1 órája ért végett Budaörsön egy átlagosnak tűnő esemény sajtótájékoztatója, amin a kereskedelmileg rendkívűl fejlett város 98-ban létesült legelső bevásárlóközpontja (a francia Auchan) átadta diszkont árazású benzinkútját. Bevallom elgondolkoztam, hogy eleget tegyek e a meghívásnak, mivel alapvetően egy szimpla benzinkút átadása nem sok izgalmat tud magában rejteni az ilyenkor szokásos növekedő adóbevételeken és forgalom kívül. Viszont nem bántam meg, hogy elmentem, mivel a felszólalók több szempontból is komoly témát, politikai fegyvereket szolgáltattak a hallgatóságnak, miközben szó sem volt politikáról, csak a józan észről! Mégis olyan érzésem volt, mintha végre elkezdődne a frontok megnyitása a bevezetendő kiteljesített útdíj illetve a kormány plázaellenessége végett. Mi fog következni? 22 agglomerációs polgármester, környezettudatosság, milliárdos multi beruházás és a fejlődés egyetlen járható iránya. Szabadságharc a Fidesz ellen?
Első felszólaló Varga László, Auchan Budaörs áruházigazgató
Varga László először természetesen lefutotta az ilyenkor szokásos hálaadásba csapó köröket, köszöntötte a partnereket. A legelső mondat, ami igazán megcsapta a fülemet az volt, amikor legfőbb partnereinek, szövetségeseinek a vásárlókat és a dolgozókat nevezte. Szép mondat, okos mondat és lényeges mondat, amit sok álami vezetőnek is meg kéne kötelezően tanulnia. László igazából felvezette a benzinkút létjogosultságát, energiahordozójának árazását. Az Auchan Budaörs az első magyarországi áruházuk, ami 1998-ban jött létre. Ez a kereskedelmi park Magyarország legaktívabb kereskedelmi parkja, ami számtalan új munkahelyet és adóbevételt eredményezett.
A vállalat az elmúlt 16 évben mintegy 200 milliárd forintot fektetett be Magyarországon és közel 7000 főt foglalkoztat jelenleg. Az Auchan célja, hogy újabb töltőállomásokat nyisson meg azok mellett az áruházak mellett, ahol még nincs benzinkút, jelenleg a 19 áruház közül már 16 mellett található töltőállomás. Az idei 5 milliárd forint értékű beruházás feléből, mintegy 2,5 milliárd forintból 5 benzinkutat adott át a vállalat, közülük az utolsót Budaörsön.
A nagy bejelentés most következett. Az ELMŰ-vel közös beruházásban megnyitották a benzinkúttal egyidejűleg 4 elektromos töltőállomást, aminek haszna hosszú távon a fenntartható fejlődés garaciája lesz. Na innentől lett izgalmas ez a sajtótájékoztató, hiszen beengedést nyertünk abba a jövőbe, ahol az energiahordozók egy teljesen új családja az autóipar szempontjából fogja garantálni a környezettudatosságot. Üdvözlendő fejlesztés, aminek igazi célja első körben nem a profit termelése, hanem a jövő teljeskörű kiszolgálása.
Következett Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere
Tamás jó vezető módjára sokkal nagyobb volumenben gondolkodik, mint hogy körbenyalja háromszor a közös beruházást, aminek hála többletbevételhez fog jutni Budaörs. Megragadta az alkalmat, hogy beszédének jelentős részét a fenntarthatóság egy másik megközelítése töltse ki. Budaörs fejlődésének kulcspontja azok a gyűlölt multik, akik idetelepültek, akiknek adóforintjából jöhetett létre az elmúlt húsz évben Budaörs infrastruktúrájának a bumm-ja (mint például a budaörsi felüljárók, amik összekötik a várost az autópályájval). Tamás megemlítette, hogy éppen Gyálról érkezett, ahol 22 agglomerációs polgármesterrel értekeztek a kormány legújabb gyermekével kapcsolatban. A polgármester úr hangsúlyozta, hogy itt most nem politizálni akar, hanem a józan ésszel akarja megközelíteni azt az őrültetet, amit jelenleg a kormány megcsinált. Fontos pontja, hogy a 22 agglomerációs polgármester különböző pártoktól, különböző politikai összetételű önkormányzatoktól érkezett, mégis egyhangúlag értettek egyet abban, hogy tenni kell a kormány útdíjával kapcsolatos őrületével szemben, különben veszélybe kerül a térség nyugalma, biztonsága, és fejlődése.
„Lassan 20 éve kezdődött a történet, hogy egy akkori kisvárosban, melyet egy autópálya is kettévág, az Auchan munkatársai megjelentek és első áruházuk helyszínéül kiválasztották ezt a területet. Megépítettek egy felüljárót, kiszélesítették az autópályát, rengeteg fejlesztést valósítottak meg a város területén. Örülök, hogy a mai kút és elektromos töltőállomás avatásával ismét tovább fejlődött a településen igénybe vehető szolgáltatások köre!” – mondta avatási beszédében Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere.
Wittinghoff Tamás nem véletlenül az egyik olyan ritka polgármester, aki a rendszerváltás óta végig a hivatalában volt egyhangú szavazások sorával a háta mögött. Ritkán látni olyan intelligens politikust, mint ő. Most sem burkolózott bele a demagógia bugyraiban, hanem józan paraszti ésszel érvelt gazdasági látásmódja mellett. Az nyílt titok, hogy a kormány a vasárnapi zárvatartás megszavazásával immmár nyílt frontot nyitott a nagykereskedelmi egységek ellen, akikre nincsen valódi ráhatása, akiknek nyereségéhez képtelen hozzáférkőzni. Ezen a fronton a kormány szerint a multik minden baj okozói, kizsákmányolnak és a pénz talicskával lopják ki az országból. Wittinghoff meglepő (annyira mégse) módon mégsem azt az oldalát fogta meg a dolognak, amikor a milliárdos befektetésekért cserébe a tulajdonos profitot akar felvenni, hanem egy Auchan kaliberű multi jelenlétének gazdasági előnyeit, városra gyakorolt hatásait. Az Auchan nem csak a közvilágítás oda eső részét, a felüljárót vagy a közművesítést végezte el, nem csak munkahelyeket teremtett, nem csak kényelmi és kedvező pénztárcabarát megoldást nyújtott, hanem lehetőséget teremtett arra (ki nem mondva a Tesco-val egyetemben, akik a másik autópálya összekötőért feleltek), hogy Budaörsnek lehetősége legyen a város forgalmát tehermentesíteni és az autópályát elkerülő útként használni. És pontosan ez a lényeg, hogy egy multi, egy szuperpláza számtalan olyan területen segíti elő a fejlődést, ami szorosan nem köthető az adóbevételekhez. Ráadásul egy jövőbe mutató gyors összefüggést is közölt velük a polgármester, miszerint keletre tekintve az orosz válság komoly és súlyos hatással lehet a magyar gazdaságra. Egy ilyen nehéz helyzetben pedig az országban letelepülő tőkeerős multiknak azt kell érezniük, hogy szívesen látott vendégek.
"Azok a cégek, akik Magyarországon működnek, úgy érezzék, hogy jó nekik Magyarországon működni. A szolgáltatás, amit nyújtani tudnak fontos az itt élőknek, fontos az országnak és fontos a nemzetgazdaságnak is"- Wittinghoff Tamás
„Egy elektromos autó töltése 1-2 órát is igénybe vesz, ezért kifejezetten célszerű bevásárlás közben kihasználni a parkolási időt. 2050-re a személygépkocsik 60-70%-a várhatóan elektromos lesz, ezért is fontos, hogy lehetőség nyílik az autók töltésére a budaörsi Auchannál. Előnye az áruház elhelyezkedésének, hogy a fővárosi agglomerációban található, így akár a napi, környezetbarát ingázáshoz is használható a töltőállomás. Reméljük, egyre többen fogják használni ezt a hazánkban még kuriózumnak számító lehetőséget!” – mondta el Jászay Tamás, az ELMŰ vállalatfejlesztési igazgatója.
Domingue Ducoux, vezérigazgató, az Auchan Magyarország Kft. és Jászay Tamás, vállalatfejlesztési igazgató, ELMŰ
Ducoux hangsúlyozta az Auchan elköteleződését, amit az benzinkút 5 milliárd forintos fejlesztésével kívánt alátámasztani. Az Auchan hosszú távon köteleződött el Magyarország mellett és nem hagyja, hogy bármelyik kormány, pillanatnyi politikai erő befolyással legyen hosszútávúságukkal szemben. Az Auchan elköteleződött a természettudatosság mellett is, aminek újabb eredménye a 4 elektromos töltőállomás. Ez a történelmi pillanat azért fontos, mivel az ELMŰ-vel együttműködve Magyaroszág első elektromos töltőállomását létesítették bevásárlóközpontban. Jászay ismertette a mögöttes sztorit, miszerint az elektromos autó töltése több órát vesz ígénybe, ezért célszerű olyan helyen elhelyezni az állomásokat, ahol a töltés ideje alatt az ember el tud menni vásárolni, le tudja magát foglalni. Az Energiaügyi Hivatal tájékoztatása szerint 2050-re az autók 60-70%-a elektromossággal fog működni. Ettől a pillanattól beléptők az előremutató jövőbe, kirajzolódik elöttük az ELMŰ fejlődésének íve. A jövőben nem lesz meglepő, ha egyre több plázában (már ha a kormány nem üldöz el mindenkit) létesülnek hasonló töltőállomások. Tehát egy óriási változás előtt állunk, amiből az ELMŰ is ki akarja venni a részét. Az Auchan pedig elköteleződött a környezetkímélő megoldások mellett. Ne lepődjön meg senki, ha hamarosan újabb Auchanban létesül töltőállomás.
„A jelenlegi, kereskedelmi piacot meghatározó körülmények között a mai fejlesztés – a budaörsi benzinkút és első elektromos töltőállomásunk megnyitása – kiváló példája az Auchan magyarországi elkötelezettségének. A jövőben is folytatjuk diszkont árpolitikánkat, azaz a már megszokott, rendkívül kedvező árakra számíthatnak a vásárlóink benzinkútjainknál is, növelve a lakosság vásárlóerejét. A fenntartható fejlődés döntéseink meghatározó szempontja, ezért is örülök, hogy elsőként adhatunk át környezettudatos, elektromos töltőállomást a hazai kereskedelmi láncok közül, reméljük, népszerű lesz!” – hangsúlyozta Dominique Ducoux, az Auchan Magyarország Kft. vezérigazgatója.
Mi is történt itt?
Szerintem egyértelműen bebizonyosodott, hogy a multik nem fogják végignézni, ahogyan a kormány ellehetetleníti őket. Ellenben folytatják azokat a beruházásaikat, amiknek köszönhetően új munkahelyeken teremtődnek, kényelmi funkciójuk fejlődik és további szintekre lépnek, ami a társadalmi felelősségvállalásukat érinti. Egy Auchan-hoz hasonló mammutnak nagyon fontos a szerethetősége és a missziója. Számukra legalább annyira fontosa a társadalmi felelősségvállalás minősége, mint maguk az üzleti folyamatok. Pláne egy olyan időben, amikor a hatalom minden eszközével be akarja bizonyítani ennek ellenkezőjét. A frontok pedig megnyíltak. Az Auchan fityiszt mutatott a kormánynak, törekvéseinek. Megmutatta, hogy jól szervezett, társadalomfelelős működéssel eredményt lehet elérni, a politikát meg ráhagyja a nagyokra.
Másrészről a nap legfontosabb közlése előrevetítette az elkövetkező hónapokat, amik az agglomerációs települések lázadásáról fognak szólni az útdíj tekintetében. Kérdés, hogy a kormány meddig lesz képes kiállni saját álláspontja mellett, meddig lesz képes észérvek nélkül felfegyverkezve védekezni az ésszerű meglátások kereszttűzében. Melyik hónapban jönnek rá, hogy eszement ötlet a bekötő utakat megsarcolni, hiszen annak kizárólag nemzetgazdaság hátráltató eredménye lehet.
Ja és megnyílt egy újabb benzinkút is!
Tetszik a performance? Ez Like: