azzal okoz/okozott volna kárt az ügyfeleinek, hogy képtelen végigolvasni az általa közvetített szerződést. Ezáltal pedig már az első mondattal igazat kellett adnom (holott még nem ovlastam tovább) abban, hogy te nem voltál pénzügyi tanácsadó, hanem egy szimpla értékesítő lettél volna. A lényegi különbség, hogy a tanácsadó elolvas és megpróbál megérteni, mielőtt értékesít. A szimpla termékértékesítő pedig fogalmatlanul azt adja, amit a vezetője ajánl. Azt leszögezném, hogy ilyen esetben nem az OVB vagy a vezető hozza a legrosszabb döntést, hanem te magad. 

"PIRAMIS JÁTÉK, soha az életbe nem fog előre jutni az ember, mert az előtte lévő mindig egyel fölötte fog lenni a rangsorban"

Nagyon érdekes az emberek lélektana, akik a hagyományos alkalmazotti munkaléten kívül eső területekre tévednek. Elképesztő meglátásaik és elvárásaik vannak. Alkalmazottként megtanították nekünk elfogadni, hogy 40 évig ugyanazt az egót (főnök) kell magunk elött nézni szó nélkül. Viszont amikor találkozunk egy karrierrendszerrel, ahol rugalmasabban és dinamikusabban lehet előre haladni, akkor már elkezdünk urak lenni. Urak, akiknek komoly problémájuk, hogy soha nem lesznek a főnökük előtt. Noha még ez sem igaz, mert pont az OVB-nél lehet tudomásom szerint akár a saját vezetőd mellé érni megfelelő teljesítménnyel és elhivatottsággal. Viszont a felvetésedre reagálva nem érzem igazságosnak és igaznak a dolgot. Egyrészt mutasd meg nekem azt a vállalkozást, ahol kezdőként reális cél, hogy az igazgató főnökévé vállj. Másrészt ez miért releváns a te karriered szempontjából? A struktúrális értékesítéssel foglalkozó rendszerek egyik jellegzetessége az objektív teljesítménycél és karrierterv. Ebben a rendszer anyagi szempontból számodra lényegtelen, hogy ki és meddig lesz "előtted", hiszen nem kihalásos alapon lehet előbbre jutni. Nem lebeszélni akarlak, de még sosem hallottam a mekis dolgozótól, hogy azért szar a meló, mert a területi igazgatója mindig felette lesz.

" Személy szerint nincs bajom a pénzügyi tanácsadással, akit meggyőznek az csinálja."

Itt picit megrendült a bizalmam, ugyanis a kezdeti tökösség elveszni látszik. Azért nem ismered be az előítéletedet a pénzügyi tanácsadással szemben, hogy ettől hitelesebbnek és rendesebbnek tünjél? Gyakorlatilag egy lényeges megállapításra jutottál: "akit meggyőznek". Meg tudom érteni az előítéletedet, de nem tudom elfogadni. Társadalmi probléma, egyben valóság, hogy az "ilyen munkára" meg kell győzni és ez negatív dolog. Azt kell belátni és megérteni, hogy itt alapvetően pénzügyi termékeket és szolgáltatásokat közvetít a tanácsadó. Képzeld el a bankot vagy biztosítót csak sokkal nagyobb termékpalettával. A bankost meg kell győzni, hogy a bankban dolgozzon? Nem a pénzügyi tanácsadás a meggyőzős rész, hanem a körülmény, amiben dolgoznak. A magasabb bevételért ki kell szakadni az alkalmazotti létből és vállalkozóvá kell válni. Aki alkalmas erre és meg tudják győzni, az valóban csinálni fogja. 

"Nekem azzal van a bajom, hogy saját ügyfélkört kell kiépíteni, családon, barátokon, rokonokon keresztül... Az én családomat akkor vonom be, ha látom az eredményt, de előbb nem." +Akkor most írj fel 15-30-60 nevet és kezd el GYAKOROLNI ( :DDDDDDD ) rajtuk a pénzügyi elemzést."

Picit előre is szaladtam, mivel itt két összefüggő részről van szó. Mivel alapvetően saját vállalkozást kell felépítened az OVB-n belül, ezért mint vállalkozó bátran kijelenthetem, hogy semmi különös nincsen abban, hogy nem felmelegítve kapsz meg egy ügyfélállományt. Nagyon fontos belátni, hogy általában az emberek nem születnek vállalkozónak vagy pénzügyi tanácsadónak. Ez két olyan dolog, amit meg kell tanulni, aztán a tanultakat át kell ültetni a gyakorlatba. Ismereteim szerint az OVB igazgatóságain belül létező oktatásokon megtanítanak neked egy pénzügyi és kommunikációs alapot. Viszont ez az alap pont olyan, mint a rutinpálya. Kimész forgalomba, hirtelen elfelejtesz mindent és beparázol. A rendszer és általában az értékesítés alapja, hogy jól tudjál kommunikálni, ezáltal tudj 100%-ban az ügyfélre koncentrálni, és a figyelmedet ne saját magad "bénázása" kösse le. Bizonyított tény, hogy általában az emberek felszabadultabbak ismerösők közelében, mint ismeretlenekkel. Ezért kellett felírnod a neveket és menni gyakorolni. Rövid távon természetesen a struktúrált értékesítési rendszerben az ismerősökből fogsz megélni. Viszont már 1-2-3 hónap múltán ki kell lépni az ismeretlen, valódi ügyfelekhez. A rendszer és az igazgatóság hosszú távú érdeke, hogy kikerülj az ismerősi kőrből és tovább tudj dolgozni. Aki bármit értékesített már az életében, az pontosan tudja, hogy az ismerősi kör egy kiinduló pont, de nem cél. Amikor elkezdtem írni a blogot és megalapítottam Facebookon az oldalt, akkor nem tudtam ismeretleneket megszólítani. Először ismerősöknek kellett ajánlanom az oldalam a rövid távú "ismertség növekedése" végett. Ez egy ugródeszka volt. Ma már közel 3000 ember lájkolta a blog oldalát, de 40-50 ember az, akit személyesen ismerek ezek közül. 

"Az én családomat akkor vonom be, ha látom az eredményt, de előbb nem."

Ez egy nagyon fontos elvi kérdés, amiben igazat adok. Hasonló helyzetben én is ugyanúgy gondolkodnék, mint te. Viszont értelmezzük az "eredményt". Mi az eredmény? Egy megtakarításnál vársz 20 évet, amíg meglátod az eredményét? Egy lakástakaréknál kivárod a 4 évet, mire meglátod az eredményt és elkezded ajánlani a dolgokat? Tulajdonképpen azt jelentetted ki, hogy a családodat nem adod el, nem vered át, de idegenekkel simán megteszed?!

Azt gondolom erről, hogy az eredmény az OVB esetében az, hogy te személy szerint megérted a szolgáltatásukat. Megérted, és ha szimpatizálsz vele, akkor automatikusan a családodnak, barátaidnak akarod először átadni, mivel jó a dolog (ha elfogadod, hogy jó). Gondolj bele, hogy az OVB munkája nem csak arról szól, hogy megjelennek öltönyben és talicskával elviszik megtakarítás címen a pénzed. Az elemzés során nem véletlenül kell rákérdezni más témakörökre is. Ugyanis a jó tanácsadó először megnézni hol spórolhat neked pénzt (meglévő pénzügyi termékek) és mennyi állami támogatást kaphatsz, majd ezután beszél neked a megtakarításról. Elmész egy fodrászhoz, aki a városban a legjobban vágja le a hajad, és egy ajánlatot tesz. Az ajánlat lényege, hogy ingyen levágja a te, és még 3-5 ismerősöd haját, ha elhozod őket. Akkor kiket fogsz behívni? Ez rossz dolog lenne? Hangsúlyozom, ennek csak akkor van az OVB esetében létjogosultsága, ha te a betanuló heteid, hónapjaid során elfogadtad, megértetted a szolgáltatást és szükségesnek gondolod. Ez megint a te felelősséged, hogy "csak a lényeget olvasod el" vagy belemerülsz teljesen..

"betanított szöveg"

Azért foglalkozok ezzel a közléssel, mert te is foglalkozol vele. Alapvetően nem is szabadna megemlíteni. Nem mondod te sem, hogy a Tescoban a pénztáros a betanított szövegét mondta el vagy azt sem említed meg otthon, hogy a mekiben mi volt a "betanított szöveg". Azt tapasztaltam, hogy az emberek nagyon érzékenyek erre a "betanított szöveg" témára az OVB féle struktúrált értékesítéssel foglalkozó tanácsadó és az MLM cégek esetében. Holott ha logikusan belegondolsz, akkor a saját munkádban te sem csinálsz alapvetően mást, mint "betanított/megtanított" frázisokat puffogtatsz egymás után. El kell fogadni, hogy minden szakma törekszik az egyszerűség és sikeresség irányába. A "betanított szöveg" az OVB esetében azt garantálja, hogy az ügyfél és a tanácsadó is minden szükséges információt megkap, nem marad ki semmi. A szükséges információk teljes ismeretében tud kizárólag megfelelő koncepció "születni", ami az ügyfél érdeke. Másrészről a "betanított szüveg" garantálja, hogy ez a találkozó nem 3-4 óráig tart, hanem mindenkinek az életéből 1-másfél órát vesz el. Vagy szerinted jobb lenne ad hoc jelleggel elemezni ezen a területen?

"Láss csodát, hát nem felvettek?"

Ezen nagyot nevettem:) Ennyire bizonytalannak érzed magad és a képességeid, hogy csodaszámba megy, ha felvesznek valahova? Jó, a viccet félretéve valóban jellemző erre a rendszerre, hogy magasabb fluktuáció mellett "boldog-boldogtalant" felvesznek. A felvétel normális esetben nem azt jelenti, hogy te pénzügyi tanácsadó leszel. Azt jelenti, hogy elkezdheted az oktatást és megmutathatod mire vagy képes. Mondhatjuk azt is, hogy ez a rendszer előélet-előítélet mentes. Csak az számít, hogy mit tudsz teljesíteni, és nem az, hogy addig mit tudtál felmutatni. Eddig a te és a munkakeresők szemszögéből írtam. Tényleg az a baj, hogy van egy hely, ahol előbb megadják az esélyt és aztán küldenek el? Másik oldalról messze nem ez a magasztos cél lebeg a szemek előtt. Egyszerűen arról van szó, hogy mindenki építi a saját karrierjét és vállalkozását. Ebbe a vállalkozásba pedig szükséges a forgalom növelése. A forgalom növekedése pedig új munkatársakat eredményez. Őszintén megvalva az már "hab a tortán", hogy a forgalom az új betanított/megtanított munkatársak által fog növekedni. Hogy ez mennyire rossz dolog, azt döntse el mindenki maga. Bár el kell fogadni a különböző kereskedelmi gyakorlatokat. Nyílván egy bevásárló központban a forgalom növekedése után veszik fel a plusz embert. Viszont a forgalom növekedését promóciók által érik el. A promócióhoz szükségesek szakemberek, hosstessek egyaránt. Itt pedig pontosan az "OVB elv" érvényesül, tehát előbb felveszik az embert (hosstess), akik generálják a forgalmat.

"Amikor bementem az irodába én is megkaptam, hogy kiemelten fognak rám figyelni bla bla bla..Ja a lényeg, meséltek a szuper gázsiról. Az átlag havi NETTÓ 500-800k Ft. Mondom mi?
Aha persze én meg Boltot 5 másodperccel tarkón verem 100 méteren. Jött is a matematika: ember legyen a talpán aki elsőre felfogta, hogy a jutalékot hogyan számolják ki és osztják szét a piramis rendszer szerint: elsőre valami 80k utána 170k utána már 300k és mindig x mennyiségű értékesítés után kapsz több pénzt... Itt már bűzlött a dolog."

Ez már egy valódi problémája a rendszernek. Nincsenek egységes színvonalú oktatások és tréningek. Mivel alapvetően mindenki saját vállalkozóként funkcionál, ezért igazgatói engedéllyel oktathat is. Amit leírtál az egy hatalmas katyvaszt. Több eset lehetséges, és mindegyikre van élő példa. Vagy jó volt az oktató, csak te voltál értetlen, vagy elmondtak mindent, de te csak a "releváns" dolgokra figyeltél (=mennyit pénz kapsz következő hónapban) vagy pedig hülye volt az oktató és te vagy okos. Nem tudom, nem is érdekel. Mindegyik felállás létezik a valóságban, maradjunk ennyiben. Itt jön képbe a rendszer egyik kezdetleges hibája. Valószínűleg neked sem volt sok közöd a pénzügyekhez és gazdasághoz. Az is lehet, hogy semmilyen pénzügyi és kereskedelmi affinitásod nincsen. Így nem csoda, ha egy órában nem tudod magadba szívni azt a kereskedelmi gyakorlatot és jutalékelosztó rendszert, amit az egyetemen hónapokig tanítanak. A lényeg: Ha kötsz szerződést, akkor kapsz jutalékot. A biztosító az általad megkötött szerződés értékének megfelelően az OVB által kialkudott összeget utalja át a cégnek. A 100% összeget a cég szétosztja közted és a feletted állók (vezetőid) között. A 80-170-300k egy példa lehetett, hogy egy munkatársnak átlagosan mennyi szerződést kell milyen összegben megkötni ahhoz, hogy ennyi pénzt összerakjon fizetésként.

"De hát persze, először a mézes madzag aztán a hit, hogy majd elfogod érni... de kurvára nem fogod elérni."

Engem itt vesztettél el. Ugyanis amíg a legelején bátran vállaltad a hiányosságod (nem olvastad végig a cikket), addig mostanra már nem vállalod fel saját magadat. Ez egy típushiba, amit minden "OVB csalódott ember" a magáénak mondhat. Az alapelv szerint minden "mézes madzag", amit ők nem tudtak teljesíteni. Elterjedt tévhit és gúny, hogy az OVB-nél mindenki gazdag lesz. Idejönnek a srácok pénzt keresni, aztán amikor koppannak (mert semmi közük nincsen a szakmához és nem hajlandóak fejlődni), akkor hirtelen minden hazugság lesz. Valóban dobálják ezek a cégek motiváció gyanánt a meggazdagodás lehetőségét. Azt azért tisztázzuk, hogy attól nem leszel gazdag, mert keresel havi 500 ezer forintot. Nem rossz pénz, de semmi több. Persze, aki előtte keresett 60 ezer forintot, annak ez az összeg maga a gazdagság. Ha megfelelően le tudja az ember szűrni az információt, akkor nincsen semmi gond. A baj, hogy általában az emberek bármilyen közlésből a maximumot akarják elfogadni és célként kitűzni, miközben a minimum felé haladnak. Hogy ez mit jelent?

Bemész az OVB előadásra, ahol azt mondja az oktató, hogy ennél a cégnél meg lehet keresni havi 1 millió forintot is kemény munkával. Az átlag ember ebből annyit ért meg, hogy itt mindenki 1 millió forintot keres. Ezt elhiszi és a legtöbben már másnak automatikusnak gondolják a pénzt. Nem dolgozik keményen, szinte a vezető által előírt minimum alatt teljesít végig, majd amikor jön a fizetés és a 0-100 ezer forint közötti intervallumban kapja meg a pénzt, akkor borítja az asztalt és hazugnak gondolja a rendszert. Meg kell érteni, hogy a motivátor (mint minden más kereskedelmi cégnél) nyílván nem a legrosszabb eredményekkel fog érvelni. Az embernek azt kéne felfognia ebből, hogy ennél a cégnél megvan a lehetősége az 1 millió forintos jövedelmre (szemben a fix alkalmazotti bérrel) abban az esetben, ha kétszer-sokszor keményebbn dolgozik, mint alkalmazottként. 

