Bármikor bármilyen kereskedelmi vagy szolgáltató egységgel kapcsolatban meghallom, hogy egyoldalúan módosít a már meglévő ügyfelei kárára, akkor általában megszólal bennem a genyóság detektor. Mindig az jut eszembe, hogy sem a céges sem a lakossági felhasználónak nincsen joga egyoldalúan módosítgatni a szerződést számára kedvezőbb irányba. Kizárólag a drágább, negatívabb kimenetelű mozgás a megengedett. A napokban a Telenor értesítette az összes vállalati ügyfelét, hogy két plusz (kamu)díjtételt fog a továbbiakban kiszámlázni az ügyfelei számára. Köszi Big Brother!
Nem vagyok Telenoros, ezért egy hatalmas mentális high-five magamnak. Voltam már Telekom-os, de egyáltalán nem voltam megelégedve az ügyintézési rendszerükkel. Ellenben a Vodafone az a szolgáltató, akivel én személy szerint mindig meg voltam elégedve, amikor kellett fizettek, amikor kellett rugalmasak voltak, ráadásul a vállalati előfizetésnél még nem vezették be ezt az egyoldalú drágítást, mint a Telekom vagy a Telenor. Na ennyit az ingyen reklámról, mivel sajnos egy fillért nem kaptam az imént leírtakért. Csak azért írtam ezt a tapasztalatomat le, mivel mindenáron védem és értékelem azokat a szolgáltatókat, akik irányomba minőséggel tudnak szolgáltatni.
Szóval visszacsempészték a "hívásfelépétés díját" és a "kiegészítő havidíjat"
Miután jól kiháborogtuk magunkat, nem árt összefüggésében látni a történetet. Ugyanis a mobilszolgáltatók komoly árversenyének az eredménye, hogy az újonnan becsábítottakat akár az állítólagos önköltség alatti tarifákkal dobják meg. Mivel profitorientált vállalkozásról van szó, ezért egyértelműen azon iparkodnak a kollegák, hogyan tudják a legokosabban át tenni a zsebedből a pénzed a saját zsebükbe. Üdv a kapitalizmusban öreg!
Üzletileg talán még értékelhető is a mozzanat, mivel a piac beállt évek óta egy tartós "olcsóbban jobb szolgáltatást" modellre, ami alatt természetesen milliárdokat költenek hálózat és technológiai fejlesztésekre. Abba most nem igazán mennék bele, hogy mekkora buli is volt igazán az általam is évek óta hangoztatott korlátlan tarifák bevezetése. Egyértelmű, hogy többen váltottak át alapvetően a drágább (és korlátlan) csomagba minden szolgáltatónál a korlátlanság miatt. Aki ezelőtt fizetett 5 ezer forintot előfizetésre+ az adott havi költség, az jobban belegondolva szívesebben kötelezte el magát egy havi 9-10 ezer forintos fix kiadásra a korlátlanság ígérete mellett.
A korlátlanság iránya magában hordozza a limitáltság veszélyét, hiszen elérkezik a piac arra a pontra (már most elérkezett szerintem), amikor a telefonálás egy alap szolgáltatás lesz és nem döntő faktor. A korlátlan csomagok versenyét jelenleg (még) a mobilnet nagyságával próbálják csatolt szolgáltatásként megnyerni a szolgáltatók. Egyértelmű, hogy előbb utóbb elérkezünk oda, hogy mindenki rájön az okossága: Olcsóbb fixen havi 10-et fizetni, mint havi 5 fix+ percdíj (és a telefonálás mennyiségéről ne is beszéljünk). Ennek a folyamatnak a másik hozadéka lesz az előre kalkulálható véges árbevétel. Ugyanis meg fog szűnni nagy mennyiségben a percdíjazás okozta eufória, amikor odanemfigyeléssel az 5ezres fix díjból csinált az ember 20 ezer forintos tel. számlát.
Tehát a három fő szolgáltató elköteleződött a bevételek maximalizálása mellett és bevállalják a hosszú távú bevételkiesést a túlszámlázások hiányából eredően. De ha minden szolgáltató ugyanazt fogja adni, és már nem a szolgáltatás mennyiségében illetve tételeiben lesz a különbség, akkor mi alapján fog az ember választani?
A Telenor ezt a határt lépte át, beáldozva a jövő sikerességét a jelen oltárán. Ugyanis egyre inkább felértékelődik a hűség mellett a szimpátia faktor. Ott fog szerződni a lakossági vagy az üzleti felhasználó, amelyik a szimpatikusabb, megbízhatóbb szolgáltató. Ha már minden ugyanaz (és már minden ugyanaz ma is), akkor pár száz forintos különbség nem lesz mérvadó alaphelyzetben. A választás arra a szolgáltatóra fog esni, aki megbízhatóan szolgáltat, nagyon jó és segítőkész az ügyfélszolgálata, dinamikus az ügyintézés és nem bújnak állandóan a szerződési feltételek mögé. Plusz pontként pedig nem módosítgatja a két éves hűségidővel aláírt szerződést drasztikusan és egyoldalúan a saját elhibázott üzletpolitikája miatt.
Ugyanis a Telenor pontosan ezt lépte meg! Saját elhibázott és elmondásuk szerint tarthatatlan üzletpolitikájuk veszteségét egyoldalúan ráterhelték a meglévő és elköteleződött céges ügyfeleikre. Mindezt tették úgy, hogy nem hagytak választási lehetőséget, kilépési opciót ezen ügyfeleknek. Ez pedig egy jogos félelmet szülhet mindenkiben. Mi a garancia arra, hogy legközelebb nem a lakossági szektor szerződéseit emeli meg mondjuk 10%-al valami mondvacsinált indokkal? Sajnos Magyarországon ismeretlen a korrekt üzletvitel elve. A cégek és az emberek sokszor még a leírt és aláírt szerződést sem akarják betartani, egymással trükköznek és mindig a papírok mögé bújnak. Olyan fogalom, mint a szóbeli egyezség pedig már évtizedek óta fantazmagória.
Arról már ne is beszéljünk, hogy a Telenor hogyan akarja ezt a szerződésmódosítást elérni!
"A borítékban emellett volt egy olyan kétoldalas, az ügyfél által aláírandó és a válaszborítékban feladandó szerződésmódosítási formanyomtatvány is - amely a plusz szolgáltatásra vonatkozik - melyben az áll, hogy a felek az üzleti előfizetői szerződést "közös akarattal" módosítják." hvg.hu
"A Telenor azonban ragaszkodik ahhoz, hogy a „gazdasági vagy műszaki körülmény” jelen esetben fennáll. "hvg.hu
Magyarul fegyvert tartanak az ügyfelek fejéhez és alá akarnak iratni velük egy olyan papírt, amiben lenyilatkozzák a szabad akaratot. Hát érdekes üzletvitel, amit én úgy fogok elutasítani, hogy mindenkinek elmondom ezt a történetet és lebeszélem őket a Telenorral való együttműködésről. Nem akarok naív lenni, és feltételezem, hogy a többi szolgáltató sem feltétlenül jobb ennél. Viszont ha a közvélemény szabotál ilyen miatt egy szolgáltatót, akkor a többiek nem fogják merni meglépni a hasonló eseteket. Ha viszont csöndben mindenki belenyugszik akkor a továbbiakban is várható hasonló cukiság.
Röviden:
Akár még meg is indokolható az áremelés, viszont ahogyan ezt el akarják érni az minden etikát felborít az üzleti életben. Az üzlet pedig nem etikus tantárgy? Én etikai alapokon (is) üzletelek, amit elvárok az üzleti partnereimtől is (esetünkben a Vodafone-tól). És te?
Tetszik a performance? Ez Like: