Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Rettegünk a szakembert kihívni?

2018. február 23. - Szarvas Norbert

 

szakmunkas.png

Egyik legjobb barátommal beszélgettünk a napokban, mert "helyzet állt elő" mindkettőnk életében, ami alapvetően szakembert igényelt volna. Neki mosógép-probléma, nekem hűtőgép-szituáció állt elő. Normális esetben mindketten gondolkodás nélkül hívtunk volna szakember, és a faszkodás helyett egy megbízható profira bíztunk volna magunkat. Aztán elkezdtünk matekozni anyagi és elvi síkon, majd rájöttünk, hogy hatalmas szarban vagyunk, amiből csak szerencsével lehet jól kijönni.

Az én vezérfonalam a következő volt:

Most van egy közel 300k-ba kerülő BLOMBERG hűtőm, ami nem hűt. Adtam a sz@rnak egy pofont, amikor megvettem 3 éve, ráadásul a hülye fejemmel valahova sikerült elkevernem a számlát és a jótállást annak ellenére, hogy TÉNYLEG MINDENT bescannelek és lefűzök.

Most megfogadtam, hogyha megint hűtőt kell venni, akkor az Samsung lesz és 130-ból kihozom. Már nézegettem és tényleg ki lehet hozni nagyon jó minőségben.

Oké, de először mentsük meg a meglévőt, mert lehet, hogy nincsen komoly probléma vele. Én azonban nem értek hozzá, a legtöbb, amit tehetek, hogy manuálisan most kikapcsoltuk, leolvasztjuk, kitisztítjuk és reménykedünk a legjobbakban, hogy nem a motor szállt el végérvényesen. (mielőtt kapom a trollkodást, ennyi pénzért ez a kategória elvileg magát menedzseli, de lehet valamit benéztem)

Szóval kihívom Józsit, a mestert, aki két hét múlva megérkezik észak felől fehér Fiat Ducatoban. Kiszállási díj 15 000 lesz alsó hangon. Arra pedig lelkileg lehet készülni, hogy a szerelés  legapróbb mozzanata is megint 15 000 abban az esetben, ha egyébként egy ebay-en 1000 forintért megrendelt kis bizbaszt kell cserélni.

Ha Józsinak, a mesternek ennél többet kell intézkednie a hűtővel, akkor a matek gyorsan hatványozódik és csináltunk egy 30-50 000-es számlát. De még ebben a percben sem lehetek biztos abban, hogy Józsi, a mester nem azon iparkodott ennyire ügyesen, hogy átpumpálja a coin-t az én zsebemből az ő zsebébe.

Ezen a ponton kell megemlítenem, ahogyan pár éve anyukámat szívatta Béla, a mosógépmester (Józsi feltehető ikertestvére), aki nagyjából 3x futott neki a mosógép javításának mindig ilyen 10-15 000 forintos költségért, majd kijelentette, hogy "áhhh, nem éri meg javítani, inkább vegyen a mutter egy újat"- Köszi Béla! Én ezt ingyen megmondtam volna.

Szóval abszolút jogos a félelmem, hogy Józsi először megeteti a gyerekeit, meg az asszonyt, majd kezdünk el valóban üzletelni. Persze kéz kezet mos és már az első percben bukom Józsi, a mester jótállását egy olyan mondattal, hogy "bármi lehet a probléma. Nem vagyok jós, meg kell találnunk a forrást"

Igen ám, de ez az expedíció a hűtőm belsejében baromi sok(k)ba fájhat nekem mindezt azért, hogy kutakodjunk egy kicsit. És lehet, hogy a legvégén megkapom a számlát egy "ezt a motort csak németből lehet megrendelni, és pont nincsen raktáron, na meg ehhez kell Feri, a szakemberek szakembere és mindezt majd másfél hónap múlva" számlát, ami  100k + lesz.

Érted az érdekellentétet?

Nekem az a cél, hogy működjön a hűtő és egyértelmű válaszokat kapjak. Józsinak az az érdeke, hogy huzigálja a f@xom, ameddig nem unom meg. És a cehhet én állom természetesen.

És akkor mi a dilemma?

Belemegyek egy "Józsi sztoriba" és megkockáztatom, hogy jó esetben 50 000 forint elégetésével visszatértem a start mezőre, ahol most állok (vagyis hűtőcsere) vagy pedig egyből cserélem a hűtő és nem csinálok a 130 000-es árból megint egy 180 000-es kiadást.

Viszont lehet, hogy rosszul döntök, mert nem Józsi jönne, hanem Peti, a becsületes. Lehet, hogy Peti 30 000-ből kihozza a műveletet és akkor viszont hoztam a konyhára 100 000 forintot azáltal, hogy nem kellett új hűtőt vennem.

Tudod mi az ijesztő? Ezt a sztorit elmeséltem most már több barátomnak és még egyik se védte meg a mundér becsületét. Senki nem mondta, hogy ne aggódjak, mert Józsi, a mester nem fog lehúzni. Helyette mindenki elmesélte saját történetét.

Jah és a cikk elején idézet barátomnak a problémája úgy oldódott meg, hogy egy haverját kérte meg, aki amatőr, de meg tudták oldani a problémát. Lerohadt csövek, telepbontás, új mosógép. Az egy 200 000-es sztori volt neki aznap úgy, hogy a haver semmit nem kért el. A barátom legfontosabb felvetése pedig ez volt:

"Norbi, most gondolj bele, hogy ez mennyi lett volna, ha kihívok egy mestert. 300 000? 400 000?"

Én nagyon szeretnék hinni a mesterekben. Mert szívesen kifizetem azt, ami jár. Viszont nem akarok reszketni, hogy hülyére vesznek és csak azért növelik a kiadásaimat, hogy többet kérhessenek el.

Te mit tapasztaltál ezen a fronton?

►►►►

Ha tetszett a cikk, akkor meg tudsz hívni egy “kávéra”: Támogatom a blogot 1-3 dollárral

IFL prémium blog: Klikk

ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk

Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu

Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz

Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.

Ez a cikk 2018. február. 23. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr6313692372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Serrin 2018.02.23. 15:47:18

Vegyél egy hűtőt.

Utoljára VHS videót javíttam, mert nem kapok újat.
Telefont is, de garanciában cserélték, meg úgyis van tartalék.

Denimm 2018.02.23. 18:44:01

helló,
Ha jól emlékszem egyszer írtál egy olyan bejegyzést,hogy milyen szemétség,hogy senki nem akarja megfizetni a tudásod. Ezt most kicsit átültetve erre a szitura. Van a szerelő, kijön hozzád bevizsgálni. Ki kell mennie hozzád,abban az időben amúgy nem keres egy fillért sem,mert nem szerel. Egy 15 percet elmolyol nálad amíg átgondolja,hogy mi lehet a galiba. Az út hozzád 15 perc,nálad 15 perc,vissza 15 perc. Neki sem ingyen van az ideje. Általában már ilyenkor kapsz egy saccperkb összeget,hogy mennyibe fog fájni. Eldöntheted,hogy akkor nem kell. Szerinted jogos,vagy nem a kiszállási díjat elkérni? Egyébként ha kéred a javítást rendszerint (Bp.-n mondjuk nem tudom, hogy így van -e) a kiszállási díjat beleszámolják a javításnál. Utána írtad,hogy lehet csak valami szirszar 1000 forintos alkatrész ment tönkre rajta. Na,az ilyen hibás szirszar kis alkatrészek megkeresése egy raklap idő. Ráadásul van olyan eset,hogy ennyi idő után kiderül az,hogy egy olyan alkatrész romlott el rajta amit nem is lehet beszerezni vagyis nem lehet javítani. Ez azért nem ritka jelenség. Akkor most mondja azt,hogy 3 órát eltöltöttem vele,de nem tudtam megcsinálni, 15 ezer forint lesz? Nem rajta múlik,hogy nem tudta megcsinálni. Kiment hozzád,eltöltött 1 órát (45 perc+15 amíg vissza viszi majd) és még szerelt rajta 2-3 órát. Csomó munka volt benne.
Ha nem bíbelődik és cseréli az adott modult (vezérlőpanel,mosódob,akármi) akkor egységnyi idő alatt sokkal több bevétele lesz. A profit maximalizálására törekszik. És persze a veszteség minimalizálására (ezért nem fog senki bíbelődni).
Másik dolog, pl. egy mosógép. Tipikus jelenség,hogy kis apró alkatrészek miatt (akár egy tengely csapágyazás. Ugyanis nem lehet hozzáférni sehonnan) egyszerűen mosódobot kell cserélni. Nem a szerelő a szemét,hanem a gyártó. Prémium termékek tele vannak ilyen dolgokkal. Az alkatrész másodlagos bevételi forrás a gyártónak is. Úgy van azért az is kitalálva,hogy a javítás ára ~30-40% -al legyen alacsonyabb mint az új berendezés. Így mindegy melyiket választod, a gyártó kb ugyan annyit fog keresni rajta. Fővárosi helyzetet nem ismerem de azért vidéki városokban nem jellemző az ilyen átbaszás. Egyszerűen többet lehet keresni,ha több ügyfél gyors javításokkal forog mint aprópénzért szopatni az ügyfelet. Az alkatrészen nyugodt lehetsz,hogy minimum +15% tuti van a szerviznek. Ha valamit elrontanak szerelés közben azt -legalábbis mifelénk- nem rajtad fogják behúzni,hanem valami garanciális azonos gépen. Mert azért néha becsúszik ilyen is. Az alap rezsi óradíjból nem lehet megélni. Viszont ha reális díjat írsz ki a kutya sem fog hozzád menni. Olyan ez mint az autószerelők. Ha kókányolós szerelőt hívsz akkor meg sajnos benne van a pakliban ,hogy átver. Komolyabb múlttal rendelkező nagyobb műhelyeknél azért nem jellemző. Azért én nem nagyon látom,hogy háztartási gép szerelők olyan nagy luxusban élnének.

