Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Az ország nincstelenjei izgulnak a befektetéseikért

2013. június 20. - Szarvas Norbert

74494.jpgIsmeritek azt a viccet, hogy nyuszika sétál az erdőben? Nem? Tehát nyuszika az erdőben sétál, és odamegy hozzá a medve: „Nyuszika! Van cigid?” Nyuszika őszintén válaszol: „Nincs!” Mire a medve: „Miért nincs?” – és jól megveri a nyuszit. Másnap nyuszika megint arra sétál, a medve ismét felteszi a kérdést, de nyuszika tanulva a tegnapiakból, azt válaszolja, hogy van nála cigi. Ám a medve megint megveri arra hivatkozva, hogy miért van nála cigi.Most pontosan ez az érzésem az országgal kapcsolatban, ahol gyakorlatilag nem lehet jó döntést hozni, hiszen eljutottunk az utálat azon pontjára, ahol már nem számít, hogy kinek az érdekében döntenek, mindig minden baj.

 

„Na, akkor hogy is van ez?

Tételezzük fel, hogy van 100.000 forintom, de nem akarom a pénztárcámban őrizgetni, mert momentán absztinens és antinikotinista leszek két hónapig. 

Beteszem a bankba éves 4,5% kamatra (MNB irányadó), mondjuk pont két hónapra (61 nap) 
Ezalatt kamatozik 752 Ft-ot 
Kamatadó (16%): –120,33 Ft 
Eho (6%): –45,12 Ft 
Marad (a tőkével együtt):100.586,55 Ft 
Ezt felveszem, mert nem megy ez az absztinencia, és kell egy kis készpénz a pénztárcámba.
Tranzakciós illeték (0,6%): –603,52 Ft
Kezemben lesz két hónap után 99.983 Ft

Akkor most betegyem a bankba ezt a 100.000 Ft-ot két hónapra, vagy inkább ne?”

Ez a számtani eszmefuttatás terjeng az interneten és a tévében, miszerint egyáltalán nem éri meg a bankban rövid távra lekötni a pénzt, mert az alacsony kamatkörnyezet + adók és illetékek hatására kevesebbet veszünk ki, mint amennyit betettünk. Most mindenki ezen kattog, és fel van háborodva ezen a nagy szemétségen.

Most többnyire ugyanaz a média és embertömeg „pánikol”, amelyik az elmúlt 2 évben pontosan arról panaszkodott, hogy mennyire nincsen senkinek pénze az országban, és kizárt dolog 100.000 forintot félretenni, miközben az emberek napról napra is alig élnek. Ez valójában jogos érvelésnek tűnik (nincs pénz), hiszen a nagy magyar valóság bizony arcon vágta az ország jelentős részét, és a legtöbben valóban napról napra, hétről hétre élnek. Miközben az országot egy mély gazdasági recesszió és politikai bizalomválság sújtja, egyáltalán nem etikus a Facebookon azoknak az embereknek sírni a befektetésük kamata miatt, akiknek van mit abba a bizonyos tejbe aprítania. Normális esetben ez kiverhetné a biztosítékot a társadalom magjánál, de nem itt és nem most, hiszen a politikai ellenszenv és a helyzet sokkal inkább fokozódik, és mára igazzá vált az ellenségem ellensége a barátom elv is. E szempont mentén haladva állhat elő az az abszurd helyzet, hogy azok az emberek is lázonganak a hír hallatán, akiknek nincsen pénzük, szolidaritásból mégis kiállnak azok mellett, akiknek van.

Magyarország egyik legnagyobb gazdasági problémája a devizahitelekbe ragadottak mennyisége és fizetési hajlandósága (képessége). Az ország devizakitettsége rendkívül magas, ez pedig évek óta óhatatlanul is a külföld történéseinek teszi kiszolgáltatottá a teljes gazdaságot. Ezen csak úgy lehet segíteni, ha a forintalapú hitelek felváltják a devizaalapúakat. Ezért a lépésért, egy alacsony jegybanki alapkamatért imádkozunk már évek óta, amit Matolcsy mostanában meg is lépett, és remélhetőleg tovább csökkenti majd az irányadó kamatot. Ennek két következménye lesz a jövőre nézve:

1. A forintalapú hitelek kamatai jelentősen csökkennek, emiatt egyrészt olcsóbban lehet hitelhez (házhoz, autóhoz stb.) jutni, ez beindíthatja az ingatlanpiacot és a hitelezést, másrészt elérkezünk arra a pontra, ahol érdemes lehet a devizahitelek forintosításán gondolkodni. Úgy tűnik, ebben gondolkodik a kormány is, hiszen ennek a gazdasági környezetét próbálja megteremteni az alacsony jegybanki alapkamattal.

2. Vége a bankbetéttel rendelkezők hosszan tartó aranykorának. Magyarországon a másik abnormális dolog a banki kamatok nagysága volt. Az ugyanis nem normális, hogy, hogy egy országban a pénzre tartósan 6–10% közötti kamatot adnak. Mi magyarok ehhez is hozzászoktunk. Most pedig derült égből villámcsapásként ért minket a banki környezet változása és a hozamkilátások totális megsemmisülése (nézőpont kérdése).

Azt meg kell érteni, hogy vagy-vagy helyzet mindig lesz. Vagy magasak a banki kamatok, ám drágák a hitelek, vagy alig van kamat, de olcsóbb a hitel. Az pedig külön üdvözlendő, hogy a társadalom újabb ébresztő pofont kapott, amely miatt kénytelen lesz sokkal tudatosabban dönteni a pénzügyeiről. Nem kötelező a bankba rohanni és befektetni a pénzt. Számtalan más lehetőség létezik a piacon (pl. befektetési alap), amely mostanra sokkal jobb megoldást nyújt az ügyfelek számára, mint az alacsony kamatszinten való rövid távú lekötések.

Az már magától értetődő, hogy a politikai hiénák mindig mindenbe belekötnek ezzel próbálva meg előretörni, szavazóbázisra szert tenni. Tiszta sor. Bár legalább egyszer megélhetném, hogy valaki csak akkor emelkedik szóra, ha valóban indokolt, és nem a saját sikere & érdeke, hanem a gazdasági és társadalmi érdek vezérli! Persze az ellenségképet kereső állandóan hőzöngő embereket könnyen meg lehet vezetni, a Fidesz pedig pontosan erre a taktikára építette saját hatalmát. Tehát még ebben sincsen semmi meglepő. Az viszont tény, hogy ma az országnak fontosabb az alacsony kamatkörnyezet, mint állami pénzből tovább támogatni a jómódúakat és megemelni az irányadó kamatlábakat annak érdekében, hogy akinek több van, annak még több legyen. Hangsúlyozom: nincsen minden veszve, hiszen vannak lehetőségek jól befektetni a pénzt, és a bankszektor is kénytelen lesz más megoldásokat találni, ha betétet akarnak gyűjteni valamilyen formában. 

Amibe bele lehet kötni: az adóterhek, hiszen lassan az eszement kategóriába sorolhatók. A tranzakciós illeték kifejezetten a legszemetebb húzás a világon, ugyanis semmi másról nem szól, mint megadóztatni a már megadóztatott jövedelmet azelőtt, hogy a boltban a megadóztatott terméket megvásárolná az ember. Magyarul az adóztatásba egy harmadik (gyakorlatilag második) lépcsőt vezettek be.

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr295370497

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zobod 2013.06.21. 20:56:40

100e forintra két hónap után 586 forint tényleg igen soványka.

De miért kell belevonni a történetbe a készpénzfelvételhez kapcsolódó költségeket is?

hollario 2013.06.21. 21:10:53

Ja, nem jó ezeknek semmi. Annak se örülnek, ha a csodálatos magyar edzőgarnitúra megerőszakolja a gyerekeit. Ahelyett, hogy átéreznék a megtisztelést, hogy leengedik ezek a csodák a pórnéphez a f aszukat.

Na, takarodj az anyádba.

mahet 2013.06.21. 21:13:35

Szerintem a matekpélda pontosan az általad is említett beteges túladóztatásra mutat rá. Nem elég, hogy alapjáraton a fizetés 65-70%-át adózzuk most már a megtakarítást is értelmetlenné tették.

Ettől még mindenki érti, hogy Magyarországnak jó ha csökken az alapkamat.

"Most többnyire ugyanaz a média és embertömeg „pánikol”, amelyik az elmúlt 2 évben pontosan arról panaszkodott, hogy mennyire nincsen senkinek pénze az országban, és kizárt dolog 100.000 forintot félretenni, miközben az emberek napról napra is alig élnek. "

Miért lenne ugyanaz az embertömeg? Akinek van egy kis pénze az általában kapitalizmus párti, akinek nincs az meg baloldali.

Tekintve, hogy ma Magyarországon csak baloldali pártok vannak, ezért a normális emberek nem szavaznának senkire (ezért is van 50% felett a bizonytalanok aránya)

Esetleg marad a MoMa: www.facebook.com/momapart/app_372242009553993

zobod 2013.06.21. 21:17:40

@wmіkі: és mégis, annak a pénzforgalmi illeték jellegű köztehernek mi köze a kamatjövedelemre kivetett járulék és adó jellegű közterhekhez, te retardált faszpörgettyű?

dr Smittpálelnökúr 2013.06.21. 21:18:19

Hülye.
A terjedő példa, PÉLDA.
Arról szól, hogy a fidesz megint megsarcol mindenkit, nem a gazdagokat, hanem minden átlagembert.

De te ezt nem érted, hanem beállsz az oszd meg és uralkodj gyakorlásába.

czjanos 2013.06.21. 21:27:36

Ne aggódjatok, a "gazdagok" nem kéthónapos OTP betétben tartják a pénzüket.

R.T. Flakfizer 2013.06.21. 21:53:19

szerintem elég életszerű, hogy akik nem tudnak megtakarítani, azok is hébe-hóba hozzájutnak 100e forint körüli összegekhez, amit vagy rögtön elköltenek (a marha! miért nem teszi félre-szól a kórus), vagy mondjuk leköti, hogy legalább az értéke megmaradjon és persze rövid időre, ki tudja, mi lesz itt 2 hónap múlva alapon.
eztán majd legfeljebb vesz eurót feketén, aztán reménykedik, hogy nem törnek be hozzájuk, nem?

zobod 2013.06.21. 21:56:36

@wmіkі: és? Hol maradnak a példából a banki költségek? Ebben nincsen semmi új információ, akinek volt megtakarítható pénze, az alighanem már régen megtapasztalta, hogy a bankbetét után kapott kamatot annyi minden csökkenti, közterhek, banki díjak, pénzromlás, hogy betétben a pénz reálértéken csak nagyon különleges és ritka helyzetekben gyarapodik.

Amin zúgolódni lehet, az elektronikus pénzforgalmat terhelő illeték, de nem csak az állami sarc hanem a banki is. Egyrészt a mértéke, másrészt az összegarányossága. Az elektronikus számlavezető és bankközi elszámoló rendszerek korában miért kerül többe 1.000.000 ft elutalás mint mondjuk 100.000 Ft-é? Milyen többlet ráfordítás van vele, hogy összegarányossá kell tenni?

Megfigyelo 2013.06.21. 21:56:45

@zobod: Tök mindegy, hogy illetéknek vagy adónak hívják, egyszerűen mindet nevezhetjük harácsnak (az is). Egyébként, ha az eredő betéti kamat negativ, akkor nem lesz a bankoknak forrásuk, amit kikölcsönözzenek, úgyhogy hiába alacsony a hitelkamat is, ha nincs miből hitelezni. (Az MNB "ingyenhitel" csak egy jelkpes tétel lehet nemzetgazdasági szinten, különben őrült inflációt indítana be...)

Megfigyelo 2013.06.21. 22:02:20

@mahet: Szó sincs arról, hogy "ma Magyarországon csak baloldali pártok lennének": a Fidesz ugyan baloldalinak túnő demagógiát nyom, de a valóságban kőkemény jobboldali politkát folytat: a szegényektől elvesz és a gazdagoknak ad -- pl. az egykulcsoa adóval. (Ez a fajta jövedelem-átcsoportosítás a jobboldaliság lényege.)

Armand-Jean du Plessis 2013.06.21. 22:09:29

Nahát, miket olvasok. Aki százezer forintot félretesz, az már burzsuj, gazdag, fúj.
Figyelembe véve, hogy egyes ritka, de hétköznapi események mennyibe kerülnek (tönkrement háztartási eszköz pótlása, betegség-gyógyszer-kórház, temetés, autó javítás/csere -ha van autó - , gyerek beíratása magasabb fokú tanulmányokra és hasonlók, netán ezekből egyszerre több is bekövetkezik; az lenne a normális, ha az átlag magyar állampolgárnak nem egy, de akár több milliós banki megtakarítása lenne és emellett kockázatosabb befektetései.

Megfigyelo 2013.06.21. 22:11:10

@zobod: A giro-nak van egy minimális hibás teljesítési kockázata, amikor a fizetendő kártérítés arányos (egyenlő) lesz az átutalt összeggel. Tehát az átutakási költségnek kell tartalmaznia egy összegarányos felelősségbiztosítási komponenst. Ez akkor is így van, ha esetleg formálisan nem kötenek meg egy ilyen biztosítást valamely 3-ik féllel: akkor lényegében a giro cég egyuttal a biztosító is.

zobod 2013.06.21. 22:20:51

@Megfigyelo: "fizetendő kártérítés arányos (egyenlő) lesz az átutalt összeggel" - jó, és akkor mi van? Ennek az igencsak valószerűtlen káreseménynek a bekövetkezési valószínűsége nem függ az utalt összeg nagyságától, márpedig a pénzforgalmi illeték azzal van arányban.

GregorEisenhorn 2013.06.21. 22:21:39

Aham. Mert az olcsó forinthitel részben nem a betétfedezetből lesz ugye ?

Szarvas Norbert 2013.06.21. 22:26:52

@GregorEisenhorn:

valahogy Nyugat-Európában megoldják alacsony banki kamatok (0,1-1,8% közötti betéti kamatszint mellett)mellett a hitelezést...

Makkasz 2013.06.21. 22:36:22

Kisbarátom, olyan butaságokat állítasz alapvetésként, hogy a fal adja a másikat:

"1. A forintalapú hitelek kamatai jelentősen csökkennek, emiatt egyrészt olcsóbban lehet hitelhez (házhoz, autóhoz stb.) jutni, ez beindíthatja az ingatlanpiacot és a hitelezést,"

A hitelezéshez nem csak alacsony kamat kell (hitelfelvevők kedvére), hanem pénz (betétesek pénze), és kockázattal arányban lévő kamatnyereség (befektetők pénzének hozama). Ezek nélkül lehet 1%-os hitelkamat, hitel alma. A bankok továbbra is menekülnek unortodox balfaszországból, ahol az állam hibáztatja a jövedelmüket előre felélők életmódját támogató bankokat, büntetik őket. Nem a zemberek fizetik meg. Bruhaha.

2. Vége a bankbetéttel rendelkezők hosszan tartó aranykorának. Magyarországon a másik abnormális dolog a banki kamatok nagysága volt. Az ugyanis nem normális, hogy, hogy egy országban a pénzre tartósan 6–10% közötti kamatot adnak.

Ez hülyeség, a reálkamat 1989 óta -2 - 4% közt van betéteken, ami inflációtol, bank tőkeigényétől függően változott. A mi beteg dolog, hogy a bankok valódi banki tevékenység, kockázatvállalás és hitelkihelyezés helyett a Nemzeti Bankban többet kaptak pénzükért mint amennyi kamatot betéteseknek fizettek.

Még kiderül, hogy az értékteremtő, sokat adózó, takarékoskodó, mások számára pénzét kölcsönadó a rossz, a balfasz magát túladósító seggluk meg a jó. Tudom, ez a kormányzat politika, sé a közbeszéd, de mégis inkább az első típusú emberekkel barátkozom, irtozom a nyafogó ostobáktól, élősködőktől.

Ay 2013.06.21. 22:36:27

Tudod azért nem jó semmi sem, mert mind a kettő igazságtalan. S az ország nincstelenjeinek, ahogy te nevezed őket, nem elvárása, hogy akinek van mit a tejbe aprítania, attól igazságtalanul elvegyék a jussát.
Az igazságtalanság az ami ekkora morális válságot okozott.

Nem lett senki sem elszámoltatva, vagyonvizságlva politikailag maffiózóilag ellenőrizve, s ami a legfájóbb: ennek eredménye sem lett nyilvánosságra hozva.

Nekünk a hazugságok a féligazságok a korrupció a 800 évre való titkosítás, a mutyi, és egyéb gusztustalan az igazsággal köszönőviszonyban sem levő "értékek" jutottak.

Tudod ezzel van tele a gatyesz.

Szerinted milyen perspektíva nyújt ez az új adóhalmaz, egy állástalan 40 éves jómunkásembernek, aki 3 év kihagyás után elhelyezkedik, és a megtakarításait bankba szeretné tenni? Vagy a burzsoá nyugdíjasnak aki, a minden hónapban összespórolt 5000 Ft-át a bankban szeretné elhelyezni, mert így kisebb az esélye, hogy egy rejtett erőforrás lezárlatolja egy vascsővel az életét?

GregorEisenhorn 2013.06.21. 22:37:54

@Szarvas Norbert: és mennyi Nyugat-Europában a különadó, és mennyi veszteséget kellett elszenvedni a hitelek kötelező átváltása / rögzített árfolyama miatt ?

Szarvas Norbert 2013.06.21. 22:41:41

@GregorEisenhorn:

értem, hogy mi a problémád. ha jól veszem ki akkor ugyanaz a gondunk a mai magyar viszonyokkal.

Viszont hangsúlyozom önmagában az alacsony jegybanki alapkamat most hasznos az országnak, hasznos lenne, hogy mellette a Fidesz nem váltott volna át mutyi fokozatból tolvaj fokozatba. Jelenleg minden hibájukat , költségvetési ígérgetésüket azzal akarják megoldnani, hogy ott adóztatnak ahol csak lehet.. ehhez nem kell szaktudás... ez olyan mint mikor Aba Botond ugy csökkentette a BKV adósságait hogy emelte agyvérzésig az árakat... ehhez nem kell atomfizikusnak lenni...

GregorEisenhorn 2013.06.21. 22:44:55

@Szarvas Norbert: "Másfelől bár az alacsony infláció több szektor számára rendkívül kedvező, vannak, akik számára nem az, és ilyen például a költségvetés is. Tavaly decemberben még 5,2 százalékos idei inflációval tervezték és fogadták el a költségvetést. Ennek mértékét az áprilisi konvergenciaprogramban bár 3,1 százalékosra korrigálták, a folyamatok arra utalnak, hogy annak mértéke még ennél is alacsonyabb lehet. Ennek hatása pedig megmutatkozik a fogyasztási típusú adóbevételeknél, így a tervezettől elmaradhat az áfából, a jövedéki adóból és a tranzakciós illetékből származó bevételek - magyarázta Varga. Hozzátette: mi viszont csak ez utóbbihoz nyúltunk hozzá."

Nem én mondtam hanem Varga Misi www.mfor.hu/cikkek/Adoemelesek_kellenek_az_alacsony_inflacio_miatt_is.html

level 1 2013.06.21. 22:50:05

@Makkasz:

Te legalább értesz hozzá. Ez a zombi Varga Misi volt az utpolsó szög a döntésemben, miszerint pár hónapon belül az összes magyar megtakarításomat átrakom nyugatra. Nem 1-2 millió forint lesz az! Nyugaton ezen a kamatszinten már sokkal jobb a teljes kondíció és nyereség is a bankügyekben. Majd hülye leszek 300 forintos inga árfolyam mellett 0-1%-os kamatszinttel reszketni.

A debil földmutyi Fidesz banda meg csak találgassa a Kancsal Jobbkezével, hogy amikor az I=S képletből eltünik a magyar S, akkor mi lesz az I-vel.

Na erről elmélkedjen az aki ért hozzá!

level 1 2013.06.21. 22:59:35

@Megfigyelo: a szegényektől elvesz és a gazdagoknak ad -- pl. az egykulcsoa adóval. (Ez a fajta jövedelem-átcsoportosítás a jobboldaliság lényege.)

Tévedsz, ez a libsi politika lényege. A jobboldali gazdságpolitikában az alacsonyabb jövedelmeket nem sarcolják tovább.
Orbánék rohadt libsik, a saját anyagi érdekeik alapján. A szavazóik meg túl hülyék ahhoz, hogy ezt észrevegyék.

Pszt! 2013.06.21. 23:00:23

Ennek a parasztnak én jomodunak számítok, mert 20 évnyi munka után félre tudtam tenni 5 milliót? Most meg látom, hogy semmivé fog válni a megtakaritasom a köcsög Orbán miatt.

Pszt! 2013.06.21. 23:05:14

A befektetési alap bizonytalan, állampapírba meg fektessenek a fideszdroidok!

csiri bá 2013.06.21. 23:27:14

"Számtalan más lehetőség létezik a piacon (pl. befektetési alap), amely mostanra sokkal jobb megoldást nyújt az ügyfelek számára, mint az alacsony kamatszinten való rövid távú lekötések."

Én, mint pénzügyileg tudatlan proli, aki a bloggerrel ellentétben nem ismeri, hogyan forgassa a kis megtakarítását, felütöm a guglit, mert hülye azért nem vagyok, ezért sincs devizahitelem se, és ezt találom:

A befektetők hatalmas többségének nem lehetett tudomása arról, hogy a pénzintézetek „átcsomagolták”, illetve más értékpapírokkal elkeverték a rossz jelzálogokat, s azokat megfelelő haszon mellett (legtöbbször hitelben, vagy tartozás fejében) eladták, illetve átutalták más intézményeknek, amelyek azokat tovább „csomagolták”, és végül AAA minősítésű kötvényekként készpénzért eladták a gyanútlan és jóhiszemű magánbefektetőknek. Az ilyen esetekben nincs az a jólértesült magánember, aki ezt gyaníthatta, vagy megérthette volna.

Meg ezt:

A begyűjtött hitelpapírokat aztán átcsomagolták – részvények lettek belőlük, ezeket a csókos hitelminősítők AAA fokozattal díjazták. A brókerek, bankok a friss terméket piacra dobták, és jó ideig kaszáltak rajtuk, mindenki vette, európai bankok is lépre mentek, mert nekik is nagy pénzt ígértek (a konstrukciót meg általában nem értették… ), szóval ment az üzlet. A simliskedés határát is súrló kockázat – a veszély – nem látszott, mert szétterítették a piacokon.

Meg ezt:

www.pszaf.hu/fogyasztoknak/befektetesek/befektetesi_alapok2

Mindez tehát azt jelenti, hogy egy előre meghirdetett célra (pl. különböző magyar részvények megvásárlására) összegyűjtik sok befektető pénzét és az így létrejövő vagyontömeget (befektetési alap) fektetik be az előre meghatározott elveknek megfelelően.

csiri bá 2013.06.21. 23:31:52

Ja és még egy: az állampapír... ami ugye a Főtitán egy szavára simán átváltozhat Békekölcsönné...
Mint ahogy a bankokat is zsarolja az "átvett" önkormányzati hitelek miatt... hogy majd kevesebbet fog fizetni... ez az első lépés a Békekölcsön felé...

csiri bá 2013.06.21. 23:38:39

Még arra is kíváncsi lennék az "őszinte hangtól a pénzügyekben", én mint pénzügyileg képzetlen proli, hogy miért van a betéti- és a hitelkamatok között 20-30% különbség...
Miért nincs mondjuk csak 10%?
4-6% betéti és 14-16% hitelkamat?
A betétes is és a hitelfelvevő is jól járhatna, meg a bank is, igaz az utóbbi nem markolna annyit, mint eddig...

Földi halandó 2013.06.22. 08:43:29

@csiri bá: tehát.
kamatok: a betéti kamatok az MNB alapkamattól függnek (ez most 4,5%) ettől valamivel többet adnak, ha a banknak szüksége van aktuálisnál nagyobb betéti állományra és kevesebbet ad a lekötésekre, ha úgy gondolja, hogy elégséges a betéi állománya a működéshez. de függ attól is a betéti kamat, hogy mekkora időtávra kötöd le a pénzt ezért elég tág a lekötések kamatai között a különbség, jellemzően 2-5% körül mozog a kapott pénz. a hiteleknél pedig máshogy működik: jelenleg 10% körül mozog a (ingatlan-)fedezettel rendelkező hitelek kamata (de egyre inkább alapkamat-függő már ez is) és 20-25% a fogyasztási (mögöttes fedezettel rendelkező) hiteleké. hitelkártyák még ennél is többet, akár 40%-ot is kamatozhatnak. ja és ezek csak a lakossági hitelek! ez azért van így, mert a behajtás/visszafizetés kockázata alapján árazzák be.
az újracsomagolt hitelek: hát ez nem egyszerű dolog... ott gyakorlatilag mindenki hibázott akinek köze volt hozzá. nem védeni akarom a kitalálóját, de gondolom abból indult ki (ezek szerint tévesen), hogy a hiteleket vissza fogják fizetni (milyen naív, mi?), vagy legalábbis nagy többségüket... a pénzügyi szemlében (van online is, ingyér) utána lehet olvasni az ezzel kapcsolatos dolgoknak, jó cikkek vannak a pénzügyi innovációkról általában is és konkrétan ezekről a termékekről is...
süti beállítások módosítása