"Hogy is zajlott a telefonálás? A saját barátaimnak rokonaimnak olyan ködösítést kellet levágnom, hogy el se hittem, nem mondhattam meg, hogy pénzügyi tanácsadásról lenne szó"

Valóban így van. Engem is hívtak már fel "kamu" dumával, aminek a vége élőben teljesen más lett. Ez az ököl szabály. Ha az emberek nem húznák le ennyire ezt a szakmát, akkor ennek a szakmának nem lenne szüksége "álcáznia" magát a telefonban. Gyakran mesélik tanácsadó ismerősök, hogy amikor a telefonba annyit mond az embernek, hogy "pénzügyi tanácsadás....évi 130 ezer forint állami támogatás...", az az embereket nem érdekli, mivel ennyire nem tudatosak a pénzügyekben. De ha azt mondja a telefonban "akció...ajándék 5000 forint a lakásbiztosítás díjából", akkor már hirtelen sürgős lesz a találkozó az ügyfél számára. Nem szép dolog, de jelenleg a piacot az ügyfelek erre kényszerítik rá. Ráadásul az ügyfelek is számtalan csúnya dolgot csinálnak, amiről senki nem beszél...

"Az ismerősömet úgy megszorongatták pénzügyi és jogi kérdésekkel,  hogy csak ismételgette a betanított szöveget (Barfó zsép lokika tapzs- tapzs...),  Plusz igazolja hogy a cég valóban létezik. Na most ezeket a kérdéseket nyilván szívatásképp  tették fel mert ők is voltak ilyen cégeknél és nekik se tetszett a dolog."

Úgy állítod be ezeket az ismerősöket, mint hősök, akik jól lefejezték a gonosz sárkányt. Beállsz melléjük, közben észre sem veszed, hogy téged szivattak meg. Téged nem tiszteltek meg azzal, hogy vagy nem fogadják el az időpontot vagy pedig normálisan viselkednek. A te idődet is ugyanúgy elrabolták, mégis tapsikolsz nekik. Ez amúgy tipikus magyar hozzáállás. Nagyon kevesen mernek kiállni magukért. Én egy ilyen esetben az ismerőseimre haragudnék és nem pacsiznék velük. Haragudnék, hiszen alapból jó szándékkal mentem volna hozzájuk (mivel megértettem és jónak találtam a cég szolgáltatását- máskülönben nem kezdem képviselni őket és a nevükben leegyeztetni időpontot akár ezekkel az ismerősökkel...). Az emberek nagyon szemetek tudnak lenni a másikkal, de amikor az Ököl szabály szerint őket szivatják meg a saját munkájukban, akkor vérig vannak sértve. Te dolgoznál akár 5 percet ingyen? Ugyanis ez a "szivatás", amit jó poénnak gondoltál, igazából a tanácsadó ismerősöd munkaidejéből vett el. Ő ráfizetett erre az útra, hiszen felmerülhetett uti költség, nem beszélve arról a munkaidőrül, amikor felkészültetek ezekre az ismerős ügyfelekre. Jó poén a köcsög tanácsadót szivatni, csak nem kifizetődő. Azt gondolom, hogyha mindenki korrekt és egyenes lenne a másikkal, akkor nem lenne szükség a trükközésre. Amennyire te sem szereted, ha trükköznek veled, úgy a tanácsadó sem szereti ha őket szivatják. Ezt érdemes lenne átgondolni.

Bennem olyan kérdés merült fel, hogyha azzal le tudtak téged beszélni erről a munkáról, hogy (ha jól értem) majdnemhogy kezdő ismerős "tanácsadót" megtudták bizonyos kérdésekkel "szorongatni", akkor hogyan volt képed a nevedet adni ehhez a művelethez. Nekem úgy tűnik, hogy egyáltalán nem azonosultál a szolgáltatással, kizárólag a sok pénzt és a meggazdagodás lehetőségét láttad a dologban. Akkor pedig tükörbe kéne nézni, hiszen ebben a buliban te voltál a legnagyobb trükköző. Reménykedtél benne, hogy valaki helyetted dolgozni fog (tanácsadó ismerős-vezető), majd jól elad valamit az ügyfelednek (amiről fingod sincsen), és ebből te majd jól fogsz keresni.

