Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Alkosd meg a saját nyugdíjrendszered!

2015. május 08. - Szarvas Norbert

unknown_5.jpegSzerintem mindenkinek van egy kialakult véleménye a nyugdíjrendszerrel kapcsolatban! Természetesen mindenkinek az ötlete egy csöppet saját élethelyzetéből és egzisztenciális válságából indul ki. Ha egy gazdagabb embert kérdezel, akkor bizony a magánnyugdíjra adná a pénzét, míg a szegényebb réteg vélhetően az állami nyugdíjrendszerért harcolna. Persze mindezt egy olyan tökéletes egyensúlyi állapotban tennék, ahol biztosított lenne az állami nyugdíj, és nem lenne politikai kockázat sem. Szóval árnyékolva a képet a jelen Magyarországára vetítve, be kell látnunk, hogy egyre hangosabbak azok a hangok, akik minél inkább elszakadnának az állami kontrolltol és nyugdíjrendszertől. Ennek mi az oka? A bizalmatlanság! Nézzük meg, hogy a rendelkezésre álló lehetőségek közül te hogyan állítanád fel a "jobb" nyugdíjrendszert?

Hozott anyagból dolgozunk

Az 1997. évi LXXXI törvénnyel határozták meg a Magánnyugdíjrendszert. Ez egy rendkívül fontos időpont a magyar  modernkori nyugdíjrendszer életében, hiszen a törvényhozás megalkotta a kötelező érvényű jogi hátterét a több pillérből álló magyar nyugdíjrendszernek, aminek legfontosabb elemeként a jövő nyugdíjasai számára a magánbefizetéseket-magánszámlákat hangsúlyozta. Az ország az ezt követő 15 évben egy olyan hibrid rendszert működtetett, amiben az adózóknak a jelenlegi nyugdíjasokat (TB nyugdíj) és a saját nyugdíjukat (Mnyp és önkéntes befizetések) egyszerre két külön módozatban kellett finanszírozni. Alapvetően ez inkább egy gyenge próbálkozása volt a rendszer átalakításának, hiszen érdemi lépés nem történt. Annyit értek el, hogy az ezen időszak alatt befizető aktív dolgozók nyugdíjhozzájárulását felosztották a régi és az új rendszer között. Ezáltal az új rendszerbe nem került az egyéni számlákra annyi pénz (mint amennyit a nyugdíj összefoglaló jogcímen elvontak), másrészről az aktuális nyugdíjasok finanszírozására is lényegesen kevesebb vagyon jutott. A végcél az állami nyugdíj visszaszorítása, minimalzálása és a magánszámlák erősítése. Ha ez megtörtént volna, akkor gyakorlatilag a 97-2012 közötti állami nyugdíjba való befizetéseket soha senki nem írta volna jóvá a befizetőnek. Magyarul amíg az elmúlt évtizedekben Mari néni fizette a nyugdíj hozzájárulását, hogy nyugdíjasként legyen nyugdíja a befizetés arányába, mértékében, addig az Istvánok ezen időszak alatti befizetéseinek egy részét soha semmilyen formában nem kapták volna vissza. Ebből fordult vissza a kormány és próbálta az Mnyp rendszer teljes vagyonát visszavinni az állami rendszerben (ahonnan már már teljesen elfogyott ez a pár ezer milliárd forint)...

A mai rendszer alapját megint az állami nyugdíjrendszer adja. Ide kell adózni, és állítólag innen kapunk majd vissza nyugdíjat. Mellette az Állam lehetőséget ad adójóváírással bemotivált nyugdíjcélú öngondoskodási programokat indítani, amikben viszont ténylegesen a befizetéseink szerepelnek egyénekre bontva.

nyugd_jrendszer_2011_1.png

Mik a lehetőségeid, ha öngondoskodni szeretnél?