NemNick 2018.02.24. 11:30:28

CSatlakozva @Denimm-hez, nem nagyon fogom ezt a részét (sem) a monológnak: "ha egyébként egy ebay-en 1000 forintért megrendelt kis bizbaszt kell cserélni."
Az a büdös nagy helyzet, hogy ahhoz az "ezerforintos kis bizbaszhoz"egyrészt kell a szaktudás, hogy a jót válaszd ki; másrészt meg kell a kapcsolat, hogy ne az íbéjról rendeld, mert azon túl, hogy egy hónapig várhatsz rá (annyit, ugye nem töltenél hűtő nélkül) és vagy megérkezik épségben, vagy nem, még garancia sincs rá.
Azt már meg sem említem, hogy messze nem minden van az íbéjen.

Megértem a kiakadásodat, mindenki tényleg ezzel küzd, de tenni ellene nem tudsz semmit: nincs szakember, ha akad valaki, akkor leterhelt és még ő sem tehet a gyártó által kitalált sunyi taktikákkal szemben semmit.

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2018.02.24. 11:45:06

12 éve vettem hűtőt és mosógépet. Akkoriban drágának számító modelleket választottam, de soha nem kellett hozzájuk szerelőt hívni, szerintem még 10 évig vígan elfognak menni.

Minden másra ott a YouTube. Már tudok festeni, vakolni, alap szintű villanyszerelő és kőműves vagyok és középszintű vízvezetékszerelő is egyben. Mindezt social media managerként. Ilyen az élet, kösz Viktor!

Gour 2018.02.24. 11:50:56

A párom nőgyógyásza 20-50e/ alkalom/15 perc rak zsebre számla nélkül. Amikor neki kellett szerelni a rendelőjében, teljesen rosszul volt, hogy 60e fizet ki két ember egy teljes napi munkájáért.(számlásan)

A "mesterek"-ről csak annyit, hogy valóban totális lottózás mit kapunk a pénzünkért de éppen ezért hiszek a számlás/céges történetekben mert itt még létezik a garancia kategória, ami fusimisik esetében zéró.

2018.02.24. 11:53:51

Háztartási berendezéseket nem szabad 80-100 ezernél drágábban venni. Ez alaptétel.
A 80 ezres is megfekszik pár év alatt és a 300 ezres is képes erre a mutatványra. Sok elektronika van bennük és ha éppen nem az megy tönkre, akkor éppen egy alulméretezett műanyag alaktrész törik el, amit nem lehet külön kapni hozzá.
Tök mindegy.
Fogyasztói társadalomban élünk, vedd meg, használd pár évig és dobd ki, vegyél újat.
Ez a körfogás a mindennapi életünk része.

FayRodisz 2018.02.24. 12:04:25

Nekem tetszett az írás. Visítva röhögtem közben és azon gondolkoztam, hogy vajon hányan fogják fel az olvasók közül azt, hogy a saját gazdasági területének egyik legnagyobb lehúzója hörög azon, hogy egy másik terület is azt meri tenni amit ő.

FayRodisz 2018.02.24. 12:10:06

@Denimm:

Tiéd a hónap pontja. De erősen sanszos az év is. Azt azért hozzátéve, ha nem tudnám én zsigerből a háztartási gépeimet megjavítani akkor az elmúlt év erősen negatív lett volna.

Az utóbbi 6 hónap:
Konyha: villanysütő, mosogatógép, mikrosütő, mosogató csaptelep.
Fürdő: Melegvíztároló, mosdó csaptelep, budi csap
Kazánház: Cirko

Műhelyt nem számolom, plusz volt két fullon tönkrement számítógép. Tegnap kiderült, hogy egy laptop is kakukk.

Ilyenkor mindig elgondolkozom, hogy mekkora agyhiány kell ahhoz, hogy a fiatalok tapsikoljanak egy olyan rendszer felépüléséhez amiben a tartós árucikk fogalma full ismeretlen fogalom.

2018.02.24. 12:12:46

@Denimm: mosógép szaxerviz. Sorolom a tüneteket, válasz: csapágycsere, ami komplett dobcsere, min. 60ezer. 75 volt újonnan.
Szaki: elmondom neki is, kapásból vágja rá, lófaszt csapágy, a szénkefe kopott el. 15-ért rendbetette.

TGabi 2018.02.24. 12:14:03

Tényleg ez van. A koma csütörtökön potom 8 ezer Ft-ért mondta meg 5 másodperc alatt, hogy"rossz a mosógépe.Vegyen inkább újat.."./ És még örülhetek, hogy kedvességként nem hordta el tőlem egy komplett gép árát, mielőtt közli a diagnózist...:S

2018.02.24. 12:15:37

Azt még hozzátenném, hogy régebben alig volt olyan hűtő amelyik 20 év alatt megadta magát. Lehel vagy éppen valami orosz hűtő.
Manapság tényleg tele van szórva elektronikával plusz az őrületbe kergető energiatanúsítvánnyal, hogy ez bezzeg a leghatékonyabb és a legkevesebb áramot fogyasztó háztartási berendezés. Csak éppen 3-5 év az élettartama ezeknek a csodamasináknak.
Van tudomásom több, mint 30 éve működő orosz hűtőről, meg néhány 25 év körül működő Lehelről.

Tikakukac 2018.02.24. 12:19:10

Talán mostanság kezdem én is azt érezni, hogy érdemes volt eddig is minőségi munkát végezni, mert a telefonszám és mail kézről-kézre jár. Most már annyira nincs ember, azokból pedig annyi a kókler, hogy bátran lehet pénzt kérni az igényes munkavégzésért.
Amitől herótom van, hogy megmagyarázza a sügér, hogy mi miért lett szar és egyébként az úgy jó. Kihalnak az öregek és akkor lesz csak ricsaj, hogy nincs aki egy rohadt szobát kifessen rendesen vagy behúzzon 6 szál vezetéket abba a rohadt falba.

2018.02.24. 12:19:33

@FayRodisz:

Bizony, bizony azt már én is tapasztaltam, hogy akik szinte tejben-vajban fürödnek, mert annyira dől a lé, na azok szemöldökráncolással veszik tudomásul, hogy ez meg az annyiba kerül, ezt meg azt annyiért akarják megjavítani.
Nem a Mekk-Elek szakikat védem, de a tehetősek között nem kevés van aki panaszkodik, hogy mi mennyi.

RHalacska 2018.02.24. 12:20:31

Sírdogálunk, hogy mennyire drága a mester. Tételezzük fel, hogy számlát ad, ÁFA azonnal, hacsak nem egyéni vállalkozó. Autót kell fenntartani, telefonszámlát fizetni. A műhely is van valahol, bérleti díj. Esetleg van egy segéd is. Ja és azokat az órákat is fizetni kell, amikor éppen nincs munka, de készenlétben van. Igen, a nyugati bérekhez nyugati szolgáltatási díjak tartoznak. A posztoló szerintem meg lenne sértődve, ha egy 1 órás tanácsadás után azzal állnék fel, hogy ja ön csak beszélt, szóval ugye ingyen volt? Előttem írták a szakmai tudást is meg kell fizetni. Mert én mint szakember tudom, hogy mi kell, honnan érdemes megvenni, mire kell figyelni. Amit a posztoló el akar kerülni, az a felesleges kiadás, ha a szakembert kifizeti, és mégis újat kell venni. Tekintse tanácsadási díjnak.

gabiiii 2018.02.24. 12:21:15

"szívesen kifizetem azt, ami jár"
Ki dönti el mennyi "jár"? Piacgazdaságban élünk, ahol a piac dönt az árakról, nem te személyesen. Ha túl magas az ár és a mestereket senki sem fogja hívni, akkor tömegesen kezdenek éhenhalni. Ekkor majd árat fognak csökkenteni. Addig viszont vagy megfizeted, vagy megjavítod magad!
Az elromlott dolgok 99%-ának megjavításához elegendő annyi alaptudás, amennyi a középiskolai fizika órákon elhangzik (tetszett volna jobban odafigyelni) és szükséges még hozzá az úgynevezett józan paraszti ész. Na ez utóbbi hiányzik a lakosság nagy részéből. Belőlük élnek a mesterek és azok a gyártók, akik a még javítható dolgok helyett rád sózzák az újat. De hát szükség van hülyékre, mert ők pörgetik a gazdaságot...

