Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

A kuponok tanítanak meg a pénzügyi kultúrára!?

2014. március 13. - Szarvas Norbert

akcio-arnyekolas.jpgMagyarországon pénzügyi kultúra nincs! Ezzel most nem megint egy fikázós cikket akarok bevezetni, inkább csak felhívást intézek hozzátok, amit bátran meg lehet értelmes (és pénzügyileg intelligens) kommentekkel bizonyítani. Egy szó, mint száz, legújabb észrevételem szerint a kuponok tanítanak meg a pénzügyi kultúrára!

 

Azért valljuk be férfiasan, ez a kijelentés már önmagában is a ciki és vállalhatatlan kategória egy társadalom számára. Mégis látok egy folyamatot (a kereskedelem átrendeződésének hozadékaként), ami akaratlanul is képes fejleszteni az embereket. A kereskedelem egyre inkább áttér az online platformra illetve évek óta megtapasztalható az "akció" és a "kupon" jelenléte, mint vásárló ösztönző erő.

Néhány éve viccesen mondtam a barátomnak egy újonnan nyílt "Gin Tonic" márkaboltban (akkor még életemben nem hallottam a márkáról, viszont nagyon drága volt a bolt), ha valaha nyitok ruhaboltot és saját márkám lesz, akkor ráírom a cetlire: Made in Italy, az árcédulára pedig egy pofátlanul nagy összeget áthúzva, alá akciósan egy szemérmetlenül nagy összeggel. Szerintem tuti ötlet volt. Sokan megvalósították azóta:)

A magyar ember imádja a minőséget, de a minőséget, jó áron ellenállhatatlannak érzi és azonnal vásárol! Erre éreztek rá a kereskedelem játékosai, hiszen a szezonális kiárusításokat felváltotta az országban a totális kiárusítást. Mindig valamit valameddig valamennyiért folytatólagosan és nem egyetemlegesen. A kuponok még erre is rátettek egy lapáttal, mondhatni emelték a tétet és az akciós árut értékelték még lejjebb. Mi meg ezt nagyon szeretjük.

Elég perverz gondolat még tőlem is, amikor az akciós vásárlásban találom meg a pénzügyi kultúra szent grálját! De gondoljunk bele egy percig, hogy igazam van. Nézzük azt, hogy az akciók korszakában a fogyasztók egyre tudatosabbakká válnak. Lássuk meg a tényt, hogy egyre jellemzőbb egy termék esetén, hogy a vásárló nem egyből vásárol, hanem utánanéz az interneten és megkeresi ugyanazt a minőséget jobb áron! Ez a tudatosság hiányzik szerintem a legjobban, amikor pénzügyi kultúráról beszélünk.

Másrészről az akciós kínálat megtanít minket pénzünk optimális felhasználására a gyakorlatban. Persze butaság lenne azt állítani, hogy csak ez tanít meg rá, hiszen eddig is x fizetésből kellett x+2 dolgot vásárolni. De mégis azt gondolom és látom, hogy a kuponozás és az akciózás általában nem az alapvető létszükséglet termékeiből kerül ki, hanem valódi vágyakat, igényeket elégítenek ki ezzel, ami inkább a luxus kategória (wellness, tárgyak, éttermek, ruhák). 

Van annál jobb ösztönző, mint a tény, hogy az x pénzből eltudjuk vinni az asszonyt egy étterembe vagy kuponnal ugyanazon a pénzért elvisszük étterembe, majd elvisszük egy valamilyen kupon által olcsóbban elérhető programra? Kénytelenek vagyunk belátni, hogy mostanában igazán megéri ötletelni mikor mit mennyiért és miért akarunk megvenni. Ha jól gazdálkodunk és utána nézünk, akkor sokkal több szolgáltatást, terméket tudunk megszerezni. (Az akciózott, kuponozott ár egyébként szerintem a termék/szolgáltatás azon ára, amennyit ér az egész általában. A kedvezmény pedig maga a túlárazás elhagyása.)

Ennek az egésznek az inverze, amikor képtelenek vagyunk megálljt parancsolni magunknak és az olcsóbbság láttán túlköltekezünk (amikor elkap engem a "hév meg a máv", akkor bizony én is sajnos ilyen vagyok). Ezt is tanulni kell és belátással lenni saját magunk életére vonatkozóan, hogy az "akció" akkor éri meg igazán, ha nem költünk többet, mint amennyit eredetileg gondoltunk. Önfegyelem a titka mindennek! 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr775858516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

reqcka 2014.03.14. 15:52:05

Ez az akciózás akkora átverés, hogy nem igaz.. Mikor "akció" után is ugyanannyi az ára, vagy "akció" előtt két nappal emelték meg.. ááh. Igazad van, akkor adják kb. árában. Én valahogy jobban szeretem az ilyen árukapcsolásos dolgokat, mikor bizonyos vásárlásokért más vásárlásoknál kedvezményt kapok, mert ez valós. Van benne valamilyen kötöttség, de mégis valós, mint pl a multipont kártya most a bauMaxnál: redir.ec/pontszorzo
süti beállítások módosítása