Személyes véleményem Apple-fanként hónapokon keresztül az volt, hogy mióta elhunyt Steve Jobs, azóta kiveszett minden egyediség az Apple-ből, a továbbiakban képtelenek lesznek úgy igazán odavágni a piacnak. Ezt bizonyította az új iPhone-ok bevezetése, amelyek gyakorlatilag mindennemű kiszivárogtatás után képtelenek voltak bárkit is izgalomba hozni, ráadásul a valódi innovációk is elmaradtak, vagyis a látványos dolgok. Pár napja viszont az Apple – véleményem szerint – forradalmat robbantott ki, amelynek hatása egyértelműen a teljes piac lerohanása és szelekciója lesz mind fogyasztói, mind gyártói részről.
Az autók és a Ralph Lauren felsők mellett az iPhone volt az elmúlt 2 év leggonoszabb és legidegesítőbb pontja, ami a státusszimbólumot illeti. Régebben egyszerű volt a képlet: annak volt drága autója, pólója és telefonja, akinek volt rá pénze. Manapság már boldog-boldogtalannak lehetnek ilyen dolgai. Ezzel az egyetlen probléma az, hogy pontosan azokat az embereket ássák alá, akik valóban kőkeményen megdolgoztak az adott a tárgyért. Ennek a folyamatnak a legütősebb pontja, amikor például megvettem anno az első iPhone-omat (3GS), és elképesztően nagy dolognak tartottam, hogy a piac egyik legdrágább, legmenőbb és biztosan a legjobb telefonját vettem meg, amiért nagyon keményen megdolgoztam. Eltelt azóta 5 év, és már meg sem lepődöm, hogy ha veszek egy méregdrága iPhone 5 telefont, és a boltból kilépve és velem szembe jön ugyanaz a telefon egy 13 év körüli gyerek kezében.
Nemes egyszerűséggel már semmit nem reprezentál, ha neked van egy drága ruhád, autód, telefonod. Nyilvánvaló, hogy az Apple telefonja a piac messze legjobbja. Nekem van iPhone-om, Nokia Lumiám, és a környezetemben számtalan androidos telefon. Ez alapján állítom, tapasztalati úton, hogy a legtöbbünk vágyik a minőségre. Az egyre olcsóbb és jobb feltételekkel létező mobilszolgáltató-előfizetések + karácsony kombó pedig azt eredményezi, hogy a család a legó és a videojáték helyett vesz a kiskamasznak is egy ilyen telefont. Hát szép, mondhatom! Amikor én voltam kamasz meg tini (és igen, akkor már javában voltak telefonok, pl. Nokia 3310), akkoriban meg sem mertük említeni a szüleinknek a kunyizás közepette, hogy mi egy prémium modellt szeretnénk (pedig árban ugyanott voltak, mint most az iPhone; emlékszem a Sharp GX'5-re például). Egyértelmű volt, hogy létezik hierarchia a telefonok világában, aminek lényege, hogy a tiniknek olcsóbb, fiatalosabb telefon jár, a drága prémium pedig azoknak, akik valóban megengedhetik maguknak. És akkor rövid elmélkedés után az Apple 2013-ban robbantott, és végre elindult az emelkedőn.
Az elmúlt években véleményem szerint az Apple iPhone-ok legnagyobb fenyegetettségét a saját, megegyező modellszámú csúcstelefonjuk kannibalizmusa jelentette. Magyarul az iPhone 4 „kannibalizálta” az iPhone 4-et, az iPhone 5 pedig az iPhone 5-öt. Mire gondolok? Az iPhone mindig is prémium kategória volt, egyfajta státusszimbólum, melynek az ereje veszett oda a fentebbi anekdota elemzése alapján. Ha a menő üzletembernek és a vele szembe jövő 14 évesnek is ugyanolyan telefonja van, akkor mi értelme van a „menő üzletembernek” megvennie ezt a tucattelefont? Sokan emiatt fordultak el az Apple-től egyébként, hiszen az Apple nem volt hajlandó olcsóbb kategóriákat képezni, üzletpolitikáján változtatni. Egészen mostanáig!
Egy fantasztikus üzleti lépéssel az Apple fogta magát és létrehozott egy teljesen új kategóriát a kínálatában, ami olcsóbb, és egyértelműen a fiatalokat célozza meg! Színes telefonok jönnek, melyek gyárilag néznek ki így. Ezt miért írom? Tulajdonképpen a szivárvány minden színében lehetett eddig is kapni Apple-tokot, melyet használtak is az emberek. Én speciel kifejezetten nem szeretem elfedni az Apple gyönyörű telefonházát. Mégis miután az Apple bejelentette az iPhone 5C-t, ami tulajdonképpen az eggyel régebbi modell újracsomagolt és szexivé tett változata, valóságos örömujjongás tört ki, a fiatalok pedig elkezdték keresni a lehetőségét, hogy megkaparintsák. Ezzel párhuzamosan az Apple megerősítette prémium szekcióját a szolidan aranyozott telefonnal. Fantasztikus lépés, hiszen a továbbiakban ismét szétválik a kiskamasz és az üzletember: megint lesz a tinik körében divatos és a felnőttek körében státusszimbólum. Ráadásul a piaci részesedése is az egekben lesz, ez már most látható. Ismétlem! Semmi más nem történt, mint az Apple látványos színház keretében az évek óta felépített „nem engedek, csak egy modell” szisztémát lerombolta és engedett a kor kívánalmainak. Az újítás pedig csak annyi, hogy a szilikon- és egyéb anyagból készült színes tokokat gyárilag összeépítette a telefonnal-telefonba, majd az egészet felruházta az eggyel régebbi modell technikai jellemzőivel. Plusz egy csöppnyi szeretet, és máris készen vannak a pindurpandúrok az elkövetkező 2 év legdivatosabb, legnagyobb forgalmát generáló telefonok, melyek a fiatalok körében hasítanak majd. Ez egy igazi Apple-forradalom! ITT! MOST!