"Lehet ha én beszélek, nem tesznek fel direkt ilyen keresztkérdéseket, de hát egy idegen kérdezte tőlük!"

Ez a probléma alapvetően megegyezés kérdése és vezetői stílus. Biztosan alkalmas voltál arra, hogy az OVB-t és saját magadat megfelelő minőségben képviseld? Nem lehet, hogy a "vezetőd" úgy ítélte meg, hogy előbb megmutatja neked élesben, hogyan működik a dolog? Valóban ennyi múlik egy karrier? Nem lett volna célra vezetőbb, ha utána elmondod, hogy mi esett neked rosszul és javítotok a helyzeten? Attól, mert "idegen" kérdez, miért kell őt "szétszedni"? Miből gondolod, hogy veled "pénzügyileg normálisabbak lettek volna"? Azért mert ismerősök? Ha tisztelnének téged, vagy te tisztelted volna azt, amiért odamentél hozzájuk, akkor ezek az emberek normálisan állnak hozzá a "vezetődhöz". Elmondom miért: Engem úgy neveltek, hogy ha jön vendégségbe egy ismerős és az hoz egy számomra ismeretlen embert, akkor nem leszek vele bunkó. Úgy veszem, hogy az az ismeretlen az ismerősömhöz tartozik és pont. Pont annyi tiszteletet adok meg neki, mint az ismerősömnek. Lehet engem neveltek félre...

"Ja és akivel beszéltem telefonon elmondta, hogy egy ismerőse régóta ott dolgozik (2-3 éve) a cégnél és havi 80-90-100k-t keres, pedig mennyi előléptetése volt és ő majdnem minden nap megy értékesíteni... hmhm "

Ez már megint egy tipikus érv-indoklás és önigazolása a rendszer sikertelenségének. Attól mert ismersz egy vagy kettő vagy tíz embert, akik minden nap dolgoznak és már 3 éve vannak ott és mégsem keresnek jól, akkor a rendszer a szar? Valószínűleg nem. Ugyanis nem arról beszéltél (és mások sem arról beszélnek), hogy ezek az ismerősök mennyire kommunikatívak, mennyire vannak ott a szakmai kérdésekben és mennyire hasznosan töltik el a munkanapjaikat. Csupa olyan tényezőt írtál le, ami ok és nem okozat. Nem miértekről beszélsz, hanem a végeredményről. Én ismerek több olyan OVB-s vagy biztosítós embert, aki 4-5-6 éve dolgozik ott főállásban és 120 ezer forintnál soha nem keres jobban. Ettől még nem gondolnám a rendszert rosznak, hiszen pontosan ismerem a struktúrált értékesítés szabadságából vonatkoztatható korlátokat (a rugalmas munkaidővel a legtöbben rugalmatlanul bánnak- minimalizálják a munkaidőt és maximalzálják a többi tevékenységükre fordított időt). 

Nézzünk két gyrosost pesten a Móricz körtéren. Gyakorlatilag az egyik a körtér egyik sarkán (valami török), a másik a másik sarkán (vikinger) van. Mindkettőnek egy húsforgatója van, mindenkettőben ketten dolgoznak egész nap és minden nap. Ha megnézzük az árbevételüket akkor elég komoly különbség jelentkezik a Vikinger Gyros részlegének a javára. Miért van ez? Ugyanannyian dolgoznak ugyanolyan felszereléssel ugyanannyit és majdnem ugyanannyiért! Ezen gondolkozz el és akkor megérted, amiről eddig írtam.

Összegezve

Nem volt célom a megbántás. Azért írtam nyílt választ, mert számos típusdolgot említettél a leveledben. Természetesen ezek a te tapasztalataid, de nagyon sokan gondolják így, vagy élték meg így. Külsősként látva azt gondolom, hogy gyakran az emberi mentalitásbeli különbözőségek okozzák a problémákat, félreértéseket. Az emberek hajlamosak fokozott figyelemmel és kritikával illetni az OVB féle vállalkozásokat és kereskedelmi gyakorlatukat, miközben ugyanezt a mércét nem hajlandóak a tradícionális munkákkal szemben alkalmazni (lásd: orvos (sebész), aki nem veszi észre, hogy teljes keresztszalagszakadés van a térdemben, vagy az autószerelő, aki pont mindig "talál" valami sok tízezres javítani valót pluszba). 

Örökzöld, de igaz:

Az OVB ugyanolyan munkahely, mint minden más. Vannak akik sikeresek lesznek, vannak akik elbuknak. Vannak, akikhez illik és vannak, akik csak szenvednek benne.

Egy univerzális dolog szükséges ahhoz, hogy egy ilyen cégnél dolgozz:

IDEGZET

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr897743592

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Serrin 2015.09.08. 11:37:00

Hasonló cégnél voltam még régen és a következő nagyon zavart:
Ugye pénzügyi tanácsadóként többféle biztósító, bank termékeit kellett ajánlani. Pl.: ha egy UL esetén én kaptam 80000-et, míg az ugyanezt eladó ügynök, aki az adott cégnél (vagyis az UL-es szerződést adó biztosítónál) volt 180-at. Ez a klülönbség abból fakad, hogy az mlm rendszer miatt több szint fölöttem kapott pénzt.

Miért nem lehet ugyanazt a jutalékot kapni? Biztos vagyok benne, hogy az mlm miatt és nem más üzleti okból.

Sobbis 2015.09.11. 23:28:30

A legtöbb esetben, a függő ügynökök nem tudják azt a terméket vinni, amit az mlm cég, mivel az a számukra külön kifejlesztett termék, amely sok esetben amúgy jobb mint az anyacég által közvetlenül közvetített paletta.

Abban igazad van, hogy egy függő közvetítő egy közel azonos szerződésért nagyobb jutalékot kap. Ez amúgy, ahogy jól leírtad a több szinten történő kifizetés miatt van.

A független közvetítésnek vannak előnyei és hátrányai:
Hátránya az általad leírt fizetés mértéke, kisebb szinten.

Előnye viszont ezzel szemben, hogy sokkal szélesebb termékpaletta közül választhatsz. Minden cégnek megvan az erőssége bizonyos területen, így az ügyfél számára sokkal személyre szabottabb, jobb megoldást tudsz kínálni.
Ezzel amúgy szélesebb réteget vagy képes elérni, mivel szinte biztos, hogy tudsz jobbat kalkulálni a meglévőnél. De ha egy területen mégse, valahol máshol viszont igen!

Konkrétan ha valaki tényleg átlátja a szakmát és jól végzi a munkát, bárkit az ügyfelévé tud tenni ezáltal, valamelyik területtel.
Ezzel pótolva a kieső jövedelmét.

Az ilyen kaliberű cégeknél, amit leírtál, 2 út van. Vagy a csapatépítés az út amelyen elindulsz, vagy az egyéni értékesítés. Fontos tudni, hogy egyéni értékesítésből a magas karrier szinten (magas jutalékszorzóval) már ugyan úgy, vagy jobban fogsz keresni, mint a függő ügynökök. Ez viszont fizikailag behatárolt munka, egyedül csak meghatározott számú emberrel vagy képes találkozni.

Míg a másik út a csapatépítés, itt a te tudásodat tudod többszörözni a munkatársaidnál, így a fizetés tekintetében sokkal nagyobb szinteket lehet elérni, a határ a csillagos ég. Ez hosszú távon kifizetődőbb amúgy.

De nem árulok el titkot azzal, hogy akinek ez nem megy, rövidtávon, a függő közvetítésben nagyobb pénz van. Mindenkinek el kell döntenie, milyen távra tervez és melyik fekszik neki jobban.
süti beállítások módosítása