És ezt józan paraszti ésszel trafiknak hívták őseink. Történészek bebizonyították, hogy olyan kiskereskedelmi egységként működtek ezek az úgynevezett "trafikok", ahol szabadon lehetett mindent megvenni, ami szem szájnak ingere. A profit nagy része ugyan a dohánytermékekből és az üdítőkből keletkezett, de azért cserrent csurrant még édességből, chipsből, buszjegyből és egyéb mindenap használatos és szükséges cikkek eladásából is. Közgazdászok szerint a "trafikok" operatív működésének a stabilitását a széles termékválaszték árusítása biztosította éppenhogy. Vad elméletek szerint kizárólag dohánytermék árúsításával becsődöltek volna. Az meg már történelem, hogy jött a kormány és kúrvára átvágott mindenkit, birkaként bánik velünk és töptöptöp.
Azért vagyok kénytelen ezt a baromira lerágott csontot előásni a kert végéből, mert kormányunk már megint aktualizálta magát és szépen lassan (mire befejezi a művét) újra megalkotja a "trafikot". Újra fel fogja találni azt a kiskereskedelmi egységet, ami mindent árusíthat, hiszen így tudja a bevételét maximalizálni. Bár tény, hogy eddig sem volt mindegy a tulaj személye. Nem mindegy, hogy tradícionális trafikosok (pl.: Mari néni) vagy a koleszos haverok akasztják le a nagy zsét.
Az egész buli úgy kezdődött, hogy a fiatalok és emberiség védelmében jókeresztényként (enyhe KDNP-s beütés) eljárva véget vetnek az amúgy adómilliárdokat jelentő dohánytermék iparág szabadságának, és mostantól csak az erre a célra kifejezetten létrehozott dohányárú kiskereskedelmi egységekben történhet szigorú franchise rendszerben a buli. Egyértelmű volt, hogy a fogalmatlan politikus haverok alkalmasabbak nagy általánosságban a hatalmas fantáziával átnevezett trafikokból trafikba sztorit levezényelni, mint az a szerencsétlen, aki 10-20-30 éve trafikjából élt. Ez egy más világ, hiszen biztosan összezavarta volna szerencsétlen, hogy már csak dohányterméket (majd sorsjegyet, üdítőt...) árulhat az addigi 1000 terméke helyett. Hát teljesen érthető.
Telik, múlik az idő és a dohányboltok nem hozzák azt a profit egyes háttérembereknek, mint amiért bevállalták ezt a mutyit. Nincs mit tenni és fejleszteni kell. Valamelyik holdkóros pedig azon nyomban bedobja ötletét a ház elé, miszerint ideje lenne trafikban (nem összekeverendő a trafikkal!) rágógumit, mentolos cukorkát és tömegközlekedési jegyet is árulni a közjó érdekében. De ha ez nem lenne elég, akkor ideje önkényesen trafikokat bezárni indokolt esetben. (Indokolt eset az lehet, hogy: " te köcsög elviszed ezen a területen előlem az ügyfeleket és a profitot"!).
Szépen és lassan a döntéshozók akadémikusi pontossággal és zsenialitással létrehozzák a modern kori trafikokat, ahol pontosan ugyanolyan választék közül lehet vásárolni, mint a régi trafikokkal. Na ez az a pont, ahol már nyugodtan összekeverendő a trafik a trafikkal! Annyi különbség lesz azért, hogy trafikot csak haver és néhány statisztikai anomália üzemeltethet, míg trafikot bárki nyithatott a szabad verseny és a lehető legjobb fogyasztói kiszolgálás zászlaja alatt. Valószínűleg a régi rendszer azért bukott meg, mert a fogyasztói érdek korántsem a minden sarkon fellelhető kisipari egység volt azonnali termékbeszerzés céljára, hanem a szürke holló ritkaságú ipari egységekhez El Camino szerű zarándoklat.
De ez még mindig nem elég, hiszen az új trafiktörvény zseniális ügyességgel megparkolócégezteti a szektort. Mi ez a parkolócégeztetés? Hát ez egy olyan dolog, ami engem kúrvára felbasz minden áldott nap, amikor elhaladtam Budapesten. Egyértelmű, hogy az útfenntartás illetve a járműforgalom korlátoztatása végett a fővárosban (és mindenhol máshol) szükséges a fizetett parkoló kibigyesztése. Magyarul húzzunk le még egy bőrt a proletár bariról és a többi baromról, akik adójukkal egyszer már kifizették ezt a bulit. Szóval a történet lényege a következő:
Az útfenntartást, infrastruktúra kiépítését és minden mást a helyi önkormányzatnak kell elvégeznie és finanszíroznia. A politikai döntéshozók pedig úgy látták jónak, ha a szart megtartják köztehernek, de a bevételt vagyis a bulit azonnal kiadják "haverok&saját" cégeknek. A parkolócéges feladata utcánként egy elektronikus műkuki lehelyezése, néhány IQ fighter felvétele, annak felruházása korlátlan fotózgató hatalommal és kezdődhet a globális pénzbeszedősdi. Szóval mégegyszer! Pénzt beszedni az önkormányzat is tudott volna egységesen, amiből legalább nettóban lehetett volna finanszírozni az utcákkal, utakkal kapcsolatos költségeket. Helyette jött egy közvetítő cég, aki megfelelő jutalékért cserébe vállalta, hogy a pénzt beszedi saját maga, leköltségelgeti és maradékot továbbosztja. Na ez ki tud engem akasztani. (ne is beszéljünk arról, hogy minden utca más cégé volt, emiatt úgy basztak meg mindenkit, hogy öröm volt nézni).
A sztori rekonstruálása a dohánybizniszben a dohányelosztó raktárak beiktatásával fog jelentkezni. Minden megyében lesz egy ilyen raktár, és a dohánybolt csak innen rendelhet. A kényelmes működés miatt előírás lesz a 15 napos fizetési kötelezettség. Jah, rosszul gondolod te hülye! Nem a trafiknak lesz lényelmes, hanem az elosztónak! Nehogy véletlenül annyit kelljen várnia a pénzére, mint nekem, ha a NAV-nak kéne visszautalnia... Magyar virtus. Az emberiség értelmesebbik része ilyenkor biztosan arra gondol, hogy a kormány vagy a megyei kirendeltség fogja gyakorolni a jogokat, mivel itt egyértelműen a rendszerből való pénzkivonásról lesz szó. Hát baromira tévedsz! Ezt a lehetőséget egy cég fogja megkapni, amit a jogszabálytervezetnek hála verseny nélkül, szűk körből ( na szerinted mennyire szűk körből!) fogják kiválasztani. Szerintem Simicska kezdhet készülni és a rajt helyett már álljon a célhoz. Ez a buli 5-6 milliárd forintos netto jövedelemmel fogja megajándékozni a szerencsés bundázott nyertest. Erre mi szüksége van a szektornak, azt a mai napig nyomozza Colombo! Jah és lenne még egy kérdése...
Tetszik a performance? Ez Like: