Nekem egyáltalán nincs, így ne is várd tőlem az alábbiakban ennek az embernek a fikázását. Tulajdonképpen nem is számítok arra, hogy akad olyan, aki nem szereti, hiszen ő (az atlétika megmentője) kompromittálhatatlan. Persze néha átmegy igen idegesítőbe, ám az sem neki köszönhető, hanem a szponzorok töketlenségének. A cikk apropóját is az adta, hogy két napja néztem tévén a moszkvai IAAF atlétikai világbajnokság 100 méterének a középdöntőit, és a menet kicsit idegesítően így nézett ki: 10 s futás – 1 perc Usain Bolt-os Samsung-reklám – 10 s futás – 1 perc Usain Bolt-os Samsung-reklám – 10 s futás...
Érted a problémámat? A jóból is megárt a sok. Távol álljon tőlem, hogy Boltot bántsam, hiszen kétségkívül ő a kedvenc sportolóm, aki olyan elképesztő élményeket adott nekem (és még millióknak), amelyekre még 20 év múlva is emlékezni fogunk (gondoljunk csak a pekingi olimpia 100, 200, 4 x 100 m-es döntőjén mutatott szinte alázós performance-ára!). Az atlétika Bolt megjelenése előtt nagyon meredek mélyrepülésbe kezdett, hiszen a sportágak királynője máshogyan szép, mint a foci vagy a kosárlabda. Ezt a miliőt leginkább az tudja megérteni, aki valamilyen szinten részt vett benne valaha. És akkor megjelent a jamaicai hatalmas mosolyával, elképesztő lazaságával és a csillagokra mutató beállásával, aki egy csapásra mindenkit lenyűgözött és kezdte visszahozni az atlétika régi csillogását. Bele sem merek gondolni mi lett volna, ha Bolt nem jelenik meg.
Nyilvánvaló, hogy egy ennyire szerethető és menedzselhető figurát – aki nem mellékesen legyőzhetetlen és minden idők egyik legeredményesebb atlétája – nem kerülnek el a szponzorok, és ez így van jól. A Puma nagyot fogott vele, hiszen talán a Puma hanyatló csillagát is a Jamaica-style – élén Bolttal – hozta vissza a térképre. Elképesztően megújult a teljes márka, és szinte mindent a srácra szabtak, így aztán sokkal eladhatóbbá vált (nagy bánatomra sehol nem találok Puma-boltban olyan lógóval ellátott pólót, amely Bolt saját Puma-márkájaként funkcionál, és a beállós pózt mutatja – hasonló, mint a Nike–Jordan-kapcsolat). A cikk kapcsán viszont a Samsungot említem meg, amely Samsung SMART System Camera NX300 új fényképezőgépét promotálja a sprinterrel egy ötletes, mégis szabványosnak mondható reklámfilmmel.
Azt gondolom, hogy ez alapjaiban viszi előre a sportágat, viszont mégis kerékkötője is lehet egy Usain Bolt annak. Csillaga olyan fényesen ragyog, hogy képes minden(ki) mást elhomályosítani, ahogyan történt ez a 100 m előfutamaiban, amikor jobban emlékszem Bolt reklámjára, mint a versenyben részt vevők futására. Na ez az, ami véleményem szerint már túl sok. Sokkal jobban fogadtam volna azt, ha a futamok előtt és a futamok legvégén mutatják be a reklámot, és kész! Persze a biznisz nem ilyen, és a Samsung sem azért fizet milliókat, hogy a terméke ne égjen bele az emberek retinájába. Ennek hatását azzal maximalizálják, hogy Bolt a Facebook- és Twitter-oldalára kitette saját aranyérmes fotóját, a kép aljára pedig a Samsung NX300-at kiírva, ezzel is promotálva azt a fantasztikus terméket, amelyik ennyire fasza képet képes csinálni.
Elegem van Boltból? Nem! Elegem van az agyonpromotált dolgokból? Talán!
Többet fogok vásárolni attól, akit néznem kell kedvenc sportközvetítéseim közben és/vagy helyett? NEM!