Pár éve rájöttem arra az egyszerű titok, miszerint nem érdemes mindenen felbosszantani magunkat, nincsen értelme idegeskedni mások hülyeségén. Ebbéli hitemet megerősítette az a tudományos tény, miszerint a düh olyan ingereket indít be a szervezetben, amik csökkentik az ember tiszán látását. Magyarul minél nyugodtabb maradsz egy adott helyzetben, annál jobb döntést fogsz hozni. A hétköznapi életben Budapesten való közlekedéseim során nem sok minden tud felbosszantani. Vitézy uracska és a BKK-BKV bizonyos döntései bizony a kivételek közé tartoznak. Random jegyellenőrzés, de minek?
Szituáció, avagy minden nap a szokásos útvonalamon!
Budaörsön lakok, aminek gyakorlatilag Budapest a külvárosa:) A bejutást autó helyett busszal teszem meg, mivel a vezetésnél hasznosabb időtöltésnek vélem az olvasást. A 4-es metro beindításáig időnként a fekete 40-es busszal közlekedtem, aminek fontos jellemzője, hogy csak az első ajtón és kizárólag érvényes jegy-bérlet felmutatása mellett lehet felszállni. Bevallom bosszantó szituáció, amikor értelemszerűen bemutatott bérlettel kezdem meg az utazásom, eltelik két megálló és szállnak fel az ellenőrök, akik kérik a jegyet-bérletet. Ez volt eddig, most már a hagyományos 40-es busszal tolom, ahol szerencsére nincsen elől felszállós rendszer.
Beérkezem Kelenföldre, ahol a M4 mozgólépcső aljában értelemszerűen fel kell mutatni a jegyet-bérletet. Teljesen korrekt szerintem. A Kálvinon át szeretnék szállni az M3-ra anélkül, hogy elhagynám a metro területét. Az összekötő folyosó végén megint kérik tőlem a jegyet a mozgólépcső alján (bár mostanában egyre ritkábban vannak ott ellenőrök).. Ilyenkor már gondolkozom ennek az értelmén, hiszen nem tudtam volna bejutni a metro alagútba az M4 felől (ahol minden megállóban vannak ellenőrök), ha nem lenne bérletem, jegyem (egyébként azon a ponton aki jeggyel utazik, annak esélye nincsen lyukasztani újat, ami kötelező lenne, hiszen az M4-en használt jegy érvénytelen az M3-on).
Utazom a kék metróval két megállót, a Deák térnél leszállok. Újdonságként random ellenőrzés keretein belül már a leszállásom pillanatában két jóvágású ellenőr szokott rendszeresen jegy-bérlet mutatóba jönni az utasok felé. Sikeresen megakasztják a rohanó utasok tömkelegét élő fekvőrendőrként viselkedve.Nagy nehezen átjutva rajtuk, a mozgólépcsőn felérve megérkezünk a metro területének azon pontjához a Deákon, ahol lehet választani az M1-M2-M3 lejárat, vagy a két feljárat között. Mennék a megszokott mozgólépcsőmhöz (ami a felszínhez vezet), ahol újfent random ellenőrök kérik tőlem ugyanazt a jegyet-bérletet, amit a kollega 40 másodperccel ezelőtt kért a M3 mozgólépcső alján.
A problémám tulajdonképpen az, hogy összesen három járművön utazok, mégis előfordul, hogy 6x kell felmutatnom a pénztárcámban megbújó jegyemet-bérletemet, ami egyrészt kényelmetlen (mivel sokszor tele van a kezem), másrészt épp ésszel felfoghatatlan, harmadrészt pedig könnyen kieshet bármi a tárcámból (már esett ki így pénz, igazolvány vagy bármi más, akármennyire figyeltem), negyedrészt pedig a folyamatos feltartóztatások végett a menetidőm is jelentősen megnövekszik, ami miatt késésben leszek.
Gazdasági racionalitása
Abszolút van racionalitása annak, hogy jegyellenőrök üzembe helyezése végett próbálja a BKK-BKV megakadályozni a bliccelők tevékenységét, amivel magyarázzák a drága jegyárakat. Az igazság az, hogy a BKK-BKV-nak szüksége van a bliccelők tevékenységére ahhoz, hogy a vásárló erő paritást, átlagbéreket arányosítva ennyire brutálisan magasan tartsa az árakat, amiket bekér a becsületesen közlekedő többségtől. Ez több forrást jelent, mint ha olcsóbb árak mellett a bliccelés megszűnne. Halkan jelzem.
Sose éreztem sértésnek azt, amikor egy általam igénybe vett szolgáltatásnak az árát elkérték, vagy jogosultságomat ellenőrizték. Semmi gondom nincs azzal, ha a metróba való belépésemnél elkérik a bérletem. Azt gondolom, hogy ennek az ellenőrzési hullámnak nem pár éve felkapott új keletű dolognak kellene lennie, hanem a kezdetektől fogva mindig konstans működnie kellett volna. Ez tudja garantálni, hogy a felszíni közlekedésre szorítják a bliccelőket, a föld alatt pedig kizárólag azok utazhatnak gyorsan és kényelmesen, akik megfizetik az árát.
Abszurd
Nem tudom elképzelni azokat az impotens agyatlan trollokat és döntnököket, akik az elmúlt években a BKK korszak hajnalától kezdve nem tudtak rájönni a teljesen nyilvánvalóra. Az utasok a metrót figyelembe véve szerintem nem a szerelő alagutakon keresztül jutnak be a metró szerelvényekbe, hanem vélhetően a bejáraton. Ennek a feltevésnek az elfogadásától kezdve teljesen abszurd a bejárathoz és a kijárathoz is ellenőröket állítani több metrónál (mint pl. Ferenciek tere vagy Deák tér vagy Keleti pályaudvar vagy...).
Az pedig a magyar valóság, hogy az iménti abszurditást fokozzák a random ellenőrök kihelyezésével, akik a bejárati ellenőrzés után, de még a kijutási ellenőrzés előtt ellenőrzik az ellenőrizni valót. Szerintem ez nettó zaklatás, nem pedig üzletmenet és rendfenntartás. Nap mint nap konstatálom a tényt, miszerint egy csapat óvodás is logikusabban lenne képes utas barát módon megalkotni a rendszert.
Vannak ötleteim
Most kapaszkodjatok, hiszen elvesztettem az eszem. Olyan ötletet fogok leírni, ami több mint 50 millió forintot ér állami számítás szerint. Mármint értem itt , ha tanácsadóként a cégem felfogadná a BKK, akkor kb ennyit kérhetnék a havertól bruttó az ötletért, amit aztán felezünk (ejj de gonosz vagyok).
Biztos vagyok benne, hogy köztetek (olvasók) közül is többen elkezdtek már okoskodni, hogy mekkora hülye vagyok, hiszen nem minden metró megállóban vannak ellenőrök és innentől kezdve kontrollálhatatlan a totális ellenőrzés. Pontosan ezért kellenek a random ellenőrök, a forgalmas helyeken a be és ki ellenőrök.
Én erre csak annyit tudok kérdezni: "Szerintetek miért nem oldható meg az, hogy példának okáért a random ellenőröket, akik fix költséget jelentenek, egyszerűen odaállítjuk a hiányos állomások bejárataihoz?". Na ugye!
A nagyon bonyolult javaslatom az ellenőri tevékenység újraosztása és a totális előrenyomulás zéró tolerancia mellett. Minden bejárathoz (M1, M2, M3, M4) oda kell állítani az ellenőröket, akik megtudják akadályozni az illetéktelen bejutást a rendszerbe. Innentől kezdve pedig tök felesleges random ellenőrizgetni, tök fölösleges kifele ellenőrizgetni. A probléma meg van oldva.
Gondoljunk bele, hogy egy focimeccsen is csak befele nézik, hogy van e nálad kés és van e jegyed. Kifele nem fogják elkérni tőled megint. Szerinted ennek mi az oka?
Kérés
Tisztelt Vitézy Dávid!
Ön úgy került a BKK-hoz, mint aki évek óta aktivistaként jól ismeri a budapesti közlekedést, mint aki képes megszűntetni az elmebetegebbnél elmebetegebb gyakorlatokat és aki képes javítani az utazások komfortérzetén, minőségén. Aztán sajnos megérkezett Önnek is az első havi fizetés (a milliók), amik mintha minden józan ítélőképességét elvették volna.
Arra kérem, hogy az utasokat ne agyatlan birkáknak tekintse, akiknek nem fontos emberi méltóságuk, biztonságérzetük. Mert nem vagyunk birkák. Igenis fontos számunkra a tisztaság, biztonság. Le az ezer éves metrószerelvényekkel!
Ezen felül pedig mi, utasok az Önök megbízói vagyunk, akik fizetnek egy szolgáltatásért. Nem Önök tesznek nekünk szívességet, de még csak nem is mi Önöknek. Akármilyen fura, ez a fővárosi tömegközlekedés egy olyan pontja az életnek, ahol kölcsönösen vagyunk egymásért. Vagyis kellene lennünk. Persze tudom, hogy egyik fél részéről sem teljesül maradéktalanul. Ellenben Önök a minimum elvárható szolgáltatást sem képesek mindig teljesíteni.
Persze most lehet mutogatni a sofőrökre, de ők a legkevésbé hibásak a vezetőség döntéseiért. Nem sofőr a hibás az ötven éves buszokért, amik télen nem fűtenek, ellenben nyáron teljesen tűzzel. Ez a rossz gazdálkodás és rossz vezetőségi döntések eredménye, mégis mindenki a sofőröket bántja emiatt, akiknek ugyanolyan fullasztó melegük van a fűtött buszon 40 fokban, mint nekünk.
Lehet mindenféle jogszabállyal jönni, mégis átverve érzem magam. Nem értem miért kell tulajdonképpen két bérletet tartanom és fizetnem, amikor ugyanúgy a BKK-BKV járatait veszem igénybe Budapest egyik agglomerációs körzetéből (Budaörs). Elhiszem a határvonalak mögé bújó érvanyagok valódiságát, de mégsem érzem azt, hogy a Budaörs-Kelenföld maga 10-12km-es távolsága (ami két bérletet igényel) többet jelent, mint Újpestről a Móricz Zsigmond körtérre utazni. Mégis a második példát egyetlen bérlettel megtehetem, holott sokkal nagyobb a távolság és több eszközt veszek igénybe.
A gyakorlatot pedig egyenesen felháborítónak tartom, amikor a buszsofőröket leterhelik azzal, hogy ellenőrizzék a jegyeket, miközben plusz fizetést nem adnak érte. A probléma az, hogy ez egy olyan felelősség, teher a sofőr vállán, ami koncentrációt igényel, miközben ő nem kalauznak szerződött le. Ráadásul hiba esetén rajta akarja a cég behajtani a pénzt (magyarul büntet). De ha ezen is túltesszük magunkat, akkor kifejezetten értelmezhetetlen jelenség, amikor az első ajtós felszállásos járatokon megjelenik a rendfenntartóval kibélelt ellenőr, aki elkéri ugyanazt, mint amit a sofőr már elkért.
Hihetetlen tiszteletlenségnek érzem magammal és a többi fizető, becsületesen közlekedő utassal szemben a gyakorlatot, ami jellemzi a földalatti utazást. Kifele is, befele is, közben is folyamatosan ellenőriznek minket, miközben magának az ellenőrnek sincsen fogalma a miértekről, hiába kérdezem meg tőlük ennek értelmét.
Abba az pubba, ahol befele és kifele is ellenőriznek, többet nem megyek. Más kérdés lenne ha az a pub az enyém lenne, mert akkor biztosan átrendezném a feladatköröket, folyamatokat. Amennyiben a vezetőség alkalmatlan lenne a normális feladatok ellátására, abban az esetben azonnal elköszönnék tőlük.
Ha a BKK-BKV-ra gondolok, akkor valahol az a szentimentális gondolat kerít hatalmába, miszerint a saját "gyerekemről" van szó, akire figyelnem kell, akit óvnom kell. Mivel ez a két szervezet állami szervezet és közfeladatot lát el, miközben a bevételei általunk, utasok által és az állam adófizetői által keletkeznek, talán még igazam is lehet, amikor azt gondolom, hogy a budapesti tömegközlekedés az embereké, az enyém is.
Ebben az esetben pedig miben különbözik a BKK-BKV attól a pub-tól, ami az enyém lenne?