Nyesz- Nyugdíjelőtakarékossági számla

Alapvetően ez egy államilag támogatott befektetési lehetőség. Egy számla, aminek lejárata a nyugdíjbavonuláshoz kötött. Mivel most nem termékcsoportokat akarok bemutatni, ezért csak egy rövid véleményt összegeznék neked.

A Nyesz egy eleve halva született ötlet volt a hangzatos neve ellenére is. Alapvető ígénye az embereknek, hogy nyissanak egy nyugdíjcélú számlát, ahova befizetik a pénzt, az önműködően termel és a nyugdíjba lépés idején rendelkezésre áll. Ez a termék pont nem ezt az "élményt" adja neked. Ha nem rendelkezel megfelelő pénzügyi és tőkepiaci ismeretekkel, aktualitásokkal és nincsen időd folyamatosan felügyelni a számlát, akkor komoly meglepetések érhetnek téged. Megvan a terméknek a maga előnye, de a behatárolt anyagi lehetőségekkel rendelkező átlagos magyar embernek nincsen "több lövési lehetősége", hogy minden nyugdíjcélú terméket kipróbáljon.

Önyp- Önkéntes nyugdíjpénztár

Ezt a lehetőséget alapvetően az elmúlt években az Mnyp rendszer kistesójaként kezelték. Egy lehetőség, amin keresztül (akár) ugyanabba a pénztárba plusz befizetést lehet eszközölni. Az Önyp rendszer leginkább a cafeteria-nak köszönhetően terjedt el. Az ügyfelek jelentős része munkáltató által került legelőször kapcsolatba bármelyik Önyp-vel, amit azután saját befizetésekkel tartott fenn a munkáltatói hozzájárulás felett. A rendszernek jelenleg nagyon komoly politikai kockázata van, hiszen semmi nem garantálja az állami behatolást (hasonlóan az Mnyp rendszerhez). Szerintem nem feltétlenül a politika jelenleg a legnagyobb problémája az amúgy folyamatosan egymásba olvadó pénztáraknak. Be kell látni, hogy a pénztárak igazi bevétele a kötelező Mnyp befizetésekből származott. Így az Önyp tekinthető a második pillérnek a pénztári rendszerben. Ma már csak ez a pillér létezik és a tagi befizetésekből igyekszik magát fenntartani. Kérdés, hogy az Önyp pénztárak piaca meddig szűkül tovább, képesek e növelni a díjbevételeiket és képesek e az Mnyp pillér nélkül fenntarthatóan működni? Ha pedig ez nem elég, akkor ideje megemlíteni a Honvéd Önyp-t, amelyik a vagyonát a Buda-Cash botrányban érintett DRB bankcsoportnál vezette. A mai napig nem tudni, hogy az itt "elvesztett, ellopott" tőkét milyen arányban fogják a tagok visszakapni?

Nyugdíjbiztosítás

Az önkéntességen alapuló nyugdíjrendszeri pillér legfrissebb tagja. 2014-ben adta meg a törvényhozás a lehetőséget, hogy a nyugdíjra öngondoskodó egyén biztosítón keresztül vezetett biztosításban gyűjtsön nyugdíjas korára adójóváírással megtoldva. Jelen gazdasági és politikai helyzetben ezt a megoldást gondolom a három lehetőség közül a legéletképesebbnek és legbiztonságosabbnak. Legfontosabb indokom a biztosítókat "terhelő" elképesztően szigorú felügyeleti kontroll és jelentési kötelezettség. Gyakorlatilag elképzelhetetlen a Quaestor-hoz vagy a BC-hez hasonló esemény, minek következtében az ügyfél elbukná a befizetéseinek egy részét. Másrészről pedig az európai jog által "bevédett" biztosítóktól egyetlen magyar kormány sem tudná "beolvasztani" a kezelt nyugdíjvagyont. Innentől kezdve az ügyfél "már csak" a piaci hatásoknak és a termékeknek van kitéve. Ez a lehetőség a legdrágább a három közül.  Mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy mi a fontos számára!

Akkor alkossunk!