2018.02.24. 12:21:25

Nekem mondott olyat szerelő telefonba, hogy nem tudok annyit fizetni, amennyiert ezért ő kijönne ( egy kissebb munkáról lett volna szó ).
Szóval érdekes, de engem nem érdekel mennyit kérnek, én igazán nagyvonalú vagyok, igazuk is van, hogy nem dolgoznak bagóért, én fizetnék bármennyit.
De könyörgöm honnan lehet szakit keríteni? Az alábbi mestereknek azonnal tudnék munkát adni:
szobafestő
kőműves
vízvezeték szerelő
kertész

RHalacska 2018.02.24. 12:24:09

@TGabi: Kiment, vagy bevitted hozzá? Ha kiment akkor ugye nem vagy felháborodva, hogy az időt, amíg kiért hozzád, meg visszamegy és az úti költséget elkéri?

Hozzászólok 2018.02.24. 12:24:37

Szerintem az lenne a csoportos konstruktiv fogyasztoi hozzáállás, hogy követeljük a kiterjesztett garancia lehetőségét a gyártóktól, ami konkrétan úgy kell történjen, hogy futár kolléga kijön, felpakolja a kismolnárkocsira a mosógépet, majd 3 nap múlva visszatér, vagy a megjavított géppel vagy egy másik hibátlanul működő géppel.
A szakikat pedig a szervízek alkalmazzák, egy fix munkahelyen, és nem rohangálnak a városban szakértői óradíjért.

BummR 2018.02.24. 12:24:39

A garancia idő lejárt után nem szabad (!) elektronikai eszközt javítani, mert automatikus ráfizetés.

Több okból:

1. Olyan nincs, hogy egy elektronikai készülékben csak 1 dolog romlik el, pl. 1 darab kondenzátor. Az lehet, hogy attól az 1 rossz kondenzátortól lesz használhatatlan a készülék, de miután a szerelő kicseréli azt az 1 kondenzátort és kiperkálod neki a díját, belátható időn belül más miatt kell majd kihívnod a szerelőt, mert be fogja dobni a törölközőt a korábban még működő, de idő közben elhasználódott kettes számú kondenzátor is.

2. Egy javított készülék már nem lesz 100%-os. A szerelő nem gyári alkatrészekkel, hanem utángyártottakkal dolgozik, illetve a legtöbbször maga a szétszerelés is csökkenti a készülék élettartamát.

Összességében sokkal több pénzt ad ki az ember, ha megjavíttat garancia időn kívül egy elektronikai készüléket, majd ha újra elromlik, akkor vesz egy újat. Ezt nem szabad. Eleve olyan terméket szabad csak megvásárolni, amihez nem csak 1 év garancia van, és a garanciakiterjesztést is érdemes megfontolni. Ha valami elromlik, akkor le kell nyelni a békát, és nem kiszórni javításra a pénzt, hanem venni kell egy újat. Működő készüléket biztos, hogy el lehet adni valamennyiért, de a használtat is elviszik alkatrésznek Jófogáson.

weasel 2018.02.24. 12:25:59

Ez itt nem a reklám helye, de egyre több (jobb híján hívom így) "lista" van, amiről értékelt, visszaigazoltan jó munkát végző vállalkozókat lehet választani. Pl. a Mester24 vagy a Jószaki.
Még így is kicsit lutri, de azért a bizonytalanságot csökkenti.

2018.02.24. 12:27:00

Tavaly pl. januárban megállapodtunk egy kőmüvessel egy nagy munkában, azzal, hogy májusban kezd. Előleget is kapott. Májustól hetente, kéthetente majd havonta hitegetett, hogy majd jön. Novemberben közölte, hogy mégsem jön, mert el van havzva.

A kertészek idejönnek, ígergetnek, aztán mint szamár a ködben tűnnek el. Már hármat fogyasztottunk így el.

Hahó, én fizetek, anyit amennyit kérnek. Nem akar valaki melózni?

RHalacska 2018.02.24. 12:31:49

@Hortenz: Nem.
A viccet félretéve, tényleg nem. Rengeteg fiatalt látok, aki nem akar dolgozni, amíg a szülei eltartják. Nincsenek fiatalok, nincsenek akiknek átadjuk a tudást. Mert a legtöbb dolgot gyakorlatban lehet megtanulni ténylegesen. Jókat mulatok az egyetemről nagy arccal kikerülő diplomásokon, akik- tisztelet a kivételnek - semmit nem tudnak a gyakorlatról.

alien 2018.02.24. 12:44:07

Megállt a cirko kijött Józsi. Csak o volt senki mas nem jott. Mindta panel csere. Mondtam jo, de uj legyen. Mondta ok. Kicserel, kifizet.
Par hónap megáll megint. Mondja nem baj cserél, persze kiderül bontott a panel.
Rendőrség ketszer tagadta meg a nyomozást. Egyszer, hogy ugye mukodik a cirko, másodszor, nem akarta, hogy elromoljon. Most valamikor megyek a legfőbb szugyeszsegre, hogy felügyeleti intézkedést csináljon.

2018.02.24. 12:46:32

@gabiiii:

"Na ez utóbbi hiányzik a lakosság nagy részéből. Belőlük élnek a mesterek és azok a gyártók, akik a még javítható dolgok helyett rád sózzák az újat. De hát szükség van hülyékre, mert ők pörgetik a gazdaságot..."

Én totálisan megértem, hogy sok minden javítható lenne...
Bár a gyártó nem biztosít alkatrészt a termékhez, sőt manapság már pár évente lecserélik a termékpalettát ami külön kalandos utat jelent egy-egy pótalkatrész felkutatásához. Hozzátenném azt is, hogy egy-egy alkatrész áráért már-már inkább célszerű új berendezést venni. Magyarul gazdasági totálkár javítani a masinát.
Ahhoz, hogy érdemes legyen egy-egy alkatrészt javítani vagy éppen kicserélni, ahhoz az kellene, hogy 1 napon belül rendelkezésre álljon a hiba orvoslására való fődarab illetve egy fődarab alkatrésze amit nem íbéjről alibabáról rendelsz meg 1-2 hét vagy 1 hónap átfutási idővel. Senki nem raktároz minden háztartási géphez minden egyes alkatrészt, kis hangyafasznyi mütyűrt.
Ha az utóbbi, akkor te koszos, büdös ruhában fogsz járni ezalatt az idő alatt illetve a kajádat sem tudod működő hűtőben tárolni.
Na ez a kellemetlen helyzet.

Harry Hole 2018.02.24. 12:55:17

Egyszer már leírtam, de....
Évekig(12) dolgoztam híradástechnikai műszerészként és villanyszerelőként...és baszták megfizetni a munkám rendesen szeretett honfitársaim. Ezért átnyergeltem ipari elektronikára, mert a cégek hajlandók fizetni, hogy ne álljanak a sok milliós értéket termelő, sok milliót érő gépek. Nem mentem külföldre és most már leszarom, hogy siránkoznak nekem, hogy javítsam meg az elromlott tévéjüket, mosógépüket, vagy cseréljem az összeégett aljzatokat a lakásban, mert nincs jó szaki a környéken. Leszarom, nem fizettétek meg akkor, most már oldjátok meg ahogy tudjátok. Itt még mindig, mindenkinek, ingyen kell minden...Azt pedig felejtsd el, hogy a most megvásárolt hűtő 10-15 évet szolgál majd hűségesen. Ha most például nem akarnák kibaszni valakivel és mondjuk egy LCD tévébe egy jó minőségű Rubycon vagy Vishay kondenzátort szeretnék beépíteni, jó ha tudod, hogy azok gyári adatlapján jó esetben az szerepel, hogy 1000-2000 üzemórára tervezték.
Szívás.
Fogyassz, vásárolj. Korunk társadalma és gazdasága erre épül.

Ne rinyálj, vagy fizesd meg a szerelőt, vagy vegyél újat.

Komojtalan 2018.02.24. 13:00:27

Miért nincs senki felháborodva ha egy ügyvéd elkér egy papírért 100k -t, vagy az orvos egy vizsgálatért 50k -t? Csak az a baj ha egy munkás el mer kérni a munkájáért 10k -t, mert azt szoktuk meg hogy az irodában van fizetés, a melós meg hadd dolgozzon éhbérért. Nem kényszeríteni kellene a gyerekeket hogy tanuljanak szakmunkásnak, hanem megfizetni és akkor a szülő is annak adja, nem pedig az egyetemet erőlteti (ha teheti). Most tényleg csak az megy szakmunkásnak akinek nagyon nincs más lehetősége, de azért akar valamit, mondhatni a munkavállalók legalja. A szaktudást meg kell(ene) fizetni, legyen az orvos, mérnök, vagy víz-vezetékszerelő. A másik, hogy ha rendesen adózik valaki, akkor max. 30-40% marad az övé, a többit kérd az államtól. ÁFA, TB, ilyen adó, olyan adó, kevés bevételnél simán lehet 60-70% is. Egy szerelő nem szerelő, legalább két ember kell és már nem is nagyon fér bele a KATA -ba sem, ami megoldás lehetne. Szóval először is szemléletváltás kellene, akkor lenne minőségi szakmunkás, lejjebb mehetne az ár, addig marad a kuka. Viszont a kuka sem megoldás, ha pl. festeni kell. A másik dolog a vedd meg, használd, dobd el szemlélet. Régen egy színes TV 3-4 havi bér volt, igaz bírta is, általában azért került szemétbe mert sokkal jobb volt helyette. Most fél havi bér de 3-4 év után már minden nap ajándék.

2018.02.24. 13:02:05

Szüleim csináltattak egy beépített szekrényt. Az asztalosnak könyörögni kellett, hogy csinálja a cuccot, mert folyton halogatta. Ez egy ismerős által ajánlott megbízhatónak mondott szaki volt.
Aztán leszállítta a szekrényt a szerencsétlen, de nem tette az ajtókra fogantyúkat, amiket amúgy a szüleim kiválasztottak, kifizettek. Azt mondta, hogy a kocsijában vannak, csak kiugrik értük. Sose láttuk többet, telefont se vette fel. Pedig 4 darab filléres fogantyúról volt szó, amit 4 perc felszerelni. Érthetetlen.

Aztán volt egy menetünk egy szobafestővel, aki folyton tornázta felfelé az árat, amikor már félig kész volt, még ez kell, az kell.

Vízvezeték-szerelő egy mosdókagyló és csap cseréért ki se akart szállni, mert az neki nem éri meg.

Akkor igazán pofátlanok a mesterek, amikor láthatóan nem ért az adott területhez a megrendelő. Egy nyugdíjas öregasszonyt úgy lehúznak, hogy öröm nézni.

mergo 2018.02.24. 13:04:02

Egy vicc:
A hölgy kihívja a szakembert, hogy egy szöget verjen be a falba, amire aztán fel tudja akasztani a képet. A szaki kimegy, fogja a szöget, kalapácsot és pár ütéssel beveri a falba a szöget. Összepakol és mondja, hogy 100Ft lesz. A hölgy kérdőn néz rá, hogy de hiszen a szög csak 1Ft-ba kerül, miért kér érte 100Ft-ot?
- Hölgyem. A szög valóban 1Ft, de 99Ft a tudás, hogy hol kell megütni a szöget...

Szerencsére a műszaki pályát választottam és világ életemben szerettem magam csinálni a dolgaimat. Tavaly volt lakásfestés, villanyszerelés, kábelezés, némi vízvezetékszerelés, valamint a konyhai gépeket is alkalmanként én bütykölöm. A munkán megspórolt pénzt pedig inkább utazásra költjük. Megveszem a munkához szükséges eszközöket (már ami hiányzik), jó lesz az még később is. :-)
A festéshez szabadságot kellett kivennem, de még a "mérnöki munkadíjam" mellett is megérte, mert tudtam, hogy alapos munkát végzek és rendesen lesz megcsinálva a lakás, nem kispórolva ez-az. Közben kábelezés, világítás áthelyezése, javítások. Ha ezt két szakival kellett volna megcsinálni, az kész logisztikai csoda lett volna, ha térben és időben meg tudják csinálni egymás munkáját nem hátráltatva.

Nyilván van, amihez mi is szakit hívunk (terasz újraburkolás), de szerencsére az is ismerős, megbízható ember volt.

@Hortenz: Mit kellene csinálni Nálatok?

napalm 2018.02.24. 13:10:04

@alien: kifizettél volna az új panelért ~70000 forintot?
Nem jó neked egy felújított 15000-ért?
Ha meg elromlik a felújított akkor jöjjön gariba javítani.
Ez az ő kockázata.

teéjesenmindegy 2018.02.24. 13:12:17

EZ MEG MI A FASZ?
Bazmeg, anélkül, hogy bárkit kihívtál volna, már előre tudod, hogy jól át fog baszni????? Meg előre tudod, hogy egy ebay-es kis 1000 forintos baszt kell cserélni?
Akkor cseréld ki te bazmeg!
Ja, hogy az 1000 forintos basz cseréjéhez ki kell jönni, parkolni, szétszedni a fél hűtőt, kicserélni, ehhez adott esetben kell 5ágú lukasközesű torxkulcs, amihez csak rohadt drágán lehet hozzájutni, aztán összerakni a hűtőt? Aztán szarvasnorbert a gazdasági géniusz húzza a pofáját, hogy dehát ez csak egy filléres cucc volt?

Kicsit el vagy tévedve apám. Ahhoz, hogy rájöjjön mi a hiba, először is látnia kell. Ebben mi a nem logikus? Szuggerálja addig telefonon keresztül, amíg a hűtő el nem mondja, hogy mi a baja?

gabiiii 2018.02.24. 13:12:21

@Pár dollárral többért: A gyártók számára nyűg a fejlesztés, csak gond van vele. Megfizetni a drága mérnököket, rengeteget költeni fejlesztésre, stb. Éppen ezért ahol lehet nagy ívben elkerülik. A legtöbb amit tenni szoktak a külső design módosítása és a cimkék cseréje, de a készülékek belsején alig változtatnak. Hiába van új termékpaletta, szinte pontosan az van benne, mint a régiben. És ez igaz az autóktól kezdve a mosógépen át a villanyborotváig mindenre. Talán a mobiltelefon az egyetlen kivétel.
Javítás szempontjából az is fontos, hogy tényleges gyártóból alig van néhány. Akiket nálunk gyártóként ismerünk, azok lényegében csak a márkajelzést ragasztják a cuccokra. Ebből következik, hogy pontosan ugyan az az alkatrész más név alatt töredék áron beszerezhető és/vagy kisebb egységekben is kapható. Az ilyen olcsóbb alkatrészekből azért szokott lenni raktáron.

nick papagiorgo 2018.02.24. 13:17:11

1, mindenki nagyon boldog, mert a fizetések emelkednek. Igen, de a mosógépszerelőé is - többet ér, mint tavaly. Mi ebben a meglepő?

2. mindenki úgy gondolja, hogy mindent tök olcsón meg lehet csináltatni áfa-mentesen, zsebből zsebbe. Ez is nagyon jó dolog, csak akkor a javításra nem lesz garancia, jó reggelt.

Azt tudom tanácsolni, hogy ha valakinél elromlik valami, akkor mérlegelje, hogy mi a jobb újat venni, vagy javíttatni. Mások ár elmondták előttem, hogy az újabb gépek nem az örökkévalóságnak készülnek, gyakran megéri újat venni.

Ha javíttat, akkor kérjen be ajánlatokat több helyről. Ha mindenki csak 20 ezerért vállalja, akkor barátkozzon meg a gondolattal, hogy ez ennyi lesz (adott esetben megint vissza lehet térni az új vételéhez). Nézze meg, hogy a "mester" vállal-e garanciát (nem biztos, hogy az olcsóbb ajánlatot adó lesz a legjobb....). Döntse el, hogy megéri-e várni 2 hetet az olcsóbbra, vagy azonnal kell a javjtás, akkor viszont vélhetőleg többet fog fizetni. Stb.

teéjesenmindegy 2018.02.24. 13:18:21

@Colonel H. Stinkmeaner:
"Vízvezeték-szerelő egy mosdókagyló és csap cseréért ki se akart szállni, mert az neki nem éri meg."
És? Ezzel mégis mi a bajod?
A csávó reggel elindul felszedi a segédjét. Átbumlizik a városon, parkol. Felmegy hozzád az összes szerszámmal, kipakol, két óra alatt végez. Aznapra már nem tud semmi mást bevállalni, mert a napjából elment már 4 óra. Ha azt mondja neked, hogy fizesd ki a teljes napi díjukat mondjuk 50ezret, akkor rosszul leszel, hogy másfél óra munkára hogy mer elkérni ennyit. Holott ugyanezzel az erővel máshol 8 órán át tudna dolgozni.

steery 2018.02.24. 13:20:44

Én a WC vízleeresztő szelep cseréjével jártam így. Sokba került, rosszul is csinálták meg (nekem kellett utána még tömítenem ragasztóval) és 2 hónap után újra elkezdett szivárogni. Ezután kiszámoltam, hogy ha napi 3 tartály víz folyik el, akkor az 10 év alatt fog annyiba kerülni, mint egy újabb javítás ára. Szóval nem éri meg, mivel a szivárgás jelenleg a napi fél tartályt sem éri el.

De volt nemrég egy jó tapasztalatom is. Elromlott az asztali lámpám kapcsolója, amit senki villanyos nem volt hajlandó megcsinálni (dobjam ki, vegyek újat). Végül a laptop szerelőm (!!!) elvállalta, hogy megcsinálja. És a végén nem kért érte pénzt! Ingyen volt! Teljesen ledöbbentem. Ilyen szaki is létezik? Hihetetlen! Egy dizni mesében éreztem magam utána.

Kis kiváncsi 2018.02.24. 13:23:24

@RHalacska: @Colonel H. Stinkmeaner: Sajnos egyetértek veled. Nemrég vettem egy házat neki álltam teljesen felújítani víz, villany, gáz. Kértem ajánlatokat kifizettem a kiszállást ajánlat kérést ebből se legyen baj. A kiválasztott ember 1 hét késéssel el is kezdte mert nincs embere mint mondta.Sebaj neki álltam én segíteni neki bontani, sittet kihordani.Csak haladjunk.Mindent újra csináltattam a régi kuka új minden. Erre 2 hét múlva jön a szaki ez meg ez még hiányzik. Nincs elég csaptelep, cső. De hát ő számolta ki? Ezt nem gondolta volna, ennyi a válassz.6 hét alatt lett kész azzal amit 2 hétre vállalt. És mivel többet dolgozott szeretett volna több pénzt. Arra a kérdésemre miért csak délben kezdet és 4-kor abba hagyta már nem válaszolt. Mi lesz a megmaradt csővel mert csak több lett 17 méterrel nem válaszolt. Hol vannak a csapok mert pár hiányzik? Közölte otthon felejtette majd hozza.A gázhoz már mást hívtam de a rendszer nem enged most van kb 40 méter csővem otthon ami megmaradt.A szerződésben vállalt árnál persze ő is többet kért mert hát 6 hét volt a kivitelezés de 3 hétig nem is láttam mert engedélyeket intézet. Ez a ő munkanaplója volt mint kiderült mert a többit én intéztem. Elhiszem meg kell nekik élni de ha nem tudja a munkát rendesen felmérni, becsülni, nem végzi el időre mert hát a idő pénz és így többet kérhet. Milyen alapon gondolja ezt ki is fizetik neki?Persze sokan kifizetik hisz megunják 3-10 hétig szét van szedve a ház, alkatrész hiányra hivatkozva.

teéjesenmindegy 2018.02.24. 13:23:32

@gabiiii: Jézusom, te mennyire hülye vagy.
"Hiába van új termékpaletta, szinte pontosan az van benne, mint a régiben. És ez igaz az autóktól kezdve a mosógépen át a villanyborotváig mindenre. Talán a mobiltelefon az egyetlen kivétel."
image.superstreetonline.com/f/48317790+w+h+q80+re0+cr1+ar0+st0/htup-1304-03-o%2b1982-honda-prelude%2bel1-engine
st.motortrend.com/uploads/sites/5/2015/03/Honda-Civic-Type-R-engine.jpg

Mint két tojás mi? Minden alkatrész átpakolható....

2018.02.24. 13:25:35

@gabiiii:

"És ez igaz az autóktól kezdve a mosógépen át a villanyborotváig mindenre."

Az autókra, biztos hogy nem igaz. Az még lehet, hogy időben egymás mellett gyártanak 4-5 autót amiben ugyanaz van, de a legtöbb esetben már ráncfelvarrás után sem az van benne ami előtte volt, nemhogy egy komplett generációváltást követően.
Az autógyártóknak egyébként elő van írva, hogy egy típus gyártásának befejezésétől számított 10 évig kell biztosítani a pótalkatrészeket. Nos sok esetben ez már 8-9 évnél nem teljesül.

teéjesenmindegy 2018.02.24. 13:25:57

@steery: Hát téged olvasva én is. Talán Hamupipőke volt az utolsó, aki nem lett volna képes egy wc szelepet kicserélni, és szerelőhöz ment egy lámpakapcsolóval...

András Hinze 2018.02.24. 13:27:43

Elöszőször is ne hívj mindenkit mesternek légyszíves. A legtöbb ember általában csak sima szakember. A mester címet ki kell érdemelni és papirt is kap róla.
Ha neked szakmai tanács kell ingyen akkor álomvilágban élsz. Igen is meg kell fizetni a szakmaiságot. Senki nem fogja telefonon neked megmondani, hogy mi a baja bárminek is. Rengetek rossz probléma beazonosítást hallotam már ami egészen más volt valójában. Gondold csak el, hogy bemondásra megállapítod a hibát és rossz tanácdot fogsz adni azért ki vállalja a felelőséget.

Üdv.

XXXXXL 2018.02.24. 13:43:30

300 000 Ft-ért hűtőgépet venni egy gazdaságilag nem megalapozott döntés volt. Most pedig azt szeretné, hogy a javítása egy gazdaságos dolog legyen? Fogja fel inkább úgy hogy az nem egy hűtőszekrény, hanem egy korai BLOMBERG, a mester absztrakt korszakának kezdetéről, valami olyan, ami nincs mindenki konyhájában :) Ismeri gondolom, hogy akinek majomra van annak banánra is legyen.
Legközelebb egy Jászberényben gyártott A++ hűtőt válasszon, mert azzal egy magyarnak adott munkát, a hazai GDP-t növelte és nem kellett füstölögve végigcibálni a földgolyón. Meg van hozzá szerelő meg alkatrész is.

első 2018.02.24. 13:45:27

@NemNick: Másrészt elvárja hogy a szervíz tartson készleten a biszbaszból, ami a típusok számát tekntve 3-400 darab is lehet és persze adja ebay árban.

gabiiii 2018.02.24. 13:45:47

@Pár dollárral többért: Pont az autógyártás szereti újrahasznosítani leginkább a korábbi fejlesztéseket. Persze nem a blokk takaró lemezt, amit a polgár lát a szalonban, hanem ami alatta van. Simán előfordul, hogy egy motorblokk 40 éven át gyártásban van. Először Németországban, aztán Törökországban, majd Indiában, stb. De ettől még 40 éven át beszerezhető vadonat új példány. Klímakompresszort sem fejlesztenek évente, legfeljebb tesznek rá egy másik típusszámot. Ha egy gyártó előáll egy újdonsággal - mert azért van ilyen - akkor a régit nem kukázza, hanem eladja egy olyannak, aki nem fejleszt.

gabiiii 2018.02.24. 13:50:34

@teéjesenmindegy: Azt hiszem, pontosan rólad beszéltem. :)
Ugye azért azt tudod, hogy a gőzmozdonynak és a rotakapának is vannak közös alkatrészei?

2018.02.24. 13:54:11

@teéjesenmindegy: oké, de akkor mit csináljon az, akinek csak egy kisebb dolgot kell szereltetnie. Ugyanezt mondta csőtörésnél is a szerelő, hogy neki ez nem éri meg, mert kis munka. Hát az ügyfélnek meg fontos lenne, mert az alsó szomszéd ázik. Az se tetszett a vízvezeték-szerelőnek, hogy a csőtörésnél a biztosító miatt számlát kellett volna adnia. Hát bocsánat, de ez már nem az ügyfél hibája.
Egy orvos is visszautasítja a 30 perces vakbél műtétet, mert neki az csak egy rutin dolog, helyette ő operálhatna 2 órán át hasnyálmirigyet? Jól teszi? Ez elfogadható érvelés?

hillman. 2018.02.24. 13:57:18

Elromlott kazánt 4 szerelö is nézegette és minegyik alaplap cserét javasolt. 70+20munkadij
A gyárto szerelöjét végül sikeült elérnem. Hibaüzenetböl telefonon megmondta a probléma okát és szolt, hogy van is nála, de csak 8 után tud beugrani.
1,5k volt az alkatrész és 500huf a munkadij. Értetlenkedtem a bérén és azt mondta a német anyacég pontossan megszabja miért mennyit kérhet és mivel 5percen belül megvolt mindennel igy ö nem kérhet többet.
1 ilyennel találkoztam életemben.

Amikor verandát akartam fábol a szaki akkorát mondott csak munkadijnak, hogy kevesebböl megépitettem a szomszéddal. A garázst már magam épitettem hétvégente.

2018.02.24. 13:58:12

@gabiiii:
Az megint más dolog, hogy X autógyár eladja a gyártósorát Indiába, Kínába, Timbuktuba.
Ettől függetlenül te X gyártól hiába akarsz rendelni Y alkatrészt, amit ő nem gyárt már vagy 15 éve, akkor az pontosan azt fogja jelenteni, hogy X autó gyártótól te nem fogsz olyat kapni.
Igen megkaphatod Timbuktuból neten keresztül 1 hónap, de ez nem egyenlő egy háztartási gép alkatrészével. Mert a szükség nagy úr és az autó helyett van tömegközlekedés. A mosógépet, hűtőt stb. mivel váltod ki, addig amíg megérkezik a hibás alkatrész?

hillman. 2018.02.24. 14:09:30

Az elromlott monitorra minden szerviz azt mondta kuka, vagy több lesz mint az uj.
Egy igazi szerelö viszont elövette a müszert és mért párat, majd cserélt 10db 120 forintos apro "lom"-ot(lomex bolt után) a panelen. Fél ora alatt megvolt.
Ilyen szerelö viszont egyre kevesebb van.

gabiiii 2018.02.24. 14:18:16

@Pár dollárral többért: Ugyan azt a mosógép alkatrészt nagyjából százféle cikkszámmal tízféle "gyártó" állítja elő. Ez némi kutakodással kideríthető, mint ahogy a leggyorsabb beszerzési forrás is, és ha mindezt magad intézed, akkor még az ára is barátságos maradhat. Más kérdés az, ha a javítás azonnal kell. Na ilyen gyakorlatilag nincs és soha nem is volt abban az esetben, ha alkatrészt kell cserélni. Ilyenkor marad a vétel, esetleg a kölcsönzés.

teéjesenmindegy 2018.02.24. 14:32:56

@gabiiii: Ja, mindkettőben van 10es anya. Hülye vagy mint a segg öcsém, ha azt hiszed, hogy klímakompresszort te csak úgy átpakolsz egyik kocsiból a másikba. Ja, a motorblokk pedig pont az, ami a legritkább esetben megy tönkre, a hengerfejet pedig évente változtatják.
Azzal meg nem tudom, hogy mennyire vagy kisegítve, hogy NÉHÁNY típusból a Föld túloldalán még mindig gyártanak. Dél-Afrikában 10 éve még lehetett venni egyes golfot. Átszabott kasznival, és 1.3as klímás motorral - ami nem létezett az egyes golfban. Sok sikert az alkatrészvásárláshoz.

vackor1 2018.02.24. 14:35:15

Hmmm.. azon túl , hogy valóban a TUDÁST is meg kellene fizetni - amit ugye ELŐRE nem fogsz tudni, hogy valóban ezt az embert kell-e hívni és így ELŐRE lutri a történet , mert az ismert, normálisan, nem átvágósan dolgozó szaki véleményét elfogadod bármennyibe is kerül a munkája/véleménye , pont mint ezt a blogot jegyzőnek is a tudását kellene megfizetni , HA ..... - , engem az csesz fel , amikor kiszállási díjat kér egy 20 ezres kisvárosban - biztos van ekkora pesti kerület is , és itt még a közlekedés sem olyan vészes - , amikor kijön a városban dolgozó szerelő egy cirkóhoz, aminek ki kell cserélnie azt - valóban filléres tételű - az alkatrészét, amivel vizet lehet utántölteni ha szükséges .. Ha nem kell kijönnie, ugye nem is keres pénzt, szóval azért ez picit disszonáns.. Ha nem csinál semmit, mert nem javítható vagy ő nem tudja , akkor ok, kérjen pénzt az idejéért, kocsi használatáért, de ha dolgozik, akkor miért kér azért is , mert kijött ? Ezen az alapon a ruhája / cipője elhasználódásáért is kérhetne tőlem is..

És nem élnek jól ? Az említett cirkónál rögzítő fül kihúz, alkatrész lehúz, új cucc feltol , rögzítő vissza és ennyi. Cserélte még azt is - ugyanígy - , ahol kifolyik ha esetleg túltöltötted és netto 30 pénz volt .. Tíz percig sem tartott az egész, persze ellenőrizte még , hogy szivárog-e.. Ez ennek a cirkó árának a tizede !! , ezért nem érte volna meg cserélni az egészet , viszont két faék mütyür cseréje - ami tucatszámra van nála - ennyibe került ..
Egy hét múlva hívtam ellenőrizni másik házban kazánt is - nem cirkó , nagy , több milliós kazán - fűtésszezon előtt , ott csak tisztította az égésteret ,semmi baja nem volt , ez "csak" a fele volt az előző összegnek.. Persze kifizeted , mert legalább MEGCSINÁLTA , azt nem tudom , hogy ha én értenék hozzá, akkor mennyi lett volna a két alkatrész, mert több cucc nem kellett sehova , de a 45-nek valószínűleg még a tizede sem..
Egyik sem tartott fél órát sem , csak napi 4 ilyet vállaljon.. És vállal is, mert mindegyiknél több nappal később tudott csak jönni... Nem él( hetné )nek jól ? :)))
Ezer éve azt mondom : legyen egy rendőr, orvos, ügyvéd, autószerelő és egy ezermester - lehetőleg idősebb szaki, akinek vannak hasonló ismerősei/volt kollégái - BARÁTOD vagy nagyon fizesd meg azt , aki jól dolgozott, hogy emlékezzen rád , akkor van esélyed normálisan intéztetni a felmerülő kisebb gondokat , nekem eddig bejött .

teéjesenmindegy 2018.02.24. 14:40:14

@Colonel H. Stinkmeaner: Igen. Ilyenkor kell azt mondani, hogy tudod, hogy nem éri meg, de mondjon olyan árat amiért megéri.
Figy, ha úgy kezded, hogy jajj, van itt egy ilyen pici szerelnivaló - egy óra alatt megvan, akkor erre ezt fogja mondani.

Denimm 2018.02.24. 14:43:19

@hillman.: a gázkazán nem a legjobb példa. Pl. a kazántestben mondjuk bekrepál egy szenzor. Sajnos úgy van összetéve,hogy hiába 500 Ft egy szenzor hozzá nem tudod cserélni. 100-150k HUF lesz. Az alaplap képes arra,hogy visszaadjon valami hibakódot ami egy raklap dolog miatt lehet úgyhogy igazából különböző mondjuk úgy modulokra utaló hibát fog adni. Adott modul egy raklap pénz mivel nincs belőle utángyártott,csak gyári. A gyártó meg persze profitmaximalizál. Egy rakás olyan IC van rajta amit nem tudsz mondjuk kicserélni. Jellemzően egyébként ezek mennek tönkre rajta. Mind egyedi. Nem is fogod tudni igazából megszerezni őket. De mint már én is meg mások is írták korábban egyszerűen nem rentábilis bíbelődni vele.Adott idő alatt sokkal többet tud keresni ha kicseréli a valószínűsíthető részegységet oszt kalap kabát. Megy a következő ügyfélhez. Szerintem itt senki nincs,aki ha azt mondanák,hogy mostantól a munkád végezd így, ettől másoknak olcsóbban lesz haszna a munkádból,de te 3X annyi időt töltesz el vele ezért neked ezért 66% -al csökkentjük a fizudat. De nyugi, mert mindenki másnak jó lesz! fel a fejjel.

teéjesenmindegy 2018.02.24. 14:44:04

@vackor1:
"hogy ha én értenék hozzá, akkor mennyi lett volna a két alkatrész, mert több cucc nem kellett sehova , de a 45-nek valószínűleg még a tizede sem.."
Tehát te nem értesz hozzá, de valószínűleg.... bravó

Te mit is dolgozol?

gabiiii 2018.02.24. 14:46:01

@teéjesenmindegy: Látom te valamilyen tárgyi tudástól mentes tisztánlátó vagy. Nekem hiába magyarázol, én minden cuccomat magam javítom. Autót, kazánt, mosogatógépet, mobiltelefont, meg mindent (is!) :). Tapasztalatból tudom, hogy mindenhez lehet kapni azonos paraméterű helyettesítő alkatrészt. A klímakompresszor meg onnan jutott eszembe, hogy ilyet pont szereltem át típusok között. Ha felnősz lehet, hogy neked is menni fog. Addig csak pörgesd a gazdaságot!

2018.02.24. 14:48:28

@gabiiii:

Az a baj némi kutakodást megelőzi a pontos hibamegállapítás. Ha ezermester vagy, akkor ez pár órádba neked is beletelik. Majd kezdetét veheti a kutakodás, hogy hol lenne, mennyiért és mikorra. Óriási mázli kell, hogy a közelben legyen, olcsón és maximum másnapra. Ha a három közül egy nem teljesül, akkor kár vele vesződni.
Ha nem vagy ezermester, akkor ott kezdődik, hogy hívni kell valakit. Aki vagy ezermester vagy kókler. Nem tudhatod. Ha még óriási mázlid is van és egy ezermesterbe botlottál, akkor is előjön a hol lenne, mennyiért és mikorra kérdéskör. Ergo ugyanott vagy csak az ezermesternek már fizetni kell a kiszállásért, hibamegállapításért.
Ha meg tényleg olyan a hiba, hogy fődarabot kell cserélni, akkor meg nem éri megvenni azt az alkatrészt egy új mosógép 2/3 áráért.
A mai civilizációban a mosógép és a hűtő az pontosan olyan ami azonnal kell. Az autóról, számítógépről, TV-ről stb le lehet mondani a spórolás jegyében egy bizonyos időre, persze ez sem mindenkinek járható út, az első két lehetőségnél.
Kölcsönözni meg nem fogok háztartási gépeket, mert mi van ha az is nálam kotlik meg. Akkor még a bérbeadóval is kardozhatok az igazamért.
Marad a vásárlás.

gabiiii 2018.02.24. 14:54:00

@vackor1: Ha ilyen egyszerű a két alkatrész cseréje, akkor miért nem csináltad meg magad? Ha meg tudás kell hozzá - ami neked nincs - akkor miért panaszkodsz?

RHalacska 2018.02.24. 15:25:47

@teéjesenmindegy: Erősen fogalmaztál, de igazad van :)

hetykusz 2018.02.24. 15:28:13

Te totál szarul állsz a dologhoz... Egyrészt az illető mester mondjuk megtanulta a szakmát, másrészt felelősséget kell vállaljon, hogy olyan munkát végez, hogy utána nem gyullad ki a mosógép, vagy a hűtő, esetleg borzolja fel a hajszerkezetedet a kóbor áram, vagy tán üti meg a szívedet, vagy a gyerekedet... Tehát mosógép-hűtőszerelőnk elszúr rád egy órát az életéből, vagy akár 2-3at, és egy működőképes cumót rak össze... Persze gyári alkatrészekből, és nem a kínában hamisított gyárinak tűnő tikszaros vackokból... Még SD kártyával is át lehet baxni az embert, az maximum adatveszteséggel jár, de mondjuk egy alul tervezett elektronika már tűzzel... Szóval megrendeli a gyártótól az alkatrészt, ami az európai embernek szinte filléres tétel. Na itt igazából kiemelném, hogy nem a német árakkal, hanem a magyar fizetésekkel van a gond... Visszatérve a lényegre... Lajos a szerelő meghozza a műanyagból mérnökök által összeszart valamit, amit alkatrésznek neveznek... Te húzod a szád, hogy 70ezer... Hát írj annak a mocskos kapitalistának, hogy van pofája lehúzni a csóró magyart egy filléres költségből előállítható alkatrésszel... Valszeg tanácsolni fogja, hogy ha nem tetszik, hogy ennyi, vegyél újat! Fogyasztói társadalom... Ami viszont egy érdekes dolog! Te sajnálod Lajostól azt a bért amit megkeres... Szerinted az a munka nem ér annyit, mint a Tied! Lajos is ha így gondolkodna, akkor nem venné igénybe azt a szolgáltatást, ami mondjuk a Te munkád gyümölcse... Ha Lajos nem veszi meg a magyar mérnök által tervezett magyarországi gépsoron gyártott adagolót a kocsijába, hanem vesz Németországból bontásra egy ugyan olyan autót, akkor Józsi pénze ki megy az országból 100%-ban, mert a 150ezres adagoló helyett, vett egy 150ezres autót. Az adagoló árából nem lesz nyereség után fizetett adó, nem lesz munkabér, és nem lesz szállításra sem szükség, nem lesz kereskedő, aki szintén levesz belőle... Ezzel szemben a német-török ember jól fog járni Németországban... Itthon nem fog forogni tovább az a 150ezer, mert kipumpálod az országból a pénzt azért, mert sajnálod a többi magyartól, aki szintén szeretne megélni... Most akkor a mester a köcsög, vagy a spórolás szemléletű ember??

VT Man 2018.02.24. 15:29:25

Nem ezen a blogon ment a panasz, hogy a szemét ügyfelek nem akarnak fizetni a pénzügyi tanácsadó idejéért?

Amúgy szerintem nem ennyire rossz a helyzet. Nem azt kell kihívni, akinél már a kiszállás 15 ezer, és becsap, hanem inkább a szakszervízt. Vagy egy helyi szakit, talán annak jobban ég a képe, ha átver.

RHalacska 2018.02.24. 15:29:58

@Kis kiváncsi: Ezért szoktam project árat kérni, adni. Ez a munka, ennyi. Mondjuk sok esetben amikor kiszámolom, hogy mennyi lenne munkaóra díjban amit velem csináltatnak, akkor inkább olcsóbb project árat mondok, mert a teljes árat nem fogják kifizetni. Viszont inkább kevesebb bevétel, mint semennyi. Ez mondjuk akkor igaz, ha van szabad kapacitásunk. Ha nincs és engem akar, akkor fizessen meg. A héten is szemrebbenés nélkül kifizettek. Mondjuk nálam van garancia, és csak akkor kell fizetni, amikor minden készen van. Az anyagot is. Sokszor heteket hitelezek, mire végzünk, de eddig megérte.

RHalacska 2018.02.24. 15:32:48

@Denimm: Igaz. Hoztak hozzám egy beázott spéci töltőt. Megnéztem, kimértem mekkora lehet a hiba, majd megnéztem, hogy használtan kb 30.000Ft. Mondtam hogy a bemérés ingyen volt, de mire megjavítom, addigra 100k HUF lesz mire minden egyes alkatrészt azonosítok, órák mennek el.

teéjesenmindegy 2018.02.24. 15:44:16

@gabiiii: :D:D Igen, szeretem amikor ilyen szakemberek mint te, elmondják, hogy mennyire nem értek ahhoz, amiből élek :D:D
Kisapám, ha te otthon magad szerelgeted az összes szarodat, mint autó, akkor az csak egy dolgot jelenthet, hogy vén szar kocsid van.

2018.02.24. 15:53:13

@gabiiii:

A klímakompresszor meg onnan jutott eszembe, hogy ilyet pont szereltem át típusok között.

Egyébként erre visszatérve, pont az a probléma, hogy vannak alkatrészek amelyek 80 %-ban megegyeznek és kis kókányolás után be tudod építeni. A bökkenő ott van, amikor eladod ezt az autót, de nem említed meg a vevőnek, hogy ez egy X autó, Y autó klímakompresszora van benn, Z autó kormányszervó szivattyú és W autó önindító.
Ez esetben ez nem ezermester munka, mert meg tudtad oldani, hanem igazi trágya munka.
Az új tulajdonos meg néz ki a fejéből, hogyha elromlanak ezek, akkor miért nem jó hozzá az a klímakompresszor ami eredetileg bele való. Hiszen ahogy a vevő nem tudja úgy a szervizben és az alkatrészboltban sem fogják tudni, hogy buherált autóról van szó.
Így megy a szívás ezerrel, mert nem véletlen az sem, hogy különböző cikkszámon vannak az alkatrészek.

christophe 2018.02.24. 15:57:59

@Hortenz: ez tok jo,érdemes tudni,hogy egy szàmlakèpes,valodi tudàssal,referenciàkkal biro szakember honapokra elore be van tàblàzva,nem feltètlenul tud az ugyfél àltal megjelolt idoben illetve azonnal rendelkezésre àllni,ès bizza nem occso.fèlreèrtèsek elkerulèse vèget,nem àllitom,hogy ezek a Te elvàràsaid,de nagyon sokan még mindig igy gondolkodnak..

Komojtalan 2018.02.24. 16:02:21

@vackor1: Nem értem miért voltál olyan buta, hogy ezért fizettél, mikor megoldhattad volna 2k -ból is ... Ja, hogy nem értesz hozzá, azt sem tudod hova kell nyúlni, hol kell alkatrészt keresni? Ezért volt 30k a szerelés, nem a - szerinted - 1000 forintos alkatrész miatt. X, elég speciális területen dolgozom, rendszeresen szállnak el elektronikák, jellemzően égetett, saját programos chipek. Megadom a számot, azt mondják 100 forint lesz az alkatrész, a programot meg leszek szíves vinni ... Helyette marad gyári szervizből a komplett elektronika 50-100k forintért. Amikor egy mágneskapcsoló, hőérzékelő, stb ... döglik be azt lehet cserélni, elektronikát csak cserélni lehet, már ha megéri.

christophe 2018.02.24. 16:03:52

@hillman.: mikor volt ez,husz éve? 500 ft-bol a benzinpènz se jon ki...

teéjesenmindegy 2018.02.24. 17:02:17

@Pár dollárral többért: Majd egyszer jó nagyot rábaszik az okoskája.
Bírom ezeket a "jó lesz ez is bele, ránézésre ugyanaz" idiótákat.
A PSA 1.6 hdi motort szerelik kb. százféle autóba. Rakat franciába, fiat, volvo. De a hengerfej, a vezérlőelektronika, a vezérlés mindnél más. Ha az ilyen szakértők összerakják, akkor lesz ott szentségelés

VT Man 2018.02.24. 17:21:22

@Hortenz:
"Az alábbi mestereknek azonnal tudnék munkát adni:
szobafestő
kőműves
vízvezeték szerelő
kertész"

Ilyenkor hol vannak a "jajj 47 ezer segélybõl nem lehet megélni" emberek??? Méghogy nincs munka!

RHalacska 2018.02.24. 17:30:19

@VT Man: A jaj embereknek nincsen semmiféle tudása ezekhez. Már az általánosban sem tett semmit, most sem fog. Mondogatni szoktam, hogy ma nincs munkanélküliség, csak olyanok akik NEM akarnak dolgozni.

Kis kiváncsi 2018.02.24. 17:34:16

@RHalacska: Látod ez nagyon korrekt. Sajnos ez ma már ritka. De hidd el a ilyen szakemberek mindig is lesz munkája.

scsaba1 2018.02.24. 18:24:04

Olyan pont nincs a szavazásban, hogy törölném a posztot, mert magamat égetem?

Szóval vettél egy 300k-s csili-vili outletes szart, normális szervizhálózat és terméktámogatás nélkül . (Egyébként kihasználsz egyáltalán ilyen lóbaszó hűtőt, ha másodjára már jó lenne egy kiloharmcas Samu is?) Elromlik, számla-garaipapír nincs meg (nem mintha számítana már ,de ezeken szokott lenni valamiféle telefonszám vagy cím a szervizekről). Majd ajvékolsz, hogy józsimester el mer kérni 15k-t a kiszállásért(amit jó eséllyel leír munkadíjból, ha mégis megcsináltatod). Szóval látod már, hogy hány ponton rontottad el?

vackor1 2018.02.24. 23:01:40

Szövegértelmezés az nem nagyon megy a leghangosabb , mindenhez IS értőknek - persze a szövegértelmezésen kívül, természetesen :)) - ezt már párszor észrevettem különböző blogokon , ahol szintén ott vannak és széntén mindenhez IS értenek a százas szögtől kezdve az űrkutatásig bezárólag.. :)) Szó sem volt panaszról vagy ilyesmiről , csupán leírtam, hogy mi történt , mindezt a kereseti lehetőségük miatt - nem , nem irigylem, mielőtt ezt írná vmelyik értelmes , teljesen más ligában játszunk :)) - . A kiszállási díj ILYEN ESETEKBEN számomra nem értelmezhető része lehetett némi kritika talán, ezzel lehet egyet érteni vagy sem , a többi része irreleváns. Amúgy meg az is lényegtelen , hogy mivel foglalkozom , ha kifizetem , amit kérnek , max. legközelebb nem hívom és nem ajánlom az illetőt , hozzányúlni meg azért nem nyúlok hozzá , mert inkább kifizetem a normális árat és csinálja meg hozzáértő , lehet nem szeretnék semmit felrobbantani vagy esetleg eltörni/elrontani vmit és csak tetézni a bajt.. Nem tudom, de azt hittem eddig , hogy vannak emberek , akik pl. kétkezi melóból élnek meg vannak , akik nem , vannak , akik ügyesebbek vagy rákényszerültek megtanulni némely dolgokat és vannak , akik másban jók.. :)) Lezárásul : még ha ezermester-féle lennék is, akkor SEM nyúlnék hozzá pl. gázkazánhoz , eddig azt gondoltam az egy külön szakma , nem véletlenül.. Ettől még tudok, fúrni, csavarozni meg ilyenek, más dolog , hogy jobban szeretem ha megcsinálja nekem az ,akinek ez a szakmája és/vagy nagyobb az affinitása ezekhez .. :))

RHalacska 2018.02.25. 00:37:59

@Kis kiváncsi: Köszönöm. :) Egyelőre van munkánk. kb 5 éve nem jutok el a weboldalunk rendezéséhez. A jövő hétre már nincs időpontunk :)

Denimm 2018.02.25. 10:21:06

@vackor1: milyen kazan van abban a hazban ami tobb millioba kerul? Ipari 100-150 kW os specialis kazanok uj ara kb. 1.5 millio. De azt en meg nem lattam csaladi hazban. Kb. 6-8 ~150nm es haz csucs hoigenyet is vigan kielegiti.

vackor1 2018.02.25. 11:23:43

@Denimm: Ez megint nem ide tartozó dolog , semmi köze a cikkhez, de tessék : a ház kb. 200 nm alapterületű - mielőtt ez lenne a következő kérdés : nem szabályos alak, ezért nem tudom pontosan - , 3 szint plusz pince és a használati melegvizet is ez a kazán állítja elő a legfelső szint kivételével , ott bojler van. Vailant , a típusát ne kérdezd, fogalmam sincs és ha nem gond, most nem nézném meg ..:)) A földön áll , mellette egy marha nagy tágulási a víznek , kb. ennyi érdekel ezekből a dolgokból , meg , hogy működjenek.. :)) És lehet igazad van és nem maga a kazán több millió , a szerelő mondta most , hogy ha ezt cserélni kellene - és nem emlékszem, nem figyeltem igazán , hogy a kazánról vagy a rendszerről beszélt-e - az 2-3 millió között lenne .

Komojtalan 2018.02.25. 12:27:44

@vackor1: Amíg fel nem találják a teleportot, addig az is hozzátartozik a munkához hogy kimennek és visszatérnek a szerelők. Mondjuk ismerek olyan céget, amit ki nem hívnék mert a kiszállás maximum milliós munkánál érné meg (ország másik fele), mégis megélnek. De teljesen mindegy hogy "verlek át", ha akarom azt mondom, hogy 20k az alkatrész, bizonyítsd be hogy nem annyiért vettem. Én éppen azért azt mondom ennyi lesz: kell/nem. Ha részletes számlát akarnál, akkor kiszállás, alkatrész, rezsióradíj, stb ... formában is leírhatom, de akkor is ugyanannyi lesz, esetleg több, mert mondjuk berohadt egy csavar és 1 óra volt kiszedni, ami +5k. Elég szarrágókhoz járok általában, de mégis nekem szólnak újra, mert ha gond van én adok rá garanciát. Volt már hogy felismertem, hogy már valaki hozzágányolt - javításnak nem nevezném -, ekkor természetesen 1.5-2x annyi a munka, ha nem tetszik hívja azokat akik nem csinálták meg.

Denimm 2018.02.25. 12:27:54

@vackor1: tudom,hogy nem ide tartozik. Bocs az off-ért. Igazából csak kíváncsiságból kérdeztem. Úgyhogy kösz a választ. Szerintem is a rendszerre értette. Arra reális az összeg.

vackor1 2018.02.25. 17:16:53

@Komojtalan: Lehet én nem fogalmazok világosan, akkor elnézést. Azzal nincs gondom ha eljön - bár teszem hozzá , 4-5 Km-ekről , még 10 percről , egy cigi idejéről sem beszélünk, ahol ez nem fér bele, az eléggé kérdőjeles a vállalkozást illetően - , bevizsgálja és azt mondja nem érdemes vagy nem tudja megcsinálni. Ebben az esetben IS kifizetem, amit mond és nem kérdezem az miből jött össze , mint említetted valószínűleg úgysem tudnám meg ,bár azért elképzelésem van , azért én is élek valamiből. Ez ok. Azt nem szeretem, amikor kijön és megcsinálja és még abban is van kiszállás. Innen furcsa nekem, hiszen ha nem jönne, akkor nem is keresne , azaz neki is érdeke, hogy hívják.. Általában mondom is, hogy ne részletezze, csak a végét mondja meg , nem érdekel miből jött össze. A hozzászólásomban csak azért írtam le, hogy két apróságot cserélt, amiből sok darab volt a táskájában , mert ezt pl. láttam , tény , hogy nem tudom egzakt mennyi a beszer ára , de azért megsaccolni meg tudom , neten meg 1 perc lenne kideríteni, hogy nem szerelői kedvezménnyel mennyiért vehetném meg.Nem veszem meg , mert nekem szakember nyúljon hozzá a cuccokhoz , nem véletlen , hogy léteznek azok a szakmák , csak amíg megtalálod AZT a szakit, akit elmentesz a telefonodban , hogy legközelebb is őt hívd, addig lutri a történet. A tudást fizetem meg , pont mint egy márkásabb holmi esetében a nevet, pedig lehet ugyanaz a belseje, alapanyaga , mint a made in noname..

@Denimm: Semmi gond , csak ez nem blogtéma , de mivel már nagyjából senki nem olvassa ezt a cikket , ezért írtam le , és bocs, hogy nem elégítettem ki a kíváncsiságod , mert a típust változatlanul nem tudom , de talán Vaillant VK és utána számok....sok gomb, sok tekerő meg izé és két kijelző.. :)))

steery 2018.02.26. 14:15:06

@teéjesenmindegy: A WC szelep kicseréléséhez két ember több órás munkája kellett. És még csak meg se tudták rendesen csinálni a szakemberek, mert nem tömítették a leeresztő csövet rendesen, noha külön szóltam nekik, hogy az úgy nem lesz jó és folyni fog, de azt mondták, ne aggódjak, nem fog folyni. Így aztán minden lehúzás során csöpögött. Nekem kellett kívülről utántömítenem. És ez nem az első eset volt, amikor így jártam a képzett szerelőkkel. Pár éve mikor a mosdó szifont cserélték ki szintén ketten, elméretezték a függőleges csövet, így baromira lassan folyt le a víz. Ki kellett hívnom a sokkal szakképzettebb főnöküket, hogy nézze meg, mi baj. Aki szépen lefűrészelte a fölösleges csőszakaszt, de azt is rosszul, mert utána később egy másik szerelővel kellett még fűrészeltetnem belőle. És hogy miért nem én csináltam meg? Mert nincs fűrészem. Hisz egyébként még sose volt rá szükségem. Azt gondolná az ember, hogy a hivatásos szakik, akik egész nap ezt csinálják, értenek a dolgukhoz, de sajnos nem így van.

A lámpakapcsoló villamos cucc, ahhoz meg nem értek, mert technika órán nem tanítottak villamosipari szakismereteket nekünk, se a gimiben. A laptopszerelő elmondta, hogy ő is megszenvedett vele, sok ideje ráment, mert olyan cselesen van kitalálva, hogy ne lehessen könnyen megszerelni. Ahogy elnézem, nekem szerszámok és tudás nélkül nem ment volna. De legalább új kapcsolót lehetett még hozzá kapni, mivel már nem gyártják ezt a típust. A lényeg, hogy most jó. Jól lett megcsinálva, szóval nem fog megrázni és a biztosítékot sem veri le. Nekem ez megért egy kis utánajárást, meg nulla Forintot. Ahelyett, hogy kidobtam volna, szaporítva a hulladékhegy mennyiségét és újat vettem volna drága pénzért.

Reactor 2018.03.29. 21:34:20

Lassan már nem lesz értelme a szakembereknek sem. A fogyasztói társadalom, vadkapitaluzmus szellemében kvázi már minden termék ipari selejtként gördül le a futószallagról, összegányolják hogy a garanciaidő lejártáig működjön, utána meg menjen tönkre, és javítani se lehessen, mert nem kapható pótalkatrész, nem modulárisak a különböző gyártók termékei, és persze "nanótekknikával" készült, nem lehet javítani és kész, vegyél újat, fizess paraszt, azé' vagy...
Hála ennek az idióta konzumbohóc felfogásnak, 50-100 éven belül elfogynak majd a jelentősebb erőforrások, a maradéknak az ára meg akkora lesz, hogy a felső tízezren kívül mehet vissza a társadalom a középkorba vegetálni.

@Pár dollárral többért: @Harry Hole: Talán fel kéne számolni, amíg nem basszuk totálra szét a bolygónkat.

@gabiiii: Próbálj már meg te megjavítani valami "nanótekknikás" motyót a hozzávaló géppark nélkül! Kíváncsi lennék, mennyi idő után vágnád a falhoz az egészet...

Péter454 2018.05.12. 16:01:53

Belegondoltál, hogy ha a gyártói szakszervizet hívod kb az is ennyiért megmondja, hogy mi a hiba, és talán még jobban ért is hozzá, mint a szomszéd szakember.
süti beállítások módosítása