Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Nem kell a kamu marketing

2014. július 09. - Szarvas Norbert

images_6.jpgHa beleszippantok a zápor ittas hűsítő levegő, akkor már valóban kezdem érezni, hogy valami végérvényesen megváltozott a "világ futballjában". Persze itt most nem a brazil 7up produkcióra gondolok a német válogatott ellen, hanem egy letűnt kor hajnalára, reneszánszára, újjáéledésére. Valami nosztalgiaszerű nem létező emlékfoszlányok rémlenek fel bennem, amikor a régi időkre gondolok, amikben én még nem éltem, de valahogyan minden tisztább, őszintébb, korrektebb és becsületesebb volt. Aztán jött a felvilágosult szabad kapitalizmus burjánzó évtizedei, ahol a cél minden esetben szentesítette az eszközt. Mégis mintha látni vélném a kiút végét, a fényt az alagút, az igazságot a marketingben.

A marketinget a marketingesek fáradhatatlan munkájának köszönhetően egyre inkább azonosította a közvélemény a csicsás kamuzással. Ezt az eszközt leginkább arra használta az ipar, hogy az adott termék/szolgáltatás nem létező tulajdonságát domborítsák ki. Attól szexi a termék, ha arra ad választ, ami nem létezik, miközben eltakarja a valóságot. A fogyasztók pedig imádták, imádják ezeket a mesterkélt fogásokat, mint például a Taft hosszan tartó torz körülményektől független hatását. 

Valamiért az emberek nem szeretik az igazságot, a valóságot. Sokkal inkább szeretik elhinni magukról, hogy úgy nézhetnek ki, olyanok lehetnek, mint amit a tömeggyártásra kitalált ipar meghatároz. Egyediségről, egyéniségről beszélünk, miközben tucattermékeket veszünk, tucatul nézünk ki.A marketing és a sales csak erre játszott rá évtizedeken keresztül, miközben fogyasztói oldalról az ellenállás leghalványabb jelét sem érzékelhette.

Ma mintha kezdené magának újra felfedezni a marketing szakma és a fogyasztói társadalom közösen a valós értékelvűséget. Először csak média hack volt évekig, aztán az underground tette újfent magáévá a valódiságot, mintegy lázadva a kommersz tucatiság ellen. A köztudat elkezdett lázadni a saját szintjén a hazug reklámok, a hazug termékek ellen.

A napokban szokásos shopping napomat tartotta Budapest egyik plázájában. Úgy éreztem magam, mintha 2003-ban lennék vagy 2006-ban esetleg 2011-ben. Az idő megállni látszott a kirakatok előtt járva, ahol minden mindenkinek akciózott. A kirakatok roskadoztak a szezon záró, készletkisöprő, esetleg szezonnyitó (már én sem tudom) szuper akcióktól, amik képesek becsalogatni a gyanútlan vásárlót a boltba. Ez nem mostani dolog, hiszen régóta ez a játék megy egy olyan korszakban, ahol a profit maximalizálása végett a karácsonyi időszak júliusban kezdődik, és amikor nem azért vásárolunk mert akarunk, hanem mert kell.

Engem nagyon bosszant az a fajta hazugság, amit marketing címszóval próbáltak a torkomon lenyomni ezen a napom. A bejárattól látható hatalmas konkretizált ártáblák bizony vásárlásra ösztökélnek, de amint közelebbről szemügyre veszem a felhozatalt, jövök rá kelletlenül hogy engem bizony átvertek már megint. A "minden póló 8.000" forint igen kecsegtető akció kisbetűs része a "-tól". Így már más a leányzó fekvése és az életkedvem elmegy, mikor a tizedik boltban is ugyanez a színjáték folytatódik le. Tudatos vásárlóként már elvből is kimegyek azon nyomban a boltból, hiszen nem azért mentem be, hogy átverjenek köszönés helyett.