Finanszírozás szerint

Szolgáltatás- meghatározott

A rendszer azt tekinti elsődleges céljának, hogy egy biztosítási közösséget létrehozva a befizetések által finanszírozva az előre definiált szolgáltatásokat akarja teljesíteni. Tehát ez a rendszer nyugdíjat akar mindenkinek és mindenáron szolgáltatni. Nem kezeli az egyének számláját. Ami számít, az a keresetek és a szolgáltai idők. Nyugdíjformulával rendelkezik, tehát egy meghatározott képlet szerint számítja ki az adható nyugdíjat. A környezet változásával a rendszer paraméterei is változnak. Például ha a társadalom elöregedni látszik (belátható időn belül kevesebb adófizetőre több nyugdíjas jut), akkor lehetősége van a rendszernek változtatni, és például nyugdíjkorhatárt emelni. Ezzel eléri a rendszer, hogy kevesebb ember éri el a nyugdíjkorhatárt, többen maradnak aktív státuszban. 

Befizetés- meghatározott rendszer

Az ellátást kizárólag a befizetések arányában vállalja a rendszer. Mindenkinek külön kezeli a befizetéseit, erről pontos nyílvántartást vezet. Nincsen benne nyugdíjformula, tehát nem számítja ki egy képlet alapján az adható nyugdíjat. A rendszert nem változtatja, viszont a környezet változásával változik az ellátás nagysága. Magyarul mindenki annyit kap amennyit befizetett (plusz hozam, ha van). Ha sokat fizetsz be (magasabb jövedelm után), akkor több pénz gyűlik össze, ha kevesebbett, akkor pedig kevesebb pénzed lesz. Itt nem alkotnak biztosítási közösséget a tagok, nem történik újraelosztás. A jelenlegi tagoknak nem kell finanszíroznia a jelenlegi nyugdíjasokat, hiszen a jelenlegi nyugdíjasok a saját összegyűjtött pénzükből "élnek".

 

" Kenyeret és vizet adok nektek, a többiről gondoskodjatok magatok" Bismarck, a ma ismert nyugdíjrendszerek 70%-ának  a megalkotója

Nézőpont

Nagyon nehéz kérdés egyébként a nyugdíjrendszert megalkotni. Az biztos, hogy soha nem lesz mindenki elégedett vele. Mondhatni életszínvonal függő a döntés. Minél jelentősebb az adott országban a középosztály szerepe és tömege, annál erősebbek a hangok, amik az egyéni számlákat akarja. Viszont olyan országban, ahol az amúgy elöregedő társadalom jelentős része a minimum környékén él, ott leginkább az állami nyugdíjrendszert és a biztosítási közösségeket forszírozzák. Az utóbbival a probléma a következő (ami miatt ez a rendszer mindenhol meg fog bukni):

A rendszer tagjai azt várják el, hogy fizetésük egy részének elvonásával a nyugdíjas éveikben az aktív kori jövedelmük jelentős részét megkapják minden hónapban. Itt egyáltalán nem mindegy, hogy a 5 évig vagy nyugdíjban vagy átlagosan 20 évig. És ez a rendszer legnagyobb veszélye, hiszen az átlagos élettartam folyamatosan növekszik, amit természeténél fogva (politikai öngyilkosság, merénylet a társadalom ellen) az állami nyugdíjrendszer nem tud lekövetni. 

kepernyofoto_2015-05-08_14_02_15.png

 

A diagramm egy nagyon alapvető tényt akar közölni. Azt mutatja meg, hogy az adófizető 40-en éven keresztül havi átlag 20.000 forintot fizetett be (jelenértéken számolva) az állami nyugdíjrendszerbe, majd amikor nyugdíjba megy, akkor összesen a rendszer a várható nyugdíjas évek számának arányában mennyit fizet vissza. Ebből látható, hogy nem mindegy az Államnak és a költségvetésnek, hogy 5-15 vagy 20 évig tartózkodnak az emberek átlagban nyugdíjban. A számítást szerint havi 60.000 forint nyugdíjjal számoltam. Nagyon fontos viszont, hogy a különbség sokkal durvább, mint amit leírtam, hiszen nem számoltam azzal, hogy az infláció miatt a nyugdíjakat folyamatosan növelik illetve azzal sem, hogy a 20.000 forintos jelenérték szépíti a számokat, hiszen a tényleges befizetések nem érték el az 5M forintot sem ebben a példában (gondolj arra, hogy mennyi volt a fizetésed 20 évvel ezelőtt és mennyi ma. Mennyit fizettél anno a nyugdíjra és mennyit ma). 

 

Lehet az is nézőpont, hogy legyen minimum nyugdíjszint vagy ne legyen? Egyáltalán mi a minimum nyugdíjszint? Hol húzzuk meg a határt? Csak azért legyen, hogy szavazzanak ránk vagy védjen az öregkori elszegényedés ellen (ami újabb problémákat vet fel a költségvetés szempontjából- egészségügy...stb.). Ha pedig nincsen nyugdíjszint, akkor képes a társadalom elviselni a következményeket? Nem akarnak majd segíteni azonak a nyugdíjasoknak, akik egész életükben nem adóztak (feketén dolgoztak) és nyugdíjasként éheznek? Ugyanis a jelenlegi nyugdíjrendszer és társadalmi ökoszisztéma alapja, hogy annak is segíteni kell, aki saját hibájából került egy bizonyos szituációba (hangya és a tücsök esete). 

Büntető vagy jutalmazó nyugdíjrendszer szeretnél? Jelenleg ugyanis a becsületes befizetőket bünteti és a becsteleneket jutalmazza (minimum nyugdíj például) a rendszer. Abból induljunk ki, hogy mindenkinek jár a nyugdíj vagy csak annak járjon, aki tesz is érte? Hol húzzuk meg a határt? Te akarod fizetni a másik nyugdíját, vagy pedig mindenki saját magáért feleljen? 

Számos kérdés. Bonyolult helyzet. Neked milyen a "jobb" nyugdíjrendszer? Hogyan alkotnád meg? Mik lennének a főbb ismérvei, elvei?

:::::

Ha szükséged van nyugdíjkonzultációra, szeretnél kérdezni vagy csak megoldást keresel, akkor írj bátran:

szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy itt

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr367441742

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2015.05.08. 17:39:04

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsuzsi25 2015.05.09. 06:54:11

Ez nagyon egyszeru.
ÖNGONDOSKODAS.
Magyarul: nem kell allami nyugdijrendszer. (Semmilyen szinten) es mindenkinek egy sajat szamlajan gyulik. Aki tobbet dolgozik tobbet is kap.
(Regen ezt ugy hivtak, "manyup") ezt nyultak le nem regen. Ha ezt megtartottak volna, szep lassan ki lehetett volna vezetni a feloszto kirovo rendszert. Ugyanez a velemenyem a TB rendszerrrol is! - Orvosi/kórhazi - ellatasra is csak az legyen jogosult, aki fizet is TB.t. Gyesre, gyedre is csak az legyen jogosult, aki legalabb 2 evet fizetett adot/tb.t.
Ezzel annak is elejet lehetne venni, hogy esz nelkul, penz nelkul, a semmire szuljek halomra a gyereket a tamogatasert a "szegenyebbek" (ciganyok) is.

Tucsok es hangya esete!!!
"Aki nem dolgozik ne is egyék!"
Aki most majd kommentel erre, es azt irja "erzeketlen, stb"...az valoszinuleg a tücskök taborat gyarapitja.

desw 2015.05.09. 08:06:51

A jelenlegi nyugdíjrendszer nem más, mint a fiatalok jövőjének a felélése. És ebben nem lesz változás, mert a 3 millió nyugdíjas egyben 3 millió szavazót is jelent.

Aki elhiszi, hogy 20-30 év múlva az államtól, nyusz-nyüsz, Önyp izékből lesz majd elfogadható nyugdíja, az nagyon naív.

Milyen az ideális nyugdíjrendszer a fiatalok számára? "Optimalizáld" az adót és a járulékokat, ahogy csak tudod, aztán vegyél lakást és add ki, élj egészségesen, aztán nyuggerként irány vidék vagy Ázsia.

gmihaly 2015.05.09. 08:52:04

@desw: Ad 1: A járulékok befizetése után azt miért is tapsolják el Állambácsiék szinte azonnal, nyugdíjalap, kamatozó befektetési, stb. formák helyett ? Miért helyesled az inkorrektségeket azzal, hogy pl. lenaívozod a nyugdíjpénztárakban öngondoskodni akarókat? Te is leszel öreg. De az is lehet, hogy a mostani jó fizetésedet valóban nem fogja pótolni az állami nyugdíj, de a mai nyugdíjasok sz@r fizetéseihez képest azért más a szitu. A fizetések radikálisabban nőnek, mint a nyugdíj - a jól fizető szakmákban. És a többiek, zsenikém? Talán valami megérzésetek van arról, hogy valami suskus van a jó fizu körül, amit persze elfogadtok. Meg hát a cégetek tartóssága, akár közép- illetve hosszútávra szóló "életciklusai", a szolgálati évek majdani töredezettsége, az azt igazoló papírok....Abban persze igazad van, hogy a könnyen azért nem jött pénz ne menjen el könnyen.

ropile 2015.05.09. 09:07:29

Az állam a természetéből adódóan a legroszabb gazda, nem MOon, mindenhol.
Viszont, az, hogy ilyen a nyugdíjrendszer, egy társadalmi probléma eredménye.
A magyar embernek minden jár, és ingyen jár.
Amíg ez nem változik, nem is lehet sem EÜ, sem fenntarthatóbb nyugdíjrendszer.

Egy opció kimaradt a felsorolásból, költözés. Mivel az emberek korlátos tudatosságának a deficitjét eselytelen lesolgozni és az 5 millió kesves választó igényeihez kell alkalmazkodni, a nyugdíjrendszeren eszközölt minden fajta módosítás esélytelen. ( lásd vizit díj ).

medvegy 2015.05.09. 09:10:02

Szép-szép hogy félre kell tenni öreg korunkra. Meg is tenném.
Csakhogy!

Ki azaz elmebeteg, aki még egyszer felhalmoz egy több ezermilliós vagyont?
Ki az, aki nem tanult a magánnyugdíjpénztárak vagyonának elrablásából, felprédálásából?

A fentebb okoskodók vagy végtelenül naivak, hogy ha azt hiszik, hogy a felhalmozott vagyont sokáig hagyják a mi kezünkbe, vagy éppen azon dolgoznak, hogy legyen mit ellopni szeretett politikusainknak.

midnight coder 2015.05.09. 09:17:00

@medvegy: A manyup-ot nem te halmoztad fel. Állam bácsi utalta a FK-ból a manyup-ba a befizetéseid kb. 8%-át. Cserébe ugyancsak állam bácsi a költségvetésből finanszírozta a hiányzó összeget. A költségvetés hiányát pedig hitelfelvétellel pótolta. Az állampapírok jó részét pedig a manyup-nak kellett megvennie kötelező jelleggel.
Ez így semmivel nem volt fenntarthatóbb mint a FK, sőt.

A különféle megtakarításokkal pedig az a fő bajom, hogy a következő 20 évben garantáltan be fog következni egy olyan globális gazdasági válság, ami a mai megtakarítások nagy részét egyszerűen elsöpri.

desw 2015.05.09. 09:22:11

@gmihaly:

"Ad 1: A járulékok befizetése után azt miért is tapsolják el Állambácsiék szinte azonnal, nyugdíjalap, kamatozó befektetési, stb. formák helyett ?"

Felosztó-kiróvó (feki) nyugdíjrendszer van, azaz a jelen nyugdíjasai a jelen befizetőitől kapják a nyugdíjat. A járulékfizető befizetése nem egy nagy trezorban várja azt, hogy nyugger legyen a befizető, hanem egyből megy a mostani nyuggereknek.

"Miért helyesled az inkorrektségeket azzal, hogy pl. lenaívozod a nyugdíjpénztárakban öngondoskodni akarókat?"

Mindenki abban hisz, amiben akar, ez engem nem érdekel.

"Te is leszel öreg. De az is lehet, hogy a mostani jó fizetésedet valóban nem fogja pótolni az állami nyugdíj, de a mai nyugdíjasok sz@r fizetéseihez képest azért más a szitu.
A fizetések radikálisabban nőnek, mint a nyugdíj - a jól fizető szakmákban. És a többiek, zsenikém?"

Kicsit zavaros, amit írsz, de ha itt arra gondolsz, hogy pl a minimálbéresek a járulék befizetéseikhez képest arányaiban jóval több nyugdíjat fognak kapni, mint a több járulékot fizetők (a minimumnyugdíj miatt), akkor egyetértünk. És ez is egy jó érv az "adóoptimalizálás" mellett, mert minek fizessek pl 5-ször annyi járulékot havonta, ha csak 2-szer több nyugdíjam lenne.

"Talán valami megérzésetek van arról, hogy valami suskus van a jó fizu körül, amit persze elfogadtok. Meg hát a cégetek tartóssága, akár közép- illetve hosszútávra szóló "életciklusai", a szolgálati évek majdani töredezettsége, az azt igazoló papírok....Abban persze igazad van, hogy a könnyen azért nem jött pénz ne menjen el könnyen."

Ezt végképp nem értem!

medvegy 2015.05.09. 09:48:30

@midnight coder: A törvény szövege szerint magántulajdon volt, akárhogy is hazudozol! Mégis elvették, mert kellett nekik.

Ami pedig a most felhalmozandó vagyont illeti, meddig tart egy törvényben kimondani, hogy megkapod majd az államtól azt a nyugdíjat, amit kifizetnének belőle. Aztán erre hivatkozva egyszerűen ugyanúgy elveszik. Megvan rá a szavazógép a parlamentben! Orbán mindent meg tud szavaztatni egyszerű többséggel, de a kétharmad se komoly kihívás neki.

Tényleg vissza kéne állítani a képviselők visszahívhatóságát, mert most nincs semmi választói kontroll.

nu pagagyí 2015.05.09. 09:52:13

A jelenlegi állami nyugdíjrendszer bonyolult, igazságtalan, a biztosított aktív korában alig rendelkezik információval milyen ellátásra számíthat majd, fenntarthatósága érdekében pedig állandó beavatkozásra szorul. Szerintem, lehetne jobbat is kitalálni, mert szükség van erre az elemre, hiszen sokan csak bérből élnek, megtakarítani nem tudnak, pedig végigdolgozzák aktív korukat.

Legyen egyszerű: A majdan kifizetendő nyugdíj összegét a mindenkori átlagkereset könnyen kiszámítható százalékában kellene meghatározni. Az aktuális százalék mértéke minden aktív kereső részére naprakészen megtekinthető legyen a magyarorszag.hu portál ügyfélkapus részén. A százalék két arányszám szorzata lehetne: a 100 százalékos nyugdíjhoz elvárható szolgálati idő, amelybe a bérezett időszakon kívül beszámítanak a gyes,gyed és a táppénz miatt kieső időszakok. A másik arányszám a biztosított ugyanezen időszakára eső járulékalapot képző jövedelmének aránya az országos átlagkeresethez. Példa: ha 100%-hoz 40 év szolgálati idő kell, a biztosított viszont csak 35 évvel rendelkezik nyugdíjjogosultságkor ez 87,5%-ot ad. Ha járulékalapot képző jövedelme ezen időszak alatt az időszakra számolt országos átlag 90%-a, akkor az illető nyugdíjként a mindenkori átlagkereset 78,75%-át (0,875*0.9*100) kapná. A nyugdíj összege minden évben automatikusan módosulna az előző évi átlagkeresetek változásának függvényében. A kkifizetendő nyugdíjnál az átlagkereset figyelembe vétele: bruttó, adóval és/vagy járulékkal csökkentett nettó attól függ, hogy a nyugdíj milyen terhet visel. Utóbbi is fontos kérdés, de már messze vezetne.