A nagyszabású marketingprogramok egyre nagyobb tömegben nem a tömegek agyának kimosásáról szólnak, hanem játékos formában mutatják meg egy adott termék kiemelt jó tulajdonságát, amit a későbbi vásárlás során valóban feltudunk fedezni és át tudunk élni. Ez így valóban király dolog szerintem.

Őszintén az ő szintjén az ő nyelvén az ő életéért. 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr126487689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

különvélemény 2014.07.11. 08:47:04

"A "minden póló 8.000" forint igen kecsegtető akció"

Ez tényleg kecsegtető, veszek vagy 20-at.
Összetétel: póló 600 Ft, címke 7400 Ft.

♔bаtyu♔ 2014.07.11. 08:58:18

A legjobb reklám az ár. Ezért látod te a sok akciót. Más tészta, hogy a sok mohó kereskedő lejáratta, ma már nem figyel fel erre senki.

(Egy bevásárló központban az alkalmi 70%-os leárazás pld. már több éve hirdeti magát, az üzlet kong az ürességtől).

Másik műfaj a mail-os személyes levelet imitáló kamureklám, egy kreatív kitalálta, a többi utánozza pedig már egy kalap szart sem ér.

Amúgy érdemes gyűjteni ezeknek a cégeknek a nevét csali mailcímekkel, mert szép pénzt lehet róluk leakasztani, ha a mail nem felel meg a törvényeknek. Én is ezt teszem, már szép gyűjteményem van, a legtöbbje ugyanis nem felel meg. Már nincs messze az idő, amikor felhívogatom őket és segítek nekik elkerülni a milliós büntetést:)

Én a testre szabott reklámban hiszek, persze nem olyan primitív módon, ahogy pld. a google csinálja, amely a látogatott lapok alapján próbálja eltalálni érdeklődési körömet. Ez is olyan műfaj, ahol a munkát nem lehet elkerülni.

Unbiased 2014.07.11. 09:12:21

A "-tól" mellett érdemes megemlíteni az "akár" elnevezésű csalogatót is. Ezek általában soha meg nem valósuló esetekre utalnak.

♔bаtyu♔ 2014.07.11. 09:28:24

Én úgy látom, hogy a bedobott, vagy a boltban elvehető prospektus igen jó módszer, persze csak akkor, ha nem kamuk. Azaz a helyszínen derül ki, hogy már az első nap elfogyott, vagy mégsem az az ár és persze a termékek is okosan vannak megválasztva.

Még nálam is van egy olyan üzlet, amelynek rendszeresen elolvasom a prospektusát és hetente járok oda, pedig én nagyon ellenálló vagyok. Ha akarok valamit venni, előbb a neten nézek szét, így be tudom lőni az árakat.

Így bukott le környékemen egy nagy festékbolt a 10%-os tavaszi akciójával, az akció ellenére kb. 5%-al drágább árak voltak, így eleve oda sem mentem.

ahanem01 2014.07.11. 09:42:21

Shopping? Vásároltam, barom!

a_tom 2014.07.11. 10:42:52

"Ma mintha kezdené magának újra felfedezni a marketing szakma és a fogyasztói társadalom közösen a valós értékelvűséget."

NEM. Én semmi javulást nem tapasztalok, ugyanúgy hazudnak és csalnak ahogy eddig. Úgy a gazdaságban, mint a politikában, talán még jobban is. Sajnos egyre kényelmesebb és hülyébb a fogyasztói társadalom túlnyomó része, igaz hogy van egy kisebbség akiknek egyre fontosabbak az értékek, de nincsenek elegen, nem ők a célcsoport.

cenzuratroll bosszanto 2014.07.11. 12:48:08

"Engem nagyon bosszant az a fajta hazugság, ..."

Nem mondod? Bosszankodsz? Mindezt egy helyesírási hibáktól hemzsegő blogban?
Pofon a szarnak, talán hitelesebb lennél ha "újságíróként" értenél a magyar nyelvhez.
süti beállítások módosítása