Legyen igazságosabb: A társadalombiztosításnak nem lehet feladata, hogy luxusnyugdíjakat fizessen, ugyanakkor elő kell segíteni, hogy aki magasabb jövedelemmel rendelkezik, az önállóan is megtakaríthasson idős korára. Ez nem jelent mást, mint vissza kell állítani a nyugdíjplafont. Legcélszerűbb lenne a mindenkori átlagkereset kétszeresét ennek tekinteni. Ez azt jelenti, hogy e felett nincs járuléklevonás, aki akarja, az magánmegtakarításra fordíthatja ezt az összeget, egyéb kedvezményt (adó) felesleges lenne adni. A nyugdíjplafon azt jelenti, hogy a kifizetendő TB nyugdíj sem lesz korlátlan, egyéni maximuma a mindenkori átlagkereset kétszerese körül lesz. Alulról is szükséges egy korlát, ami a szolgálati időtől függne, a szolgálati időre számított járulékalapként nem lehetne a minimálbérnél kisebbet venni, ezzel a bérezetlen kieső idők alacsonyabb jövedelme miatti kiesést is kompenzálnák. Akinek nincs elég szolgálati ideje ahhoz, hogy egy társadalmilag méltányos minimális nyugdíjat kapjon (nyugdíjminimum, jelenleg 28500), azok nyugdíját nem a biztosítások terhére kell kompenzálni, hanem segélyalapból kell kipótolni.

Fenntarthatóság, kiszámíthatóság: Ez a rendszer semmivel nem lenne kevésbé fenntartható, mint a mostani, automatikus korrekciót tartalmaz, mivel az átlagkeresetek alakulása tény, nem kormányzati döntés. A nyugdíjak összege az aktív korúak átlagkeresetének alakulásától függ, amely egyben fedezete a nyugdíjaknak. A parlamentre fenntarthatósági döntésként csak a 100%-hoz szükséges szolgálati idő megállapítása hárulna, ha a várható életkor elszaladna.

Persze egy ilyen rendszer üzemeltetéséhez elengedhetetlen lenne, hogy feldolgozzák végre az 1992 előtti járulékadatokat, amire több, mint két évtizede képtelen a tízezres nagyságrendű foglalkoztatottal rendelkező nyugdíjbiztosító. Az egykori kézi kartonokat lassan felfalják az egerek, a majdani nyugdíjjogosult meg vadászhat majd olyan egykori kollégára, aki még beszámítható és igazolja, hogy egykor a Vörös Csepelnél dolgozott.

gmihaly 2015.05.09. 22:15:34

@desw: az inaktív is kb. 40 évig aktív volt - ennyi a szolgálati idő rendes öregségi nyugdíjra. Addig ő is az akkori inaktívak nyögdíját állta. És vajon miért a "feki" és nem a "trezor" volt a módszer, ha egyszer voltak befizetések (levonások)? Ja, a nyomott árak és a nyomott bérek korában sok minden másképpen volt. Hogy "extraprofit" keletkezett-e a torz viszonyok közepette? Ezek a dolgok a jelek szerint annyira az elvtársi tabuk világában voltak, hogy a korabeli közgizda titánok sem merték feszegetni. Valami, amit tudhatnánk, ha valaki ezt most már végre elkezdené valaki kutatni.

gmihaly 2015.05.09. 22:17:14

@nu pagagyí: Ha nem volt "vándormadár", akkor azért egyszerű a szolgálati évek kiszámítása, pláne, ha a munkakönyvét nem dobta látványosan a szemétbe...
süti beállítások módosítása